KIO 1806/18 WYROK dnia 24 września 2018 r.

Stan prawny na dzień: 30.11.2018

KIO 1806/18 

Sygn. akt: KIO 1806/18  

WYROK 

z dnia 

24 września 2018  r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:      Klaudia Szczytowska-Maziarz 

Protokolant:            

Marta Słoma 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu 

19  września  2018  roku  w  Warszawie,  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  10  września  2018  r.  przez 

wykonawcę  Samindruk  Sp.  z  o.o.,  ul.  Gen.  Sikorskiego  37,  87-300  Brodnica  

postępowaniu 

prowadzonym 

przez 

Centralną 

Komisję 

Egzaminacyjną,   

ul. M. Edelmana 6, 00-190 Warszawa 

przy udziale 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia – konsorcjum                     

w  składzie:  Wojskowe  Zakłady  Kartograficzne  Sp.  z  o.o.,  ul.  Fort  Wola  22,                             

88-258  Warszawa,  Drukarnia  POZKAL  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.,  ul.  Cegielna  10,                                 

100  Inowrocław,  Toruńskie  Zakłady  Graficzne  ZAPOLEX  Sp.  z  o.o.,                                 

ul. 

Gen.  Sowińskiego  2/4,  87-100  Toruń,  zgłaszających  swoje  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

                                                               orzeka 

1.  oddala 

odwołanie, 

kosztami 

postępowania 

obciąża 

wykonawcę 

Samindruk 

Sp. 

o.o.,                                  

ul. Gen. Sikorskiego 37, 87-300 Brodnica i za

licza w poczet kosztów postępowania 

odwoławczego kwotę 15 000,00 zł (piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną 

przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania. 


KIO 1806/18 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  z

amówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.1579  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  w  terminie  7  dni  od 

dnia  jego  doręczenia  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący 

……………………………… 


KIO 1806/18 

U z a s a d n i e n i e 

Wykonawca  Samindruk  Spółka  z  o.o.,  ul.  Sikorskiego  37,  87-300  Brodnica  (dalej 

„odwołujący”)  złożył  odwołanie  w  odniesieniu  do  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego,  prowadzonego  przez    Skarb  Państwa  –  Centralną  Komisję  Egzaminacyjną,  

ul.  Marka  Edelmana  6,  00-

190  Warszawa  (dalej  „zamawiający”)  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego pn.: „Druk i dystrybucja materiałów egzaminacyjnych do przeprowadzenia 

egzaminów  ogólnych  w  2019  i  2020  roku,  tj.  egzaminu  ósmoklasisty,  egzaminu 

g

imnazjalnego,  egzaminu  maturalnego,  centralnego  egzaminu  wstępnego,  egzaminu 

eksternistycznego

"  (ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  zamieszczone  w  Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej, numer2018/S 077-171186 z 20 kwietnia 2018 r.). 

Odwołanie złożono wobec: 

wyboru  oferty    wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  – 

konsorcjum  w  składzie:  Wojskowe  Zakłady  Kartograficzne  Sp.  z  o.o.,  Drukarnia 

POZKAL  Sp.  z  o.o.  Sp. 

k.  oraz  Toruńskie  Zakłady  Graficzne  ZAPOLEX  Sp.  z  o.o. 

(dalej  „konsorcjum”)    pomimo,  iż  jej  złożenie  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji 

oraz pomimo, iż zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, 

uznania  przez  zamawiającego,  że  wyjaśnienia  konsorcjum  w  zakresie  dotyczącym 

rażąco  niskiej  ceny  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  są  wystarczające  dla 

uznania, iż oferta tego wykonawcy nie zawiera rażąco niskiej ceny, 

zaniechania wyboru oferty odwołującego jako oferty najkorzystniejszej. 

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy                        

z  dnia    29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579                          

z późn. zm.) [dalej „ustawa Pzp”]: 

1.  art. 89 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty konsorcjum pomimo, 

iż  jej  złożenie  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  przepisów                     

o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, 

2.  art.  89  ust.  1  pkt  4  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  i  3  w  zw.  z  art.  90  ust.  1  oraz  ust.  2  i  3                                

w  zw.  z  art.  15  ust.  1  pkt.  1  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  poprzez 

zaniechanie odrzucenia oferty konsorcjum pomimo, iż zawiera ona rażąco niską cenę                      

w stosunku do przedmiotu zamówienia oraz pomimo, iż wyjaśnienia konsorcjum były                   

w tym zakresie niewystarczające, 

art.  7  ust.  1  i  ust.  3,  poprzez  ich  niezastosowanie,  czego  wyrazem  było 

przeprowadzenie  postępowania  w  sposób  sprzeczny  z  zasadą  uczciwej  konkurencji                 


KIO 1806/18 

i  równego  traktowania  wykonawców  i  w  konsekwencji  wybór  oferty  konsorcjum 

niezgodnie z przepisami ustawy Pzp. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania, poprzez nakazanie zamawiającemu: 

unieważnienia czynności uznania wyjaśnień konsorcjum w zakresie odnoszącym się 

do rażąco niskiej ceny za wystarczające do wykazania, iż oferta tego wykonawcy nie 

zawiera rażąco niskiej ceny, 

unieważnienia  czynności,  polegającej  na  wyborze  oferty  konsorcjum  jako  oferty 

najkorzystniejszej, 

odrzucenia oferty konsorcjum jako oferty zawierającej rażąco niską cenę oraz której 

złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, 

powtórzenia czynności badania i oceny ofert. 

Odwołujący  wniósł  także  o  zasądzenie  od  zamawiającego  na  jego  rzecz  zwrotu 

kosztów wpisu od odwołania wraz z opłatą za pełnomocnictwo, jak też kosztów zastępstwa 

procesowego,  a  także  o  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodów  z  dokumentacji 

postępowania przetargowego oraz dowodów wskazanych w treści odwołania na okoliczności              

w nim wskazane. 

Odwołujący podał, że zamawiający w dniu 30 sierpnia 2018 r. dokonał wyboru oferty 

konsorcjum  jako  oferty  najkorzystniejszej,  poprzedzając  ten  wybór  prośbą  do  konsorcjum                        

o  wyjaśnienie  kwestii  rażąco  niskiej  ceny,  które  to  wyjaśnienia  zamawiający  uznał  za 

satysfakcjonujące.  

Zdaniem  odwołującego zamawiający  w  toku  wyjaśniania  kwestii  rażąco  niskiej  ceny 

zaoferowanej  przez  konsorcjum  nie  zauważył  zjawiska  manipulacji  cenami  w  ofercie 

konsorcjum pomimo, i

ż odwołujący zwrócił mu na to uwagę w piśmie z dnia 18 lipca 2018 r.  

W  odniesieniu  do  zarzutu  popełnienia  czynu  nieuczciwej  konkurencji  przez 

konsorcjum (naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 3 

ust.  1  ustawy  o  zwalczeniu  nieuczciwej  konkurencji

)  odwołujący  uznał,  że  konsorcjum, 

składając ofertę w niniejszym postępowaniu popełniło czyn nieuczciwej konkurencji, o którym 

mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, co 

– samo w sobie – na 

mocy  art.  89  ust.  1 

pkt  3  ustawy  Pzp  obliguje  zamawiającego  do  odrzucenia  oferty  tego 

wykonawcy. 

Wskazał,  że  konsorcjum,  przygotowując  formularze  cenowe  składające  się  na  jego 

ofertę  dokonało  manipulacji  cenami  jednostkowymi,  pozostawiając  jako  najwyższą  cenę                        

w przedziałach, które odpowiadają nakładowi prognozowanemu przez zamawiającego (dalej 

„Przedział  Prognozowany"  lub  „Przedziały  Prognozowane")  i  sztucznie  ją  obniżając                            


KIO 1806/18 

w  pozostałych  przedziałach  nakładów,  co  doprowadziło  do  sztucznego  zaniżenia  ceny 

ofertowej, zapewniając temu wykonawcy korzystną punktację przy ocenie ofert. Uzupełnił, że 

kalkulacja  cen  jednostkowych  dokonana  przez  konsorcjum  została  dokonana  w  oderwaniu 

od  realiów  gospodarczych,  w  tym  w  oderwaniu  od  kosztów,  jakie  powstają  przy  różnych 

nakładach  i  jako  taka  stanowi  rażące  odstępstwo  od  zasad  uczciwego  i  rynkowego 

kalkulowania cen.  

Stwierdził,  że  działanie  takie  jest  krzywdzące  nie  tylko  dla  odwołującego,  gdyż 

narusza  jego  prawo  do  uczciwego  ko

nkurowania  przy  uzyskaniu  zamówienia  publicznego                  

i  ogranicza  możliwość  uzyskania  zamówienia,  ale  także  zagraża  interesom  samego 

zamawiającego, gdyż zniekształca wskazane przez niego zasady ustalania kryteriów oceny 

ofert  i  ich  znaczenie;  d

ziałanie  takie,  jako  czyn  nieuczciwej  konkurencji,  nie  może  być        

premiowane, poprzez wybór oferty takiego wykonawcy. 

Odwołujący  podniósł,  że  kluczowe  znaczenie  dla  zrozumienia  jego  wywodów                              

i  mechanizmu  działania  konsorcjum  jest  pojęcie  „ceny  ofertowej"  ukształtowane  przez 

zamawiającego  –  cena  ofertowa  oznacza  prognozowaną  liczbę  arkuszy  egzaminacyjnych 

pomnożoną  przez  średnią  arytmetyczną  cen  jednostkowych  dla  wszystkich  podanych 

nakładów; kryterium temu zamawiający przypisał 15 %. 

Odwołujący  stwierdził,  że  z  analizy  formularzy  cenowych  konsorcjum  wyłania  się 

mechanizm  kształtowania  cen  przez  tego  wykonawcę,  polegający  na  tym,  że  w  tych 

rubrykach  formularzy  cenowych,  w  których  pojawiały  się  wielotysięczne  nakłady  (podał,  że 

nie  jest  to  jednak  stała  reguła,  gdyż  zjawisko  manipulacji  cenami  wstępuje  także  przy 

niewielkich  nakładach,  przy  znacznych  nakładach  zjawisko  to  jest  bardziej  widoczne) 

prognozowane  przez  zamawiającego  konsorcjum  zaproponowało  przy  nakładach                           

w  Przedziałach  Prognozowanych  ceny  rażąco  wyższe  od  cen  zaproponowanych  przy 

pozostałych  ilościach  nakładów,  podczas  gdy  rynkowe  i  powszechnie  przyjęte  zasady 

kształtowania  cen  przy  podobnych  usługach/dostawach  są  takie,  że  cena  z  natury  rzeczy 

maleje wraz ze wzrostem nakładu. 

Stwierdził  także,  że  jest  to  zjawisko  zrozumiałe  i  ekonomicznie  uzasadnione,  gdyż 

inna  będzie  cena  druku  jednego  egzemplarza  danej  publikacji  przy  druku  np.  50  sztuk 

egzemplarzy, a inna przy druku kilku tysięcy takich egzemplarzy – w tym drugim przypadku 

pewne  stałe  koszty,  które  posiada  każdy  przedsiębiorca  rozkładają  się  na  większą  liczbę 

egzemplarzy,  powodując  stopniowy  spadek  cen  wraz  ze  wzrostem  liczby  egzemplarzy 

(zasada: im większy nakład tym mniejsza cena). 

Zdani

em  odwołującego  w  przypadku  oferty  konsorcjum  również  daje  się 

zaobserwować  stosowanie  powyższej  zasady,  jednak  przy  arkuszach,  przy  których                       

w  kolumnie  „prognozowana  liczba  arkuszy"  pojawia  się  wielotysięczna  liczba  arkuszy 


KIO 1806/18 

konsorcjum 

zmienia  zasady  naliczania  ceny,  łamiąc  ww.  zasadę  wpływu  kosztów  na  cenę 

druku  jednego  egzemplarza

.  Jako  przykład  powołał  się  na  załączniki  1.A.1.  poz.  11  i  24, 

3.A.1.  poz.  259,  277,  380  i  382 

w  przypadku,  których  dla  nakładu  odpowiadającemu 

prognozowanej 

liczbie arkuszy przystępujący zaoferował odpowiednio ceny: 1,80 zł, 1,20 zł,  

1,50  zł,  1,20  zł,  2,05  zł  oraz  1,90  zł,  natomiast  dla  przykładowego  nakładu  niższego 

przystępujący  zaoferował  odpowiednio  ceny:  0,90  zł,  0,70  zł,  0,82  zł,  0,71  zł,  1,02  zł  oraz 

0,96 zł.  

Do  odwołania,  jak  oświadczył,  odwołujący  załączył  fragmenty  formularzy  cenowych 

konsorcjum,  tj.  Załącznik  2.A.1,  Załącznik  1.B.1,  Załącznik  4.B.1),  gdzie  kolorem  zielonym 

wskazał  przypadki  stosowania  najwyższych  cen  przy  nakładach,  które  odpowiadają 

Przedziałom  Prognozowanym,  oświadczając  że    dokonano  oznaczenia  przypadków 

manipulowania  cenami  jedynie  poglądowo,  zjawisko  manipulowania  cenami  występuje 

powszechnie na znaczną skalę w niemalże wszystkich formularzach cenowych. 

Odwołujący  uznał,  że  z  przedstawionego  zestawienia,  jak  też  z  całości  układu  cen                       

z formularzy cenowych wynika, iż cena podawana przez konsorcjum jest z reguły najwyższa 

przy  arkuszach  o  najmniejszych  nakładach,  cena  ta  zaczyna  maleć  wraz  ze  wzrostem 

nakładu, przy czym nagle wzrasta akurat przy tym nakładzie, który znajduje się w Przedziale 

Prognozowanym. 

Uzupełnił,  że  w  niektórych  przypadkach,  gdy  po  Przedziale 

Prognozowanym  istnieją  jeszcze  inne,  wyższe  przedziały  nakładów  cena  podawana  przez 

konsorcjum  znów  zaczyna  spadać  (np.  Załącznik  3.A.1,  poz.  168  i  169,  310,  311,  czy  też 

–  zjawisko  to  występuje  często  przy  arkuszach,  które  będą 

przygotowywane  w  wielu  tysiącach  egzemplarzy,  w  innych  przypadkach  ceny  są 

kształtowane zgodnie z zasadą: im większy nakład tym mniejsza cena. 

Odwołał  się  do  przykładu  wyceny  druku  jednego  z  arkuszy  egzaminacyjnych 

(Załącznik  3.A.1,  poz.  343),  gdzie  cena  podawana  przez  konsorcjum  wzrasta  „akurat”                    

w Przedziale Prognozowanym, po to, by o

paść w następnym przedziale nakładu. Ceny te są 

następujące: 2,51 zł, 2,21 zł, 2,16 zł, 1,25 zł, 0,96 zł, 1,90 zł, 0,82 zł (średnia: 0,1,69 zł). 

W  ocenie  odwołującego  cena  podawana  przez  konsorcjum  w  Przedziałach 

Prognozowanych stanowi dla tego wykonawcy 

cenę rentowną, po której wykonawca ten jest 

gotów zrealizować zamówienie, jednak ceny podawane w pozostałych przedziałach stanowią 

ceny manipulacyjne i służą jedynie temu, by arytmetycznie zaniżyć cenę ofertową.  

Stanął na stanowisku, że oferując w tych mniej prawdopodobnych przedziałach cenę 

niższą  konsorcjum  niewiele  traci,  gdyż  wedle  zasad  prawdopodobieństwa  arkusze  z  tych 

właśnie „tańszych" przedziałów nie będą zamawiane.  

Odwołujący 

uznał, 

że 

zjawisko 

podwyższania 

cen 

przy 

Przedziałach 

Prognozowanych  j

est  na  tyle powszechne  (z  jednoczesnym  zaniżeniem  cen  w  pozostałych 


KIO 1806/18 

nakładach),  że  można  stwierdzić,  iż  konsorcjum  uczyniło  z  tego  metodę/system 

kształtowania cen na potrzeby uzyskania mniejszej ceny ofertowej.  

Zdaniem  odwołującego  zabieg  zastosowany  przez  konsorcjum  stanowi  przejaw 

całkowicie  nienaturalnego  kształtowania  cen  w  oderwaniu  od  ich  rzeczywistej  wagi                                 

i  gospodarczych podstaw  ich kształtowania,  w  żaden  bowiem  sposób  nie da  się uzasadnić 

przyczyn rażącego wzrostu cen i to akurat tylko przy Przedziałach Prognozowanych – ceny 

te  wzrastają  w  niektórych  przypadkach  nawet  o 120  %  i  więcej  w  stosunku  do  pułapu  cen 

zaproponowanych  przy  sąsiednich  przedziałach  nakładów.  Stwierdził,  że  dla  kształtowania 

cen  przez  konsorcjum  n

ie  da  się  znaleźć  racjonalnej  i  znajdującej  usprawiedliwienie 

przyczyny oprócz chęci wpłynięcia na cenę oraz na system kryteriów oceny ofert. 

Odwołujący posłużył się nadto następującymi przykładami: 

Przykłady A – najbardziej standardowe i najczęściej spotykane 

Przykład 1 

W  Załączniku  nr  1.A.1  do  oferty  w  poz.  1  i  2  konsorcjum  wpisało  m.in.  następujące 

dane dotyczące ceny: 

Prognozowana

liczba arkuszy 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 1 do 20 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 21 do 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 201 do 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 1001 do 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 5001 do 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 25001 

do 140000 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 140001 

i więcej 

Średnia 

arytmetyczna 

cen 

Stwierdził, że konsorcjum zaproponowało cenę 1,50 zł za jeden arkusz przy nakładzie 

przekraczającym  140.000 egzemplarzy  i  widać  tutaj  nienaturalny  „wzrost"  ceny  w  stosunku 

do  ceny  zaproponowanej  dla  nakładu  w  przedziałach  25.001-140.000  –  cena  w  nakładzie 

powyżej  140.000  egzemplarzy  wzrasta  aż  o  85  %  w  stosunku  do  ceny  w  poprzednim 

przedziale nakładu. 

Przykład 2 

W Załączniku nr 2.A.1 do oferty w poz. 1 (Egzamin Gimnazjalny  – kwiecień 2019 r., 

materiał  GH-H1-  192  Wersja  A  i  wersja  B)  materiał  GH-H1-192  Wersja  A  i  wersja  B) 

konsorcjum wpisało m.in. następujące dane dotyczące ceny: 

Prognozowana 

liczba arkuszy 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 1 do 20 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 21 do 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 201 do 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 1001 do 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 5001 do 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 25001 

do 140000 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 140001  

i więcej 

Średnia 

arytmetyczna 

cen 


KIO 1806/18 

Stwierdził, że konsorcjum zaproponowało cenę 2,10 zł za jeden arkusz przy nakładzie 

przekraczającym  140.000  egzemplarzy  –  tutaj  także  można  zaobserwować  nienaturalny 

„wzrost"  ceny  w  stosunku  do  ceny  zaproponowanej  dla  nakładu  w  przedziałach                            

–  cena  w  nakładzie  powyżej  140.000  egzemplarzy  w  tym  przypadku  jest 

większa aż o 122 % w stosunku do ceny w poprzednim przedziale nakładu.  

Dodał,  że  w  roku  2016  tożsamy  materiał  egzaminacyjny  (Załącznik  1a,  Egzamin 

Gimnazjalny 

– kwiecień 2017 r.), jak w podanym tu przykładzie tj. GH-H1-172 Wersja A i B 

został wyceniony w sposób następujący: 

Prognozowana 

liczba arkuszy 

Cena 

jedn 

brutto dla 

nakładu 

od 1 do 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 101 do 

Cena 

jedn brutto 

dla 

nakładu 

od 501 do 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 1001 do 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 10001 
do 50000 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 50001 

do 100000 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 100001 

do 200.000  

i więcej 

Średnia 

arytmetyczna 

cen 

Uznał,  że  konsorcjum  w  2016  roku  skalkulowało  cenę  według  zasady  „im  większy 

nakład tym mniejsza cena", bez żadnych manipulacji. 

Wskazał,  że mechanizm  kształtowania ceny  przez  konsorcjum  skutkuje tym,  że gdy 

zamawiający  w  Przykładzie  1  zamówi  140.000  egzemplarzy  zapłaci  113.400  zł  netto,  gdy 

zaś  zamówi  140.001  egzemplarzy  zapłaci  za  zamówienie  już  210.001,50  zł  netto,                          

w  Przykładzie  2,  gdy  zamawiający  zamówi  140.000  arkuszy  zapłaci  126.000  zł,  w  sytuacji 

jednak, gdy zamówi 140.001 arkuszy zapłaci za nie 294.002,1 zł, co – wedle odwołującego – 

jest trudne do zaakceptowania. 

W  ocenie  odwołującego  powyższe  wyniki  nie  są  rezultatem  jakichkolwiek  wyliczeń 

ekonomicznych,  a  jedynie  s

kutkiem czystej inżynierii cenowej po stronie konsorcjum; wynik 

ten dowodzi też, że ceny podane w innych przedziałach aniżeli Przedział Prognozowany są 

cenami fikcyjnymi (czysto manipulacyjnymi). 

Odwołujący  oświadczył,  że  w  formularzach  cenowych  przystępującego  można 

znaleźć dziesiątki tego typu przykładów. 

Przykłady B – Przedział Prognozowany znajduje się w środku tabeli cenowej. 

Przykład 1 

W  Załączniku  nr  3.A.1  do  oferty  w  poz.  343  konsorcjum  wpisało  m.in.  następujące 

dane dotyczące ceny: 

Prognozowana 

liczba arkuszy 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 1 do 20 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 21 do 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 201 do 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 1001 do 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 10001 
do 30000 

Cena 

jedn brutto 

dla nak

ładu 

od 30001 
do 80000 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 80001 

i więcej 

Średnia 

arytmetyczna 

cen 


KIO 1806/18 

Stwierdził, że konsorcjum zaproponowało cenę 1,90 zł za jeden arkusz przy nakładzie 

przekraczającym  80.000  egzemplarzy  –  widać  tutaj  nienaturalny  „wzrost"  ceny  w  stosunku 

do  ceny  zaproponowanej  dla  nakładu  w  przedziałach  10.001-30.000  –  cena  w  nakładzie 

powyżej  30.000  egzemplarzy  wzrasta  aż  o  97,91  %  w  stosunku  do  ceny  w  poprzednim 

przedziale  nakładu.  Zaznaczył,  że  mechanizm  kształtowania  ceny  przez  konsorcjum                      

w  praktyce prowadzi  do absurdalnych wyników  cenowych przy  realizacji  zamówienia  – gdy 

zamawiający  w  Przykładzie  1  zamówi  prognozowaną  ilość  arkuszy  72.500  egzemplarzy 

zapłaci  137.750  zł,  gdy  zaś  zamówi  80.001  egzemplarzy  zapłaci  za  zamówienie                   

65.600,82 zł, co oznacza, że zamawiający, zamawiając więcej niż prognozuje zapłaci dużo 

mniej za zamówienie. 

Przykład 2 

W  Załączniku  nr  4.A.1  do  oferty  w  poz.  1  (Centralny  Egzamin  Wstępny,  czerwiec 

2019,  materiał  egzaminacyjny:  MMA-P1_1P-193)  Konsorcjum  WZKart  wpisało  m.in. 

następujące dane dotyczące ceny: 

Prognozowana 

liczba arkuszy 

Cena 

jedn brutto dla 

nakładu od 1 

do 50 

Cena 

jedn brutto dla 
nakładu od 51 

do 100 

Cena 

jedn brutto dla 

nakładu od 101 

do 200 

Cena 

jedn brutto dla 

nakładu od 201 

do 300 

Cena 

jedn brutto dla 

nakładu od 301 

do 442 i więcej 

Średnia 

arytmetyczna 

cen 

Wskazał,  że  konsorcjum  zaproponowało  cenę  14,15  zł  za  jeden  arkusz  przy 

nakładzie  odpowiadającym  Przedziałowi  Prognozowanemu,  cena  w  Przedziale 

Prognozowanym jest większa o 308 % w stosunku do pozostałych, mniej prawdopodobnych 

nakładów i, podkreślił, cena w Przedziale Prognozowanym radykalnie wzrasta, by opaść do 

poprzedniego poziomu 

w kolejnym przedziale nakładu.  

Dodał,  że  w  roku  2016  tożsamy  materiał  egzaminacyjny  (Centralny  Egzamin 

Wstępny,  czerwiec  2017,  załącznik  3a),  jak  w  podanym  tu  przykładzie  tj.  MMA-P1_1P-173 

został wyceniony w sposób następujący: 

Prognozowana 

liczba arkuszy 

Cena 

jednostkowa 

brutto dla 

nakładu od 1 

do 50 

Cena 

jednostkowa 

brutto dla 

nakładu od 51 

do 100 

Cena 

jednostkowa 

brutto dla 

nakładu od 101 

do 200 

Cena 

jednostkowa 

brutto dla 

nakładu od 201 

do 300 

Cena 

jednostkowa 

brutto dla 

nakładu od 301 

do 4421 więcej 

Średnia 

arytmetyczna 

cen 


KIO 1806/18 

Ocenił,  że  przykład  cen  z  2016  roku  wskazuje,  że  w  2016  roku  konsorcjum 

kalkulowało  cenę  według  zasady  „im  większy  nakład  tym  mniejsza  cena",  bez  żadnych 

manipulacji. 

Z

ałączył  fragment  formularza  ofertowego  konsorcjum  z  2016  roku  w  zakresie 

dotyczącym  Centralnego  Egzaminu  Wstępnego  –  czerwiec  2017  roku  na  okoliczność 

kształtowania  przez  konsorcjum  w  2016  roku  cen  na  zasadzie  „im  większy  nakład  tym 

mniejsza cena"; 

Przykład 3: 

W  Załączniku  nr  3.A.1  do  oferty  w  poz.  168  konsorcjum  wpisało  m.in.  następujące 

dane dotyczące ceny: 

Prognozowana 

liczba arkuszy 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 1 do 20 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 21 do 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 201 do 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 1001 do 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 10001 
do 30000 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 30001 
do 80000 

Cena 

jedn brutto 

dla nakładu 

od 80001 

i więcej 

Średnia 

arytmetyczna 

cen 

Wskazał, że konsorcjum zaproponowało cenę 2,30 zł za jeden arkusz przy nakładzie 

odpowiadającym  Przedziałowi  Prognozowanemu,  cena  w  Przedziale  Prognozowanym  jest 

większa o około 60 % w stosunku do pozostałych, mniej prawdopodobnych nakładów i – co 

podkreślił  –  cena  w  Przedziale  Prognozowanym  radykalnie  wzrasta,  by  opaść  do  poziomu                      

o więcej niż połowę mniejszego w kolejnym przedziale nakładu. 

Ocenił,  że  zaprezentowane  sposoby  kształtowania  cen  nie  znajdują  żadnego 

ekon

omicznego uzasadnienia, nie sposób wytłumaczyć w żaden ekonomicznie uzasadniony 

sposób dlaczego w  jednym z przedziałów cenowych i to akurat tym, który jest Przedziałem 

Prognozowanym cena radykalnie wzrasta. 

Uzupełnił,  że  konsorcjum  nie  stosowało  zabiegów  manipulacyjnych  przy  cenach                     

w  ubiegłych  latach,  gdy  samodzielnie  startowało  w  przetargach  organizowanych  przez 

zamawiającego.  

Do  odwołania  załączył  kopię  części  formularza  cenowego  konsorcjum  z  2016  r.                            

w  zakr

esie  dotyczącym  egzaminu  gimnazjalnego  i  maturalnego  na  okoliczność  braku 

manipulacji cenami w latach ubiegłych przez konsorcjum. 

Odwołujący  wskazał,  że  zgodnie  z  treścią  art.  3  ust.  1  ustawy  o  zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji czynem nieuczciwej konkure

ncji jest działanie sprzeczne z prawem 

lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta; 

aby  doszło  do  popełnienia  czynu  nieuczciwej  konkurencji  z  art.  3  ust.  1  ww.  ustawy 

niezbędne jest kumulatywne spełnienie następujących przesłanek: 


KIO 1806/18 

działanie poddane ocenie musi być podjęte w związku z działalnością gospodarczą; 

czyn ten musi być sprzeczny z prawem lub dobrymi obyczajami; 

czyn ten musi zagrażać lub naruszać interes innego przedsiębiorcy lub klienta. 

Stanął  na  stanowisku,  że  wszystkie  ww.  przesłanki  zostały  spełnione  w  niniejszej 

sprawie z następujących względów: 

Przesłanka  pierwsza  (działanie  podjęte  w  związku  z  działalnością  gospodarczą)  nie 

wymaga specjalnego dowodzenia i jej spełnienie jest oczywiste w niniejszej sprawie. 

Przesłanka  druga  (sprzeczność  z  prawem  lub  dobrymi  obyczajami)  także  jest 

spełniona z uwagi na fakt, iż złożenie przez konsorcjum oferty z cenami zmanipulowanymi, 

zaniżonymi    i  ułożonymi  w  celu  uzyskania  niższej  ceny  ofertowej  jest  sprzeczne  z  dobrymi 

obyczajami.  

Podniósł,  że  pojęcie  „dobrych  obyczajów"  jest  pojęciem  nieostrym,  które  winno  być 

weryfikowane każdorazowo w okolicznościach konkretnej sprawy.  

Powołał się na orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej: 

o  w

yrok  KIO  z  dnia  17  października  2016  r.,  KIO  1823/16:  „Izba  w  składzie 

rozpoznającym  odwołanie  nie  ma  wątpliwości,  że  sztuczne,  oderwane  od  realiów 

gospodarczych 

ustalenie  wartości  jednostkowych  składających  się  na  cenę  oferty, 

podjęte  w  celu  uzyskania  bardziej  korzystnych  warunków  wykonywania  umowy                     

w  sprawie  zamówienia  publicznego,  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji.  Jest 

bowiem działaniem sprzecznym z dobrymi obyczajami kupieckimi oraz naruszającym 

interesy innych uczestników rynku, którzy ceny swoich ofert obliczają rzetelnie."; 

o  wyrok  KIO  z  28  czerwca  2017  r.,  KIO  1123/17: 

„Ustalenie  odrębnie  ocenianych                       

w  SI

WZ cen na poziomie który świadczy o ich oderwaniu od jakichkolwiek kosztów, 

wyłącznie  po  to  aby  wykorzystując  matematyczne  zależności  otrzymać  najwyższą 

punktację  narusza  dobre  obyczaje  kupieckie.  Przerzucanie  kosztów  pomiędzy 

odrębnie ocenianymi cenami w ten sposób, że kształtowana jest z jednej strony cena 

nierynkowa  i  absurdalnie  wysoka,  zaś  z  drugiej  cena  nierynkowa,  rażąco  niska  czy 

wr

ęcz  symboliczna  ma  na  celu  nie  zaoferowanie  jak  najkorzystniejszych  warunków 

zamawiającemu,  nie  konkurowanie  ceną,  czy  jakością,  lecz  jedynie  wykorzystanie 

bilansu  kryteriów  oceny  ofert  ze  szkodą  zarówno  dla  zamawiającego  jak  i  innych 

wykonawców.”; 

o  wyrok  KIO  z  dnia  28 marca  2017 r.,  KIO  473/17: 

„Ceny  poszczególnych  elementów 

oferty, 

również  muszą  odzwierciedlać  realne  dla  nich  koszty,  przynajmniej  do 

poziomu,  który  pozwala  na  taką  ocenę.  Za  czyn  nieuczciwej  konkurencji  może  być 

poczytane  takie  rozkładanie  kosztów  oferty,  przykładowo,  które  wskazuje  na 

lokowanie  przeważających  kosztów  na  wstępny  etap  umowy,  nie  związany                          


KIO 1806/18 

z postępem prac, lub wręcz dający możliwość odstąpienia od realizacji umowy przez 

wykonawcę  po  pobraniu  wynagrodzenia  nieadekwatnego  do  zakresu  wykonanych 

prac,  co  również  zdarzało  się  w  praktyce  zamówień  publicznych.  Przejawem 

manipulacji cenowej nie jest jedynie 

przyjmowanie rażących dysproporcji w stosunku 

do  kosztu  poszczególnych  cen  składowych  oferty  -  w  niegodziwym  celu  - 

wyeliminowania  w  ten  sposób  konkurencji,  ale  wszelkie  znaczące  i  wyraźnie 

wskazujące  na  taki  zamiar  -  odstępstwa  od  prawidłowego  kalkulowania  cen  -  bez 

powiązania z ich realnymi kosztami uzyskania."

o  wyrok  KIO  z  dnia  5  lutego  2017  r.,  KIO  132/17: 

„Okolicznością  przesądzającą                            

o  naganności  postępowania  odwołującego  w  stopniu  uzasadniającym  zastosowanie 

art.  89  ust.  1  pkt  3  p.z.p.  jest  "manipulowanie"  proporcjami  poszczególnych  usług;                      

a w konsekwencji ic

h ceną i w konsekwencji ceną oferty, aby otrzymać przedmiotowe 

zamówienie.  Ponieważ  takie  działanie  zagraża  niewątpliwie  interesom  innych 

wykonawców,  którzy  prawidłowo  skalkulowali  ceny  za  poszczególne  usługi,  a  więc 

zgodnie  z  oczekiwaniami  Zamawiającego  i  znaleźli  się  w  gorszej  sytuacji  podczas 

dokonywania oceny ich ofert, niewątpliwym jest, że działanie odwołującego utrudniło 

im  dostęp  do  rynku,  mimo  zaoferowania  wykonania  usługi  zgodnie  z  wymogami 

SIWZ." 

Uznał na powyższej podstawie, że manipulowanie proporcjami poszczególnych usług                 

i  w  konsekwencji  ich  ceną  w  celu  uzyskania  zamówienia  przesądza  o  naganności 

postępowania  danego  wykonawcy.  Podkreślił,  że  KIO  za  działania  naganne  i  tym  samym 

sprzeczne  z  dobrymi  obyczajami  uznawała  nie  tylko  podawanie  rażąco  niskiej  ceny,  ale 

także podawanie ceny bez powiązania jej z realnymi kosztami uzyskania. 

S

twierdził,  że  konsorcjum  w  sposób  oczywisty  dopuściło  się  manipulowania  cenami 

jednostkowymi w celu uzyskania zamówienia, nie sposób bowiem dostrzec w zabiegach tego 

wykonawcy  innych  motywów  działania;  ukształtowany  przez  konsorcjum  system 

kształtowania  cen  jednostkowych  przy  znacznych  nakładach  godził  też  w  ukształtowane 

przez zamawiającego kryteria oceny ofert.  

Uznał,  że  konsorcjum  sprawiło,  że  kryterium  oceny  ofert  w  postaci  „ceny  ofertowej"                    

i  jego  waga 

–  wbrew  intencjom  zamawiającego  –  przestało  mieć  realne  znaczenie;  przy 

zastosowanym  przez  konsorcjum  mechanizmie  kształtowania  cen  jednostkowych  przestała 

funkcjonować  zasada  proporcjonalności  wynikająca  z  formuł  matematycznych,  jakie 

zamawiający  zastosował  w  procesie przyznawania punktów  w  poszczególnych kryteriach  – 

zdaniem  odwołującego  cena  ofertowa  po  manipulacji  konsorcjum  przestała  odgrywać 

jakąkolwiek rolę wskaźnikową.  


KIO 1806/18 

Ws

kazał,  że  dodatkowym  dowodem  na  manipulację  ceną  ofertową  ze  strony 

konsorcjum jest też odwrócenie proporcji ceny prognozowanej oraz ceny ofertowej – z natury 

rzeczy  cena  ofertowa  powinna  być  ceną  co  najmniej  równą  lub  wyższą,  co  obrazuje 

następująca  tabela  wskazująca  na  sposób  ukształtowania  obu  cen  (kryteriów  oceny  ofert)                  

w ofertach WZKart składanych zamawiającemu w ubiegłych latach: 

Oferty na 

lata 

Prognozowana 

cena brutto (PCB) 

Cena ofertowa 

(CO) 

Komentarz 

36.942.182,33 zł  68.774.931,70 zł 

34.101.399,55 zł  56.030.108,74 zł 

33.627.226,63 zł  41.070.781,93 zł 

37.439.281,33 zł  37.297.806,23 zł 

Pierwsza oferta, w której cena 

ofertowa jest niższa – obecne 

postępowanie. 

Zdaniem  odwołującego  praktyka  kształtowania  cen  jednostkowych  zastosowana 

przez  konsorcjum  jest  wysoce  naganna  i  w  sposób  oczywisty  sprzeczna  z  dobrymi 

obyczajami kupieckimi i zasadami uczciwej konkurencji. 

Stwierdził, że przesłanka trzecia (naruszenie/zagrożenie interesów) określona w art. 3 

ust.  1  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji 

została  także  spełniona.  Wskazał,  że 

przepis art. 3 ust. 1 ww. ustawy 

znajduje bowiem zastosowanie, gdy dojdzie do „naruszenia 

lub  zagrożenia  interesu  innego  przedsiębiorcy  lub  klienta".  Stwierdził,  że  złożenie  oferty 

przez konsorcjum zagraża nie tylko interesom odwołującego (inny przedsiębiorca), ale także 

interesom samego zamawiającego (klient). 

Wyjaśnił, że manipulacja cenami jednostkowymi ze strony WZKart zagraża interesom 

odwołującego,  gdyż  pozbawia  go  możliwości  uczciwego  konkurowania  przy  zdobyciu 

zamówienia,  ograniczając  jego  prawo  do  zdobycia  zamówienia  publicznego  oraz  zagraża 

jednocześnie  interesom  zamawiającego,  gdyż  zmusza  go  do  oceny  ofert  nie  wedle 

wybranych  przez  niego  kryteriów  i  ich  wagi  (proporcjonalności),  ale  według  zasad 

narzuconych przez tego wykonawcę.  

Powołał się na wyrok KIO z dnia 28 czerwca 2017 r. (KIO 1123/17), zgodnie z którym: 

Zaakceptowanie  takich  mechanizmów  oznaczałoby  przyzwolenie,  aby  w  systemie 

zamówień  publicznych  miało  miejsce  nie  konkurowanie  jakością  czy  ceną,  ale  swoista 

inżynieria cenowa. Uznanie, że opisane wyżej działanie nie stanowi podstawy do odrzucenia 

oferty  jako  czynu  nieuczciwej 

konkurencji  opisanego  w  art.  3  ust.  1  uznk,  prowadziłoby  do 

wynaturzeń  pozbawiających  sensu  ekonomicznego  cały  system  zamówień  publicznych,               

a tym samym zagraża możliwości wygrania przetargu.


KIO 1806/18 

Podkreślił,  że  okoliczność,  że  oferta  konsorcjum  okazałaby  się  ofertą  korzystniejszą 

ekonomicznie dla zamawiającego, nie powinna stać na przeszkodzie w odrzuceniu tej oferty                      

z powodu popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji przez tego wykonawcę.  

Powołał się na wyrok KIO z 28 czerwca 2017 r. (KIO 1123/17): „Nie zmienia tej oceny 

fakt,  że  w  tej  konkretnej  sprawie,  przy  korzystnym  zbiegu  okoliczności  oferta 

przystępującego  może  się  okazać  ofertą  ekonomicznie  korzystniejszą  od  oferty 

odwołującego.  Rzeczywiście,  przy  założeniu,  zgodnie  z  którym  w  trakcie  realizacji  nie 

ulegnie  zmniejszeniu  ilość  przeszacowanych  przez  niego  usług  w  grupach  A  i  B  i  nie 

wzrośnie wolumen wycenionych symbolicznie usług grupy C i D, jego oferta może okazać się 

korzystniejsza  ekonomicznie.  Powyższe  wynikało  z  zestawienia  sporządzonego  przez 

przystępującego  i  złożonego  na  rozprawie.  W  ocenie  Izby  o  naganności  postępowania 

przystępującego  świadczy  sam  mechanizm  zastosowany  przez  przystępującego.  Nawet 

gdyby  założyć,  że  akurat  w  tym  przypadku  wyłączenie  działania  niektórych  kryteriów  nie 

doprowadziłoby  do  wyboru  oferty  mniej  korzystnej  ekonomicznie,  co  jest  najczęstszym 

efektem  takich  manipulacji,  to  nie  jest  to  okoliczność  mogąca  zmienić  sposób  kwalifikacji 

zachowania przystępującego." 

Podsumował,  że w  tym stanie rzeczy  oferta konsorcjum  winna podlegać  odrzuceniu 

już  z  uwagi  na  sam  fakt  zastosowania  mechanizmu  manipulacji  ceną  w  formularzach 

ofertowych. 

Podniósł  dalej,  że  ze  względu  na  wybór  przez  zamawiającego  oferty  konsorcjum, 

której złożenie stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji oczywistym jest także, że poprzez to 

doszło  również  do  naruszenia  podstawowych  zasad  udzielania  zamówień  publicznych 

skodyfikowanych  w  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp 

–  uznanie  przez  zamawiającego  za 

najbardziej  korzystną  oferty  wykonawcy,  który  dopuścił  się  manipulacji  cenami  w  celu 

uzyskania zamówienia z pominięciem faktu, iż złożenie takiej oferty stanowi czyn nieuczciwej 

konkurencji  stanowi  w  sposób  oczywisty  o  naruszeniu  zasady  prowadzenia  postępowania                  

w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wykonawców. 

W odniesieniu do zarzutu dotyczącego zaoferowania przez konsorcjum rażąco niskiej 

ceny odwołujący stwierdził, że oferta konsorcjum winna podlegać odrzuceniu także z uwagi 

na zaofer

owanie przez tego wykonawcę rażąco niskiej ceny, w tym zwłaszcza rażąco niskiej 

ceny  dotyczącej  dystrybucji  paczek.  W  ocenie  odwołującego  cena  dystrybucji  paczek 

zaoferowana  przez  konsorcjum  nie  zawiera  i,  z  uwagi  na  jej  wysokość,  nie  może  zawierać 

kosztów pozostałych usług związanych z dystrybucją paczek. 


KIO 1806/18 

Oświadczył,  że w  ubiegłych latach konsorcjum  realizowało na  rzecz  zamawiającego 

niemalże  tożsame  zamówienia  (różnica  dotyczy  egzaminu  ósmoklasisty  i  egzaminu 

gimnazjalnego, co 

– oświadczył odwołujący zostało uwzględnione w tabeli). 

Podał, że prognozowana cena brutto, jak i cena ofertowa w porównaniu do obecnie 

złożonej oferty kształtowały się następująco: 

Oferty na 

lata 

Prognozowana cena brutto 

(PCB) 

Komentarz 

Cena ofertowa (CO) 

Komentarz 

,30 zł 

bd 

36.942.182,33 zł 

68.774.931,70 zł 

34.101.399,55 zł 

56.030.108,74 zł 

33.627.226,63 zł 

41.070.781,93 zł 

Średnia cena 

z lat  

34.040.269,70 zł 

0 % (punkt 

porównawczy) 

55.291.940,79 zł 

0 % (punkt 

porównawczy) 

27.742.749,69 zł 

PCB niższa o 20 % 

od średniej ceny 

poprzednich ofert 

28.484.397,08 zł 

CO niższa o 48 % 

od średniej ceny 

poprzednich ofert 

17.046.878,53 zł(bez 

egzaminu ósmoklasisty) 

PCB niższa o 50 % 

od średniej ceny 

poprzednich ofert 

65,68 zł 

CO niższa o 69 % 

od średniej ceny 

poprzednich ofert 

Oferta  

na 2020 

15.534.907,05 zł (bez 

egzaminu gimnazjalnego) 

PCB niższa o 55 % 

od średniej ceny 

poprzednich ofert 

15.453.709,43 zł 

CO niższa o 72 % 

od średniej ceny 

poprzednich ofert 

Uznał, że analiza tabeli nasuwa dwa wnioski: (i) w ofercie na lata 2019-2020 doszło 

do drastycznej obniżki zarówno prognozowanej ceny brutto, jak i ceny ofertowej,  (ii) rażący 

spadek ceny ofertowej nie jest powiązany z tempem spadku prognozowanej ceny brutto, co 

wskazuje na manipulacje przy wyliczaniu tej ceny (co pisano powyżej). 

Oświadczył,  że  nie  zna  argumentów  konsorcjum  przedstawionych  w  odpowiedzi  na 

żądanie  zamawiającego  dotyczące  rażąco  niskiej  ceny,  niemniej  jednak  –  zdaniem 

odwołującego – w niniejszej sprawie miały miejsce zdarzenia, które wskazują ewidentnie na 

zastosowanie rażąco niskiej ceny i są one następujące: 

cena  prognozowana  konsorcjum  spadła  o  50  %  w  stosunku  do  średniej  ceny 

prognozowanej zaproponowanej w latach ubiegłych, 

  cena  ofertowa  konsor

cjum  spadła  o  70  %  w  stosunku  do  średniej  ceny  ofertowej 

zaproponowanej w latach ubiegłych, 

cena dystrybucji paczek spadła (w zależności od przedziału wagowego) od 28 % do 

w stosunku do cen dystrybucji paczek zawartych w ofercie złożonej w 2017 r. 


KIO 1806/18 

Uznał,  że  istotnie  wyższe  ceny  z  lat  ubiegłych  wskazują,  iż  konsorcjum    musi 

posiadać  bardzo  wysokie  koszty  swej  działalności,  gdyż  nie  podobna  wręcz  przyjąć,  że                    

w ubiegłych latach całą tę nadwyżkę stanowiła marża. 

Stwierdził, że spadki cen widoczne w obecnej ofercie konsorcjum, a zwłaszcza koszty 

usług  dystrybucji  paczek  dziwią  szczególnie  zwłaszcza  w  obliczu  rosnących  cen  kosztów 

pracy  (stały  systematyczny  wzrost  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę,  na  które 

szczególnie  podatna  jest  Poczta  Polska  –  podwykonawca  WZKart).  Podał,  że  płaca 

minimalna rosła w Polsce w ubiegłych latach w następujący sposób: rok 2015 – 1750 zł, rok 

– 1850 zł, rok 2017 – 2000 zł, rok 2018 – 2100 zł i w kolejnych latach płaca ta także 

będzie  wzrastać.  Uzupełnił,  że  ceny  usług  pocztowych  rosną  i  wysoce  wątpliwym  jest 

uzyskanie od  Poczty  Polskiej  cen  za dystrybucję  paczek  na  lata  2019-2020  według  pułapu 

cenowego  zaproponowanego  przez  konsorcjum  WZKart,  ponieważ  konsorcjum  za 

dystrybucję paczek zaproponowało nie tylko ceny istotnie niższe niż np. w roku ubiegłym (od 

28  %  do  37,5  %),  ale  także  nie  uwzględniło  wzrostu  wynagrodzeń  w  zakresie  płacy 

minimalnej w latach przyszłych, co będzie miało ewidentny wpływ na usługi Poczty Polskiej. 

Stwierdził  nadto,  że  konsorcjum  nie  uwzględniło  także  w  cenach  dystrybucji  paczek 

takich  kosztów  jak:  koszt  przeprowadzenia  procedury  awaryjnej,  koszt  utrzymania  centrum 

monitoringu,  transport  paczek  do  jednostek  Poczty  Polskiej,  transport  zwrotny  paczek 

przechowywanych w ramach procedu

ry awaryjnej dokonywany przez Pocztę Polską, czy też 

kosztów ubezpieczenia transportów.  

Ocenił,  że  wszystkie  te  okoliczności  wskazują,  że  cena  za  dystrybucję  paczek 

zaoferowana  przez  konsorcjum  jest  ceną  nierentowaną,  nierealną  i  niemożliwą  do 

osiągnięcia poniżej kosztów świadczonej usługi oraz, ze zaoferowanie przez konsorcjum tak 

niskich  cen,  w  tym  zwłaszcza  cen  za  dystrybucję  paczek  rodzi  istotną  obawę  zagrożenia 

wykonania przyszłej umowy z zamawiającym. 

Odwołujący  dodatkowo  wskazał,  że  rażąco  niska  cena  zaproponowana  w  ofercie 

konsorcjum  wynika  także  ze  sprawozdania  finansowego  Spółki  WZKart  za  rok  2017  i  rok 

2016.  Oświadczył,  że  z  tytułu  realizacji  tożsamego  zamówienia  na  rzecz  zamawiającego                

w  roku  2017  Spółka  WZKart  wystawiła  faktury  na  łączną  kwotę  25.180.356,83  zł  netto, 

tymczasem,  z  rachunku  zysków  i  strat  spółki  wynika,  że  za  rok  2017  r.  osiągnęła  ona 

przychody  netto  w  kwocie  26.426.948,80  zł.  Stwierdził,  że  zestawienie  obu  ww.  kwot 

wskazuje,  że  95,28  %  przychodów  spółki  jest  generowane  na  skutek  współpracy                            

z  zamawiającym,  co  oznacza,  że  po  pierwsze  egzystencja  tej  spółki  jest  zależna  od 

współpracy  z  zamawiającym,  a  po  drugie,  wyniki  finansowe  podane  w  rachunku  zysków                     

i  strat  przenoszą  się  niemal  w  całości  na  bilans  współpracy  z  zamawiającym  (koszty                          

i  przychody).  Podkreślił,  że  istotny  jest  także  poziom  kosztów,  jakie  odnotowała  spółka 


KIO 1806/18 

WZKart  w  roku  2016  i  2017,  są  to  odpowiednio  kwoty  25.077.487,03  zł  za  rok  2016                              

i 25.408.795,80 zł za rok 2017; w kwocie kosztów, koszty usług obcych za rok 2016 wynosiły 

18.514.925,46  zł,  a  za  rok  2017  wynosiły  19.121.959,00  zł  –  oznacza  to,  że  za  lata                    

2017 spółka WZKart zapłaciła za usługi obce kwotę w wysokości 37.636.884,46 zł.  

W  ocenie  odwołującego  przy  takim  poziomie  kosztów  usług  obcych  niemożliwością 

jest, aby oferta złożona w postępowaniu na lata 2019-2020 na kwotę 30.438.440,10 zł netto 

nie zawierała rażąco niskiej ceny dla tego wykonawcy, ponieważ oczywistym jest, że oferuje 

on  w  niniejszym  postępowaniu  cenę  poniżej  swoich  możliwości,  co  stanowi  istotne 

zagrożenie  dla  stabilności  oraz  na  jakości  wykonywania  przyszłej  umowy  w  sprawie 

zamówienia publicznego.  

Na  zakończenie  stwierdził,  że  model  biznesowy  Spółki  WZKart  przejawiający  się                      

w  całkowitym  uzależnieniu  przychodów  spółki  od  współpracy  z  zamawiającym  nakazuje 

zachować  szczególną  ostrożność  względem  cen  oferowanych  przez  konsorcjum  WZKart; 

konsorc

jum  to  zaoferowało  cenę  odstającą  od  warunków  rynkowych  po  to,  by  za  wszelką 

cenę utrzymać zamówienia płynące ze strony zamawiającego – poprzez stosowaną obecnie 

politykę cenową wykonawca ten wręcz dąży do tego, aby wyeliminować innych konkurentów, 

gdyż waży to na przyszłej egzystencji lidera konsorcjum. 

Do  odwołania  załączył  kopię  rachunku  zysków  i  strat  spółki  Wojskowe  Zakłady 

Kartograficzne  Sp.  z  o.o.  za  okres  1  stycznia  2017 

–  31  grudnia  2017  r.  na  okoliczność 

wysokości przychodów oraz kosztów osiąganych przez tę spółkę w latach 2016 i 2017 r.; 

Do odwołania załączył kopie faktur nr 30/U/2017, 32/U/2017, 43/U/2017, 44/U/2017, 

76/U/2017, 

46/U/2017  na  okoliczność  wystawienia  przez  spółkę  WZKart  w  2017  r.  na 

z

amawiającego faktur na łączną kwotę 25.180.365,83 zł netto. 

Uznał,  że  stosowanie  przez  konsorcjum  rażąco  niskich  cen  stanowi  także  czyn 

nieuczciwej  konkurencji  opisany  w  art.  15  ust.  1  pkt.  1  uznk,  gdyż  utrudnia  odwołującemu 

dostęp  do  rynku,  poprzez  sprzedaż  towarów  i  usług  poniżej  kosztów  ich  wytworzenia  lub 

świadczenia,  nacechowany  wolą  eliminacji  odwołującego  z  realizacji  zamówienia 

zamawiającego. 

Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia 

publicznego,  przekazanej  Izbie  przez  zamawiającego  w  kopii  potwierdzonej  za  zgodność                       

z  oryginałem  przy  piśmie  z  dnia  17  września  2018  r.,  w  tym  dokumentów  przywołanych                    

w dalszej części uzasadnienia,  Odwołania z dnia 10 września 2018 r. wraz z załącznikami, 

O

dpowiedzi  na  odwołanie  –  pismo  zamawiającego  z  dnia  18  września  2018  r.,  Pisma 

procesowego  przystępującego  z  dnia  19  września  2018  r.,  materiałów  (tabelarycznych 


KIO 1806/18 

opracować  własnych)  złożonych  przez  uczestników  postępowania  na  rozprawie,  a  także 

stanowisk stron i przystępującego, zaprezentowanych w toku rozprawy skład orzekający Izby 

ustalił i zważył, co następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania w trybie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp i nie stwierdziwszy 

ich, skiero

wał odwołanie do rozpoznania na rozprawę. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił  w  dalszej  kolejności,  że  odwołujący  posiada  interes                   

w  uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia,  kwalifikowany  możliwością  poniesienia  szkody                  

w  wyniku  naru

szenia  przez  zamawiającego  przepisów,    o  których  mowa  w  art.  179  ust.  1 

ustawy  Pzp.    Nieprawidłowe  dokonanie  przez  zamawiającego  czynności  badania  i  oceny 

oferty przystępującego – zaniechanie jej odrzucenia oznacza, że odwołujący ma szansę na 

uzyskanie zam

ówienia.  

Wypełnione  zostały  zatem  materialnoprawne  przesłanki  do  rozpoznania  odwołania, 

wynikające z treści art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. 

Skład  orzekający  Izby  uznał,  że  nie  zasługują  na  uwzględnienie  wnioski 

odwołującego  o  zwrot  stanowiska  pisemnego  przystępującego  albo  o  nakazanie 

przystępującemu  przekazania  odwołującemu  stanowiska  w  wersji  obejmującej  informacje 

stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa przystępującego.  

Wniosek pierwszy pozbawiłby przystępującego prawa prezentowania jego stanowiska 

nie tylk

o ustnie na rozprawie, ale także poprzez złożenie pisma procesowego.  

Wniosek  drugi    naruszałby  prawo  przystępującego  do  ochrony  tajemnicy 

przedsiębiorstwa  i  to  w  odniesieniu  do  informacji,  które  uprzednio  zostały  już  skutecznie 

przez niego zastrzeżone w ramach złożonych wyjaśnień na okoliczność zaoferowania rażąco 

niskiej ceny.  

Jednocześnie  oddalenie  wniosków  w  żaden  sposób    nie  ograniczało  prawa 

odwołującego do odniesienia się do pisemnego stanowiska przystępującego. 

O

dwołującemu  umożliwiono,  poprzez  zarządzenie  przerwy  w  posiedzeniu, 

zapoznanie się z pisemnym stanowiskiem przystępującego. Odwołujący miał też możliwość, 

wobec  przypisania  poszczególnym  częściom  pisma  odrębnej  od  numeracji  stron  punktacji 

(zaburzonej przez brak  informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa), odniesienia się 

do  pisemnego  stanowiska  przystępującego,  w  szczególności  odwołujący  mógł  odwołać  się 

do 

tejże punktacji. 

Na  marginesie  skład  orzekający  Izby  zauważa,  że  wskazany  sposób  prezentacji  

stanowiska  uczestnika  postępowania  odwoławczego  jest  bardzo  częsty  wykorzystywany                  

w postepowaniach przed Izbą.  


KIO 1806/18 

Zarzut zaniechania odrzucenia oferty przystępującego pomimo, iż jej złożenie stanowi 

czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji 

nie potwierdził się. 

Skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje. 

Stan faktyczny nie był między stronami sporny. Strony odmiennie natomiast oceniały 

sposób  kalkulacji  cen  przyjęty  przez  przystępującego  (konsorcjum),  tj.  zaoferowanie 

wysokich  cen  w  przedziałach  prognozowanych  i  cen  niskich  w  innych,  zwłaszcza 

sąsiadujących przedziałach.  

Odwołujący  wskazał,  że  „Aby  doszło  do  popełnienia  czynu  nieuczciwej  konkurencji                   

z  art.  3  ust.  1  uznk  niezbędne  jest  kumulatywne  spełnienie  następujących  przesłanek:  - 

działanie poddane ocenie musi  być  podjęte w  związku  z  działalnością gospodarczą;  -  czyn 

musi  być  sprzeczny  z  prawem  lub  dobrymi  obyczajami;  -  czyn  ten  musi  zagrażać  lub 

naruszać interes innego przedsiębiorcy (tu: Odwołującego) lub klienta (tu: Zamawiającego)

(str. 15, pkt 2.2., drugi akapit odwołania). 

Spełnienia  przesłanki  sprzeczności  działań  przystępującego  z  dobrymi  obyczajami 

odwołujący  upatrywał  w  tym,  iż  przystępujący  pozostawił  „jako  najwyższą  cenę                                   

w  przedziałach,  które  odpowiadają  nakładowi  prognozowanemu  przez  Zamawiającego                      

i  sztucznie  ją  obniżając  w  pozostałych  przedziałach  nakładów”  (str.  5  pkt  2  drugi  akapit 

odwołania),  kwalifikując  to  jako  „manipulację  cenami  jednostkowymi”  albo  „inżynierię 

cenową”. 

Konieczną  była  więc  ocena  zachowania  przystępującego  przez  pryzmat  klauzuli 

generalnej,  na  którą  powołał  się  odwołujący,  o  której  mowa  w  art.  3  ust.  1  ustawy                                  

o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji

,  przy  czym  podnieść  należy,  że  to  na  odwołującym 

spoczywał  ciężar  udowodnienia  zarzutu  –  w  odniesieniu  do  tego  zarzutu  ciężar  dowodowy 

podlega  normalnemu  rozkładowi  wynikającemu  z  art.  190  ust.  1  ustawy  Pzp  i  obciąża 

odwołującego. 

Skład  orzekający  Izby  uznał,  że  odwołujący  nie  udowodnił,  że  działania 

przystępującego były sprzeczne z dobrymi obyczajami. 

Odwołujący  przyjął,  iż  przystępujące  konsorcjum  „w  sposób  oczywisty  dopuściło  się 

manipulowania  cenami  jednostkowymi  w  celu  uzyskania  z

amówienia.  Nie  sposób  bowiem 

dostrzec w zabiegach tego wykonawcy innych motywów działania.” (str. 17 ostatni akapit). 

Dostrzec należy,  że „W doktrynie wskazuje się,  że  „dobre  obyczaje”  należy  oceniać 

przez pryzmat ekonomiczno-

funkcjonalny, co oznacza, że konkurowanie przedsiębiorców ma 

opierać  się  na  elemencie  rywalizacji  cenowej  i  jakościowej”  (wyrok  z  17  listopada  2016  r. 

sygn. akt KIO 2091/16). 


KIO 1806/18 

przedmiotowej  sprawie  elementem  rywalizacji  cenowej  było  uwzględnienie  przez 

każdego  wykonawcę  przy  kalkulacji  cen  jednostkowych  ryzyka  wykonania  arkuszy                          

w poszczególnych przedziałach.  

W  przypadku  oferty  przystępującego  wysokim  cenom  jednostkowym  w  przedziałach 

prognozowanych  „towarzyszą”  niskie  ceny  jednostkowe  w  pozostałych  przedziałach,                          

co 

–  w  ocenie  składu  orzekającego  Izby  –  uzasadnia  wniosek  o  przyjęciu  przez 

przystępującego,  że  realizacja  zamówienia  nastąpi  według  wysokich  cen  jednostkowych 

nakładów prognozowanych, a jednocześnie przyjęciu ryzyka realizacji zamówienia po owych 

niskich cenach w przypadku, gdy realizacja zamówienia nastąpi według nakładów innych niż 

prognozowane.  Podkreślić  przy  tym  należy,  że  (o  czym  mowa  w  zarzucie  następnym),  że 

zarzut zaoferowania cen rażąco niskich przez przystępującego nie potwierdził się.  

W  ocenie  składu  orzekającego  Izby  fakt,  że  przystępujące  konsorcjum 

zaproponowało  przy  nakładach  w  Przedziałach  Prognozowanych  ceny  rażąco  wyższe  od 

cen  zaproponowanych  przy  pozostałych  ilościach  nakładów”  (str.  6  pierwszy  akapit 

odwo

łania) – które to niskie ceny nie są jednak cenami rażąco niskimi uzasadnia wniosek, że 

w  przypadku  cen  jednostkowych  dla  nakładów  prognozowanych  przystępujący  uwzględnił 

odpowiednio wyższy zysk, w czym nie należy upatrywać czynu nieuczciwej konkurencji. 

O

dnosząc się do tego, iż „rynkowe i powszechnie przyjęte zasady kształtowania cen 

przy  podobnych  usługach/dostawach  są  takie,  że  cena  z  natury  rzeczy  maleje  wraz  ze 

wzrostem    nakładu”  (str.  6  pierwszy  akapit  odwołania)  skład  orzekający  Izby  wskazuje,  że 

pos

tanowienia  SIWZ  nie  narzucały  kalkulacji  ceny  wg  konkretnego  modelu/mechanizmu 

oraz,  na  co  wskazywali 

zamawiający  i  przystępujący  w  swoich  stanowiskach  pisemnych,                  

a czego odwołujący nie kwestionował, że istnieją różne modele kalkulacji ceny niż wskazany 

przez odwołującego wedle którego „im wyższy nakład tym niższa cena”. Nadto także oferta 

odwołującego  (przykłady  podał  przystępujący  na  rozprawie)  nie  została  opracowana                       

z konsekwentnym zastosowaniem tegoż modelu. 

Uwzględniając powyższe, skład orzekający Izby doszedł do przekonania, że wniosek 

odwołującego,  że  przyjęty  przez  przystępującego  odmienny  sposób  kalkulacji  cen 

jednostkowych  (inny  niż  według  reguły  „im  wyższy  nakład  tym  niższa  cena”)  stanowi 

manipulację  nie  jest,  w  okolicznościach  niniejszej  sprawy,  zasadny.  Analiza  formularzy 

cenowych  przystępującego,  potwierdzająca,  że  przystępujący  przyjął  odmienny  sposób 

kalkulacji  cen  jednostkowych,  tj.  ni

e  przyjął  konsekwentnie  modelu  „im  wyższy  nakład  tym 

niższa  cena”  nie  przekreśla  prawidłowości  kalkulacji  ceny  według  innego  modelu 

uwzględniającego ryzyko wykonania zamówienia według nakładów innych niż prognozowane 

po cenach niskich (w porównaniu do cen jednostkowych dla nakładów prognozowanych), ale 

cenach, które nie są cenami rażąco niskimi. 


KIO 1806/18 

Zarzut  zaniechania  odrzucenia  oferty  przystępującego  pomimo,  iż  zawiera  rażąco 

niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  oraz  pomimo,  iż  wyjaśnienia 

przystępującego były w tym zakresie niewystarczające nie potwierdził się. 

Skład orzekający Izby ustalił, co następuje. 

Przystępujący  zaoferował  łączną  prognozowaną  cenę  brutto  w  2019  i  2020  roku                             

w  wysokości    37 439 281,33  zł,  łączną  cenę  ofertową  w  wysokości  37 297 806,23  zł  oraz      

maksymalne  wynagrodz

enie  w  wysokości  39 311 245,40  zł  (22 966 524,56  zł  plus 

720,84  zł)  (po  dokonaniu  w  ofercie  oczywistych  omyłek  rachunkowych  i  ich 

konsekwencji 

– pismo zamawiającego do Przystępującego z dnia 27 lipca 2018 r.). 

Odwołujący  zaoferował  łączną  prognozowaną  cenę  brutto  w  2019  i  2020  roku                        

w  wysokości  42 966 101,01  zł,  łączną  cenę  ofertową  w  wysokości  43 198 951,12  zł  oraz      

maksymalne  wynagrodzenie  w  wysokości  45 114 406,06  zł  (26 228 203,71  plus  

202,35 zł). 

Przystępujący (tak też odwołujący) został wezwany przez zamawiającego do złożenia 

wyjaśnień co do zaoferowanych cen. 

Pismem z dnia 31 lipca 2018 r. zamawiający wezwał przystępującego, z powołaniem 

się  na  przepis  art.  90  ust.  1  i  1a  pkt  1  ustawy  Pzp  do  złożenia  wyjaśnień  co  do 

wynagrodzenia  maksymalnego  oraz  co  do  elementu  składowego,  tj.  cen  dystrybucji 

materiałów  egzaminacyjnych,  posługując  się  zestawieniem  tabelarycznym  dotyczącym 

dystrybucji  materiałów egzaminu maturalnego w maju 2019 roku oraz wskazując, że „Cena 

zao

ferowana  przez  Wykonawcę  za  dystrybucję  każdego  egzaminu  są  znacząco  niższe 

(łącznie  o  46%)  od  wartości  zamówienia  dotyczącego  dystrybucji  ustalonej  przez 

Zamawiającego.” 

Nadto  zamawiający  wezwał  przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień  co  do  innego 

elementu 

składowego,  tj.  ceny  zabezpieczenia  arkuszy  egzaminacyjnych  przez 

nieuprawnionym ujawnieniem za pomocą naklejek. 

Zarówno  przystępujący,  jak  i  odwołujący  skutecznie  zastrzegli  złożone  wyjaśnienia 

jako zawierające informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa. 

Pismem z dnia 30 sierpnia 2018 r. zamawiający zawiadomił wykonawców o wyborze 

– jako najkorzystniejszej – oferty przystępującego. 

Skład orzekający Izby zważył, co następuje. 

W pierwszej kolejności podnieść należy, że szczególny rozkład ciężaru dowodowego 

przy ocenie przez Izbę zarzutów dotyczących zaoferowania rażąco niskiej ceny, wynikający                     

z przepisu art. 190 ust. 1a ustawy Pzp, nie może prowadzić do pominięcia przez Izbę, przy 

ocenie  w  szczególności  takiego  zarzutu,  podstawowej  zasady  dotyczącej  ciężaru 


KIO 1806/18 

dowodowego,  którą  rządzi  się  postępowanie  odwoławcze,  tj.  zasady  wynikającej  z  art.  190 

ust. 1 ustawy Pzp. Przepis ten wskazuje, że strony i uczestnicy postępowania odwoławczego 

są  obowiązani  wskazywać  dowody  dla  stwierdzenia  faktów,  z  których  wywodzą  skutki 

prawne.  W  świetle  tej  zasady  zatem  odwołujący,  podnosząc  zarzut  rażąco  niskiej  ceny                    

w ofercie przystępującego, powinien  –  dla jego poparcia – wskazać określone dowody lub 

choćby  uprawdopodobnić  okoliczności,  które  stoją  u  podstaw  podniesionych  w  odwołaniu 

zarzutów.  

Dostrzec  przy  tym  należy,  że  odwołujący,  stawiając  zarzut  nie  podnosił  kwestii 

jakichkolwiek 

trudności  w  sformułowaniu  zarzutu  i  doboru  adekwatnej  argumentacji,  czy 

dowodów  ze  względu  na  skuteczne  zastrzeżenie  przez  przystępującego  wyjaśnień 

złożonych  na  wezwanie  zamawiającego  w  trybie  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp  jako 

zawierających informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa.  

Na poparcie zarzutu odwołujący w sposób enigmatyczny podniósł kilka ogólnych tez                               

i  generalnych  okoliczności,  bez  wskazania  ich  wpływu  (“przełożenia”)  na  wysokości 

zaoferowanych  przez  przyst

ępującego  cen,  które  nie  mogą  podważać  wyjaśnień                                

i załączonych do nich dowodów, złożonych przez przystępującego zamawiającemu.  

Odwołujący 

zakwestionował 

zaoferowane 

przez 

przystępującego 

ceny 

(prognozowane i ofertowe) z tego względu, że ceny takie oferowane przez przystępującego 

w latach ubiegłych zamawiającemu były „istotnie wyższe” (sformułowanie ze str. 21 czwarty 

akapit odwołania).  

Skład  orzekający  Izby  podnosi,  że  zamawiający,  kierując  do  przystępującego 

wezwanie  z  dnia  31  lipca  2018  r.  nie  narzucił  mu  metody,  w  jaki  ten  ma  udowodnić,  że 

zaoferowana  cena  nie  jest  rażąco  niska.  W  szczególności  zamawiający  nie  oczekiwał                      

(i  słusznie  skoro  postępowanie  jest  nie  jest  prowadzone  w  realiach  dotyczących  lat 

ubiegłych),  że  wyjaśnienia  wraz  z  dowodami  mają  dowodzić  zaoferowania  ceny  realnej                       

w kontekście cen z poprzednich postępowań przetargowych, wobec czego nie można uznać, 

że brak wyliczeń/kalkulacji odnoszących się do cen lat ubiegłych dyskwalifikuje wyjaśnienia 

przystępującego i powoduje konieczność uznania, że nie są wystarczające.  

Pod

nieść  należy,  że  ocena  ceny  wykonawcy  wezwanego  do  złożenia  wyjaśnień  na 

podstawie  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp  pod  kątem  jej  rażąco  niskiego  charakteru  może  być 

dokonana wyłącznie na podstawie tychże wyjaśnień, które z kolei winny stanowić adekwatną 

do oczek

iwań zamawiającego, wyartykułowanych w treści wezwania, odpowiedź. 

Uwzględniając  treść  wezwania  z  dnia  31  lipca  2018  r.  stwierdzić  należy,  że 

wyjaśniania odniesień do cen z lat poprzednich zawierać nie miały. 


KIO 1806/18 

Podnieść w dalszej kolejności należy, że samo twierdzenie odwołującego, że różnice 

te  „wskazują  ewidentnie  na  zastosowanie  rażąco  niskiej  ceny„  (str.  21  drugi  akapit 

odwołania) winno zostać przez odwołującego choćby uprawdopodobnione.  

Odwołujący wskazał co prawda na wzrost płacy minimalnej w Polsce (wskazując jak 

płaca  ta  rosła  od  roku  2015)  oraz  podał,  że  będzie  ona  rosła  w  kolejnych  latach,  to 

jednocześnie  nawet  z  zestawienia  tabelarycznego  ujętego  przez  odwołującego  (str.  20 

odwołania)  wynika,  że  okoliczność  wzrostu  płac  pozwoliła  przystępującemu  zaoferować                    

w  latach  2015-

2017  ceny  tak  prognozowane,  jak  i  ofertowe,  których  –  co  wymaga 

podkreślenia  –  odwołujący  nie  kwestionuje,  w  tendencji  malejącej  (2015  –  odpowiednio 

poziom 36,9 mln zł oraz 68,7 mln zł, 2016 – 34,1 mln zł oraz 56 mln zł, 2017 – 33, 6 mln zł 

oraz 41 mln zł.  

Twierdzenia 

odwołującego,  iż  przystępujący  nie  uwzględnił  wzrostu  wynagrodzeń                    

w  zakresie  płac  minimalnych  w  latach  przyszłych,  kosztu  przeprowadzenia  procedury 

awaryjnej

,  czy  kosztów  ubezpieczenia  nie  potwierdza  treść  wyjaśnień  przystępującego 

(skutecznie  zastrzeżone),  w  których  uwzględniono  wysokość  wynagrodzenia  z  „zapasem”, 

dodatkowo uwzględniono także koszty dodatkowe jak rezerwa (str. 18, 20, 21, 24, 26). 

Nie  sposób  w  ogóle  uznać,  że  wyjaśnienia  przystępującego  nie  są  wystarczające                     

z tego względu, że nie wskazują odrębnie pewnych kosztów – jak chciałby tego odwołujący – 

np.  kosztu  utrzymania  Centrum  Monitoringu  w  sytuacji,  o  czym  była  mowa  powyżej,  gdy 

zamawiający nie narzucił, że taki szczegółowy element mają ujmować wyjaśnienia, a także                   

z  tego  względu,  że  opisana  przez  zamawiającego  w  poszczególnych  załącznikach 

odnoszących  się  do  poszczególnych  zadań  (zwykle  w  pkt.  2.2.)  procedura  awaryjna 

obejmowała także obowiązek zapewnienia przez wykonawcę Centrum Monitoringu [tytułem 

przykładu:  zmodyfikowany  Załącznik  nr  1  dla  Zadania  1A  pkt  2.2.  Procedura  awaryjna 

zawiera  pkt  3): 

„Wykonawca  jest  zobowiązany  zapewnić  Centrum  Monitoringu,  tj.  osobę/-y 

dyżurującą/-e  pod  telefonem,  faksem  i  e-mailem  alarmowym  w  dniach  dostawy  materiałów 

egzaminacyjnych do szkół od 05:00 do 11:00 w sesji kwietniowej oraz w godzinach od 09:00 

do  16:00  w  sesji  czerwcowej  w  celu  zagwarantowania  zgłoszenia  Wykonawcy  braku 

dostarczania arkus

zy i płyt CD w liczbie wymaganej przez Zamawiającego (…)”], tym samym 

wyjaśnienia  przystępującego  uwzględniające  koszty  procedury  awaryjnej  należy  uznać  za 

odnoszące się także do kosztów Centrum Monitoringu. 

Odwołujący 

zakwestionował 

zaoferowane 

przez 

przystępującego 

ceny 

(prognozowane i ofertowe) także ze względu na dane ze sprawozdania finansowego spółki 

WZKart za rok 2016 i 2017, wnioskując na ich podstawie, że poziom kosztów usług obcych 

czyni niemożliwym, aby oferta przystępującego nie zawierała rażąco niskiej ceny.  


KIO 1806/18 

Odnosząc  się  do  powyższego,  abstrahując  nawet  od  faktu,  że  w  przedmiotowym 

postępowania spółka Wojskowe Zakłady Kartograficzne nie występuje samodzielnie, ale jest 

członkiem konsorcjum składającego się z trzech podmiotów, których udziału i znaczenia dla 

przyjętych  przez  to  konsorcjum  kosztów  nie  można  pominąć  (zwłaszcza  wobec  wskazanej 

przez  odwołującego,  odmiennej  od  lat  ubiegłych  strategii  realizacji  zamówienia,  o  czym 

mowa w części zastrzeżonej), skład orzekający Izby podnosi, że poniesione wówczas koszty 

usług  obcych  nie  mogą  być  automatycznie  przenoszone  jako  element  kalkulacji  cen                         

w przedmiotowym post

ępowaniu przetargowym.  

Ocena,  czy  uwzględnione przez  przystępującego  koszty  w  tym  koszty  usług  obcych 

są  kosztami  realnymi  winna  nastąpić  w  oparciu  o  wyjaśnienia  przystępującego  złożone  na 

wezwanie  zamawiającego  z  dnia  31  lipca  2018  r.  i  taka  była  podstawa  oceny  dokonana 

przez zamawiającego. 

Zaprezentowana  przez  odwołującego  argumentacja  nie  podważyła  wyjaśnień,  które 

zostały  złożone  przez  przystępującego  w  trakcie  czynności  badania  i  oceny  ofert  na 

wezwanie  zamawiającego.  Biorąc  zatem  pod  uwagę  zasadę  wynikającą  z  art.  190  ust.  1a 

ustawy  Pzp  Izba  uznała,  że  złożone  przez  przystępującego  wyjaśnienia  stanowią 

wystarc

zający  dowód  potwierdzający,  że  oferta  tego  wykonawcy  nie  zawiera  rażąco  niskiej 

ceny.  

Zarzut  dotyczący  naruszenia  art.  7  ust.  1  i  ust.  3  ustawy  Pzp,  czego  wyrazem  było 

przeprowadzenie  postępowania  w  sposób  sprzeczny  z  zasadą  uczciwej  konkurencji                           

i  równego  traktowania  wykonawców  i  w  konsekwencji  wybór  oferty  konsorcjum  niezgodnie                  

z przepisami ustawy Pzp nie potwierdził się. 

Zarzut został postawiony w konsekwencji zarzutów poprzednich. Wobec uznania, że 

zarzuty p

oprzednie nie potwierdziły się skład orzekający Izby uznał w konsekwencji, że także 

ten zarzut się nie potwierdził. 


KIO 1806/18 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp,                    

§ 3 pkt 1) lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 972). 

Przewodniczący:      ………………………………………. 


Słowa kluczowe:
rażąco niska cena
Słowa kluczowe:
rażąco niska cena