KIO 923/18 WYROK dnia 28 maja 2018 r.

Stan prawny na dzień: 21.09.2018

WYROK

z dnia 28 maja 2018 r.

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski

Protokolant:

Adam Skowroński

po rozpoznaniu na rozprawie 28 maja 2018 r. w Warszawie odw

ołania wniesionego 7 maja

2018 r. do Prezesa Krajowej Izb

y Odwoławczej

przez

wykonawcę: Sanito sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie

w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Dostawa i montaż kolektorów

słonecznych oraz kotłów na biomasę na terenie Gminy Ostrów Lubelski w ramach projektu

„Odnawialne źródła energii w Gminie Ostrów Lubelski" (nr postępowania PUI-271.1.1.2018)

p

rowadzonym przez zamawiającego: Gmina Ostrów Lubelski

orzeka:

1. Oddala

odwołanie.

Kosztami postępowania obciąża Sanito sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i zalicza

w

poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15000 zł 00 gr (słownie:

piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez powyższego odwołującego

tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.

– Prawo zamówień

publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok

– w terminie 7 dni

od

dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Lublinie.

Przewodniczący:

………………………………


U z a s a d n i e n i e

Zamawiający Gmina Ostrów Lubelski prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29

stycznia 2004 r.

– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) {dalej

również: „ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie

o udzielenie

zamówienia na dostawy pn. Dostawa i montaż kolektorów słonecznych oraz

kotłów na biomasę na terenie Gminy Ostrów Lubelski w ramach projektu „Odnawialne źródła

energii w Gminie Ostrów Lubelski" (nr postępowania PUI-271.1.1.2018).

Ogłoszenie o tym zamówieniu zostało zamieszczone w Dzienniku Urzędowym Unii

Europejskiej z 31 stycznia 2018 r. nr 2018/S_021 pod poz. 043520.

Wartość przedmiotowego zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach

wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.

27 kwietnia

2018 r. Zamawiający przesłał Odwołującemu – Sanito sp. z o.o.

z

siedzibą w Warszawie {dalej również: „Sanito”} – zawiadomienie o wyborze jako

najkorzystni

ejszej oferty złożonej przez SAM sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie {dalej również:

„Sam”}.

7 maja 2018 r.

Odwołujący wniósł w stosownej formie elektronicznej do Prezesa

Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie od zaniechania odrzucenia oferty wybranej przez

Zamawiającego jako najkorzystniejsza.

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp

{lista zarzutów}:

1. Art. 7 ust. 1 pkt

– przez naruszenie zasady nakazującej prowadzenie postępowania

w

sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji, równego traktowania

wykonawców i przejrzystości.

2. Art. 89 ust. 1 pkt 2

– przez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy Sam, pomimo że

jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia {dalej

w

uzasadnieniu: „specyfikacja”, „SIWZ” lub „s.i.w.z.”} odnośnie zaoferowanego w części I

przedmiotu oferty.

3. Art. 91 ust. 1 oraz art. 92 ust. 1

– przez poinformowanie o dokonaniu wyboru oferty Sam

jako najkorzystniejszej w części I zamówienia, podczas gdy Zamawiający powinien

odrzucić tę ofertę i wybrać ofertę Odwołującego.

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:

Unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty w części I zamówienia.


Powtórzenia oceny ofert.

Odrzucenia oferty Samu oraz dokonanie wyboru oferty Odwołującego jako

najkorzystniejszej.

Według relacji Odwołującego:

W projekcie budowlanym zbiorczym

– lokalizacja na dachu, stanowiącym integralną

część SIWZ, w tabeli 1 ustalono minimalne parametry decydujące o równoważności

oferowanych przez wykonawców rozwiązań, w tym że minimalna moc wyjściowa z kolektora

przy nasłonecznieniu 1000 W/m

i różnicy temperatur T

m

-T

a

= 30°K (wg normy PN EN 12975-

2:2007 lub równoważnej) ma wynosić 1630 W

Z certyfikatu Solar Keymark wynika, że w powyżej opisanych warunkach urządzenie

zaoferowane przez Sam

osiąga 1626 W.

Odwołujący zarzucił, że Zamawiający zaniechał odrzucenia oferty, która nie spełnia

wymagania określonego w SIWZ. Odwołujący powołał się na to, że według utrwalonego

orzecznictwa treść oferty nie odpowiada treści SIWZ, gdy proponuje inny przedmiot, terminy

wykonania zamówienia, niż określił to zamawiający w SIWZ.

Odwołujący stwierdził, że powyższa niezgodność nie może być poprawiona w wyniku

uzupełnienia czy wyjaśnień wykonawcy, gdyż doszłoby do zmiany treści oferty z

naruszeniem art. 87 ust. 2 pzp. W sytuacji gdy dokumenty składane na potwierdzenie, że

oferowane dostawy odpowiadają wymogom zamawiającego, wprost wskazują na

niezgodność oferowanych parametrów, niedopuszczalne jest przedstawienie nowych bądź

uzupełnionych dokumentów, gdyż w konsekwencji prowadziłoby to do zmiany

zaoferowaneg

o przedmiotu zamówienia.

Odwołujący zwrócił uwagę na konieczność respektowania ustalonych uprzednio

wymagań określonych w SIWZ, które Zamawiający ma obowiązek egzekwować od każdego

z wykonawców.

W odpowiedzi na odwołanie (datowanej na 24 maja 2018 r.) Zamawiający wniósł

o

oddalenie odwołania, następująco uzasadniając swoje stanowisko.

Zdaniem Zamawiającego zarzut niezgodności oferty Sam z SIWZ jest

bezprzedmiotowy, gdyż w wyjaśnieniach i zmianie treści SIWZ z 27 lutego 2018 r.

w

odpowiedzi na prośbę o dopuszczenie w zakresie równoważności przyjętych rozwiązań

kolektora słonecznego o powierzchni brutto nie mniejszej niż 2,4 m

, pod warunkiem

zaoferowania kolektora, którego moc dla różnicy temperatury δT wynoszącej odpowiednio

°K, 10°K, 30°K, 50°K i 70°K jest wyższa niż moc kolektora według wymagań


zamawiającego – zgodził się równocześnie na określenie poszczególnych parametrów mocy

według zestawienia pytającego tj.:

- 1833 W (dla

δT = 0° i G = 1000 W/m

– podczas gdy kolektora Sam osiąga 1918 W,

- 1746 W (dla

δT = 10°K i G = 1000 W/m

– podczas gdy kolektor Sam osiąga 1824 W,

- 1551 W (dla

δT = 30°K i G = 1000 W/m

– podczas gdy kolektor Sam osiąga 1626 W,

- 1327 W (dla

δT = 50°K i G = 1000 W/m

– podczas gdy kolektor Sam osiąga 1417 W,

- 1072 W (dla

δT = 70° K i G = 1000 W/m

– podczas gdy kolektor Sam osiąga 1195 W,

odchodząc tym samym od określania minimalnej mocy kolektora na poziomie min 1630 W

dla

δT 30° K i G = 1000W/m

, utrzymując jednak warunek minimalnej mocy kolektora

wyższej niż w powyższym zestawieniu w każdym zakresie δT, przy zachowaniu pozostałych

minimalnych parametrów określonych w SIWZ i w poszczególnych odpowiedziach

na pytania,

jakie się pojawiły podczas stępowania przetargowego.

Zamawiający podkreślił, że zgadzając się na moc wyższą w każdym z powyższych

zakresów, wyraził tym samym zgodę na moc 1551 W lub więcej dla dla δT = 30°K.

Zamawiający dodał, że powyższa informacja ukazała się na jego stronie internetowej

27 lutego 2018 r.

, a ponadto z uwagi na zmianę SIWZ przedłużył termin składania ofert,

dając tym samym potencjalnym wykonawcom czas na przygotowanie oferty.

Izba ustaliła, że do Prezesa Izby nie wpłynęło żadne zgłoszenie przystąpienia

do

postępowania odwoławczego w tej sprawie.

Ponieważ odwołanie nie zawierało braków formalnych, a wpis od niego został

uiszczony

– podlegało rozpoznaniu przez Izbę.

W

toku czynności formalnoprawnych i sprawdzających Izba nie stwierdziła,

aby

odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie przesłanek określonych w art. 189 ust. 2

pzp.

Z uwagi na br

ak podstaw do odrzucenia odwołania lub umorzenia postępowania

odwoławczego, Izba skierowała sprawę do rozpoznania na rozprawie, podczas której

Odwołujący i Zamawiający podtrzymali swoje dotychczasowe stanowiska.

Po przeprowadzeniu rozprawy

z udziałem Stron postępowania odwoławczego,

uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy, jak również biorąc pod uwagę

oświadczenia i stanowiska zawarte w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie, a także

wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, Izba ustaliła i zważyła,

co

następuje:


Zgodnie z

art. 179 ust. 1 pzp odwołującemu przysługuje legitymacja do wniesienia

odwołania, gdy ma (lub miał) interes w uzyskaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę

w

wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.

W ocenie Izby Odwołujący jako wykonawca uczestniczący w postępowaniu

o

przedmiotowe zamówienie, który skarży zaniechanie odrzucenia oferty uznanej przez

Zamawiającego za najkorzystniejszą, wykazał spełnienie powyższych przesłanek.

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.

Izba ustaliła, że o ile w odwołaniu adekwatnie przywołano brzmienie wymagania

zawartego w pierwszym wierszu tabeli nr 1 zatytułowanej „Minimalne parametry decydujące

o równoważności” zamieszczonej w każdym z projektów budowalnych zbiorczych (dla

różnych lokalizacji płyt solarnych – na dachu, na gruncie itd.), a także w specyfikacji

technicznych wykonania i odbioru robót budowalnych (ST-2 System solarny), o tyle istotne

znaczenie dla sprawy ma fakt, że następnie Zamawiający, co przypomniał w odpowiedzi na

odwołanie, udzielił wyjaśnień treści s.i.w.z. dotyczących m.in. tego parametru (w odpowiedzi

na pytanie 1 z zestawu 2), które de facto zmieniły treść opisu przedmiotu zamówienia w taki

sposób, że akurat dla różnicy temperatur δT = 30°K przy nasłonecznieniu 1000 W/m

minimalna moc wyjściowa z kolektora musi wynosić co najmniej 1551 W.

Zupełnie nieprzekonująca dla Izby była argumentacja Odwołującego na rozprawie

sprowadzająca się w istocie do przejścia nad zmianą treści s.i.w.z. do porządku dziennego

przez wyrwanie z kontekstu odpowiedzi udzielonej przez Zamawiającego. Tymczasem

oczywiste jest, że została ona udzielona w odpowiedzi na konkretne pytanie, które również

zostało zacytowane w piśmie zamieszczonym na stronie internetowej Zamawiającego, stąd

jej znaczenie jest dokładnie takie, jak to zaprezentowano w odpowiedzi na odwołanie.

Nie ma znaczenia, w jaki sposób wykonawca zadający pytanie dokonał obliczeń

minimalnej mocy kolektora w poszczególnych zakresach różnic temperatur jako wartości

wynikających z wszystkich parametrów opisu zamieszczonego w tabeli nr 1, gdyż

Zamawiający udzielając odpowiedzi aprobującej na zgłoszony wniosek, uznał je za

pr

awidłowe i obowiązujące. Ponadto to na Odwołującym, jako usiłującym wywieść określone

sk

utki prawne z twierdzenia, że obliczenia te są błędne, ciążył z mocy art. 190 ust. 1 ciężar

jego udowodnienia, czego w ogóle się nie podjął.

W dalszym planie umknęło Odwołującemu, że zgodnie z powszechnie akceptowanym

w doktrynie i orzecznictwie stanowisk

iem ewentualne niejasności treści specyfikacji nie mogą

powodować eliminacji z postępowania wykonawcy, który w dobrej wierze zastosował się

do

postanowień s.i.w.z., które mogły zostać również zinterpretowane w inny sposób.


W ocenie Izby w tej sprawie wykon

awca Sam w dobrej wierze skorzystał ze zmiany opisu

przedmiotu zamówienia.

Natomiast Odwołujący w złej wierze usiłuje zinterpretować wyjaśnienia udostępnione

na równi wszystkim wykonawcom w taki sposób, jakby de facto ich udzielenie nie

wprowadziło żadnych zmian (z wyjątkiem dopuszczenia powierzchni brutto mniejszej o 0,1

m

Tymczasem Odwołujący, jeżeli uważał wyjaśnienia udzielone przez Zamawiającego za

niejasne, błędne z punktu widzenia wskazań wiedzy technicznej lub naruszające przepisy

ustawy pzp dot

yczące opisu przedmiotu zamówienia, mógł i powinien domagać się od

Zamawiającego wyjaśnień lub wnieść odwołanie na treść pisma opublikowanego na stronie

internetowej, czego jednak zaniechał.

Jednocześnie niesporną okolicznością było, że kolektor solarny oferowany przez Sam

cechuje się w tym zakresie moc wyjściową na poziomie 1630 W.

W rezultacie Izba stwierdziła – po uwzględnieniu istotnych dla sprawy okoliczności

faktycznych, które zostały w odwołaniu przemilczane – że zarzut zawarty w odwołaniu jest

bezp

rzedmiotowy, gdyż w ogóle nie zaistniała w zarzucanym zakresie niezgodność treści

oferty Sam z treścią opisu przedmiotu zamówienia.

W tych okolicznościach bez znaczenia jest okoliczność, że w odwołaniu

przedstawiono adekwatną interpretację prawną zakresu zastosowania art. 89 ust. 1 pkt 2

pzp, zgodnie z którym zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści

specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 pzp.

W konsekwencji bezzasadne są również zarzuty naruszenia art. 7 ust. 1 oraz art. 91

ust. 1 i art. 92 ust. 1 ustawy pzp.

Mając powyższe na uwadze, Izba – działając na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy

pzp

– orzekła, jak w pkt 1 sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku

na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy pzp w

zw. z § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady

Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu

od

odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich

rozliczania (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 972)

– obciążając Odwołującego kosztami tego

postępowania, na które złożył się uiszczony przez niego wpis.

Przewodniczący:

………………………………


Słowa kluczowe:
formularz oferty
Słowa kluczowe:
formularz oferty