KIO 2303/18 Wyrok dnia 23 listopada 2018 roku

Stan prawny na dzień: 19.02.2019

Sygn. akt: KIO 2303/18 

Wyrok 

z dnia 23 listopada 2018 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:       Beata Pakulska-Banach 

Członkowie:   

 Aleksandra Patyk  

 Irmina Pawlik   

Protokolant:               

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  22  listopada  2018  roku  w Warszawie 

odwołania  

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  8  listopada  2018  roku 

przez 

wykonawcę Intertrading Systems Technology Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie

postępowaniu prowadzonym przez Centrum Zasobów Informatycznych w Warszawie,  

przy  udziale  w

ykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  

1) S&T 

Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (lider Konsorcjum) 2) S&T Services 

Polska 

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  (partner  Konsorcjum),  zgłaszających 

swoje 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  -  Centrum  Zasobów 

Informatycznych  w  Warszawie  w  c

zęści  1  unieważnienie  wyboru  najkorzystniejszej 

oferty

,  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert,  w  tym  odrzucenie  oferty 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  1)  S&T  Poland 

Sp. z 

o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  i  2)  S&T  Services  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

w Warszawie na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. 

90 ust. 3 ustawy Prawo zamówień 

publicznych.  

W pozostałym zakresie oddala zarzuty odwołania.  

Kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie 

zamówienia:  1) S&T Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie 2) S&T Services 

Polska Sp

. z o.o. z siedzibą w Warszawie, i: 


zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę 

Intertrading  Systems  Technology  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie

tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:  

1) S&T Poland Sp. z o.o. z siedzib

ą w Warszawie 2) S&T Services Polska 

Sp

.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  na  rzecz  wykonawcy 

Intertrading Systems Technology Sp. z 

o.o. z siedzibą w Warszawie kwotę 

zł  00  gr  (słownie:  osiemnaście tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy) 

tytułem uiszczonego wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986) na niniejszy wyrok 

– w terminie 7 dni od dnia 

jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:   ……………….……….…….………… 

Członkowie:           ………………………………………... 

………………………………………… 


Sygn. akt: KIO 2303/18 

U z a s a d n i e n i e 

Centrum  Zasobów  Informatycznych  w  Warszawie  (zwane  dalej:  „zamawiającym”) 

prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  na realizację  zadania  pn.:  Budowa 

wdrażanie  systemu  Active  Directory  oraz  poczty  elektronicznej,  Numer  referencyjny: 

2616.20.2018.DB 

na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  roku  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z 2018  r.  poz.  1986)  -  zwanej  dalej:  „ustawą  Pzp”. 

Zamówienie zostało podzielone na 3 części.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym 

Unii Europejskiej  w  dniu  4  sierpnia  2018  roku  pod numerem  2018/S  149-340601. 

Wartość zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w przepisach  wydanych  na  podstawie 

art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. 

W dniu 8 listopada 2018 roku wykonawca Intertrading Systems Technology Sp. z o.o. 

z siedzibą w Warszawie (zwany dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej 

Izby 

Odwoławczej w zakresie części 1 zamówienia: „Urządzenia do równoważenia obciążenia 

(Loadbalancery)” 

Od

wołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  złożonej 

przez 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego: 

S&T Poland S

p. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz S&T Services Polska Sp. z o.o. 

z si

edzibą w Warszawie (dalej zwanych łącznie: „Konsorcjum S&T”), mimo, iż jest ona 

niezgodna z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ); 

2.  art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum S&T, 

mimo, 

iż zawiera ona rażąco niską cenę; 

3.  art.  89  ust.  1  pkt  4  w  zw.  z  art.  90  ust.  2  i  3  ustawy  Pzp 

poprzez  wadliwą  ocenę 

wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny  i  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Konsorcjum  S&T, 

mimo, 

iż  wykonawca  ten  nie  złożył  wyjaśnień  spełniających  wymagania  określone 

w art. 90 ust. 1-3 ustawy Pzp; 

4.  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp  poprzez  niezapewnienie  zachowania  zasady  uczciwej 

konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców  oraz  dokonanie  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej w sposób niezgodny z przepisami ustawy (w związku z naruszeniem 

wyżej wymienionych przepisów ustawy). 


W  oparciu  o  powyższe  zarzuty  odwołujący  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania 

i nakazanie z

amawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru oferty Konsorcjum S&T jako najkorzystniejszej; 

dokonania powtórnej czynności badania i oceny ofert; 

3.  odrzucenia oferty Konsorcjum S&T; 

4.  dokonania wyboru oferty o

dwołującego jako najkorzystniejszej.  

uzasadnieniu odwołania odwołujący podnosił, co następuje.  

O

dwołujący  wskazywał,  że  posiada  interes  we  wniesieniu  odwołania,  ponieważ 

przypadku prawidłowego działania zamawiającego, oferta Konsorcjum S&T powinna zostać 

odrzucona, natomiast oferta odwołującego powinna zostać uznana za ofertę najkorzystniejszą 

w c

zęści 1. W wyniku niezgodnych z przepisami ustawy działań zamawiającego odwołujący 

może  ponieść  szkodę  polegającą  na  nieuzyskaniu  zamówienia  publicznego,  a  tym  samym 

posiada interes we wniesieniu 

odwołania.  

Odnosząc  się  do  zarzutu  zaniechania  odrzucenia  oferty  Konsorcjum  S&T  z  uwagi 

na 

niezgodność oferty z SIWZ, odwołujący przedstawił następującą argumentację.  

Zdaniem  odwołującego, z  treści  oferty  Konsorcjum  S&T  wynika,  że powinna zostać 

ona  odrzucona  jako  niespełniająca  minimalnych  wymagań  technicznych  sformułowanych 

dokumentacji przetargowej. Odwołujący wskazał, że zgodnie z przepisem art. 89 ust. 1 pkt 2 

ustawy  Pzp  z

amawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  treść  nie  odpowiada  specyfikacji, 

zastrzeżeniem  art.  87 ust.  2 pkt  3  Pzp.  Jednocześnie odwołujący  powołał  się na  poglądy 

doktryny  i  orzecznictwo 

Krajowej  Izby  Odwoławczej,  dotyczące  kwestii  niezgodności  treści 

oferty z SIWZ w rozumieniu przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp,  w tym na:  Komentarz 

do ust

awy  Prawo  zamówień  publicznych  pod  red.  J.  Pieróga,  wyd.  11,  Warszawa  2012, 

Legalis

,  a  także  na  wyroki  Krajowej  Izby  Odwoławczej:  z  dnia  26  stycznia  2017  roku, 

wydany w sprawie  o  sygn.  akt  KIO  11/17;  z  dnia  7  kwietnia  2016  roku,  wydany  w  sprawie 

o sygn. akt KIO 426/16; wyrok z dnia 10 stycznia 2012 roku,  wydany w sprawie o sygn. akt 

KIO  2749/11.  Odwołujący  zauważył,  iż  sformułowania  przepisu  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp 

„treść oferty"  i  „treść  specyfikacji  istotnych  warunków"  jednoznacznie  nakazują  odnieść 

go do 

aspektu  merytorycznego  przedmiotu  zamówienia.  Ponadto,  podkreślił,  że  treść 

specyfikacji istotnych warunków zamówienia to, przede wszystkim, opis potrzeb i wymagań 

zamawiającego, które mają być zaspokojone w wyniku postępowania o udzielenie zamówienia 

przez zawarcie i zrealizowanie z należytą starannością umowy.  

Odwołujący  wskazał,  że  zgodnie  z  Tabelą  dotyczącą  Wymagań  technicznych 

dla 

urządzenia do równoważenia obciążenia (Loadbalancer) - poz. I Tabeli, Opis Przedmiotu 


Zamówienia - załącznik nr 1 do SIWZ wykonawcy zobowiązani byli do spełnienia „wszystkich 

warunków  oraz  wymagań  sprzętowych",  określonych  w  powołanej  Tabeli.  Sformułowane 

przez zamaw

iającego  wymagania  techniczne  w  zakresie  urządzenia  Loadbalancer 

są wymaganiami  obligatoryjnymi.  Natomiast  brak  spełnienia  parametrów  zawartych  w  OPZ 

przez Konsorcjum S&T powinien skutkować odrzuceniem oferty tego wykonawcy jako oferty 

niezgodnej z treścią SIWZ. 

Zdaniem  odwołującego,  oferta  Konsorcjum  S&T  nie  spełnia  wymagania  w  zakresie 

Portów 1Gb Ethernet 10/100/1000BaseT.  

Odwołujący podniósł, że zgodnie z OPZ zamawiający wymagał, aby urządzenie było 

wyposażone w minimum 4 porty 1GB Ethernet (poz. I pkt 1) Tabeli Wymagań technicznych 

dla urządzenia Loadbalancer, zawartej w OPZ.  

Jednocześnie,  zgodnie  z  pkt  11.1  ppkt  7)  SIWZ  zamawiający  wymagał 

od 

wykonawców  w  części  1  złożenia  wraz  z  ofertą  Specyfikacji  technicznej  oferowanego 

przedmiotu zamówienia, wskazując, iż:  

„a)  Specyfikacja  techniczna  oferowanego  przedmiotu  zamówienia  musi  zawierać  wszystkie 

informacje  niezbędne  do  weryfikacji  zgodności  oferowanego  sprzętu  z wymogami 

Zamawiającego. 

b) 

Zamawiający  traktuje  specyfikację  techniczną  jako  treść  oferty.  Niezłożenie  specyfikacji 

będzie  skutkować  odrzuceniem  oferty  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp. 

Złożenie specyfikacji,  z  której  treści  wynikać  będzie  niezgodność  z wymogami  określonymi 

SIWZ będzie skutkować odrzuceniem oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp." 

Odwołujący  podał,  że  z  formularza  ofertowego  Konsorcjum  S&T  wynika, 

że przedmiotem oferty jest urządzenie F5/BIG-IP i4800 Local Traffic Manager (32GB Memory, 

Max SSL, Max Compression) / f5-BIG-LTM-I4800. Natomiast, zgodnie z danymi technicznymi 

udostępnianymi  przez  producenta  oferowanego  przez  Konsorcjum  S&T  urządzenia 

nie posiada  ono 

portów  1Gb  Ethernet  10/100/1000BaseT. Według  odwołującego,  świadczy 

to o 

niezgodności  oferty  Konsorcjum  S&T  z  SIWZ,  bowiem  wbrew  jednoznacznemu 

oświadczeniu  złożonemu  przez  tego  wykonawcę  zaoferowane  urządzenie  nie  spełnia 

minimalnego  parametru  określonego  w  OPZ.  Zgodnie  z  informacjami  wskazanymi 

przez producenta przedmiotowe 

urządzenie posiada gniazda SFP, ale aby uzyskać fizyczną 

funkcj

onalność  portów  1Gb  Ethernet  10/100/1000BaseT  niezbędne  jest  zastosowanie 

opcjonalnych  modułów  SFP,  które  nie  są  sprzedawane  standardowo  wraz  z  urządzeniem 

wymienionym  w  ofercie  ww.  wykonawcy  (s

tanowią  odrębny,  dodatkowo  płatny  element, 

posiadający własny Part Number). W ocenie odwołującego, nawet jeżeli intencją Konsorcjum 

S&T  było  zaoferowanie  urządzenia  w  ukompletowaniu  spełniającym  minimalne  wymagania 


SIWZ,  to  powinien  on  dookreślić  w  złożonej  przez  siebie  ofercie,  że  oferuje  urządzenie 

wraz z dodatkowy

mi  modułami  poprzez  które  uzyskuje  się  porty  1Gb  Ethernet 

10/100/1000BaseT. 

Urządzenie  to  bowiem  bez  dodatkowych  modułów  nie  spełnia 

minimalnych wymagań opisanych w OPZ. Odwołujący podkreślił, że z treści oferty Konsorcjum 

S&T  w  żaden  sposób  nie wynika,  że  wykonawca  uwzględnił  w  oferowanym  rozwiązaniu 

odrębne, dodatkowe elementy pozwalające na spełnienie wymagań minimalnych opisanych 

przez  z

amawiającego.  To  na  wykonawcy  ubiegającym  się  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  spoczywa  obowiązek  wykazania  zgodności  zaoferowanego  rozwiązania 

wymaganiami  i  takiego  przygotowania  oferty,  aby  nie  było  wątpliwości  co  do  zakresu 

oferowanego rozwiązania. Zdaniem odwołującego, potwierdzeniem faktu, iż Konsorcjum S&T 

nie zaoferowało urządzenia w pełnym ukompletowaniu pozwalającym na spełnienie wymagań 

SIWZ  jest 

dodatkowo  okoliczność,  że  w  złożonych  zamawiającemu  wyjaśnieniach  rażąco 

niskiej  ceny  (z  dnia  4  i  24 

października  2018  roku)  wykonawca  nie  wskazał,  że  w  zakres 

wyceny przedmiotu zamówienia wchodzą dodatkowe moduły umożliwiające uzyskanie portów 

1Gb Ethernet 10/100/1000BaseT. 

Ponadto,  zdaniem  odwołującego,  oferta  Konsorcjum  S&T  nie  spełnia  wymagania 

dotyczącego parametru wydajności w zakresie wymaganej ilości zapytań http na sekundę.  

Odwołujący  podał,  iż  zgodnie  z  poz.  2  pkt  I  Tabeli  Wymagań  technicznych  OPZ, 

urządzenie  Loadbalancer  powinno  spełniać  parametr  wydajności  w  zakresie  ilości  zapytań 

http na s

ekundę nie mniejszej niż 1200000.  

Konsorcjum  S&T  w  poz.  2  tabeli  -  Specyfikacji  te

chnicznej  dostarczanego  sprzętu 

oprogramowania  wskazało,  że  zaoferowane  urządzenie  posiada  następujący  parametr: 

„Ilość zapytań http na sekundę: 2000000”.  

Według  odwołującego,  informacja  w  tym  zakresie  nie  odpowiada  rzeczywistości, 

bowiem  zgodnie  z  informacjami  podawanymi  przez  producenta  w  oficjalnej  dokumentacji 

dla 

urządzenia  zaoferowanego  przez  Konsorcjum  S&T  wydajność  wynosi  1100000  zapytań 

http na sekundę.  

Odwołujący  stwierdził,  że  powyższe  wymaganie  dotyczy  wydajności  urządzenia. 

Zgodnie  ze  schematem  warstw  systemów  informatycznych,  odnośnie  których  podawane 

są wskaźniki  wydajnościowe  udostępniane  przez  producenta  F5  komunikacja  HTTP 

(Hypertext  Transfer  Protocol  - 

protokół  przesyłania  dokumentów  hipertekstowych  -  protokół 

sieci  WWW)  odbywa  się  w  warstwie  7.  Parametr  wskazany  w  ofercie  Konsorcjum  S&T, 

tj. 

2000000  zapytań  na  sekundę  nie  dotyczy  w  przypadku  urządzenia  zaoferowanego 

przez tego 

wykonawcę  warstwy  7  a  warstwy  4  odpowiadającej  komunikacji  TCP 

(ang. Transmission  Control  Protocol  - 

protokół  kontroli  transmisji  (danych)).  Dodatkowo, 


odwołujący zauważył, że producent oferowanego przez Konsorcjum S&T urządzenia, posiada 
także inne (wyższe) modele urządzeń Loadbalancer, które posiadają wydajność dla warstwy 

7  (http)  wyższą  niż   wymagana  w  SIWZ  liczba  1200000.  Zdaniem  odwołującego, 

powyższego  należy  wywieść  wniosek,  iż  Konsorcjum  S&T  w  sposób  nieprawidłowy 

dopasowało  oferowany  sprzęt  do  wymagań  przetargowych,  a  tym  samym  konieczne  jest 

zastosowanie wobec oferty tego wykonawcy art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. 

W  dalszej  kolejności  odwołujący  wskazywał,  że  oferta  Konsorcjum  S&T  nie  spełnia 

wymagań w zakresie Usługi warstw 4-7, tj. nie spełnia parametru ochrony DDoS.  

Odwołujący  podał,  iż  zgodnie  z  poz.  11  pkt  I  Tabeli  Wymagań  technicznych  OPZ 

urządzenie  Loadbalancer  powinno  spełniać  wymagania  w  zakresie  „Usług  warstwy  4-7” 

m.in. w odniesieniu do ochrony DDoS.  

Natomiast,  zgodnie  z  informacjami 

pochodzącymi  od  producenta  urządzenia 

oferowanego  przez Konsorcjum  S&T,  w 

celu  spełnienia  funkcjonalności  ochrony  DDoS 

wymagany  jest  dodatkowy  element  BIG-IP 

AFM  (Advanced  Firewall  Manager),  który  jest 

elementem dodatkowym, opcjonalnym modułem, odrębnie zamawianym i płatnym. Moduł ten 

nie znajduje się w standardowym wyposażeniu oferowanego urządzenia, w związku z czym 

powinien on 

być wymieniony i wyceniony w ofercie. Tymczasem, z treści oferty Konsorcjum 

S&T nie 

wynika, że wykonawca uwzględnił ten element w zobowiązaniu ofertowym.  

Zdaniem odwołującego, dodatkowym potwierdzeniem braku uwzględnienia w ofercie 

Konsorcjum  S&T  modułu  umożliwiającego  realizowanie  ochrony  DDoS  jest  fakt  braku 

uwzględnienia  przedmiotowego  elementu  w  wyjaśnieniach  rażąco  niskiej  ceny  składanych 

z

amawiającemu  w  dniu  4  i  24  października  2018  roku.  Gdyby dodatkowe  moduły  były 

przedmiotem  oferty, 

to  Konsorcjum  S&T  ujęłoby  je  w  wycenie  przedmiotu  zamówienia. 

Tym samym, 

w  ocenie  odwołującego,  należy  uznać,  iż  Konsorcjum  S&T  zaoferowało 

z

amawiającemu  urządzenie  w  ukompletowaniu,  które  nie  spełnia  wymagań  określonych 

w SIWZ. 

Reasumując swoje wywody w zakresie zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy 

Pzp, odwołujący stwierdził, iż brak spełnienia przez zaoferowane urządzenie:  

a)  wymaga

nia dotyczącego Portów 1Gb Ethernet 10/100/1000BaseT; 

b) 

wymagania  parametru  wydajności  w  zakresie  wymaganej  ilości  zapytań  http 

na 

sekundę; 

c) 

wymagania w zakresie Usługi warstw 4-7 - parametru ochrony DDoS 

potwierdza 

zasadność odrzucenia oferty Konsorcjum S&T z zastosowaniem art. 89 ust. 1 pkt 2 

ustawy Pzp.  


Jednocześnie  odwołujący  wskazał,  że  błędy  wskazane  w  ofercie  wykonawcy 

Konsorcjum  S&T 

nie  podlegają  możliwości  poprawienia  na  podstawie  art.  87  ust.  2  pkt  3 

ustawy  Pzp. W tym  zakresie,  odwołujący  powołał  się na  wyrok  Krajowej Izby  Odwoławczej 

z dnia  12  czerwca  2012  roku,  wydany  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  1084/12  oraz  na  wyrok 

Krajowej  Izby 

Odwoławczej  z  dnia  11  czerwca  2012  roku,  wydany  w  sprawie  o  sygn.  akt 

KIO 1095/12. 

Odwołujący  podkreślił,  iż  w  przedmiotowej  sprawie  ewentualna  zmiana  treści 

oferty  byłaby  istotna,  ponieważ  prowadziłaby  w  konsekwencji  do  zmiany  zakresu 

zobowiązania ofertowego ww. wykonawcy w stosunku do jego pierwotnej treści (poprzez jego 

rozszerzenie  o  dodatkowe  elementy  nieujęte  w  ofercie).  Ponadto,  odwołujący  podniósł, 

że kwestia  zgodności  zaoferowanego  rozwiązania  z  treścią  SIWZ  nie  powinna  być  w  tym 

przypadku  również  przedmiotem  ewentualnego  wezwania  do  udzielenia  wyjaśnień  w trybie 

art. 87 ust. 1 ustawy 

Pzp, bowiem najprawdopodobniej prowadziłoby to do niedopuszczalnych 

negocjacji  i  uzupełnienia  treści  oferty  Konsorcjum  S&T  o  informacje  pierwotnie  w  niej 

niewskazane

. Odwołujący powołał się przy tym na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 

21 listopada 2016 roku, wydany w sprawie o sygn. akt KIO 2094/16. 

Z  kolei  o

dnosząc  się  do  zarzutu  zaniechania  odrzucenia  oferty  Konsorcjum  S&T 

uwagi  na  nieprawidłowe  wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny,  odwołujący  przedstawił 

następującą argumentację. 

Zdaniem  odwołującego,  treść  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny,  złożonych 

przez Konsorcjum 

S&T w dniu 4 października 2018 roku oraz w dniu 24 października 2018 

roku, 

potwierdza, że oferta tego wykonawcy powinna zostać odrzucona jako zawierająca cenę 

rażąco  niską.  Odwołujący  wskazał,  że  odpowiedzi  udzielone  przez  Konsorcjum  S&T 

na wezwania  z

amawiającego  są  lakoniczne,  ogólnikowe,  a  tym  samym  w  żaden  sposób 

nie 

potwierdzają  realności  zaoferowanej  przez  ten  podmiot  ceny  za  wykonanie  przedmiotu 

zamówienia. Podniósł też, że aktualne brzmienie art. 90 ustawy Pzp wiąże się z powstaniem 

domniemania rażąco niskiej ceny oferty wykonawcy wezwanego do wyjaśnień, którego ciężar 

obalenia spoczywa na wykonawcy. 

Odwołujący powołał się w tym zakresie na wyrok Krajowej 

Izby Odwoławczej z dnia 10 listopada 2017 roku, wydany w sprawie o sygn. akt KIO 2256/17 

oraz  na  wyrok  Krajowej  Izby  Odw

oławczej  z  dnia  31  października  2016  roku,  wydany 

w sprawie o sygn. akt KIO 1903/16. 

Odwołujący podkreślił, że Konsorcjum S&T zobowiązane 

było do udowodnienia, iż zaoferowana cena ma charakter realny, znajduje odzwierciedlenie 

nakładach, które należy ponieść na zrealizowanie przedmiotu zamówienia oraz, iż zachodzą 

po stronie teg

o wykonawcy obiektywne czynniki, które mają wpływ na zaniżenie ceny oferty. 

W

yjaśnienia  powinny  być  konkretne  i  wyczerpujące  wraz  z  dołączeniem  dowodów 

na 

potwierdzenie podnoszonych twierdzeń i wskazywanych wartości. 


Odwołujący podał, że w treści wezwania z dnia 27 września 2018 roku, wystosowanego 

w trybie art. 90 ustawy Pzp, zamawiający wyraźnie wskazał, że oczekuje złożenia wyjaśnień 

wraz z dowodami. Zamawiający w wezwaniu tym podkreślił, że: 

a. 

wymaga  złożenia  również  „szczegółowej  kalkulacji  cenowej  wraz  z  jej  merytorycznym 

uzasadnieniem

”, 

b. 

wyjaśnienia  powinny  mieć  charakter  „kompleksowy  i  rzeczowy,  poparty  konkretnymi 

faktami

”, 

c. 

obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny spoczywa na wykonawcy. 

Natomiast w drugim wezwaniu z dnia 

23 października 2018 roku, również dotyczącym 

rażąco  niskiej  ceny,  zamawiający  wskazał,  że  wymaga  wyjaśnienia  konkretnego  elementu 

wyceny, tj. 

ceny za urządzenie zawartej w tabeli nr 1 (str. 2 wyjaśnień z dnia 4 października 

2018 roku wiersz pierwszy). 

Odwołujący  podkreślił,  że  złożone  w  odpowiedzi  na  tak  sformułowane  wezwania 

wyjaśnienia powinny być odpowiednio szczegółowe i poparte dowodami oraz uwzględniać cały 

okres realizacji zamówienia, natomiast obowiązkiem zamawiającego była prawidłowa ocena 

złożonych  wyjaśnień,  tj.  z  uwzględnieniem  zgodności  oferty  z  przedmiotem  zamówienia 

oraz 

konieczności  wykazania  przez  wykonawcę  okoliczności,  które  są  tylko  dla  niego 

indywidualne,  a  jednocześnie  nie  zachodzą  w  przypadku  pozostałych  wykonawców 

ubiegających się o tego rodzaju zamówienia o podobnej skali i wartości. Złożone wyjaśnienia 

powinny byty wykazać brak domniemanego rażąco niskiego charakteru zaoferowanej ceny. 

Wyjaśnienia  powinny  być  wyczerpujące  i  szczegółowe,  odnoszące  się  do  konkretnych 

okoliczności złożonej oferty, a także zawierać wskazanie konkretnych elementów mających 

wpływ  na  wysokość  zaoferowanej  ceny.  Odwołujący  powołał  się  na  wyrok  Krajowej  Izby 

Odwoławczej z dnia 7 listopada 2014 roku, sygn. akt: KIO 2185/14, a także na wyrok Sądu 

Okręgowego  w  Rzeszowie,  sygn.  akt:  I  Ca  117/12,  wyrok  Sądu  Okręgowego  Warszawa-

Praga,  sygn.  akt:  IV  C

a  1299/09,  wyrok  Sądu  Okręgowego  w  Katowicach,  sygn.  akt: 

XIX 

179/13. Podkreślił, że nie jest wystarczające złożenie wyjaśnień wymieniających jedynie 

wysokość  ponoszonych  kosztów,  bez  udowodnienia  prawidłowości  ich  ujęcia  stosownymi, 

dołączonymi do wyjaśnień dowodami (np. ofertą handlową). Wykonawca wskazując elementy 

oferty mające wpływ na wysokość zaoferowanej ceny, oprócz ich wymienienia, musi wskazać 

również, w jakim stopniu specyficzne, dotyczące go okoliczności, wpłynęły na obniżenie ceny 

oferty, aż do poziomu wskazanego w ofercie. 

Zdaniem  odwołującego,  treść  wyjaśnień  złożonych  przez  Konsorcjum  S&T  pozwala 

na 

stwierdzenie,  że  wykonawca  ten  nie  sprostał  obowiązkowi  obalenia  domniemania 

o niedoszacowaniu  ceny  oferty.  N

ie  wskazał  on  w  swoich  wyjaśnieniach  czynników 


obiektywnych,  które  uzasadniałyby  obniżenie  ceny  oferty,  natomiast  powołał  się  na  bardzo 

ogólne okoliczności, które nie mogą być uznane za wystarczające w kontekście art. 90 ust. 2 

i 3 ustawy Pzp. 

Ponadto, odwołujący zauważył, że Konsorcjum S&T było dwukrotnie wzywane 

do udzielenia wyjaśnień, przy czym za każdym razem wyjaśnienia były bardzo ogólnikowe. 

Odwołujący  stwierdził,  iż  ogólne  deklaracje  nie  mają  jakiejkolwiek  wartości  merytorycznej, 

która pozwalałaby na ocenę, że zaoferowana cena jest realna, w tym w zakresie możliwości 

uzyskania „specjalnych upustów”. Odwołujący wskazał również, że tabela nr 2 przedstawiona 

w wyjaśnieniach z dnia 4 października 2018 roku, nie może stanowić szczegółowej kalkulacji, 

której wymagał zamawiający w wezwaniu. Odwołujący podał, że w tabeli tej Konsorcjum S&T 

przedstawiło elementy wyceny z formularza ofertowego zmniejszając jedynie ceny, natomiast 

zestawienie to n

ie uszczegóławia, jakie konkretnie koszty zostały uwzględnione w pozycjach 

odpowiadających treści formularza ofertowego, jak również nie wyjaśnia w jaki sposób zostały 

obliczone  wskazane  w  niej  pozycje  kosztowe  (tzn.  dlaczego  w  takiej  akurat  wysokości 

wyko

nawca  określił  poszczególne  koszty,  brak  jest  też  dowodów  dołączonych  do  kalkulacji 

uzasadniających realność zakładanych szacunków).  

Ponadto,  odwołujący  podniósł,  iż  dopiero  w  odpowiedzi  na  drugie  wezwanie, 

Konsorcjum  S&T  przedstawiło  oświadczenie  spółki,  będącej  dystrybutorem  urządzeń 

producenta 

oferowanego 

urządzenia. 

Jednocześnie, 

zdaniem 

odwołującego, 

wobec jednoznacznego wezwa

nia z dnia 4 października 2018 roku (żądanie przedstawienia 

dowodów,  uzasadnionej  merytorycznie kalkulacji)  bezzasadne było ponownie wystosowane 

wezwanie z dnia 23 października 2018 roku, albowiem dowody powinny być przedstawione 

już  w  odpowiedzi  na  pierwsze  wezwanie.  Takie  działanie  zamawiającego,  w  ocenie 

odwołującego,  narusza  przepis  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  określający  zasadę  uczciwej 

konkurencji  i 

równego  traktowania  wykonawców.  Odwołujący  zaznaczył  również, 

że Konsorcjum S&T nie uwzględniło w swoich wyjaśnieniach, ani w kalkulacji, innych istotnych 

kosztów  związanych  z  realizacją  zamówienia,  w  tym  np.  kosztu  transportu,  kosztu 

przygotowania oferty, kosztów związanych z realizacją wdrożeń. 

W  dalszej  kolejności  odwołujący  podał,  iż  z  treści  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny 

nie 

wynika,  że  Konsorcjum  S&T  uwzględniło  w  ofercie  dodatkowe  moduły  oraz  licencje 

wymagane  do  spełnienia  wymagań  minimalnych  określonych  w  OPZ.  Odwołujący 

przykładowo  wskazał,  że  jednostkowy  koszt  zakupu  modułu  SFP  przekracza  $350, 

co przy 

liczbie portów 24 (6 urządzeń x 4 porty) daje koszt $8.400. Z kolei, jednostkowy koszt 

modułu  licencyjnego  BIG-IP  AFM  (Advanced  Firewall  Manager)  to  kwota  ok.  $17.500, 

a zatem 

dla 6 urządzeń łączny dodatkowy koszt może wynieść w cenach katalogowych ponad 


Tym  samym,  zdaniem  odwołującego,  należy  uznać,  że  wyjaśnienia  złożone 

przez Konsorcjum 

S&T  nie  spełniają  wymagań  określonych  przepisem  art.  90  ustawy  Pzp, 

a zatem oferta tego wykonawcy podlega odrzuceniu. Na potwierdzenie  swojego stanowiska 

odwołujący  powołał  dodatkowo wyrok Krajowej Izby  Odwoławczej  z  dnia  23  września 2016 

roku, wydany w sprawie o sygn. akt: KIO 1651/16

, a także wyrok Krajowej Izby Odwoławczej 

z dnia 19 maja 2016 roku, wydany w sprawie o sygn. akt: 

KIO 722/16. Odwołujący podkreślił 

również,  że  ogólnikowość  złożonych  przez  Konsorcjum  S&T  wyjaśnień  nie  może  stanowić 

podstawy d

o kierowania do wykonawcy kolejnego wezwania do udzielenia dalszych wyjaśnień 

w trybie art. 90 ustawy Pzp. 

W tym zakresie odwołujący powołał się na wyrok Krajowej Izby 

Odwoławczej  z  dnia  7  listopada  2017  roku,  wydany  w  sprawie  o  sygn.  akt:  KIO  2221/17 

oraz 

wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  6 listopada  2017  roku,  wydany  w  sprawie 

o sygn. akt: KIO 2212/17.  

Reasumując  swoje  wywody  w  zakresie  powyższego  zarzutu,  odwołujący  stwierdził, 

że oferta Konsorcjum S&T podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, 

jak również na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy Pzp. 

W oparciu o powyższe, odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania.  

W dniu  8  listopada 

2018 roku zamawiający przekazał wykonawcom biorącym udział 

postępowaniu  (w  części  1)  zawiadomienie  o  wniesieniu  odwołania  wraz  z jego  kopią 

oraz 

wezwał do przystąpienia do postępowania  odwoławczego.  

Zgodnie  z  art.  185  ust.  2  ustawy  Pzp 

wykonawca  może  zgłosić  przystąpienie 

do 

postępowania  odwoławczego  w  terminie  3  dni  od  dnia  otrzymania  kopii  odwołania, 

wskazując  stronę,  do  której  przystępuje,  i  interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść 

strony, do której przystępuje. Zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby w postaci 

papierowej  albo  elektronicznej  opatrzone  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym,  a  jego 

kopię przesyła się zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie. 

W  dniu  13  listopada 

2018  roku  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie 

zamówienia:  1)  S&T  Poland  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  (lider  Konsorcjum) 

oraz 2) S&T 

Services  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  (członek  Konsorcjum), 

(zwani dalej 

łącznie:  „przystępującym” bądź  „Konsorcjum  S&T”)  zgłosili  swoje przystąpienie 

do 

postępowania  odwoławczego  po stronie  zamawiającego,  przy  czym  zgłaszający 

przystąpienie  wskazali  stronę,  do  której  zgłaszają  przystąpienie  i  interes  w  uzyskaniu 

rozstrzygnięcia na korzyść tej strony. Strony w toku posiedzenia niejawnego z udziałem stron 

potwierdziły otrzymanie kopii zgłoszenia przystąpienia.   


Mając  powyższe  na  uwadze,  Izba  ustaliła,  że  w/w  wykonawcy  zgłosili  przystąpienie 

do 

postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  z  zachowaniem  wymogów 

określonych  w  art.  185  ust.  2  ustawy  Pzp,  tym  samym  stając  się  uczestnikami 

tego 

postępowania.  

W  dniu  20  listopada  2018  roku 

–  przed  otwarciem  posiedzenia  z  udziałem  stron 

uczestników  postępowania  odwoławczego  –  do Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej 

wpłynęła odpowiedź zamawiającego na odwołanie (faxem oraz drogą elektroniczną), w której 

zamawiający  zawarł  oświadczenie  o  uwzględnieniu  odwołania  w  całości.  Odpowiedź 

na 

odwołanie  w  formie  pisemnej  o  tożsamej  treści  zamawiający  złożył  w  dniu  22  listopada 

2018 roku w toku posiedzenia z udziałem stron i uczestników postępowania odwoławczego.  

W  dniu  22  listopada  2018  roku 

przystępujący  -  Konsorcjum  S&T  wniósł  sprzeciw  

w

obec uwzględnienia przez zamawiającego odwołania w całości (ustnie do protokołu).  

Izba  dopuściła  w  niniejszej  sprawie  dowody  z  dokumentacji  postępowania 

zamówienie  publiczne,  przekazanej  przez  zamawiającego  w  kopii  potwierdzonej 

za 

zgodność  z  oryginałem,  w  tym  z:  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  specyfikacji  istotnych 

warunków  zamówienia  (zwanej  dalej:  „SIWZ”),  protokołu  postępowania,  oferty 

przystępującego,  korespondencji  prowadzonej  przez  zamawiającego  z  przystępującym 

w toku 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  w  tym  w  zakresie  wyjaśnień  ceny  oferty 

oraz z 

informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty w części 1 i 3.  

Ponadto, Izba dopuściła dowody z dokumentów, załączonych do pism odwołującego 

oraz przystępującego z dnia 22 listopada 2018 roku, a także złożone przez przystępującego 

w toku rozprawy w dniu 22 listopada 2018 roku.  

I

zba  wzięła  również  pod  uwagę  stanowiska  stron  i  uczestnika  postępowania 

odwoławczego  wyrażone  odpowiednio  w odwołaniu,  w  piśmie  odwołującego  z  dnia 

22 listopada  2018  roku,  w  odpowied

zi  zamawiającego  na odwołanie  oraz  w  piśmie 

przystępującego  z  dnia  22  listopada  2018  roku,  a  także  wyrażone  ustnie  do protokołu 

posiedzenia i rozprawy w dniu 22 listopada 2018 roku. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje: 

W  pierwszej  kolejności  ustalono,  że  odwołanie  nie  zawiera  braków  formalnych 

oraz, 

że został uiszczony od niego wpis we właściwej wysokości.  

Ponadto,  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących  odrzuceniem 

odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp. 


Izba  ustaliła  także,  że  odwołującemu  w  świetle  przepisu  art.  179  ust.  1 ustawy  Pzp 

przysługiwało  uprawnienie  do  wniesienia  odwołania  jako,  że  spełnione  zostały  przesłanki 

dla wniesienia  odw

ołania,  tj.  istnienie  interesu  odwołującego  w  uzyskaniu  przedmiotowego 

zamówienia  oraz  możliwość  poniesienia  przez  niego  szkody  w  wyniku  naruszenia 

przez z

amawiającego przepisów ustawy Pzp.  

Przedmiotem  zamówienia  jest  budowa  i  wdrażanie  systemu  Active  Directory 

oraz 

poczty elektronicznej. Zamówienie zostało podzielone na części. Część 1 – Urządzenia 

do  równoważenia  obciążenia  (Loadbalancery);  część  2  –  Wyposażenie  uzupełniające 

serwerowni; c

zęść 3 – Oprogramowania wirtualizacyjne.  

W dniu 29 października 2018 roku zamawiający poinformował wykonawców o wyborze 

najkorzystniejszej oferty w c

zęści 1 i 3.  

Odwołanie  dotyczy  części  1,  w  ramach  której  zostały  złożone  2  oferty,  tj.  oferta 

odwołującego  –  wykonawcy  Intertrading  Systems  Technology  Sp.  z  o.o.  oraz  oferta 

przystępującego – Konsorcjum S&T. Zamawiający za najkorzystniejszą w części 1 uznał ofertę 

Konsorcjum S&T.  

Konsorcjum S&T 

zaoferowało urządzenie do równoważenia obciążenia (Loadbalancer) 

F5  Networsk/  BIG-IP  i4800  Local  Traffic  Manager  (32GB  Memory,  Max  SSL, 

Max Compression)/  F5-BIG-LTM-I4800  (str.  4  oferty). 

Do  oferty  została  dołączona 

specyfikacja techniczna oferowanego przedmiotu zamówienia (załącznik nr 2b do SIWZ).  

W pkt 11.1. ppkt 7) SIWZ zamawiający wskazał, iż:  

„7) Ponadto, Zamawiający wymaga złożenia specyfikacji technicznej oferowanego przedmiotu 

zamówienia w części 1 (wzór – załącznik nr 2b), w części 2 (wzór – załącznik nr 2c).  

a)  Specyfikacja  techniczna  ofe

rowanego  przedmiotu  zamówienia  musi  zawierać  wszystkie 

informacje  niezbędne  do  weryfikacji  zgodności  oferowanego  sprzętu  z  wymogami 

Zamawiającego. 

b)  Zamawiający  traktuje  specyfikację  techniczną  jako  treść  oferty.  Niezłożenie  specyfikacji 

będzie skutkować odrzuceniem oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Złożenie 

specyfikacji,  z  której  treści  wynikać  będzie  niezgodność  z  wymogami  określonymi  w  SIWZ 

będzie skutkować odrzuceniem oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.”.  

Z  kolei  zgodnie  z  pkt  11.2.  SIWZ: 

„Treść  złożonej  oferty  musi  odpowiadać  treści 

Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia”.  

W  załączniku  nr  1  do  SIWZ  –  Opis  Przedmiotu  Zamówienia  –  w  tabeli  opisującej 

wymagania techniczne w  pkt I  - 

Urządzenie do równoważenia  obciążenia (Loadbalancer) – 


6 szt. 

zamawiający  podał,  że  urządzenia  te  muszą  spełniać  wszystkie  warunki 

oraz 

wymagania sprzętowe opisane poniżej, w tym wskazane w poz. 1, 2 i 11, tj.: 

Lp. 

Nazwa/Parametr   Wymagania techniczne  

I. 

Urządzenie do równoważenia obciążenia (Loadbalancer) – 6 szt. 

muszą spełniać wszystkie warunki oraz wymagania sprzętowe opisane poniżej: 

Ilość/rodzaj 

portów  

  min. 4 porty 1Gb Ethernet 10/100/1000BaseT 

  Dodatko

wy dedykowany port do zarządzania 

Możliwość rozbudowy o dodatkowe porty Ethernet (min. 2) 

Wydajność  

Przepustowość nie mniejsza niż 15Gbps na warstwę 7 (L7); 

Ilość zapytań HTTP na sekundę nie mniejsza niż 1200000; 

Ilość transakcji SSL na sekundę me mniejsza niż 10000; 

Pamięć RAM nie mniejsza niż 32 GB; 

Usługi warstw 4-7 

Manipulowanie nagłówkami http  

  Inspekcja warstwy 7 

Ukrywanie zasobów 

  Ochrona przez SYN Flood 

  Ochrona DDoS 

Multiplikowanie połączeń 

Funkcja zapasowego serwera w puli serwerów  

  Przepisywanie odpowiedzi 

Jednocześnie w załączniku nr 2b do SIWZ – Specyfikacja techniczna dostarczanego 

sprzętu  i  oprogramowania  –  cz.  1,  który  po  odpowiednim  uzupełnieniu,  wykonawca 

był zobowiązany załączyć do oferty, zamawiający podał, iż:  

„W  kolumnie  „PARAMETRY  OFEROWANEGO  URZĄDZENIA”  należy  podać  pełny  opis 

przedmio

tu,  podzespołu  lub parametru.  Nie  dopuszcza  się  pozostawienia  pustych  miejsc 

opisowych lub innych sposobów potwierdzenia. 

Jeżeli  Zamawiający  opisał  wymagane  wartości  określając  ich  minimum  („min.”),  maksimum 

(„max”, „do”), bądź ściśle określił wartość wymaganego parametru, w takim przypadku należy 

wpisać dokładne parametry dla poszczególnych pozycji oferowanego sprzętu.  


Lp. 

Nazwa/Parametr  

Wymagania minimalne  

PARAMETRY 

OFEROWANEGO 

URZĄDZENIA 

Ilość/rodzaj 

portów  

min.  4  porty  1Gb 

Ethernet 

10/100/1000BaseT 

Dodatkowy 

dedykowany  port  do 

zarządzania 

Możliwość rozbudowy 

o  dodatkowe  porty 

Ethernet (min. 2) 

Porty 

1Gb 

Ethernet 

10/100/1000BaseT

: …… szt 

Dodatkowy  dedykowany  port  do 

zarządzania: ………….. szt 

(złącze:………………………) 

Możliwość  rozbudowy  o  ………… 

szt dodatkowych portów Ethernet  

Wydajność  

Przepustowość 

nie 

mniejsza  niż  15Gbps 

na warstwę 7 (L7); 

Ilość  zapytań  HTTP 

na 

sekundę 

nie 

mniejsza 

niż 

Ilość  transakcji  SSL 

na 

sekundę 

me 

mniejsza niż 10000; 

Pamięć 

RAM 

nie 

mniejsza niż 32 GB; 

Przepustowość na warstwie 7 (L7): 

……………. Gbps 

Ilość  zapytań  HTTP  na  sekundę: 

…………………. 

Ilość  transakcji  SSL  na  sekundę: 

…………………….. 

Pamięć RAM: ………….. GB 

Usługi warstw 4-7 

Manipulowanie 

nagłówkami http  

Inspekcja warstwy 7 

Ukrywanie zasobów 

Ochrona  przez  SYN 

Flood 

Ochrona DDoS 

Multiplikowanie 

połączeń 

Funkcja  zapasowego 

serwera 

puli 

serwerów  

Przepisywanie 

odpowiedzi 

(wymienić obsługiwane usługi warstw 4-7)  

…………………………………… 

……………………………………. 

……………………………………. 

……………………………………. 

……………………………………. 

…………………………………… 

……………………………………. 

……………………………………. 

………………………………………. 


Konsorcjum  S&T  w  załączonej  do  oferty  Specyfikacji  technicznej  oferowanego 

przedmiotu  zamówienia  w  części  1  (załącznik  nr  2b  do  SIWZ)  wskazało  na  następujące 

parametry oferowanego 

urządzenia (w zakresie pozycji 1, 2 i 11): 

Lp. 

Nazwa/Parametr   Wymagania minimalne  

PARAMETRY 

OFEROWANEGO 

URZĄDZENIA 

Ilość/rodzaj 

portów  

min.  4  porty  1Gb  Ethernet 

10/100/1000BaseT 

Dodatkowy 

dedykowany 

port do zarządzania 

Możliwość  rozbudowy  o 

dodatkowe  porty  Ethernet 

(min. 2) 

Porty 

1Gb 

Ethernet 

10/100/1000BaseT: 4 szt 

Dodatkowy  dedykowany  port 

do zarządzania: 2 szt 

(złącze:  RJ-45  10/100/100-

BaseT  oraz  RJ-45  Console 

Serial Port) 

Możliwość  rozbudowy  o  8  

dodatkowych portów Ethernet             

(4 x SFP i 4 x SFP+) 

Wydajność  

Przepustowość 

nie 

mniejsza  niż  15Gbps  na 

warstwę 7 (L7); 

Ilość  zapytań  HTTP  na 

sekundę  nie  mniejsza  niż 

Ilość  transakcji  SSL  na 

sekundę  me  mniejsza  niż 

Pamięć RAM nie mniejsza 

niż 32 GB; 

Przepustowość na warstwie 7 

(L7): 20 Gbps 

Ilość  zapytań  HTTP  na 

sekundę: 2000000 

Ilość  transakcji  SSL  na 

sekundę: 20000 

Pamięć RAM: 32 GB 

Usługi  warstw  4-

Manipulowanie 

nagłówkami http  

Inspekcja warstwy 7 

Ukrywanie zasobów 

Ochrona przez SYN Flood 

Ochrona DDoS 

Multiplikowanie połączeń 

Funkcja 

zapasowego 

serwera w puli serwerów  

Przepisywanie odpowiedzi 

(wymienić obsługiwane usługi warstw 4-7)  

Manipulowanie  nagłówkami 

http  

Inspekcja warstwy 7 

Ukrywanie zasobów 

Ochrona przez SYN Flood 

Ochrona DDoS 

Multiplikowanie połączeń 

Funkcja 

zapasowego 

serwera w puli serwerów  

Przepisywanie odpowiedzi 


Odnośnie ceny oferty: 

Wartość  szacunkowa  zamówienia  dla  części  1  została  ustalona  na  1 569 673,92  zł, 

co 

stanowi równowartość 364 049,89 euro.  

W punkcie 13.1 SIWZ zamawiający podał, że: „W formularzu ofertowym (w załączniku 

nr  2  do  SIWZ

)  należy  podać  ceny  jednostkowe  brutto  wyrażone  w  złotych,  które  należy 

pomnożyć  przez  ilość  wymaganego  przedmiotu  zamówienia  i  tak  wyliczoną  kwotę  wpisać 

w rubryc

e „Wartość brutto zł”. Z sumowania wszystkich pozycji z kolumny „Wartość brutto zł” 

otrzymamy całkowitą wartość brutto zamówienia, która będzie stanowić cenę oferty.”. 

W załączniku nr 2 do SIWZ (stanowiącym wzór formularza ofertowego) zamawiający 

zawarł m.in. następującą tabelę do wypełnienia: 

Część 1 – Urządzenia do równoważenia obciążania (Loadbalancery) 

L.p. 

Urządzenie 

producent/model/typ 

Ilość 

Jedn. 

miary 

Cena 

Jednostkowa 

(z VAT) [zł] 

Wartość brutto 

(kol. 3 x kol. 5) [zł] 

Urządzenie do równoważenia 

obciążania (Loadbalancer) 

………………./…………/……… 

szt. 

Wsparcie techniczne (na 36 

miesięcy) 

rok 

Wsparcie inżynierskie  (100 

roboczogodzin)  

rh 

Szkolenie specjalistyczne (con.            

3 dni dla 6 osób) 

szt. 

Wdrożenie rozwiązania  

szt. 

RAZEM   

Powyższa  tabela,  uzupełniona  o  ceny,  została  ujęta  w  ofercie  Konsorcjum  S&T. 

Łączna cena oferty Konsorcjum S&T w części 1 opiewała na kwotę 930 144,00 zł brutto.  

W dniu  27  września 2018  roku  zamawiający  wezwał  Konsorcjum  S&T do  wyjaśnień 

rażąco  niskiej  ceny  wskazując  m.in.,  że:  „Dokonując  oceny  Państwa  oferty,  Zamawiający 

stwierdził,  że  cena  oferty  w  części  1  jest  niższa  o  51.82%  od  wartości  zamówienia 


powiększonej o należy podatek od towarów i usług (…) W związku z powyższym na podstawie 

art.  90  ust.  1  oraz  ust.  1a  pkt  1)  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień 

publicznych,  wzywam  Państwa  do  udzielenia  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów 

dotyczących  szczegółowego  wyliczenia  ceny  oferty.  Udzielone  wyjaśnienia  dotyczące 

elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny wymagają złożenia dowodów, o których 

mowa  w  art.  90  ust.  1  ustawy  PZP,  np.  w  zakresie:  oszczędności  metody  wykonania 

zamówienia,  wybranych  rozwiązań  technicznych,  wyjątkowo  sprzyjających  warunków 

zamówienia  dostępnych  dla  wykonawcy.  Wyjaśnienia  powinny  zawierać  szczegółową 

kalkulację  cenową  wraz  z  jej  merytorycznym  uzasadnieniem,  odnosić  się  do  wyliczenia 

kosztów realizacji zamówienia (poszczególnych pozycji składowych przedmiotu zamówienia) 

oraz  np.  postanowień  umowy  czy  innych  okoliczności  związanych  z  jej  wykonaniem. 

Zamawiający prosi o uszczegółowienie sposobu wyliczenia wszystkich kosztów w cenie oferty. 

Wyjaśnienia powinny mieć charakter kompleksowy i rzeczowy, poparty konkretnymi faktami. 

Wykonawca może wskazać inne czynniki, które uzasadniają zaoferowaną cenę za wykonanie 

zamówienia  oraz  uzasadnić  w  tym  przypadku  w  jaki  sposób  i  w  jakim  stopniu  ich  istnienie 

przekłada  się  na  obniżenie  kosztów  zamówienia.  Zamawiający  informuje,  że  obowiązek 

wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny spoczywa na Wykonawcy (…)”.  

W odpowiedzi na powyższe wezwanie Konsorcjum S&T złożyło w dniu 4 października 

2018  roku  wyjaśnienia  dotyczące  elementów  oferty  mających  wpływ  na  wysokość 

zaoferowanej ceny.  

W dniu 23 października 2018 roku zamawiający na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp 

wezwał wykonawcę – Konsorcjum S&T do udzielenia wyjaśnienia treści złożonych wyjaśnień 

w  zakresie 

rażąco  niskiej  ceny  z  dnia  4  października  2018  roku,  a mianowicie  wyjaśnienia 

istotnego elementu ceny, tj. ceny za urządzenia – kwoty 62 939,00 zł brutto, zawartej w ofercie 

oraz tabeli nr 1.   

W odpowiedzi na 

wezwanie z dnia 23 października 2018 roku Konsorcjum S&T złożyło 

w dniu 24 października 2018 roku wyjaśnienia dotyczące elementów oferty mających wpływ 

na  wysokość  zaoferowanej  ceny  wskazując,  że  przedmiotowe  urządzenia  nabyło 

od 

dystrybutora  sprzętu  za  oznaczoną  cenę  (wyrażoną  w  dolarach),  uzyskaną  dzięki 

otrzymanym cenom specjalnym. Jednocześnie  Konsorcjum S&T podało, że osiągnięcie cen 

specjalnych jest możliwe między innymi z uwagi na długoletnią współpracę z dystrybutorem 

sprzętu i w załączeniu do wyjaśnień przedłożyło oświadczenie dystrybutora, potwierdzające 

fakt otrzymania przez Konsorcjum S&T cen specjalnych oraz potwierdzające wysokość ceny 

za jaką ten dystrybutor zaoferował Konsorcjum S&T urządzenia.  


Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje: 

Izba 

rozpoznała  odwołanie  –  zgodnie  z  dyspozycją  art.  192  ust.  7  ustawy  Pzp  – 

w granicach zar

zutów podniesionych w odwołaniu.  

I. Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie  odrzucenia oferty 

złożonej przez Konsorcjum S&T, mimo, iż jest ona niezgodna z treścią SIWZ.  

Zarzut nie potwierdził się.  

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp z

amawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść 

nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  z  zastrzeżeniem 

art. 87 ust. 2 pkt 3.  

Odwołujący podnosił, że oferta złożona przez Konsorcjum S&T jest niezgodna z treścią 

SIWZ z uwagi na brak spełnienia wymagań dotyczących następujących parametrów: 

1)  p

ortów 1Gb Ethernet 10/100/1000BaseT; 

wydajności w zakresie wymaganej ilości zapytań HTTP na sekundę; 

ochrony DDos w zakresie usług warstw 4-7.  

Ad. 1. 

Odnośnie wymagania dotyczącego portów 1Gb Ethernet 10/100/1000BaseT. 

Odwołujący  podnosił,  że  aby  urządzenie  F5  oferowane  przez  Konsorcjum  S&T 

uzyskało  funkcjonalność  portów  1Gb  Ethernet  10/100/1000BaseT  niezbędne  jest 

zastosowanie  modułów  SFP,  które  nie  są  sprzedawane  standardowo  wraz  z  urządzeniem 

wymienionym w 

ofercie wykonawcy. Odwołujący wskazał, że obowiązkiem Konsorcjum S&T 

było  dookreślenie  w  ofercie,  iż  oferuje  urządzenie  wraz  z  dodatkowymi  modułami, 

poprzez 

które uzyskuje się porty 1Gb Ethernet 10/100/1000BaseT. 

Izba  ustaliła,  że  wykonawca  –  Konsorcjum  S&T  w  załączonej  do  oferty  Specyfikacji 

technicznej  oferowanego  przedmiotu  zamówienia  w  części  1  (której  wzór  stanowił 

załącznik nr 2b do SIWZ) - odnośnie parametru: „ilość/rodzaj portów” - wskazując parametry 

oferowanego urządzenia podał: „Porty 1Gb Ethernet 10/100/1000BaseT: 4szt.”.  

W  ocenie  Izby  z  treści  SIWZ  -  wbrew  twierdzeniom  odwołującego  –  nie  wynika 

obowiązek wykonawcy wskazania w ofercie wszelkich dodatkowych/opcjonalnych modułów, 

niezbędnych  do  osiągnięcia  wymaganych  funkcjonalności.  Taki  obowiązek  nie  wynika 

szczególności z treści załącznika nr 2b do SIWZ, tj. Specyfikacji technicznej oferowanego 

przedmiotu  zamówienia  w  części  1,  który  określał  w  jaki  sposób  wykonawcy  mają  opisać 

parametry  oferowanego  urządzenia  (we  wzorze  tym  zostały  wykropkowane  miejsca 

pozostawione wykonawcom do uzupełnienia w zakresie wymaganych informacji). Izba uznała, 


że wszystkie oczekiwane przez zamawiającego informacje odnośnie oferowanego urządzenia 

w zakresie parametru 

„ilość/rodzaj portów” zostały ujęte w ofercie Konsorcjum S&T.  

Potwierdzenia zarzutu niezgodności treści oferty z treścią SIWZ – wbrew stanowisku 

odwołującego  -  nie  może  stanowić  okoliczność,  że  w  złożonych  zamawiającemu 

wyjaśnianiach rażąco niskiej ceny wykonawca nie wskazał, iż w zakres wyceny przedmiotu 

zamówienia  wchodzą  dodatkowe  moduły  umożliwiające  uzyskanie  funkcjonalności  portów 

1Gb Ethernet 10/100/1000BaseT. 

Z tych też względów zarzut niezgodności treści oferty Konsorcjum S&T z treścią SIWZ 

w powyższym zakresie nie potwierdził się.  

Ad.  2.  Odnośnie  wymagania  dotyczącego  ilości  zapytań  HTTP  na  sekundę  nie  mniejszej 

niż 1200000.  

Odwołujący podnosił, że parametr wskazany w ofercie Konsorcjum S&T, tj. 2000000 

zapytań na sekundę nie dotyczy w przypadku oferowanego urządzenia warstwy 7, a warstwy 

odpowiadającej komunikacji TCP.  

Izba  ustaliła,  że  wykonawca  –  Konsorcjum  S&T  w  załączonej  do  oferty  Specyfikacji 

technicznej  oferowanego  przedmiotu  zamówienia  w  części  1  odnośnie  parametru: 

„wydajność”, w ramach którego zamawiający jako wymaganie minimalne określił m.in.: „ilość 

zapytań HTTP na sekundę nie mniejsza niż 1200000”, podał: „ilość zapytań HTTP na sekundę 

2000000”.   

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 190 ust. 1 zd. 1 ustawy Pzp strony 

uczestnicy postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody dla stwierdzenia 

faktów, z których wywodzą skutki prawne.  

Izba  uznała,  że  odwołujący  nie  przedstawił  wiarygodnych  dowodów  i  nie  wykazał, 

że spełnienie wymagania określonego przez zamawiającego w postaci: „ilość zapytań HTTP 

na 

sekundę nie mniejsza niż 1200000” może być realizowane wyłącznie w warstwie 7.  

Z  wyciągu  dokumentacji  urządzenia  producenta  F5  model  i4800,  załączonego 

do 

pisma odwołującego z dnia 22 listopada 2018 roku, wynika, że dla powyższego urządzenia: 

„liczba  zapytań  L7 na sekundę:  1.1  mln”,  natomiast  „liczba  zapytań  L4  HTTP  na  sekundę: 

2mln”.  

Ponadto, z 

wydruków pochodzących ze stron producenta, zarówno dla oferowanego 

modelu 

urządzenia, jak i w odniesieniu do innych modeli, producent używa oznaczenia „HTTP” 

przy warstwie 4.  


Jednocześnie,  złożony  przez  odwołującego  artykuł,  a  pochodzący  ze  strony 

producenta F5 określa, że: „LAYER 7 (HTTP)”, a „LAYER 4 (TCP)”.  

Z kolei przystępujący, załączył do pisma procesowego z dnia 22 listopada 2018 roku, 

oświadczenie  dystrybutora  urządzenia  F5  z  dnia  19  listopada  2018  roku,  potwierdzające, 

że urządzenia  F5  BIG-IP  i4800  Local  Traffic  Manager  (32  GB  Memory,  Max  SSL, 

Max Compression) posiada

ją wydajność nie mniejszą niż 1200000 zapytań HTTP na sekundę, 

a w 

oferowanym rozwiązaniu posiadają wydajność – 2000000 zapytań HTTP na sekundę.  

Nie ulega wątpliwości i nie było to sporne, że ilość zapytań dla oferowanego urządzenia 

na  sekundę  w  warstwie  7 -  wynosi  1100000,  a  ilość  zapytań  w  warstwie  4  –  2000000. 

Natomiast,  mając  na  uwadze  przedłożone  dowody,  Izba  uznała,  jak  już  wcześniej  zostało 

wskazan

e,  że  odwołujący  nie  wykazał,  iż  spełnienie  wymagania  określonego 

przez 

zamawiającego w postaci: „ilość zapytań HTTP na sekundę nie mniejsza niż 1200000” 

może być realizowane wyłącznie w warstwie 7. 

Z tych też względów zarzut niezgodności treści oferty Konsorcjum S&T z treścią SIWZ 

w powyższym zakresie nie potwierdził się. 

Ad. 3. 

Odnośnie wymagania dotyczącego ochrony DDoS w zakresie usług warstw 4-7.  

Odwołujący podnosił, że zaoferowane przez Konsorcjum S&T  urządzenie F5 w celu 

spełnienia  funkcjonalności  ochrony  DDoS  wymaga  dodatkowego  elementu  BIG-IP 

AFM 

(Advanced  Firewall  Manager).  Wskazywał,  że  moduł  ten  nie  znajduje  się 

standardowym  wyposażeniu  oferowanego  urządzenia  i  powinien  on  być  wymieniony 

w ofercie.  

Izba  ustaliła,  że  wykonawca  –  Konsorcjum  S&T  w  załączonej  do  oferty  Specyfikacji 

technicznej  oferowanego  przedmiotu  zamówienia  w  części  1  odnośnie  parametru:  „usługi 

warstw  4-

7”,  w  ramach  którego  zamawiający  jako  wymaganie  minimalne  określił 

m.in.: 

„ochrona  DDoS”,  wskazując  parametry  oferowanego  urządzenia  podał:  „ochrona 

DDoS”.  

Odnośnie 

kwestii 

obowiązku 

wskazania 

ofercie 

wszelkich 

dodatkowych/opcjonalnych 

modułów, 

niezbędnych 

do 

osiągnięcia 

wymaganych 

funkcjonalności  stanowisko  Izby  jest  tożsame  jak  zaprezentowane  w  przypadku  parametru 

dotyczącego  portów  1Gb  Ethernet  10/100/1000BaseT.  Izba  uznała,  że  również  w  zakresie 

wymagań co do ochrony DDoS wykonawca podał w ofercie oczekiwane przez zamawiającego 

informacje. 


Co do kwestii 

w jaki sposób ma być realizowana ochrona DDoS, w tym czy konieczny 

jest, 

dla  spełnienia  tego  wymagania,  dodatkowy  moduł  AFM  w  przypadku  oferowanego 

przez 

Konsorcjum S&T urządzenia, Izba podnosi, co następuje.  

Po  pierwsze,  w  ocenie  Izby, 

zamawiający  nie  sprecyzował  w  treści  SIWZ  jakiego 

zakresu ochrony DDoS oczekuje. 

Zamawiający postawił jedynie ogólne wymaganie „ochrona 

DDoS”.  

Po  drugie,  odwołujący  –  wbrew  obowiązkowi  wynikającemu  z  art.  190  ust.  1  zd.  1 

ustawy Pzp 

– nie wykazał, że ochrona DDoS może być realizowana w przypadku urządzenia 

oferowanego  przez  przystępującego  tylko  i  wyłącznie  przy  użyciu  modułu  AFM  (złożone 

przez 

odwołującego  dowody  nie  potwierdzają  tego  w  sposób  jednoznaczny). 

Przykładowo korespondencja  mailowa  prowadzona  przez  odwołującego  z  dystrybutorem 

sprzętu F5 Clico (załączona do pisma odwołującego z dnia 22 listopada 2018 roku) – zawiera 

dwie propozycje konfiguracji sprzętu i ofertę cenową przedstawione w odpowiedzi na prośbę 

wycenę  loadbalancera  F5  z  określonymi  funkcjami.  Z  korespondencji  tej  nie  wynika, 

iż nie jest możliwe spełnienie wymagań określonych przez zamawiającego w zakresie ochrony 

DDoS przez zastosowanie rozwiązania LTM. Podobnie korespondencja mailowa prowadzona 

przez  odwołującego  z dystrybutorem  sprzętu  F5  Veracomp  (również  załączona  do  tego 

samego pisma odwołującego) wskazuje na wycenę sprzętu w dwóch różnych konfiguracjach, 

przy  czym 

odnośnie  opcji  z  licencją  LTM  +  AFM  dystrybutor  zaznacza,  że:  „jeśli  będzie 

przy 

zakupie  wymagana  ochrona  zaawansowana”.  A  jak  powyżej  wskazano,  zamawiający 

nie 

określił zakresu wymaganej ochrony DDoS.  

Z  kolei,  z 

załączonego  do  pisma  procesowego  przystępującego  z  dnia  22  listopada 

2018 roku, oświadczenia dystrybutora urządzenia F5 z dnia 19 listopada 2018 roku, wynika, 

że urządzenia  F5  BIG-IP  i4800  Local  Traffic  Manager  (32  GB  Memory,  Max  SSL, 

Max Compression) 

spełniają 

wszystkie 

wymagania 

techniczne 

postawione 

przez  

zamawiającego  w  postępowaniu,  w tym  w  oferowanym  przez  Konsorcjum  S&T 

rozwiązaniu LTM, znajduje się ochrona przed atakami DDoS (np. przed atakami SYN Flood, 

Slowloris etc.).  

dowodów zgromadzonych w sprawie nie wynika zatem, że ochrona przed atakami 

DDoS nie może być realizowana także w ramach LTM, oferowanym przez przystępującego.  

Z  tych  też  względów  zarzut  niezgodności  treści  oferty  Konsorcjum  S&T  z  treścią 

SIWZ 

w powyższym zakresie nie potwierdził się. 


Wobec  powyższego  Izba  uznała  zarzut  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp 

za bezpodstawny.  

II. Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp poprzez  zaniechanie odrzucenia oferty 

Konsorcjum S&T, mimo, iż zawiera ona rażąco niską cenę  

oraz 

zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy Pzp poprzez wadliwą 

ocenę wyjaśnień rażąco niskiej ceny i zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum S&T, mimo, 

iż wykonawca ten nie złożył wyjaśnień spełniających wymagania określone w art. 90 ust. 1-3 

ustawy Pzp.  

Izba  uznała,  że  potwierdził  się  zarzut  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  4 

w zw. z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy Pzp.  

Zgodnie  z  dyspozycją  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp  Zamawiający  odrzuca  ofertę, 

jeżeli zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.  

Z kolei jak wynika z art. 90 ust. 1a ustawy Pzp 

przypadku gdy cena całkowita oferty 

jest  ni

ższa  o  co  najmniej  30%  od  wartości  zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek 

od 

towarów  i  usług,  ustalonej  przed  wszczęciem  postępowania  zgodnie  z  art.  35  ust.  1  i  2 

lub 

średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert,  zamawiający  zwraca  się 

o udziel

enie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności 

oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia.  

Stosownie  do  dyspozycji  art.  90  ust.  2  ustawy  Pzp  o

bowiązek  wykazania,  że  oferta 

nie 

zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy. 

Zgodnie  zaś  z  art.  90  ust.  3  ustawy  Pzp  zamawiający  odrzuca  ofertę  wykonawcy, 

który nie udzielił wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz ze złożonymi dowodami 

potwierdza,  że  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia. 

W  rozstrzyganej  sprawie  niewątpliwie  zamawiający  był  zobowiązany,  na  mocy 

powołanego powyżej przepisu art. 90 ust. 1a ustawy Pzp, do zwrócenia się do wykonawcy 

udzielenie wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny, z uwagi na to, że cena oferty Konsorcjum 

S&T w 

części 1 była niższa o 51,82% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek 

od 

towarów i usług. 

Wskazać  również  należy,  że  rozstrzygając  o  zarzutach  odwołania  podniesionych 

przez 

odwołującego w oparciu o powyżej powołane przepisy ustawy Pzp, jak i w kontekście 

okoliczności  faktycznych  przywołanych  przez  odwołującego  w  uzasadnieniu  odwołania 

na 

potwierdzenie  tychże  zarzutów,  Izba  jest  zobowiązana  do  badania  nie  tyle  samej  ceny 


oferty,  co  czynności  zamawiającego  polegającej  na  ocenie  złożonych  przez  wykonawcę 

wyjaśnień i prawidłowości zaniechania odrzucenia oferty tego wykonawcy. 

Izba  uznała,  że  zamawiający  w  sposób  nieprawidłowy  ocenił  wyjaśnienia  złożone 

przez Konsorcjum S&T 

w zakresie ceny oferty, błędnie uznając, iż potwierdzają one, że oferta 

nie 

zawiera rażąco niskiej ceny.  

Nie  jest  tak  jak  twierdził  przystępujący  podczas  rozprawy,  że  pierwsze  wezwanie 

za

mawiającego  z  dnia  27  września  2018  roku  było  ogólne,  natomiast  złożone  przez  niego 

wyjaśnienia  były  konkretne,  a  ich  treść  dostosowana  do  treści  wezwania. 

Według przystępującego,  właściwe  zapytanie  pojawiło  się  dopiero  w  drugim  wezwaniu 

zamawiającego  z  dnia  23  października  2018  roku,  w  którym  zamawiający  wyraził  swoje 

wątpliwości  co do  ceny urządzenia.  Dlatego  też dopiero  w  odpowiedzi  na  drugie  wezwanie 

zamawiającego przystępujący przedłożył stosowny dowód.  

Przede  wszystkim, 

Izba  zauważa,  że  zamawiający  w  pierwszym  wezwaniu 

do 

wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny,  skierowanym  do  wykonawcy  –  Konsorcjum  S&T  w  dniu 

września 2018  roku, wskazał,  że  wzywa  go  do udzielenia  wyjaśnień,  w  tym  do  złożenia 

dowodów.  Zamawiający  w  przedmiotowym  wezwaniu  nie  ograniczył  się  do  ogólnikowego 

przytoczenia  podstawy  pra

wnej  wezwania,  ale  podał,  że  wyjaśnienia  powinny  zawierać 

szczegółową kalkulację cenową z merytorycznym uzasadnieniem, odnosić się do wyliczenia 

kosztów  realizacji  zamówienia  w  zakresie  poszczególnych  pozycji  składowych  przedmiotu 

zamówienia  oraz  np.  postanowień  umowy  czy  innych  okoliczności  związanych  z  jej 

wykonaniem.  Zamawiający  jednoznacznie  prosił  o  uszczegółowienie  sposobu  wyliczenia 

wszystkich  kosztów  w  cenie  oferty  i  podkreślił,  że  wyjaśnienia  powinny  mieć  charakter 

kompleksowy, rzeczowy, poparty konkretnymi faktami.  

W  odpowiedzi  na  tak  skonstruowane  wezwanie 

do  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny, 

Konsorcjum S&T w dniu 4 października 2018 roku złożyło wyjaśnienia dotyczące elementów 

oferty  mających  wpływ  na  wysokość  zaoferowanej  ceny.  Wyjaśnienia  złożone 

przez 

Konsorcjum  S&T  są  ogólnikowe  i  nie  zawierają  żadnych  konkretnych  okoliczności 

czy 

czynników właściwych temu wykonawcy, mających bezpośredni wpływ na zaoferowaną 

cenę.  

Konsorcjum  S&T  w  swoich  wyjaśnieniach  wskazywało  m.in,  że  cena  zaoferowana 

części 1 „nie jest ceną rażąco niską w stosunku do przedmiotu zamówienia. Zaoferowana 

cena jest 

ceną konkurencyjną dzięki pozytywnym aspektom cenotwórczym (w tym w zakresie 

partnerstwa  z  producentem),  uwzględnionym  przez  Wykonawcę  przy  jej  kalkulowaniu, 

na 

które składają się przede wszystkim poniższe elementy (…). Konsorcjum S&T zapewniło, 

iż cena przedstawiona w ofercie uwzględnia wszystkie wymagania zamawiającego oraz reguły 


prowadzenia  działalności  gospodarczej  ukierunkowanej  na  zysk.  Dalej  wskazywało, 

że na zaoferowaną  cenę  ma  wpływ  znajomość  dostarczanego  rozwiązania.  Wykonawca 

ten 

zwracał  uwagę,  że  posiada  wyspecjalizowany  zespół  i  ogromne  doświadczenie 

sprzedaży  urządzeń  F5,  a  także  w  świadczeniu  usług  serwisowych,  konsultingowych, 

wsparcia  i 

wdrożeniowych.  Następnie  zaprezentował  tabelę  oferty  sprzedażowej  w  rozbiciu 

na p

oszczególne elementy, stanowiącą kopię tabeli ujętej w treści oferty, a także identyczną 

tabelę ze wskazaniem niższych cen za poszczególne elementy stwierdzając, iż „dla rozwiania 

wszel

kich  wątpliwości  wskazujemy  z  kolei  składowe  zaoferowanej  ceny  w  ofercie,  w  ujęciu 

fi

rmy S&T (a zatem z uwzględnieniem kosztów rzeczywistych, ryzyk i przewidywanego zysku 

(…).  I  dodał,  że  „z  przyczyn  oczywistych  powyższe  ma  wyłącznie  charakter  wewnętrzny 

ramach  wyceny  oferty  w  trybie  przyjętym  u  Wykonawcy.  Z  powyższego  wynika, 

że Wykonawca uwzględnił wszystkie świadczenia wymagane przez Zamawiającego, a koszty 

które  będą  ponoszone  w  toku  realizacji,  pozwalają  Wykonawcy  osiągnąć  zysk”. 

Dalej 

wskazywał, że „cena za Wykonanie przedmiotu zamówienia zgodnie z OPZ, projektem 

umowy  i  wymaganiami  SIWZ  skalkulowana  została  na  podstawie  analizy  dostarczonych 

informacji oraz doświadczenia firmy S&T. Cena uwzględnia także specjalne upusty dostawcy 

sprzętu  oraz  wsparcia  technicznego  producenta  (S&T  otrzymała  ceny  specjalne)  (….) 

Dodatkowo cena za usługi takie jak szkolenia, wsparcie inżynierskie, wdrożenie rozwiązania 

została skalkulowana w oparciu i zasoby własne S&T (…). Tabela nr 2 zawiera rzeczywisty 

koszt  Wykonawcy 

z  tytułu  wykonania  przedmiotowego  zamówienia.  Spółka  S&T  składając 

ofertę uwzględniła zysk (tj. na poziomie … ), jak również potencjalne ryzyko związane z jego 

wykonaniem (tj. na poziomie….) . Tym samym cena za ryzyko zgodnie z zasadami wyceniania 

ryzyka 

przez S&T, uwzględnia w szczególności: 

odpowiedzialność kontraktową wykonawcy, w tym ewentualne kary umowne,  

niedoszacowanie pracochłonności, 

znajomość rozwiązań funkcjonalnych u Zamawiającego, 

  ryzyko kursowe, 

wieloletnie doświadczenie firmy w prowadzeniu tego typu projektów, 

stopień skomplikowania przedmiotu zamówienia określonego w SIWZ, 

  zasoby kadrowe i kompetencyjne S&T.  

Wykonawca podkreślił również, że złożenie oferty było poprzedzone wielowątkową procedurą 

akceptacji biznesu m.in. 

od strony finansowej oraz, że posiada wdrożony system zarządzania 

jakością  ISO.  Reasumując,  oświadczył  i  potwierdził,  że  w  zaoferowanej  cenie  brutto 

uwzględniono  wszystkie  koszty  związane  z  wykonaniem  przedmiotu  zamówienia 

oraz 

uwzględniono  wszystkie  wymagania  określone  we  wzorze  umowy  oraz  we  wszystkich 


załącznikach  do  wzoru  umowy,  a  w  szczególności  pracochłonność  oraz  stopień 

skomplikowania świadczenia usługi serwisowej w okresie obowiązywania umowy.  

Jak  z  powyższego  wynika,  złożone  wyjaśnienia  są  ogólnikowe  i  odwołują  się 

do powtarzanych 

wielokrotnie  przez  wykonawców  czynników  takich  jak:  znajomość 

oferowanego  rozwiązania,  posiadanie  zasobów  własnych,  doświadczenie,  posiadanie 

wyspecjalizowanego 

zespołu  czy  upusty  cenowe.  Jednocześnie  wykonawca  nie  wskazał 

jaki sposób i w jakim stopniu ich istnienie przekłada się na obniżenie kosztów zamówienia – 

wbrew  wyraźnemu  żądaniu  wyrażonemu  przez  zamawiającego  w  treści  wezwania  z  dnia 

września 2018 roku. Także, wbrew żądaniu zamawiającego wykonawca ten nie załączył 

do 

wyjaśnień  żadnych  dowodów,  jak  i  szczegółowej  kalkulacji.  Jedynie  w  treści  wyjaśnień, 

zawarł  tabelę  z wyszczególnionymi  cenami  za poszczególne  elementy  przedmiotu 

zamówienia – tożsamą jak ujęta w formularzu ofertowym - a zatem nie sposób uznać, że był 

to nowy element wyjaśniający sposób kalkulacji ceny, który miał potwierdzać, że zaoferowana 

cena nie jest rażąco niska. Za przedstawienie wymaganej kalkulacji nie sposób również uznać 

tabeli 

nr  2  z  wyjaśnień  przystępującego,  albowiem  w  identycznym  układzie,  jak  tabela nr  1 

(ujęta w ofercie),  wskazywała jedynie na niższe ceny poszczególnych elementów przedmiotu 

zamówienia. Przystępujący wywodził na tej podstawie, że zobrazował zamawiającemu w jaki 

sposób  zamierza  osiągnąć  zysk  oraz,  że  uwzględnił  w  cenie  również  ryzyko.  Izba  jednak 

uznaje  w  tym  zakresie  twierdzenia  wykonawcy 

za  gołosłowne,  nie  wyjaśniające  w  żaden 

sposób, że cena oferty została prawidłowo skalkulowana.  

Reasumując, w ocenie Izby, wyjaśnienia złożone przez Konsorcjum S&T w odpowiedzi 

na pierwsze wezwanie zamawiającego z dnia 27 września 2018 roku do wyjaśnienia rażąco 

niskiej  ceny  są  ogólne,  lakoniczne,  niewyczerpujące,  nie  odpowiadają  wezwaniu 

zamawiającego i nie potwierdzają realności zaoferowanej ceny. Poza tym nie zostały poparte 

jakimikolwiek  dowodami,  ani  też  szczegółową  kalkulacją,  o  co  prosił  zamawiający 

w przedmiotowym wezwaniu.  

Izba  w  składzie  orzekającym  w  niniejszej  sprawie  podziela  argumentację  wyrażoną 

wyroku  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  14  września  2018  roku,  wydanym  w  sprawie 

sygn.  akt:  KIO  1764/18,  iż:  „W orzecznictwie  Krajowej  Izby  Odwoławczej, 

jak i w 

orzecznictwie  sądów  powszechnych,  ugruntowany  jest  pogląd,  iż  sytuacja  prawna 

wykonawcy,  który  złożył  wyjaśnienia  ogólne,  nieadekwatne  do  wezwania,  nie  poparte 

dowodami,  nie  pozwalające  na  ustalenie  czy  cena  została  skalkulowana  prawidłowo, 

jest w 

zasadzie  analogiczna  do  sytuacji  wykonawcy,  który  zaniechał  złożenia  jakichkolwiek 

wyjaśnień  (por.  m.in.  wyrok  KIO  z  dnia  19  maja  2016  r.,  sygn.  akt  KIO  722/16,  wyrok 

KIO z dnia 20 maja 2010 r., sygn. akt 

KIO 730/10, wyrok Sądu Okręgowego w Częstochowie 


z dnia 12 sierpnia 2005 r. sygn. VI Ca 464/05, wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 

4 czerwca 2008 r., sygn. X Ga 127/08

) (…). 

Obowiązkiem  wykonawcy  jest,  aby  w  odpowiedzi  na  wezwanie  wystosowane 

przez 

zamawiającego  udzielił  wyjaśnień  dotyczących  okoliczności,  które  wpłynęły 

na 

wysokość  zaoferowanej  ceny,  a  brak  tych  wyjaśnień,  czy  też  złożenie  wyjaśnień 

nieprzekonujących,  skutkować  winny  odrzuceniem  oferty  (por.  m.in.  wyrok  KIO  z dnia 

stycznia 2016 r., sygn. akt KIO 2721/15). Podkreślić trzeba, iż efektem składanych wyjaśnień 

ma  być  stworzenie  podstaw  do  uznania  przez  zamawiającego,  że  podejrzenie  dotyczące 

rażąco niskiej ceny oferty nie było uzasadnione. W ocenie Izby istotną wagę jaką przypisać 

należy przedstawieniu szczegółowych wyjaśnień potwierdza ustawowy wymóg przedstawienia 

dowodów na poparcie stawianych tez wynikający z art. 90 ust. 1 Ustawy Pzp, zgodnie z którym 

jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco niskie 

stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości 

wykonania 

przedmiotu 

zamówienia 

zgodnie 

wymaganiami 

określonymi 

przez 

zamawiającego  lub  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów,  zamawiający  zwraca  się 

udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu.”.   

W konsekwencji Izba uznała, że wykonawca nie wykazał, że oferta nie zawiera rażąco 

niskiej ceny.  

Tym  samym,  zamawiający,  poprzez  zaniechanie  odrzucenia oferty  Konsorcjum  S&T 

na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 ustawy Pzp, już w związku ze złożeniem 

pierwszych  wyjaśnień  z  dnia  4  października  2018  roku,  naruszył  przepisy  ustawy  Pzp 

w tym zakresie.  

Ponadto, w ocenie Izby, 

brak było podstaw do wystosowania drugiego wezwania z dnia 

23 października 2018 roku do wyjaśnień rażąco niskiej ceny, co słusznie podnosił odwołujący. 

Należy  bowiem  zauważyć,  że  wystosowanie  ponownego  wezwania  do  wyjaśnień  nie może 

usprawiedliwiać  niewywiązania  się  przez  wykonawcę  z  obowiązku  złożenia  rzetelnych 

kompleksowych wyjaśnień w odpowiedzi już na pierwsze wezwanie.  

W  związku  z  powyższym  Izba  uznała,  że  takie  działanie  zamawiającego  stanowi 

naruszenie  zas

ad  wyrażonych  w  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp,  zgodnie  z  którym  Zamawiający 

przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający 

zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami 

proporcjona

lności i przejrzystości. 

Mając  powyższe  na  uwadze  Izba  orzekła  -  jak  w  punkcie  1  i  2  sentencji  wyroku  – 

u

względniając  odwołanie  i  nakazując  zamawiającemu  w  części  1  unieważnienie  wyboru 


najkorzystniejszej oferty, powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym odrzucenie oferty 

Konsorcjum S&T na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. 90 ust. 3 ustawy 

Pzp oraz oddalając 

zarzuty odwołania w pozostałym zakresie. 

kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  stosownie  do wyniku 

postępowania - na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i pkt 2 

lit. b) 

oraz § 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. 

sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od odwołania  oraz rodzajów  kosztów 

postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972). 

Zgodnie  z  art.  192  ust.  9  ustawy  Pzp 

w  wyroku  oraz  w  postanowieniu  kończącym 

postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego.  

Z  kolei  w  świetle  art.  192  ust.  10  ustawy  Pzp  strony  ponoszą  koszty  postępowania 

odwoławczego stosownie do jego wyniku, z zastrzeżeniem art. 186 ust. 6. 

Stosownie do § 3 pkt 1 i pkt 2 lit. b) powołanego powyżej rozporządzenia do kosztów 

postępowania odwoławczego, zalicza się: 

wpis, obejmujący w szczególności (…)  

uzasadnione koszty stron postępowania odwoławczego, a w okolicznościach, o których 

mowa w  §  5  ust.  1 pkt 3 lit.  b lub  §  5  ust.  3 pkt  2,  koszty  uczestnika postępowania 

odwoławczego,  który  przystąpił  po  stronie  zamawiającego  oraz  wniósł  sprzeciw, 

wysokości  określonej  na  podstawie  rachunków  przedłożonych  do  akt  sprawy, 

obejmujące w szczególności (…).   

b) 

wynagrodzenie pełnomocników, jednak nie wyższe niż kwota 3600 zł. 

Zgodnie  za

ś  z  §  5  ust.  2  pkt  2  ww.  rozporządzenia  w  przypadku  uwzględnienia 

odwołania przez Izbę jeżeli uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił po stronie 
zamawiającego,  wniósł  sprzeciw  wobec  uwzględnienia  zarzutów  przedstawionych 

odwołaniu  w  całości  albo  w  części,  gdy  zamawiający  uwzględnił  część  zarzutów, 

odwołujący  nie  wycofał  pozostałych  zarzutów  odwołania,  Izba  zasądza  od  wnoszącego 

sprzeciw  równowartość  kwoty  wpisu  na  rzecz  odwołującego  oraz  koszty,  o  których  mowa 

§ 3 pkt 2, na rzecz odwołującego lub zamawiającego. 

W niniejszej sprawie 

Izba uwzględniła odwołanie. 

Przystępujący  –  Konsorcjum  S&T  –  wniósł  sprzeciw  wobec  uwzględnienia 

przez 

zamawiającego zarzutów przedstawionych w odwołaniu w całości. 

Tym samym  na podstawie 

§ 5 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia przystępujący został 

obciążony kosztami postępowania odwoławczego.  


Na  koszty  postępowania  odwoławczego  w  niniejszej  sprawie  składał  się  wpis 

od 

odwołania  uiszczony  przez odwołującego  w  kwocie  15  000,00  zł,  którą  to  kwotę 

Izba 

zaliczyła  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego,  a  także  koszty  związane 

wynagrodzeniem pełnomocnika odwołującego w wysokości 3 600,00 zł.   

Biorąc  powyższe  pod  uwagę  Izba  orzekła  o  kosztach  postępowania  jak  w  pkt  3 

sentencji wyroku i zasądziła od przystępującego na rzecz odwołującego kwotę 18 600,00 zł 

tytułem uiszczonego wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.  

Przewodniczący:   ……………….……….…….………… 

Członkowie:           ………………………………………... 

…………………………………………