Sygn. akt: KIO 1994/18
WYROK
z dnia
17 października 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Brzeska
Anna Chudzik
Anna Wojciechowska
Protokolant:
Klaudia Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15
października 2018 r. w Warszawie odwołania
wniesionego w dni
u 1 października 2018 r. przez wykonawcę CLICKAD INTERACTIVE Sp.
z o.o. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego:
Polską Agencję Inwestycji i Handlu S. A. z siedzibą w Warszawie
przy udziale
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Newco
– Partners Sp. z o.o. oraz ABI Media Holdings Sp. z o.o. z siedzibą dla lidera
konsorcjum w Warszawie
zgłaszających przystąpienie po stronie Zamawiającego
przy udziale wykonawcy INFINITY MEDIA Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie
zgłaszającego przystąpienie po stronie Odwołującego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności
odrzucenia oferty wykonawcy CLICKAD INTERACTIVE Sp. z o.o
. z siedzibą w
Warszawie;
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutów pkt III. 2, 3, 4, 6
odwołania;
3. K
osztami postępowania obciąża Zamawiającego: Polską Agencję Inwestycji i
Handlu S. A. z siedzibą w Warszawie i:
1) zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr.
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez wykonawcę
CLICKAD INTERACTIVE Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od
odwołania,
zasądza od Zamawiającego: Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S. A. z
siedzibą w Warszawie kwotę 18.600 zł 00 gr. (słownie: osiemnaście tysiące
sześćset złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy CLICKAD INTERACTIVE
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie stanowiącą koszty strony poniesione z tytułu
uiszczonego wpisu oraz wynagr
odzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
……………………
……………………
……………………
Sygn. akt KIO 1994/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawia
jący – Polska Agencja Inwestycji i Handlu S. A. z siedzibą w Warszawie
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (t.j. z 2017 r., poz. 1579) (zwanej dalej również
„ustawą Pzp”), postępowanie o udzielenie zamówienia pn: „Zaplanowanie i wykup czasu
antenowego w stacjach telewizyjnych i w stacjach radiowych kampanii promującej działania
Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S. A. w kontekście rozwoju Zagranicznych Biur
Handlowych".
Wykonawca
CLICKAD INTERACTIVE Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (zwani
dalej: „Odwołującym”) w dniu 1 października 2018 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej) złożył odwołanie na czynność wyboru najkorzystniejszej oferty oraz
odrzucenia oferty Odwołującego, zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 i 3
ustawy Pzp oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, art. 89 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 23 ust. 2
ustawy Pzp, art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Newco – Partners Sp. z
o.o. oraz ABI Media Holdings Sp. z o.o. z siedzibą dla lidera konsorcjum w Warszawie.
Odwołujący wniósł o unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego, odrzucenia oferty wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Newco – Partners Sp. z o.o. oraz ABI
Media Holdings Sp. z o.o. z siedzibą dla lidera konsorcjum w Warszawie, wyboru oferty
Odwołującego.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść ogłoszenia o zamówieniu oraz
postanowienia SIWZ
, ofertę wykonawcy CLICKAD INTERACTIVE Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie,
jak również oświadczenia i stanowiska stron oraz uczestników
postępowania złożone w trakcie rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co
następuje:
Odwołanie, wobec nie stwierdzenia na posiedzeniu niejawnym braków formalnych
oraz w związku z uiszczeniem przez Odwołującego wpisu, podlega rozpoznaniu. Ze względu
na brak pr
zesłanek uzasadniających odrzucenie odwołania Izba przeprowadziła rozprawę
merytorycznie je rozpoznając.
Izba stwierdziła, że Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do korzystania
ze środków ochrony prawnej, o których stanowi przepis art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba potwie
rdziła skuteczność przystąpienia do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Newco
– Partners Sp. z o.o. oraz ABI Media Holdings Sp. z o.o. z siedzibą dla lidera
konsorcjum w Warszawie (zwanego dalej
również: „Przystępującym Konsorcjum Newco”).
Izba potwie
rdziła skuteczność przystąpienia do postępowania odwoławczego po
stronie Odwołującego wykonawcy INFINITY MEDIA Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
(zwanego dalej
również: „Przystępującym Infinity”).
Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, oświadczenia
i s
tanowiska stron oraz uczestników postępowania przedstawione podczas rozprawy, Izba
uznała, iż odwołanie jest zasadne i zasługuje na uwzględnienie.
Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego. W ocenie Zamawiającego treść złożonej
przez Odwołującego oferty nie odpowiada wymaganiom SIWZ. Zamawiający powołał się na
wymaganie opisane w rozdziale III SIWZ Opis przedmiotu
zamówienia –„proporcje podziału
stacji radiowych:
stacje ogólnopolskie: 50% I RMF FM, Radio Zet oraz pakiet Trójka
Premium (Trójka oraz Czwórka), stacje regionalne 50%”. W uzasadnieniu decyzji
Zamawiający odwołał się do treści wyjaśnień i załącznika nr 1 złożonych przez
Odwołującego w dniu 20 września 2018r. (odpowiedź na wezwanie Zamawiającego z dnia
17 września 2018r.). Zamawiający zarzucił Odwołującemu, że programy TOK FM, VOX FM,
RMF CLASSIC, PLUS, Eska, WAWA, Rock Radio (
sieć), Złote Przeboje (sieć), Radio
Pogoda, RMF MAXXX
nie znajdują się, według Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, w
wykazie stacji regio
nalnych, jak również, że Odwołujący nie zachował proporcjonalnego
podziału ilości spotów w Zadaniu II pkt 2 lit. b).
Zgodzić należało się z Odwołującym, że w związku z udzielonymi odpowiedziami
Zamawiający doprecyzował sformułowane wymaganie, iż wskazane proporcje powinny
dotyczyć rozplanowania budżetu kampanii.
Oferta Odwołującego odpowiadała wymaganiom SIWZ co do zachowania proporcjonalnego
podziału kampanii w stacjach regionalnych.
Zgodzić należało się z Odwołującym, że Zamawiający nie wymagał podziału
identycznego/ równego spotów, a podziału proporcjonalnego i taki podział został zachowany
w ofercie Odwołującego, jest zachowany w ofercie Odwołującego. Każdy z
zaproponowanych
przez CLICKAD pakietów/sieci miało liczbę spotów podaną łącznie,
których suma dawała 160 spotów. Izba podzieliła pogląd wyrażony przez Odwołującego, że
Zamawiający nie wymagał przedstawienia w ofercie szczegółowego podziału spotów
pomiędzy stacje radiowe regionalne – gdyż takie żądanie nastąpiło wezwaniem do
„uzupełnienia informacji” w dniu 17 września 2018r.
Niejednokrotnie w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej wskazywano, że to
Zamawiający odpowiada za właściwe i precyzyjne opisanie wymagań, uwzględniając
wszelkie istotne dane, parametry. Wskazane warunki oraz wymagania są wiążące dla
Zamawiającego i wykonawców w toku postępowania i tylko wobec jasnych i klarownych
warunków i wymagań wprost wyrażonych w SIWZ można dokonać prawidłowej oceny ich
spełniania. Na tej podstawie bowiem wykonawcy ustalają, czy są w stanie przystąpić do
postępowania, podejmują decyzję, o wzięciu bądź nie udziału w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego. Zatem tylko przez pryzmat wymagań jasno określonych w SIWZ
możliwe jest dokonanie badania i oceny złożonych ofert. Zatem niedopuszczalnym jest w
opinii Izby interpretowanie przez Zamawiającego postawionych wymagań na etapie złożonych
ofert i odpowiednie dostosowanie przyjętej interpretacji pod poszczególnych wykonawców.
Zamawiający najpierw precyzuje swoje wymaganie w sposób jasny i klarowny, a dopiero po ich
sprecyzowaniu i określeniu w SIWZ bada złożone oferty w oparciu o postawione warunki, nie
zaś odwrotnie. Zatem zgodzić należało się z Odwołującym, że stanowisko Zamawiającego, iż
wskazane w odpowiedzi na wezwanie z 17 września 2018r. stacje radiowe nie stanowią stacji
regionalnych na podstawie danych KRRiT zauważyć należy, że w streści SIWZ nie zostało w
żaden sposób określone, co należy rozumieć pod pojęciem stacji regionalnych, Zamawiający nie
powołał się na dane KRRiT. Zgodzić należało się z odwołującym, że jeśli Zamawiający, wskazując
w SIWZ na stacje regionalne miał na myśli dane KRRiT, to powinien powyższe wskazać wprost w
SIWZ.
Istotnym dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy były działania Zamawiającego,
który przed otwarciem rozprawy oświadczył, że dokonał unieważnienia czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty oraz unieważnił postępowanie w dniu 12 października 2018 r.
Jednocześnie Zamawiający nie unieważnił czynności odrzucenia oferty Odwołującego, a na
moment rozstrzygania niniejszego sporu decyzja Zamawiającego o unieważnieniu postępowania
nie była decyzją prawomocną – termin na jej zaskarżenie upływał w dniu 22 października 2018
r. Jednocześnie Zamawiający twierdził, że unieważnienie postępowania niweczy wszystkie
czynności, w tym także czynność odrzucenia oferty Odwołującego, a orzekanie przez Krajową
Izbę Odwoławczą w zakresie czynności odrzucenia oferty Odwołującego nie będzie miało
wpływu na wynik tego postępowania, gdyż Zamawiający unieważnił całe postępowanie na
podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp.
Izba co do prezentowanego stanowiska w tej sprawie również nie mogła się
zgodzić. Przede wszystkim w pierwszej kolejności należy przywołać treść przepisu art. 192 ust.
2 ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie
przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o
udzielenie zamówienia
W niniejszym stanie faktycznym niewątpliwie naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp – poprzez bezpodstawne odrzucenie oferty Odwołującego – może mieć wpływ na
wynik tego postępowania, z uwagi na fakt, że decyzja o unieważnieniu postępowania, nie jest
na moment orzekania decyzją prawomocną, a Zamawiający – co jest istotne w tej sprawie – nie
unieważnił czynności odrzucenia oferty Odwołującego - pozostawiając tę czynność w
postępowaniu - w przeciwieństwie do czynności wyboru najkorzystniejszej oferty. Zatem
Zamawiający w swej argumentacji jest niekonsekwentny, gdyż jednej strony twierdzi, że
unieważnienie postępowania niweczy wszystkie dokonane dotychczas
czynności w tym
postępowaniu, z drugiej strony – unieważnia czynność wyboru najkorzystniejszej oferty, nie
unieważniając czynności odrzucenia oferty Odwołującego. W konsekwencji Izba wobec brzmienia
art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, zobowiązana była do rozpatrzenia merytorycznie zarzutów
odnoszących się do odrzucenia oferty Odwołującego, gdyż czynność odrzucenia oferty
Odwołującego nie została unieważniona przez Zamawiającego, zatem w tym zakresie dalej istniał
substrat zaskarżenia, a Izba nie badając zarzutów merytorycznie mogłaby - w przypadku
ewentualnego zaskarżenia czynności unieważnienia postępowania ze skutkiem pozytywnym dla
Odwołującego – doprowadzić do sytuacji, w której wykonawca po wzruszeniu czynności
unieważnienia postępowania pozbawiony byłby możliwości skarżenia czynności odrzucenia swojej
oferty na późniejszym etapie. Zatem Izba uznając, że naruszenie przepisów nie ma wpływu na
wynik tego postępowania pozbawiłaby Odwołującego możliwości zaskarżenia czynności
odrzucenia jego oferty, gdyż Izba uznając na tym etapie postępowania, że naruszenie nie ma
wpływu na wynik postępowania, doprowadziłaby do sytuacji w której w przypadku wzruszenia
decyzji odnoszącej się do unieważnienia postępowania wykonawca nie mógłby już skarżyć
czynności odrzucenia swojej oferty, gdyż odwołanie w tej sprawie byłoby odwołaniem
spóźnionym, podlegającym odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Dlatego
też Izba rozpoznała zarzuty odnoszące się do odrzucenia oferty Odwołującego i uwzględniając
odwołanie w tej części zobowiązała Zamawiającego do unieważnienia czynności odrzucenia oferty
Odwołującego.
Izba nie rozpoznawała zarzutów odnoszących się do oferty wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Newco – Partners Sp. z o.o. oraz ABI Media Holdings
Sp. z o.o., gdyż zarzuty te zostały przez Odwołującego wycofane. Wobec unieważnienia przez
Zamawiającego czynności wyboru najkorzystniejszej oferty - na moment orzekania nie istniał
substrat zaskarżenia, t.j. nie było już w postępowaniu czynności wyboru oferty Przystępującego
Konsorcjum Newco.
W zakresie zarzutów wycofanych przez Odwołującego Izba umorzyła
postępowanie odwoławcze na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem
odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy, w takim przypadku Izba
umarza postępowanie odwoławcze.
Skoro wykonawca może cofnąć wniesione odwołanie, to tym
bardziej uprawniony jest do wycofania części zarzutów.
Zatem Ustawodawca zobowiązuje Izbę, w przypadku wycofania zarzutów – zarówno na
posiedzeniu jak i na rozprawie – do umorzenia postępowania odwoławczego. Logicznym jest, że
zobowiązuje Izbę również do umorzenia postępowania odwoławczego, w przypadku wycofania
części zarzutów wniesionego odwołania. Izba podzieliła pogląd wyrażony w orzeczeniu z dnia 24
września 2018 r., sygn. akt KIO 1817/18 zobowiązujący Izbę do umorzenia postępowania w
części w przypadku wycofania części zarzutów wniesionego odwołania. Izba w całej rozciągłości
przychyliła się do stanowiska wyrażonego w tym orzeczeniu, uzasadniającego częściowe
umorzenie postępowania w sentencji wydanego wyroku.
W konsekwencji na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy Pzp Izba w punkcie
1 sentencji orzekła w formie wyroku, oddalając odwołanie. W punkcie 2 Izba umorzyła
postepowanie odwoławcze wobec wycofania części zarzutów odwołania. W punkcie 3 sentencji
Izba orzekła o kosztach na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp stosownie do jego wyniku,
zaś zgodnie z § 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2 lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15
marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (dz. U. Nr 41, poz. 238 z późn.
zm.), Izba zasądziła od Zamawiającego na rzecz Odwołującego koszty strony poniesione z tytułu
wniesionego wpisu oraz wynagrodzenia pełnomocnika w łącznej kwocie 18.600,00 zł.
Przewodniczący:
…………………….
…………………….
…………………….