Sygn. akt: KIO 2187/18
POSTANOWIENIE
z dnia 6 listopada 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Paweł Trojan
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem Stron w dniu 06.11.2018 r. w
Warszawie o
dwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
r. przez wykonawcę S. Spółka z o.o., ul. Cisowa 9, 20-703 Lublin w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Komenda Powiatowa Państwowej
Straży Pożarnej w Lubartowie, ul. Jana Pawła II 14, 21-100 Lubartów w trybie przetargu
nieograniczonego pn.:
„Budowa Komendy Powiatowej PSP w Lubartowie z bazą ratowniczo
gaśniczych kontenerów wymiennych" (nr sprawy P.T.212.5.2.2018)
postanawia:
1. umorz
yć postępowanie odwoławcze,
2. nakaz
ać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz wykonawcy S.
Spółka z o.o., ul. Cisowa 9, 20-703 Lublin
kwotę 9 000 zł 00 gr (słownie: dziewięć tysięcy złotych i zero groszy), stanowiącą
90% uiszczonego
przez Odwołującego wpisu.
Stosownie do treści art. 198 a i art. 198 b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 20 lipca 2017 r., poz. 1579 z późn. zm.) na
niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Lublinie.
Przewodniczący:
……………………
Sygn. akt KIO 2187/18
UZASADNIENIE
postanowienia z dnia 6 listopada 2018 r. w sprawie o sygn. akt KIO 2187/18
Zamawiaj
ący – Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Lubartowie, ul. Jana
Pawła II 14, 21-100 Lubartów prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Budowa Komendy Powiatowej PSP w Lubartowie z
bazą ratowniczo - gaśniczych kontenerów wymiennych" (nr sprawy P.T.212.5.2.2018).
Postępowanie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego o wartości powyżej/poniżej
kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
W dniu 08.08.
2018 r. Zamawiający opublikował ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie
Zamówień Publicznych pod numerem 601892-N-2018.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba ustaliła, że do przedmiotowego postępowania mają
zastosowanie przepisy znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych tj. ustawy
zmienionej w związku z wejściem w życie z dniem 28.07.2016 r. nowelizacji zawartej w
ustawie z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy
– Prawo zamówień publicznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1020).
Jednoc
ześnie w ramach przedmiotowego postępowania zastosowanie mają przepisy
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 2972) zmienionego
rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 stycznia 2017 r. zmieniającego
rozporządzenie w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2017 r.,
poz. 47).
W dniu 19.10.2018 r.
Zamawiający dokonał czynności polegającej na wyborze oferty
najkorzystniejszej.
Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24.10.2018 r. w
formie p
isemnej przez wykonawcę S. Spółka z o.o., ul. Cisowa 9, 20-703 Lublin wobec
następujących czynności Zamawiającego obejmującej wybór oferty najkorzystniejszej w
postaci oferty wykonawcy A. J.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą A. J., Zakład
Remontowo
– Budowlany, ul. Przemysłowa 20, 21-100 Lubartów.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp przez jego
niewłaściwe zastosowanie i wybór oferty o treści niezgodnej z treścią SIWZ.
Mając powyższe na uwadze Odwołujący wniósł o:
a)
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia wyboru oferty najkorzystniejszej,
b)
nakazanie Zamawiającemu odrzucenie oferty Zakładu Remontowo-Budowlanego A. J. na
podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy pzp ,
c)
nakazanie Zamawiającemu dokonanie czynności powtórnego badania i oceny oferty oraz
wyboru oferty Odwołującego się jako najkorzystniejszej,
d)
obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania przed Krajową Izbą Odwoławczą wg
norm przepisanych,
e)
dołączenie do odwołania akt postępowania o zamówienie publiczne.
Zgodnie z informacją znajdującą się w aktach sprawy Zamawiający poinformował
pozostałych wykonawców o wniesieniu odwołania w dniu 25.10.2018 r. pismem przesłanym
przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Izba ustaliła ponadto, iż w ustawowym terminie (tj. dnia 29.10.2018 r.) przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił wykonawca p. A. J.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą A. J., Zakład Remontowo – Budowlany, ul.
Przemysłowa 20, 21-100 Lubartów. Przystąpienie zostało podpisane podpisem
elektronicznym przez p. B. Z. W
oparciu o dokumenty załączone do przystąpienia Izba
ustaliła, że dniu 29.10.2018 r. kopia przystąpienia została przekazana Odwołującemu i
Zamawiającemu. Do zgłoszenia przystąpienia nie został dołączony dokument wskazujący na
umocowanie osoby, która podpisała przystąpienie do reprezentowania Przystępującego.
Tym samym Izba uznała powyższe przystąpienia za nieskuteczne wobec czego wykonawca
ten nie
stał się uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Krajowa Izba Odwoławcza na posiedzeniu niejawnym z udziałem Stron postępowania
odwoławczego stwierdziła, iż postępowanie odwoławcze należało umorzyć na podstawie art.
187 ust. 8 ustawy Pzp.
Powyższe jest wynikiem faktu, iż pismem z dnia 05.11.2018 r. Odwołujący złożył
o
świadczenie woli (pismo zarejestrowane dnia 05.11.2018 r. DzK-KIO-17836/18 wpływ
faksem i wpływ bezpośredni w dniu 06.11.2018 r. DzK-KIO-17897/18), iż cofa wniesione
odwołanie i wnosi o umorzenie postepowania. Powyższe oświadczenie zostało podpisane
przez p. J. K. -
członka Zarządu oraz p. T. O. - Prokurenta uprawnionych do łącznej
reprezentacji Odwołującego. Powyższe ustalono na podstawie dołączonego do odwołania
odpisu KRS z dnia 28.09.2018 r.
Izba wskazuje, iż Odwołujący jest gospodarzem postępowania odwoławczego
i złożenie przez niego oświadczenia o cofnięciu odwołania odnosi daleko idące skutki
w postaci obowiązku zniesienia tegoż postępowania. Zatem Krajowa Izba Odwoławcza
zobligowana jest na podstawie art. 187 ust. 8 zdanie drugie ustawy Pzp do umorzenia
postępowania odwoławczego i wydania w tym przedmiocie postanowienia.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła
okoliczność, iż w przypadku cofnięcia odwołania przez Odwołującego przed otwarciem
rozprawy odwołującemu zwraca się 90% wpisu na mocy przepisu art. 187 ust. 8 zdanie
drugie u
stawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawa zamówień publicznych, orzekając w tym
zakresie o
konieczności zwrotu kwoty 9 000,00 zł (słownie: dziewięć tysięcy złotych i zero
groszy) z wpisu uiszczonego przez Odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień
Publicznych.
Przewodniczący
……………………