Sygn. akt: KIO 1968/18
WYROK
z dnia 10 pa
ździernika 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Agata Mikołajczyk
Protokolant:
Marek Jakóbczyk
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
9 października 2018 r. w Warszawie odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 1 października 2018 r. przez
o
dwołującego: Controls Polska Sp. z o.o. ul. Mińska 62/6 03-620 Warszawa w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Politechnika Warszawska - Wydział
Inżynierii Lądowej ul. Lecha Kaczyńskiego 16 00-637 Warszawa,
orzeka:
Oddala odwołanie;
2. Kosztami
postępowania obciąża odwołującego: Controls Polska Sp. z o.o. ul. Mińska
62/6, 03-620 Warszawa i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych i zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(tekst jednolity Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………………….
Sygn. akt: KIO 1968/18
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonym przez Zamawiającego - Politechnika Warszawska (Wydział Inżynierii Lądowej)
w Warszawie w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) [ustawa Pzp], którego
przedmiotem jest: „Dostawa modularnego systemu badań funkcjonalnych drogowych
kompozytów mineralno - asfaltowych dla Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki
Warszawskiej. Numer referencyjny postępowania: PN/06/07/2018. Ogłoszenie o zamówieniu
publicznym zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 2 sierpnia
2018 r., nr 337556-2018-PL, Dz.U./S S147.
Odwołujący Controls Polska Sp. z o. o. o. z Mińska
zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp z uwagi na zaniechanie odrzucenia oferty
wykonawcy ToRoPol (Toropol)
, a tym samym uznanie, że oferta spełnia wymagania
zawarte w SIWZ,
2) art. 90 ust. 1 ustawy Pzp z uwagi na
zaniechanie wezwania do wyjaśnień wykonawcy
ToRoPol
, mimo, że zaoferowana przez wykonawcę cena jest niższa o co najmniej o 30%
od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług;
3) art. 91 ust. 1 Pzp z uwagi na
dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej z uwzględnieniem
oferty podlegającej odrzuceniu, tj. oferty wykonawcy ToRoPol.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu: (1)
Unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia 21 września br.; (2)
Powtórzenie czynności badania i oceny ofert i w jej konsekwencji nakazanie odrzucenia oferty
wykonawcy ToRoPol
, ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia odwołania w zakresie
zarzutu nr 1, nak
azanie Zamawiającemu wezwanie ToRoPol do złożenia wyjaśnień w zakresie
rażąco niskiej ceny; (3) Dokonanie ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący stwierdził, że posiada legitymację do wniesienia niniejszego odwołania, gdyż jego
interes zost
ał przez Zamawiającego naruszony w przedmiotowym postępowaniu. Złożona
przez Odwołującego oferta, która jest prawidłowa, winna zostać uznana za najkorzystniejszą
według kryteriów określonych w SIWZ. Wskutek naruszenia przez Zamawiającego przepisów
ustawy P
zp, o których mowa w punkcie 3 Odwołania, Odwołujący nie może uzyskać
zamówienia. Szkoda, którą poniesie Odwołujący polega na utraceniu korzyści, jakie mógłby
osiągnąć z realizacji zamówienia.
W uzasadnieniu zarzutów odwołania stwierdził, co następuje:
Ad. 1. Zaniechanie odrzucenia oferty ToRoPol na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, zmawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie
odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2
pkt 3. W okolicznościach przedmiotowego postępowania, co zostanie wykazane poniżej,
wystąpiły niezgodności pomiędzy treścią oferty a siwz, a nie omyłki wynikające z braku
staranności, lub spowodowane niecelowym działaniem wykonawcy, o jakim mowa w art. 87
ust. 2 pkt 3 ustawy. Zauważył także, że ugruntowana wykładnia przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp wskazuje, że odrzucenie oferty na podstawie powołanej normy może nastąpić
wyłącznie wtedy, gdy wymagania zamawiającego (jak w przedmiotowym postępowaniu)
zostały jasno wyrażone w siwz (przykładowo wyrok KIO z 18 stycznia 2016 r. KIO 2785/16).
Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy wskazał na dwa elementy świadczące
o niezgodności zaoferowanego przedmiotu zamówienia z treścią siwz. Po pierwsze, ToRoPol
w kosztorysie ofertowym, stanowiącym załącznik nr 7 do siwz oświadczył, że oferuje w ramach
realizacji przedmiotu zamówienia urządzenia producenta Pavetest, model: DTS30 model
B240, DTS30 model B230, AMPT model B200L ze specjalnym chłodzeniem ogniwem Peltiera
za zintegrowanym chłodzeniem wodnym. Tyle, że producent Pavetest nie ma w swojej ofercie
(w swoim katalogu) modelu: DTS30 model B240. Odwołujący zaznaczył, że całkowicie
niezrozumiała jest decyzja Zamawiającego o przyjęciu oferty i uznania jej za spełniającą
wymagania siwz bez żadnych wyjaśnień, weryfikacji i sprawdzenia, mimo, że wskazana
niezgodność jest oczywista. Nawet jeśli przyjąć, że Wykonawca Toropol błędnie wpisał model
oferowanego urządzenia czy też istnieją inne powody, dla których wykonawca zaoferował ten,
a nie inny przedmiot zamówienia, to Zamawiający naruszając zasadę równości i uczciwej
konkurencji, całkowicie ten fakt pominął. Podkreślenia także wymaga, że jeśli Wykonawca
popełnił błąd przy uzupełnianiu kosztorysu ofertowego to błąd ten ma charakter nieusuwalny,
gdyż nie stanowi omyłki w rozumieniu art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Powyższe znajduje
potwierdzenie w orzecznictwie KIO, gdzie Izba w wyroku z dnia 31 stycznia 2018 r. (sygn. KIO
122/18) wskazuje, że w świetle utrwalonej wykładni pojęcia omyłki, nie można mówić o jej
zaistnieniu w sytuacji, gdy wykonawca świadomie wprowadza zmiany w treści oferty,
odbiega
jące od opisu zawartego w siwz. KIO jak i Sądy Powszechne w przypadku zarzutu
zaniechania poprawienia treści oferty na podstawie art. 87 ust. 2 Ustawy badają, czy
niezgodności te nie są wynikiem zamierzonego działania wykonawcy (vide, wyrok SO w
Poznaniu z 18.12.2014 r., sygn. akt X Ga 522/14), jak również ustalają, czy poprawienie omyłki
jest możliwe na podstawie treści oferty, co ma stanowić granicę, której przekroczenie może
oznaczać prowadzenie niedozwolonych negocjacji treści oferty. Jak trafnie zostało to ujęte w
uzasadnieniu wyroku SO w Łodzi z dnia 30.12.2015 r., sygn. II Ca 1583/15, zamawiający jest
zo
bowiązany poprawić omyłkę jedynie wtedy, gdy sposób w jaki str. 14 ma być dokonana
poprawa wynika z innych elementów składających się na ofertę i nie może żądać wyjaśnienia
treści oferty, którą uważa za niejasną lub niezgodną z treścią siwz.
Po drugie, zg
odnie z treścią załącznika nr 6 do siwz - opisu przedmiotu zamówienia, w punkcie
2: żądane minimalne warunki techniczne, którym musi odpowiadać urządzenie, w ppkt 3
dotyczącym „Modułu do badania właściwości wytrzymałościowych metodą trójosiowego
ściskania oraz modelowania właściwości lepkosprężystych" (str. 38 siwz), Zamawiający
wymagał, by oferowane urządzenie było zgodne z normą PN-EN 12697-25 A, PN-EN 12697-
25 B oraz AASHTO T378. Powyższe zostało przez Zamawiającego wyartykułowane w punkcie
3: specyfikac
je techniczne (str. 45 siwz). Wraz z ofertą na potwierdzenie, że oferowane
urządzenia spełniają wymagania zawarte w siwz, Zamawiający zażądał złożenia tabeli, o której
mowa na str. 48-
54. Pomijając już okoliczność, że nie istnieje model DTS30 model B240, co
zostało powyżej wskazane, urządzenie „AMPT model B200L" także nie spełnia wymagań
zamawiającego. Podkreślił, że zgodnie z katalogiem firmy Pavetest, gdzie urządzenie to
opisane jest na stronach od 32 do 36 (wyciąg z katalogu przetłumaczony na język polski
stanowi załącznik nr 2) oferowany model spełnia wymogi wymienionej w siwz normy AASHTO
T378, ale nie spełnia wymogów i nie daje możliwości prowadzenia badań zgodnie z norma PN-
EN 12697-25 A, PN-EN 12697-
25 B, w szczególności:
- w p. 7.1, gdzie Norma wym
aga, aby próbki do badań miały średnicę 150mm;
w p. 5.2, gdzie Norma wymaga pomiaru odkształcenia próbki realizowanego przy pomocy
dwóch przetworników przemieszczenia mierzących w trakcie badania pozycję górnej płytki
dociskowej i zakresie pomiarowym wyn
oszącym 5mm (z tolerancją nie gorszą niż 2).
Ponadto, zgodnie z informacjami dostępnymi w katalogu firmy PAVETEST zaoferowane
urządzenie „AMPT model B200L":
nie posiada możliwości badania próbek mieszanki mineralno-asfaltowej zgodnie z normą
PN-EN 12697-25 A, PN-EN 12697-
25 B, gdyż niezbędne do tych badań akcesoria nie są
wymienione na stronach od 33 do 35 gdzie wymienia się akcesoria do badań z normami innymi
niż norma AASHTO T378, zgodnie z którą urządzenie AMPT model 200L zostało
skonstruowane / zapro
jektowane (Zamawiający zawarł to wymaganie w Załączniku 6 do siwz,
Opis Przedmiotu Zamówienia, str. 45 wymagając zgodności z normą PN-EN 12697-25A oraz
PN-EN 12697-25B );
nie daje możliwości badania próbek o średnicy większej niż lOOmm: komora klimatyczna
będąca jednocześnie komorą trójosiową nie pozwala na umieszczenie próbek o takiej średnicy
ze względu na brak odpowiedniej ilości miejsca pomiędzy pionowymi prętami łączącymi
podstawę komory z jej górną częścią (Zamawiający zawarł to wymaganie w Załączniku 6 do
siwz, Opis Przedmiotu Zamówienia, str. 45 wymagając zgodności z normą PN-EN 12697-25A
oraz PN-EN 12697-
25B, która to Norma z kolei wymaga w p. 7.1 średnicy próbek 150mm jak
podano powyżej);
nie posiada możliwości zastosowania dwóch przetworników przemieszczenia mierzących w
trakcie badania pozycję górnej płytki dociskowej ze względu na brak miejsca na umieszczenie
czujników ponad próbką zgodnie ze schematem opisanym w normie (Zamawiający zawarł to
wymaganie w Załączniku 6 do siwz, Opis Przedmiotu Zamówienia, str. 45 wymagając
zgodności z normą PN-EN 12697-25A oraz PN-EN 12697-25B, która to Norma z kolei wymaga
w p. 5.2 takiego właśnie sposobu pomiaru odkształcenia).
Wobec zatem jednoznacznego stwierdzenia niezgodności oferowanego przedmiotu
zamówienia z wymaganiami zawartymi w siwz, odnoszącymi się do możliwości wykonywania
badań zgodnie z metodyką podaną w PN-EN 12697-25 A, PN-EN 12697-25 B, brak jest
podstaw formalno-
prawnych do uznania przez Zamawiającego oferty za niepodlegającą
odrzuc
eniu, a tym samym do uznania jej za najkorzystniejszą. Wskazał ponadto, że na uwagę
także zasługuje, że z protokołu z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
przesłanego drogą elektroniczną w dniu 24 września br. (załącznik nr 3) wynika, że
Zamaw
iający, mimo oczywistych niezgodności oferowanego urządzenia, przyjął ofertę
Wykonawcy bez żadnych wyjaśnień (w punkcie 16 protokołu, w odpowiedzi na stwierdzenie:
zastosowano art. 87 ust. 1 ustawy, zaznaczono: nie), a to z kolei stawia pod znakiem zapytania
staranność Zamawiającego w prowadzonym postępowaniu. Zauważyć należy, że pomiędzy
otwarciem ofert, a wyborem oferty najkorzystniejszej, w którym zastosowano także (zgodnie z
informacją zawarta w protokole) dyspozycję art. 26 ust. 1 ustawy Pzp, upłynęło 8 dni
roboczych. Czas ten jak na postępowanie prowadzone dla wartości powyżej progów unijnych,
jest czasem bardzo krótkim. Odwołujący nie wyklucza oczywiście, że Zamawiający
przeprowadził w jakimś stopniu badanie i ocenę złożonej oferty, jednak pozytywne dla
Wykonawcy Toropol wyniki tejże oceny w pełni uzasadniają kwestionowanie wyniku
postępowania, w tym zaniechania odrzucenia oferty wskazanego wykonawcy.
Ad. 2. Zaniechanie
wezwania do wyjaśnień ToRoPol, który zaoferował cenę niższą o co
najmniej o 30% od
szacunkowej wartości zamówienia.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 a pkt 1 ustawy Pzp, w przypadku gdy cena całkowita oferty jest niższa
o co najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i
usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania zgodnie z art. 35 ust. 1 i 2 lub średniej
arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień
dotyczących zaoferowanej ceny. W okolicznościach niniejszego postępowania, mimo
oczywistego obowiązku wezwania do wyjaśnień, co wynika z treści zawartej w protokole
postępowania, Zamawiający nie zastosował się do wskazanej regulacji. Zamawiający wskazał
w protokole z postępowania, że szacunkowa wartość zamówienia brutto wynosi 2 003 000, 00
zł, a cena oferty wykonawcy Toropol wynosi 1 352 385, 00 zł, a tym samym jest o ponad 30%
niższa od szacowanej wartość zamówienia brutto. Podał, że Odwołujący celowo przyjął niższą
kwotę niż podaną na otwarciu i określoną przez Zamawiającego w wysokości 2 050 000 zł.
Prawidłowość działania Odwołującego znajduje potwierdzenie w wyroku KIO z dnia 9 marca
2018 r. (sygn. KIO 343/18), w którym Izba wskazuje, że wartości szacunkowej zamówienia
powiększonej o należny podatek VAT nie należy utożsamiać z kwotą, o której stanowi art. 86
ust. 3 Pz
p, tj. kwotą podawaną bezpośrednio przed otwarciem ofert, jaką zamawiający
zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. W niniejszej sprawie, kwota stanowiąca
szacunkową wartość zamówienia powiększona o podatek VAT wynosiła (...) brutto i to ta kwota
winna być brana pod uwagę przy podjęciu przez zamawiającego decyzji o konieczności
uruchomienia procedury, o której mowa w art. 90 ust. 1a pkt 1 Pzp. Przyjmując powyższe,
minimalna cena oferty, która zwalniałaby Zamawiającego z obowiązku badania rażąco niskiej
ceny, tj. przekraczająca 70% szacunkowej wartości brutto wynosi 1 402 100 zł. Cena
oferowana przez Wykonawcę Toropol, tj. 1 352 385 zł, jest zatem bezsprzecznie niższa niż
dopuszczalny próg ustawowy, tj. 30 %. Zdaniem Odwołującego nie można uznać, że
Zamawiający odstąpił od badania przedmiotowego elementu z uwagi na brzmienie art. 90 ust.
1 a pkt 1 in fine ustawy Pzp, tj. uznał, że rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które
nie wymagają wyjaśnienia. Sam Zamawiający przyznał w pkt 11 protokołu, ppkt 2, że
szacunkowa wartość zamówienia brutto w wysokości 2 003 000, 00 zł została określona na
podstawie ofert rynkowych. Skoro zatem szacowanie (jak wynika z protokołu) wartości
zamówienia zostało przeprowadzone w sposób należyty - poprzez weryfikację ofert rynkowych,
brak jest podstaw do zaniechania badania rażąco niskiej ceny. Podał ponadto, że na uwagę
zasługuje, że o ile w przypadku usług lub robót budowlanych pewne elementy cenotwórcze
(szczególnie w zakresie określonych świadczeń) można kalkulować w określony sposób,
przyjmując nawet pewne ryzyka, o tyle w przypadku dostaw koszty są co do zasady stałe -
przedmiot jest już wyprodukowany, stąd tym bardziej zastanawiające jest, jakie czynniki
powodują tak korzystną - rażąco niską cenę wykonawcy Toropol. Wobec zatem
przedstawionych wyliczeń, jak również uwzględniając przedstawioną argumentację i
obowiązujące przepisy prawa, zaniechanie Zamawiającego stanowi w pełnym zakresie
podstawę do złożenia odwołania.
Ad. 3. Dokonanie wyboru oferty najkorzystniej
szej z uwzględnieniem oferty ToRoPol
podlegającej odrzuceniu.
Wobec powyżej wskazanego uzasadnienia dla zarzutu nr 1, tj. konieczności odrzucenia oferty
w
ykonawcy Toropol z uwagi na fakt, że oferta ta podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust.
1 pkt 2 u
stawy Pzp, Zamawiający powinien był dokonać oceny ofert na podstawie kryteriów
zawartych w rozdziale XVII SIWZ, tj. spośród ofert nieodrzuconych. Powyższe zawarte zostało
przez Zamawiającego wyartykułowane również w pkt 1 rozdziału XVII SIWZ. Ocena ta został
dokonana przez Zamawiającego z uwzględnieniem oferty Wykonawcy Toropol, która podlega
odrzuceniu. Wobec powyższego, Zamawiający swoim działaniem naruszył postanowienie art.
91 ust. 1 ustawy Pzp, co w konsekwencji prowadzi do konstatacji, że złożenie odwołania jest
uzasadnione i konieczne.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wniósł o jego oddalenie w szczególności
wskazując:
W postępowaniu oferty złożyły dwa podmioty: Controls Polska Sp. z o.o. na kwotę brutto
1.472.895,48 zł i ToRoPol sp. z o.o. na kwotę 1.352.385,00 zł, która to oferta została uznana
za najkorzystniejszą, albowiem spełnia wszystkie wymogi określone w SIWZ.
Wykonawca ToRoPol zaoferował urządzenia firmy Pavetest o oznaczeniach
handlowych (oznaczeniach modelu) B240, B230, B200L, które w całości spełniają wymagania
techniczne określone w SIWZ. Oznaczenia te pozwalają na jednoznaczną niebudzącą żadnej
wątpliwości identyfikację oferowanych urządzeń. Sama weryfikacja parametrów technicznych
oferowanych urządzeń w oparciu o aktualne katalogi firmy Pavetest wskazuje, iż wbrew
twierdzeniom Odwołującego podane modele urządzeń objętych ofertą ToRoPol odpowiadają
w całości parametrom technicznym określonym w SIWZ. Ponadto wskazał, że oferowane przez
ToRoPol urządzenia wbrew twierdzeniom Odwołującego pozwalają na badanie próbek według
normy EN-
12697 (zarówno metodą A jak i metodą B) a bezpodstawności zarzutów
formułowanych przez Odwołującego wynika z faktu, iż w tym zakresie posłużył się on
nieaktualnym katalogiem firmy Pavetest.
Nie zgadzając się z zarzutem rażąco niskiej ceny wskazał na art. 90 ust.1 Pzp i
stwierdził, że w przypadku miernika wynikającego z art.90 ust. 1a pkt. 1 Pzp, związanego z
wartością zamówienia powiększoną o wartość VAT i średnią arytmetyczną wszystkich ofert
złożonych w postępowaniu, kiedy wartość oferty odbiega o minimum 30% od tych mierników,
zamawiający może nie korzystać z procedury żądania od wykonawców wyjaśnień, jeżeli
wskazane rozbieżności wynikają z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia.
Oczywisto
ść takich okoliczności oznacza, że wiadomość o nich rozwiewa wszelkie wątpliwości,
co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi
przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów. Z sytuacją taką będziemy mieli
do czynienia przykładowo wówczas, gdy wartość zamówienia ustalona przez zamawiającego
przed wszczęciem postępowania została przeszacowana, tj. ustalona na znacząco wyższym
poziomie, niż wynikałoby to z realiów rynkowych, a złożone w postępowaniu oferty
po
twierdzają tę sytuację. Przenosząc powyższe wywody na grunt niniejszego postępowania
wyjaśnił, że przeszacował wartość zamówienia a złożone w trakcie postępowania dwie oferty
na zbliżone kwoty (odpowiednio 1.352.385,00 zł i 1.472.895,48 zł) w całości potwierdzają tę
sytuację. Biorąc powyższe pod uwagę nie korzystał z procedury żądania od wykonawców
wyjaśnień, ponieważ wskazane rozbieżności wynikają z okoliczności oczywistych, które nie
wymagają wyjaśnienia.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpienie zgłosił
wykonawca ToRoPol sp. z o.o. z Warszawy.
Izba stwierdziła, że wykonawca ten nie uzyskał
statusu uczestnika odwoławczego, albowiem nie wypełnił wymagań określonych art. 185 ust.2
ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem:
„Wykonawca może zgłosić przystąpienie do
postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania, wskazując
stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której
przystępuje. Zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby w postaci papierowej albo
elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a jego kopię przesyła się
zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie”. Wykonawca ToRoPol kopię
odwołania wraz z wezwaniem do zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego
otrzymał w dniu 2 października 2018 r. W dniu 4 października 2018 r. doręczył Prezesowi
Krajowej Izby Odwoławczej zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego, wymieniając także (w rozdzielniku) jako otrzymujących to zgłoszenie
Zamawiającego i Odwołującego - Controls Polska sp. z o.o. Odwołujący w toku posiedzenia
przed Izbą oświadczył, że taką kopię otrzymał dopiero w dniu 9 października 2018 r., która
został przesłana faksem o godzinie 8:26 tj. w dniu posiedzenia. Na potwierdzenie powyższego
przedłożył raport z transmisji otrzymanej przesyłki. Wykonawca ToRoPol oświadczył, że
została podjęta próba doręczenia przez kuriera kopii przystąpienia w dniu 5 października br,
jednakże z powodu błędu w kodzie (wadliwe oznaczenie kodu przez Odwołującego w adresie
podanym w odwołaniu) doręczenie takie nie nastąpiło. Izba stwierdza, że w odwołaniu
prawidłowo została oznaczona miejscowość oraz ulica i jej numer oraz numer lokalu.
Wskazano także adres e-mail do korespondencji. Z adresu e-mail wykonawca ToRoPol nie
skorzystał. Powyższe ustalenie zatem prowadzi do wniosku, że nie został dotrzymany termin
określony w powołanym art. 185 ust. 2 zdanie pierwsze ustawy Pzp, a mianowicie wymagany
termin 3 dni oznaczony dla zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego, który
odnosi się również do czynności przesłania kopii powołanego zgłoszenia Zamawiającemu i
Odwołującemu, który upłynął – w tym przypadku - w dniu 5 października 2018 r. Wobec tych
ustaleń Izba nie mogła uwzględnić jako dowodu w sprawie dokumentów przedłożonych wraz
z pismem z dnia 4 października 2018 r. albowiem zostały one przedłożone przez podmiot nie
będący uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Odwołanie podlega oddaleniu.
Izba o
dnosząc się do zarzutu dotyczącego zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy
ToRoPol sp. z o.o. (Toropol) na podstawie art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp stwierdziła, że
stosownie do postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia (siwz) w pkt IX.20
ppkt 1) wykonaw
ca był zobowiązany do złożenia Kosztorysu ofertowego zgodnego z
załącznikiem nr 7 oraz tabeli z wypełnionymi parametrami oferowanego sprzętu wg wzoru
zamieszczonego w załączniku nr 6 - Opisie przedmiotu zamówienia. W załączniku nr 6
zamieszczono tabelę w podziale na trzy (oznaczone jako Tabela 1, tabela 2 i tabela 3) z uwagą,
że należy złożyć ją wypełnioną wraz z ofertą. W tej tabeli w kolumnie 2 zawarto opisy
wymagania według przedmiotu zamówienia, a w kolumnie ostatniej (trzeciej podzielonej na
dwie „podkolumny”) wykonawca miał zadeklarować z zastosowaniem znaku „X” dla każdej
pozycji (od 1 do 64) odpowiednio:
czy dane wymaganie uwzględniono w ofercie czy nie. Z kolei
w Kosztorysie of
ertowym według załącznika nr 7 wykonawca miał podać w kolumnie 3 -
stosownie do opisanego przez Zamawiającego w kolumnie 2 przedmiotu zamówienia
(„Modularny system do badań funkcjonalnych drogowych kompozytów mineralno-
asfaltowych”) i uwagi zamieszczonej pod tabelą - zarówno Producenta jak i Model
oferowanego urządzenia (Producent/Model). Zamawiający nie wymagał przedłożenia dla tych
urządzeń żadnych dodatkowych informacji ani żadnych dodatkowych dokumentów
(przykładowo kart katalogowych czy folderów).
Odw
ołujący pierwszy z zarzutów dotyczący niezgodności treści oferty wykonawcy
ToRoPol ze specyfikacją oparł na twierdzeniu, że wykonawca ten oferuje model urządzenia
DTS30 model B240, którego producent Pavetest nie ma w swojej ofercie (w swoim katalogu).
Z
dokumentacji przedłożonej przez Zamawiającego przy piśmie z dnia 3 października
2018 r.
wynika, że wykonawca ToRoPol przedłożył wraz z ofertą na wymaganym formularzu
Kosztorys ofertowy (
załącznik nr 7) wskazując jednoznacznie na Producenta – „Pavetest” oraz
na model
urządzeń, których dotyczy oferta: model B240, model 230 i model 200L, co zostało
bezsprzecznie
– bez dodatkowych ustaleń na podstawie tego opisu – zidentyfikowane przez
samego Odwołującego i dla których – jak podał w odwołaniu - przedłożył wyciągi z katalogu.
Inne dokumenty, które złożył ToRoPol do oferty (str 7 i 8) wskazują, że oznaczenie DTS-30
(użyte przed wskazaniem na model B240) mogło dotyczyć typu urządzenia, którego podanie
nie było wymagane. Zamawiający, zdaniem Izby, uwzględniając symbole modeli, szczególnie
w zestawieniu z podanymi w tabeli parametrami miał podstawy – bez dodatkowych wyjaśnień
zweryfikować ofertę tego wykonawcy jako zgodną ze specyfikacją.
Drugi z zarzutów dotyczy „Modułu do badania właściwości wytrzymałościowych metodą
trójosiowego ściskania oraz modelowania właściwości lepkosprężystych" (str. 38 siwz) oraz
zgodności oferowanego urządzenia z normą PN-EN 12697-25 A, PN-EN 12697-25 B oraz
AAS
HTO T378. Wykonawca ToRoPol w tabeli (w załączniku nr 6) potwierdził w sposób
wymagany specyfikacją, że to wymaganie zostało uwzględnione w ofercie. Odwołujący
kwestionując powyższe tytułem dowodu powołał się na wyciąg z katalogu (który załączył do
odwołania), twierdząc, że urządzenie „AMPT model B200L" nie spełnia wymagań, albowiem
zgodnie z katalogiem firmy Pavetest, gdzie urządzenie to opisane jest na stronach od 32 do
oferowany model spełnia wymogi co do normy AASHTO T378, ale nie spełnia wymogów
i nie daje możliwości prowadzenia badań zgodnie z norma PN-EN 12697-25 A, PN-EN 12697-
25 B, w tym co do średnicy próbki oraz co do pomiaru odkształcenia próbki realizowanego przy
pomocy dwóch przetworników przemieszczenia mierzących w trakcie badania pozycję górnej
płytki dociskowej i zakresie pomiarowym wynoszącym 5mm (z tolerancją nie gorszą niż 2).
Izba, mając na uwadze wymagania specyfikacji i powołany przez Odwołującego dowód
z wyciągu z katalogu, była zobowiązana uwzględniać regułę z art. 190 ust.1 ustawy Pzp w myśl
której: „ Strony i uczestnicy postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody
dla stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne”. W stanie faktycznym sprawy ciężar
wskazywania wszyst
kich okoliczności i dowodów na potwierdzenie zarzutów, od których
zależy uznanie odwołania za zasadne, spoczywa na stronie odwołującej. To wnoszący
odwołanie bowiem domagając się odrzucenia oferty wykonawcy ToRoPol wywodzi w tym
przypadku
ze stwierdzonych faktów skutki prawne. Odwołujący, wbrew temu zobowiązaniu nie
wykazał okoliczności sprawy w sposób dowodzący słuszności jego twierdzeń. Przedkładane
wyciągi z katalogu (jak to zaznaczał Odwołujący) nie zostały oznaczone żadnym opisem ani
datą, co uniemożliwia dokonanie ustaleń co do tego katalogu i jego aktualności. Odwołujący
nie wskazał strony internetowej na której taki katalog jest zamieszczony, zaznaczając w toku
rozprawy trudności pozyskania takiego katalogu. Izba zauważa, że rozpoznając odwołanie
Krajowa Izba Odwoławcza nie może zastępować stron w wypełnianiu obowiązku dowodowego.
Także twierdzenia (oświadczenia na rozprawie), że pochodzą z wystawy, która odbyła się w
październiku 2018 r. (wg oświadczenia w ubiegłym tygodniu) nie zostały poparte żadnym
dowodem, co do takiej wystawy (jej miejsca i czasu
), czy co do jej przedmiotu. Te wyciągi nie
zostały także potwierdzone za ich zgodność z oryginałem. Tym samym Izba nie znalazła
podstaw do kwestionowania twierdzeń Zamawiającego, że formułowane przez Odwołującego
zarzuty wynikają z faktu, że wykonawca posłużył się nieaktualnym katalogiem firmy Pavetest
oraz jego twierdzeń, że weryfikacja parametrów technicznych oferowanych urządzeń w oparciu
o aktualne katalogi firmy Pavetest potwierdza, że podane modele urządzeń objętych ofertą
ToRoPol odpo
wiadają w całości parametrom technicznym określonym w specyfikacji.
Także za nie zasadny Izba uznała wskazany w odwołaniu zarzut naruszenia art. 90
ust.1 ustawy Pzp.
W tym przypadku Izba miała na uwadze art. 90 ust.1a pkt 1 tej ustawy, który
stanowi: „1a. W przypadku gdy cena całkowita oferty jest niższa o co najmniej 30% od:
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed
wszczęciem postępowania zgodnie z art. 35 ust. 1 i 2 lub średniej arytmetycznej cen
wszystkich
złożonych ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, o których
mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie
wymagają wyjaśnienia;”.
W tym postępowaniu oferty złożyły dwa podmioty z ceną oferty w kwotach brutto:
Controls Polska Sp. z o.o.-
1.472.895,48 zł oraz ToRoPol sp. z o.o. - 1.352.385 zł. Z kolei
według Protokołu postępowania (ZP-PN) wartość szacunkowa w kwocie netto określona
została na 1.628.455,28 zł, a na otwarciu ofert podana została kwota brutto: 2.050.000 zł z
zaznaczeniem w nawiasie, że „szacunkowa wartość zamówienia brutto sporządzona na
podstawie ofert rynkowych wynosi 2.003.00 zł”. Należy zgodzić się z Zamawiającym, że w
przypadku miernika wy
nikającego z art. 90 ust. 1a pkt 1 Pzp, związanego z wartością
zamówienia powiększoną o wartość VAT i średnią arytmetyczną wszystkich ofert złożonych w
postępowaniu, kiedy wartość oferty odbiega o minimum 30% od tych mierników, zamawiający
może nie korzystać z procedury żądania od wykonawców wyjaśnień, jeżeli wskazane
rozbieżności wynikają z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia. Z sytuacją
taką będziemy mieli do czynienia przykładowo wówczas, gdy wartość zamówienia ustalona
przez zamawiającego przed wszczęciem postępowania została ustalona na znacząco
wyższym poziomie (przeszacowana) niż wynikałoby to z realiów rynkowych, a złożone w
postępowaniu oferty potwierdzają tę sytuację. Przenosząc powyższe na grunt niniejszego
postępowania Izba stwierdza, że Zamawiający nie korzystał w odniesieniu do obu
wykonawców z procedury żądania wyjaśnień w trybie art. 90 ust.1 Pzp w związku z ustaleniem,
że rozbieżności cenowe w stosunku do wartości zamówienia (szacunkowej) wynikają z
okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia, a mianowicie są skutkiem
zawyżenia tej wartości. Powyższą okoliczność, (przeszacowania wartości zamówienia),
potwierdzają obie złożone w postępowaniu oferty na zbliżone kwoty (odpowiednio
1.352.385,00 zł i 1.472.895,48 zł) znacząco niższe od tej wartości.
Wobec
powyższych ustaleń należało uznać, że Zamawiający dokonując wyboru oferty
wykonawcy Torpol jako oferty najkorzystniejszej
działaniem tym naruszył art. 91 ust. 1 ustawy
Pzp.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp
stosownie do wyniku sprawy uwzględniając także przepisy rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r, poz. 972).
………………………………..