W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Krzysztof Hodt

Upewnij się, czy certyfikaty jakości mogą stanowić kryterium oceny ofert?

Pytanie: Prowadzimy postępowanie na usługę kompleksowego utrzymania ciągłości druku wraz z dzierżawą nowych urządzeń (art. 275 pkt 1 ustawy Pzp). Jako jedno z kryteriów oceny ofert chcemy przyjąć kryterium jakościowe. Będziemy mianowicie wymagać, aby wykonawca udokumentował powszechnie znanymi, stosowanymi, wdrażanymi certyfikatami, że przestrzega norm jakości usług serwisowych w odniesieniu do drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych ogólnie oraz będących przedmiotem dzierżawy w szczególności a także stosuje te normy. Dodatkowo certyfikaty powinny także potwierdzać jakość usługi wsparcia dla klienta (użytkownika), bezpieczeństwa informatycznego i bezpieczeństwa informacji w zakresie polityki bezpieczeństwa, organizacji bezpieczeństwa informacji, zarządzania aktywami, bezpieczeństwem zasobów ludzkich, bezpieczeństwa fizycznego i środowiskowego, zarządzania systemami i sieciami, kontroli dostępu, pozyskiwania, rozwoju i utrzymania systemów informatycznych, zarządzania incydentami związanymi z bezpieczeństwem informacji, zarządzania zmianą i ciągłością działania. Wykonawca otrzyma odpowiednią liczbę punktów, kiedy wykaże się np.: minimum trzema/dwoma/jednym ogólnie znanymi i powszechnie stosowanymi certyfikatami. Czy wskazane rozwiązanie może stanowić kryterium oceny ofert? Jeśli nie, to czy zamawiający może żądać, aby wykonawca wykazał się ww. certyfikatami w kontekście warunków udziału w postępowaniu? Czy mogą one stanowić przedmiotowe środki dowodowe?

Justyna Andała-Sępkowska

Czy zawsze trzeba oceniać oferty na podstawie kryterium ceny?

Pytanie: Przygotowujemy postępowanie krajowe (tryb podstawowy) na organizację kampanii promocyjnej, na którą mamy przeznaczoną określoną kwotę, o której poinformujemy wykonawców na etapie publikacji SWZ. Biorąc pod uwagę, że sposób przeprowadzenia kampanii w szczególności dobór mediów i liczba emisji zależy od budżetu, chcielibyśmy odstąpić o stosowania ceny jako kryterium. Wykonawcy przygotowaliby oferty w odniesieniu do budżetu a my ocenilibyśmy je zgodnie z poniższymi kryteriami: Strategia i koncepcja kreatywna kampanii: 50%. 1.1     Kreacja: forma (utwory) i/lub nośniki (kanały) przykuwające uwagę, zaskakujące, nieschematyczne, pomysłowe – dla lepszego zapamiętania i zrozumienia przekazu przez odbiorców. 1.2     Dobór tematyki utworów w tym przykładów dobrych praktyk osób i instytucji wskazanych przez Zamawiającego w OPZ. 1.3     Wartość perswazyjna utworów w tym prosty i zrozumiały język komunikacji oraz odpowiednio dobrane argumenty. Mediaplan: 40%. 2.1  Kontekstowy i trafny dobór mediów/kanałów do grupy docelowej kampanii. 2.2  Dobór kanałów do tematyki, celów i założeń kampanii, zapewniający jak najszerszy zasięg kampanii oraz skuteczność zgodnie z sugestią zamawiającego. Szacowana liczba unikalnych odbiorców kampanii: 10%. Wobec powyższego, czy jest możliwe przeprowadzenie postępowania bez stosowania kryterium cena? A jeśli nie, to czy może ono mieć wagę 5%? Czy mamy obowiązek stosować  kryterium ceny o wadze co najmniej 60%?

Katarzyna Bełdowska

Certyfikat ISO i zatrudnienie osób niepełnosprawnych jako kryterium oceny oferty – zobacz, o czym musisz wiedzieć

Pytanie: Prowadzę przetarg nieograniczony na usługę sprzątania o wartości powyżej progu unijnego. W SWZ nie zastrzegliśmy obowiązku osobistego wykonania części zamówienia przez wykonawcę wspólnie ubiegającego się o zamówienie. Przyjęte kryteria oceny ofert to cena,  posiadanie wskazanego w SWZ certyfikatu ISO i zatrudnienie osób niepełnosprawnych (będziemy punktować procentowy udział tych w zatrudnieniu). W trakcie postępowania wykonawca zapytał, czy zamawiający potwierdza, że w zakresie certyfikatu ISO, by uzyskać maksymalną liczbę punktów w kryterium, wystarczy wykazać, że ten certyfikat posiada jeden z konsorcjantów a nie wszyscy. Chcemy odpowiedzieć, że intencją zamawiającego jest promowanie wykonawców, którzy posiadają certyfikat. Dla zachowania równowagi i sensu kryterium, zamawiający w przypadku konsorcjum potwierdza powyższe zdanie wykonawcy. Warunek jest taki, że certyfikatem dysponuje podmiot, który bierze czynny udział w realizacji zamówienia tj. konsorcjant/konsorcjanci, których pracownicy wykonują prace porządkowe lub usługę fizycznego utrzymania czystości w pełnym zakresie. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie są zobowiązani złożyć odpowiednie oświadczenia w wymaganym zakresie – np. zał. nr 3 (wskazanie wykonywanych części zamówienia art. 117 ust. 4) i zał. nr 9 (udostępnienie potencjału). Czy taka odpowiedź, przy założeniu, że nie wymagaliśmy w SWZ osobistego wykonania części zamówienia z art. 58 ustawy Pzp, nie będzie traktowana jako istotna zmiana SWZ? Czy nie lepiej odpowiedzieć, że skoro dany wykonawca, składając ofertę, będzie miał certyfikat na całą swoją firmę, to adekwatnie każdy konsorcjant powinien mieć certyfikat? Ale czy to nie wyeliminuje sensu dopuszczenia konsorcjum? Jak podejść do kwestii podwykonawców?

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!