KIO 681/18 WYROK dnia 24 kwietnia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 11.07.2018

Sygn. akt: KIO 681/18 

WYROK 

z dnia 24 kwietnia 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Emil Kuriata 

Protokolant:   

Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  23  kwietnia  2018  r.,  w  Warszawie, 

odwołania 

wniesionego  do  P

rezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  9  kwietnia  2018  r.  przez 

wykonawcę  -  bezpieczne.it  sp.  z  o.o.,  ul.  Poleczki  20  a;  02-822  Warszawa  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Uniwersytet  Wrocławski,  ul.  Plac 

Uniwersytecki 1 50-

137 Wrocław, 

orzeka: 

1. Oddala 

odwołanie

2. K

osztami postępowania obciąża wykonawcę - bezpieczne.it sp. z o.o., ul. Poleczki 20 a; 

02-822 Warszawa 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 

zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  - 

bezpieczne.it  sp.  z  o.o.,  ul.  Poleczki  20  a;  02-822  Warszawa 

tytułem  wpisu  od 

odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego we Wrocławiu. 

Przewodniczący: 

………………………… 


Sygn. akt: KIO 681/18 

Uzasadnienie 

Zamawiający – Uniwersytet Wrocławski, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia 

publicznego,  którego  przedmiotem  jest  „Dostawa,  instalacja  i  uruchomienie  sprzętu 

serwerowo-macierzowego i sieciowego, licencji na oprogramowanie, wsparcia technicznego 

dla potrzeb projektu „Leopoldina Online - platforma integracji i udostępniania elektronicznych 

zasobów  Uniwersytetu  Wrocławskiego  dla  nauki,  edukacji  i  popularyzacji  wiedzy”  wraz  

z przeszkoleniem”

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  zamieszczone  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej  nr  2018/S  061-134292  z  dnia  28  marca  2018  r.  W  tym  samym  dniu 

z

amawiający opublikował dokumentację przetargową na stronach www. 

Dnia 9 kwietnia 2018 roku wykonawca bezpieczne.it sp. z o.o. 

(dalej „Odwołujący”) wniósł 

odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

1.  zasady uczciwej konkurencji (art. 7 ust. 1) - poprzez: 

a) 

nieprecyzyjne przepisy dotyczące określania przedmiotu i warunków postępowania, 

b) 

nadużycie przesłanki naliczania kar umownych, 

c)  specyfi

kacji  istotnych  warunków  zamówienia  sporządzonej  w  sposób  ograniczający 

konkurencję, 

d) 

zapisy  postępowania  naruszające  prowadzenie  postępowań  o  udzielenie  zamówienia 

w  sposób  gwarantujący  zachowanie  uczciwej  konkurencji,  w  tym  w  szczególności 

zakazująca  określania  przedmiotu  zamówienia  i  warunków  postępowania,  ogłoszeń, 

specyfikacji istotnych warunków zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą 

konkurencję  naruszenie  to  polega  również  na  dookreśleniu  opisu  przedmiotu 

zamówienia  w  taki  sposób,  który  nie  znajduje  uzasadnienia  ani  w  technicznym  ani  

w  funkcjonalnym  uregulowaniu  potrzeb  zamawiającego,  które  są  nadmierne  

i nieadekwatne do przedmiotu zamówienia, 

e) 

zawarcie  zapisów  w  umowie  jednostronnie  formułowanych  w  taki  sposób,  

że  zamawiający  formułuje  zapisy  nieracjonalne  przerzucające  wszelkie  ryzyka  na 

wykonawcę, 

zasady równego traktowania (art. 7 ust. 1) - poprzez: 

a) 

naruszenie  obowiązku  traktowania  na  równych  prawach  wszystkich  podmiotów 

ubiegających się o zamówienie publiczne  wraz  z  określeniem  przepisów  dotyczących 

kryteriów kwalifikacji oferentów do udziału w postępowaniu oraz kryteriów oceny ofert, 

3.  zasady  bezstron

ności  (art.  7  ust.  2)  –  poprzez  naruszenie  przepisów  właściwego 

sposobu postępowania zamawiającego, 


zasady jawności (art. 8 ust. 1) – poprzez naruszenie przepisów zapewniających pełną 

jawność  prowadzonych  procedur  zapewniających  powszechną  dostępność  do 

informacji  o  organizacji  i  przebieg 

postępowań  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  

w  szczególności  przepisy  dotyczące  jawności  dokumentacji  postępowania  i  umów  

o udzielenie zamówienia publicznego, 

zasady  pisemności  (art.  9  ust.  1)  -  nakładająca  obowiązek  pisemnego  prowadzenia 

dokumentacji postępowania. 

W związku z powyższym odwołujący wniósł o: 

Usunięcie  kwestionowanego  zapisu  kwoty  brutto  i  wpisanie  kwoty  netto  kryterium  

w sposób wynikający z uzasadnienia odwołania; 

W umowie jest  0,1 %  wartości  umowy  brutto za każdy  dzień  opóźnienia,  wykonawca 

wnosi o zmianę na 0,1% wartości umowy netto za każdy dzień opóźnienia. 

Odwołujący  wnosi  o  „uwzględnienie  w  postanowieniach  dotyczących  kar  umownych 

postanowień,  że  ich  nałożenie  może  nastąpić  tylko  w  sytuacji  zawinionego  działania 

lub zaniechania wykonawcy". 

Odwołujący  wnosi  o  usunięcie  zapisu  Umowy  z  punktu  Warunki  realizacji  umowy,  

o brzmieniu „zasymulowanie uszkodzenia dowolnego rodzaju redundantnego elementu 

w  dowolnym  urządzeniu”  oraz  „zasymulowanie  uszkodzenia  zasilania  zewnętrznego”, 

jako  nie  logiczne,  sprzeczne  ze  zdrowym  rozsądkiem  i  zasadami  współżycia 

społecznego. 

Doprecyzowanie  zakresu  odbioru  jakościowego  poprzez  wskazanie  konkretnych 

testowanych  funkcjonalności  dla  konkretnego  sprzętu  oraz  wskazanie  precyzyjnego 

sposobu ich oceny z podziałem na dostarczony sprzęt. 

Dookreślenie  zakresu  odpowiedzialności  po  stronie  zamawiającego,  związanego  

z odbiorem sprzętu. 

Dookreślenie  przyjętych  przez  zamawiającego  założeń  do  oceny  przeprowadzanego 

szkolenia. 

Zmianę zapisów odnośnie odbioru jakościowego sprzętu i oprogramowania w zakresie 

pozwalającym  na  uznanie,  że  personel  zamawiającego  przeprowadzający  badanie 

jakościowe  odpowiada  za  uszkodzenia  wynikłe  z  ewentualnych  podjętych  przez 

zamawiającego prób symulacji. 

Zmianę  zasad  odbioru  sprzętu  poprzez  precyzyjne  wskazanie  funkcjonalności 

badanych w trakcie odbioru, oraz sposobu ich weryfikacji. 

Zmianę zasad przeprowadzenia przeszkolenia, w taki sposób by wykonawca nie brał 

odpowiedzialności za brak kompetencji zamawiającego. 


Doprecyzowanie  zakresu  przeprowadzenia  szkolenia  poprzez  uzupełnienie  opisu  

„w  dostarczanej  konfiguracji  zgodnie  z  listą  czynności  codziennych  wskazana  przez 

Zamawiającego”. 

Sporządzenie listy „czynności codziennych” w odniesieniu do przedmiotu zamówienia 

z odniesieniem do agendy 4 dniowego szkolenia. 

13)  Dokonanie  zmian  w 

opisie  przedmiotu  zamówienia  -  w  sposób  wynikający  

z uzasadnienia odwołania. 

Ponadto  odwołujący  wniósł,  na  podstawie  §  3  pkt  1  oraz  pkt  2  lit.  b  rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  o

d  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania,  wnoszę  o  rozstrzygnięcie  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  przez 

zasądzenie na jego rzecz kosztów postępowania odwoławczego według norm przepisanych. 

O

dwołujący wniósł o zasądzenie kosztów wynagrodzenia pełnomocnika w wysokości 3 600 

zł,  oraz  o  przeprowadzenie  dowodów  z  dokumentów  wskazanych  w  treści  odwołania  oraz 

przedstawionych na rozprawie. 

Interes odwołującego. 

Odwołujący  wskazał,  że  posiada  interes  w  uzyskaniu  zamówienia.  Czynności 

z

amawiającego  uniemożliwiają  odwołującemu  uzyskanie  zamówienia.  Odwołujący  jest 

zainteresowany  udziałem  w  postępowaniu  a  treść  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  s.i.w.z. 

uniemożliwiają mu uzyskanie i realizację zamówienia, zaś brak powyższego z kolei stanowi  

o  szkodzie.  Interes  o

dwołującego  należy  rozumieć  jako  potencjalną  możliwość  uzyskania 

przez o

dwołującego konkretnego zamówienia (KIO 1102/16). Odwołujący wskazując interes 

w  uzyskaniu 

zamówienia  jednocześnie  podniósł,  że  może  ponieść  szkodę  w  wyniku 

naruszenia  przez  z

amawiającego  przepisów  ustawy  PZP.  Interes  odwołującego  wyraża  się 

poprzez  możliwość  uzyskania  przez  odwołującego  zamówienia,  przez  analogie  wskazując 

szkodę.  Odwołujący  posiada  odpowiednią  wiedzę  i  doświadczenie  do  wykonania 

zamówienia oraz jest w stanie zaoferować sprzęt najwyższej jakości, sprawdzony w innych 

tego  typu  projektach.  Obecny  sposób  opisu  przedmiotu  zamówienia  utrudnia  uczciwą 

konkurencję,  jest  nieadekwatny  do  potrzeb  zamawiającego  i  nie  znajduje  uzasadnienia  

w  jego  dookreślonych  potrzebach,  a  także  wewnętrznie  sprzeczny.  Odwołujący  nie  może 

złożyć  oferty  w  przedmiotowym  postępowaniu.  Tym  samym  zamawiający  poprzez 

naruszenie przepisów ustawy naraża odwołującego na możliwość poniesienia szkody. 

Zamawiający  złożył  pisemną  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wniósł  o  oddalenie 

odwołania. 

Zamawiający  w  dniu  20  kwietnia  2018  roku,  dokonał  również  modyfikacji  treści 

specyfikacji istotnych warunków zamówienia wraz z załącznikami (OPZ, projekt umowy). 


Izba ustaliła i zważyła, co następuje. 

Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi 

przepis art. 189 ust. 2 ustawy - 

Prawo zamówień publicznych. 

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

z  zastosowaniem  pr

zepisów  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  wymaganych  przy 

procedurze,  której  wartość  szacunkowa  zamówienia  przekracza  kwoty  określone 

w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  że  odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu 

przedmiotowego  zamówienia,  kwalifikowanego  możliwością  poniesienia  szkody  w  wyniku 

naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy,  o  których  mowa  w  art.  179  ust.  1 

ustawy - 

Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska 

stron,  złożone  w  pismach  procesowych,  jak  też  podczas  rozprawy  Izba  stwierdziła,  

iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Z  uwagi  na  okoliczność,  iż  odwołujący  na  posiedzeniu  Izby  wycofał  zarzuty  dotyczące 

kwestionowanych postanowień umownych, Izba pozostawiła te zarzuty bez rozpoznania. 

W pozostałym zakresie odwołujący zarzuty odwołania podtrzymał. 

Odwołujący  podniósł,  iż  w  przedmiotowym  postępowaniu niemożliwe jest  złożenie oferty 

bazującej na produktach innych producentów niż wskazanych za pomocą łącznej kombinacji 

unikalnych  parametrów,  charakteryzujących  wyłącznie  wybrane  produkty.  Przy  czym  sam 

z

amawiający  wskazał  w  s.i.w.z.,  że  z  części  z  tych  unikalnych  parametrów  nie  będzie  

w  ogóle korzystał  i  nie  są  mu  one  do  niczego  potrzebne  na  etapie  realizacji  tego  projektu. 

Ponadto duża z części unikalnych parametrów wyklucza się wzajemnie i jednocześnie nigdy 

nie będzie mogła być uruchomiona, a sam zamawiający nigdy z nich nie skorzysta. Przez co 

całe  postępowanie  straciło  charakter  przetargu  nieograniczonego  w  myśl  zapisów  ustawy 

PZP. Prawdą jest, że zamawiający ma prawo zakupu wg swoich potrzeb, jednak muszą one 

być uzasadnione i adekwatne do rzeczywistości racjonalnych potrzeb. 

W  zakresie  urządzeń  opisanych  jako  kompleksowy  system  prezentacji  danych 

z

amawiający wskazał na zakup następujących podzespołów i urządzeń: 

1)  W zakres

ie systemu serwerów kasetowych (pkt 1.1) 

Zamawiający  opisał  w  OPZ  klatkę  serwerową  IBM/Lenovo  symbol:  Lenovo  Flex  system 

https://lenovopress.eom/tips0863-flex-system-enterprise-chassis#models


Zastosowanie  wyłącznie  klatki  Lenovo  Flex  system  8721  automatycznie  determinuje 

konieczność zaoferowania wyłącznie łącznie komponentów Lenovo w zakresie: 

a) 

dedykowanych przełączników Eth 40GB z obsługą FCoE (pkt 1.2) 

b)  syst

emu zarządzania warstwą sprzętową (pkt 1.3), 

c)  jednostek przetwarzania (pkt 1.4) 

Przy  czym  należy  wskazać,  że  wszystkie  wskazane  wyżej  elementy  stanowią  jedno 

urządzenie. 

Zamawiający  sztucznie  ograniczył  wysokość  obudowy  do  wysokości  10U,  które  łącznie  

kombinacją pozostałych zapisów wskazują wyłącznie na Lenovo Flex system 8721. Mimo, 

że  zamawiający  zamawia  system  składający  się  z  2  szaf  o  wysokości  42U  każda,  co  daje 

łączną  wysokość  2  x  42U  =  84U.  Po  zainstalowaniu  wszystkich  komponentów  zajmą  one 

łącznie 25U z tego pozostanie niewykorzystanych tzn. łącznie 59U. Nie ma zatem logicznego 

uzasadnienia  sztucznego  ograniczenia  wysokości  obudowy  wyłącznie  do  10U. Wymaganie 

jest  nieadekwatne,  irracjonalne  i  nielogiczne, 

a  łącznie  z  kombinacją  pozostałych  zapisów 

wskazuje wyłącznie na Lenovo Flex system. 

Wykonawca żąda zmiany zapisu OPZ w zakresie pkt 1.1 na: maksymalną wysokość nie 

większą niż 12U. 

W  zakresie  dedykowanych  przełączników  Eth  40GB  z  obsługą  FCoE  (pkt  1.2) 

z

amawiający  opisał  w  OPZ  unikalny,  nigdzie  indziej  nie  stosowany  w  rozwiązaniach  blade 

przełącznik IBM/Lenovo Flex System EN6131 40Gb Ethernet Switch powodując tym samym, 

że  nie  można  zaoferować  żadnego  innego systemu  spośród  kilkudziesięciu  dostępnych  na 

rynku po za wskazanym modelem IBM/Lenovo. 

https://lenovopress.com/tips0911-flex-svstem-en6131-40qb-ethernet-switch

W opisie OPZ z

amawiający wymaga aby przełącznik: pkt 3) posiadający min. 7 aktywnych 

portów  FCoE  10Gb/s  wewnętrznych,  musi  posiadać  możliwość  aktywacji  min.  42  portów 

wewnętrznych. 

Zastosowanie portów FCoE 10GB/s tzn. enkapsulacji protokołu FC w standardzie 16Gbit 

do  protokołu  Ethernet  w  standardzie  niższym  tzn.  10GB  ogranicza  dobór  przełączników, 

obudowy,  serwerów  wyłącznie  do  modelu  Lenovo  i  uniemożliwia  zastosowanie  rozwiązań 

równoważnych.  Mimo  że  lepszą  wydajność  i  bezpieczeństwo  można  uzyskać  w  oparciu 

bezpośrednio  o  standard  FC  16GBit  bez  obniżania  jego  parametrów  do  10Gbit.  Ponadto 

wykona

wca  wskazuje,  że  zamawiający  w  dalszej  części  zamówienia  w  ogóle  nie  stosuje 

protokołu FCoE a jedynie protokoły: FC 16 Gbit-zamawiając przełączniki SAN 16 Gbit (punkt 

3)  oraz, 

protokół Ethernet 40/10 Gbit zamawiając przełączniki LAN 40 Gbit / 10 Gbit (punkt 

Wobec powyższego wykonawca żąda dopisania następujących zapisów: 


„lub  jako  równoważne,  posiadać  min  8  portów  FC  16  Gbit  oraz  8  portów  Ethernet  

o przepustowości większej niż 10 Gbit/s”

Wyżej  wskazany  zapis  pozwoli  zaoferować  urządzenie  inne  niż  tylko  Lenovo  wskazane  

w  opisie, 

a  przy  tym  o  większej  przepustowości  i  większym  poziomie  bezpieczeństwa  oraz 

lepszych funkcjonalnościach. 

Pkt  11)  wymagane  mechanizmy  wirtualizacji:  Virtual  NIC  (vNIC),  Ethernet,  iSCSI,  FCoE 

wspierane  na  vNICs,  Unified  fabric  port  (UFP):  Ethernet,  FCoE  wspierane  na  UFPs, 

wsparcie  min.  256  VLAN  dla  portów  wirtualnych,  integracja  z  L2  failover,  virtual  link 

aggregation groups (vLAGs), 802.1Qbg Edge Virtual Bridging (EVB); 

W  związku  z  żądaniami  dotyczącymi  zmiany  protokołu  FCoE  10Gbit  na  FC  16  Gbit  

i  Ethernet  powyżej  10 Gbit  (tzn.  żądania dopuszczenia urządzenia innego niż  tylko  Lenovo 

wskazane  w  opisie  a  przy  tym  zastosowania  wydajniejszych,  bardziej  funkcjonalnych  

i bezpieczniejszych protokołów) wykonawca żąda dopisania: 

„lub  równoważnych,  dostępnych  mechanizmów  odpowiadających  obszarowi  FC  16 

GBit/s”

Pkt  12)  wymagane  mechanizmy  z  obszaru  FC  i  FCoE:  Wsparcie  dla  FC-BB-5  FCoE, 

Natywne  przesyłanie  FC  (FC  Forwarder  (FCF)),  Wsparcie  dla  opcji  End-to-end  FCoE 

(initiator to target), Wsparcie dla FCoE Initialization Protocol (FIP), Wspracie dla FCoE Link 

Aggregation Group (LAG), Optymalizacja ruchu FCoE to FCoE forwarding, Wsparcie portów 

uniwersalnych (obsługujących 10GbE oraz 4 Gb/s lub 8Gb/s FC, zależnie od zastosowanej 

wkładki  SFP+)  dla  technologii  4/8  Gb,  Wsparcie  dla:  F_port,  E_Port  ISL,  NP_port  and 

VF_port FC port types, Wsparcie dla Fabric Device Management Interface (FDMI), Wsparcie 

dla NPIV, Fabric Shortest Path First (FSPF), Technologia Port security, Fibre Channel ping, 

debugging,  Wsparcie  dla  min.  2000  bezpiecznych  sesji  FCoE  (sesji  z  FIP  Snooping 

używając Class ID ACLs); 

W  związku  z  żądaniami  dotyczącymi  zmiany  protokołu  FCoE  10Gbit  na  FC  16  Gbit 

wykonawca żąda dopisania: 

„lub  wszystkich  równoważnych  dostępnych  mechanizmów  odpowiadających  obszarowi 

FC 16 GBit/s”

W zakresie systemu zarządzania warstwą sprzętową (pkt 1.3) 

Zamawiający  definiuje  wyłącznie  Flex  System  Chassis  Management  Module: 

http://flexsvstem.lenovofiles.com/help/index.isp?topic=%2Fcom.lenovo.acc.8721.doc%2Fcm

m.html

Model jednostki systemu zarządzania jest bezpośrednio związany zamówieniem obudowy 

pkt 

1.1,  przełączników  pkt  1.2,  oraz  jednostek  przetwarzania  pkt  1.4.  Nie  możliwe  jest 

zaoferowanie innego urządzenia niż wskazane wyżej. 

4)  Jednostka przetwarzania (pkt 1.4) 


Zamawiający opisał w OPZ serwery Lenovo Flex system x240 podając cechy wskazujące 

wyłącznie na produkt Lenovo Flex system x24

https://lenovopress.com/lp0093-flex-svstem-

x240-m5-e5-260Q-v4

w  związku  z  żądaniem  zmiany  protokołu  komunikacji  przełącznika  

z FCoE 10Gbit na równoważny FC 16 Gbit do podanych w OPZ zapisów: 

-  min.  2  interfejsy  sieciowe  10Gb  Ethernet  z  aktywnym  wsparciem  FCoE  w  tym  FCoE 

offload  i  FCoE  boot,  interfejsy  muszą  umożliwiać  tworzenie  wirtualnych  kart  sieciowych 

(vNIC) w ilości min. 4 na port, dla których możliwa jest alokacja przepustowości z poziomu 

przełącznika sieciowego z punktu 1.2; wykonawca żąda wprowadzenia zapisów: 

„lub równoważnych, min 2 interfejsy FC 16Gbit/s oraz możliwość alokacji przepustowości”

5)  W zakresie oprogramowania do wirtualizacji (pkt 2) 

Zamawiający  przepisał  dosłownie  parametry  maksymalne  dla  oprogramowania  Vmware 

vSphere  Enterprise  ograniczając  konkurencje  wyłącznie  do  oprogramowania  Vmware. 

Kombinacja  parametrów  wskazuje,  że  żadne  inne  oprogramowanie  nie  spełnia  wymogów 

z

amawiającego po za zdefiniowanym w OPZ Vmware. 

https://www.vmware.com/pdf/vsphere6/r65/vsphere-65-confiquration-maximums.pdf

https://www.vmware.com/pl/products/vsphere.html

Wobec powyższego wykonawca żąda zmian  wprowadzających dopuszczenie produktów 

konkurencyjnych. 

W zakresie Pkt 5) Oprogramowanie do wirtualizacji zainstalowane na serwerze fizycznym 

potrafi  obsłużyć  i  wykorzystać  procesory  fizyczne  wyposażone  w  576  logicznych  wątków 

oraz do 12 TB pamięci. Ww zapisy wskazują wyłącznie na oprogramowanie Vmware. 

https://www.vmware.com/pdf/vsphere6/r65/vsphere-65-confiquration-maximums.pdf

rzeczywistości  mają  charakter  teoretyczny,  w  maksymalnych  wartościach  nigdy  nie 

zostaną uruchomione. Wykonawca żąda zmiany zapisu „576 logicznych wątków” na: 

„512 wątków”

W  zakresie  punktu  10)  Oprogramowanie  do  wirtu

alizacji  musi  zapewnić  możliwość 

skonfigurowania maszyn wirtualnych, z których każda może mieć 32 porty szeregowe. Zapis 

ten wskazuje wyłącznie na Vmware. 

https://www.vmware.com/pdf/vsphere6/r65/vsphere-65-confiquration-maximums.pdf

Żadne  inne  oprogramowanie  pozwoli  na  uruchomienie  na  jednej  maszynie  32  portów 

szeregowych,  nieprawdopodobne jest  aby  sam  zamawiający  wykorzystywał  choćby  2 porty 

szeregowe na 1 maszyn

ą wirtualną. 

Wykonawca żąda zmiany zapisu na: „2 porty szeregowe” 

W zakresie punktu 13)  z

amawiający wymaga: „licencjonowanie nie może odbywać się w 

trybie  OEM”.  Zamawiający  dodatkowo  sztucznie  ogranicza  konkurencje  zmuszając 

oferentów  do  dostawy  oprogramowania Vmware  wyłączenie od  Vmware  w którym  dostawa 

zablokowana jest na preferowanego wybranego jednego partnera. W rzeczywistości licencja 


OEM  i  „zwykła”  niczym  po  za  ceną  się  dla  zamawiającego  nie  różni.  Wykonawca  żąda 

usunięcia zapisu: „licencjonowanie nie może odbywać się w trybie OEM”

W  zakresie  punktu  14)  z

amawiający  wymaga:  Rozwiązanie  musi  wspierać  następujące 

systemy  operacyjne:  Windows  XP,  Windows  Vista,  Windows  2000,  Windows  Server 

2003/R2,  Windows  Server  2008/R2,  Windows  Server  2012/R2,  Windows  Server  2016, 

Windows 7, Windows 8, Windows 8.1, Windows 10, SUSE Linux Enterprise Server, Red Hat 

Enterprise Linux, Solaris, Debían GNU/Linux, CentOS, FreeBSD, CoreOS, Ubuntu, Mac OS 

X. 

Specyfikacja 

systemów 

wskazuje 

na 

produkt 

wyłącznie 

Vmware 

https://partnerweb.vmware.com/comp quide2/pdf/VMware GOS Compatibilit v Guide.pdf

ponieważ  nie  jest  prawdopodobne,  aby  zamawiający  w  ramach  projektu  Leopoldina 

uruchamia

ł  w  środowisku wirtualnym  maszyny  Mac OS  wykonawca żąda  usunięcia zapisu: 

„Mac OS X” 

W  zakresie  punktu  22) 

zamawiający  wymaga:  „rozwiązanie  musi  zapewniać  mechanizm 

bezpiecznego  uaktualniania  warstwy  wirtualizacyjnej  (hosta,  maszyny  wirtualnej)  bez 

potrzeb

y  wyłączania  wirtualnych  maszyn.  Mechanizm  ten  jest  elementem  składowym 

rozwiązania i nie wymaga dodatkowej licencji na system operacyjny”. Zapis ten wskazuje na 

oprogramowanie Vmware. Zamawiający sztuczne ogranicza możliwość dostarczenia innych 

rozwiązań niż oprogramowanie Vmware. Wykonawca wnosi o wykreślenie zapisu: 

„bez potrzeby wyłączania wirtualnych maszyn. Mechanizm ten jest elementem składowym 

rozwiązania i nie wymaga dodatkowej licencji na system operacyjny” 

6)  W  zakresie  macierzy  dyskowej  (3)  Maci

erz  dyskową  IBM/Lenovo  V7000.  

O  kombinacji  zapisów  w  s.i.w.z.  wskazujących  wyłącznie  na  produkt  IBM/Lenovo  wskazuje 

następująca  kombinacja  parametrów  unikalnych  dla  macierzy  IBM/Lenovo.  Po  za 

wymienionym produktem na rynku nie istnieje inny produkt spełniający ww zapisy. 

Punkt  nr  3)  Wysokość  dostarczanej  macierzy  nie  może  być  większa  niż  2U  służy  do 

ograniczenia konkurencji bowiem jak opisane wyżej zamawiający zamawia szafy 42U, gdzie 

gdyby  chciał  mógłby  dopuścić  szafy  większe  np.  48U.  Należy  zauważyć  że  po 

zainstalowaniu systemu większość miejsca w szafach będzie pusta. W rzeczywistości zapis 

o wysokości  21)  dla  macierzy  służy  jedynie do ograniczenia konkurencji. Wykonawca żąda 

zmiany na 

„Maksymalna wysokość macierzy wynosi 3U”

W  punkcie  nr  13  zamawiający  wymaga:  Macierz  musi  obsługiwać  dyski  o  pojemności  

i prędkości: 300GB 15k RPM; 600GB 15k RPM; 600GB 10k RPM; 1,2TB 10k RPM, 1,8TB 

10k  RPM,  2TB  7200  RPM,  4TB  7200  RPM,  6TB  7200  RPM,  8TB  7200  RPM,  10TB 

7200RPM.  Dodatkowo  macierz  musi  obsługiwać  dyski  SSD  Enterprise  Flash:  400GB  lub 

480GB;  800GB  lub  920GB  oraz  SSD  Read  Intensive  Flash:  1,92TB;  3,84TB;  7,68TB; 

15,36TB. 


Zapis ten wskazuje wyłącznie na jednego producenta tzn. firmę IBM/Lenovo oraz produkt 

V7000.  Zapisy  te  tzn.  ich  charakter,  kolejność  oraz  układ  są  tożsame  z  zapisami 

publikowanymi  przez  producenta: 

https://lenovopress.eom/tips1302-ibm-storwize-v7000-for-

lenovo#drives

Przy czym należy wskazać, że sam zamawiający zamawia jedynie 21 dysków 

1,8TB 2,5” SAS 10k, bowiem w rzeczywistości właśnie takie dyski mają na rynku najlepszy 

stosunek jakości do ceny. Wymienione w OPZ dyski, których nie mają inni producenci służą 

jedynie do ograniczenia konkurencji, bowiem każdy z producentów posiada inny typoszereg 

obsługiwanych przez siebie dysków. Przykłady: 

Firma HPE: 

https://h20195.www2.hpe.com/v2/GetPDF.aspx/c04607918.pdf

Firma EMC 

https://www.dellemc.com/pl-pl/documentation/unitv-family.htm

Firma 

Netapp: 

https://www.netapp.com/us/products/storaqe-svstems/hvbhd-flash-

array/e5700.aspx

Podany  przez  zamawiającego  zestaw  dysków  dotyczy  wyłącznie  IBM  /Lenovo.  Niektóre  

z dysków tak jak np. dyski SSD 400GB/480GB są jako przestarzałe całkowicie wycofywane 

przez  producentów  macierzy  z  użycia  i  zastępowane  większymi  o  lepszych  parametrach  

i  ko

rzystniejszych cenowo. Inne z dysków jeszcze nie weszły do oferty a także ze względu 

na  jeszcze  na  tą  chwilę  wysoką,  nieosiągalną  cenę  nie  są  zamawiane  przez  klientów  na 

rynku.  Ponadto  wymaganie spełnienia dysków  SAS  15k  300GB  i  600GB  służy  sztucznemu 

ogra

niczeniu  konkurencji  bowiem  większość  producentów  już  zrezygnowała  z  tych  dysków 

ze  względu  na  niekorzystny  stosunek  jakości  do  ceny  i  wprowadzenie  dysków  SSD  

o  lepszych  parametrach. 

Wobec  powyższego  wykonawca  żąda  wprowadzenia  zmian: 

zamiast  opisu  w  pkt 

13) wykonawca żąda wprowadzenia zapisu:  „Macierz musi obsługiwać 

dyski o pojemności i prędkości: 

SAS 10k w przedziale od 600 do 1,8 GB 

NL SAS w przedziale od:6 do 10 TB S

SD w przedziale od 800GB do 8TB”

W  punkcie  23)  zamawiający  wymaga  aby  istniała  możliwość  wirtualizacji  zasobów 

znajdujących  się  na  macierzach  różnych  producentów  w  trybie  natywnym  tzn.  takim,  

w którym dane w przypadku awarii wirtualizatora mogą być odczytane bez jego udziału. 

Zapis: 

„w  którym  dane  w  przypadku  awarii  wirtualizatora  mogą  być  odczytane  bez  jego 

udziału”  w  kombinacji  z  parametrami  pozostałymi  jest  wyłączną  cechą  V7000,  niedostępną  

u  innych  producentów,  ponadto  nieużywaną  w  praktyce  i  w  tym  OPZ  służy  jedynie  do 

ograniczenia  konkurencji  oraz  jest  w  rzeczywistości  pozbawione  sensu  technicznego, 

bowiem sama macierz jest urządzeniem, które z założenia jest tak zbudowana aby w ogóle 

nie  ulegała  uszkodzeniom  (wszystkie  podzespoły  redundante,  zespół  dodatkowych 

nadmiarowych  zabezpieczeń).  Dodatkowo  należy  wskazać,  że  sam  zamawiający  nie 

wymaga licencji na wirtualizację co oznacza, że obecnie nie będzie używał tej macierzy jako 

wirtualizatora.  W  rzeczywistości  nie  wiadomo  jakie  systemy  i  jakich  producentów  miałby 


wirtualizować (zapis w punkcie 22 dotyczący dwóch niezależnych producentów). Dodatkowo 

sam zamawiający nie precyzuje w jaki sposób miałoby zachodzić owe odczytywanie danych 

bez udziału wirtaulizatora, czy np. przez podstawienie nowego wirtualizatora? 

Wobec wprowadzenia zapisów sztucznie ograniczającego konkurencje wykonawca żąda 

wykreślenia punktu 23 w całości. 

W  punkcie  25)  z

amawiający  wymaga  aby  macierz  musi  być  wyposażona  w  minimum 

64GB  pamięci  cache  (32GB  na  kontroler).  Macierz  musi  umożliwiać  rozbudowę  pamięci 

cache do min. 256GB w ramach pary kontrolerów. 

Zapis  o  możliwości  rozbudowy  pamięci  cache  „w  ramach  pary  kontrolerów”  jest  cechą 

charakterystyczną  wyłącznie  dla  macierzy  V7000.  Służy  wyłącznie  do  ograniczenia 

konkurencji.  Funkcjonalność  ta  nie  jest  stosowana  przez  innych  profesjonalnych 

producentów macierzy. Ograniczeniem konkurencji jest zapis: „w ramach pary kontrolerów”. 

W rzeczywistości w rozwiązaniach innych niż Lenovo ew. rozbudowa cache uzyskiwana jest 

poprzez  możliwość  dołożenia  kolejnych kontrolerów.  Dla tego  pojemność  cache  podaje  się 

zazwyczaj da całej macierzy tzn. sumarycznie dla wszystkich zainstalowanych kontrolerów. 

Wobec powyższego wykonawca żąda wykreślenia zapisu „w ramach pary kontrolerów”. 

W  punkcie  29)  z

amawiający  wymaga  możliwości  wyłączenia  cache  dla  poszczególnych 

woluminów. 

Zapis  ten  jest  cechą  charakterystyczną  wyłącznie  dla  macierzy  Lenovo  V7000.  Służy 

wyłącznie  do  sztucznego  ograniczenia  konkurencji.  Ponadto  jest  on  pozbawiony  sensu 

technicznego,  bowiem  wyłączenie  cache  zawsze  związane  jest  ze  zmniejszeniem 

wydajności  macierzy.  Macierz  dyskowa  jest  tak  zbudowana  aby  pracować  możliwie  jak 

najwydajniej.  Ograniczenia  wydajności  dla  poszczególnych  woluminów  realizowane  są  za 

pomocą  programowych  funkcji  QOS,  które  umożliwiają  precyzyjnie  profilować  zachowanie 

się  poszczególnych  woluminów. Wobec  powyższego  wykonawca  żąda:  wykreślenia  punktu 

W punkcie 38) Macierz musi mieć możliwość rozłożenia woluminu logicznego, pomiędzy 

co najmniej dwoma różnymi typami grup dyskowych. Zapis ten jest cechę charakterystyczną 

wyłącznie  dla  macierzy  Lenovo  V7000.  Służy  wyłącznie  do  ograniczenia  konkurencji. 

Ponadto  jest  on  pozbawiony  sensu  technicznego,  bowiem  rozłożenie  woluminu  logicznego 

pomiędzy  co  najmniej  dwoma  różnymi  typami  grup  dyskowych  jest  sprzeczne  z  zasadami 

praktyk  inżynierskich  opisanych  przez  samego  producenta  macierzy  tzn.  V7000: 

https://www.ibm.com/support/knowledqecenter/pl/ssw ibm i 72/rzahc/newnos.htm

Wykonawca żąda wykreślenia tego zapisu. 

W punkcie 43) z

amawiający żąda: Macierz musi obsługiwać min 255 kopii migawkowych 

per wolumin

, 5000 łącznie w całym systemie. 


Zapis 5000 łącznie kopii w całym systemie służy do sztucznego ograniczenia konkurencji. 

W  rzeczywistości  liczba  kopii  migawkowych  dla  największych  systemów  zbudowanych  

z kilkuset dysków nie przekracza 100. Ponadto ilość 5000 jest ilością całkowicie teoretyczną  

i  niewykonalną  nawet  dla  macierzy  V7000.  Dodatkowo  w  tym  zamówieniu  zamawiający 

zamawia jedynie 21 dysków co wskazuje na stosunkowo małą wielkość jego potrzeb. Gdyby 

jednak przyjąć, że zamawiający w ciągu życia systemu rozbuduje macierz z 21 do np. 1000 

dysków czyli ponad 50 razy i jakimś sposobem zbliży się do ilości kopii migawkowych 5000 

to  wykonawca  w  tym  postępowaniu  i  tak  nie  będzie  mógł  zaoferować  konkurencyjnych 

rozwiązań  bowiem  wyższe  modele  macierzy  innych  producentów  mają  wysokość  większą 

niż ograniczenie podane w punkcie 3 tzn. 2U, która i tak jest kwestionowana jako sztucznie 

ograniczająca konkurencję. Wykonawca żąda, aby zapis punktu 43) brzmiał:  „Macierz musi 

obsługiwać min 255 kopii migawkowych per wolumin, 4000 łącznie w całym systemie”

Odwołujący  podniósł  również  tożsame  zarzuty  w  zakresie  kompleksowego  systemu  do 

przechowywania i archiwizowania danych

, opisanych z OPZ od strony 8, w związku z czym 

odwołujący  zaprezentował  tożsamą  argumentację,  przedstawioną  jw.  odnoszącą  się  do 

ta

kich samych kwestionowanych parametrów. 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  uwzględnił,  min.  zarzuty  odwołującego 

dotyczące pkt 29, 38 i 43 OPZ, co odwołujący na rozprawie potwierdził, w  związku z czym 

Izba przedmiotowe zarzuty, jako nie stanowiące istoty sporu – pozostawiła bez rozpoznania. 

Ponadto zamawiający podniósł, co następuje. 

Zamawiający  dokonał  zmiany  zapisów  w  OPZ  w  zakresie  następujących  wymagań 

o

dwołującego wskazanych jako punkty w żądaniu 13: 

dotyczy Kompleksowego systemu do prezentacji danych ad 2). Zamawiaj

ący nie zgadza 

się na proponowaną zmianę w Opisie przedmiotu zamówienia rozdz. 1 ust 1.2 pkt 3, 11, 12, 

ale zezwolił na spełnienie zapisu w inny. sposób. 

Zamawiający w dniu 20.04.2018 zmienił brzmienie punktu 3 z: 

posiadający  min.  7  aktywnych  portów  FCoE  10Gb/s  wewnętrznych,  musi  posiadać 

możliwość  aktywacji  min.  42  portów  wewnętrznych”  na  „posiadający  min.  7  aktywnych 

portów  FCoE  10Gb/s  wewnętrznych,  musi  posiadać  możliwość  aktywacji  min.  32  portów 

wewnętrznych”. 

Jednocześnie w rozdziale 1.2 zamawiający dopisał punkty 6a) i 6b) o brzmieniu: 

6a)  funkcjonalności  opisane  w  punktach  3,  4,  5  mogą  zostać  spełnione  przez 

zastosowanie 2 przełączników 40GbE wyposażonych w 2 aktywne porty 40GbE zewnętrzne, 

wyposażone w moduły QSFP+ 40GBASESR4 oraz posiadające 7 aktywnych portów 10Gb/s 

wewnętrznych,  przełączniki  nadal  muszą  spełniać  pozostałe  wymagania.  Oba  przełączniki 

musza zapewnić możliwość wykorzystania 32 portów wewnętrznych 


6b)  funkcjonalność  opisana  w  punkcie  6  spełniona  jest  przez  zastąpienie  4  aktywnych 

portów uniwersalnych przez 8 portów zewnętrznych, z których 4 porty to 10GbE, a kolejne 4 

porty to 4/8 Gb/s FC, wyposażone w moduły SFP+ FC SW 8Gb/s, jednocześnie zastrzega, 

że przełącznik nadal musi spełniać pozostałe wymagania. 

Uzasadniając  powyższą  zmianę  zamawiający  wskazał,  że  podejrzenie  o  wybór 

przełącznika  unikatowego  dla  konkretnego  producenta  jest  bezpodstawne.  Odwołujący 

musiał  pomylić  się  wskazując  na  jedyny  przełącznik  spełniający  wymagania.  Zamawiający 

sprawdził  specyfikację  przedstawionego  przez  odwołującego  przełącznika  sieciowego  i  nie 

jest  on  zgodny  z  zapisami  w  OPZ.  Zamawiający  zakłada,  że  w  pytaniu  odwołującego 

wystąpiła pomyłka drukarska, ponieważ błędnie podane są przepustowości portów (10GB/s  

z  10Gb/s  i  10GB  z  10Gb).  Dodatkowo  o

dwołujący  błędnie  stwierdza,  że  w  specyfikacji 

występuje „Zastosowanie portów FCoE IOGB/s tzn. enkapsulacji protokołu FC w standardzie 

16Gbit do protokołu Ethernet w standardzie niższym tzn. IOGB”. Zamawiający nie wymaga  

w  przełączniku  portów  FC  16Gbit.  Zamawiający  buduje  swoją  infrastrukturę  sieciową  na 

połączeniach 40GbE dlatego wymaga również takich portów w nowo kupowanym sprzęcie. 

Zamawiający  pozwala  na  spełnienie  1.2  punktu  4)  „posiadający  min.  2  aktywne  porty 

40GbE  zewnętrzne,  wyposażone  w  moduły  QSFP+  40GBASE-SR4”  przez  zastosowanie 

dodatkowych  dwóch  przełączników  40GbE  wyposażonych  w  2  aktywne  porty  40GbE 

zewnętrzne,  wyposażone  w  moduły  QSFP+  40GBASESR4  oraz  posiadające  7  aktywnych 

portów  10Gb/s  wewnętrznych,  a  także  spełniające  wymagania  dotyczące  funkcjonalności 

standardu Ethernet z pozostałych punktów w 1.2. 

Zastosowanie  portów  uniwersalnych  z  użyciem  FCoE  pomiędzy  serwerami  blade  

a  przełącznikami  blade  pozwala  na  większą  elastyczność  (alokacja  przepustowości  dla 

interfejsu  wirtualnego 

Ethernet  i/lub  interfejsu  wirtualnego  FCoE)  i  rozbudowę pojedynczym 

adapterem  serwera  blade  jednocześnie  przepustowości  dla  sieci  Ethernet  i  FibreChannel. 

Zamawiający  preferuje  porty  uniwersalne  ponieważ  wdrażane  rozwiązanie  jest  nowym 

projektem, dla którego nie są znane dokładne parametry wydajnościowe (tj. przepustowość 

łączy  Ethernet  i  FibreChannel)  ale  zgadza  się  na  zastąpienie  4  aktywnych  portów 

uniwersalnych przez 8 portów zewnętrznych, z których 4 porty to 10GbE a kolejne 4 porty to 

4/8  Gb/s  FC,  wypo

sażone  w  moduły  SFP+  FC  SW  8Gb/s  jednocześnie  zastrzega,  

że  przełącznik  nadal  musi  spełniać  pozostałe  wymagania  z  pozostałych  punktów  w  1.2. 

Wymagania  określone  w  OPZ  1.2  dla  standardu  FCoE  muszą  być  spełnione  jako 

równoważne, dostępne mechanizmy odpowiadające obszarowi FC 8Gb/s. 

Zamawia

jący  nie  zgadza  się  na  proponowaną  zmianę  w  punkcie rozdz.  1  ust.  1.4  pkt  4 

myślnik 6, ale zezwala na spełnienie zapisu w inny sposób. 

W rozdz. 1 ust. 1.4 pkt 4 zamawiający dodał zapis po myślniku 6, po średniku: 


„zamawiający  zezwala  na  spełnienie  zapisu  przez  zastosowanie  w  jednostce 

przetwarzania min. 4 interfejsów, z których 2 to interfejsy sieciowe 10GbE i co najmniej 2 to 

interfejsy  F

C  8Gb/s  z  funkcjonalnością  „BOOT  from  SAN”  oraz  możliwością  alokacji 

przepustowości dla tych interfejsów 

Uzasadnienie: 

Zgodnie  ze  zmianami  umieszczonymi  w  odpowiedzi  z

amawiającego  na  pytanie  2) 

o

dwołującego,  zamawiający  zezwala  na  spełnienie  zapisu  „min.  2  interfejsy  sieciowe  10Gb 

Ethernet  z  aktywnym  wsparciem  FCoE  w  tym  FCoE  offload  i  FCoE 

boot,  interfejsy  muszą 

umożliwiać tworzenie wirtualnych kart sieciowych (vNIC) w ilości min. 4 na port, dla których 

możliwa  jest  alokacja  przepustowości  z  poziomu  przełącznika  sieciowego  z  punktu  1.2;” 

przez zastosowanie w jednostce przetwarzania min. 4 in

terfejsów, z których co najmniej dwa 

to  interfejsy  sieciowe  10Gb  Ethernet  i  co  najmniej  dwa  to  interfejsy  FC  8Gb/s  

z  funkcjonalnością  „boot  from  SAN”  oraz  możliwość  alokacji  przepustowości  dla  tych 

interfejsów. 

Zamawiający  częściowo  uwzględnił  zarzut  i  w  dniu 20.04.2018  r.  zmienił  zapis  w  Opisie 

przedmiotu  zamówienia  rozdział  3  punkt  3)  „Kompleksowy  system  do  prezentacji  danych”  

z: 

„Wysokość  dostarczanej  macierzy  nie  może  być  większa  niż  2U”  na  „Wysokość 

dostarczanej macierzy nie może być większa niż 3U”.  

Uzasadnienie: 

W  zakresie  pkt.  3  Zamawiający  kupuje sprzęt  mając  na  uwadze  perspektywę  dziesięciu 

lat  oraz  uwzględniając  zakupy  przeszłe.  Zamawiający  ma  na  uwadze  również  wydajność 

chłodzenia  sprzętu,  dlatego  niewskazane  jest  upakowanie  szaf  w  całości.  W  związku  

z rozłożeniem przyłączy ważna jest również elastyczność w instalacji systemów stąd podział 

na  dwie  szafy.  W  powyższym  kontekście  zasadne  i  logiczne  wg  zamawiającego  jest 

zastosowanie  sprzętu  zajmującego  jak  najmniejszą  wysokość.  Pomimo  tego,  że  na  rynku 

dostępne są macierze znanych producentów o wysokości modułu 2U zamawiający przychyla 

się  do  prośby  odwołującego  ponieważ  nie  wpłynie  ona  znacząco  na  większą  zajętość 

miejsca w szafie serwerowej. Jednocześnie informuje, że chodzi o samą macierz, a nie półki 

dyskowe.  

W  zakresie  omawianego  zarzutu  (2U  na  3U) 

w  związku  z  uwzględnieniem  w  tej  części 

zarzutu  odwołania,  odwołujący  nie  wnosił  zastrzeżeń  do  modyfikacji  zamawiającego,  która 

zgodna  była  z  żądaniem  odwołującego,  Izba  pozostawiła  ten  zarzut  bez  rozpoznania,  jako 

nie stanowiący przedmiot sporu między stronami. 

W  celu  poprawienia  konkurencyjności  zamawiający  w  dniu  20.04.2018  zmienił  zapis  

w Opisie przedmiotu zamówienia rozdział 3 punkt 13) „Kompleksowy system do prezentacji 

danych”  z:  „Macierz  musi  obsługiwać  dyski  o  pojemności  i  prędkości:  300GB  15k  RPM; 

600GB 15k RPM; 600GB 10k RPM; 1,2TB 10k RPM, 1,8TB 10k RPM, 2TB 7200 RPM, 4TB 


7200  RPM,  6TB  7200  RPM,  8TB  7200  RPM.  Dodatkowo  macierz  musi  obsługiwać  dyski 

SSD  Enterprise  Flash:  400GB  lub  480GB,  800GB  lub  920GB  oraz  SSD  Read  Intensive 

Flash; 1,92TB; 3,84TB; 7,68TB; 15,36TB;” na „Macierz musi obsługiwać dyski o pojemności i 

prędkości: 600GB 15k RPM, 1,2TB 10k RPM, 1,8TB 10k RPM, 6TB 7200 RPM lub 8TB 7200 

RPM. Dodatkowo macierz musi obsługiwać dyski SSD: 800GB lub 920GB,1.6TB lub 1,92TB; 

3.2TB lub 3,84TB”. 

Uzasadnienie: 

Odwołujący  opisuje,  że  podany  typoszereg  dysków  wskazuje  na  jednego  producenta. 

„Dodatkowo macierz musi obsługiwać dyski SSD Enterprise Flash: 400GB lub 4800; 800GB 

lub  920GB”.  W  cytowanym  zapisie  występuje  spójnik  „lub”  co  oznacza,  że  specyfikowana 

macierz  nie  musi  obsługiwać  wszystkich  wymienionych  dysków  a  jedynie  niektóre  z  nich,  

co  daje  przynajmniej  dwóch  producentów  macierzy  dyskowych  spełniających  te  kryteria. 

Strona  podana  przez  o

dwołującego: 

https://www.dellemc.com/pl-pl/documentation/unity-

family.htm

wyświetla stronę dokumentacji technicznej dla produktów Dell EMC. Zamawiający 

nie  znalazł  na  niej  „typoszeregu  obsługiwanych  dysków”.  Strona  podana  przez 

o

dwołującego: 

https://www.netapp.com/us/products/storage-systems/hybrid-

flasharray/e5700.aspx

  - nie istnie

je (komunikat „Page Not Found”). 

Zamawiający  również  w  tym  przypadku  nie  może  potwierdzić  informacji  podawanych 

przez  o

dwołującego.  Zamawiający  wymaga  obsługi  najbardziej  popularnych  na  rynku 

dysków. To, że w danym momencie cena dysków jest wysoka nie oznacza, że będzie taka  

w przyszłości. Wydajność i pojemności dysków ulegają ciągłym zmianom, jeżeli zamawiający 

wymagałby  tylko  najniższych  cenowo  rozwiązań  (tj.  dysków)  działałby  na  własną  szkodę 

blokując  sobie  możliwość  instalacji  najbardziej  optymalnych  dysków  dla  środowiska 

z

amawiającego.  Zamawiający  przyjmuje,  że  niektórzy  producenci  wycofują  dyski,  są  też 

takie,  które  ze  względu  na  niedawne  pojawienie  się  na  rynku  nie  znajdują  się  w  ofercie 

niektórych producentów macierzy. 

Zamawiający nie zgadza się na proponowana zmianę w rozdz. 1 ust. 1.1 pkt 4 i utrzymuje 

dotychczasowy zapis. 

Uzasadnienie: 

Podejrzenia  „sztucznego  ograniczenia”  wysokości  obudowy  do  10U  są  bezpodstawne  

i  wskazują  na  niewystarczającą  wiedzę  o  produktach  dostępnych  na  rynku.  Istnieje  wielu 

producentów oferujących tę samą lub większą ilość serwerów kasetowych w obudowie 10U. 

Przykłady na stronach: 

https://www.hpe.com/pl/en/product-catalog/storage/disk-enclosures/pip.hpe-

bladesystemc7000-enclosures.1844065.html

lub 

http://www.dell.com/en-

us/work/shop/povw/poweredge-m1000e


Oba  powyższe  rozwiązania  oferują  możliwość  obsadzenia  obudowy  aż  szesnastoma 

ser

werami  w  obudowie  o  wysokości  10U.  Wymaganie  zamawiającego  definiują  popularny  

i  pożądany  poziom  gęstości  serwerów  kasetowych  na  wysokość  obudowy.  Zamawiający 

umieści w szafach również inne komponenty niezbędne do pracy systemu (np. patch panele, 

organizery  kabli,  itp.)  toteż  ilość  zajętych  U  będzie  znacznie  większa  niż  podana  (błędnie) 

przez  Odwołującego  -  25U.  Ograniczenie  rozmiaru  klatki  jest  podyktowane  m.  in. 

ograniczeniami  w  zakresie  zapewnienia  adekwatnego  poziomu  zasilania  dla  pojedynczej 

szafy  i  chłodzenia  znajdujących  się  w  pojedynczej  szafie  komponentów.  Dodatkowo 

z

amawiający  zakłada  rozbudowę  systemów  w  przyszłych  (nie  związanych  z  obecnym) 

postępowaniach,  na  którą  niezbędna  będzie  wolna  przestrzeń  w  szafach  serwerowych. 

Przedstawione  wymagania  są  adekwatne,  racjonalne,  logiczne  i  zgodne  z  dobrymi 

praktykami inżynierskimi. 

(dot.  Kompleksowy  system  do  prezentacji  danych)  ad. 

3)  Zamawiający  nie  rozumie 

zarzutu. 

Wg  Zamawiającego  zapisane  w  pkt.  1.3  OPZ  funkcjonalności  spełnia  większość 

rozwiązań  typu  blade.  Odwołujący  nie  wskazał  jaka  funkcjonalność  wg  niego  wskazuje  na 

rozwiązanie, o którym pisze. 

(dot. Kompleksowy system do prezentacji danych) ad. 

5) Zamawiający nie zgadza się na 

propon

owaną  zmianę  w  rozdz.  2  punkcie  2  i  utrzymuje  zapis.  Podejrzenie  „sztucznego 

ograniczenia” konkurencji jest bezpodstawne. Licencjonowanie inne niż OEM jest stosowane 

przez  wielu  producentów  oprogramowania  wirtualizującego.  Licencje  nie  mogą  być  typu 

OEM, p

onieważ z definicji licencje OEM są przypisane do sprzętu. Zamawiający działałby na 

własną szkodę pozwalając na licencje powiązane ze sprzętem co uniemożliwia przenoszenie 

licencji  oraz  wykorzystanie  ich  w  przyszłości  przy  wymianie  serwerów  na  nowsze. 

Zama

wiający  zgodnie  z  OPZ  posiada  już  oprogramowanie  VMware  dlatego  mając  na 

uwadze możliwość stosowania tych samych narzędzi (np. w celu monitoringu i zarządzania 

systemem) opisał wymagania analogiczne do posiadanego już oprogramowania. Środowisko 

informatycz

ne  budowane  w  projekcie  będzie  częścią  większej  infrastruktury,  którą 

zamawiający  posiada.  Budowany  system  nie  może  działać  w  oderwaniu  od  pozostałych 

elementów  środowiska  informatycznego.  W  związku  z  powyższym  zakup  tego 

oprogramowania  jest  rozbudową  posiadanej  platformy  na  potrzeby  projektu.  Gdyby 

zamawiający  dopuścił  inne  rozwiązanie  musiałby  na  swoich  systemach  wymienić 

oprogramowanie na zaoferowane w tym postępowaniu.  

(dot. Kompleksowy system do prezentacji danych) ad. 6) Zamawiający nie zgadza się na 

proponowaną zmianę w zakresie pkt. 23 i utrzymuje zapis. 

Uzasadnienie: 

Odwołujący  żongluje  pojęciami  redundancji  i  niezawodności.  Na  potrzeby  tego  punktu 

uzasadnia,  że  zapis  pozbawiony  jest  sensu  technicznego  gdyż:  „sama  macierz  jest 


urządzeniem, które z  założenia jest tak zbudowane aby w ogóle nie ulegała uszkodzeniom 

(wszystkie  podzespoły  redundantne,  zespół  dodatkowych  nadmiarowych  zabezpieczeń).” 

Natomiast  na  potrzeby  uzasadnienia  odwołania  dot.  warunków  realizacji  umowy  

i  przeszkolenia  prowadzonego  przez  z

amawiającego  macierz  jest  sprzętem  delikatnym 

ulegającym awariom. Podejrzenie „sztucznego ograniczenia” konkurencji jest bezpodstawne. 

Zamawiający  posiada  obecnie  macierze  producentów  IBM  i  HP.  Przy  wymianie  sprzętu 

z

amawiający  chce  mieć  opcję  wirtualizacji  zasobów  z  wycofywanych  macierzy  w  opisanej  

w OPZ macierzy. Z tego wynika wymóg samej funkcjonalności i brak wymogu na licencję dla 

tej  funkcjonalności.  Wirtualizacja  zasobów  jest  wykorzystywana  przez  wielu  producentów 

macierzy.  To,  że  podzespoły  są  redundantne  nie  oznacza,  że  macierz  lub  jej 

oprogramowanie nie może ulec awarii. Zamawiający chce i powinien być zabezpieczony na 

taką  ewentualność.  Odnośnie  sposobu  odczytywania  danych  w  przypadku  awarii 

wirtualizatora  z

amawiający  pozwala  na  odczyt  danych  przez  podłączenie  wirtualizowanej 

macierzy  do  drugiej  z  macierzy  wymienionej  w  specyfikacji  lub  przez  możliwość 

bezpośredniego podłączenie LUNa z wirtualizowanej macierzy bezpośrednio do hosta. 

W zakresie  pkt  25 (dot.  Kompleksowy  system  do  przechowywania  i  archiwizacji  danych) 

Zamawiający  nie  zgadza  się  na  proponowaną  zmianę  w  tym  punkcje  i  utrzymuje  zapis. 

Uzasadnienie: 

Stwierdzenia  o

dwołującego  co  do  ograniczenia  konkurencji  zapisem  „w  ramach  pary 

kontrolerów”  oraz  że  „Zapis  o  możliwości  rozbudowy  pamięci  cache  „w  ramach  pary 

kontrolerów”  są  cechą  charakterystyczną  wyłącznie  dla macierzy  V7000”  są  bezpodstawne  

i  świadczą  o  niepełnej  znajomości  znajdujących  się  na  rynku  rozwiązań  popularnych 

producentów.  Wielu  producentów  podaje  pojemność  pamięci  cache  dla  jednego  kontrolera  

i pary kontrolerów lub całego systemu dodatkowo pozwalając rozbudować pamięć cache. 

Dowodem  jest  jedno  z  pierwszych  wyszukiwań  jakie  przeprowadził  zamawiający: 

https://support.hpe.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_na-c03560484

gdzie  

specyfikacji macierzy HPE podane są parametry: 

On-Node Cache, 

Total Cache per controller node pair, 

On-Node Cache per nocie pair. 

Izba  podziela  w  całości  stanowisko  prezentowane  przez  zamawiającego,  dodatkowo 

stwierdzając co następuje. 

Zdaniem  Krajowej  Izby  Odwoławczej  zarzuty  podtrzymane  przez  odwołującego  

są  bezzasadne.  Wskazać  bowiem  należy,  iż  odwołujący  na  rozprawie  podnosił,  

iż  specyfikacja  istotnych  warunków  zamówienia,  a  w  szczególności  postanowienia  Opisu 

Przedmiotu  Zamówienia  utrudniają,  ale  nie  uniemożliwiają  odwołującemu  złożenie  oferty.  


W  szczególności  odwołujący  podnosił,  że  na  rynku  istnieje  konkurencja  polegająca  na 

możliwości  zaoferowania  rozwiązań  równoważnych,  jednakże  utrudniona  ona  jest  poprzez 

posiadanie  odpowiednich  statusów  sprzedawców,  którzy  posiadają  określone  poziomy 

rabatowania  swoich  towarów.  Jednakże,  zdaniem  Izby,  posiadanie  określone  statusu 

sprzedawcy  nie  stanowi  jeszcze  o 

naruszeniu  zasady  równego  traktowania  i  uczciwej 

konkurencji  (art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp). 

Tym  samym,  odwołujący  ma  możliwość  złożenia 

oferty,  która  po  odpowiednim  jej  skalkulowaniu  może  stanowić  na  równi  z  innymi 

wykonawcami konkurencyjną propozycję w odpowiedzi na wymagania zamawiającego. Izba 

z  całą  mocą  podkreśla,  iż  okoliczność,  że  zdaniem  odwołującego  niektóre  elementy  opisu 

przedmiotu zamówienia nie będą wykorzystane, czy też będą wykorzystane w ograniczonym 

zakresie przez zamawiającego, nie mogą stanowić podstawy do uznania, iż opis przedmiotu 

zamówienia  został  sporządzony  w  sposób  wadliwy.  Podnieść  bowiem  należy,  że  to 

zamawiający jest dysponentem określonych środków finansowych, posiada również  wiedzę 

w  zakresie  prowadzonego  przez  niego  projektu.  Do

piero  całokształt  okoliczności 

składających  się  na  wizerunek  całego  przedsięwzięcia  daje  możliwość  oceny,  czy 

zamawiający  opisując  parametry  zamawianego  systemu,  będzie  wykorzystywał  wszystkie 

możliwości  funkcjonalno-użytkowe tego  zadania.  Nie można  również  nie  wziąć pod uwagę, 

że  projekt  w  przyszłości  będzie  się  rozwijał  i  rozbudowywał  i  elementy,  być  może  na 

początku  nie  wykorzystane,  znajdą  swoje  zastosowanie  na  późniejszym  etapie  „życia 

projektu”.  Opisane  przez  zamawiającego  urządzenia  muszą  być  również  dostosowane  do 

bieżących  możliwości  zamawiającego,  jeżeli  chodzi  np.  o  wysokość  szaf.  Zamawiający  na 

rozprawie  podniósł,  że  obecnie  posiadana  serwerownia  nie  pozwala  na  zastosowanie 

pełnego  obłożenia  szaf  ze  względów  bezpieczeństwa,  w  tym  posiadanego  systemu 

gaśniczego serwerowni, czy też systemu chłodzenia. Zamawiający posiada bowiem system 

chłodzenia  jednostronny,  a  w  sytuacji,  gdy  szafy  miałyby  być  całkowicie  wyposażone 

(wykorzystane  wszystkie  półki)  to  wymagany  jest  system  podwójnego  chłodzenia,  czego 

zamawiający nie posiada. 

Niezasadne jest również stawianie zarzutów odnoszących się do wirtualnego środowiska 

Mac  OS  X.  Zdaniem  odwołującego  wymaganie  zamawiającego  jest  nadmierne,  rzadko 

stosowane,  wręcz  marginalne.  Jednakże  odwołujący  nie  wziął  pod  uwagę  okoliczności,  

iż zamawiający w przyszłości, w ramach tego projektu będzie zlecał wykonanie specjalnego, 

dedykowanego  programu  do  jego 

obsługi.  Powyższe  oznacza,  że  zamawiający  wychodząc 

naprzeciwko zasadzie uczciwej konkurencji, 

prawidłowo przewidział możliwość, dzięki której 

wykonawca  piszący  program  dla  zamawiającego,  będzie  wykorzystywał  środowisko 

wirtualnej  maszyny  Mac  OS  X.  Nie  jest  to  zatem  ograniczenie,  a  poszerzenie 

konkurencyjności postępowania. 


Co  do  zarzutów  dotyczących  wersji  oprogramowania  OEM.  Odwołujący  wskazywał,  

że  niezasadne  jest  stanowisko  zamawiającego,  który  nie  dopuszcza  takiej  wersji 

oprogramowania,  przy  czym  argumentem 

odwołującego  był  de  facto  koszt  takiej  licencji, 

która  w  ocenie  odwołującego  ma  bardzo  duże  znaczenie  przy  kształtowaniu  ceny  oferty. 

Odwołujący wskazał bowiem, że wersja tzw. płytkowa kosztuje ok. 1 mln zł, natomiast wersja 

OEM, to koszt ok. 600 tys. zł. Jednakże dowodu na tę okoliczność odwołujący nie przekazał. 

Niemniej  należy  zgodzić  się  z  zamawiającym,  iż  koszt  licencji  jest  kosztem  marginalnym  

w skali całego projektu. 

Odwołujący podnosił również, że zamawiający bezzasadnie utrzymuje wymóg dotyczący 

dysków i ich prędkości 15k, stwierdzając, iż jest to wymóg przestarzały i obecnie stosuje się 

dyski  SSD,  które  dają  większe  możliwości.  Jednakże  odwołujący  nie  bierze  pod  uwagę,  

iż  dyski  15k  oferowane  są  przez  wielu  producentów,  są  dyskami  najbardziej  popularnymi,  

a  z  uwagi  na  fakt, 

iż  przeznaczone  są  do  macierzy,  to  ich  budowa  i  funkcjonalność  daje 

zamawiającemu  pewność  co  do  działania  i  długiego  korzystania.  Nie  można  również 

pominąć faktu, że cena dysków 15k jest dużo niższa niż dysków SSD. Zamawiający podał, 

że dla tych pierwszych cena kształtuje się w wysokości ok. 2-3 tys. zł, natomiast dyski SSD 

to koszt ok. 20-

30 tys. zł, co ma dla zamawiającego znaczenie. 

W zakresie dowodów złożonych przez odwołującego, stwierdzić należało, co następuje: 

Dowód  nr  1  –  tabela  własna  odwołującego  przedstawia  zestawienie  parametrów 

wymaganych przez zamawiającego w OPZ w odniesieniu do parametrów oferowanych 

przez  innych  producentów  w  zakresie  ich  własnego  oprogramowania.  Izba  nie 

kwestionuje  okoliczności,  że  oprogramowanie  innych  producentów  posiada  inne 

parametry  niż  oprogramowanie  referencyjne  opisane  przez  zamawiającego.  Dowód 

powyższy bez znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy. 

2)  Dowody  nr  2  i  3 

–  informacje  (zapytania  i  odpowiedzi)  ze  stron  producenta  Vmware 

oraz  firmy  Hewlett-

Packard.  Z  dowodów  powyższych  wynika  jedynie,  że  bliżej 

nieokreślone  osoby  przedstawiły  swoje  stanowisko  co  do  licencji  OEM.  Z  informacji 

producenta  Vmware  wynika,  że  „(…)  Tak,  licencje  Vmware  zakupione  za 

pośrednictwem dostawcy sprzętu mogą zostać przeniesione na inny sprzęt, który jest 

własnością  tego  samego  klienta,  bez  żadnych  kar,  o  ile  dotyczy  to  tej  samej  liczby 

procesorów, co oryginalny serwer. Licencja WMware może być migrowana pomiędzy 

modelami  sprzętowymi  i/lub  dostawcami  tego  samego  klienta  nieograniczoną  ilość 

razy  bez  kosztów  i  okresów  oczekiwania.”  Powyższy  dowód  potwierdza  stanowisko 

zamawiającego,  albowiem  w  przypadku  potrzeby  przeniesienia  licencji  na  serwer, 

który  będzie  posiadał  inną  liczbę  procesorów  lub  będzie  innym  sprzętem  to 

licencjodawca takiej opcji nie dopuszcza. 

Ponadto w uwadze określonej „*” producent 

podał,  że  „Żadne  z  postanowień  tego  dokumentu  nie  zmienia  warunków  umowy 


licencyjnej Vmware ani żadnych innych ograniczeń licencyjnych (…)”. Odwołujący nie 

przedstawił  obowiązujących  warunków  licencyjnych,  a  ponadto  dokument  złożony 

przez  odwołującego  pochodzi  z  2009  roku,  co  przy  dynamicznie  rozwijającym  się 

rynku  informatycznym  uznać  należało  dokument  jako  mało  wiarygodny.  Wydruk  ze 

strony producenta HP 

– odwołujący nie podał pełnej treści tego dokumentu, albowiem 

nie  została  wydrukowana  część  stanowiąca  odnośnik  „*”.  Dowód  zatem  mało 

wiarygodny. 

Dowód  nr  4  –  opracowanie  firmy  konsultingowej  wraz  z  wyciągami  w  tłumaczeniu. 

Dokumenty  prezentują  jedynie  stan  posiadania  określonych  funkcjonalności  danych 

producentów  macierzy  w  odniesieniu  do  parametrów  referencyjnych.  Dowód 

powyższy bez znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy. 

Dowód nr 5 – przedstawia zestawienie dysków będących przedmiotem oferty, jednego 

z  producentów  tego  typu  urządzeń.  Dowód  powyższy  bez  znaczenia  dla 

rozstrzygnięcia sprawy. 

Reasumując  Izba  stwierdziła,  że  nie  potwierdził  się  żaden  ze  stawianych  zarzutów 

odwołania.  W  szczególności  wskazać  należy,  że  zamawiający  prowadzi  postępowanie  w 

trybie konkurencyjnym (art. 7 ust. 1 i 2 ustawy Pzp), została zachowana jawność procedury 

(art.  8  ust.  1  ustawy  Pzp),  oraz  została  zachowana  zasada  pisemności  i  jawności 

postępowania (art. 9 ust. 1 ustawy Pzp). 

Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  -  na  podstawie  art.  192 

ust. 9 i 10 ustawy - 

Prawo zamówień publicznych. 

Przewodniczący

…………………………