Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Każdy zamawiający musi brać pod uwagę swoje indywidualne potrzeby i wymagania. Fakt, iż w innych postępowaniach zamawiający formułowali odmienne postanowienia siwz, nie dowodzi, że są one sprzeczne z przepisami ustawy Pzp (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 lipca 2014 r.; sygn. akt KIO 1428/14).
Znowelizowane przepisy ustawy Pzp, zobowiązujące do stosowania również pozacenowych kryteriów oceny ofert, powinny w konsekwencji prowadzić do wyboru wykonawcy, który nie tylko będzie konkurencyjny cenowo, ale również zaproponuje rozwiązania najbardziej efektywne.
W dniu 19 października 2014 roku weszła w życie kolejna nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Jedna z najważniejszych zmian, jakie ona wprowadza, dotyczy ułatwienia w udzielaniu zamówień publicznych na usługi niepriorytetowe.
Tajemnica przedsiębiorstwa podlega szczególnej ochronie z mocy prawa. Postępowania o wybór partnera prywatnego i koncesjonariusza, z uwagi na swój negocjacyjny charakter stwarzają szersze pole do naruszeń w tym zakresie niż procedury przetargowe.
Następstwem kontroli zamówień publicznych może być nałożenie kary pieniężnej, postępowanie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, unieważnienie umowy o zamówienie bądź zalecenia pokontrolne. Ich wybór zależy od rodzaju wykrytych nieprawidłowości i statutu jednostki
Z kontroli przeprowadzanych przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych wynika, że wciąż w procedurach przetargowych pojawia się wiele błędów. Uczestnicy rynku zamówień wiedzą, na czym one polegają, i starają się uchronić przed kolejnymi. Warto jednak dowiedzieć się, jak wygląda sama kontrola.
Wprowadzona nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych obejmuje swym zakresem wiele zagadnień. Odnosi się bowiem zarówno do zamówień z dziedziny obronności i bezpieczeństwa, sektorowych, jak i nowych obowiązków prezesa UZP. Czas pokaże, czy były one pozytywne.
Zmienione przepisy ustawy Pzp głęboko ingerują w prawa i obowiązki stron postępowania o zamówienie publiczne. Niektóre zmiany jak np. obowiązek udowadniania przez wykonawcę, że jego oferta nie jest rażąco niska mogą być uciążliwe w praktyce.
Niby nieznaczne zmiany, ale w praktyce będą wywoływać ogromne skutki. Jedna z nich to umożliwienie wykonawcom powoływania się na zdolności ekonomiczne osób trzecich. Druga to prawo zamawiającego do wymagania zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób realizujących roboty budowlane lub usługi.
Niekiedy kontrakt zawarty między wykonawcą a zamawiającym wymaga modyfikacji. Jeśli mają one charakter istotny, to ich wprowadzenie do umowy jest obwarowane szczególnymi warunkami. Nieprzewidzenie tego rodzaju zmian w siwz lub ogłoszeniu o zamówieniu uniemożliwia ich przeprowadzenie
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!