Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Nowelizacja ustawy Pzp umożliwia zamawiającym sektorowym prowadzenie systemu kwalifikacji wykonawców. Będzie on polegał na prowadzeniu przez zamawiającego wykazu wykonawców na podstawie wcześniej przeprowadzonej kwalifikacji dotyczącej danej kategorii zamówień. Faktycznie wykonawca, który zakwalifikował się do systemu, w kolejnych postępowaniach danego zamawiającego nie będzie musiał przedstawiać wraz z ofertą czy wnioskiem części dokumentów. Przepisy dotyczące systemu kwalifikacji będą dotyczyć tylko zamawiających sektorowych.
W dniu 20 lutego 2013 r. wejdzie w życie ustawa z 12 października 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Na podstawie znowelizowanego przepisu art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp z przetargów wykluczani będą wykonawcy, którzy zapłacili karę umowną w wysokości co najmniej 5% wartości wykonanych prac, jako wykonanie wyroku sądu wydanego np. 2011 roku.
Dotychczas zamówienia publiczne w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa udzielane były na podstawie wyłączenia obowiązku stosowania ustawy Pzp. Nie ma ona zastosowania do udzielania zamówień na dostawy i usługi objęte tajemnicą państwową albo jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa, albo zamówień objętych tajemnicą służbową, jeżeli wymaga tego istotny interes publiczny lub istotny interes państwa. Z powodu implementacji do prawa polskiego przepisów dyrektywy obronnej ustawa Pzp została znowelizowana. Nowe przepisy wejdą w życie 20 lutego 2013 r.
Komisja przetargowa powoływana jest przez kierownika zamawiającego. Jest to jego zespół pomocniczy, do oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu oraz do badania i oceny ofert. Kierownik zamawiającego może również powierzyć komisji przetargowej dokonanie innych, niż wskazane powyżej, czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz czynności związane z przygotowaniem postępowania o udzielenie zamówienia.
Wielu wykonawców boi się startu w przetargach myśląc, że nie ma szans konkurować z doświadczonymi i dużymi firmami. Dodatkowo przeraża ich ilość formalności, jakich trzeba dopełnić na każdym etapie postępowania. Jednak w dobie kryzysu przetargi publiczne to dobre źródło zdobycia zleceń z solidnym zamawiającym. Jak pierwszy raz wystartować w przetargu? Na to pytanie odpowie Justyna Rek-Pawłowska, prawnik, doświadczony specjalista ds. zamówień publicznych w dużej firmie wykonawczej.
Pojęcia „rachunku bankowego” nie można identyfikować wyłącznie z rachunkiem bieżącym. W rozporządzeniu w spawie rodzajów dokumentów mowa jest o informacji banku, w którym wykonawca ma rachunek, potwierdzającej wysokość posiadanych środków finansowych. Nie ma tu żadnych ograniczeń zarówno, co do rodzaju rachunku, jak i formy, czy podstawy prawnej dysponowania przez bank środkami wykonawcy.
W 2010 r. liczba wniesionych odwołań w stosunku do 2009 r. wzrosła o ponad 42%. Wzrost ten spowodowany był przede wszystkim zmianą systemu środków ochrony prawnej, dokonaną w 2009 r. Trzyinstancyjną procedurę (protest, odwołanie i skarga) ograniczono do dwóch instancji – odwołania wnoszonego bezpośrednio do KIO oraz skargi na orzeczenie KIO, składanej do właściwego sądu okręgowego. Wyeliminowanie protestu składanego do zamawiającego przełożyło się na zwiększenie liczby odwołań wnoszonych jako pierwszy środek ochrony prawnej. Przeczytaj tekst i dowiedz się m.in. o tym, jaki termin przysługuje na wniesienie odwołania i jaka jest jego forma, co musisz wiedzieć o składaniu pełnomocnictw przez wykonawców, kto ma interes w uzyskaniu danego zamówienia, czy musisz wymagać referencji od wykonawców, kto ponosi koszty postępowania odwoławczego oraz kiedy informacja staje się tajemnicą przedsiębiorstwa.
Po ogłoszeniu orzeczenia przez Krajową Izbę Odwoławczą zamawiający może dalej prowadzić postępowanie o zamówienie w dotychczasowym kształcie albo musi zmienić ogłoszenie o zamówieniu, czy też siwz alb o dokonać powtórnej oceny ofert. To zależy od tego, na jakim etapie postępowania doszło do sporu z wykonawcą i jakie było rozstrzygnięcie.
Ustawa nie przewiduje terminu, w jakim zamawiający zobowiązany jest wykonać wyrok Krajowej Izby Odwoławczej. Wydaje się przy tym, że nieuprawnionym byłoby twierdzenie, że zamawiający zobligowany jest do podjęcia wskazanych w sentencji czynności już po ogłoszeniu wyroku. Wynika to z tego, iż w pewnych sytuacjach aby prawidłowo wykonać wyrok KIO zamawiający winien mieć możliwość zapoznania się z uzasadnieniem orzeczenia i motywami, którymi kierowała się Izba wydając określone rozstrzygnięcie (co może nastąpić dopiero po doręczeniu wyroku wraz z uzasadnieniem). Ponadto zamawiający - jako strona postępowania odwoławczego - jest podmiotem uprawnionym do wniesienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wyroku skargi na orzeczenie KIO w sytuacji, gdy z nie zgadza się z orzeczeniem Izby (arg. z art. 198a ust. 1 w zw. z art. 198b ust. 2 ustawy Pzp).
Jak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, zawiadomienie o ostatecznym rozpatrzeniu zastrzeżeń od wyniku kontroli doraźnej nie podlega kontroli sprawowanej przez sądy administracyjne, o której mowa w art. 3 § 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Oznacza to, że skarga na zawiadomienie o ostatecznym rozpatrzeniu zastrzeżeń od wyniku kontroli doraźnej podlega odrzuceniu jako niedopuszczalna.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!