Sygn. akt KIO 2256/17
WYROK
z dnia 10 listopada 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Marek Koleśnikow
Protokolant:
Marcin Jakóbczyk
po rozP. na rozprawie w dniu 9 listopada 2017
r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27 października 2017 r. przez wykonawcę P. T.
Ś. Sp. z o.o. z siedzibą w P., ul. (…) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
Gmina G.,
(…)
przy udziale wykonawcy P. E. G.
z siedzibą w Szwajcarii, ul. (…) zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: 2256/17 po stronie
zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego P. T. Ś. Sp. z o.o. z siedzibą w P., ul.
(…)
i:
2.1) zalicza w poc
zet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę P. T.
Ś. Sp. z o.o. z siedzibą w P., ul. (…) tytułem wpisu od odwołania;
zasądza
od
wykonawcy
P.
T.
Ś.
Sp.
z
o.o.
z siedzibą w P., ul. (…) na rzecz zamawiającego Gmina G., (…) kwotę 3 998 zł 40
gr
(słownie: trzy tysiące dziewięćset dziewięćdziesiąt osiem złotych czterdzieści
groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu dojazdu
na wyznaczoną rozprawę oraz wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, z 2016 poz. 831, 996, 1020, 1250, 1265, 1579,
1920 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 933) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Suwałkach.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 2256/17
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Gmina G., (…) wszczął postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego
pod nazwą »Dostawa 300 Mg preparatu glinki bentonitowej modyfikowanej lantanem, która
zostanie użyta do rekultywacji jeziora G.«.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 26.07.2017 r. pod nrem 2017/S 141-289532.
Postępowanie jest prowadzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, z 2016 poz. 831, 996, 1020,
1250, 1265, 1579, 1920 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 9339)
zwanej dalej w skrócie Pzp lub
ustawą bez bliższego określenia.
Zamawiający poinformował 20.10.2017 r. o odrzuceniu oferty wykonawcy P. T. Ś. sp. z
o.o. z siedzibą w P., ul.(…) , gdyż oferta tego wykonawcy zawiera rażąco niską cenę – art 90
ust. 1, 1a oraz 3 Pzp.
Wykonawca
P. T. Ś. sp. z o.o. z siedzibą w P., ul.(…) , zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt 1
Pzp, wniósł 27.10.2017 r. do Prezesa KIO odwołanie od odrzucenia oferty.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art 90 ust. 1, 1a oraz 3 Pzp przez
przyjęcie, że oferta odwołującego zawiera rażąco niską cenę, a następnie odrzucenie oferty
odwołującego pomimo tego, że oferta odwołującego nie zawiera rażąco niskiej ceny, a do-
datkowo
odwołujący złożył w tym zakresie wyjaśnienia.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu
unieważnienia odrzucenia oferty odwołującego, a także, jeżeli czynności te będą już
dokonane, nakazanie unieważnienia oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej oraz
nakazanie powtórzenia tych czynności z uwzględnieniem oferty odwołującego.
Argumentacja odwołującego
I.
W postępowaniu wpłynęły trzy oferty. Oferta odwołującego – zdaniem odwołującego –
jest najkorzystniejsza.
Dowód: informacja z otwarcia ofert
Uzasadnienie zarzutów
Zamawiający naruszył przepisy Pzp przez odrzucenie oferty odwołującego.
Po pierwsze, biorąc pod uwagę założenia finansowe zamawiającego nie można uznać
ceny oferowanej przez
odwołującego za rażąco niską.
Po drugie, odwo
łujący złożył obszerne wyjaśnienia dotyczące ceny zwartej w swojej
ofercie.
Po trzecie, w odwołaniu, zgodnie z brzmieniem przepisu art. 190 ust. 1a Pzp odwołujący
dowodzi, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.
Zgodnie z informacją z otwarcia ofert kwota, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na
sfinansowanie zamówienia wynosi 3.500.000 PLN.
Dowód: informacja z otwarcia ofert.
Jednocześnie uzasadniając odrzucenie oferty odwołującego zamawiający wskazał, że
wartość zamówienia została przez jego pracownika oszacowana 19.06.2017 r. na 3.637.500
PLN netto, co daje 4.474.125 PLN brutto.
Dowód: zawiadomienie o odrzuceniu oferty.
Oszacowanie wartości zamówienia jest zawyżone, bo sam zamawiający nie wziął go
pod uwagę planując wydatki na realizację zamówienia na znacznie niższym poziomie.
Porównanie ceny zaoferowanej przez odwołującego do kwoty przeznaczonej przez
zamawiającego na realizację zamówienia oraz do średniej arytmetycznej wszystkich
złożonych ofert pokazuje, że stanowi ona ponad 70% każdej z tych wartości, a więc nie jest
rażąco zaniżona.
Zamówienie ma na celu realizację Projektu „Rekultywacja jeziora G. w Uzdrowisku G.”,
finansowanego ze środków UE. Sam zamawiający w swoim BIP opublikował informację, z
której wynika całkowity koszt prowadzonego przez kilka lat projektu w kwocie 4.216.000
PLN.
Nie jest więc możliwe, aby wartość tylko i wyłącznie zakupu preparatu była większa od
wartości całego realizowanego projektu.
Zamawiający
zawarł
umowę
o
dofinansowanie
Nr
(…)
z 19.05.2017 r., na pod
stawie uprzednio złożonego wniosku o dofinansowanie. Dokumenty
te zawierają wskazanie rzeczywistych kosztów dostawy objętej zamówieniem. W związku
z tym
odwołujący wnosi o zobowiązanie zamawiającego do złożenia tych dokumentów
i o przeprowadzenie z nich
dowodu na okoliczność rzeczywistych kosztów dostawy.
Dowód: umowa o dofinansowanie wraz z wnioskiem.
II. Pismem z 5.10.2017 r.
odwołujący złożył wyjaśnienia dotyczące zaoferowanej przez
siebie ceny.
Dowód: pismo odwołującego z dnia 5 października 2017 r.
W piśmie tym zostały wskazane konkretne okoliczności faktyczne przemawiające za
realnością ceny zaoferowanej przez odwołującego, między innymi takie jak:
obniżenie kosztów dzięki posiadanym na własność i nie podlegającym już
amortyzacji środkom trwałym;
posiadanie systemu zarządzania jakością obniżającego koszty pracy;
brak konieczności korzystania z podwykonawców dzięki własnej doświadczonej
kadrze;
możliwość uzyskania rabatów dzięki wieloletniej współpracy z dostawcami.
W związku z tym wskazać należy, że zgodnie z wyraźnym i jednoznacznym brzmieniem
przepisu art. 90 ust. 3 Pzp
zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy tylko i wyłącznie
w dwóch przypadkach:
wykonawca nie udzielił wyjaśnień;
dokonana ocena wyjaśnień wraz ze złożonymi dowodami potwierdza, że oferta
zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Żaden z tych przypadków z pewnością nie ma miejsca.
Wyjaśnienia niewątpliwie zostały złożone.
Nie sposób jest uznać, że dokonanie oceny złożonych wyjaśnień potwierdza rażąco
niską cenę. Zgodnie z uzasadnieniem odrzucenia oferty odwołującego „Zamawiający
negatywnie ocenił wyjaśnienia wykonawcy, bowiem były one niekonkretne i nie rozwiały jego
wątpliwości co do tego, czy złożona oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny”. Skoro
zamawiający ma wątpliwości, co do tego, czy cena jest rażąco niska, to nie można uznać tej
okoliczności za potwierdzoną. Istnienie tych wątpliwości obliguje zamawiającego do
zwrócenia się do wykonawcy o udzielenie dalszych wyjaśnień i o wykazanie poszczególnych
budzących wątpliwości zamawiającego okoliczności.
III.
Odwołujący wskazuje, że powodem, dla którego jego cena jest niższa od ceny
zaoferowanej przez konkurentów jest zakup na potrzeby realizacji zamówienia produktu
pochodzenia kraj
owego, to znaczy produktu w całości wytworzonego w kraju. Inni
wykonawcy
oferują przy tym produkt, który wytwarzany jest w Australii – produkt oferowany
przez. P. E. G., Konsorcjum E. sp. z o.o. oraz B.
sp. z o.o. to dokładnie ten sam produkt.
Konsorcjum E. sp. z o.o. oraz B.
sp. z o.o. kupuje produkt właśnie od firmy P., z którą
ściśle współpracuje. Firma P. oferuje preparat po znacznie wyższej cenie niż ta, za którą
preparat
może w Polsce zakupić odwołujący.
Sam
odwołujący także interesował się ofertą wykonawcy P. i zaoferowano mu cenę
2.950 EUR za tonę. Wówczas cena zakupu 300 ton w przeliczeniu na walutę krajową
wynosiłaby ponad 3.500.000 PLN.
Dowód: korespondencja elektroniczna z 14 sierpnia 2017 r.
Odwołujący wskazuje przy tym, że wchodząca w skład konsorcjum spółka B. sp.
z o.o. ściśle współpracuje z P. E. G. Obie te firmy złożyły wspólną ofertę
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego pod nazwą „Usługa oczyszczania
jeziora G.
”. Usługa ta będzie wykonywana przy użyciu preparatu objętego zamówieniem. W
związku z tym odwołujący podkreśla również, że sam także był zainteresowany złożeniem
oferty na wykonanie ww. usługi. Oferty tej jednak nie mógł skutecznie złożyć ze względu na
wyśrubowane ponad potrzeby wymogi w zakresie doświadczenia sformułowane przez
zamawiającego i obejmujące dokonanie rekultywacji co najmniej dwóch jezior o określonej
powierzchni. Takich prac, jakie
zamawiający opisał w wymogach dotyczących doświadczenia
jednak jak dotąd w Polsce w ogóle nie prowadzono. Odwołujący zwracał się do
zamawiającego na piśmie z wnioskiem o zmianę tych wymagań, jednak spotkał się z
odmową. Skutkiem tego w zamówieniu na ww. usługę wpłynęła tylko jedna oferta, złożona
przez konsorcjum P. E. G. oraz B. sp. z o.o.
Odwołujący pomimo faktu, że jest wielokrotnie nagradzanym liderem w dziedzinie
rekultywacji, w tym jako jedyny w Polsce w zakresie rekultywacji jezior otrzymał Godło
Promocyjne Teraz Polska, Złoty Medal M., czy też wsparcie Ministerstwa Środowiska dla
najlepszych polskich
technologii środowiskowych – G(1), został wyeliminowany z możliwości
złożenia oferty na wykonanie nieskomplikowanych czynności rekultywacyjnych.
Dowód: informacja z otwarcia ofert (dot. Usługi oczyszczania jeziora G.), przesłuchanie
stro
n, zeznania świadka Łukasza B.
Pona
dto, jak wynika z informacji przekazanych odwołującemu przez firmę P., spółka B.
sp. z o.o. jest stałym przedstawicielem P. w Polsce i to za jej pośrednictwem sprzedawany
jest produkt firmy P. na terytorium Polski.
Dowód: korespondencja elektroniczna z 5 września 2017 r.
W takich okolicznościach zaskakujące jest więc złożenie przez P. E. G. oraz przez B. sp.
z o.o. odrębnych ofert w postępowaniu.
Oprócz tego należy wskazać, że także sama cena produktu oferowanego obecnie przez
wykonawcę P. E. G. jest zaskakująco wysoka. W 2009 r. odwołujący kupił ten produkt za
pośrednictwem spółki E. sp. z o.o. (drugiego partnera konsorcjum, który także współpracuje
z P. E. G.
) za cenę 5.400 PLN netto za tonę. Za dwadzieścia ton preparatu odwołujący
zapłacił wówczas brutto 131.760 PLN, a więc za 300 ton zapłaciłby 1.976.400 PLN.
Dowód: faktura VAT nr 30/2009.
Z powyższych względów odrzucenie oferty odwołującego było sprzeczne z prawem.
Odwołujący przesłał zamawiającemu odwołanie przed jego wniesieniem.
Dowód: potwierdzenie przesłania odwołania Wpis od odwołania został prawidłowo
uiszczony.
Dowód: potwierdzenie przelewu.
Odwołujący przesłał w terminie kopię odwołania zamawiającemu 27.10.2017 r. (art. 180
ust. 5 i art. 182 ust. 1-4 Pzp).
Zamawiający przesłał w terminie 2 dni kopię odwołania innym wykonawcom 27.10.2017
r. (art. 185 ust. 1 in initio Pzp).
30.11.2017 r. wykonawca P. E. G.
z siedzibą w Zamawiający (…) złożył (1) Prezesowi
KIO, z kopiami dla (2) zamawiającego i (3) odwołującego, pismo o zgłoszeniu przystąpienia
do postępowania po stronie zamawiającego do postępowania toczącego się w wyniku
wniesienia odwołania (art. 185 ust. 2 Pzp).
Po przeprowadzeniu
rozprawy z udziałem stron, na podstawie dokumentacji
postępowania, wyjaśnień oraz stanowisk stron zaprezentowanych podczas rozprawy –
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
O
dwołanie nie jest zasadne.
W ocenie Izby zostały wypełnione łącznie przesłanki zawarte w art. 179 ust. 1 Pzp, to
jest posiadania interesu w uzyskaniu danego zamówienia oraz wystąpienia możliwości
poniesienia szkody przez odwołującego.
Izba ustaliła, że stan faktyczny postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
(postanowienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz informacje zawarte
w ogłoszeniu o zamówieniu) nie jest sporny.
Izba postanowiła dopuścić – jako dowód – dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego przekazaną przez zamawiającego, potwierdzoną za zgodność z o-
ryginałem.
Izba wzięła pod uwagę dowody:
dowód złożony przez odwołującego – pismo Urzędu Marszałkowskiego w Odwołujący
z 31.10.2017 r., na wykazanie, jakie koszty zamierzał ponosić Zamawiający na
realizację całego projektu rekultywacji jeziora G.;
dowód złożony przez odwołującego – wyciąg z Internetu dotyczący artykułu
z 13.04.2013 r. o rekultywacji jeziora G.;
dowód złożony przez odwołującego – tłumaczenie przysięgłe korespondencji
elektronicznej
załączonej do odwołania na wykazanie, że jest to korespondencja
między innymi od Pana Nigela T. z firmy P., informujące że spółka B. jest oficjalnym
przedstawicielem wykonawcy P. w Polsce;
dowód z zeznań świadka na okoliczność, że produkt kupowany przez Odwołującego
na potrzeby postępowania, jest produktem wytwarzanym w całości w Polsce.
W ocenie Izby, zarzut naruszenia art 90 ust. 1, 1a oraz 3 Pzp
– przez przyjęcie, że oferta
odwołującego zawiera rażąco niską cenę, a następnie odrzucenie oferty odwołującego
pomimo tego, że oferta odwołującego nie zawiera rażąco niskiej ceny, a dodatkowo
odwołujący złożył w tym zakresie wyjaśnienia – nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba stwierdza, że zamawiający ma obowiązek wynikający z art. 90 ust. 1a Pzp wszcząć
procedurę przeanalizowania czy badana oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. Art. 90 ust.
1a Pzp
brzmi: »W przypadku gdy cena całkowita oferty jest niższa o co najmniej 30% od: (1)
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed
wszczęciem postępowania zgodnie z art. 35 ust. 1 i 2 lub średniej arytmetycznej cen
wszystkich złożonych ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa
w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają
wyjaśnienia; (2) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług,
zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu postępowania,
w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może zwrócić się o udzielenie
wyjaśnień, o których mowa w ust. 1«. Jednak u zamawiającego nawet bez wystąpienia tych
czynników może w każdej chwili prowadzenia postępowania zrodzić się wątpliwość czy
zaoferowana cena nie jest rażąco niska i wtedy zamawiający powinien wszcząć tryb
wyjaśnienia czy badana oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.
Zamawiający napotykał się podczas badania ofert na wskazane w ustawie różnice
w poziomach cen (37%)
, ale przede wszystkim wzbudził u siebie wątpliwości czy
zaoferowana
cena nie jest rażąco niska i dlatego zwrócił się do obecnego odwołującego
o
wyjaśnienie zastosowanej ceny, zgodnie z art. 90 ust. 1 in initio Pzp, który to przepis brzmi
»Jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco
niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości zamawiającego co do
możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez
zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający zwraca się o udzie-
le
nie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu […]«.
Po zwróceniu się zamawiającego o złożenie tłumaczeń czy oferta nie zawiera rażąco
niskiej ceny to na wykonawcy spoczywa obowiązek, że oferta tego wykonawcy nie zawiera
tak
iej ceny, co wynika z art. 90 ust. 2 Pzp, który to przepis brzmi »Obowiązek wykazania, że
oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy«. Zdaniem Izby
podkreślenia wymaga zastosowany w przepisie wyraz »wykazać«. Zgodnie ze znaczeniem
tego wyrazu opisanym w
„Słowniku języka polskiego PWN” Warszawa 1996 r. „wykazać –
wykazyw
ać 1. « przedstawić dowody na coś […]»
”.
W związku z takim sformułowaniem przepisu i znaczeniem wyrazu „wykazywać” to na
wykonawcy spoczywa obowiązek dowiedzenia, że zaoferowana przez niego cena nie jest
rażąco niska. Dlatego wykonawca musi przedstawić konkretne przyczyny zaoferowania
niskiej ceny i poprzeć te wyjaśnienia stosownymi dowodami, co wynika z zacytowanego
wyżej art. 90 ust. 1 Pzp. Obecny odwołujący jednak tylko ogólnie przedstawił powody
zastosowania niskiej ceny oferty w swoich wyjaśnieniach zaoferowania niskiej ceny
z 5.10.2017 r. Zresztą obecny odwołujący był świadomy ogólności swoich stwierdzeń, gdyż
później, podczas rozprawy powoływał się do protokołu na ogólność sformułowań pisma
z 5.10.2017 r.
Podkreślenia Izby również wymaga, że wykonawcy powinni traktować bardzo poważnie
zwrócenia się do nich o wyjaśnienia czy uzupełnienia ofert i w związku z tym powinni starać
się zaspokoić wymagania zamawiającego w pierwszym wystąpieniu. W ekstremalnych
przypadkach zdarzają się zwrócenia się do zamawiających o przedłużenie terminu na
sformułowanie wyjaśnień, jeżeli termin na złożenie wyjaśnień jest zbyt krótki. Wykonawcy nie
mogą liczyć na powtórne zwrócenia się zamawiających o wyjaśnienia ofert, gdyż należy
traktować takie sytuacje jako wyjątkowe i jako takie mogące zaistnieć tylko w uzasadnionych
przypadkach. Podobne stwierdzenie znalazło się w wyroku Izby z 28 lipca 2017 r. (sygn. akt
1713/17) »ponowienie wezwania nie może stanowić „ratowania” oferty, wówczas gdy
wykonawca składa wyjaśnienia zbyt ogólne, niekonkretne, nierzeczowe, niepoparte faktami,
wykonawca ma bowiem obowiązek dołożyć wszelkich starań, aby na pierwsze wezwanie
zamawiającego rzetelnie wyjaśnić okoliczności, które uzasadniają wysokość ceny jego
oferty. Zamawiający nie może wzywać jednak wykonawcy kilkakrotnie do uszczegółowienia
i skonkretyzowania ogólnikowych twierdzeń podanych wcześniej, prowadziłoby to bowiem do
naruszenia zasady uczciw
ej konkurencji i równego traktowania wykonawców, przez
sugerowanie wykonawcy, jakie wyjaśnienia powinien ostatecznie złożyć«.
Zamawiający, który otrzymał tak ogólne tłumaczenia nie może uznać, że w ogóle
uzyskał wyjaśnienia, czyli należy skonstatować, że wykonawca nie udzielił wyjaśnień.
Dlatego taki zamawiający musi uznać, że zaistniała okoliczność określona w art. 90 ust. 3
Pzp i odrzucić ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp. Art. 90 ust. 3 Pzp brzmi
»Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień lub jeżeli dokonana
ocena wyjaśnień wraz ze złożonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską
cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia«, a art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp brzmi
»Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli […] [oferta] zawiera rażąco niską cenę lub koszt w sto-
sunku do przedmiotu zamówienia«.
Tak też uczynił zamawiający w rozpoznawanym postępowaniu zamówieniowym.
Izba musi dodać, że pretensje odwołującego skierowane na niewłaściwe ustalenie
wartości zamówienia nie mogą być rozpoznane, gdyż zostały wniesione po upływie terminu
na złożenie odwołania i jako spóźnione podlegają odrzuceniu zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt 3
Pzp, który brzmi »Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że […] odwołanie zostało
wniesione po
upływie terminu określonego w ustawie«. Bieg terminu na wniesienie
odwołania w sprawie niewłaściwego ustalenia wartości zamówienia rozpoczyna się
najpóźniej w chwili podania przez zamawiającego kwoty, którą zamawiający zamierza
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, co ma miejsce bezpośrednio przed otwarciem
ofert, a podawana kwota jest ściśle skorelowana z wartością zamówienia, jednak rozważania
na ten temat nie
mogą być przedmiotem uzasadnienia wyroku, gdyż odwołanie nie
obejmowało tych zagadnień. Dlatego nie miał znaczenia dowód nr 1 odnoszący się do
wartości zamówienia, a złożony dopiero na rozprawie i nie odnoszący się do odwołania ani
jego uzasadnienia.
Również Izba nie może wziąć pod uwagę dowodów z zeznań świadka jak i prze-
słuchania strony – odwołującego, gdyż były one również ogólne i nie wykazywały
konkretnych informacji, z których wynikałoby dlaczego odwołujący zaoferował tak niską
cenę. Zresztą ze względu na brak przedstawienia szczegółowych przyczyn zaoferowania
ceny przez odwołującego Izba nie mogła rozważyć czy dowód ten nie został złożony zbyt
późno.
Izba musi również ogólnie stwierdzić, że wykonawca może objąć swoje wyjaśnienia
dotyczące tłumaczenia wysokości (a dosłownie niskości) zaoferowanej ceny zastrzeżeniem
tajności i wtedy odwołujący mógłby ujawnić we właściwie ograniczonym zakresie takie
informacje, a w rozpoznawanym przypadku np. ofertę cenową dostarczanego preparatu, jaką
otrzymał od innego podmiotu.
Również nie można wziąć pod uwagę dowodu nr 2 artykułu medialnego sprzed wielu
laty, gdyż był on opublikowany około 4 lat temu, a więc jego oddziaływanie na rozpoznawane
postępowanie było zbyt znikome.
Także dowód nr 3 nie wykazał jakichkolwiek wpływów powiązań między podmiotami,
które oddziaływałyby na niewłaściwe dokonanie odrzucenia oferty odwołującego przez
zamawiającego ze względu na przedstawienie przez odwołującego oferty zawierającej
rażąco niską cenę.
Ponadto przy zastosowaniu procedury badania oferty czy oferta
nie zawiera rażąco
niskiej ceny zamawiający jest obowiązany brać tylko pod uwagę kwoty, a nie kwestię
skomplikowania
zamówienia i rodzaj zamówienia, czy jest nim robota budowlana, dostawa
albo usługa. Dlatego uwagi odwołującego odnośnie braku zagrożenia właściwego wykonania
zamówienia jednorazowej dostawy i dopiero późniejszej zapłaty nie mogą być brane przez
Izbę pod uwagę, szczególnie że odwołujący pominął w swoich rozważaniach treść przepisu
i np. możliwość niewłaściwej jakości dostarczonego przedmiotu zamówienia, niż wymagana
przez zamawiającego.
Zamawiający – podczas prowadzenia postępowania – nie naruszył wskazanych przez
odwołującego przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.
Z powyższych względów oddalono odwołanie, jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
Pzp, czyli stosownie do wyniku postępowania uznając za uzasadnione koszty związane z do-
jazdem na wyznaczoną rozprawę oraz wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego w ogól-
nej kwocie 3 998,4
0 zł zgodnie z § 5 ust. 3 pkt 1 w zw. z § 3 pkt 1 i pkt 2 lit. a i b
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sp-
osobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (Dz. U. poz. 238 oraz z 2017 r. poz. 47).
Przewodniczący:
………………………………