Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Informacje wydawane przez bank wykonawcy czy podmiotowi udostępniającemu swoje zasoby powinny mówić o przeznaczeniu środków na potrzeby konkretnego przetargu. Wprowadzenie art. 22 ust. 5 do ustawy Pzp niestety nie spełnia tego zadania.
Znikną przepisy umożliwiające wykluczenie wykonawców, którzy nienależycie wykonali zamówienie lub odstąpili od umowy z własnej winy. Zmienią się regulacje dotyczące rażąco niskiej ceny. Takie założenia przewiduje projekt nowelizacji Pzp przedstawiony przez Urząd Zamówień Publicznych.
Kryteria jakościowe oceny ofert w trybach konkurencyjnych, nowe zasady w umowie o podwykonawstwo oraz brak rygoru ustawy Pzp dla przywięziennych zakładów pracy to tylko niektóre ze zmian, jakie czekają nas w przepisach o zamówieniach publicznych.
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych, dokonana ustawą z 12 października 2012 r. (Dz.U. z 2012 r. poz. 1271) wprowadziła nową definicję robót budowlanych. Od 20 lutego 2013 r., zgodnie z nowym brzmieniem art. 2 pkt 8 ustawy Pzp, przez roboty budowlane należy rozumieć wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych lub obiektu budowlanego, a także realizację obiektu budowlanego, za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego.
Naruszanie zasady jawności postępowania jest zjawiskiem niebezpiecznym z punktu widzenia pozostałych zasad procedur przetargowych, w szczególności zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Wykonawcy uczestniczący w postępowaniu, wobec nieuprawnionego zastrzegania informacji, w istocie zostają pozbawieni możliwości kwestionowania nieznanych im informacji i wnoszenia środków ochrony prawnej.
Gwarancja wypłaty wynagrodzenia za zrealizowane prace przez firmy podwykonawcze, uregulowanie warunków współpracy w formie umowy o podwykonawstwo oraz odpowiedzialność wykonawcy za rozliczenia z podwykonawcami to tylko niektóre z proponowanych zmian przepisów. Warto już teraz się na nie przygotować.
W znowelizowanym rozporządzeniu zrezygnowano m.in. z dotychczasowej regulacji, zgodnie z którą wykaz robót budowlanych, dostaw, usług obejmował tylko informacje niezbędne do wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu dotyczącego wiedzy i doświadczenia. Obecnie dokument ten będzie zawierał pełne informacje o działalności – aktywności zawodowej - wykonawcy.
Nowe rozporządzenie w sprawie rodzajów dokumentów w praktyce będzie nastręczać zamawiającym i wykonawcom wielu problemów, które rozstrzygnąć będzie musiała Krajowa Izba Odwoławcza. Nowe przepisy nie tylko nie rozwiązują wcześniejszych wątpliwości występujących w trakcie stosowania rozporządzenia obowiązującego do 20 lutego 2013 r., lecz wręcz je potęgują. Z kliku forsowanych rozwiązań, które wzbudziły największą krytykę, ostatecznie zrezygnowano, ale nie zmienia to negatywnej oceny nowej regulacji.
Wykonawcy, którzy biorąc udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa, nawet potencjalnie mogliby działać w sposób bezpośredni lub pośredni na szkodę bezpieczeństwa publicznego powinni być wykluczeni.
Podstawowym zobowiązaniem zamawiającego jest zapłata wynagrodzenia za realizację umowy. Wysokość wynagrodzenia, które wykonawca powinien otrzymać, wynika ze złożonej przez niego oferty. Sposób obliczenia ceny zamawiający ma obowiązek określić już w siwz. Postanowienia załączonego do specyfikacji wzoru umowy, które dotyczą rozliczeń i harmonogramu realizacji powinny być oczywiście spójne z regulacjami zawartymi w siwz i ofercie wykonawcy.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!