Polski Ład

Realizacja umowy z programu Polski Ład – wypłata transz

Pytanie:

Realizujemy umowę (kosztorysową) w ramach Polskiego ładu, która przewiduje okres realizacji powyżej 12 miesięcy. Warunki płatności wynagrodzenia dla wykonawcy określono zgodnie z zasadami programowymi Polski Ład pierwszej edycji tj.: „Wypłata wynagrodzenia wykonawcy nastąpi w dwóch transzach: a) pierwsza transza, po zakończeniu wydzielonego etapu prac, w wysokości nie wyższej niż 50% kwoty wynagrodzenia, b) druga transza, po zakończeniu realizacji inwestycji, w wysokości pozostałej do zapłaty kwoty wynagrodzenia”. Zgodnie z zapisami umowy w ramach pierwszej transzy planowana jest wypłata 50% wynagrodzenia, tak aby zachować również zapisy art. 443 Pzp ust. 2. Polski Ład wymaga, aby pierwsza transza była nie wyższa niż 50% wynagrodzenia a ustawa Pzp odwrotnie tj. aby druga transza była nie wyższa niż 50%. Przy rozliczeniu kosztorysowym nie mamy możliwości dokładnie przewidzieć, jak będzie kształtował się poziom rzeczywistych obmiarów i ostateczne wynagrodzenie wykonawcy. Podzieliliśmy w umowie transze na dwie równe połowy. Obecnie jesteśmy na etapie rozliczania pierwszej transzy wynagrodzenia. Co w sytuacji, gdy po wypłaceniu I części wynagrodzenia zgodnie z umową (do 50%) koszty powykonawczo wzrosną i ostatnia transza przekroczy 50%, czego na dziś nie możemy przewidzieć? Czy będziemy w stanie jakoś się wybronić z naruszenia ustawy Pzp?

Polski Ład w przetargach

Przetargi z programu Polski Ład – co z podziałem zamówień na części i zwolnieniem od stosowania Pzp?

Beneficjent, który otrzymał jedną promesę dofinansowania z programu Polski Ład, jest zobowiązany przeprowadzić jedno postępowanie. Chodzi przy tym o zamówienie objęte dofinansowaniem. Zamawiający pytają, co ze złożonymi inwestycjami, których nie zdoła zrealizować jeden wykonawca. Martwią się także o zamówienia, które ustawa Pzp zwalnia spod swego reżimu – czy mimo to, z uwagi na dofinansowanie, należy zlecić je w trybie ustawowym? Jak prowadzić zamówienia dofinansowane z Polskiego Ładu, które beneficjent zdecydował się podzielić na części? Czy zamawiający może uzasadniać brak podziału na części finansowaniem przetargu z Polskiego Ładu? Odpowiedzi m.in. na te pytania znajdziesz w artykule.    

W tym artykule
  • Zamawiający ma prawo a nie obowiązek podziału zamówienia na części. Decyzja w tej mierze leży zatem po stronie zamawiającego i podmioty zewnętrzne nie mogą jej kwestionować. Biorąc pod uwagę regulacje prawne programu Polski Ład, zamawiający może w zasadzie bez trudu uzasadnić brak podziału zamówienia na części.
  • Nie ma prawnych przeszkód, aby przedmiot zamówienia, którego nie obejmuje promesa wstępna, procedować w ramach odrębnego przetargu. Postępowanie objęte promesą można ogłosić jednocześnie lub w innym terminie.
  • Beneficjent programu Polski Ład, który uzyska dofinansowanie, ma m.in. obowiązek przeprowadzić postępowanie zakupowe zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, w tym w szczególności ustawą Pzp. Udzielając zamówienia, trzeba zatem stosować ustawę Pzp. Nie doprecyzowano jednak kwestii zwolnienia od ustawy Pzp w przypadku zamówień, które są wyłączone spod jej reżimu.
  • Nie ma podstaw prawnych w ustawie Pzp, ani regulacjach programu Polski Ład, by unieważniając jedną część postępowania, zamawiający musiał lub mógł unieważnić inne części. Wyjątkiem będzie sytuacja, gdy w odniesieniu do tych części także występują przesłanki unieważnienia z ustawy Pzp.

O programie Polski Ład i związanych z nim procedurach pisaliśmy także tutaj:

  1. Zaliczki w umowie na zamówienie publiczne dofinansowane z Polskiego Ładu
  2. Zamówienie publiczne z Polskiego Ładu – czy prócz reguł z promesy należy zastosować do niego inne przepisy?
  3. Certyfikaty dla wykonawców zamówień publicznych – projektowane założenia Polskiego Ładu
  4. Polski Ład w zamówieniach publicznych – jak wydać środki z dofinansowania?
Polski Ład w zamówieniach publicznych

Polski Ład w zamówieniach publicznych – jak wydać środki z dofinansowania?

Program Polski Ład umożliwia części zamawiającym uzyskanie dofinansowania do ściśle określonych w przepisach inwestycji. Aby otrzymać środki, należy dokonać kilku formalności. W artykule streszczamy je w 8 punktach. Warto pamiętać, że dofinansowanie z Programu Polski Ład należy wydatkować zgodnie z przepisami ustawy Pzp.

O tym, jak pozyskać i wydatkować środki, piszemy szczegółowo w artykule.