kryteria pozacenowe

  Pozacenowe kryteria oceny ofert o mierzalnym charakterze – metody oceny ofert

Pozacenowe kryteria oceny ofert o mierzalnym charakterze – metody oceny ofert

Przepisy ustawy Pzp wymuszają na wielu zamawiających odejście od dyktatu kryterium ceny. Nie wystarczy jednak samo wykorzystanie pozacenowych kryteriów oceny ofert, niezbędne jest także ustalenie ich wagi (znaczenia) na odpowiednim poziomie. To niejednokrotnie wymaga od zamawiającego poprzedzenia czynności opisu pozacenowych kryteriów oceny ofert właściwą analizą i symulacją, aby sprawdzić, czy pozwalają one na wybór rzeczywiście najkorzystniejszej oferty, a nie tylko najlepszej na „pierwszy rzut oka”. Poniżej przedstawiamy sposoby oceny ofert w ramach pozacenowych kryteriów mierzalnych takich jak np. okres gwarancji czy termin dostawy.

W tym artykule
  • Ustawa Pzp zobowiązuje zamawiających do wykraczania poza cenę na etapie oceny ofert, wymagając od nich stosowania w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego również kryteriów pozacenowych. Kluczowe przy udzielaniu zamówienia jest ustalenie wagi kryteriów oceny ofert i ich opis. Tylko wówczas zamawiający będzie mógł wybrać ofertę faktycznie najkorzystniejszą a nie jedynie pozornie korzystną. 
  • Możliwość zastosowania ceny jako kryterium o wadze powyżej 60% jest dla niektórych zamawiających obwarowana ustawowymi warunkami. 
  • Zamawiający posiadają szeroką swobodę w wyborze kryteriów pozacenowych, takich jak kryteria jakościowe, właściwości estetyczne, aspekty społeczne, czy doświadczenie personelu. Ustawa nie narzuca ich zamkniętego katalogu, umożliwiając dobór kryteriów najlepiej oddających potrzeby zamawiającego. Jednak nie mogą one odnosić się bezpośrednio do właściwości wykonawcy.
  • W kontekście doboru kryteriów, zamawiający mogą stosować formuły arytmetyczne dla kryteriów mierzalnych, takie jak „mniej – lepiej” czy „więcej – lepiej”, zależnie od preferowanych przez nich wartości. Alternatywnie, mogą określić sposób przyznawania punktów opisowo, co wymaga szczególnej precyzji, aby zachować obiektywizm oceny w zakresie kryteriów.
  • Aby uniknąć niejednoznaczności, zamawiający powinni jasno określić już w specyfikacji warunków zamówienia, co zrobią, w przypadku braku podania wymaganej wartości w ofercie lub wskazania wartości poza zakresem punktowanym. Może to być przykładowo przyjęcie wartości domyślnej, przyznanie minimalnej liczby punktów, lub odrzucenie oferty.

Na potrzeby kryterium oceny ofert pod względem jakościowym, przyjmuje się, że próbka ma cechy oferty i nie podlega uzupełnieniu

Pytanie:

Przeprowadzamy postępowanie na usługi drukowania. Kryterium pozacenowym jest jakość druku. Wykonawcy zostaną poproszeni o złożenie wraz z ofertą próbek wykonanych przez nich wcześniej druków (foldery, ulotki itp.). Będziemy między innymi oceniać: powtarzalność barw na poszczególnych próbkach, brak zabrudzenia, odwzorowanie barw, brak przesunięć w nałożeniu lakieru. Czy takie próbki zawsze należy traktować jako część oferty i w przypadku ich niezłożenia odrzucić ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2, czy jednak można nie odrzucać oferty uznając, że próbka nie dotyczy wprost przedmiotu zamówienia (nie jest to faktyczna próbka przedmiotu zamówienia, jaki w przyszłości nam dostarczy wykonawca, tylko wskazanie sposobu, w jaki wykonawca będzie nam świadczył usługę drukowania). W takim przypadku wykonawca nie otrzymałby punktów w kryterium jakości, jego oferty nie trzeba by było odrzucać i tym samym zamawiający nie narażałby się na ewentualne odwołanie. Czy można tę kwestię ustalić w treści siwz (uznając, że wykonawca ma wybór co do kwalifikacji takiej próbki) i np. zaznaczyć, że w przypadku gdy wykonawca nie złoży próbki druku otrzyma za kryterium jakość 0 pkt? Albo wskazać w specyfikacji, że próbka przykładowego wykonanego wcześniej druku stanowi treść oferty i w przypadku jej braku oferta zostanie odrzucona jako niezgodna z treścią siwz na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2?