KIO 684/17 WYROK dnia 25 kwietnia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

KIO 464/17 

Sygn. akt: KIO 684/17 

WYROK 

z dnia 25 kwietnia 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  w składzie: 

Przewodniczący:      Klaudia Szczytowska-Maziarz 

Protokolant:             Piotr Cegłowski 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  21  kwietnia  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  7  kwietnia  2017  r.  przez 

wykonawcę  N.  S.A.  z  siedzibą  we  W.  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zakład 

Ubezpieczeń Społecznych z siedzibą w W. 

przy udziale  wykonawcy D. P. Sp. z o.o. z siedzibą w W., zgłaszającego przystąpienie do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

uwzględnia  odwołanie  w  zakresie  zaniechania  odrzucenia  oferty  wykonawcy  D.  P. 

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  W.  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  

z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015, poz. 2164 

ze  zm.)  z  tego  powodu,  że  nie  podał  modelu  oferowanego  sprzętu  do  rejestracji 

ekranów, nie zaoferował urządzeń wymaganych do rozbudowy przestrzeni dyskowej 

w  Centrali  Zakładu  Ubezpieczeń  Społecznych  w  W.,  nie  zaoferował  licencji  IPA 

Group-Routed add-on oraz  w  zakresie zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy D. 

P.  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  W.  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  4  

w  związku  z  art.  90  ust.  2    ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015,  poz.  2164  ze  zm.)  i  nakazuje  zamawiającemu 

unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  ponowienie  czynności 


KIO 684/17 

badania  i  oceny  ofert,  a  w  jej  ramach  odrzucenie  oferty  wykonawcy  D.  P.  

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  W.  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  i  4  w  związku  

z  art.  90  ust.  2  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  

(t.j.  Dz.  U.  z  2015,  poz.  2164  ze  zm.),  zarzut  zaniechania  odrzucenia  oferty 

wykonawcy D. P. Sp. z o.o. z siedzibą w W. na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z 

dnia 

stycznia 

r. 

Prawo 

zamówień 

publicznych  

(t.j.  Dz.  U.  z  2015,  poz.  2164  ze  zm.)  z  tego  powodu,  że  nie  uwzględnił  w  ofercie 

rozbudowy istniejącego środowiska testowego COT nie potwierdził się, 

kosztami  postępowania  obciąża  Zakład  Ubezpieczeń  Społecznych  z  siedzibą  

w W. i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  N.  S.A.  z 

siedzibą we W. tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza od Zakład Ubezpieczeń Społecznych z siedzibą w W. na rzecz N. 

S.A.  z  siedzibą  we  W.  kwotę  15 000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy 

złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego 

poniesione z tytułu wpisu od odwołania. 


KIO 684/17 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015, poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………. 


KIO 684/17 

U z a s a d n i e ni e 

W  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  „Rozbudowa  Centrum 

Obsługi  Telefonicznej”  (Dz.U.  UE  z  dnia  16  kwietnia  2016  r.  2016/S  075-131410) 

prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych 

z  siedzibą  w  W.  (dalej  „zamawiający”)  wykonawca  N.  S.A.  z  siedzibą  we  W.  (dalej 

„odwołujący”) złożył odwołanie wobec czynności wyboru oferty złożonej przez wykonawcę D. 

P. Sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej „D.") jako najkorzystniejszej, zarzucając zamawiającemu 

naruszenie  następujących  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015, poz. 2164 ze zm.)  [dalej „ustawa Pzp”]: 

1.  art  89  ust.  1  pkt  2,  poprzez  jego  niezastosowanie  i  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

wykonawcy D., podczas gdy treść oferty tego wykonawcy nie odpowiada treści SIWZ,  

2.  art.  84  ust.  1  i  art.  87  ust.  1,  poprzez  prowadzenie  negocjacji  z  wykonawcą  D. 

prowadzącą do zmiany treści oferty tego wykonawcy po upływie terminu do składania 

ofert,  

3.  art. 90 ust. 3, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy D., który nie złożył 

wyjaśnień i nie potwierdził, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny w stosunku 

do  przedmiotu  zamówienia  i  w  konsekwencji  naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy 

Pzp,  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  D.,  która  zawiera  rażąco 

niska cenę  w stosunku do przedmiotu zamówienia, 

4.  art.  91  ust.  1,  poprzez  dokonanie  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  podlegającej 

odrzuceniu, 

5.  art.  7  ust.  3,  poprzez  możliwość  udzielenia  zamówienia  wykonawcy  D.  wybranemu 

niezgodnie z przepisami ustawy Pzp, 

6.  art.  7  ust.  1,  poprzez  nierówne  traktowanie  wykonawców  i  niezachowanie  uczciwej 

konkurencji podczas czynności badania i oceny oferty. 

Z ostrożności, na wypadek gdyby Izba nie uznała zasadności powyższych zarzutów, 

odwołujący zarzucił zamawiającemu także naruszenie: 

7.  art.  26  ust.  3  i  4  ustawy  Pzp,  poprzez  zaniechanie  wezwania  wykonawcy  D.  do 

uzupełnienia  oświadczeń  lub  dokumentów  składanych  na  potwierdzenie,  że 

wykonawca ten spełnia warunek udziału w zakresie wiedzy i doświadczenia. 

Odwołujący wniósł o: 

1.  uwzględnienie odwołania, 

2.  nakazanie  zamawiającemu  unieważnienia  czynności  wyboru  najkorzystniejszej 

oferty, 


KIO 684/17 

3.  nakazanie zamawiającemu dokonania ponownej oceny ofert, 

4.  nakazanie  zamawiającemu  odrzucenia  oferty  wykonawcy  D.  na  postawie  art.  89 

ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy Pzp, 

5.  nakazanie  zamawiającemu  dokonania  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty 

odwołującego,  

z ostrożności 

6.  nakazanie  zamawiającemu  wezwania 

wykonawcy  D.  do  uzupełnienia 

dokumentów  składanych  na  potwierdzenie  spełniania  warunku  podmiotowego  

w zakresie wiedzy  i doświadczenia lub wyjaśnienia przedłożonych wraz z ofertą 

dokumentów, w przypadku gdyby oferta wykonawcy D. nie podlegała odrzuceniu. 

W  odniesieniu  do  zarzutu  nr  1  i  nr  2  odwołujący  podał,  że  wykonawcy  zobowiązani 

byli złożyć ofertę, w tym Formularz cenowy zawarty w Ofercie stanowiący Załącznik nr 1 do 

SIWZ – zgodnie z Tabelą A Formularza cenowego zamawiający wymagał, aby do każdego 

wyspecyfikowanego  w  tej  Tabeli  etapów  realizacji  dołączyć  specyfikację  produktów  wg. 

Specyfikacji  produktów  dostarczanych  w  ramach  Etapu.  Wskazał,  że  w  piśmie  

nr  993200/271/IN-363/2016  z  dnia  23  maja  2016  r.,  w  odpowiedzi  na  pytanie  nr  52, 

zamawiający  wyjaśnił,  że  wykonawca  powinien  dołączyć  specyfikację  produktów  na  etapie 

składania  ofert,  a  specyfikacja  produktów  winna  być  zgodna  z  tabelą  „Specyfikacja 

produktów dostarczanych w ramach Etapów". Wskazał także, że pismem nr 993200/271/1N-

17/2017  z  dnia  10  stycznia  2017  r.  zamawiający  dokonał  modyfikacji  postanowień  SIWZ 

(uchylił  SIWZ  zamieszczoną  na  swojej  stronie  w  dniu  18  kwietnia  2016r.  i  wprowadził 

ujednoliconą  wersję  SIWZ;  celem  ułatwienia  identyfikacji  wprowadzonych  modyfikacji, 

zamawiający  zmiany  wyróżnił  kolorem  czerwonym)  –  w  Tabeli  B  „Specyfikacja  produktów 

dostarczanych  w  ramach  Etapów"  przed  modyfikacją  SIWZ  dla  Sprzętów  Etapu  I  i  Etapu  II 

był  wymóg  przedstawienia  w  kolumnie  pierwszej  asortymentu  ze  wskazaniem 

„Producent/model*  (*wypełnia  Wykonawca)",  zamawiający  zmodyfikował  ten  wymóg  

i  w  wersji  ujednoliconej  SIWZ  wprowadził  zapis  cyt.:  „Producent  oraz  model*  (*wypełnia 

Wykonawca)", wyróżniając spójnik „oraz" kolorem czerwonym. 

Odwołujący  ocenił,  że  zamawiający  tym  samym  w  sposób  jednoznaczny  określił 

wymóg  i  wszyscy  wykonawcy  zostali  zobowiązani  na  etapie  składania  ofert  do  dołączenia 

specyfikacji  produktów,  ze  wskazaniem  oferowanych  przez  siebie  sprzętów  dla  Etapu  I  

i Etapu II producenta oraz modelu oferowanego sprzętu. 

W  odniesieniu  do  zarzutu  nr    1  –  niepodania  modelu  oferowanego  sprzętu  do 

rejestracji  ekranów  odwołujący  wskazał,  w  wykonawca  D.  w  swojej  ofercie  w  Tabeli  B 

„Specyfikacja produktów dostarczanych w ramach Etapów", Etap I oraz Etap II, dział Sprzęt, 


KIO 684/17 

wiersz „i inne  *  Producent  oraz  model"  podał  jedynie  cyt.:  „i  inne:  Sprzęt  do  rejestracji 

ekranów Producent oraz model - HP".  

Podniósł,  że  zamawiający  w  sposób  nieuprawniony  pismem  nr  993200/271/IN-

145/2017 z dnia 2 marca 2017 r., powołując się na art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, pytaniem nr 1, 

wezwał  wykonawcę  D.  do  wyjaśnienia,  jaki  jest  model  oferowanego  sprzętu  do  rejestracji 

ekranów, w wyniku czego wykonawca D. w piśmie z dnia 8 marca 2017 r wyjaśnił, cyt.: „Ad. 

1.1.  Sprzęt  do  rejestracji  ekranów  -  dyski  twarde  przeznaczone  do  macierzy  dyskowej 

udostępnionej przez Zamawiającego w lokalizacjach J. i N. Producent HP, pakiet dysków o 

efektywnej  pojemności  3TB  w  raid5  model  HP  MSA  900GB12G  SAS  10K  SFF(2.5in)  Dual 

Port Enterprise " 

Podkreślił,  że  wykonawca  D.  w  swojej  ofercie  nie  wskazał  modelu  sprzętu,  który 

mógłby  zostać  uznany  za  przedmiot  oferty  i  poddany  weryfikacji,  ale  wskazał  tylko  na 

producenta  HP,  co  oznacza  że  przedmiot  oferty  nie  został  określony,  a  zamawiający  nie 

mógł  z  treści  oferty  wykonawcy  D.  wywieść,  co  jest  mu  oferowane,  a  co  potwierdza 

chociażby wystosowane przez zamawiającego wezwanie.  

Stwierdził, że dopiero na etapie składania wyjaśnień wykonawca D. określił przedmiot 

oferty.  

Podniósł także, że art. 87 ust. 1 ustawy Pzp nie służy do negocjacji czy zmian treści 

oferty,  lecz  do  jej  wyjaśniania,  gdy  treść  ta  jest  niejednoznaczna  –  jednak  wobec  braku  

w  ofercie  wykonawcy  D.  istotnej,  wymaganej  przez  zamawiającego  treści  oferty,  

tj. informacji na temat modelu, nie było podstaw do wystosowania wezwania do wyjaśnienia 

treści oferty.  

W  ocenie  odwołującego  doszło  do  niedozwolonego  uzupełnienia  treści  oferty,  po 

upływie terminu składania ofert. 

Odwołujący  stanął  na  stanowisku,  że  mając  na  względzie  sposób  skonstruowania 

Tabeli  B  „Specyfikacja  produktów  dostarczanych  w  ramach  Etapów",  gdzie  zamawiający 

wprost wskazał, że dla Sprzętów Etapu I i Etapu II wymaga podania producenta oraz modelu 

za  oczywiste  należy  uznać,  to  że  wykonawca  D.  miał  obowiązek  podać  informacje  

z  jednej  strony  pozwalające  na  zidentyfikowanie  przedmiotu  oferty,  a  z  drugiej  strony 

pozwalające  na  zweryfikowanie,  czy  oferowany  przedmiot  świadczenia  odpowiada 

szczegółowym wymaganiom technicznym. 

Zdaniem  odwołującego  treść  oferty  wykonawcy  D.  nie  określała  jaki  model  sprzętu 

jest oferowany, co skutkowało nie tylko tym, że niewiadomym jest, co wykonawca D. oferuje, 

ale  także  tym,  że  bez  tych  informacji  zamawiający  nie  mógł  zweryfikować  zgodności 

parametrów  i funkcjonalności. Uzupełnił, że podanie jedynie producenta nie daje możliwości 

stwierdzenia nawet , z jakiej grupy produktowej jest dostarczane rozwiązanie HP (np. czy są 

to  komputery  biurkowe,  czy  laptopy,  czy  inne),  mające  spełnić  wymagania  określone  przez 


KIO 684/17 

zamawiającego  w  pkt.5.1)  Opisu  Przedmiotu  Zamówienia  (OPZ)  cyt.  „Wymagane  jest 

dostarczenie  przestrzeni  dyskowej  niezbędnej  do  nagrywania  ekranów  stacji  roboczych 

konsultanta";  zamawiający  nie  był  w  stanie  sprawdzić  czy  spełnione  jest  wymaganie 

określone w „Ogólnych wymaganiach na sprzęt i oprogramowanie"                            w pkt. 

2.9  Opisu  Przedmiotu  Zamówienia  (OPZ)  cyt.  „Sprzęt  dostarczony  w  ramach  niniejszego 

zamówienia  musi  w  sposób  niezakłócony  współdziałać  ze  sprzętem  stanowiącym 

ś

rodowisko COT funkcjonującym u Zamawiającego" (środowisko to zamawiający wskazał w 

Załączniku  nr  1  do  OPZ  „Opis  systemu  centrum  obsługi  telefonicznej  (COT)"  –  serwery  i 

macierze  dyskowe  (str.  44-48  OPZ),  na  których  może  być  realizowana  funkcja  nagrywania 

ekranów stacji roboczych konsultanta. 

Stwierdził,  że  to  od  zaoferowanego  i  wprost  nazwanego  sprzętu  zależy  możliwość 

spełnienia  wymagań  określonych  przez  zamawiającego  w  pkt.  5.1)  Opisu  Przedmiotu 

Zamówienia (OPZ), w szczególności w zakresie zapisu liczby interakcji miesięcznie (ok. 100 

tys.),  z  gwarancją  do  przechowywania  nagrań  ekranów  za  okres  co  najmniej  1  roku; 

możliwość przechowywania zarejestrowanych interakcji – działań realizowanych w systemie 

przez  konsultantów  COT  jednocześnie  podczas  realizacji  obsługi  Klienta  i  30  sekund  po 

zakończeniu  tej  interakcji  –  jest  z  punktu  widzenia  oceny  jakości  świadczonych  usług 

zamawiającego  kluczową  funkcjonalnością  w  skali  całego  kraju,  oddziaływującą 

bezpośrednio na jakość funkcjonowania całego systemu.  

Podsumował,  że  mając  na  uwadze  tę  kluczową  funkcjonalność  i  treść  oferty 

wykonawcy  D.  bez  wskazania  modelu  oferowanego  sprzętu,  zamawiający  nie  jest  

w stanie zweryfikować, czy zaoferowany przez wykonawcę D. sprzęt do rejestracji ekranów 

jest  kompatybilny,  ani  tego  czy  zostanie  zrealizowana  podstawowa  funkcjonalność 

realizowana przez system COT. 

Powołał się na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie o sygn. akt KIO 1369/15 

z  dnia  13  lipca  2015  r., podając  że  skład  orzekający  podkreślił,  iż  skoro zamawiający  żąda 

podania  nazwy  modelu  oraz  producenta  to  oznacza  to,  iż  wykonawca  winien  tak 

sprecyzować  oznaczenie  wyrobu,  aby  pozwalało  to  na  jego  jednoznaczną  identyfikację 

(podobne stanowisko w wyroku KIO 1759/16 z 5 października 2016 r.), a także na wyrok KIO 

1939/15 z 16 września 2015 r., podając że Izba zwróciła uwagę, że brak podania oznaczeń 

oferowanego  ogólnie  sprzętu  nie  pozwala  na  jego  identyfikację,  a  wykonawca  w  takiej 

sytuacji  na  etapie  realizacji  zamówienia  mógłby  zastosować  dowolny  sprzęt  najtańszy  na 

rynku,  niskiej jakości;  przedmiot  zamówienia  musi  zostać  sprecyzowany  w  ofercie,  poprzez 

oznaczenia umożliwiające identyfikację oferowanego wyrobu podczas oceny ofert i wskazała 

cyt.:  „W  przeciwnym  bowiem  razie  wykonawca  miałby  swobodę  wymiany,  czy  uzupełnienia 

elementów  istotnych  dla  prawidłowego  wykonania  przedmiotu  zamówienia  -  po  upływie 

terminu  składania  ofert,  co  godziłoby  w  zasadę  niezmienności  oferty,  a  także  stanowiło 


KIO 684/17 

obejście  zakazu  wynikającego  z  art.  87  ust.  1  zdanie  2  ustawy  Pzp.  Dopuszczenie  do 

sformułowania,  bądź  skonkretyzowania  przez  wykonawcę  treści  oferty  po  upływie  terminu 

składania  ofert  byłoby  ponadto  sprzeczne  z  zasadą  równego  traktowania  wykonawców  i 

uczciwej konkurencji wyrażoną w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp". Nadto powołał się na wyrok KIO 

1962/12  z  26  września  2012  r.  –  pominięcie  nazwy  modelu  wyrobu  nie  można  uznać  za 

wynik  oczywistej  omyłki  pisarskiej  lub  innej  omyłki,  której  poprawienie  nie  spowodowałoby 

istotnych zmian w treści oferty. 

Podkreślił,  że  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  nie  służy  uzupełnieniu  treści  oferty  oraz,  że 

brak  żądanych  informacji  odnoszących  się  bezpośrednio  do  przedmiotu  zamówienia  nie 

może zostać uzupełniony w wyniku wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień.  

Zdaniem  odwołującego  w  przedmiotowym  postępowaniu  doszło  do  zmiany  treści 

oferty  wykonawcy  D.  po  upływie  terminu  składania  ofert,  co  narusza  art.  84  ust.  1  i  art.  87 

ust.  1  ustawy  Pzp;  treść  oferty  wykonawcy  D.  jest  niezgodna  z  treścią  SIWZ,  co  stanowi 

podstawę do odrzucenia tej oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. 

Na  zakończenie  stwierdził,  że  zgodnie  z  art.  91  ust.  1  ustawy  Pzp  zamawiający  ma 

obowiązek  dokonać  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  jednak  tylko  spośród  ofert 

niepodlegających  odrzuceniu,  gdyż  zamawiający  najpierw,  po  badaniu  ofert,  dokonuje 

odrzucenia  ofert  na  podstawie  art.  89  ust.  1  ustawy  Ppzp,  a  dopiero  następnie  dokonuje 

oceny  ofert  i  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  na  podstawie  art.  91  ust.  1  ustawy  Pzp  – 

zamawiający wybrał ofertę wykonawcy D., mimo że podlegała ona odrzuceniu. 

W  odniesieniu  do  zarzutu  nr    2  –  niezaoferowanie  urządzeń  wymaganych  do 

rozbudowy przestrzeni dyskowej w Centrali ZUS odwołujący stwierdził, że wykonawca D. nie 

zaoferował  i  tym  samym  nie  skalkulował  urządzeń  wymaganych  do  rozbudowy  przestrzeni 

dyskowej 

Centrali 

ZUS 

– 

przypadku 

zakupu 

rozwiązania 

zgodnego  

z posiadanym przez zamawiającego, a takie właśnie rozwiązanie (podał odwołujący) zostało 

zaoferowane przez tego wykonawcę. 

Odwołujący  podał,  że  zgodnie  z  wymogiem  określonym  w  pkt.  I.I.A.  tiret  2  OPZ 

wykonawca zobowiązany był dla Centrali ZUS rozbudować przestrzeń dyskową (dostarczyć  

i  zainstalować  dyski)  –  w  przypadku  zastosowania  sprzętu  i  oprogramowania  posiadanego 

przez  zamawiającego.  Wskazał,  że  wykonawca  D.  w  Tabeli  B  „Specyfikacja  produktów 

dostarczanych w ramach Etapów" Etap I, dział Sprzęt, wiersz „i Inne * Producent oraz model" 

nie wskazał wymaganego sprzętu, a zamawiający w piśmie nr 993200/271/1N-145/2017 z 2 

marca 2017r., pytaniem nr 3, zwrócił się do tego wykonawcy o wyjaśnienie cyt.: "Zgodnie z 

Rozdział  1  pkt  1  ppkt  A,  drugie  tire  OPZ  Zamawiający  wymagał:  rozbudowa  przestrzeni 

dyskowej  (dostawa  i  instalacja  dysków)  -  w  przypadku  zastosowania  sprzętu  

i  oprogramowania  posiadanego  przez  Zamawiającego”.  Zamawiający  prosi  o  wyjaśnienie, 


KIO 684/17 

czy sprzęt wymieniony w ofercie, w formularzu cenowym w Tabeli B Specyfikacja produktów 

dostarczanych  w  ramach  Etapów  w  części  dotyczącej  Etapu  l,  sekcja  Sprzęt,  spełnia  to 

wymaganie?

Odwołujący  podał,  że  wykonawca  D.  udzielił  odpowiedzi  cyt.:  „Sekcja  Sprzę

wyszczególniona  jest  jako  grupa  sprzętu  i  zawiera  w  wycenie  koszty  zakupu  dysków  na 

potrzeby  rozbudowy  przestrzeni  dyskowej  w  Centrali  ZUS.  Producent  HP,  jeden  pakiet  12 

dysków model HP MSA 900GB12G SAS 10K SFF(2.5in) Dual Port Enterprise." 

Odwołujący  podniósł,  że  wykonawca  D.  w  sposób  nieuprawniony,  powołując  się  na 

jedną pozycję w Tabeli B „Specyfikacja produktów dostarczanych w ramach Etapów", Etap I, 

dział  Sprzęt,  wiersz  „i  Inne”  Sprzęt  do  rejestracji  ekranów  Producent  oraz  Model  -  HP" 

wskazał, że dotyczy ona również rozbudowy przestrzeni dyskowej.  

Podkreślił,  że  sprzęt  do  rejestracji  ekranów  dotyczy  lokalizacji  N.  i  J.,  natomiast 

rozbudowa przestrzeni dyskowej dotyczy Centrali ZUS.  

Podniósł,  że  wykonawca  D.,  nie  wpisując  w  przywołanej  Tabeli  żadnego  modelu 

urządzenia,  na  etapie  oceny  ofert,  usiłuje  tą  jedną,  niezdefiniowaną  pod  kątem  modelu 

urządzenia  pozycją,  zniwelować  wszystkie  nieuwzględnione,  a  wymagane  przez 

zamawiającego w SIWZ sprzęty. 

Odwołujący  za  aktualne  uznał  przytoczone  przy  zarzucie  nr  1  uzasadnienie  

i orzecznictwo. 

Podkreślił,  że  skoro  zamawiający  określił  wprost  wymagania  w  zakresie  rozbudowy 

przestrzeni  dyskowej  w  Centrali  ZUS  i  żądał  podania  nazwy  modelu  oraz  producenta  to 

oznacza  to,  iż  wykonawca  zobowiązany  był  w  swojej  ofercie  sprecyzować  sprzęt,  wykazać 

go i przedstawić cenę. 

W  ocenie  odwołującego  wskazywanie  na  etapie  składania  wyjaśnień,  że  „Sekcja 

Sprzęt wyszczególniona jest jako grupa sprzętu i zawiera w wycenie koszty zakupu dysków 

na potrzeby rozbudowy przestrzeni dyskowej w Centrali ZUS. Producent HP, jeden pakiet 12 

dysków model HP MSA 900GB 12G SAS 10K SFF(2.5in) Dual Port Enterprise ", w sytuacji, 

gdy  wykonawca  D.  w  tej  pozycji  wskazał  jedynie  cyt.:  „i  inne:  Sprzęt  do  rejestracji  ekranów 

Producent  oraz  model”  stanowi  niedozwolone  uzupełnienie  treści  oferty,  po  wyznaczonym 

terminie  składania  ofert;  konkretyzowanie  treści  oferty  w  trakcie  udzielania  wyjaśnień  jest 

zmianą  treści  oferty  po  upływie  terminu  składania  ofert,  co  narusza  art.  84  

ust. 1 i art. 87 ust. 1 ustawy Pzp. 

Podsumował, że treść oferty wykonawcy D. jest niezgodna z treścią SIWZ, co stanowi 

podstawę do odrzucenia tej oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. 

W odniesieniu do zarzutu nr  3 – nieuwzględnienia w ofercie rozbudowy istniejącego 

ś

rodowiska testowego COT, w tym dostawy sprzętu i oprogramowania, w celu odwzorowania 

pracy środowiska produkcyjnego COT odwołujący podał,  że  zamawiający określił realizację 


KIO 684/17 

przedmiotu  zamówienia  w  trzech  etapach,  gdzie  w  ramach  Etapu  I  i  II  przewidziana  jest 

rozbudowa  istniejącego  środowiska  produkcyjnego  COT,  w  tym  dostawa  sprzętu  

i  oprogramowania  oraz  wdrożenie  dwóch  nowych  lokalizacji  (zamawiający  wskazał  na  

str.  44-50  OPZ  sprzęt  i  oprogramowanie,  które  aktualnie  ma  zastosowanie  u 

zamawiającego); jednocześnie zamawiający zastrzegł przy realizacji Etapu III, wspólnego dla 

wszystkich lokalizacji, że cyt.: „w przypadku oferowania sprzętu i oprogramowania innego niż 

zastosowane  u  Zamawiającego,  wykonawca  w  ramach  tego  etapu  zobowiązany  jest  do 

rozbudowy  istniejącego  środowiska  testowego  COT,  w  tym  dostawy  sprzętu  

i  oprogramowania  (jeśli  są  wymagane)  w  celu  odwzorowania  pracy  środowiska 

produkcyjnego COT".  

Uzupełnił,  że  dodatkowo  zapis  ten  został  doprecyzowany  przez  zamawiającego  we 

wzorze umowy (str. 4) stanowiącym załącznik nr 2 do SIWZ cyt.: Wykonawca (jeśli będzie to 

wymagane  ze  względu  na  zastosowanie  sprzętu  i/lub  oprogramowania  odmiennego  niż 

zastosowane u Zamawiającego, zobowiązany będzie do dostawy i instalacji oprogramowania 

do  stanowisk  administracyjnych  i  monitorujących  COT  Zamawiającego  oraz  rozbudowy 

ś

rodowiska testowego COT w celu odwzorowania środowiska produkcyjnego COT." 

Stwierdził  na  powyższej  podstawie,  że  wykonawca  w  przypadku  oferowania  sprzętu                                               

i  oprogramowania  innego  niż  te,  które  zastosowane  są  u  zamawiającego  zobowiązany  był  

w  ramach  realizacji  przedmiotowego  zamówienia  do  rozbudowy  istniejącego  środowiska 

testowego  COT,  w  tym  dostawy  sprzętu  i  oprogramowania  (jeśli  są  wymagane),  w  celu 

odwzorowania pracy środowiska produkcyjnego COT. 

Odwołujący podał, że wykonawca D. w swojej ofercie wskazał, że w ramach Etapów I 

i  II  dostarczy  sprzęt  inny  niż  sprzęt  obecnie  posiadany  przez  zamawiającego,  zarówno  w 

ś

rodowisku produkcyjnym, jak i testowym, tj.: 

1.  telefony Polycom WX 301, 

2.  przełącznik sieciowy Aruba 5406R, 

3.  serwer mediów HP DL360. 

Zestawił  sprzęt  wyspecyfikowany  przez  zamawiającego  i  zaoferowany  przez 

wykonawcę  D.  (telefony  Polycom  VVX  301,  przełącznik  sieciowy  Aruba  5406R,  serwer 

mediów  HP  DL360),  wskazując  każdorazowo,  że  zaistniała  konieczność  rozbudowy 

istniejącego  środowiska  testowego  COT,  w  tym  dostawy  sprzętu  i  oprogramowania  w  celu 

odwzorowania pracy środowiska produkcyjnego COT. 

Uznał,  że  w  Tabeli  B  „Specyfikacja  produktów  dostarczanych  w  ramach  Etapów'", 

Etap  I  oraz  Etap  II,  dział  Sprzęt,  wiersz  „i  inne*  Producent  oraz  model"  nie  zostały 

zaoferowane  i  wskazane,  a  w  konsekwencji  również  nie  zostały  skalkulowane:  telefon 

Polycom WX 301, przełącznik sieciowy Aruba 5406R oraz serwer mediów HP DL360, które 


KIO 684/17 

są  niezbędne  do  odwzorowania  środowiska  produkcyjnego  i  do  spełnienia  wymogu 

określonego przez zamawiającego. 

Podniósł,  że  wykonawca  D.  nie  potwierdził  realizacji  przedmiotu  zamówienia                                      

w zakresie rozbudowy istniejącego środowiska testowego COT określonego w pkt. 1.2 OPZ 

–  przy  zaoferowaniu  ww.  sprzętu  nie  ma  przewidzianej  rozbudowy  środowiska  testowego, 

więc nie jest ono tożsame z produkcyjnym, co oznacza że  zamawiający nie ma możliwości 

testowania poprawności działania całego systemu. 

Podsumował, że treść oferty wykonawcy D. jest niezgodna z treścią SIWZ, co stanowi 

podstawę do odrzucenia tej oferty na mocy art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. 

W  odniesieniu  do  zarzutu  4  –  niezaoferowania  licencji  "IPA  Group-Routed  add-on"                                       

i  niezapewnienia  zgodności  zestawu  licencji  z  wymaganą  funkcjonalnością  odwołujący 

podniósł,  że  wykonawca  D.  w  Tabeli  B  „Specyfikacja  produktów  dostarczanych  

w ramach Etapów" w sekcji „Oprogramowanie systemowe wraz z licencjami" nie przedstawił 

licencji  „IPA  Group-routed  add-on"  niezbędnej  do  uzyskania  funkcjonalności  opisanej  przez 

zamawiającego  w  Rozdziale  3  OPZ  –  w  pkt  3.2  ppkt  30  tego  zamawiający  wyspecyfikował 

wymagane  funkcjonalności  i  określił  wymagania  na  oprogramowanie  cyt.:  „Zarządzanie 

zamówionymi rozmowami: 

• 

sortowanie listy zadań z zamówionych rozmów rosnąco oraz malejąco po wszystkich 

kolumnach listy, 

• 

podgląd  zadania  z  zamówioną  rozmową  wychodzącą  wraz  z  następującymi 

parametrami:  

• 

o identyfikator Konsultanta, 

• 

numer telefonu; 

opis sprawy 

opcjonalnie identyfikator klienta (użytkownika PUE) / identyfikator sprawy, 

status (zamówiona, zaakceptowana, zrealizowana, odrzucona), 

data i czas zamówienia, 

data i czas akceptacji/odrzucenia, 

data i czas realizacji, 

identyfikator zatwierdzającego/odrzucającego, 

• 

zatwierdzanie  lub  odrzucanie  zamówionych  rozmów  będących  w  statusie 

„zamówiona" 

Stwierdził,  że  zamawiający  na  stronie  56  OPZ  w  tabeli  „System  oparty  jest  na 

oprogramowaniu:  (...)"  wskazał  listę  aktualnie  posiadanych  licencji  oprogramowania 

standardowego 

– 

pozycja 

„Oprogramowanie 

Contact 

Center 

firmy 

I. 

I.",  


KIO 684/17 

w  tym  licencje  "IPA  Designer  addon”,  która  umożliwia  korzystanie  z  tworzonych  przez 

użytkownika w module IPA dowolnych procesów biznesowych. 

Podał, że zamawiający posiada 245 sztuk licencji "IPA Group-Routed add-on", które 

służą do: 

1.  uruchamiania  na  stanowisku  konsultanta  COT  procesów  biznesowych,  stworzonych 

wcześniej przez konsultanta, 

2.  odbierania  zadań  biznesowych  dystrybuowanych  z  kolejek  ACD  do  konsultantów 

COT, 

3.  odbierania zadań biznesowych kierowanych bezpośrednio do konsultantów COT  

i  zgodnie  z  Rozdziałem  1  pkt  1  ppkt  A  i  B,  pierwszy  tiret  OPZ  wymagał  od 

wykonawców  dostawy  i  instalacji  oprogramowania  wraz  z  licencjami  niezbędnymi  dla 

spełnienia wszystkich wymagań określonych przez zamawiającego. 

Podał także, że pismem nr 993200/271/1N-145/2017 z dnia 2 marca 2017 r., 

powołując się na art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, pytaniem nr 4, zamawiający wezwał wykonawcę 

D.  do  wyjaśnienia  cyt.:  „W  formularzu  cenowym  w  Tabeli  B  Specyfikacja  produktów 

dostarczanych  w  ramach  Etapów  w  części  dotyczącej  Etapu  I  i  Etapu  II  w  sekcji 

Oprogramowanie  standardowe  wraz  z  licencjami  zostały  wymienione  licencje  stanowiące 

komplet oferowanego oprogramowania I. I. 2016 R3. Zamawiający prosi o wyjaśnienie, czy 

oferowane  przez  Państwa  oprogramowanie  umożliwia  realizację  wszystkich  ww. 

funkcjonalności?" 

Wskazał, że wykonawca D., pismem z dnia 8 marca 2017 r., udzielił odpowiedzi cyt.: 

„Oświadczamy,  że  oprogramowanie  oferowane  w  ramach  systemu  realizuje  wszystkie 

wymagania ujęte w SIWZ." 

Odwołujący stwierdził, że niewykazanie, a co za tym idzie niedostarczenie w ramach 

realizacji przedmiotowego zamówienia przez wykonawcę D. licencji "IPA Group-Routed add-

on"  oznacza,  że  wykonawca  ten  nie  dostarczy  wymaganej  przez  zamawiającego 

funkcjonalności opisanej w pkt 3.2 ppkt 30 Rozdziału 3 OPZ, bez wprowadzenia modyfikacji 

w obecnym systemie COT. 

Podkreślił,  że  zamawiający  na  końcu  Rozdziału  2,  na  stronie  5  OPZ  zastrzegł  cyt.:                                  

W  przypadku  zaoferowania  przez  Wykonawcę  oprogramowania  innego  niż  zastosowane                                     

u  Zamawiającego,  Zamawiający  nie  przewiduje  modyfikacji  obecnego  systemu  COT  na 

potrzeby integracji lub współpracy z oferowanym rozwiązaniem”. 

Dodał,  że  niedostarczenie  w  ramach  realizacji  przedmiotowego  zamówienia  licencji 

"IPA  Group-Routed  add-on"  pozbawi  zamawiającego  funkcjonalności  standardowej 

oferowanej  przez  moduł  IPA  oraz  możliwości  kastomizacji  i  rozwoju  systemu  COT  

w przyszłości w lokalizacjach będących przedmiotem zamówienia. 


KIO 684/17 

Podsumował, że treść oferty wykonawcy D. jest niezgodna z treścią SIWZ, co stanowi 

podstawę do odrzucenia tej oferty na mocy art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. 

W  odniesieniu  do  zarzutu  nr  5  –  niewykazania  i  nieudowodnienia,  że  zaoferowana 

cena  nie  jest  rażąco  niska  odwołujący  podał,  że  pismem  nr  993200/271/1N-144/2017  

z    2  marca  2017  r.,  powołując  się  na  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp,  zamawiający  poprosił 

wykonawcę  D.  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów,  dotyczących  elementów 

oferty mających wpływ na wysokość zaoferowanej ceny, w tym wyszczególnienie w zakresie: 

oszczędności  metody  wykonania  zamówienia,  wybranych  rozwiązań  technicznych, 

wyjątkowo  sprzyjających  warunków  wykonywania  zamówienia  dostępnych  dla  wykonawcy, 

oryginalności  projektu  wykonawcy,  kosztów  pracy,  których  wartość  przyjęta  do  ustalenia 

ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie 

art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę 

(Dz. U. Nr 200, poz. 1679, z późn. zm.); 

pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów; 

Dodał,  że  zamawiający  pouczył  wykonawcę,  że  wymaga  cyt.:  „(...)  udzielenie  przez 

Wykonawcę  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów,  wskazujących  na  to,  że  zaoferowana 

przez  niego  cena  jest  skalkulowana  prawidłowo;  z  uwzględnieniem  wszystkich  wymogów 

realizacji  przedmiotu  zamówienia  i  zapewnia  wykonanie  całego  zakresu  zamówienia  

z  należytą  starannością.  Treść  złożonych  przez  Wykonawcę  wyjaśnień,  w  tym 

przedstawionych  dowodów  musi  potwierdzać,  że  zaproponowana  cena  nie  jest 

nierealistyczną,  niewiarygodną  i  oderwaną  od  realiów  rynkowych.  Wyjaśnienia  powinny 

uwzględniać  m.in.  zakres  przedmiotu  zamówienia  wskazany  w  Specyfikacji  istotnych 

warunków  zamówienia  i  zawierać  konkretne  elementy  mające  wpływ  na  wysokość 

zaoferowanej ceny." 

Odwołujący wskazał, że wykonawca D., pismem z dnia 8 marca 2017 r. wyjaśnił, że 

zaoferowana  cena  obejmuje  wszelkie  koszty  związane  z  realizacją  przedmiotu  zamówienia 

zgodnie  z  SIWZ  i,  że  cyt.:  „Zakres  zamówienia  ustalony  przez  Zamawiającego  został 

wyceniony  przez  nas  na  kwotę  2  998  623,51  zł  netto,  zgodnie  z  tabelami  przedstawionymi 

poniżej, 

sposób 

odzwierciedlający 

realny 

koszt 

wykonania 

zamówienia  

i  jest  odzwierciedleniem  cen  rynkowych  zaoferowanych  przez  dostawców  oraz  kosztów 

własnych obliczonych w oparciu o kalkulację własną, sporządzoną w oparciu o SIWZ." 

Wskazał  również,  że  wykonawca  D.  przedstawił  tabelę  ze  wskazaniem  pozycji 

kosztowych i poziomem rabatów na poszczególnych pozycjach.  

Podniósł,  że  wyjaśnienia  składają  się  wyłącznie  z  wyliczeń  bez  wskazania 

jakiegokolwiek  dowodu  mającego  potwierdzać  prezentowane  zawarte  w  wyjaśnieniach 

stanowisko,  chociaż  wyjaśnienia  sporządzone  przez  wykonawcę  powinny  bezspornie 


KIO 684/17 

wskazywać,  że  zaoferowana  cena  jest  skalkulowana  prawidłowo,  z  uwzględnieniem 

wszystkich  wymogów  realizacji  przedmiotu  zamówienia  i  zapewnia  wykonanie  całego 

zakresu zamówienia z należytą starannością.  

W ocenie odwołującego wyjaśnienia powinny być odpowiednio szczegółowe i poparte 

dowodami  oraz  uwzględniać  wszystkie  uwarunkowania  związane  z  realizacją  zamówienia  

tj.:  koszty  bezpośrednie,  pośrednie,  oszacowanie  ryzyka  np.  wynikające  ze  zmiany  kursu 

walut,  koszty  transakcyjne  związane  z  udziałem  wykonawcy  D.  w  przedmiotowym 

postępowaniu,  w  tym  przygotowanie  oferty,  zabezpieczenie  jej  wadium  w  wysokości  

150 000,00 zł. 

Stwierdził, że wykonawca D. powołuje się na wieloletnie doświadczenie, wskazuje, że 

na cenę wpłynęły w szczególności: 

1.  wykorzystanie zasobów własnych, 

2.  posiadanie zespołu osób z kompetencjami, znajomość problematyki projektu, 

3.  Cali Center, 

4.  Contract Center, 

5.  IP Contract Center, 

6.  organizacja prac projektowych oraz wdrożeniowych, 

7.  Centrum Serwisowe. 

Zdaniem  odwołującego  w  wyjaśnieniach  pojawiają  się  ogólne  sformułowania                                           

o zminimalizowaniu ryzyka wystąpienia błędów, z którymi zawsze związana jest konieczność 

poniesienia  dodatkowych  kosztów  oraz  szczegółowe  informacje  na  temat  certyfikatów 

pracowników  D.,  oferty  rynkowej,  listy  klientów  z  opisem  wdrożeń,  statusy  partnerskie  z 

producentami.  

Podniósł, że oprócz ww. czynników wykonawca D. nie podaje w jaki sposób wpłynęły 

one bezpośrednio na kalkulację ceny w przedmiotowym postępowaniu.  

Wskazał,  że  wykonawca  D.  przy  kosztach  wsparcia  utrzymania  systemu oraz  usługi 

rozwoju  wskazuje,  że  korzysta  z  zasobów  własnych  i  że  koszty  pracy  nie  są  niższe  od 

minimalnego wynagrodzenia, powołuje się na inne umowy serwisowe, jednak bez wskazania 

sposobu kalkulacji ceny w tym obszarze. 

Powołując  się  na  wyroku  KIO  1850/16  z  18  października  2016  r.,  stwierdził,  że 

wyjaśnienia  wykonawcy  o  jego  pozycji  na  rynku  mają  charakter  marketingowy  i  nie  służą  

w  żadnym  zakresie  wyjaśnieniu  przyczyn  zaoferowania  ceny  na  poziomie  budzącym 

wątpliwości  zamawiającego,  co  do  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  

z  wymaganiami  zamawiającego.;    Izba  wskazała  także,  że  z  uwagi  na  rygoryzm  brzmienia 

art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp  wyjaśnienia  co  do  cen  występujących  w  innych  postępowaniach 

nawet  o  tym  samym  przedmiocie  zamówienia  nie  mogą  być  przenoszone  do  innych 


KIO 684/17 

postępowań  i  powodować  zwolnienia  wykonawcy  ze  złożenia  wyjaśnień  obowiązkowo 

popartych dowodami. 

Dodatkowo  uznał,  że  wykonawca  składając  wyjaśnienia  zobowiązany  jest  wykazać 

okoliczności,  które  są  tylko  dla  niego  indywidualne,  a  jednocześnie  nie  zachodzą  

w  przypadku  pozostałych  wykonawców  ubiegających  się  o  tego  rodzaju  zamówienia  

o  podobnej  skali  i  wartości  –  powinny  wykazać  brak  domniemanego  rażąco  niskiego 

charakteru  zaoferowanej  ceny,  odnosić  się  do  konkretnych  okoliczności  złożonej  oferty,  

a  także  zawierać  kalkulację  kosztów  z  uwzględnieniem  ponoszonego  ryzyka  i  godziwego 

zysku oraz wskazaniem konkretnych elementów mających wpływ na wysokość zaoferowanej 

ceny (powołał się na wyrok KIO 2184/14, KIO 2185/14 z 7 listopada 2014 r.). 

Uznał  nadto,  że  nie  jest  wystarczające  jedynie  ogólnikowe  stwierdzenie,  iż  dany 

czynnik obniża koszty, ale konieczne jest, co najmniej, wskazanie w jakim stopniu lub o jaką 

wartość  zostają  zmniejszone  obiektywne  koszty  wykonawcy,  i  jakie  przełożenie  znajduje  to 

na  zaoferowaną  w  postępowaniu  cenę  (powołał  się  na  wyrok  Sądu  Okręgowego  

w Rzeszowie sygn. akt l Ca 117/12, wyrok Sądu Okręgowego Warszawa - Praga sygn. akt 

IV Ca 1299/09, wyrok Sądu Okręgowego w Katowicach sygn. akt XIX179/13).  

Podniósł,  że  nie  jest  wystarczające  złożenie  wyjaśnień  wymieniających  jedynie 

wysokość  ponoszonych  kosztów,  bez  udowodnienia  prawidłowości  ich  ujęcia  stosownymi, 

dołączonymi  do  wyjaśnień  dowodami,  a  wykonawca  D.,  wskazując  elementy  oferty  mające 

wpływ na wysokość zaoferowanej ceny, oprócz ich wymienienia, zobowiązany jest wskazać 

również, w jakim stopniu specyficzne dotyczące go okoliczności wpłynęły na obniżenie ceny 

oferty, aż do poziomu wskazanego w ofercie. 

Odwołujący zwrócił uwagę, że: 

•  doświadczenie  w  realizacji  podobnych  zamówień  nie  stanowi  okoliczności,  które 

wyróżniałyby  wykonawcę  D.  na  tle  pozostałych  wykonawców  biorących  udział  w 

przedmiotowym postępowaniu, 

•  nie sposób twierdzić, że doświadczenie wykonawcy D. wyróżnia tego wykonawcę na 

tyle, aby być czynnikiem umożliwiającym mu obniżenie ceny za realizację przedmiotu 

zamówienia, 

•  jeżeli  wykonawca D. powołuje się na efektywne  gospodarowanie zasobami ludzkimi, 

to  konieczne  było  wskazanie  wysokości  ponoszonych  kosztów  pracy  –  samo 

powołanie się na tę okoliczność, bez wskazania wymiernego przełożenia organizacji 

pracy  na  cenę  oferty,  w  szczególności,  brak  jest  podstaw  do  przyjęcia,  że  jest  ona 

bardziej efektywna, niż w przypadku pozostałych wykonawców. 

Podkreślił,  że  suma  wykazanych  przez  wykonawcę  D.  w  tabeli  czynników 

cenotwórczych  jest  równa  cenie  zaoferowanej  przez  wykonawcę  D.,  co  oznacza,  że 

wykonawca ten nie osiągnie zysku z realizacji przedmiotowego zamówienia. 


KIO 684/17 

Powołał  się  na  wyrok  KIO  1684/16:  „(...)  przedsiębiorca  -  profesjonalny  uczestnik 

obrotu  gospodarczego  -  składa  ofertę  z  ceną  nierealną,  nierynkową  i  wreszcie  - 

niezapewniającą osiągnięcie zysku  z realizacji  zamówienia. Przedsiębiorcy nie są kategorią 

podmiotów prowadzących działalność non-profita ponadto nie można pomijać okoliczności 

ż

e  niezrealizowanie  zamówienia  wiązać  może  się  z  dotkliwymi  sankcjami  (również 

finansowymi)  wynikającymi  z  postanowień  zawartej  z  zamawiającym  umowy  w  sprawie 

zamówienia publicznego" 

Podniósł,  że  rolą  i  obowiązkiem  wezwanego  wykonawcy  jest  udowodnienie 

zamawiającemu  za  pomocą  wyjaśnień  i  złożonych  potwierdzających  je  dowodów,  że 

zaoferowana  cena  nie  jest  niższa  niż  koszty,  które  wykonawca  poniesie  na  wykonanie 

zamówienia.  

Podsumował,  że  ze  względu  na  to,  że  wykonawca  D.  w  trakcie  postępowania 

wyjaśniającego  nie  wykazał  zamawiającemu,  w  myśl  art.  90  ust.  2  ustawy  Pzp,  że 

zaoferowana przez niego cena jest realna, pokrywa całość kosztów wykonania zamówienia i 

zakłada  zysk,  oferta  tego  wykonawcy  powinna  być  odrzucona  na  mocy  art.  89  ust.  1  pkt  4 

ustawy Pzp 

Stwierdził,  że  brakujące  elementy  w  ofercie  wykonawcy  D.  (zarzuty  1-4)  również 

wpłynęły na zaniżenie zaoferowanej ceny. 

W  odniesieniu  do  zarzutu  nr  6  –  niepotwierdzenia  spełnienia  warunków  udziału                                   

w  zakresie  wymaganej  wiedzy  i  doświadczenia  odwołujący  podał,  że  w  Rozdziale  IV  pkt 

WARUNKI  UDZIAŁU  W  POSTĘPOWANIU  ppkt  2  Zamawiający  wskazał,  ze  cyt.:  

„O  udzielenie  zamówienia  ubiegać  się  mogą  Wykonawcy,  którzy  wykonali  w  okresie 

ostatnich  3  (trzech)  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres  prowadzenia 

działalności  jest  krótszy  -to  w  tym  okresie,  minimum  jedno  wdrożenie  systemu  call  center 

obejmującego więcej niż jedną lokalizację i co najmniej 80 stanowisk konsultanckich łącznie 

dla  wszystkich  lokalizacji.  Warunek  ten  będzie  także  spełniony  dla  wdrożeń  realizowanych  

i  niezakończonych  w  terminie  składania  ofert,  o  ile  do  tego  terminu  spełniony  jest  warunek 

wdrożenia  systemu  call  center  obejmującego  więcej  niż  jedną  lokalizację  i  co  najmniej  80 

stanowisk konsultanckich łącznie dla wszystkich lokalizacji" 

Podał,  że  wykonawca  D.  na  stronie  11  swojej  oferty  w  Wykazie  wykonanych  lub 

wykonywanych  wdrożeń  na  potwierdzenie  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu 

wskazał  3 wdrożenia:  

W  pozycji  1  –  wdrożenie  wykonane  na  rzecz  I.  Sp.  z  o.o.  (G.  K.  N.  S.A.),  gdzie 

przedmiotem  wdrożenia  było  „Zaprojektowanie,  dostawa  oraz  wdrożenie  i  modyfikacja 

systemu  informacji  telefonicznej  Cali  Center  w  architekturze  scentralizowanej"  dla  700 

stanowisk  konsultanckich  w  40  lokalizacjach;  wdrożenie  zostało  zakończone,  zgodnie  z 


KIO 684/17 

informacja  wskazaną  w  Wykazie,  w  dniu  19.12.2013  r.,  a  załączony  dowód  potwierdzający 

należyte  wykonanie  usługi  potwierdza,  że  projekt  został  zrealizowany  należycie,  we 

wskazanym wyżej zakresie oraz w terminie 2011-2013. 

Odwołujący  podniósł,  że  wskazane  wdrożenie  nie  potwierdza  spełniania  warunku 

udziału  w  postępowaniu  z  uwagi  na  to,  iż  wdrożenie  zostało  zrealizowane  w  okresie 

dłuższym  niż  3  lata  przed  upływem  terminu  składania  ofert  –  projekt  został  zakończony 

19.12.2013 r., natomiast termin składania ofert upłynął 02.02.2017 r. 

W pozycji 2 – wdrożenie wykonane na rzecz R. B. P. S.A., którego przedmiotem było 

„Zaprojektowanie, 

wykonanie 

produkcyjne 

wdrożenie 

Call 

Center  

z wykorzystaniem modułu IVRzapewniające obsługę zgłoszeń telefonicznych w trybie 24/7” 

dla  600  stanowisk  konsultanckich  w  2  lokalizacjach;  wykonawca  D.  nie  wskazał,  

w  jakim  terminie  zostało  zrealizowane  to  wdrożenie,  a  na  potwierdzenie  należytego 

wykonania  usługi  dołączył  do  oferty  referencję  z  05.09.2014  r.,  która  nie  wskazuje  na  datę 

zakończenia realizacji projektu.  

Odwołujący  podał,  że  R.  B.  P.  wskazał,  że  wykonawca  D.  wdrożył  system 

teleinformatyczny  w latach 2013-2014, co może również oznaczać – podniósł odwołujący – 

ż

e był to styczeń 2014 r., wobec czego zamawiający nie jest w stanie stwierdzić, że projekt 

został  wykonany  w  okresie  ostatnich  3  (trzech)  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert, 

zgodnie z postawionym warunkiem.  

Uznał,  że  wskazane  wdrożenie  nie  potwierdza  wprost  spełniania  warunku  udziału                                

w postępowaniu określonego. 

W  pozycji  3  –  wdrożenie  wykonane  na  rzecz  Głównego  Urzędu  Statystycznego, 

którego przedmiotem była „Dostawa dodatkowych licencji stanowiskowych dla konsultantów 

telefonicznych wraz z uruchomieniem Infolinii Statystycznej w ramach posiadanego systemu 

Informatycznego  Call  Center"    wykonawca  D.  wskazał,  że  przedmiot  wdrożenia  był 

zrealizowany  dla  300  stanowisk  konsultanckich  w  16  lokalizacjach  w  okresie  do  

26.06.2015  r.;  na  dowód  należytego  wykonania  usługi  wykonawca  D.  dołączył  referencję  z 

dnia  9  marca  2016  r.,  która  szczegółowo  specyfikuje  jakie  zadania  obejmował  przedmiot 

umowy cyt.: 

„Konfiguracja  Infolinii  Statystycznej  w  ramach  funkcjonalności  posiadanego  przez 

Zamawiającego systemu Cali Center; 

Określenie potrzeb dotyczących infrastruktury serwerowej, którą powinien udostępnić 

Zamawiający w celu zwiększenia potencjału wydajnościowego wymaganego do prawidłowej 

obsługi  360  dotychczasowych  użytkowników  systemu  oraz  dodatkowych  330  stanowisk 

Infolinii; 

Integracja  systemu  Cali  Center  z  korporacyjnym  systemem  komunikacji  głosowej 

Lync  Server  2013;  A)  Dostarczenie  licencji  developerskich  dla  4  stanowisk  programistów 


KIO 684/17 

oraz  zestawu  bibliotek  programistycznych,  umożliwiających  tworzenie,  rozwój  i  testowanie 

aplikacji  dla  systemu  Cali  Center    (w  kształcie  jaki  system  ten  uzyska  po  wykonaniu 

przedmiotu zamówienia); 

5) Realizacja szkolenia". 

W  ocenie  odwołującego  z  opisu  przedmiotu  wdrożenia  oraz  z  referencji  nie  wynika, 

aby  projekt  obejmował  wdrożenie  systemu  call  center  obejmującego  więcej  niż  jedną 

lokalizację i co najmniej 80 stanowisk konsultanckich. 

Podniósł,  że  wykonawca  D.  wskazał  wdrożenie  dla  300  stanowisk  konsultanckich, 

natomiast  w  referencji  jest  mowa  o  „określeniu  potrzeb  dotyczących  infrastruktury 

serwerowej  (...)  wymaganego  do  prawidłowej  obsługi  360  dotychczasowych  użytkowników 

oraz  dodatkowych  330  stanowisk  Infolinii",  a  dodatkowo  Główny  Urząd  Statystyczny 

potwierdza dostarczenie licencji developerskich tylko dla 4 stanowisk programistów. 

Uznał,  że  wskazany  projekt  nie  potwierdza  wprost  spełnienia  warunku  udziału  

w postępowaniu. 

Odwołujący podkreślił, że zamawiający obowiązany jest najpierw wezwać wykonawcę 

do uzupełnienia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp – powołany przepis ma 

charakter bezwzględnie obowiązujący i nakłada na zamawiającego nie prawo, a obowiązek 

wezwania  do  uzupełnienia  oświadczeń  i  dokumentów  lub  do  ich  wyjaśnienia;  zamawiający 

nie  może  bowiem  podjąć  decyzji  o  wykluczeniu  lub  nie  wykluczeniu  wykonawcy,  nie  mając 

absolutnej  pewności  co  do  spełnienia  lub  niespełnienia  przez  niego  warunków  udziału  

w postępowaniu.  

Uzupełnił,  że jeżeli  z dokumentów załączonych  do oferty nie  wynika, że wykonawca 

spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu,  traktuje  się  te  dokumenty  i  oświadczenia  jak 

dokumenty „zawierające błąd" i mimo, że nie ma  wątpliwości co do ich  treści, zamawiający 

winien zastosować art. 26 ust. 3 lub 4 ustawy Pzp. 

Uznał, że złożenie dokumentu, z którego treści wynika niespełnienie warunku udziału                                           

w  postępowaniu  zobowiązuje  zamawiającego  do  wezwania  wykonawcy  D.  do  jego 

uzupełnienia w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.  

Podsumował,  że  wskazane  okoliczności  przemawiają  za  uznaniem,  że  pozytywna 

ocena  spełnienia  przez  wykonawcę  D.  warunków  udziału  w  postępowaniu  była 

przedwczesna  i  zamawiający  zaniechał  wezwania  tego  wykonawcy  do  uzupełnienia 

oświadczeń i dokumentów lub do ich wyjaśnienia, w celu uzyskania absolutnej pewności co 

do  spełnienia  lub  niespełnienia  przez  niego  warunków  udziału  w  postępowaniu;  w  ramach 

ponownego  badania  i  oceny  ofert,  zamawiający  obowiązany  jest  uzyskać  jednoznaczne 

stanowisko wykonawcy D. 


KIO 684/17 

Odwołujący  podniósł  także,  że  dopuszczając  do  wyboru  w  przedmiotowym 

postępowaniu  oferty  niezgodnej  z  ustawą  Pzp  i  SIWZ  zamawiający  naruszył  art.  7  ust.  1 

ustawy  Pzp  –  zasada  równego  traktowania  oznacza  przede  wszystkim  równe  traktowanie 

wykonawców  w  znaczeniu  stosowania  takich  samych  warunków  opisanych  w  SIWZ  oraz 

takich samych sankcji, jakie przewidują przepisy ustawy Pzp za niedotrzymanie lub złamanie 

warunków przez któregokolwiek z wykonawców.  

Wskazał,  że  obowiązek  odrzucenia  oferty  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy 

Pzp  dotyczy  wszystkich  wykonawców,  których  oferty  spełniają  kryteria  unormowane  w  ww. 

przepisie  ustawy,  a  powyższa  instytucja  powinna  w  szczególności  respektować  zasadę 

wyrażoną w art. 7 ust. 1 i 2 ustawy Pzp. 

Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia 

publicznego,  przekazanej  Izbie  przez  zamawiającego  w  kopii  potwierdzonej  za  zgodność  

z  oryginałem  przy  piśmie  z  dnia  13  kwietnia  2017  r,  Odpowiedzi  zamawiającego  na 

odwołanie  –  pismo  z  dnia  20  kwietnia  2017  r.,  a  także  stanowisk  stron  i  przystępującego  

(w  zakresie  w  jakim  nie  pozostawało  w  sprzeczności  ze  stanowiskiem  zamawiającego)  

zaprezentowanych w toku rozprawy skład orzekający Izby ustalił i zważyła, co następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania w trybie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp i nie stwierdziwszy 

ich, skierował odwołanie do rozpoznania na rozprawę. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił  także,  że  wykonawca  wnoszący  odwołanie  posiada 

interes  w  uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia,  kwalifikowany  możliwością  poniesienia 

szkody  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy,  o  których  mowa  

w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.  

Nieprawidłowe  dokonanie  czynności  badania  i  oceny  ofert,  w  tym  zaniechanie 

odrzucenia  ofert  przystępującego  oznacza,  że  potencjalne  stwierdzenie  naruszenia  w  tym 

zakresie  przepisów  ustawy  Pzp  pozbawia  odwołującego  możliwości  uzyskania  zamówienia  

i  podpisania  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  oraz  wykonywania  zamówienia. 

Wypełnione  zostały  zatem  materialnoprawne  przesłanki  do  rozpoznania  odwołania, 

wynikające z treści art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. 

Skład  orzekający  Izby  pominął  dokumenty  złożone  na  rozprawie  przez 

przystępującego,  ponieważ  nie  dysponował  nimi  zamawiający  dokonując  badania  i  oceny 


KIO 684/17 

oferty przystępującego, które to czynności – w ramach podniesionych w odwołania zarzutów 

–  ocenia skład orzekający Izby. 

Zarzuty:  naruszenia  art  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp,  poprzez  jego  niezastosowanie  

i  zaniechanie  odrzucenia  oferty  przystępującego  podczas  gdy  treść  oferty  tego  wykonawcy 

nie odpowiada treści SIWZ oraz naruszenia art. 84 ust. 1 i art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez 

prowadzenie  negocjacji  z  wykonawcą  D.  prowadzących  do  zmiany  treści  oferty  tego 

wykonawcy po upływie terminu do składania ofert potwierdziły się częściowo. 

Skład orzekający Izby ustalił, co następuje. 

Wykonawcy  mieli  złożyć  ofertę  wraz  z  dokumentami  i  oświadczeniami  wskazanymi 

przez zamawiającego (rozdział III SIWZ). 

Zamawiający opracował Formularz ofertowy, stanowiący załącznik nr 1 do SIWZ. 

Jedną  z  części  tego  formularza  stanowiła  „Specyfikacja  produktów  dostarczanych  

w ramach Etapów Tabela B” (dalej „Specyfikacja produktów”) 

W  kolumnie  „Rodzaj  usługi”  Specyfikacji  produktów,  po  modyfikacji  SIWZ  z  dnia  

10  stycznia  2017  r.,  wykonawcy  mieli  podać  –  w  przypadku  pozycji  sprzętowych  i  to  tych 

wyszczególnionych  przez  zamawiającego,  jak  i  w  przypadku  pozycji  sprzętowych,  których 

zamawiający  nie  wyspecyfikował  („i  inne”)  –  producenta  i  model  sprzętu  –  oznaczenie  

„*” zamawiający opatrzył legendą: „wypełnia Wykonawca”. 

W  kolumnie  „Rodzaj  usługi”  Specyfikacji  produktów,  po  modyfikacji  SIWZ  z  dnia  

10  stycznia  2017  r.,  wykonawcy  mieli  podać  –  w  przypadku  oprogramowania  –  jego 

producenta i wersję – oznaczenie „*” zamawiający opatrzył legendą: „wypełnia Wykonawca”. 

Pierwotna treść SIWZ przewidywała, co do sprzętu, podanie jedynie jego producenta.  

Dodatkowo  zamawiający  w  toku  postępowania  wyjaśnił:  „(…)  wykonawca  winien 

dołączyć  specyfikację  produktów  na  etapie  składania  ofert.  Specyfikacja  produktów  winna 

być zgodna z tabelą „Specyfikacja produktów dostarczanych w ramach Etapów” (odpowiedź 

zamawiającego z dnia 23 maja 2016 r. na pytanie nr 52). 

Przystępujący  złożył  ofertę,  wykorzystując  opracowany  przez  zamawiającego 

Formularz ofertowy. 

W ramach etapu I, w przypadku pozycji sprzętowej „i inne” przystępujący podał:  

•  „Serwer mediów Producent oraz model – HP/DL360” 

•  „Sprzęt  do  rejestracji  ekranów  Producent  oraz  model  –  HP”  z  ceną  netto 

10 644,67 zł. 


KIO 684/17 

W ramach etapu II, w przypadku pozycji sprzętowej „i inne” przystępujący podał:  

•  „Sprzęt  do  rejestracji  ekranów  Producent  oraz  model  –  HP”  z  ceną  netto 

10 644,67 zł. 

Pismem z dnia 2 marca 2017 r. (993200/271/IN-145/17) zamawiający, powołując się 

na przepis art. 87 ust. 1 ustawy Pzp wezwał przystępującego do złożenia wyjaśnień (pkt I.1.), 

uzasadniając:  „W  tabeli  B  formularza  cenowego,  Etap  I  oraz  Etap  II,  dział  Sprzęt,  wiersz  

„i  inne:……..*  Producent  oraz  model”  Zamawiający  wymagał  wskazania  oferowanego 

sprzętu, jego producenta i modelu”. W Państwa ofercie, w tabeli B, Etap I oraz Etap II, dział 

Sprzęt w ww. wierszach wpisano „i inne: Sprzęt do rejestracji ekranów Producent oraz model 

–  HP.  Zamawiający  prosi  o  wyjaśnienie  jaki  jest  model  oferowanego  sprzętu  do  rejestracji 

ekranów”. 

Pismem z dnia 8 marca 2017 r. przystępujący wskazał (Ad.I.1): „Sprzęt do rejestracji 

ekranów – dyski twarde przeznaczone do macierzy dyskowej MSA 2040 SAN udostępnionej 

przez  Zamawiającego  w  lokalizacjach  Jasło  i  Nowy  Sącz.  Producent  HP,  pakiet  dysków  

o  efektywnej  pojemności  3TB  w  Raid5  model  HP  MSA  900GB  12G  SAS  10K  SFF  (2.5in) 

Dual Port Enterprice”. 

Pismem z dnia 2 marca 2017 r. (993200/271/IN-145/17) zamawiający, powołując się 

na  przepis  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  wezwał  także  przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień 

(pkt  I.3.),  uzasadniając:  „Zgodnie  z  Rozdział  1  pkt  1  ppkt  A,  drugie  tire  OPZ  Zamawiający 

wymagał:  „-rozbudowa  przestrzeni  dyskowej  (dostawa  i  instalacja  dysków)  –  w  przypadku 

zastosowania sprzętu i oprogramowania posiadanego przez Zamawiającego,”. Zamawiający 

prosi  o  wyjaśnienie,  czy  sprzęt  wymieniony  w  ofercie,  w  formularzu  cenowym  w  Tabeli  B 

Specyfikacja  produktów  dostarczanych  w  ramach  Etapów  w  części  dotyczącej  Etapu  I, 

sekcja sprzęt spełnia to wymaganie ?” 

Pismem  z  dnia  8  marca  2017  r.  przystępujący  wskazał  (Ad.I.3):  „Sekcja  Sprzę

wyszczególniona  jest  jako  grupa  sprzętu  i  zawiera  w  wycenie  koszty  zakupu  dysków  na 

potrzeby  rozbudowy  przestrzeni  dyskowej  w  Centrali  ZUS.  Producent  HP,  jeden  pakiet  12 

dysków model HP MSA 900GB SAS 10K SFF (2.5in) Dual Port  Enterprise”

Skład orzekający Izby zważył, co następuje. 

co  do  oferowanego  sprzętu  do  rejestracji  ekranów  oraz  urządzeń  do  rozbudowy 

przestrzeni dyskowej w Centrali ZUS 

W  ocenie  składu  orzekającego  Izby  zmodyfikowana  treść  SIWZ  jednoznacznie 

nakładała  na  wykonawców  obowiązek  zidentyfikowania,  skonkretyzowania  oferowanego 


KIO 684/17 

sprzętu,  poprzez  podanie  producenta  oraz  modelu  i  to  bez  względu  na  to,  czy  chodziło  

o  sprzęt  już  wyspecyfikowany  przez  zamawiającego  na  etapie  opracowania  formularza 

ofertowego,  czy  sprzęt,  który  –  odpowiednio  do  oferowanego  przez  poszczególnych 

wykonawców rozwiązania (które rzeczywiście zamawiającemu nie mogło być znane) – mieli 

samodzielnie wyspecyfikować w Tabeli B wszyscy wykonawcy.  

Obowiązek  ten  wynikał  wprost  z  wyartykułowanego  przez  zamawiającego 

oczekiwania  wypełnienia  przez  każdego  wykonawcę  pozycji  sprzętowych  „i  inne”,  

w  odniesieniu  do  których  tak  samo  jak  w  pozostałych  (wyspecyfikowanych  przez 

zamawiającego)  pozycjach  sprzętowych  zamawiający  oczekiwał,  że  wykonawca  poda: 

Producent oraz model”. 

Jak  trafnie  podnosił  odwołujący  w  toku  rozprawy,  sam  zamawiający,  kierując  do 

przystępującego  wezwanie  (993200/271/IN-145/17)  uzasadnił  wezwanie  tym,  że  „wymagał 

wskazania oferowanego sprzętu, jego producenta i modelu”. 

Powyższe  oznacza,  że  przystępujący  miał  obowiązek  podania  producenta  oraz 

modelu    oferowanego  sprzętu  do  rejestracji  ekranów  oraz  miał  obowiązek  podania 

producenta  oraz  modelu    oferowanego  sprzętu  do  rozbudowy  przestrzeni  dyskowej  (skoro 

zastosował sprzęt i oprogramowanie posiadane przez zamawiającego). 

Skład  orzekający  Izby  stanął  na  stanowisku,  że  celem  eksponowanego  przez 

zamawiającego  „Procesu  wytwórczego”  nie  jest  identyfikacja  zaoferowanego  już  

i wycenionego przez wybranego wykonawcę sprzętu, ale jego opis, co jednoznacznie wynika 

ze  zdania:  „Po  podpisaniu  umowy,  dla  każdego  Produktu  Wykonawca  w  uzgodnieniu  

z Zamawiającym przygotuje Opis produktu. Opis Produktu zawierać będzie w szczególności 

(…)”.  Nie  sposób  przecież  utożsamiać  opis  produktu  z  jego  identyfikacją  (w  języku  polskim 

„opis”  oznacza  przedstawienie  szczegółów  dotyczących  kogoś  lub  czegoś,  charakterystyka 

kogoś lub czegoś).  

Przystępujący  nie  podał  w  ramach  etapu  I  i II,  jaki  sprzęt  HP  do  rejestracji  ekranów 

oferuje, tj. nie skonkretyzował, wbrew żądaniu zamawiającego, co oferuje.  

W przypadku sprzętu do rozbudowy przestrzeni dyskowej w ogóle go w swojej ofercie 

nie wyspecyfikował (nie ujął). 

O  randze  Specyfikacji  produktów  (część  Formularza  cenowego)  świadczy 

postanowienie  §  1  ust.  7  wzoru  umowy,  zgodnie  z  którym  ”specyfikację  dostarczanego 

Sprzętu  i  Oprogramowania  standardowego  określa  Załącznik  nr  4  do  Umowy  –  Formularz 

cenowy”.    Postanowienie  to  potwierdza  –  jak  podnosił  odwołujący  na  rozprawie  –  że  to  ta, 


KIO 684/17 

zawarta  w  ofercie  specyfikacja  ma  stanowić  podstawę  weryfikacji  zgodności  przedmiotu 

zamówienia z SIWZ. 

Uzupełnienie  przez  przystępującego,  odpowiedzią  z  dnia  8  marca  2017  r., 

oferowanego  modelu  sprzętu  do  rejestracji  ekranów  producenta  HP,  tj.  MSA  900GB  12G 

SAS 10K SFF (2.5in) Dual Port Enterprise oraz oferowanego modelu sprzętu HP na potrzeby 

rozbudowy  przestrzeni  dyskowej  w  Centrali  ZUS,  tj.  HP  MSA  900GB  12G  SAS  10K  SFF 

(2.5in)  Dual  Port  Enterprise  i  akceptacja  tego  uzupełnienia  przez  zamawiającego  stanowi 

złamanie  zakazu  zmiany  treści  oferty  po  terminie  składania  ofert,  który  to  zakaz  wynika  

z przepisu art. 84 ust. 1 ustawy Pzp (wnioskowanie a contrario).  

Odpowiedź  przystępującego  na  wezwanie  zamawiającego  mogłaby  stanowić 

wyjaśnienie  treści  oferty  tego  wykonawcy  gdyby  przystępujący  wskazał  inne  miejsce  

w  swojej  ofercie  (inne  niż  Tabela  B),  w  którym  podał  model  sprzętu  do  rejestracji  ekranów  

i  w  którym  podał  sprzęt  na  potrzeby  rozbudowy  przestrzeni  dyskowej  w  Centrali  ZUS 

skonkretyzowany co do producenta oraz modelu.  

W  takiej  sytuacji  uzasadnionym  byłoby  twierdzenie  o  formalnym  jedynie  uchybieniu 

braku  podania  modelu/sprzętu  w  ogóle  (wykonawca  nie  podał  go  w  miejscu  oczekiwanym 

przez  zamawiającego,  ale  –  co  byłoby  najistotniejsze  –  podał,  czyniąc  zadość  żądaniu 

zamawiającego co do meritum). 

Skład  orzekający  Izby  stanął  nadto  na  stanowisku,  że  akceptacja  przez 

zamawiającego  uzupełnienia  modelu  stanowi  jednocześnie  element  niedopuszczalnych  

w świetle art. 87 ust. 1 zdanie drugie ustawy Pzp  negocjacji z przystępującym co do treści 

oferty tego wykonawcy. 

co  do  rozbudowy  istniejącego  środowiska  testowego  COT,  w  tym  dostawy  sprzętu  

i oprogramowania w celu odwzorowania pracy środowiska produkcyjnego COT  

Skład orzekający  Izby ustalił i zważył, co następuje. 

Przystępujący  w  swojej  ofercie  –  w  Specyfikacji  produktów  zaoferował  w  ramach 

Etapu I i II: aparaty telefoniczne Polycom VVX 301/Plantronics HW720, przełącznik sieciowy 

HP Aruba 5406R zl2 Switch oraz serwer mediów HP DL360, który to sprzęt nie był tożsamy 

ze sprzętem zastosowanym u zamawiającego (bezsporne). 

Jak wskazał odwołujący na stronie 7 odwołania zamawiający wymagał „w przypadku 

oferowania  sprzętu  i  oprogramowania  innego  niż  zastosowane  u  Zamawiającego, 

wykonawca  (…)  zobowiązany  jest  to  rozbudowy  istniejącego  środowiska  testowego  COT,  


KIO 684/17 

w  tym  dostawy  sprzętu  i  oprogramowania  (jeśli  są  wymagane) w  celu  odwzorowania  pracy 

ś

rodowiska produkcyjnego COT.” 

Skład  orzekający  Izby  stanął  na  stanowisku,  że  –  jak  podnosił  na  rozprawie 

zamawiający – obowiązek rozbudowy istniejącego środowiska testowego COT aktualizował 

się w przypadku, gdy wykonawca zaoferował zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie inne niż 

te  zastosowane  u  zamawiającego.  Innymi  słowy,  zaoferowanie  innego  sprzętu  pracującego 

w  oparciu  o  oprogramowanie  stosowane  u  zamawiającego  nie  prowadziło  do  obowiązku 

rozbudowy istniejącego środowiska testowego COT. 

Odwołujący  nie  twierdził  nawet,  że  zaoferowane  przez  przystępującego  telefony, 

przełączniki  i  serwer  mediów  wymagają  innego  oprogramowania  niż  obecnie  przez 

zamawiającego wykorzystywane. 

Wobec  powyższego,  uwzględniając  brzmienia  wymogu  zamawiającego  (koniunkcja: 

sprzęt  i  oprogramowanie),  uznać  należało,  że  brak  jest  podstaw  do  odrzucenia  oferty 

przystępującego z tego powodu, że nie uwzględnił  w swojej ofercie rozbudowy istniejącego 

ś

rodowiska testowego.  

co  do  braku  zaoferowania  licencji  IPA  Group-Routed  add-on  i  niezapewnienia 

zgodności zestawu licencji z wymaganą funkcjonalnością 

Skład orzekający Izby ustalił, co następuje. 

Jak  wcześniej  wskazano  zamawiający  opracował  Formularz  ofertowy,  stanowiący 

załącznik  nr  1  do  SIWZ,  którego  jedną  z  części  stanowiła  „Specyfikacja  produktów 

dostarczanych w ramach Etapów Tabela B” (dalej „Specyfikacja produktów”) 

W  kolumnie  „Rodzaj  usługi”  wykonawcy  mieli  podać  –  w  przypadku  pozycji 

dotyczących  oprogramowania  producenta  i  wersję  oferowanego  oprogramowania  – 

oznaczenie „*” zamawiający opatrzył legendą: „wypełnia Wykonawca”. 

W  kolumnie  „Rodzaj  usługi”  Specyfikacji  produktów,  po  modyfikacji  SIWZ  z  dnia  

10  stycznia  2017  r.,  wykonawcy  mieli  podać  –  w  przypadku  oprogramowania  –  jego 

producenta i wersji – oznaczenie „*” zamawiający opatrzył legendą: „wypełnia Wykonawca”. 

Przystępujący  w  swojej  ofercie  –  w  Specyfikacji  produktów  zaoferował,  w  ramach 

Etapu  I,  oprogramowanie  I.  I.  2016Rs,  wskazując  łącznie  14  pozycji  oraz  zaoferował,  w 

ramach Etapu II, oprogramowanie I. I. 2016Rs, wskazując łącznie 10 pozycji.  

Wśród  wskazanych  pozycji  nie  ujęto  oprogramowania  IPA  Group-routed  add-on, 

które zamawiający wskazał, opisując swój istniejący system (str. 56 OPZ). 


KIO 684/17 

Skład orzekający Izby zważył, co następuje. 

W  ocenie  składu  orzekającego  Izby  treść  SIWZ  nie  pozostawia  wątpliwości,  że 

obowiązkiem  każdego  wykonawcy  było  podanie  jakiego  producenta  i  w  jakiej  wersji 

oprogramowanie oferuje.  

Zamawiający nie kwestionował, że niezbędnym do realizacji przedmiotu zamówienia 

jest także oprogramowanie IPA Group-routed add-on. 

Uwzględniając niezbędność oprogramowania IPA Group-routed add-on dla realizacji 

przedmiotowego  zamówienia  oraz  wskazany  w  SIWZ  obowiązek  podania,  jakiego 

producenta i w jakiej wersji jest oferowane oprogramowanie skład orzekający Izby stanął na 

stanowisku,  że  nie  ujęcie  tego  oprogramowania  w  ofercie  przesądza  o  niezgodności  treści 

oferty przystępującego z treścią SIWZ. 

W ocenie składu orzekającego Izby twierdzenie  zamawiającego jakoby „Wykonawcy 

w  ramach  oferowanego  rozwiązania  winni  wyspecyfikować  charakterystyczne  elementy 

oferty w ramach realizacji  zamówienia  zgodnie  z wymaganiami SIWZ”, oparte na założeniu 

istnienia 

bliżej 

nie 

określonych 

elementów 

charakterystycznych 

innych 

(nie 

charakterystycznych ?) z jednej strony nie znajduje oparcia w brzmieniu SIWZ, z drugiej jest 

nie  do  pogodzenia  z  obowiązkiem  wyceny  przez  każdego  wykonawcę  całego  przedmiotu 

zamówienia w ramach ceny ofertowej. 

Podkreślenia  wymaga,  że  na  oprogramowanie  I.  I.  2016Rs    o  łącznej  wartości 

1 296 226,00 zł netto (etap I) oraz 1 090 251,12 zł netto (etap II) składa się odpowiednio 14 i 

10 pozycji, których wartości wyczerpują wskazane wartości zbiorcze, co oznacza, że wycena 

jakichkolwiek innych pozycji oprogramowania nie została już ujęta  i wyceniona. Innymi słowy 

wskazany i wyceniony katalog zaoferowanego oprogramowania jest zamknięty. 

Dodatkowo  skład  orzekający  Izby  stwierdza,  że  ewentualne  braki  w  ofercie 

odwołującego (podnoszony przez zamawiającego w Odpowiedzi na odwołanie na str. 8 brak 

systemu  operacyjnego  dla  oferowanego  sprzętu)    nie  mogą  stanowić  podstawy  do 

zignorowania braków w ofercie przystępującego. 

Uwzględniając  powyższe,  skład  orzekający  Izby  uznał,  że  ofertę  przystępującego 

zamawiający winien odrzucić na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. 

Zarzut  naruszenia  art.  90  ust.  3,  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

przystępującego,  który  nie  złożył  wyjaśnień  i  nie  potwierdził,  że  jego  oferta  nie  zawiera 

rażąco  niskiej  ceny  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  w  konsekwencji  naruszenie  

art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp,  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  przystępującego, 

która zawiera rażąco niska cenę  w stosunku do przedmiotu zamówienia potwierdziły się. 


KIO 684/17 

Skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje. 

Pismem z dnia 2 marca 2017 r. (993200/271/IN-144/17) zamawiający, z powołaniem 

się  na  przepis  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp,  wezwał  przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień 

dotyczących  elementów  oferty  mających  wpływ  na  wysokość  zaoferowanej  ceny,  

w  szczególności  w  zakresie  elementów  ustawowo  wskazanych  w  ww.  przepisie.  

Zamawiający  podkreślił  (poprzez  pogrubienie  i  podkreślenie  czcionki  oraz  powtórzenie 

wymogu złożenia dowodów w kolejnym wierszu), że oczekuje złożenia dowodów. 

Pismem z dnia 8 marca 2017 r. przystępujący złożył liczące 8 stron wyjaśnienia, nie 

załączając jakichkolwiek dowodów. 

Przystępujący zaprezentował zestawienie tabelaryczne – rozbicie ceny ofertowej na 6 

składających się nań elementów kalkulacyjnych (tabela na str. 2), w którym w odniesieniu do 

5  elementów powołał się upusty w wysokości od 12,7-41,6%.  

Powołał  się  także  na  sprzyjające  i  jemu  tylko  dostępne  warunki  wykonywania 

zamówienia, tj. 

1.  wieloletnie  doświadczenie  w  realizacji  bardzo  zbliżonych  do  stanowiącego 

przedmiot zamówienia projektów, 

2.  równoległa  realizacja  kilku  projektów  z  wykorzystaniem  tego  samego  rodzaju 

urządzeń i oprogramowania, 

3.  zdobyte zaufanie umożliwiające negocjowanie cen z dostawcami i producentami – 

uzyskanie znacznych upustów, 

4.  wykorzystanie  zasobów  własnych  –  doświadczony  zespół  z  kompetencjami 

potwierdzonymi  certyfikatami  dający  gwarancję  zminimalizowania  ryzyka 

wystąpienia błędów 

W  odniesieniu  do  pozycji  nr  1  przystępujący  wskazał  klientów,  na  rzecz  których 

realizował projekty/wdrożenia (7), charakteryzując po krótce te projekty/wdrożenia. 

W odniesieniu do pozycji nr 2 przystępujący oświadczył, że:  

•  „posiada wiele umów serwisowych, co pozwala ograniczyć koszty świadczenia 

usług  wsparcia  poprzez  HelpDesk  w  trybie  24h/7  dni,  przypadające  na 

złożoną ofertę”, 

•  „Największy  wpływ  na  konkurencyjną  wartość  oferty  ma  aktywna  umowa 

serwisowa  na  utrzymanie  COT.  Dzięki  temu  eliminujemy  znaczną  część 

pokrywających się kosztów” 

•  „Koszty otwarcia Centrum Serwisowego obniżają znacząco koszt wsparcia, co 

daje dodatkowa przewagę konkurencyjną (…)” 


KIO 684/17 

W  odniesieniu  do  pozycji  nr  3  podał:  „Jesteśmy  Elite  Partnerem  firmy  I.  I.  (…)  oraz 

posiadamy  najwyższy  w  Polsce  status  partnerstwa  (Platinum  Partner)  dla  urządzeń  A. 

Posiadamy także wieloletnie partnerstwo z firmą P.”. 

W  odniesieniu  do  pozycji  nr  4  przystępujący  wskazał  (str.  3)  9  pracowników  i  ich 

„wybrane certyfikaty”. 

Zamawiający,  pismem  z  dnia  28  marca  2017  r.,  poinformował  wykonawców  

o wyborze, jako najkorzystniejszej, oferty przystępującego. 

Skład  orzekający  Izby  zauważa,  że  zamawiający  pozostawił  przystępującemu 

swobodę co do stopnia szczegółowości prezentowanych informacji. 

Niemniej  jednak  podkreślenia  wymaga,  że  zgodnie  z  art.  90  ust.  2  ustawy  Pzp 

Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, spoczywa na wykonawcy”. 

Zamawiający  dał  temu  wyraz,  szczególnie  eksponując,  że  oczekuje  od 

przystępującego złożenia dowodów. 

Ogólne  informacje  przystępującego  o  posiadaniu  wielu  umów  serwisowych  (ilu  ?  

z  kim  ?  do  kiedy  będą  realizowane  ?)  i  towarzyszące  im  gołosłowne  twierdzenie  o  ich 

wpływie  na  obniżenia  kosztów  świadczenia  usług  wsparcia  (o  jakich  wielkościach  mowa  ?)  

i  to  w  stopniu  znacznym  (co  to  oznacza  ?)  nie  poszerzają  wiedzy  zamawiającego  

o  konkretnych  wartościach  oszczędności.  Żadnych  wyliczeń,  choćby  własnych, 

przystępujący nie zaprezentował, 

Co  więcej,  pomimo  wskazania    korzystania  z  upustów  w  wysokości  nawet  41,6  % 

przystępujący  nie  złożył  żadnych  dokumentów  ani  na  potwierdzenie  ich  uzyskania,  ani  na 

potwierdzenia  posiadanego  statusu  partnerskiego  uprawniającego  do  korzystania  z  tychże 

upustów. 

Sama wiedza zamawiającego o łączącej go z przystępującym umowie serwisowej na 

utrzymanie COT nie pozwala zamawiającemu na samodzielną ocenę wpływu tej umowy na 

zaoferowaną w tym postępowaniu cenę.  

W ocenie składu orzekającego Izby przystępujący, ograniczając się do rozbicia ceny 

ofertowej,  nie  prezentując  żadnych  konkretnych  wielkości  oszczędności  wpływających  na 

wysokość  zaoferowanej  ceny  (abstrahując  nawet  od  tego,  czy  zaprezentowane  warunki 

realizacji  zamówienia  warunki  w  szczególności  takie  jak  wieloletnie  doświadczenie  czy 

korzystanie  z  zasobów  własnych  są  dostępne  tylko  przystępującemu)  oraz  nie  załączając 

ż

adnych  dowodów  w  szczególności  co  do  uzyskanych  upustów  nie  wykazał,  jak  wymaga 

tego przepis art. 90 ust. 2 ustawy Pzp, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny.  


KIO 684/17 

W konsekwencji,  zamawiający  winien  odrzucić  ofertę  przystępującego  na  podstawie 

art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 2 ustawy Pzp. 

Zarzuty: nierównego traktowania wykonawców i niezachowania uczciwej konkurencji 

podczas  czynności  badania  i  oceny  oferty  przystępującego  oraz  dokonania  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej podlegającej odrzuceniu,  potwierdziły się. 

W  konsekwencji  uznania,  że  cztery  z  pięciu  ww.  zarzutów  potwierdziły  się  skład 

orzekający Izby uznał, że zamawiający dopuścił się także naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 ustawy 

Pzp. 

W odniesieniu do zarzutu naruszenia przez zamawiającego art. 7 ust. 3 ustawy Pzp, 

poprzez  możliwość  udzielenia  zamówienia  wykonawcy  wybranemu  (przystępującemu) 

niezgodnie  z  przepisami  ustawy  Pzp  skład  orzekający  Izby  wskazuje,  że  odwołanie 

przysługuje  (art.  180  ust.  1  ustawy  Pzp)  wyłącznie  od  niezgodnej  z  przepisami  ustawy  Pzp 

czynności  zamawiającego  podjętej  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  (lub 

zaniechania), a zatem wobec czynności już wykonanej.  

Zamawiający  nie  udzielił  zamówienia  wykonawcy  wybranemu  (przystępującemu)  – 

nie wykonał czynności toteż w tym zakresie odwołanie nie przysługuje. 

Wobec  uznania  zasadności  ww.  zarzutów,  skutkującego  odrzuceniem  oferty 

przystępującego oraz podniesienia jedynie z ostrożności, na wypadek gdyby Izba nie uznała 

zasadności  wcześniejszych  zarzutów,  zarzutu  naruszenia  art.  26  ust.  3  i  4  ustawy  Pzp, 

poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy D. do uzupełnienia oświadczeń lub dokumentów 

składanych 

na 

potwierdzenie, 

ż

wykonawca 

ten 

spełnia 

warunek 

udziału  

w  zakresie  wiedzy  i  doświadczenia,  skład  orzekający  Izby  nie  przystąpił  do  rozpoznania 

zarzutu naruszenia art. 26 ust. 3 i 4 ustawy Pzp. 

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp. 

Przewodniczący:      ……………………………………….