komunikacja

087389939b929d88c17ae2a49e0fa4ccf3e4cc27-medium

Komunikacja elektroniczna w postępowaniu Pzp

Jakie są środki komunikacji elektronicznej? Jak złożyć ofertę w formie elektronicznej? Czy zamawiający musi podpisywać przygotowywane dokumenty podpisem elektronicznym? Jak odszyfrować ofertę? Między innymi na te pytania odpowiadamy w artykule. Sprawdź, jak przebiega komunikacja elektroniczna między zamawiającym i wykonawcami zgodnie z Pzp.

W tym artykule
  • Poczta elektroniczna jest środkiem komunikacji elektronicznej, a zamawiający powinien wyraźnie to zakomunikować wykonawcy w dokumentach zamówienia.
  • Wnioski o wyjaśnienie treści SWZ albo wymiana innej korespondencji pomiędzy stronami mogą odbywać się przy użyciu adresów e-mail i nie zawsze musi być to platforma komunikacyjna, z której korzysta zamawiający. Poczta elektroniczna nie będzie natomiast właściwa, np. dla złożenia oferty.
  • Elektroniczna komunikacja obowiązuje w stosunku do składania ofert, składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub konkursie, wymiany informacji (m.in. zapytań o postępowanie, odpowiedzi zamawiającego na te pytania, wszelkich komunikatów i informacji), przekazywania dokumentów lub oświadczeń między zamawiającym a wykonawcą
  • z uwzględnieniem wyjątków, jakie zawiera ustawa.
  • Nie każdy dokument elektroniczny, podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, stanowiący odwzorowanie dokumentu, który pierwotnie został sporządzony w postaci papierowej (np. skan w PDF), będzie uznany za elektroniczną kopię. W każdym przypadku należy brać pod uwagę kontekst wystawienia i złożenia danego oświadczenia lub dokumentu.
  • Dokumenty inne niż oferta, wniosek i praca konkursowa, takie jak np. wnioski wykonawców o wyjaśnienia treści SWZ czy wezwania kierowane przez zamawiającego do wykonawców, nie muszą być opatrywane kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
  • Aby zwrócić wadium – gwarancję lub poręczenie, zgodnie z art. 98 ust. 5 ustawy Pzp, zamawiający składa gwarantowi lub poręczycielowi oświadczenie o zwolnieniu wadium.
  • Wobec tego, że na Platformie e-Zamówienia można już prowadzić postępowania, Urząd Zamówień Publicznych ogłosił niedawno, że procedury na tymczasowym miniPortalu będzie można wszczynać jedynie do 1 września 2022 r. Postępowania wszczęte tam przed 1 września 2022 r. będzie można dokończyć.

Teraz o nowych treściach na Portalu ZP możesz dowiadywać się jako pierwszy! Jak? Pobierz darmową aplikację „Twój asystent” i bądź zawsze na bieżąco! Więcej przeczytasz TUTAJ >>  https://twojasystent.pl/

Komercyjna platforma do komunikacji i jej funkcjonalności – sprawdź, jak formułować zapisy siwz

Pytanie:

Pierwszy raz konfiguruję postępowanie powyżej progów unijnych za pośrednictwem komercyjnej platformy zakupowej. Skuszona ciekawymi funkcjonalnościami, skorzystałam z opcji formularza systemowego, która pozwala szybko skonfigurować postępowanie poprzez stworzenie m.in. ogłoszenia o zamówieniu, JEDZ i wygenerowanie protokołu postępowania. Niestety pojawia się problem, bo w takim przypadku wykonawca musi wypełnić formularz ofertowy w systemie i podpisać go podpisem kwalifikowanym. Ja jednak chciałabym mieć „klasyczny” formularz w formie skanu opatrzonego kwalifikowanym podpisem, ponieważ nie mogę skonfigurować formularza elektronicznego tak, aby zawierał wszystkie wymagane informacje. Oczywiście możliwe jest dodanie podpisanego załącznika, ale w takiej sytuacji uzyskam dwa formularze ofertowe – jeden systemowy, a drugi w pdf. Czy nie będą to 2 oferty złożone w postępowaniu? Co w sytuacji, gdy cena z pdf będzie różnić się od tej podanej w systemie? Przychodzą mi do głowy dwa rozwiązania:

1)     zawrzeć zapis w siwz, która cena będzie wiążąca w przypadku rozbieżności (np. ta z formularza pdf); lub

2)     cenę pozostawić wyłącznie w formularzu systemowym, a „klasyczny” formularz nazwać jako „ciąg dalszy formularza oferty” (już bez konieczności wpisywania cen) i umieścić w nim wszystkie potrzebne zapisy.

Jak najlepiej poradzić sobie w tej sytuacji?

Wybór „techniki” przygotowania zapisów w siwz, w tym odnośnie do wzoru formularza ofertowego, należy do zamawiającego i może wiązać się m.in. z wynikającymi z charakteru przedmiotu zamówienia wymaganiami dotyczącymi opisu sposobu obliczenia ceny.