Sygn. akt: KIO 1136/18
WYROK
z dnia 26 czerwca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Agata Mikołajczyk
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 czerwc
a 2018 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 czerwca 2018 r. przez
odwołującego - VOXEL Spółka Akcyjna, ul. Wielicka 265, (30-663 Kraków) w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego - Samodzielny Publiczny Zakład
Opieki Zdrowotnej Zespół Szpitali Miejskich, ul. Strzelców Bytomskich 11, (41-500
Chorzów),
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia (Konsorcjum):
Synektik Pharma Sp. z o.o., M. B.
prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą: M. B.
Link Express, Al. Wincentego Witosa 31, (00-710 Warszawa)
zgłaszających przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
Oddala odwołanie;
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego - VOXEL Spółka Akcyjna,
ul. Wielicka 265, (30-
663 Kraków) i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od
odwołania;
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3.600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych, zero groszy) tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Katowicach.
………………………………………..
Sygn. akt KIO 1136/18
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zmianami) [ustawa Pzp
albo
uzpz
], którego przedmiotem jest: ”Dostawa radiofarmaceutyków, źródeł
promieniotwórczych i zestawów do sporządzania radiofarmaceutyków (Pakiet 1- Dostawa
radiofarmaceutyku - 18-FDG), Nr: SP ZOZ ZSM ZP/4/2018, dla SP ZOZ Ze
spół Szpitali
Miejskich w Chorzowie.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej: Numer: 2018/S 013-025093. Odwołanie zostało wniesione
wobec:
czynności oceny wyjaśnień złożonych przez Konsorcjum firm: Monrol Poland LTD sp. z
o.o. (aktualnie Synektik Pharma
sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie) oraz M. B. Link
Express (dalej: w skrócie Konsorcjum) w trybie art. 90 ust. 1 Pzp w przedmiocie rażąco
niskiej ceny;
czynności ponownego wezwania Konsorcjum do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1
Pzp w przedmiocie rażąco niskiej ceny pismami Zamawiającego z dnia 14 maja 2018 r.
oraz 24 maja 2018 r.;
zaniechania czynności odrzucenia oferty złożonej przez Konsorcjum, jako zawierającej
rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia;
4) wyboru najkorzystniej oferty Konsorcjum.
Wnoszący odwołanie wykonawca - VOXEL Spółka Akcyjna z siedzibą w Krakowie
[Odwołujący] stwierdził, że Zamawiający – SP ZOZ Samodzielny Publiczny Zakład Opieki
Zdrowotnej Zespół Szpitali Miejskich w Chorzowie naruszył w przedmiotowym postępowaniu:
art 89 ust. 1 pkt 4 upzp w związku z art. 90 ust. 2 oraz art. 90 ust. Pzp z uwagi na
zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Konsorcjum, pomimo tego, iż zawiera ona
rażąco niską ceną w stosunku do przedmiotu zamówienia, a treść wyjaśnień nie stanowi
wystarczającego dowodu na realność i rynkowość ceny wskazanej w ofercie; Konsorcjum
nie wykazało, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, co Zamawiający powinien był
stwierdzić, gdyby przeprowadził pogłębioną, merytoryczną ocenę wyjaśnień;
art. 90 ust. 1 Pzp w związku z art. 7 ust. 1 ustawy z uwagi na bezpodstawne i
nieuzasadnione trzykrotne wezwanie Konsorcjum do złożenia wyjaśnień w przedmiocie
rażąco niskiej ceny, co narusza zasadę równego traktowania wykonawców;
3) zarzut naruszenia art. 7 ust. 3 Pzp z uwagi na
wybór oferty podlegającej odrzuceniu.
Mając na uwadze powyższe, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i:
nakazanie Zamawiającemu, aby unieważnił wybór oferty Konsorcjum jako
najkorzystniejszej i odrzucił ofertę złożoną przez Konsorcjum, oraz dokonał ponownej
oceny ofert,
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu uzasadnionych i
udokumentowanych kosztów postępowania według norm prawem przepisanych.
Wykonawca po
dał także, że:
Odwołujący posiada interes we wniesieniu odwołania w rozumieniu art. 179 Pzp, z uwagi
na fakt,
że jego oferta zgodna z SIWZ jest najkorzystniejsza po ofercie wybranego
wykonawcy, a zatem gdyby nie działania Zamawiającego sprzeczne z przepisami upzp,
oferta Odwołującego powinna zostać wybrana jako najkorzystniejsza. Jednocześnie
Odwołujący może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów
ustawy, poprzez nieosiągnięcie przychodów możliwych do uzyskania w toku wykonywania
za
mówienia. Odwołujący jest uczestnikiem toczącego się postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jego oferta nie została odrzucona, i jako taki zamówienie może
uzyskać, a tym samym ma interes w jego uzyskaniu i może ponieść szkodę.
Odwołujący otrzymał mail od zamawiającego informujący o wyborze oferty Konsorcjum w
dniu 29 maja 2018 r,, a zatem dziesięciodniowy termin na wniesienie odwołania został
zachowany. Odwołanie jest wnoszone w postępowaniu o wartości zamówienia większej
niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, co wynika
wprost z zapisów SIWZ, a zatem uznać je należy za dopuszczalne. Zgodnie z art. 180 ust.
5 upzp kopia niniejszego odwołania została przekazana faksem Zamawiającemu przed
upływem wniesienia odwołania w taki sposób, aby mógł się on zapoznać z jego treścią
przed upływem tego terminu.
Uzasadnienie zarzutów:
Zgodnie z art. 90 ust. 1 P
zp, zamawiający ma obowiązek zwrócenia się do wykonawcy o
udzielenie wyjaśnień oraz złożenie dowodów, dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu, jeżeli
cena lub koszt oferty, lub ich istotne części składowe w opinii zamawiającego, wydają się
rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą jego wątpliwości co do
możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami sformułowanymi
przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów. Jednocześnie przepis art. 90
ust, 2 upzp wskazuje na wykonawcę, jako na podmiot, który jest zobowiązany do
udowodnienia, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. Odwołujący wskazał, że
zamawiający nie może korzystać z tej procedury niejako dla tylko formalizmu, tj. wówczas,
gdy ma uzasadnione przekonanie, że złożona oferta jest prawidłowo wyceniona, ale dla
zwykłej formalności, ze względu na obowiązek z art. 90 ust. 1 Pzp, wzywa do tych wyjaśnień,
w istocie ich wcale nie oczekując. To z kolei oznacza, że jak już zamawiający wzywa
wykonawcę do złożenia wyjaśnień to musi dokonać ich rzeczywistej oceny, a nie zadowolić
się samym faktem ich złożenia. Zastosowanie procedury z art. 90 ust. 1 Pzp, tworzy
domniemanie, że zaproponowana w ofercie cena nosi znamiona ceny rażąco niskiej, a
zatem dowód na twierdzenie przeciwne spoczywa na wykonawcy. Stwierdzenie to wynika
nie tylko z dotychczasowego orzecznictwa KIO i sądów okręgowych (wyrok por. np. KIO z
dnia 09 maja 2013, KIO 934/13), ale też z treści art. 90 ust. 2 upzp, który to jednoznacznie
przerzuca ciężar wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny na wykonawcę
wezwanego do złożenia wyjaśnień. Zatem powstanie tego domniemania skutkuje tym, że
wykonawca wezwany do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 upzp jeżeli chce je obalić
musi wykazać, iż zaoferowana przez niego cena nie jest ceną rażąco niską. W tym też celu
wykonawca musi złożyć takie wyjaśnienia, które jednoznacznie wykażą, że możliwe i realne
jest rzetelne wykonanie zamówienia za zaproponowaną cenę. Stąd też w orzecznictwie
utrwalił się już jednolity w tym zakresie pogląd, że owe wyjaśnienia muszą być konkretne,
odpowiednio umotywowane i odnoszące się do danego zamówienia.
Zdaniem Odwołującego, oferta Konsorcjum zawiera rażąco niską ceną w stosunku do
przedmiotu zamówienia, a treść wyjaśnień z dnia 7 marca 2018 r. jak również z dnia 21 maja
2018 r. oraz 28 maj
a 2018 r. nie stanowi wystarczającego dowodu na realność i rynkowość
ceny wskazanej
w ofercie. Cena ta nie pokrywa kosztów związanych z realizacją umowy, nie
pozwala także na osiągniecie jakiegokolwiek zysku. Konsorcjum w swoich wyjaśnieniach nie
wykazało, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny (nie przedstawiło również dowodów
na tą okoliczność), co Zamawiający powinien był stwierdzić, gdyby przeprowadził
pogłębioną, merytoryczną ocenę wyjaśnień.
Ma
jąc na uwadze powszechnie dostępne informacje o sytuacji prawnej, kondycji finansowej i
zakresie dz
iałalności MONROL POLAND Ltd SP. z o.o. (obecnie: Synektik Pharma SP. z
o.o)
. w szczególności sprawozdanie finansowe za rok 2015 oraz rok 2016. a także publiczne
informację o ofertach składanych w innych przetargach przez Konsorcjum i jego
konkurentów, uznać należy, że kalkulacją cenowa zawarta w wyjaśnieniach oraz treść
samych wyjaśnień jest niewiarygodna, nie oparta na realnych podstawach, a często
niezgodna ze stanem faktycznym - co winien by
ł dostrzec zamawiający.
Po pierwsze, niewątpliwie już sam stopień zaniżenia ceny oferty Konsorcjum ponad 30%
próg ustawowy uprawdopodabnia - mając na uwadze doświadczenie życiowe i rozeznanie
warunków rynkowych - okoliczność zaistnienia ceny rażąco niskiej w stosunku do przedmiotu
zamówienia oraz poddaje w wątpliwość możliwości wykonania przedmiotu zamówienia przez
wykonawcę zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego.
Po drugie na fakt całkowitego oderwana ceny Konsorcjum od realiów rynkowych wskazuje
także przebieg innych postępowań o dostawę radiofarmaceutyków FDG z lat 2015 - 2018.
Zestawienie zawarte w załączniku nr 1 zawiera najprawdopodobniej wszystkie postępowania
w zakresie dostawy radiofarmaceutyku FDG w trybie Pzp
w innych postępowaniach oferty
wykonawców, w tym także Konsorcjum nie różniły się zbytnio pod względem cenowym.
Nie dotyczy to jednak niniejszego postępowania. Wystarczy wskazać, że cena jaką
Konsorcjum zaoferowało w niniejszym postępowaniu za jedna dawkę radiofarmaceutyku
FDG (311,04 zł brutto) jest najniższa cena kiedykolwiek zaoferowana na Polskim rynku w
historii.
Jest ona też o ponad 163 zł niższa od ceny za jedną dawkę, jaką Konsorcjum
zaoferowało w wygranym przez niego przetargu dla tego samego zamawiającego w roku
2015 r. oraz o 72 zł niższa, niż Konsorcjum zaoferowało w ostatnim przetargu publicznym w
którym uczestniczyło dla Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie w styczniu 2018 r.
Podkreślił, że marcu 2018 r. nie zaszły żadne nowe okoliczności, które uzasadniałby tak
radykalne obniżenie oferty ww. wykonawcy, uwzględniając też oferty składane przez tą firmę
w latach poprzednich.
Dowód: zestawienie nr 1: zestawienie postępowań w przedmiocie
dostawy radiofarmaceutyku FDG 2015 - 2018.
Konsorcjum w wyjaśnieniach z dnia 21 maja
2018 r. stwierdza, że w tym postępowaniu zaproponowano „nowy radiofarmaceutyk, który
jest produkowany w oparciu o własną licencję, co oznacza brak konieczności doliczania do
każdej produkcji kosztów licencji". Argument ten nie może być jednak uznany za mający
znaczenie i dający Konsorcjum przewagę konkurencyjną. Wskazać bowiem należy, że
Odwołujący (a także prawdopodobnie wszyscy pozostali uczestnicy postępowania) również
aktualnie nie opłacają już opłat licencyjnych, a fakt ten nie wpłynął znacząco na ceną
oferowanego przez nich produktu w stosunku do oferty K
onsorcjum. Tym samym w pełni
aktualne pozo
staje stanowisko Odwołującego, że brak jest okoliczności, które uzasadniałby
tak radykalne obniżenie oferty ww. wykonawcy. Świadczy to o dążeniu przez Konsorcjum do
osiągnięcia celu nie powiązanego bezpośrednio z przetargiem, tj. uzyskania zamówienia
niezależnie od własnych kosztów. Podkreślił, że Zamawiający w niniejszym stanie
faktycznym nie miał w ogóle prawnej możliwości wezwania Konsorcjum do ponownych
wyjaśnień, lecz powinien podjąć decyzję wyłącznie w oparciu o treść wyjaśnień z dnia 7
marca 2017 r.
Jego zdaniem
z dominującego stanowiska orzecznictwa i doktryny wynika, że wezwanie do
wyjaśnienia elementów oferty mających wpływ na cenę ma generalnie charakter jednokrotny,
a oferta wykonawcy, który zlekceważył wezwanie zamawiającego i złożył wyjaśnienia
ogólnikowe, nie odnoszące się do treści wezwania podlega odrzuceniu (por. m. in. wyrok SO
w Poznaniu z dnia 21 maja 2008 r., sygn. X Ga 127/08). Na zasadzie wyjątku dopuszcza się
możliwość ponownego wezwania, jednakże jedynie wówczas, gdy ze względu na ogólność
wezwania do złożenia wyjaśnień, zamawiający uznaje wyjaśnienie pewnych kwestii za
niewystarczające. Może wówczas ponownie wezwać wykonawcę, ze wskazaniem, które
konkretnie elementy wyjaśnień wymagają doprecyzowania bądź rozszerzenia.
Z tego rodzaju wyjątkową sytuacją nie mamy do czynienia w niniejszym postępowaniu.
Podkr
eślił, że treść wezwania do złożenia wyjaśnień Zamawiającego z dnia 14 maja 2018 r.
jest niemalże identyczna, jak treść poprzedniego wezwania. Wezwanie to ma charakter
standardowy i ogólny. Co prawda zamawiający powołuje się w treści wezwania na „sugestie
zawarte w wyroku KIO 556/18", jednakże powyższy wyrok KIO z dnia 12 kwietnia 2018 r. w
uzasadnieniu nie odnosił się w ogóle merytorycznie do wyjaśnień w przedmiocie kwestii
rażąco niskiej ceny, a jedynie orzekał w zakresie niezasadnego ich utajnienia. Wezwanie nie
odnosi się także do kwestii poruszanych w odwołaniu będącym przedmiotem rozpoznania
KIO w postępowaniu o sygn. KIO 556/18, w szczególności kwestii niespójności kalkulacji
Konsorcjum z danymi zawartymi w sprawozdaniach finansowych Monrol Poland LTD sp. z
o.o.
Tym samym brak było jakichkolwiek podstaw do kolejnego wezwania Konsorcjum do
złożenia wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny.
Zdaniem Odwołującego, działania Zamawiającego nie służyły doprecyzowaniu uprzednich
wyjaśnień, lecz były raczej próbą „ratowania" sytuacji Konsorcjum poprzez umożliwieniu mu
złożenia poprawnego oświadczenia - zresztą bezskutecznie. Kierowanie ponownego
wezwania w powyższej sytuacji godzi w interesy pozostałych wykonawców, naruszając
zasadę ich równego traktowania, jak również prowadzi do przewlekłości postępowania. Z
tego też względu wyjaśnienia złożone przez Konsorcjum (wraz z załączonymi dowodami) w
piśmie z dnia 21 maja 2016 r. oraz 28 maja 2018 r. nie mogą być w ogóle brane pod uwagę,
a Odwołujący się odnosi się do nich wyłącznie z daleko posuniętej ostrożności.
Odnosząc się do treści przedłożonych przez Konsorcjum wyjaśnień odwołujący podał, co
następuje.
Wprawdzie Konsorcjum pismem z dnia 7 marca 2018 r. odpowiedział na wezwanie
zamawiającego to jednakże w żadnej mierze nie można stwierdzić, aby to pełne ogólników
pismo zawierało tego rodzaju wyjaśnienia, które obalałyby domniemanie rażąco niskiej ceny.
Z kolei w dalszych wyjaśnieniach z dnia 21 maja 2018 r. w pełnym zakresie podtrzymano
dotychczasowe wcześniejsze oświadczenia i twierdzenia. Oba te wyjaśnienia są lakoniczne,
ogólnikowe i w ogóle nie odnoszą się do przedmiotu tego konkretnego postępowania, a
często są niezgodne z rzeczywistością lub też stanowią dowolną interpretację stanu
faktycznego.
Podnoszo
na przez wykonawcę kwestia członkostwa w grupie kapitałowej Eczasibasi-Monrol
Nuclear Products (por. str. 3 końcowy akapit i str. 6 wyjaśnień) nie ma związku z istotą
sprawy, gdyż wyjaśnienia nie zawierają wskazania, w jakim zakresie grupa kapitałowa ma
wp
ływ na wysokość zaoferowanej ceny. Co wiece i. informacja ta jest obecnie zupełnie
nieaktualna i wprowadzająca w błąd. gdyż jak wynika z publicznie dostępnego raportu
giełdowego Synektik S.A. nr 7/2018 z dnia 26 marca 2018 r. (dostępnego na stronie
interne
towej ww. spółki) w dniu 26 marca 2018 r. dokonano zawarcia umowy przyrzeczonej
sprzedaży udziałów spółki Monrol Poland LTD sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, mocą
której Synektik S.A. (jako kupujący) nabył 100 % udziałów w spółce Monrol. Tym samym -
ma
jąc na uwadze fakt podtrzymania przez Konsorcjum „w pełnym zakresie"
dotychczasowych wyja
śnień - stwierdzić należy, że są one nieprawdziwe. Fakt, że spółka
Monrol Poland LTD poinformowała Zamawiającego jedynie o fakcie zmiany nazwy Spółki i
zmianie właściciela - pomijając zupełnie kwestie utraty członkostwa w międzynarodowej
grupie kapitałowej oraz związanych z tym korzyści - wskazuje, że w ten sposób wprowadziła
w błąd Zamawiającego w tym zakresie.
Z treści wyjaśnień nie wynikają również w żaden sposób rzeczywiste koszty transportu
radiofarmaceutyku. Konsorcjum w tym zakresie przedłożyło umowę z 17 listopada 2017 r.
zawartą pomiędzy Monrol Poland LTD sp. z o.o. a M. B. Link Express na świadczenie usług
transportowych, a zatem wewnętrzną umowę pomiędzy członkami Konsorcjum, które złożyło
ofertę w niniejszym postępowaniu przetargowym. Niniejsza umowa w żaden sposób nie
wykazuje, ani nawet nie uprawdopodobnia faktycznych kosztów transportu, jakie ponosi
członek konsorcjum, M. B. w związku z realizacją zadań objętych umową w zakresie
transportu -
odnosi się ona wyłącznie do relacji pomiędzy członkami konsorcjum. M. B. Link
Express jako członek konsorcjum nie dopełniła obowiązku przedłożenia wyliczeń
dotyczących własnych kosztów związanych z umową. Nie można zatem uznać, by koszty
transportu były w jakikolwiek sposób wiarygodnie wykazane, a wartość podana w
zestawieniu (por. zał. nr 4) jako ustalona na podstawie zapisów „wewnętrznej" umowy nie
pokazuje kosztów rzeczywistych - co dyskwalifikuje wyjaśnienia Konsorcjum w tym zakresie.
Dalsze wywody zawarte na stronie 3 i 4 odnoszące się do informacji o cyklotronie zupełnie
nie mają znaczenia dla wyjaśnienia ceny. Podkreślić należy, że posiadany przez wykonawcę
cyklotron swoją jakością nie odbiega w żaden sposób od cyklotronów posiadanych przez
konkurencję.
Akapit 2 na stronie 4 wyjaśnień zawiera więc niezgodne z rzeczywistością zapewnienie, że z
powyższych informacji wynika znaczne obniżenie kosztów realizacji przedmiotowego
zamówienia.
Na stronie 5 w akapicie 2 i 5 wyjaśnień Konsorcjum powołuje się na produkcję na rzecz wielu
podmiotów oraz podaje informacje o cyklu produkcyjnym kilkudziesięciu dawek. Informacje
te nie odzwierciedlają rzeczywistości. W chwili obecnej Konsorcjum produkuje
radiofarmaceutyk jedynie dla 2 podmiotów. Jednocześnie Konsorcjum utracił znaczący
kontrakt o wysokiej marży ze Szpitalem Uniwersyteckim w Krakowie. Obecnie zatem - mając
na uwadze „aktywne" umowy - z cyklu produkcyjnego Konsorcjum sprzedaje około 20
daw
ek. Twierdzenia o cyklu produkcyjnym obejmującym kilkadziesiąt dawek i związaną z tą
kwestią oszczędnością są więc nieprawdziwe. Jest to szczególnie ważne w kontekście
stwierdzenia zawartego w wyjaśnieniach z dnia 28 maja 2018 r., że wartość 28 dawek
stano
wi minimalną ilość dawek produkowaną w zakładzie produkcyjnym, „wynikającą z
umów z kontrahentami". Wskazać należy bowiem na zupełną niespójność wyjaśnień
Konsorcjum z dnia 7 marca 2018 r. oraz z dnia 28 maja 2018 r. Dla kalkulacji wyliczenia
jednej dawki
na potrzeby niniejszego postępowania Konsorcjum w piśmie z 7 marca br.
przyjęło 28 dawkową serię, natomiast z treści pisma z dnia 28 maja br. wynika, że
przewidziana seria produkcyjna (28 dawkowa) nie obejmuje w ogóle zamówienia dla Zespołu
Szpitali Miejsk
ich w Chorzowie. Pozostaje więc pytanie, w ramach jak dużej serii
produkcyjnej w rzeczywistości Konsorcjum będzie wytwarzać oferowany produkt.
Na stronie 6 w akapicie 2 spółka powołuje się na „proporcje przychodów z poszczególnych
obszarów działalności" pomijając jednak informację, że ma ona w zasadzie jeden
podstawowy obszar przychodów, tj. właśnie sprzedaż FDG. Zdecydowana większość
kosztów przypada więc na to właśnie źródło. Tym samym zupełnie wadliwe jest np. dzielenie
kosztu pracowników na 50%, skoro zajmują się oni wyłącznie produkcją FDG (spółka nie
oferuje „innych produktów"). Odnosząc się jeszcze dodatkowo do kwestii pracowniczych,
wskazać należy, że niezgodne z prawdą jest stwierdzenie (por. str. 7 akapit 3), które
sugeruje niższe koszty zatrudnienia pracowników w zakładzie produkcyjnych w
Mszczonowie.
Wskazał, że pracownicy zatrudnieni przy produkcji radiofarmaceutyku
stanowią na tyle wysoko wykwalifikowaną i rzadko spotykaną na rynku kadrę fachowców, że
najprawdopodobniej nie zamieszkują w Mszczonowie, a jeżeli nawet tak jest, to ten fakt nie
wpływa w żaden sposób na ich zarobki. Zauważyć należy, że wartość kosztów
pracowniczych jest znacząco zaniżona w porównaniu z kosztami pracowniczymi
wykazywanymi w sprawozdaniach finansowych Spółki za poprzednie lata - wątpliwe jest przy
tym, że spółka dokonała jakiejś znaczącej redukcji zatrudnienia w ostatnim czasie.
Z kolei na stronie 7 niemal każde zdanie wyjaśnień zawiera informacje nieprawdziwe bądź
informacje bez większego związku z wyjaśnieniem rażąco niskiej ceny. Wskazać należy, że
stosuje typowy proce
s produkcyjny. Powoływanie się (w 5 akapicie) na unikatowość i
oryginalność produktu, jest twierdzeniem fałszywym. W Polsce zarejestrowanych jest
kilkanaście produktów zawierzających FDG. Produkcja leków w Polsce jest ściśle
regulowana ustawowo i regulacje te nie dopuszczają żadnych „oryginalności w podejściu do
produkcji", a więc uzyskane zgody i pozwolenia nie mogą tego potwierdzać.
Odwołujący podkreślił, że Konsorcjum nie przedstawiło również dowodów, które
jednoznacznie potwierdzałyby dane zawarte w treści swojej kalkulacji cenowej - jako dowody
Konsorcjum określa bowiem (por: zał. 2-41 nie dokumenty zewnętrzne, lecz własne
zestawienia u
jęte w tabelach. Stwierdził ponadto, że samo oświadczenie wykonawcy nie
stanowi dowodu.
Wskazał, że nowelizacja art. 90 Pzp wprowadziła z dniem 19 października
2014 r. obowiązek przedstawienia dowodów przy składaniu wyjaśnień elementów oferty
mających wpływ na wysokość ceny. Tak więc oświadczenia wykonawcy wybranego na
okoliczność jego pozycji zawodowej, technicznej, rynkowej, czy też finansowej,
ekonomicznej nie zastępują dowodów dotyczących elementów oferty mających wpływ na
wysokość ceny. Do obowiązków wykonawcy należy przedstawienie pisemnych wyjaśnień,
zarówno w postaci uzasadnienia zastosowania takiej, a nie wyższej ceny, jak również w
formie odpowiednich dowodów. Użycie w art. 90 ust. Pzp sformułowania „zwraca się o
udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów" wskazuje, iż dowody traktowane są jako
element wyjaśnień wykonawcy. Przyjmuje się w orzecznictwie i doktrynie, że bezwzględnie
należy dostarczyć dowody na te elementy wyjaśnień, które dotyczą okoliczności dostępnych
jedynie wykonawcy i tworzą jego przewagę cenową. Jest to szczególnie – jego zdaniem -
istotn
e, gdyż z treści wezwania Zamawiającego z dnia 14 maja 2018 r. wynika
jednoznacznie, że Zamawiający domagał się „dostania dodatkowych środków dowodowych
zawierających wszystkie aspekty zamówienia" - czego Konsorcjum nie spełniło. Co więcej, w
wyjaśnieniach z dnia 21 maja 2018 r. jako „zasadniczy element obniżający koszty związane
z bezpośrednimi kosztami produkcji" Konsorcjum wskazuje specjalny proces oczyszczenia
wody wzbogaconej oraz
„zwalidowaną” metodę wykorzystania jednego sterylnego zestawu
do rozlewu
w dwóch niezależnych seriach produkcyjnych. Na powyższe okoliczności -
niezwykle istotne w ocenie samego wykonawcy dla stworzenia jego przewagi nad
konkurencją-także nie przedłożono żadnego dowodu. Jedynym istotnym – zdaniem
Odwołującego - dowodem przedłożonym do wyjaśnień z dnia 21 maja 2018 r. jest umowa
zawarta przez Monrol ze spółką IASON sp. z o.o. dotyczącą dostaw w trybie tzw. back up.
Jednakże - niezależnie od tego, że dowód taki jest w ocenie Odwołującego spóźniony - nie
może on świadczyć o cenie rynkowej zaoferowanej w niniejszym postępowaniu, gdyż umowy
back up dotyczą zabezpieczenia sytuacji awaryjnych, a zatem ich ceny w zasadniczy sposób
odbiegają od cen „standardowych". Zauważyć też należy, że - mając na uwadze dane
finansowe Monrol zawarte w
sprawozdaniach finansowych i wiedzę o zawartych umowach
na dostawę radiofarmaceutyków - umowa ta prawdopodobnie nie wpłynęła w żaden istotny
sposób na przychody Monrol, a zatem najprawdopodobniej jest ona umową niewykonywaną.
Mając na uwadze powyższe odwołujący stwierdził, że sam fakt nie przedłożenia dowodów, a
zwłaszcza tych które miałyby wykazywać elementy tworzące istotne przewagę
konkurencyjną Konsorcjum, powoduje, że wykonawca nie wykazał że cena nie jest cena
rażąco niską oraz, że pokrywa nakłady jakie musi ponieść wykonawca realizując umowę - co
uzasadnia odrzucenie jego oferty. Na marginesie
podał - za wyrokiem z dnia 18 października
2016 r. sygn. KIO 1850/16 w analogicznej jego zdaniem sprawie
– że KIO uznała
wyjaśnienia wykonawcy Monrol Poland LTD SP. z o.o., o treści zbliżonej do złożonych w
niniejszym postępowaniu (co wynika z treści uzasadnienia wyroku) jako nie spełniające
wymogów art. 90 Pzp i w konsekwencji nakazała odrzucić ofertę wykonawcy na podstawie
art.89 ust. 1
pkt 4 w związku z art.90 ust.2 i 3 uzpz.
O tym,
że w niniejszej sprawie uzasadnione jest przyjęcie zaoferowania przez wykonawcę
produktu
po rażąco niskiej cenie, przemawia również poniższa analiza wyników finansowych
Monrol Poland LTD SP. z o.o. -
członka Konsorcjum. Wskazał, że e publicznie dostępnych
dokumentach KRS zamieszczono sprawozdania finansowe za lata 2015 i 2016, z których
wynika, że sytuacja ekonomiczna Konsorcjum z roku na rok pogarsza się. Analiza
sprawozdań wskazuje bowiem, że Spółka Monrol Poland LTD SP. z o.o. wykazała w roku
2016 stratę netto w wysokości 7.558.046,39 zł, tj. o 1.617.138,52 zł wyższą niż w roku 2015.
Rachunek wyników w układzie kalkulacyjnym (tab. Nr 2) pokazuje po kolei elementy
wpływające na wynik finansowy przedsiębiorstwa. Prawie 100% przychodów Monrol Poland
LTD SP. z o.o. pochodzi ze sprzedaży FDG. Tak wysokie straty są więc skutkiem
drastycznego deficytu pomiędzy przychodami ze sprzedaży FDG a kosztami Ich uzyskania.
Innymi słowy są konsekwencją sprzedaży wytworzonych produktów po cenach znacznie
poniżej kosztów ich wytworzenia. Sytuacja taka ma charakter chroniczny jak wykazano w
tabeli nr 1.
Dane dotyczące wolumenu sprzedaży oszacowano na podstawie zgłoszonej do
NFZ ilości wykonanych badań przez klientów Monrol Poland LTD SP. z o.o. (ti. szpitali, z
którymi ww. spółka ma zawarte umowy). Dane dotyczące kosztów i przychodów z lat 2016
pochodzą ze sprawozdania finansowego. Za rok 2017 do tej pory nie złożono sprawozdania
finansowego. Przychody za rok 2017 zostały oszacowane na podstawie komunikatu
giełdowego firmy Synektik S.A. gdzie podano wartość przychodów Monrol Poland LTD SP. z
o.o. za pierwsze 10 miesięcy. Przyjęto konserwatywne założenie, że ogólny poziom kosztów
Monrol Poland LTD SP. z o.o. pozostał na tym samym poziomie, choć całkowicie
uprawnione byłoby przyjęcie kosztów wyższych w związku z ogólnym wzrostem cen i
wynagrodzeń oraz istotnym wzrostem skali produkcji sprzedanej.
Tabela nr 1
Wartość
Na 1 sprzedaną
dawkę
Wartość
PLN
Na 1 sprzedaną dawkę
liczba
sprzedanych
dawek (estymacja)
2080 sztuk
Nie dotyczy
3300 sztuk
Nie dotyczy
Koszty
sprzedanych
produktów, towarów i
materiałów
4562241,47 PLN
4562241,47 PLN
Koszty ogólnego zarządu
885440,22 PLN
885440,22 PLN
Koszty sprzedaży
581084,55 PLN
581084,55 PLN
Koszt całkowity
6028766,24 PLN
6028766,24 PLN
Przychód ze sprzedaży
(estymacja)
1100621,94 PLN
2200000,00 PLN
Strata
PLN
(-2369,32) PLN
PLN
(-1160,23) PLN
W powyższej kalkulacji nie uwzględniono kosztów obsługi zadłużenia. Rzeczywista strata za
rok 2017 była wówczas znacznie wyższa. Kalkulacja ta dowodnie wykazuje, że koszty
wytwarzania zaoferowane
go produktu nie mocą być pokryte z zaoferowanej w postępowaniu
ceny 288 netto PLN netto za dawkę, a zatem zaoferowana cena jest rażąco niska.
Poniżej zamieszczono wyciągi z dostępnych sprawozdań finansowych wskazujące źródło
danych użytych w powyższej kalkulacji.
Tabela nr 2 „Rachunek zysków i strat Monrol Poland LTD SP. z o.o. (wersja kalkulacyjna
zmiana
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i
materiałów, w tym:
od jednostek powiązanych
Przychody netto ze sprzedaży produktów
Przychody netto ze sprzedaży towarów i materiałów
Koszt sprzedanych produktów, towarów i materiałów, w tym:
od jednostek powiązanych
Koszt wytworzenia sprzedanych produktów
Wartość sprzedanych towarów i materiałów
;;:F:
Koszty sprzedaży
Koszty ogólnego zarządu
zmiana
Pozostałe przychody operacyjne
Inne przychody opercyjne
Pozostałe koszty operacyjne
Inne koszty operacyjne
Zysk/(strata) z działalności operacyjnej EBIT
Przychody finansowe
Odsetki
Inne
Koszty finansowe
odsetki w tym:
dla jednostek powiązanych
Inne
_____ ______________________ __ i;
Podatek dochodowy
Źródło: KRS „Sprawozdanie finansowe Spółki Monrol Poland LTD SP. z o.o."
Analizując powyższe dane należy – jak podał wykonawca - zwrócić uwagą, że jedynym
produktem Spółki oferowanym w postępowaniach przetargowych do roku 2017 była
Fluorodeoxyglucose (FDG -
Biont). W 2018 roku zaoferowano w postępowaniu w Chorzowie
nowy radiofarmaceutyk Fluorodeoxyglucose 18F Monrol. Firma Monrol Poland LTD SP. z
o.o. ma również zarejestrowany radiofarmaceutyk MONFCH fluorocholinę, której dotychczas
nie oferowała do sprzedaży. Można zatem stwierdzić, że wszystkie koszty ponoszone przez
firmę Monrol Poland LTD Sp. Z o.o., zarówno bezpośrednio jak i pośrednio związane z
produkcją obciążają właśnie produkcję FDG.
W 2016 roku Spółka Monrol Poland LTD SP. z o.o., osiągnęła przychody netto ze sprzedaży
produktów, towarów i materiałów w wysokości 1.100.588,80 zł., co oznacza wzrost zaledwie
o 6,4% (70k) w s
tosunku do roku 2015. Koszty sprzedanych produktów, towarów i
materiałów w 2016 roku wyniosły 4.562.241,47zł i były w stosunku do roku 2015 wyższe, aż
o 13%. ti. 525.114.98
zł.
W konsekwencji czego Spółka wygenerowała w 2016 roku stratę brutto ze sprzedaży na
poziomie 3.461.652,67zł wobec straty w roku 2015 na poziomie 3.003.392,99zł, tj. większą o
Z osiąganych przychodów ze sprzedaży FDG firma musi pokryć koszty ogólnego
zarządu oraz inne koszty funkcjonowania. Nie da się produkować, ani świadczyć usług bez
zamawiania materiałów, księgowania, przyjmowania zleceń, reklamy i innych działalności
niezwiązanych bezpośrednio z procesem produkcyjnym. W przypadku Monrol Poland LTD
SP. z o.o., który nie posiada własnej floty samochodowej i musi korzystać z usług firm
transportowych istotną pozycją w sumie kosztów są koszty opakowań, załadunku,
wyładunku, przewozu radiofarmaceutyków, bez ponoszenia których nie byłoby możliwe
dostarczenie produktu do finalnego odbiorcy. Firma ponosi też koszty marketingu,
uczestnictwa w targach, kongresach specjalistycznych.
Po doliczeniu kosztów sprzedaży w
wysokości 581.084,55zł i kosztów ogólnego zarządu 885,440,22zł Monrol Poland LTD SP. z
o.o. osiągnęła w 2016 roku stratę brutto na sprzedaży w wysokości 4.928.177,44zł. Jest ona
wyższa w porównaniu z rokiem poprzednim o 618.770,29zł.
Analizując dynamikę kosztów rodzajowych można zaobserwować, że ogólna suma kosztów
rodzajowych poniesionych przez badane przedsiębiorstwo w latach 2015-2016 wzrosła o
W 2016 r, koszty rodza
jowe były wyższe o: 688.5 tys. zł, tj. o 13 % w stosunku do roku 2015.
Przyrost kosztów najprawdopodobniej związany jest ze wzrostem wielkości produkcji
odzwierciedlonym w przychodach ze sprzedaży. Przychody ze sprzedaży wzrosły w
rozpatrywanym okresie o 6
%, co jest o ponad 7 punktów procentowych mniej od wzrostu
kosztów. Na potrzeby kalkulacji wskazanej w tabeli nr 1, w zakresie kosztów roku 2017 r.
przyjęto koszty z roku 2016 r. Przyrost kosztów materiałów i energii (13%), usług obcych
(29%), wynagrodzeń (15%) wskazuje na wzrost wolumenu produkcji. Odnosząc jednak
nieproporcjonalny wzrost kosztów do wzrostu przychodów ze sprzedaży ti. koszty wzrosły 10
razy więcej niż przychody ze sprzedaży wnioskować można, że tak niski wzrost przychodów
ze sprzedaży w porównaniu do znaczącego wzrostu kosztów spowodowany jest obniżaniem
cen sprzedaży. W całym analizowanym okresie rentowność firmy była ujemna, co świadczy
o nieefektywności gospodarowania kapitałem własnym.
Tabela nr 2a „Z rachunku zysków i strat Monrol Poland LTD SP. z o.o. (wersja
porównawcza)".
Wyszczególnienie
dynamika
Wskaźnik
dynamiki
i
Sprzedaż produktów
Sprzedaż materiałów
Sprzedaż usług
: ;-,V -¿jijteffigjyjy
Amortyzacja
Zużycie materiałów i energii
Usługi obce
Podatki i opłaty
Wynagrodzenia
Ubezpieczenia społeczne i inne
świadczenia
Pozostałe koszty rodzajowe
Źródło: KRS „Sprawozdanie finansowe Spółki Monrol Poland LTD SP. z o.o."
Bilans Spółki (por. tab. Nr 3) na dzień 31.12.16 po stronie aktywów i pasywów zamknął się
kwotą 26.859.404,27zł, co oznacza zmianę (zmniejszenie wartości bilansowej) o
2.433.744,31zł w stosunku do roku 2015. Po stronie aktywów największy spadek odnotowały
aktywa obrotowe (inwestycje krótkoterminowe). W pasywach ze względu na ujemny wynik
finansowy obserwujemy spadek o 7.558.046,39 w stosunku do 2015 r w pozycji kapitały
własne. Wartość kapitałów własnych w 2016 roku osiągnęła wartość minus 14.764.071,42zł.
Ujemny kapitał własny wskazuje na zagrożenie kontynuacji działalności Spółki oraz
niewypłacalność. Kapitały i zobowiązania stanowią łącznie podstawowe źródło finansowania
aktywów. Można więc uznać że stan ujemnych kapitałów przybrał postać trwałą.
O pogarszającej się sytuacji Monrol Poland LTD SP. z o.o. świadczy również wzrost w 2016
roku o 60% zobowiązań długoterminowych. Pomimo zaciągnięcia w 2016r. dodatkowego
zobowiązania długoterminowego dla finansowania bieżącej działalności, kapitały stałe nie
finansują w pełni aktywów trwałych i obrotowych, co wpływa na niestabilność
przedsiębiorstwa. Również wskaźnik płynności I, zarówno w roku 2016 (0,046) jak i 2015
(0,093) wskazują na utratę płynności firmy, a tym samym brak możliwości otrzymania
finansowania zewnętrznego, bowiem wskaźnik płynności I pokazuje stopień pokrycia
zobowiązań bieżących aktywami obrotowymi. Przyjęta przez banki i podawana w literaturze
jego wzorcowa wartość mieści się w przedziale 1,3-2. W roku 2016 wskaźnik płynności I w
firmie Monrol Poland LTD SP. z o.o. wynosił zaledwie 0,046, co wywołuje negatywne
konsekwencje dla przedsiębiorstwa i oznacza, iż firma ma, lub w najbliższej przyszłości
będzie miała, kłopoty z terminowym regulowaniem zobowiązań
Tabela nr 3 „ Bilans Spółki Monrol Poland LTD SP. z o.o."
Źródło: KRS „Sprawozdanie finansowe Spółki Monrol Poland LTD SP. z o.o."
Podkreślić należy fakt, że w 2017 roku Monrol Poland LTD SP. z o.o. realizował dostawy
radiofarmaceutyków do Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie na bardzo dobrych,
niespotykanych w
innych zamówieniach publicznych warunkach cenowych. Cena dawki
wynosiła 690,12zł netto, co pozwoliło Monrol Poland LTD SP. z o.o. zwiększyć przychody ze
sprzedaży o około 1 min. zł. Jednak na początku 2018 roku w postępowaniu przetargowym
Monrol Poland LTD
SP. z o.o. utracił tego klienta, a tym samym przychody ze sprzedaży.
Zakładając, co jest mało prawdopodobne gdyby Monrol Poland LTD SP. z o.o. wygrał
wszystkie przetargi,
które są ogłoszone, będą ogłoszone lub znajdują się w fazie
rozstrzygnięcia tj. postępowanie w Samodzielnym Publicznym Szpitalu Klinicznym Nr 4 w
Lublinie, w SP ZOZ ZSM w Chorzowie, w Dolnośląskim Centrum Onkologii we Wrocławiu to
w dalszym ciągu nie osiągnie w 2018 r. pozytywnego wyniku na sprzedaży brutto, nie
wspominając nawet o pokryciu kosztów sprzedaży i kosztów ogólnego zarządu.
SIMS
Aktywa trwałe
wartości niematerialne i prawne
Rzeczowe aktywa trwałe
Aktywa obrotowe
Zapasy
Należności krótkoterminowe
Inwestycje krótkoterminowe
Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe
Aktywa razem
v ” . I r r
'-'■'.y f.
. V - ;
Kapitał własny
Kapitał podstawowy
Zysk (strata) z lat ubiegłych
Zysk (strata) netto
Zobowiązania i rezerwy
Zobowiązania długoterminowe
Zobowiązania krótkoterminowe
Rozliczenia międzyokresowe
Pasywa razem:
Przechodząc natomiast do analizy złożonej Konsorcjum kalkulacji zaoferowanej ceny,
podkreślił, że w żaden sposób nie można doszukać się żadnych założeń dotyczących
przedstawionych wyliczeń, w szczególności opartych na jakichkolwiek dokumentach
finansowo -
księgowych lub innych. Czyni to przedłożona kalkulacje kompletnie
niewiarygodna.
Dotyczy to zarówno wskazanych do obliczeń ceny jednostkowej ilości
wyprodukowanych dawek, a także: alokacji czasu pracy pracowników (50% przypisane
produkcji FDG, nie określono gdzie przypisuje się pozostały czas pracy) jak i prognozy
rocznych kosztów wytwarzania (suma kosztów nie odpowiada sumie wykazywanej w
rachunku zysków i strat).
Analizując załączony do wyjaśnień tzw. dowód nr 4: „zestawienie kosztów wytwarzania"
poda
ł, co następuje.
Firma Monrol podaje, że koszty ogólne, amortyzacja i inne w skali roku wynoszą
300.000,OOzł jednocześnie wykazując w sprawozdaniu finansowym za 2016 rok w pozycji
amortyzacja koszt w wysokości 1.248.496,94zł, a w pozycji pozostałe koszty rodzajowe
54.552,68zł. Daje to różnicę aż 1.003.049,62zł w skali roku. Jeżeli przyjąć by deklarowaną
przez Monrol wielkość produkcji dawek na rok to różnica na dawkę wynosi aż 100,43zł.
Podobnie pozycja koszt personelu. W sprawozdaniu finansowym Monrol za 2016 rok koszty
wynagrodzeń wykazano w kwocie 1.037.885,16, a koszt narzutów na wynagrodzenia
(składki ZUS) w kwocie 197.627,7. Zakładając, tak jak wskazuje Monrol, że 50% kosztów
personelu jest „gdzieś" alokowane to koszt (pozostałe 50%) do wyliczenia ceny 1 dawki
powinien wynosić co najmniej 617.756 zł, a nie jak wskazuje Monrol 220.000zł. Przyjmując
wielkość produkcji deklarowaną przez Monrol w zestawieniu dawek na rok różnica w wycenie
1 dawki wynosi aż 56,82zł.
Dużą pozycją kosztów w rachunku zysków i strat za 2016 rok jest koszt usług obcych w
kwocie 2.347.780,77zł. Na koszt usług obcych składają się m.in. usługi transportowe,
serwisowe, najmu i dzierżawy, itp.) Z kalkulacji ceny Monrol, wynika, że dla deklarowanej
ilości dawek koszt transportu wyniesie 345.870zł. Monrol w żadnym miejscu kalkulacji nie
uwzględnia kosztów serwisu i przeglądów cyklotronu, które są konieczne i wymagane dla
funkcjonowania tego typu produkcji. Jedyne wykazane koszty usług obcych to usługa
transportowa. Odnosząc to zatem do sprawozdania finansowego pozostaje różnica
niewykazanych w kalkulacji kosztów na poziomie 2.000.191zł co daje dodatkowy koszt na
dawkę 286 zł.
W zestawieniu nie uwzględniono także z pewnością znacznych kosztów utrzymania ośrodka
produkcyjnego Spółki - co czyni zestawienie niepełnym.
Podsumowując, Odwołujący stwierdził, że w kalkulacji ceny przedstawionej przez Monrol nie
uwzględniono wszystkich kosztów ujętych w sprawozdaniach finansowych. Załącznik nr 4
zawiera zatem nierzetelne dane.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 21 czerwca 2018 r.)
oświadczył, że nie uwzględnia w całości podnoszonych w odwołaniu zarzutów wskazując na
następujące okoliczności:
Na podstawie art. 189 ust, 2 pkt. 3 - 4 ustawy Pzp wn
iósł o odrzucenie danego odwołania.
Odwołujący podnosząc zarzuty inne niż w odwołaniu sprawie KIO 556/18, składa je znacznie
po ustawowym terminie, natomiast pozostałe zarzuty są identyczne jak w sprawie KIO
556/18 i były przez Izbę rozpatrywane oraz Zamawiający precyzyjnie wykonał wyrok Izby.
Ustosunkowując się natomiast do zarzutów podniesionych w odwołaniu podtrzymał
dokonane przez siebie czynności oraz wybór najkorzystniejszej oferty Konsorcjum: Monrol
Poland LTD Sp. z o.o. i M. B. Link Express.
W uzasadnieniu stanowiska podał, że wbrew twierdzeniom wnoszącego odwołanie,
Zamawiający nie naruszył wskazanych przez Odwołującą przepisów ustawy i tak względem
poszczególnych zarzutów.:
(i) naruszenie przepisu art. 90 ust. 1 ustawy Pzp.
Zamaw
iający miał prawo, zgodnie 'z orzecznictwem Izby dokonywać kolejnych wezwań w
zakresie wyjaśnienia rażąco niskiej Ceny. Sama Izba w wydanym wyroku KIO 556/18 w
uzasadnieniu wskazała Zamawiającemu, że dowody na rażąco niska cenę mają być
przedłożone przez wykonawcę w procesie wyjaśniania, a nie w przystąpieniu lub na
rozprawie
, Również przepisy ustawy nie blokują Zamawiającemu dokonywać wielu wezwań
o wyjaśnienie ceny oferty, gdy Zamawiający skutkiem pierwszych wyjaśnień nadal ma
wątpliwości, czy przedłożoną cenę uznać za realną. Zamawiający może żądać, jeżeli
zaistnieje taka potrzeba, doprecyzowania lub szerszych informacji w zakresie przekazanych
przez wykonawcę wyjaśnień. Na możliwość kilkukrotnego wzywania wykonawcy do złożenia
wyjaśnień w zakresie dokonanej przez wykonawcę wyceny oferty, wskazuje również
dotychczasowe orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej oraz sądów powszechnych (KIO w
wyroku o sygn. akt: KIO 1490/15, KIO 1577/15, KIO 1584/15;
Sąd Okręgowy w Olsztynie w
wyroku z dnia 9 grudnia 2010 r. sygn. akt V Ga 122/10).
(iii) naruszenie przepisu art, 7 pkt. 1 ustawy Pzp
Z
arzucanie mu złamania zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji, w sytuacji
danego postępowania, jest nieuzasadnione. Traktował wszystkich wykonawców w sposób
jednakowy,
bezstronny z poszanowaniem przepisów ustawy. Zamawiający nie wykonywał
rażąco niskiej ceny do Odwołującej i tym samym nie mógł nierówno potraktować
wykonawc
ów w tym względzie. Zamawiający wnosi o oddalenie tego zarzutu.
(iv) naruszenie przepisu art. 90 ust. 1 ustawy Pzp
Zamawiający zgodnie z przepisami ustawy wykonał wezwanie w zakresie rażąco niskiej ceny
-- dowody w aktach sprawy.
(v)
Zamawiający nie miał podstaw faktycznych i prawnych do nieuznania przedstawionych
wyjaśnień.
(vi)
Zamawiający oszacował dane zamówienie na podstawie zeszłorocznej umowy na dane
zamówienie. Tym samym złożona podnoszona oferta nie jest niższa 0 30% względem kwoty
przeznaczonej na zadanie. Natomiast cena oferty najkorzystniejszej jest niższa od średniej
wszystkich złożonych ofert o około 24%. Należy w tym miejscu dopatrywać się raczej
zawyżenia szacunku przez Zamawiającego na przedmiocie zamówienia. Zamawiający przy
szacowaniu nie wziął pod uwagę corocznego obniżania cen danego specyfiku ze względu na
Pojawiająca się coraz to większą konkurencje na rynku
Zamawiający ocenia, że cena Oferty jest niska, a nie rażąco niska. Wskazał także, że
ponowne odwołanie się firmy Voxel w odniesieniu do rażąco niskiej ceny stanowi czyn
nieuczciwej konkurencji, uniemożliwia Zamawiającemu zawarcie umowy oraz zyskuje
kontynuując sprzedaż radiofarmaceutyku na podstawie poprzedniej umowy. Zamawiający
jest zmuszony do zabezpieczenia dostaw, a
zgodnie treścią umowy i na podstawie aneksu
realizuje je u dotychc
zasowego dostawcy, którym jest Odwołujący.
Cena podnoszonej przez Odwołującego oferty nie wydaje się rażąco niska w stosunku do
przedmiotu zamówienia i nie budzi wątpliwości Zamawiającego co do możliwości wykonania
przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez Zamawiającego i
wynikającymi z odrębnych przepisów, ponieważ jak wykazano w wyjaśnieniach podnoszony
Wykonawca jest producentem danego specyfiku.
Jednocześnie pokazana kalkulacja (dowód w sprawie) Wykonawcy skutkiem wykonanej
instytucji wyjaśniającej rażąco niską cenę, jednoznacznie wskazują na realność ceny
(Wykonawcy) w zakresie poprawnego wykonania zadania zamówienia publicznego«
Przedstawiona kalkulacja wykazuje w
szelkie składniki kosztów wytworzenia danego
specyfiku. Przystępujący jednoznacznie udowodnił realność zaoferowanej ceny.
Odwołujący w odwołaniu w żaden sposób nie przedstawił dowodów, że oferta Wykonawcy
będącego przed nim w rankingu złożonych ofert, zawiera rażącą niska cenę nawet nie
wskazał tego elementu w treści merytorycznej odwołania.
Nd uwagę zasługuje fakt kalkulacji kosztów Odwołujący tego samego przedmiotu
zamówienia, którą w wyjaśnieniach swojej rażąco niskiej ceny przedstawił dla
Wielkopolskiego Centrum Onkologii w Poznaniu
w piśmie z dnia 30 stycznia br na stronie
czwartej wyjaśnień w akpt. 5 napisał „suma kosztów związanych bezpośrednio z kosztem
produkcji, sprzedaży i transportu jednej dawki fludeoxyglucose (SteriPET) wynosi: 239,28
zł...” (dowód w załączeniu). Podczas gdy: „Jedna dawka w danym postępowania została
zaoferowana przez Przystępującego w kwocie 311,04 zł sytuacji, gdy Przystępujący nie
ponosi kosztów licencji leku (jest to jego produkt) oraz ma unikatową, bardzo wydajną i
ekonomiczną linie produkcyjną. Sam Odwołujący pokazuje koszt produkcji o ponad 70 zł
taniej, a Przystępującemu zarzuca rażąco niską cenę co, w kontekście prowadzonego
wywodu, jest stwierdzeniem nielogicznym.
Czynności Zamawiającego zostały wykonane
zgodnie z przepisami ustawy i orzeczni
ctwem Krajowej Izby Odwoławczej. Przykładowo
wskazał m.in. na sprawę KIO 165/15.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego (w piśmie z dnia 14
czerwca 2018 r.) przystąpili wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
(Konsorcjum): Synektik Pharma Sp. z o.o. oraz M. B.
prowadząca działalność gospodarczą
pod nazwą: M. B. Link Express z siedzibą w Warszawie (Przystępujący) wnosząc także o
oddalenie odwołania.
Rozpoznając odwołanie Izba ustaliła iż zważyła, co następuje:
Odwołanie zostało wniesione w zakresie Pakietu 1, który dotyczy: „Dostawy
radiofarmaceutyku
– 18 – FDG”.
W pierw
szej kolejności Izba stwierdziła brak podstaw do odrzucenia odwołania, także na
wskazywanej przez Zamawiającego i popieranej przez Przystępującego podstawie prawnej z
art. 189 ust.1 pkt 3 i 4 Pzp.
Pierwsza z podstaw (pkt 3) nakazuje odrzucenie odwołania wtedy, jeżeli: „3) odwołanie
zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie;”, a druga z kolei (pkt 4) , gdy:
„4. odwołujący powołuje się wyłącznie na te same okoliczności, które były przedmiotem
rozstrzygnięcia przez Izbę w sprawie innego odwołania dotyczącego tego samego
postępowania wniesionego przez tego samego odwołującego się (…). Odwołujący bowiem
podnosząc zarzuty wobec:
czynności: (1) oceny wyjaśnień złożonych przez Konsorcjum firm: Monrol Poland LTD sp.
z o.o. (aktualnie Synektik
Pharma sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie) oraz M. B. Link
Express (dalej: w skrócie Konsorcjum) w trybie art. 90 ust. 1 Pzp w przedmiocie rażąco
niskiej ceny; oraz (2) ponownego wezwania Konsorcjum do złożenia wyjaśnień w trybie
art. 90 ust. 1 Pzp w przed
miocie rażąco niskiej ceny pismami Zamawiającego z dnia 14
maja 2018 r. oraz 24 maja 2018 r.;
zaniechania czynności odrzucenia oferty złożonej przez Konsorcjum, jako zawierającej
rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia;
wyboru najkorzystniej oferty Konsorcjum
nie uchybił w niniejszym stanie faktycznym terminowi do wniesienia odwołania. Co prawda
zarzuty, co do rażąco niskiej ceny i wyboru najkorzystniejszej oferty Konsorcjum są
analogiczne, co do ich prawnego aspektu, jednakże nie są oparte na identycznej podstawie
faktycznej jak w sprawie KIO 556/18
oraz wbrew twierdzeniom Zamawiającego nie były
przez
Krajową Izbę Odwoławczą rozstrzygane w wyroku z dnia 10 kwietnia 2018 r.(sygn. akt:
KIO 556/18).
Tak jak słusznie podnosił Odwołujący na posiedzeniu, KIO w tym wyroku (w
jego uzasadnieniu str 17) stwierdziła, że: „Wobec uwzględnienia zarzutu dotyczącego
niewłaściwej oceny przez Zamawiającego informacji zastrzeżonych przez Konsorcjum jako
tajemnicy przedsiębiorstwa, Izba zgodnie z konstrukcją odwołania i postawieniem zarzutu
dotyczącego naruszenia art. 89 ust. 1 pkt. 4 Pzp w zw. z art. 90 ust. 2 oraz art. 90 ust. 3 Pzp
jako zarzutu ewentualnego, który Odwołujący postawił tylko na wypadek nieuwzględnienia
zarzutu podstawowego dot. tajemnicy prze
dsiębiorstwa, pozostawiła ten zarzut bez
rozpoznania. W ocenie Izby Odwołujący jako podmiot wszczynający postępowanie
odwoławcze może ukształtować zarzuty zgodnie ze swoją wolą, również w zakresie
formułowania zarzutów z ostrożności procesowej, których rozpoznanie powinno nastąpić
tylko w przypadku nie uwzględnienia zarzutu podstawowego. W szczególności w niniejszym
przypadku zastrzeżenie poczynione przez Odwołującego należy uznać za racjonalne, gdyż
brak znajomości szczegółowej argumentacji Konsorcjum co do sposobu ustalenia ceny,
uniemożliwia mu formułowanie zarzutów wobec czynności lub zaniechań Zamawiającego,
opartych na faktycznych podstawach
.” Z kolei zaskarżone czynności wezwania z dnia 14
maja br i 24 maja br zostały podjęte po wydaniu wskazanego orzeczenia a czynność wyboru
najkorzystniejszej oferty Konsorcjum (ponownego wyboru) wynika z decyzji z dnia 29 maja
2018 r.
Zarzuty podniesione w odwołaniu, co do ich meritum nie są zasadne.
Izba zgodz
iła się z Zamawiającym, że na gruncie ustawy Pzp nie ma przeszkód, aby
zamawiający prowadził wyjaśnienia wieloetapowo, aż do uzyskania odpowiedzi na wszystkie
pytania i wątpliwości [oczywiście (jak wskazała Izba przykładowo: w wyroku o sygn. akt: KIO
1490/15 i KIO 1577/15 oraz KIO 1584/15) poza przypadkiem opisanym w art. 90 ust. 3
ustawy Prawo zamówień publicznych, gdy wykonawca nie udziela wyjaśnień, albo też bez
obiektywnej uzasadnionej przyczyny spóźnia się z ich udzieleniem]. Oceniając bowiem
wyjaśnienia zamawiający powinien kierować się zasadami logiki oraz posiadaną przez siebie
profesjonalną wiedzą w zakresie tego rodzaju zamówień i znajomością rynku, zwłaszcza
lokalnego, na którym zamawia dany produkt, jak w przypadku tego radiofarmaceutyku, od
lat. W
yjaśnień nie może oczywiście przyjmować tylko pro forma (byle zostały jakieś złożone),
ale oceniać je przez pryzmat ich realności, a mianowicie czy realne jest uzyskanie produktu
za oferowaną cenę. W stanie faktycznym tej sprawy w kierowanych do Konsorcjum
wezwaniach (z dnia 14 maja oraz 24 maja
) stanowiących uzupełnienie wezwania z dnia 2
marca 2018 r. Izba nie dopatrzyła się wskazywanych przez Odwołującego wadliwości, a
wręcz przeciwnie pierwsze z wezwań miało charakter ogólny, a udzielone wyjaśnienia z dnia
7 marca 2018 r. stanowiły odpowiedź na to wezwanie. Zatem Zamawiający wobec sporu
wszczętego odwołaniem z dnia 26 marca 2018 r. miał podstawy kierować kolejne wezwania,
celem uzyskania wszechstronnych danych dla wnikliwej oceny oferowanej przez Konsorcjum
ceny jednostkowej za radiofarmaceutyk.
Przech
odząc do oceny ustaleń Zamawiającego, że oferowana cena jednostkowa w kwocie
311,74 zł nie wydaje się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i nie budzi
wątpliwości możliwość realizacji dostawy za taką cenę zgodnie z wymaganiami określonymi
przez
Zamawiającego i wynikającymi z odrębnych przepisów Izba, uznając brak podstaw do
ich kwestionowania,
miała na uwadze następujące okoliczności:
Konsorcjum wraz z wyjaśnieniami przedłożyło kalkulację szczegółową, która dotyczy
składników kosztów wytworzenia specyfiku, obejmującą m.in. Zestawienie: (D.2)
kosztów materiałowych; (D.3) kosztów związanych z wynagrodzeniami pracowników;
(D.4) kosztów wytworzenia oferowanego specyfiku. Przedłożyło także (D.6) umowę
na transport specyfików.
Konsorcjum o
dpowiedziało na każde dodatkowe zapytania, także w zakresie
odnoszącymi się do nowej – wbrew twierdzeniom Odwołującego - okoliczności
dotyczącej cyklotronu.
Konsorcjum wykazało, że jest producentem (jeden z jej członków) oferowanego
specyfiku.
I
zba uznała za niesłuszne wnioskowanie Odwołującego o pominięcie dowodu z faktury
przedłożonej na rozprawie, a która to faktura pokazuje, że Odwołujący sporny
radiofarmace
utyk nabywa od firmy Jason za cenę nabycia 207 zł. Także Izba uwzględniała
powołaną przez Zamawiającego okoliczność z pisma z dnia 30 stycznia 2018 r. (wyjaśnienia
Odwołującego skierowane do Wielkopolskiego Centrum Onkologii w Poznaniu), że: „Suma
kosztów związanych bezpośrednio z kosztem produkcji, sprzedaży i transportu jednej dawki
fludeoxyglucose (SteriPET) wynosi 239
, 28 zł (…), która to okoliczność dotyczy ceny
ofertowej Odwołującego za analogiczny produkt z przetargu rozstrzygniętego także w 2018
roku.
Tym samym zarówno kalkulacja jak i pozostałe wskazane okoliczności świadczą o realności
zaoferowanej ceny przez Konsorcjum.
Wymaga także zauważenia i podkreślenia, że
Odwołujący w odwołaniu nie przedstawił przeciwnych dowodów na twierdzenia, że oferta
Przystępującego zawiera rażącą niska cenę.
Odnośnie eksponowanych w odwołaniu i na rozprawie okoliczności związanych z aspektami
finansowymi lidera Konsorcjum i członka Konsorcjum, Izba podzieliła pogląd
Zamawiającego, że ocena czy cena oferowana nie jest rażąco niska następuje przez
pryzmat realno
ści oferowanej ceny, a nie poprzez badanie podziału kosztów pomiędzy
konsorcjantami, czy ich kondycji finansowej, (z wyjątkiem sytuacji, które mogłyby prowadzić
do wykluczenia takiego podmiotu z postępowania według podstaw przewidzianych ustawą
Pzp), czy t
eż innych kosztów, nie związanych z produkcją specyfiku, na które tak
drobiazgowo wskazywał w odwołaniu i na rozprawie Odwołujący (przykładowo: koszty najmu
nieruchomości czy wartość polisy ubezpieczeniowej – ponoszone co najmniej w skali roku).
Okoliczność zmiany uczestnictwa w międzynarodowej grupie kapitałowej na rzecz
uczestnictwa w krajowej grupie kapitałowej i brak o tym informacji w kolejnych wyjaśnieniach
Konsorcjum jest dla rozstrzygnięcia kluczowego zarzutu w tej sprawie - rażąco niskiej ceny-
be
zprzedmiotowa. Odwołujący ponadto w żaden sposób nie wykazał, jak ta okoliczność
mogłaby mieć wpływ na oferowaną cenę jednostkową. W tym miejscu Izba zauważa, że
nawiązane zostały przez Lidera Konsorcjum relacje biznesowe w ramach nowej grupy
kapitałowej z firmą Jason, która to firma – według faktury wskazanej – jest sprzedawcą
radiofarmace
utyku za atrakcyjną cenę 207 zł na rzecz Odwołującego, a nie cenę aktualnej
dostawy na rzecz tego Z
amawiającego na podstawie aneksu do umowy podstawowej – z
uwagi na trwa
jące postępowanie odwoławcze – w kwocie ca’ 470 zł.
Zatem ustalenia w tej sprawie nie potwierdziły zarzutu naruszenia art 89 ust. 1 pkt 4 ustawy
Pzp
w związku z jej art. 90 ust. 2 oraz art. 90 ust. Pzp oraz art. 90 ust. 1 Pzp w związku z jej
art. 7 ust. 1
a tym samym w świetle tych ustaleń także nie jest zasadny zarzut naruszenia
art. 7 ust. 3 Pzp podnoszony wobec wyboru oferty Konsorcjum jako najkorzystniejszej w
zakresie Pakietu 1.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji orzeczenia.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp stosownie
do wyniku sprawy
uwzględniając także przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r, poz. 972).
………………………………..