e-zakupy

Dynamiczny system zakupów Pzp

Dynamiczny system zakupów Pzp

Dynamiczny system zakupów to elektroniczny proces dokonywania zakupów na określone standardowe i ogólnie dostępne dostawy i usługi, które zamawiający realizuje zazwyczaj w sposób bieżący. Przeznaczony jest do zamówień o wyższych wartościach tzw. unijnych. Sprawdź, jak krok po kroku przeprowadzić dynamiczny system zakupów.

W tym artykule
  • W dynamicznym systemie zakupów wolno nabywać zamówienia, które są ogólnie/powszechnie dostępnie. Należy przez to rozumieć zamówienia na produkty czy usługi pospolite, masowe, seryjne, popularne. Rzeczy i usługi powszechnie dostępne to takie, które jako dobra popularne są wszędzie na rynku oferowane i wykonywane przez wszystkich wykonawców działających w określonej branży. Można je nabywać bez względu na miejscowość i czas.
  • Wykonawcy przystępujący do systemu zakupów nie mogą ponosić z tego tytułu żadnych opłat – dostęp musi być darmowy. Wskazuje na to art. 316 ust. 5 ustawy Pzp.
  • System jest procedurą dwuetapową – zamawiający zastosuje do niej m.in. przepisy dotyczące przetargu ograniczonego.
  • Zamawiający tylko raz wyznacza wykonawcom termin na złożenie wniosków, ale mimo to ma obowiązek zapewnić wykonawcom nieobjętym systemem zakupów możliwość złożenia, w dowolnym momencie w czasie obowiązywania systemu, wniosków o dopuszczenie do udziału w nim.
  • Zamawiający zaprasza do udziału w systemie tych wykonawców, których wniosków nie odrzucił.
Termin oceny warunków udziału w postępowaniu

Szczególne instrumenty i procedury w 2021 roku – dynamiczny system zakupów i umowa ramowa, cz. I

Sprawdź, jakie modyfikacje nowa ustawa Pzp wprowadziła względem procedury podpisywania umowy ramowej i zlecania na jej podstawie zamówień „wykonawczych”. Koniecznie przeczytaj też o tym, jakie zmiany będą dotyczyć dynamicznego systemu zakupów ustanawianego począwszy od 1 stycznia 2021 r. Rewolucja nie ominęła także zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi. Dodatkowo wiele modyfikacji ustawodawca wprowadził w trybie konkursowym. Informacje na ten temat opublikujemy w drugiej części artykułu już za tydzień.

  • Artykuł 315 nowej ustawy Pzp reguluje postępowanie w sytuacji, gdy umowa ramowa została zawarta z większą liczbą wykonawców, po złożeniu wszystkich ofert w postaci katalogów elektronicznych. Zgodnie z art. 93 ust. 2 nowej ustawy Pzp katalog elektroniczny to wykaz zamawianych produktów, robót budowlanych lub usług sporządzony przez wykonawcę zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia oraz w formacie nadającym się do zautomatyzowanego przetwarzania danych.
  • Katalog elektroniczny może w szczególności zawierać opisy i zdjęcia produktów, robót budowlanych lub usług oraz informacje o cenach.
  • Zamawiający może postanowić, że udzielenie „zamówień wykonawczych” na bazie katalogów elektronicznych będzie odbywało się na dwa sposoby:

a)     Złożenie nowych katalogów elektronicznych

Zamawiający na etapie wyboru wykonawcy, który ma zrealizować „zamówienie wykonawcze” może zaprosić wykonawców do ponownego złożenia katalogów elektronicznych, dostosowanych do wymagań danego zamówienia i na tej podstawie wybrać najkorzystniejszą ofertę.

b)     Wykorzystanie danych ze złożonych katalogów

W tym przypadku zamawiający informuje wykonawców, że z katalogów elektronicznych, które już zostały złożone, pobierze dane potrzebne do sporządzenia ofert dostosowanych do wymagań danego „zamówienia wykonawczego”.

Zastosowanie tego sposobu wyboru wykonawcy jest możliwe pod warunkiem że zamawiający poinformował o tym w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia dotyczących umowy ramowej. Zanim zamawiający pobierze dane ze złożonego wcześniej katalogu, musi z wyprzedzeniem poinformować wykonawców o terminie i godzinie pobrania danych.

Jednocześnie musi zapewnić wykonawcom możliwość zaktualizowania katalogów elektronicznych lub odmówienia zgody na pobranie danych. Przed udzieleniem zamówienia obowiązkiem zamawiającego jest przedstawienie wykonawcy, któremu zamierza udzielić zamówienia, pobranych danych. Wraz z tym zamawiający wyznacza termin na zakwestionowanie lub potwierdzenie przez wykonawcę, że tak sporządzona oferta nie zawiera istotnych błędów. Przyjmuje się, że jeżeli wykonawca w wyznaczonym terminie nie zakwestionuje tak sporządzonej oferty, uznaje się ją za złożoną.

  • Zgodnie z definicją zawartą w art. 7 pkt 5 nowej ustawy Pzp, dynamiczny system zakupów to ograniczony w czasie elektroniczny proces udzielania zamówień, których przedmiotem są ogólnodostępne usługi, dostawy lub roboty budowlane.  Porównując tę definicją z tą zawartą w art. 2 pkt 2a dotychczasowej ustawy Pzp można zauważyć, że ustawodawca wprowadził sformułowanie „ogólnie dostępne” w miejsce „powszechnie dostępne”. Zmiana ma jedynie charakter stylistyczny i nie powoduje, że należy w inny sposób odczytywać przepis.
  • Na gruncie nowej ustawy Pzp aktualne pozostanie zatem stanowisko KIO wyrażone np. w uchwale z 26 sierpnia 2015 r. (sygn. akt KIO/KD 47/15). Izba wyjaśniła wówczas, że „(…) termin »powszechna dostępność«, rozumieć należy jako dotyczący wszystkich, wszystkiego, pospolity, masowy, seryjny, popularny. Z kolei rzeczy i usługi powszechnie dostępne to takie, które jako dobra popularne są wszędzie na rynku oferowane i wykonywane przez wszystkich wykonawców działających w określonej branży. Można je nabywać bez względu na miejscowość i czas.