podpis kwalifikowany

 Kwalifikowany podpis elektroniczny w zamówieniach publicznych

Kwalifikowany podpis elektroniczny w zamówieniach publicznych

W tym artykule
  • Kwalifikowany podpis elektroniczny jest przypisany wyłącznie do osoby, która go składa (np. Jana Kowalskiego). Jest tworzony przy użyciu bezpiecznych urządzeń oraz danych, które pozostają pod wyłączną kontrolą tej osoby. Dodatkowo, podpis ten jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w sposób umożliwiający wykrycie wszelkich późniejszych zmian.
  • Podczas składania elektronicznego podpisu zewnętrznego tworzy się osobny plik, którego nazwa jest taka sama jak pliku podpisywanego, ale z rozszerzeniem wskazującym na rodzaj podpisu – np. .xades. Komplet dokumentów składa się z dwóch plików – pliku podpisywanego i pliku z podpisem (jeżeli podpisuje jedna osoba). Jednakże zdarza się, że wykonawcy przekazują oferty opatrzone podpisem w formacie zewnętrznym XAdES, dostarczając jedynie pliki podpisów bez oryginalnych dokumentów zawierających faktyczne oferty. Z tego powodu warto unikać  korzystania z formatu XAdES zewnętrznego.
  • Jeśli dokument elektroniczny w przetargu będzie podpisany elektronicznie w państwie spoza UE, wówczas należy sprawdzić czy między państwem trzecich a Unią zawarte są umowy, na mocy których podpis z państwa trzeciego jest równoważny podpisom unijnym.
  • Kwalifikowany podpis elektroniczny musi być złożony w czasie obowiązywania certyfikatu. Tylko wtedy podpis korzysta z prawnego domniemania, że został złożony przez osobę, którą certyfikat identyfikuje.

Sprawdź, kiedy oryginalny dokument elektroniczny a kiedy skan poświadczony kwalifikowanym podpisem

Pytanie:

Zamawiający przygotowuje postępowanie unijne. Jaka powinna być forma składanych dokumentów? Czy JEDZ musi być złożony w oryginale z kwalifikowanym podpisem elektronicznym? Czy taka forma dotyczy także JEDZ uzupełnianego na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp czy może to być forma elektronicznej kopii podpisanej kwalifikowanym podpisem elektronicznym?

Czy poniższa forma zapisów siwz jest prawidłowa?

„Oryginał podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym dotyczy takich dokumentów i oświadczeń jak:

  • formularz ofertowy,
  • specyfikacja asortymentowo-cenowa stanowiąca integralną część oferty,
  • JEDZ,
  • pełnomocnictwo,
  • wadium np. w postaci gwarancji ubezpieczeniowej lub gwarancji bankowej.

Elektroniczna kopia dokumentu lub oświadczenia jest to skan lub zdjęcie dokumentu bądź oświadczenia podpisany/e kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Forma ta dotyczy:

  • oświadczenia o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy Pzp,
  • informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 13, 14 i 21 ustawy Pzp wystawionej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert,
  • zaświadczenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert lub innego dokumentu potwierdzającego, że wykonawca zawarł porozumienie z właściwym organem podatkowym w sprawie spłat tych należności wraz z ewentualnymi odsetkami lub grzywnami, w szczególności uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności bądź wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu,
  • zaświadczenia właściwej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS lub KRUS albo innego dokumentu potwierdzającego, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert bądź innego dokumentu potwierdzającego, że wykonawca zawarł porozumienie z właściwym organem w sprawie spłat tych należności wraz z ewentualnymi odsetkami lub grzywnami, w szczególności uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu,
  • odpisu z właściwego rejestru lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp,
  • oświadczenia wykonawcy o braku wydania wobec niego prawomocnego wyroku sądu lub ostatecznej decyzji administracyjnej o zaleganiu z uiszczaniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne albo – w przypadku wydania takiego wyroku lub decyzji – dokumentów potwierdzających dokonanie płatności tych należności wraz z ewentualnymi odsetkami lub grzywnami lub zawarcie wiążącego porozumienia w sprawie spłat tych należności, zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 4 do siwz,
  • oświadczenia wykonawcy o braku orzeczenia wobec niego tytułem środka zapobiegawczego zakazu ubiegania się o zamówienia publiczne,
  • oświadczenia wykonawcy o niezaleganiu z opłacaniem podatków i opłat lokalnych, o których mowa w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 716),
  • dokumentów dotyczących podmiotu trzeciego, w celu wykazania braku istnienia wobec nich podstaw wykluczenia oraz spełnienia, w zakresie, w jakim wykonawca powołuje się na jego zasoby, warunków udziału w postępowaniu – jeżeli wykonawca polega na zasobach podmiotu trzeciego,
  • wykazu usług wykonanych w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane należycie wraz z dowodami określającymi, czy usługi wykazane na potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu, zostały wykonane należycie (…),
  • wykazu osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia wraz z oświadczeniem dotyczącym dysponowania osobami – w zakresie niezbędnym do wykazania spełnienia warunku dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia,
  • oświadczenia i dokumentów potwierdzających, że oferowane usługi odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego: (…) zaświadczenia niezależnego podmiotu zajmującego się poświadczaniem spełniania przez wykonawcę określonych norm zapewnienia jakości (…)”.

Które zatem dokumenty lub oświadczenia muszą być składane w formie oryginału podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a które można przedstawić w formie kopii dokumentu elektronicznego (skanu lub zdjęcia) potwierdzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym?