Sygn. akt: KIO 178/19
WYROK
z dnia 14 lutego 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Andrzej Niwicki
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie dnia 13 lutego
2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 1 lutego 2019 r. przez wykonawcę Agis
Management Group Sp. z o.o., ul. Starowiejska 49, 84-230 Rumia,
w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego, którym jest Centrum Nauki Kopernik, ul. Wybrzeże
Kościuszkowskie 20, 00-390 Warszawa,
przy udziale wykonawcy Sodexo Polska Sp. z o.o., ul. Jutrzenki 137, 02-231 Warszawa,
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
orzeka:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę Agis Management Group Sp. z
o.o., ul. Starowiejska 49, 84-230 Rumia
i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy
złotych zero groszy) uiszczoną przez tego wykonawcę tytułem wpisu od
o
dwołania i:
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 178/19
Uzasadnienie
Zamawiający Centrum Nauki Kopernik w Warszawie prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na: „Obsługę techniczną nieruchomości Centrum Nauki Kopernik",
znak sprawy PZP/ZP/46/2018/CNK/MSi
Odwołujący - Agis Management Group Sp. z o.o. ul. Starowiejska 49,84-230 Rumia wniósł
dnia 1 lutego 2019 r. odwołanie, w którym zaskarżył czynność podjętą zamawiającego
polegającą na:
nieuwzględnieniu przy ocenie oferty Odwołującego w ramach kryterium
„doświadczenie kierownika obiektu", doświadczenia posiadanego przez kierownika obiektu
Odwołującego - Pana Z. R., w wymiarze 21 lat 11 miesięcy,
określeniu wymagań dla kierownika obiektu Odwołującego w sposób niezapewniający
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców,
wezwaniu Odwołującego do udzielenia wyjaśnień dotyczących treści dokumentu,
którego złożenia nie wymagało „ogłoszenie" i SIWZ, w sytuacji, w której pozostali wykonawcy
nie mieli obowiązku wykazywać posiadanego przez kierowników obiektu doświadczenia,
gdyż wystarczające było złożenie pisemnego oświadczenie o posiadanym doświadczeniu,
braku wystosowania wezwania w trybie art. 26 ust. 3 lub 4 PZP w przedmiocie
złożenia przez Odwołującego wyjaśnień w zakresie doświadczenia kierownika obiektu, które
nabył pracując w Prokom Software S.A. (Gdynia, 12 lat i 4 miesiące doświadczenia), "
braku wskazania, jakimi wadami lub brakami dotknięte jest oświadczenie
Od
wołującego w tym zakresie.
Opisanym
czynnościom Zamawiającego zarzucił naruszenie:
art. 91 ust. 1 PZP przez
nienależyte zastosowanie i prowadzenie przez
Zamawiającego procedury wyboru ofert w sposób wadliwy i sprzeczny z kryteriami
określonymi w SIWZ, a w konsekwencji błędną ocenę kryterium posiadanego doświadczenia
przez kierownika obiektu wskazanego w ofercie Odwołującego co skutkowało przyznaniem z
tego tytułu wyłącznie 9 pkt za 8 lat i 2 miesiące posiadanego doświadczenia, podczas gdy
prawidłowa ocena omawianego kryterium doprowadziłaby do ustalenia, że kierownik obiektu
Odwołującego posiada co najmniej 20 lat i 6 miesięcy doświadczenia, zatem Odwołujący
powinien otrzymać 15 pkt z tytułu kryterium określonego w pkt XVI.6.4. SIWZ, przy czym
powyższe doprowadziło do naruszenia
art. 91 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 5 a
PZP przez jego nienależyte zastosowanie,
polegające na dokonaniu wyboru oferty SODEXO Polska Sp. z o.o., która nie jest ofertą
najkorzystniejsz
ą,
art. 92 ust. 1 pkt. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 2 pkt. 5 PZP przez
rozpatrzenie ofert w sposób naruszający zasadę prowadzenia postępowania z zachowaniem
uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców i przejrzystości polegające na
zaniechaniu sporządzenia i udostępnienia Odwołującemu uzasadnienia wyjaśniającego,
jakimi przesłankami Zamawiający kierował się przyznając Odwołującemu punktację w
zakresie kryterium "doświadczenie kierownika obiektu", co utrudnia Odwołującemu
skorzystanie ze środków ochrony prawnej,
art. 7 ust
. 1 w zw. z art. 26 ust. 4, względnie art. 26 ust. 3 PZP przez przygotowanie i
prowadzenie Postępowania w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców, co polegało na nałożeniu na Odwołującego obowiązku
dodatkoweg
o udowadniania, że kierownik obiektu Odwołującego posiada wskazaną w
formularzu oferty liczbę lat doświadczenia, podczas gdy w stosunku do pozostałych
wykonawców za wystarczające zostało uznane złożenie samego oświadczenia, jak również
wezwanie Odwołującego do złożenia wyjaśnień w zakresie kryterium „doświadczenia
kierownika obiektu" w oparciu i na podstawie przedłożonego przez Odwołującego dokumentu
„Wykaz doświadczenia zawodowego", pomimo, że przedmiotowy dokument nie był
wymagany w
SIWZ, a jego przedłożenie wynikało z dobrej woli Odwołującego;
a w konsekwencji naruszenie
art. 7 ust. 1 PZP przez przygotowanie i prowadzenie Postępowania w sposób
niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz
niezgodnie z zasadami proporcjonaln
ości i przejrzystości;
art. 26 ust. 4
, względnie art. 26 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 1 PZP przez ich wadliwe
zastosowanie, a w konsekwencji zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia
wyjaśnień w związku z oświadczeniem zawartym w ofercie odnośnie doświadczenia
kierownika obiektu wraz z wykazem doświadczenia kierownika obiektu, pomimo że
Zamawiający powziął wątpliwości co do doświadczenia zdobytego przez kierownika obiektu
Pana Z. R. w firmie Prokom Software S.A. (Gdynia), a w konsekwencji ni
e przyznał punktów
Odwołującemu z tytułu doświadczenia zdobytego przez kierownika obiektu w trakcie
pełnienia świadczeń dla Prokom Software S.A., podczas gdy wezwanie Odwołującego do
złożenia wyjaśnień umożliwiłoby mu wykazanie, że Pan Z. R. pełnił obowiązki kierownika
obiektu dla powyższego podmiotu, co stanowiło naruszenie zasady jawności i uczciwej
konkurencji.
W związku z zarzutami odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert w części dotyczącej kryterium
„doświadczenie kierownika obiektu" i przyznanie Odwołującemu maksymalnej liczby 15 pkt w
ramach tego kryterium,
ewentualnie, w przypadku ni
euwzględnienia wniosku w pkt 2), o nakazanie Zamawiającemu:
wezwanie Odwołującego do złożenia dodatkowych wyjaśnień dotyczących czynności
jakie wykonywał kierownik obiektu Odwołującego w ramach nabytego doświadczenia w
Prokom Software S.A. (Gdynia) oraz Sigilogic Sp. z o.o.,
względnie
wezwanie Odwołującego w trybie art. 26 ust. 3 PZP, do złożenia dokumentów
potwierdzających posiadanie wskazanego w ofercie doświadczenia przez kierownika obiektu
Odwołującego.
Równocześnie wnosi o:
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentacji Postępowania i
wskazan
ych w treści odwołania oraz na rozprawie,
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z zeznań świadków:
a) Z. R.
(na adres Odwołującego) na okoliczność zakresu obowiązków pełnionych w firmach
Prokom Software S.A. (Gdynią) oraz Sigilogic Sp. z o.o., sprawowania funkcji kierowniczych
w tych firmach,
b) T. K.
(wezwanie na adres: ul. Wzgórze Bernadowo 75c/2, 81-583 Gdynia) na okoliczność
zakresu obowiązków pełnionych w firmach Prokom Software S.A. (Gdynia) oraz Sigilogic Sp.
z o.o., sprawowania funkcji kierowniczych w tych firmach,
Odwołujący może ponieść szkodę na skutek braku wyboru jego oferty w
Postępowaniu. Odwołujący posiada zatem interes uprawniający go do wniesienia odwołania.
Odwołujący przedstawił uzasadnienie zarzutów i żądań.
Zamawiający nie uznał ponad 22 lat doświadczenia kierownika obiektu Odwołującego, co
skutkowało przyznaniem tylko 9 pkt na 15 możliwych do uzyskania w ramach kryterium
„doświadczenie kierownika obiektu. W związku z tym oferta Odwołującego otrzymała łącznie
91,26 pkt. Konkurencyjna
oferta Sodexo Polska Sp. z o.o. uzyskała łącznie 92,95 pkt i
została wybrana jako najkorzystniejsza. Uwzględnienie zaledwie jednego roku
doświadczenia kierownika obiektu Odwołującego z ogólnej liczby ponad 22
nieuwzględnionych lat, doprowadziłoby do wybrania oferty Odwołującego. Zgodnie z SIWZ
za każdy rok doświadczenia powyżej 5 lat należało bowiem doliczyć 3 punkty.
Przedmiot zamówienia – Obsługa, ma obejmować okres od 1 lutego 2019 r. do 31 stycznia
2023 r. Stosownie do
rozdziału IV siwz - „Warunki przystąpienia do przetargu", pkt. 2.3, ust.
2) lit. j, wykonawca musi zatrudniać „co najmniej jedną osobę do funkcji kierownika na
obiekcie (nieruchomości) koordynującego obsługę świadczonej usługi serwisu technicznego
na nieruchomości posiadającą doświadczenie w zakresie sprawowanej funkcji kierownika
budynku użyteczności publicznej wyposażonego w klimatyzację i wentylację min. 5 lat >
posiadającą aktualne badania med. pracy uprawniające do pracy na wysokości pow. 3 m".
Stosownie do r. V SIWZ -
Wykaz oświadczeń i dokumentów wymaganych od wykonawców w
celu potwierdzenia spełnienia warunków", wykonawcy byli zobowiązani do przedłożenia m.in.
wypełnionego formularza ofertowego stanowiącego zał. 2 do SIWZ oraz oświadczenia
stanowiącego wstępne potwierdzenie, że wykonawca spełnia warunki udziału w
postępowaniu. Oświadczenie to znajduje się w Dokumencie JEDZ.
Stosownie do ust. 2 r. V SIWZ, zgodnie z art. 26 ust.
1PZP przed udzieleniem zamówienia,
Zamawiający wezwie Wykonawcę, którego oferta została najwyżej: oceniona do złożenia (...)
oświadczeń i dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1
PZP, m.in. (lit. f) wykaz osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia
publicznego zgodnie ze wzorem stanowiącym zał. nr 3 do SIWZ oraz (lit g) zgodnego z zał. 3
do SIWZ wykazu osób skierowanych do realizacji zamówienia potwierdzających posiadanie
przez wykonawcę wymaganego potencjału kadrowego, zgodnie z warunkami udziału w
postępowaniu określonymi przez Zamawiającego w treści r. IV pkt. 2.3 ust. 2 SIWZ.
Stosownie do r. XVI SIWZ -
„Wybór oferty" do kryterium „doświadczenie kierownika obiektu"
przypisana była waga wynosząca 15% ogólnej punktacji. Zgodnie z punktem 6.4. rozdziału,
kryterium to jest
zależne od wskazanego przez wykonawcę doświadczenia kierownika
obiektu wyznaczonego do realizacji zamówienia w formularzu oferty. Powyższa informacja
nie podlega uzupełnieniu i wyjaśnieniom. Brak informacji potwierdzających posiadane
doświadczenie wskazanego w wykazie pracownika skutkować będzie niemożnością
przyznania punktów w kryterium. Wykonawca otrzyma w przedmiotowym kryterium nie
więcej niż 15 pkt. Zamawiający przyzna 3 pkt za każdy dodatkowy rok doświadczenia
kierownika obiektu ponad minimal
ny wymagany okres doświadczenia wynoszący 5 lat.
Sta
nowiący zał. 2 do SIWZ zawierał następujące oświadczenie: „Doświadczenie osoby
wyznaczonej do pełnienia funkcji kierownika obiektu w sprawowaniu tej funkcji wynosi … lat
(minimum 5). Imię i nazwisko tej osoby …….
W dniu 29.11.
2018 r., Odwołujący doręczył Zamawiającemu formularz oferty. Jako
kierownika obiektu Odwołujący wskazał Pana Z. R., posiadającego 30-letnie doświadczenie
pracy na stanowisku kierownika obiektu.
Pismem z 13 grudnia 2018 r., na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 24 aa Zamawiający
we
zwał Odwołującego do przedłożenia dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 PZP, w
tym (lit. f) wykazu osób zgodnego ze wzorem stanowiącym zał. 3 do SIWZ, wraz z
informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnień, doświadczenia i
wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu
czynności wykonywanych przez te osoby oraz informację o podstawie do dysponowania tymi
osobami.
W odpowiedzi
, w piśmie z 19 grudnia 2018 r. Odwołujący złożył komplet dokumentów, w tym
„Wykaz osób" stanowiący zał. 3 do SIWZ. Dodatkowo, mając na względzie zasady
profesjonalizmu i przejrzystości działania, załączył niewymagany dokument prywatny w
postaci „Wykazu doświadczenia zawodowego personelu dedykowanego do obsługi CNK".
Przedmiotowy wykaz z
awierał zestawienie doświadczenia zdobytego przez kierownika
obiektu Pana Z. R., wraz z opisem jego stanowiska.
Pismem z 10 stycznia 2019 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do złożenia wyjaśnień w
trybie art. 26 ust. 3 i art. 26 ust. 4 PZP, a to w związku z otrzymanymi dokumentami oraz z
uwagi na otrzymane informacje, które budzą u Zamawiającego wątpliwości. W treści pisma
wskazano, że: „Zamawiający powziął informację wzbudzające wątpliwości co do
zadeklarowanej ilości lat doświadczenia wskazanego do pełnienia roli kierownika obiektu
Pana Z. R.
; którego doświadczenie zgodnie z zapisami zał. nr 3 do SIWZ powinno zawierać
koordynowanie obsługi świadczonej usługi serwisu technicznego na nieruchomości ż
posiadającą doświadczenie w zakresie sprawowanej funkcji kierownika budynku
użyteczności publicznej wyposażonego w klimatyzację i wentylację min. 5 lat, posiadającą
aktualne badania medycyny pracy up
rawniające do pracy na wysokości powyżej 3 m".
Zamawiający wskazał, że ma wątpliwości odnośnie doświadczenia Z. R. zdobytego w trakcie
zatrudnienia w firmie Prokom Computer (8 lat i 6 m-cy
) oraz w ramach pełnienia świadczenia
na rzecz Sigilogic Sp. z o.o. (2 lata i 1 m-c
). Zamawiający wezwał Odwołującego do
wyjaśnienia opisanych powyżej wątpliwości.
Pismem z 14 stycznia
2019 r. Odwołujący w odpowiedzi wskazał, że nawet w przypadku
pominięcia doświadczenia zdobytego w Prokom Computer, pozostałe doświadczenie w roli
kierownika obiektu przekracza okres 5 lat sprawowania funkcji kierownika obiektu w budynku
użyteczności publicznej wyposażonego w klimatyzację mechaniczną. Odwołujący wskazał
ponadto, że w ramach samozatrudnienia w Sigilogic Sp. z o.o. Pan R. pracował jako
kierownik zespołu technicznego odpowiedzialnego za kompleksowe wdrożenie,
uruchomienie i eksploatację systemów automatyki w budynkach Royal Wilanów oraz
Atlantic.
W dniu 22 stycznia 2019 r. Komisja Przetargowa
, dokonując oceny kryterium „doświadczenie
kierownika obiektu" wskazała, że „W związku z różnicą w formularzu Oferty Agis, a treścią
dodatkowych,
niewy
maganych przez Zamawiającego dokumentów, które zostały
dobrowolnie przekazane przez wykonawcę Agis Zamawiającemu, komisja postanowiła
ocenić doświadczenie Pana R. na podstawie otrzymanych wyjaśnień oraz otrzymanego
dokumentu.
W związku z powyższą czynnością Członkowie Komisji uznali, że Pan R. posiada niezbędne
doświadczenie kierownika obiektu (...) w wymiarze 8 lat i 2 miesiące. Na powyższy termin
doświadczenia Członkowie Komisji zaliczyli doświadczenie wskazane w punkcie 3, 4 i 6
tabeli zatytułowanej „Wykaz doświadczenia zawodowego personelu.
W związku z zaniechaniem akceptacji części okresów doświadczenia Z. R., oferta
Odwołującego otrzymała 9/15 punktów w kryterium „Doświadczenie kierownika obiektu" i
zajęła drugie miejsce z 91,26 punktów, za Sodexo Polska sp. z o.o., która uzyskała 92,95
punktów.
II. Uzasadnienie zarzutów
1. Wadliwa ocena
kryterium „doświadczenia kierownika obiektu" (art. 91 ust. 1 i art. 2 pkt. 5)
Zamawiający w sposób wadliwy ocenił doświadczenie Pana Z. R. w ramach pełnionych
przez nie
go funkcji, co skutkowało nieuwzględnieniem doświadczenia zdobytego podczas
pracy w:
Prokom Software S
.A. w Gdyni (wcześniej pod nazwą Prokom International sp. z o.o.
i Prokom Software System sp. z o.o. -
spółki połączyły się) -12 lat i 4 miesiące, od 1 grudnia
1995 r. do 31 marca 2008 r. -
kierownik zespołu projektowego oraz zespołów wykonawczych
instalacji teletechnicznych, elektrycznych i klimatyzacyjnych,
Sigilogic Sp. z o.o. -
2 lata i 1 miesiąc, od kwietnia 2014 do kwietnia 2016 r. - nadzór i
wy
konawstwo instalacji elektrycznych, systemów bezpieczeństwa i klimatyzacji.
Powyższe funkcje pełnione przez Z. R. należy uznać ze spełniające warunek przewidziany w
SI
WZ, tj. koordynowanie obsługi świadczonej usługi serwisu technicznego na nieruchomości,
p
osiadanie doświadczenia w zakresie sprawowanej funkcji kierownika budynku użyteczności
publicznej wyposażonego w klimatyzację, i wentylację. Doświadczenie powinno zatem
zawierać w sobie 3 elementy:
koordynację,
świadczenie usługi serwisu technicznego na nieruchomości,
pełnienie funkcji kierownika budynku użyteczności publicznej wyposażonego w
klimatyzację i wentylację.
Punkt 1) stanowi de facto element sprawowania funkcji kierownika budynku. Należy zatem
zbadać, czy w ramach poprzednio pełnionych funkcji do obowiązków Pana R. mieściła się
koordynacja serwisu technicznego na nieruchomości oraz pełnienie funkcji kierownika
budynku. Na te pytania należy odpowiedzieć twierdząco. Do obowiązków Z. R. należało
m.in.:
w Prokom Software S.A. (Gdynia) - p
ełnienie obowiązków kierownika obiektu z
budynkach
ZETO położonym przy ul. Żwirki i Wigury 15 w Gdyni oraz Prokom Software S.A.
przy ul. Podolskiej 21 w Gdyni. Do podstawowych obowiązków Z. R. należało kierowanie
zespołem technicznym odpowiedzialnym za utrzymywanie infrastruktury budynków, w tym
systemów: zasilania podstawowego i gwarantowanego oraz teletechnicznych (m.in.
okablowanie strukturalne, sygnalizacja pożaru, detekcja CO, kontrola dostępu, BMS,
monitoring wizyjny), klimatyzacji i wentylacji, oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego;
w Sigilogic Sp. z o.o.: pełnienie obowiązków kierownika technicznego przy realizacji
prac Sigilogic nad obiektami: Royal Wilanów (realizacja ER-BUD), Atlantic (Ghelamco),
DORACO (Muzeum Archidiecezji Warszawskiej). W
ramach obowiązków kierowniczych Z. R.
był odpowiedzialny za uruchomienie i przekazanie do eksploatacji oraz eksploatację
infrastruktury teletechnicznej obiektów. Koordynował również prace w zakresie systemów
energetycznych, klimatyzacji i wentylacji oraz b
ezpieczeństwa.
Powyższe obowiązki z całą pewnością składają się na funkcje koordynacji serwisu
technicznego i kierownictwa obiektu.
Dowód: 1)
Świadectwo pracy Z. R. z Asseco Poland S.A. (następca prawny Prokom
Software S.A.)-
w załączeniu.
Umowa o pracę z 30.11.1995 r. z Prokom International S.A. (poprzednik prawny
Prokom Software S.A.).
Umowa zlecenia nr 144/95 z dnia 30 listopada 1995 r. z Prokom Software System sp.
z o.o. (poprzednik prawny Prokom Software S.A.) -
w załączeniu.
Oświadczenie członka zarządu Prokom Software Sp. z o.o. z KRS spółki
Oświadczenie członka zarządu Sigilogic z wydrukiem KRS spółki.
Zeznania świadka Z. R. i świadka T. K..
W świetle powyższego Zamawiający powinien uwzględnić doświadczenie Z. R. zdobyte w
powyższych firmach i przyznać ofercie 15 punktów z tego tytułu. Wątpliwości budzi również
niekonsekwencja Zamawiającego, który uznał doświadczenie Z. R. zdobyte w firmie Prokom
Śląska sp. z o.o. oraz Prokom Software S.A. w okresie 2008-2014, których to opis w
zasadz
ie pokrywa się z opisem doświadczenia zdobytego w firmie Prokom Software S.A.
(Gdynia) w latach 1995-
2008. Co więcej, praca dla Prokom Software S.A. w latach 2008-
2013 stanowiła w zasadzie kontynuację pracy w latach 1995-2008, zatem zakres
obowiązków Z. R. zmienił się jedynie w niewielkim zakresie. Ta niekonsekwencja
Zamawiającego świadczy o wadliwej ocenie ofert, co doprowadziło do wyboru oferty, która
nie była najkorzystniejsza zgodnie z SIWZ.
Zgodnie z art. 91 ust. 2 pkt. 5 jednym z kryteriów wyboru ofert jest doświadczenie osób
wyznaczonych do realizacji zamówienia. O ile zatem oparcie się na kryterium doświadczenia
przy wyborze ofert, jak również mechanizm przydzielania punktów z tego tytułu (3 pkt. za rok
doświadczenia ponad 5 lat) nie budzi wątpliwości, to ocena w tym zakresie dokonana przez
Zamawiającego musi być uznana za wadliwą.
B
rak uzasadnienia dla oceny kryterium „doświadczenia kierownika obiektu" (art. 92
ust. 1 pkt. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 2 pkt. 5 PZP)
Zamawiający nie wykazał, dlaczego, jego zdaniem, doświadczenie Z. R. we wskazanych
okresach nie może zostać uwzględnione. Przekazując wykonawcom informacje w zakresie
określonym w art. 92 ust. 1 PZP Zamawiający zobowiązany był podać uzasadnienie
faktyczne i prawne dla dok
onanych czynności. W informacji powinny być wskazane
okoliczności faktyczne i podstawa prawna czynności, uzasadniające prawidłowość ich
podjęcia. Wypełnienie tego obowiązku ma istotne znaczenie z punktu widzenia realizacji
zasad prowadzenia postępowania, w szczególności jawności i przejrzystości postępowania,
ale również prawa do korzystania przez wykonawców ze środków ochrony prawnej.
Wskazanie podstawy prawnej i przyczyn faktycznych podjętych czynności warunkuje zakres
wnoszenia i rozpoznania środków ochrony prawnej. Powołanie okoliczności faktycznych
powinno być dokonane w sposób jasny i niebudzący wątpliwości (M. Jaworska (red.), Prawo
zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2018). Przesłanki, jakimi kierował się
Zamawiający, są niejasne, co samo w sobie stanowi również naruszenie art. 7 ust. 1 PZP.
Zgodnie z orzecznictwem KIO wszelkie ewentualne niejasności zawartych w SIWZ opisów,
które ujawnią się dopiero na etapie oceny ofert, należy rozpatrywać na korzyść wykonawcy,
który wskutek niekorzystnej dla niego interpretacji poniósłby szkodę w postaci otrzymania
gorszej oceny przedstawionych przez siebie informacji.
Ponadto, w przypadku zastosowania indywidualnego kryterium oceny ofert, zamawiający
zobowiązany jest do opisu sposobu oceny ofert, w taki sposób, aby ograniczyć element
subiektywnej oceny do niezbędnego minimum oraz zapewnić możliwość oceny ofert
złożonych w postępowaniu, w oparciu o ustalone przez siebie mierniki oceny. W tym celu
zamawiający winien podać swoje preferencje i określić wskazówki, jakimi będzie się
kierował, przyznając punkty poszczególnym ofertom (KIO 2653/11; wyrok KIO 1414/18).
W doktrynie wskazuje się, że w przypadku zastosowania indywidualnego kryterium oceny
ofert, Zamawiający zobowiązany jest do opisu sposobu oceny ofert w taki sposób, aby
ograniczyć element subiektywnej oceny do niezbędnego minimum oraz zapewnić możliwość
oceny ofert złożonych w postępowaniu, w oparciu o ustalone przez siebie mierniki oceny. W
tym celu Zamawiający powinien podać swoje preferencje i określić wskazówki, jakimi będzie
się kierował, przyznając punkty poszczególnym ofertom. Zatem ocena ofert nie może być
zupełnie dowolna, ale powinna zostać sprecyzowana i opisana za pomocą podkryteriów,
jakimi Zamawiający będzie się kierował, oceniając zaproponowany przedmiot zamówienia.
Zamawiający na początku nie określił w SIWZ jakie czynności uznaje za pełnienie funkcji
kierownika obiektu, a następnie z niejasnych przyczyn nie uwzględnił 22 lat doświadczenia
kierownika obiektu Odwołującego, nie przedstawiając uzasadnienia faktycznego. Za należyte
uzasadnienie nie można bowiem uznać wskazania w protokole z 22.01.2019 r., że
Zamawiający, opierając się; na dokumencie przekazanym przez Odwołującego postanowił
uznać doświadczenie kierownika obiektu dotyczące określonych pozycji dokumentu. Takie
stwierdzenie nie daje Odwołującemu żadnej możliwości ustosunkowania się, do stawianych
przez Zamawiającego zarzutów. Zamawiający był zatem zobowiązany do wskazania
konkretnej przyczyny, dla której doświadczenie kierownika obiektu zostało uznane za
niedostateczne. Brak takiego uzasadnienia czyni decyzję gołosłowną, a dodatkowo narusza
prawo Odwołującego do skutecznej obrony swojej oferty przed skutkami braku rzetelności po
stronie Zamawiającego (wyrok KIO 1106/15).
3. Naruszenie
zasady równego traktowania przez wymaganie od Odwołującego
wykazywania faktów w stosunku do których wystarczające było złożenie oświadczenia oraz
w oparciu o dokument nie wymagany (art. 7 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 4 ew. 26 ust. 3 PZP)
J
uż samo żądanie złożenia przez Odwołującego wyjaśnień w stosunku do informacji, co do
których wymagane było jedynie złożenie stosownego oświadczenia stanowi naruszenie
zasady równego traktowania wykonawców oraz zasady uczciwej konkurencji. W sytuacji, w
której dowodem na spełnienie określonego warunku miało być złożenie oświadczenia w
formularzu oferty, bez wymagania przedstawienia w tym zakresie dodatkowych dokumentów
potwierdzający ten fakt, to właśnie to oświadczenie powinno stanowić wystarczający dowód
na to, że wykonawca spełnił określony warunek (KIO 927/14). W sprawie miała miejsce
sytuacja, w której Zamawiający wymagał od Odwołującego dowodów na okoliczność, którą
pozostali wykonawcy zrealizowali w uproszczonej formie, za pomocą oświadczenia.
W doktrynie wskazuje si
ę, że żądanie przez zamawiającego złożenia wyjaśnień w trybie art.
26 ust. 3 PZP powinno zostać skierowane do wszystkich wykonawców znajdujących się w
podobnej sytuacji. W innym wypadku takie żądanie naruszałoby zasady równego traktowania
z art. 7 ust. 1 (
M. Sieradzka (red.), Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa
2018). Zamawiający skierował wezwanie jedynie do Odwołującego, pomimo tego, że to
Odwołujący z własnej woli przedstawił wykaz doświadczenia swoich pracowników.
Zasada uczciwej konkurencji
i równego traktowania oznacza jednakowe traktowanie
wykonawców na każdym etapie postępowania, bez stosowania przywilejów, ale także i
środków dyskryminujących wykonawców ze względu na ich właściwości. Jej przestrzeganie
polega na stosowaniu jednej miary d
o wszystkich wykonawców znajdujących się w tej samej
l
ub podobnej sytuacji, nie zaś na jednakowej ocenie wykonawców. Sytuację, w której tylko
jeden spośród wykonawców wzywany jest do złożenia wyjaśnień odnośnie konkretnego
kryterium oceny ofert -
pomimo, że nie ma żadnych informacji (za wyjątkiem oświadczeń),
czy inni wykonawcy te kryterium spełniają i w jakim stopniu - należy uznać za naruszenie
zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji.
Wątpliwości budzi również sam fakt wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień w
oparciu o dokument („Wykaz doświadczenia zawodowego personelu") przedłożony przez
Odwołującego, który nie był wymagany przez SIWZ. Przepisy art. 26 ust. 3 i 4 PZP wyraźnie
bowiem stanowią, że Zamawiający może żądać wyjaśnień dotyczących oświadczeń lub
dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 PZP, tj. dokumentów lub oświadczeń
potwierdzających:1) spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji,
spełnianie wymagań określonych przez zamawiającego, 3) brak podstaw wykluczenia,
które zamawiający wskazał w ogłoszeniu o zamówieniu, siwz lub zaproszeniu do składania
ofert. Literalna wykładnia powyższych przepisów wskazuje zatem, że Zamawiający nie mógł
żądać od Odwołującego wyjaśnień w zakresie dokumentu, którego przedłożenia nie
wymagał SIWZ. Wątpliwości Zamawiającego powstały bowiem nie na podstawie
oświadczenia złożonego przed Odwołującego w formularzu ofertowym, lecz po przedłożeniu
przez niego prywatnego dokumentu w postaci wykazu. Normy art. 26 ust. 3 i 4 PZP nie
odnosz
ą się do sytuacji samodzielnego złożenia przez wykonawcę określonych dokumentów
i oświadczeń niezbędnych dla wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu, czy
oceny ofert, bez wezwania zamawiającego. Zamawiający podejmując działania w stosunku
do t
ak uzupełnionej oferty winien kierować się zasadami określonymi w art. 7 PZP, przede
wszystkim zasadą równego traktowania wykonawców (KIO 2007/17). W sprawie jest to o tyle
istotniejsze, że przedłożony wykaz nie był dokumentem niezbędnym, gdyż wystarczające do
wykazania doświadczenia miało być samo oświadczenie wykonawcy.
Zamawiający mógł zatem wezwać Odwołującego do złożenia wyjaśnień jedynie w zakresie
informacji, jakie były zawarte w oświadczeniu o posiadanym doświadczeniu z formularza
ofertowego, lub
wykazu stanowiącego zał. 3 do SIWZ. Wzywanie do składania wyjaśnień w
zakresie innych dokumentów to naruszenie art. 26 ust. 3 i 4 (Wyrok UZP/ZO/O-1128/07).
Zaniechanie
wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień w zakresie
doświadczenia kierownika obiektu Pana Z. R. w firmie Prokom Software S.A. (art. 26 ust. 4,
względnie art. 26 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 1 PZP)
Abstrahując od zarzutu przedstawionego w punkcie 3 powyżej, nawet w sytuacji uznania za
zasadne wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień, to samo wezwanie należy uznać
za wadliwe, jako niespełniające warunków przewidzianych przez przepisy prawa.
Pismem z 10 stycznia 2019 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do złożenia wyjaśnień z
uwagi na wątpliwości odnośnie doświadczenia Pana Z. R. w firmie Prokom Computer Sp. z
o.o. (8 lat i 6 miesięcy) oraz w ramach pełnienia świadczenia na rzecz Sigilogic Sp. z o.o. (2
lata i 1 miesiąc). Zamawiający nie wskazał przy tym, aby wystąpiły wątpliwości w zakresie
doświadczenia Pana Z. R. w firmie Prokom Software S.A. (Gdynia). W związku z taką treścią
wezwania Odwołujący nie przedstawiał żadnych wyjaśnień w tym zakresie, gdyż wezwanie
Zamawiającego w sposób precyzyjny wskazywało (poprzez wskazanie nazw firm oraz
okresów pracy), co do których okresów doświadczenia Pana Z. R. Zamawiający powziął
wątpliwości.
J
eśli Zamawiający powziął wątpliwości również w zakresie doświadczenia zdobytego przez
Pana Z. R. w latach 1995-
2008, to zobowiązany był wezwać Odwołującego do złożenia
wyjaśnień co do tego okresu, tak jak uczynił to w stosunku do innych okresów. Jeżeli
konkretny aspekt oferty oceniany jest negatywnie, to Zamawiający zobowiązany jest
zastosować art. 26 ust. 3, względnie ust. 4 PZP celem wyjaśnienia wątpliwości związanych
ze spełnieniem lub niespełnieniem przez wykonawcę danego kryterium. Dopiero gdy ocena
uzupełnionych dokumentów czy oświadczeń skutkować będzie negatywnym wynikiem dla
wykonawcy, dopiero wówczas możliwe jest wyciągnięcie z tej okoliczności określonych
skutków, w tym wypadku nie przyznanie punktów z tytułu kryterium.
Za skuteczne nie można w tym wypadku uznać wezwania z 10.01.2019 r., które odnosiło się
do innych okresów doświadczenia. Zgodnie z powszechnie panującym poglądem wezwanie,
o którym mowa w art. 26 ust. 3 PZP, aby mogło być uznane za skuteczne, musi w swojej
treści zawierać wskazanie, jakimi konkretnie wadami/brakami dotknięte są złożone przez
wykonawcę dokumenty lub jakich dokumentów on nie złożył oraz wskazanie, jakie
dokumenty lub inform
acje wykonawca: musi w związku z tym uzupełnić (KIO 781/18).
Zamawiający zatem powinien każdorazowo, korzystając z dyspozycji art. 26 ust. 3 PZP
podać wykonawcy konkretnie, jakie braki znajduje w jego ofercie i w jaki sposób powinny
zostać uzupełnione (KIO 366/17; KIO 1020/14; KIO 1031/14). Wezwanie Zamawiającego z
dnia 10 stycznia 2019 r. tych warunków nie spełnia, zarówno co do przedmiotu wezwania,
jak i sposobu, w jaki Odwołujący miał wyjaśnić określone wątpliwości.
W
sytuacji, gdy Zamawiający nie dochował staranności przy ocenie oświadczenia
Odwołującego, bez względu na to, czy rzekoma nieścisłość w oświadczeniu Odwołującego
mogła być wyjaśniona, uznanie iż zachodzi podstawa do nieuwzględniania przy ocenie ofert
oświadczenia Odwołującego prowadzi do naruszenia zasady równego traktowania
wykonawców. Aby zapewnić transparentność czynności Zamawiającego i ograniczyć ryzyko
nieprawidłowych ocen, wszelkie niejasności powinny być wyjaśnione przed podjęciem
decyzji, na właściwym etapie postępowania. Dotyczyć to może dokumentów tak
pochodzących od zamawiającego (SIWZ), jak i wykonawców (KIO 1293/17). Jeśli zatem
Zamawiający zaniechał wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień, to nie mógł
następnie przyjąć niekorzystnej dla Odwołującego interpretacji złożonego oświadczenia.
Biorąc pod uwagę powyższe, działanie Zamawiającego polegające na nieuwzględnieniu
kluczowych dla rozstrzygnięcia przetargu okresów doświadczenia Pana R. przy ocenie
kryterium „doświadczenie kierownika obiektu" jest wadliwe oraz sprzeczne z prawem.
Mając na uwadze całokształt podniesionej argumentacji, wnoszę jak na wstępie.
Załączono świadectwo pracy Z. R. z Prokom Software S.A., umowę o pracę z dnia 30
listopada 1995 r., umow
ę zlecenia nr 144/95 z 30 listopada 1995 r., oświadczenie członka
zarządu Prokom Software Sp. z o.o. wraz z wydrukiem KRS, oświadczenie członka zarządu
Sigilogic sp. z o.o. wraz z wydrukiem KRS.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wskazał, że dokonał otwarcia ofert dnia 30
listopada 2018 r. wymagając złożenia w ofercie oświadczenia o związaniu ofertą w terminie
60 dni od
dnia otwarcia ofert. Termin związania ofertą odwołującego upłynął dnia 29
stycznia 2019 r. i
odwołujący nie skorzystał z przysługującego mu prawa wynikającego z art.
85 ust. 2 ustawy
do dobrowolnego przedłużenia terminu związania ofertą.
Złożenie oferty po terminie związania ofertą wywołuje skutki prawne tj. odwołujący utracił
prawo do złożenia odwołania. Mając na uwadze powyższy stan zamawiający stwierdził, że
środki ochrony prawnej w niniejszym postępowaniu już nie przysługują odwołującemu. Treść
przywo
łanego przepisu jednoznacznie wskazuje, ,ze środki ochrony prawnej przysługują
wykonawcy, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia oraz poniósł lub może
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. Przesłanki te
muszą wystąpić kumulatywnie. Uwzględnienie odwołania wniesionego przez wykonawcę
zainteresowanego wzruszeniem decyzji zamawiającego będzie skutkowało koniecznością
powtórzenia czynności badania i oceny ofert. W wyniku tych czynności zamawiający nie
mógłby dokonać wyboru oferty złożonej przez odwołującego.
W konsekwencji wykonawca wnoszący odwołanie, w efekcie którego konieczne byłoby
powtórzenie czynności badania i oceny ofert oraz wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej,
nie jest w stanie wykazać interesu w uzyskaniu zamówienia, kwalifikowanego poniesieniem
lub możliwością poniesienia szkody, rozumianej w tym wypadku jako utrata możliwości
pozyskania zamówienia (nawet jeśli odwołanie okazałoby się zasadne). Odwołanie wobec
którego nie zostały spełnione materialno-prawne przesłanki jego wniesienia – podlega
oddaleniu bez jego merytorycznego rozpoznania. Na poparcie wskazał orzecznictwo KIO.
Odnosząc się do zarzutów dotyczących prowadzonej oceny ofert zamawiający
wskazał, że po ustaleniu wstępnej klasyfikacji punktowej w poszczególnych kryteriach,
wezwał odwołującego na podstawie art. 26 ust 1 do złożenia dokumentów i oświadczeń na
potwierdzenie okoliczności, o których mowa w art. 25 us.t 1 ustawy pzp.
Otrzymał w piśmie z 20.12.2018 r. nieżądany Wykaz doświadczenia zawodowego personelu
AGIS Management Group sp. z o.o. dedykowanego do obsługi zamawiającego. Załącznik w
postaci tabeli dot. pana R. wyznaczonego do sprawowania funkcji kierownika obiektu,
zawierał w swej treści informacje stojące w sprzeczności z oświadczeniem w Formularzu
oferty.
Zamawiający uznał, że miał podstawy do oceny dokumentu, który nie był obligatoryjny i
został dostarczony z własnej inicjatywy wykonawcy, a stanowił oświadczenie własne
odwołującego stanowiące element oferty. Gdyby zamawiający nie otrzymał takiej informacji,
a z innych źródeł ustał, że nie wykazano doświadczenia zgodnego z oświadczeniem w
ofercie, byłby zmuszony do uznania, iż doszło do wprowadzenia go w błąd. Siwz w rozdziale
XVI pkt 6.4 wskazuje, iż doświadczenie kierownika obiektu dotyczy zadań kierownika obiektu
stanowiącego budynek użyteczności publicznej wyposażonego w klimatyzację i wentylację
mechaniczną. Stanowisko takie nie jest zdefiniowane w przepisach prawa, jednak przyjmuje
się, że osoba taka jest odpowiedzialna za nadzorowanie i koordynowanie całokształtu prac
administracyjno-
technicznych związanych z bieżącym funkcjonowaniem obiektu, co
potwierdza także opz. Zamawiający nie przyjmuje argumentacji jakoby doświadczenie
polegające z grubsza na projektowaniu należało uznać za spełniające przedmiotowy
warunek stanowiący kryterium. Zauważona niezgodność oferty i pozostałe wątpliwości mimo
zastrzeżenia w siwz o niepodleganiu uzupełnieniu została przez zamawiającemu objęta
postępowaniem wyjaśniającym. Zamawiający uznał, że wymóg doświadczenia dotyczy
budynku odebranego i objętego użytkowaniem. Przedstawione dokumenty, w tym
świadectwa pracy dotyczące pracy w zespole projektowym i zespołach wykonawczych, w
ocenie zamawiającego nie potwierdzają spełnienia wymogu. Zamawiający wskazał jako
ewentualne rozstrzygnięcie odrzucenie oferty odwołującego tudzież wykluczenie go z
postępowania.
Do postępowania odwoławczego zgłoszono przystąpienie po stronie zamawiającego.
W toku posiedzenia oraz rozprawy strony i uczestnik przedstawili stanowiska.
Odwołujący odnośnie do terminu związania ofertą, która to okoliczność stanowi pierwszy
zarzut Zamawiającego, stwierdził, iż jest to wymóg formalny, a bieg terminu związania ofertą
powinien się zakończyć z terminem zakończenia postępowania odwoławczego. Fakt
złożenia odwołania stanowi potwierdzenie, iż Odwołujący zamierza uzyskać zamówienie i
ma w związku z tym interes w rozumieniu art. 179 ustawy PZP. Powołał orzeczenie KIO
1912/17 wskazując, iż argumentacja Zamawiającego nie ma znaczenia, gdyż gdyby nie
doszło do naruszeń ze strony Zamawiającego prawidłowy wybór oferty nastąpiłby w terminie
związania ofertą. Wskazał także uchwałę 43/15 z 11.08.2015 oraz przedstawił argumentację
wywiedzioną z art. 89 PZP oraz wykładnię oświadczeń woli i ich zmiany na podstawie
przepisów kodeksu cywilnego. Merytorycznie wskazał na wykaz doświadczenia personelu
załączonego do pisma z 19.12.2018, co do którego sporne są pozycje 2 i 5. W odpowiedzi
na odwołanie Zamawiający zakwestionował doświadczenie z pkt 2 wykazu, gdzie wskazano
stanowisko kierownika
zespołu projektowego oraz zespołów wykonawczych instalacji
teletechnicznych, elektrycznych i klimatyzacyjnych w firmie Procom Software S.A. w Gdyni
ze stażem 12 lat i 4 miesiące. Przed wyborem oferty Zamawiający nie podnosił zastrzeżeń
do powołanego punktu, lecz do pkt 1 i 5. Stwierdził, że p. R. pełnił funkcję kierownika
technicznego kilku obiektów w jednym czasie, funkcję tę można też określić jako project
menager i jest ona tożsama z wymogiem specyfikacji (pkt 6.4 rozdz. XVI).
Przypom
niał, że w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego z 13.12.2018, w którym
zażądano w pkt f informacji wykraczających poza wymogi (doświadczenie), złożył wykaz,
którego treść i ocena stanowi przedmiot oceny i sporu. Zauważył, że w przeciągu wielu lat
stosowano różne nazewnictwo dla pełnionych funkcji odpowiadających wymogom z pkt 6.4
SIWZ, nazwy te były zróżnicowane także w zależności od rodzaju podmiotu, złożoności
struktury organizacyjnej, a także związku z międzynarodowym charakterem organizacji –
korporacji. Przypom
niał przebieg postępowania Zamawiającego, w tym żądanie złożenia
dokumentów, niemające podstawy w postanowieniach specyfikacji oraz w ustawie, na które
jednak odpowiedział pozytywnie. Wezwanie to z 10.01.2019 dotyczyło jedynie pozycji 1 i 5,
P
odkreślił dokonaną przez Zamawiającego błędną ocenę przestawionego doświadczenia.
Wskaz
ał na definicję budynku użyteczności publicznej, zawartą w rozporządzeniu
wykonawczym do ustawy prawo budowlane (
§ 3 pkt 6 rozporządzenia, kategoria zbiorcza –
budynki biurowe). Przypom
niał, że wykazał doświadczenie w wymiarze 30 lat przy wymogu
15 lat dla otrzymania maksymalnej punktacji, a wg
oceny Zamawiającego do tej punktacji
zabrakło doświadczenia w wymiarze 1 roku, a nawet krócej, tj. około 10 miesięcy. Podkreślił,
że konsekwentnie przedstawiał wyjaśnienia na temat zadeklarowanego doświadczenia, a
Zamawiający ma wiedzę, iż budynek Zeto był oddany do użytku w latach 80-tych, a Prokom
(ul. Podolska) w roku 2000.
Zamawiający w zakresie upływu terminu związania ofertą stwierdził, że Odwołujący utracił
interes prawny w rozumieniu art. 179 ustawy PZP wobec upływu tego terminu przed
wniesieniem odwołania. Potwierdził, iż pełnienie funkcji wskazanych w pozycji 2 wykazu
istotnie nie budziło jego wątpliwości co do rodzaju czynności kierownika. Stwierdził, że także
świadectwo pracy załączone do odwołania potwierdza, że p. R. pełnił funkcję projektanta, a
nie kierownika obiektu. Przypom
niał, że obiekty przedstawione w wykazie, o których także
mowa w oświadczeniu p. T. K., załączonego do odwołania, nie miały charakteru obiektów
użyteczności publicznej, co jest wymogiem specyfikacji. Zamawiający stwierdził, że nie
przedstawiono informacji, czy i kiedy deklarowane obiekty zostały oddane do użytkowania, a
tym sa
mym uzyskały status budynku użyteczności publicznej.
Wskaz
ał nadto na pismo Odwołującego z 14.01.2019, w którym w pkt III wskazano na
ewentualność pominięcia okresu zatrudnienia w Prokom Computer sp. z o.o. w Gdyni (poz. 1
wykazu), co może wskazywać na wątpliwości wykonawcy, co do zasadności uwzględnienia
tego okresu przy określaniu doświadczenia.
Przystępujący stwierdził, że pojęcie kierownik techniczny funkcjonowało w branży także w
latach 90-
tych i nie jest ono tożsame z nazwami wskazanymi przez Odwołującego w
pozycjach 1, 2 i 5 złożonego wykazu (odpowiednio serwisant, kierownik zespołu
projektowego oraz nadzór i wykonawstwo instalacji).
Krajowa Izba Odwoławcza po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron oraz uczestnika
postępowania, na podstawie zebranego materiału dowodowego w sprawie, z
uwzględnieniem stanowisk stron oraz uczestnika postępowania odwoławczego, ustaliła i
zważyła, co następuje.
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Skład orzekający Izby wykluczył to, aby spełniona została którakolwiek z przesłanek
odrzucenia odwołania ustanowionych w art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
Izba postanowiła zaliczyć w poczet materiału dowodowego dokumentację postępowania
o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego i potwierdzoną za zgodność
z oryg
inałem.
Rozpoznając odwołanie, Izba dokonała w pierwszej kolejności badania spełnienia przez
Odwołującego przesłanek określonych w art. 179 ust. 1 ustawy pzp, to jest kwestii
posiadania legitymacji wykonawcy
do wniesienia odwołania. Posiadanie legitymacji czynnej
przez wykonawcę korzystającego ze środków ochrony prawnej podlega badaniu przez Izbę z
urzędu w celu ustalenia dopuszczalności wniesienia odwołania. Stwierdzenie braku
legitymacji
do wniesienia środków ochrony prawnej prowadzi do oddalenia odwołania,
natomiast
nie jest przesłanką formalną skutkującą odrzuceniem odwołania w oparciu o
przepis art. 189 ust. 2 pkt 2 Pzp. S
twierdzenie niewykazania przesłanek materialnoprawnych
warunkujących korzystanie ze środków ochrony prawnej skutkuje oddaleniem odwołania bez
merytorycznego rozpatrywania zarzutów i żądań podniesionych w odwołaniu.
Mając na celu ocenę faktu posiadania przez Odwołującego legitymacji do wniesienia
rozpoznawanego odwołania, Izba ustaliła, że na mocy postanowień Specyfikacji Istotnych
Waru
nków Zamówienia (SIWZ) Zamawiający określił termin związania wykonawców złożoną
przez nich ofertą na okres 60 dni, a termin ten rozpoczynał się od dnia otwarcia ofert i w
okolicznościach niniejszego postępowania upływał dnia 29 stycznia 2019 r. Ze strony
z
amawiającego wskazanie terminu jest wymogiem opisanym w specyfikacji, natomiast
wiążące dla oceny jest oświadczenie wykonawcy w tym względzie złożone w treści
formularza oferty na stronie 2 w pkt 1. w
drugim akapicie od końca. Postanowienie o
początku biegu terminu związania ofertą stanowi w istocie powielenie regulacji zawartej w
art. 85 ust. 5 ustawy p
zp, który stanowi, że bieg terminu związania ofertą rozpoczyna się
wraz z upływem terminu składania ofert, z uwzględnieniem przepisu art. 86 ust. 2 ustawy,
zgodnie z którym termin otwarcia ofert jest tożsamy z końcowym terminem ich składania.
Zgodnie z art. 85 ust. 2 ustawy Pzp wykonawca samodzielnie lub na wniosek
zamawiającego może przedłużyć termin związania ofertą. W ocenie Izby z powołanego
przepisu wyn
ika konieczność utrzymania przez wykonawcę stanu związania złożoną
przez siebie ofertą. Mowa w nim wyraźnie o przedłużeniu, a zatem o utrzymaniu stanu
związania ofertą przed jego upływem.
W rozpoznawanej
niesporne jest, że odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
wniesione zostało dnia 1 lutego 2019 r., a zatem po upływie terminu związania ofertą.
Skład orzekający nie podziela przy tym stanowiska odwołującego przedstawionego w toku
rozprawy
, iż termin związania ofertą powinien ulec zawieszeniu do chwili zakończenia
postępowania odwoławczego. Należy bowiem zauważyć, że zgodnie z art. 182 ust. 6 ustawy
pzp w przypadku wniesienia odwołania po upływie terminu składania ofert bieg terminu
związania ofertą ulega zawieszeniu do czasu ogłoszenia przez Izbę orzeczenia. W sprawie
rozpatrywanej istotnie odwołanie zostało wniesione po upływie terminu składania ofert,
jednakże zastosowanie przepisu wskazanego w zdaniu poprzednim jest możliwe jedynie w
sytuacji, gdy wniesienie odwołania następuje w okresie związania ofertą. Oczywiste jest
bowiem, że nie da się zawiesić biegu terminu, który już upłynął.
Kierując się tak dokonanymi ustaleniami, Izba stwierdziła, że Odwołującemu, w świetle
przepisu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, nie przysługiwało prawo wniesienia odwołania
w postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym przez Zamawiającego.
Zgodnie z powołanym przepisem odwołanie przysługuje wykonawcy, jeżeli ma lub miał
interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku
naruszenia pr
zez zamawiającego przepisów ustawy. O ile w rozpoznawanym przypadku,
uznać należało, iż Odwołujący miał interes w uzyskaniu danego zamówienia, złożył bowiem
ofertę w prowadzonym przez Zamawiającego postępowaniu o udzielenie zamówienia,
to brak już było podstaw do przesądzenia, iż na dzień wniesienia odwołania mógłby on
ponieść szkodę w wyniku potwierdzenia się podnoszonych przez niego zarzutów naruszenia
przez Zamawiającego przepisów prawa. Należy bowiem zauważyć, że hipotetyczne
uwzględnienie wniesionego przez niego odwołania, doprowadziłoby do unieważnienia
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
Konsekwencją tej czynności byłaby kolejna czynność polegająca na badaniu i ocenie ofert.
W jej wyniku oferta
złożona przez odwołującego nie mogłaby zostać uznana za
najkorzystniejszą, z uwagi na fakt, iż nie występowałby stan związania ofertą odwołującego.
Oznaczałoby to w obowiązującym stanie prawnym zaistnienie jednoznacznej przesłanki
odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7a ustawy pzp, który w ocenie składu
orzekającego miałby w takim stanie faktycznym zastosowanie, a tym samym wybór oferty nie
byłby możliwy.
Stąd też, wobec braku możliwości poniesienia przez Odwołującego szkody, niemożliwym
było uznanie, że Odwołującemu, w świetle przepisu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, przysługiwało
prawo wniesienia odwołania.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba, działając na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp,
orzekła jak w sentencji.
W takim stanie rzeczy, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy pzp,
orzeczono jak w sentencji. O kosztach skład orzekający Izby orzekł na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 ustawy pzp oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ………………………………