KIO 246/18 WYROK dnia 26 lutego 2018 r.

Stan prawny na dzień: 27.04.2018

Sygn. akt:  

KIO 246/18 

WYROK 

z dnia  26 lutego 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:      Beata Konik  

Protokolant:            

Edyta Paziewska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 lutego 2018 

r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej 

Izby Odwoławczej w dniu 9 lutego 2018 r. przez wykonawcę FUJIFILM 

GmbH  (sp.  z  o.o.)  Oddział  w  Polsce  z  siedzibą  w  Warszawie,  w  postępowaniu 

prowadzonym przez zamawiającego Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Opieki 

Zdrowotnej  w  Oleśnicy,  przy  udziale  wykonawcy  GE  Medical  System  Polska  spółka  z 

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, 

orzeka: 

Uwzględnia odwołanie w zakresie następujących zarzutów: 

1.1. naruszenia art. 22 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp u zw. z art. 22 ust. 1 b pkt 3) ustawy Pzp 

w zw. z art. 22 ust. 1a ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez ustalenie 

warunku udziału w postępowaniu obejmującego doświadczenie zawodowe w sposób 

nieproporcjonalny  do 

przedmiotu  zamówienia,  tym  samym  naruszający  zasady 

uczciwej konkurencji; 


1.2. naruszenia art. 22 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp w zw. z art. 22 ust. 1b pkt 3) ustawy Pzp 

w zw.  z art. 22 ust. 1a ustawy Pzp poprzez ustalenie warunku udziału w postępowaniu 

obejmującego  potencjał  techniczny  w  sposób  naruszający  przepisy  ustawy 

upoważniające  do  określenia  warunku  udziału,  tym  samym  naruszający  zasady 

uczciwej konkurencji; 

art. 25 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z §2 ust. 4 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2016 r. w 

sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  poprzez  żądanie  dokumentu  zbędnego  w 

postępowaniu oraz nie wskazanego w powołanych przepisach rozporządzenia 

i nakazuje 

określenie warunków udziału w postępowaniu i żądanych środków dowodowych w 

sposób  proporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia  oraz  umożliwiający  ocenę  zdolności 

wykonawcy  do  należytego  wykonania  zamówienia  albo  rezygnację  z  żądanych  środków 

dowodowych  w  przypadku  uznania,  że  nie  ma  potrzeby  opisywania  warunków  udziału  w 

postępowaniu oraz prawidłową kwalifikację i opis dokumentu autoryzacja producenta.   

2.  zarzut  naruszenia  art.  29  ust.  1-3  oraz  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp  poprzez  opisanie 

przedmiotu zamówienia w sposób, który utrudnia lub może utrudniać uczciwą konkurencję, 

co narusza także zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, a 

także uniemożliwi wybranie wykonawcy zgodnie z przepisami ustawy Pzp w zakresie: 

brzmienia  załącznika  nr  1A  w  części  Automatyka  w  pełni  automatyczna  z  ręcznym 

wyborem parametrów ekspozycji pkt 6; 

brzmienia załącznika nr 1A w części Statyw mammograficzny pkt 2; 

brzmienia załącznika nr 1A w części Statyw mammograficzny pkt 8; 

brzmienia załącznika nr 1A w części Detektor cyfrowy: producent, model i typ pkt 2; 

uznaje za niepotwierdzony. 

w pozostałym zakresie umarza postepowanie odwoławcze.  

kosztami  postępowania  obciąża  Zamawiającego  –  Samodzielny  Zespół  Publicznych 

Zakładów  Opieki  Zdrowotnej  w  Oleśnicy  i  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania 

odwoławczego kwotę w wysokości 15 000 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych 

zero groszy), uiszczoną przez odwołującego, tytułem wpisu od odwołania, 


zasądza  od  Zamawiającego  -  Samodzielnego  Zespołu  Publicznych  Zakładów  Opieki 

Zdrowotnej w Oleśnicy na rzecz wykonawcy FUJIFILM GmbH (sp. z o.o.) Oddział w Polsce 

z siedzibą w Warszawie, kwotę 18 600,00 zł (osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero 

groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2017, poz.1579 ze zm.) na niniejszy wyrok 

– w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego we Wrocławiu. 

Przewodniczący:      ……………………..… 


Sygn. akt: 

KIO 246/18 

                                               UZASADNIENIE 

Zamawiający,  Samodzielny  Zespół  Publicznych  Zakładów  Opieki  Zdrowotnej  w 

Oleśnicy,  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  pn.  „Dostawa,  montaż,  uruchomienie  aparatury  medycznej”,  nr 

postępowania SZPZOZ/ZP/01 UE/2018.  

Zamówienie zostało podzielone na części, przedmiotowe postępowanie odwoławcze 

dotyczy  Części  I,  tj.  dostawy  mammografu  cyfrowego  z  aparaturą  kontrolno  –  pomiarową  i 

stacją lekarską oraz oprogramowaniem.  

W  dniu  9  lutego  2018  r.  wykonawca 

FujiFilm  Europe  GmbH  (Sp.  z  o.o.)  Oddział  w 

Polsce wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie od niezgodnych z przepisami 

ustawy Pzp czynności zamawiającego, polegającej na sformułowaniu Specyfikacji Istotnych 

Warunków  Zamówienia  (dalej:  SIWZ)  z  naruszeniem  przepisów  prawa,  zarzucając 

Zamawiającemu naruszenie: 

art.  29  ust.  1-3  oraz  art.  7  ust.  1  i  ust.  3  ustawy  Pzp,  przez  opisanie  przedmiotu 

zamówienia w  sposób, który  utrudnia  lub może utrudniać  uczciwą konkurencję,  co  narusza 

także  zasady  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców,  a  także 

uniemożliwia wybranie wykonawcy zgodnie z przepisami ustawy Pzp; 

art. 22 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp w zw. z art. 22 ust. 1b pkt 3) ustawy Pzp w zw. z art. 

22 ust. 1a ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp 

przez ustalenie warunku udziału w 

postępowaniu  obejmującego  doświadczenie  zawodowe  w  sposób  nieproporcjonalny  do 

przedmiotu zamówienia, tym samym naruszający zasady uczciwej konkurencji; 

art. 22 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp w zw. z art. 22 ust. 1b pkt 3) ustawy Pzp w zw. z art. 

22  ust.  1a  ustawy  Pzp 

przez  ustalenie  warunku  udziału  w  postępowaniu  obejmującego 

potencjał  techniczny  w  sposób  naruszający  przepisy  ustawy  upoważniające  do  określania 

warunku udziału tym samym naruszający zasady uczciwej konkurencji; 

art. 25 ust. 1 Pzp w zw. z §2 ust. 4 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie 

rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  w  postępowaniu  o 

udzielenie  zamówienia  przez  żądanie  dokumentu  zbędnego  w  postępowaniu  oraz  nie 

wskazanego w powołanych przepisach rozporządzenia; 

ewentualnie innych przepisów wynikających bezpośrednio i pośrednio z uzasadnienia. 


W  oparciu  o 

tak  sformułowane  zarzuty  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i 

nakazanie Zamawiającemu: 

zmianę opisu przedmiotu zamówienia poprzez: 

nadanie brzmienia Załącznikowi nr 1A w części Lampa rentgenowska pkt 5 „Pojemność 

cieplna min 500 kHU" lub usunięcia tego wymogu; 

usunięcie z Załącznika nr 1A w części Statyw mammograficzny pkt 14 „Automatyczne 

przesuwanie pola promieniowania oraz pozycji płytki uciskowej do formatu obrazowania min. 

18x23 cm wzdłuż dłuższej krawędzi detektora w zależności od wybranej projekcji"; 

nadanie brzmienia Załącznikowi nr 1A w części Automatyka w pełni automatyczna z 

ręcznym wyborem parametrów ekspozycji pkt 6 „Automatyczna kolimacja lub kolimacja ręczna 

z f

iltrem rodowym, do min. 5 formatów" wraz z ustaleniem punktacji za ten parametr w postaci: 

kolimacja automatyczna - 10 pkt, kolimacja 

ręczna – 0 pkt; 

usunięcie  z  Załącznika  nr  1A  w  części  Statyw  mammograficzny  pkt  2  „Generator 

wbudowany w statyw”; 

nad

anie brzmienia Załącznikowi nr 1A w części Statyw mammograficzny pkt 8 „Zestaw 

do  zdjęć  powiększonych  o  współczynniku  min.  X  1,5"  oraz  ewentualnego  wprowadzenia 

punktacji za oferowanie lepszych rozwiązań, tj. za każdy współczynnik powyżej x 1,5 o każde 

x 0,1 

więcej - 10 pkt; 

nadanie brzmienia Załącznikowi nr 1A w części „Detektor cyfrowy: prod., model i typ:" 

pkt  13  „Grubość  stolika  z  detektorem  od  strony  klatki  piersiowej  w  celu  łatwego 

pozycjonowania piersi u otyłych pacjentek max 85 mm"; 

usunięcie  z  Załącznika  nr  1A  w  części  Kamera  sucha  do  wydruku  błon 

mammograficznych  pkt  4  „System  automatycznej  kontroli  jakości  każdego  pojedynczego 

drukowania  zdjęcia"  lub  nadanie  brzmienia  Załącznikowi  nr  1A  w  części  Kamera  sucha  do 

wydruku błon mammograficznych pkt 4 „System automatycznej kontroli jakości"; 

usunięcie  z  Załącznika  nr  1A  w  części  Kamera  sucha  do  wydruku  błon 

mammograficznych  pkt  6  „Automatyczne  informowania  użytkownika  o  konieczności 

wykonania  przeglądu  okresowego  oraz  raportowanie  przez  system  sytuacji  awaryjnych  do 

centrum serwisowego bez udziału personelu pracowni mammograficznej"; 

nadanie  brzmienia  Załącznikowi  nr  1A  w  części  Zawansowane  funkcje 

oprogramowania diagnostycznej stacji lekarskiej Pkt 6 ppkt 4) „Aplikacja stacji diagnostycznej 

pozw

alająca  wyszukać  oraz  wyświetlić  co  najmniej:  a)  imię  i  nazwisko  pacjenta,  b)  rodzaj 

badania, c) ID pacjenta, d) data urodzenia pacjenta, e) data badania, f) płeć."; 

nadanie  brzmienia  Załącznikowi  nr  1A  w  części  Zawansowane  funkcje 

oprogramowania diagnos

tycznej stacji lekarskiej Pkt 6 ppkt 12) „funkcja importowania obrazów 

oraz badań w formacie DICOM z nośników CD/DVD/USB."; 


nadanie  brzmienia  Załącznikowi  nr  1A  w  części  Zawansowane  funkcje 

oprogramowania  diagnostycznej  stacji  lekarskiej  Pkt  6  ppkt  13)  „funkcjonalność 

jednoczesnego przeglądania badań pobranych z różnych źródeł (PACS i CD) po ich pobraniu 

i scaleniu."; 

usunięcie punktacji z Załącznika nr 1A w części „Detektor cyfrowy: prod., mode! i typ:" 

pkt. 2 „Materiał detektora: jodek cezu lub amorficzny selen (aSe)." lub nadanie brzmienia w 

zakresie punktacji: Jodek cezu: - 0 pkt., Amorficzny selen -10 pkt. 

Usunięcia  warunku  udziału  w  postępowaniu  dotyczącego  zdolności  technicznej  i 

zawodowej obejmującego doświadczenie zawodowe tub nadanie mu brzmienia: Dla części I - 

wykonanie w okresie ostatnich trzech l

at przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres 

prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie,  co  najmniej  jednej  dostawy 

mammografu cyfrowego lub innej aparatury medycznej do dia

gnostyki obrazowej o wartości 

co najmniej 1.000.000 (sł. jeden milion) złotych brutto; 

Usunięcia  warunku  udziału  w  postępowaniu  dotyczącego  zdolności  technicznej  i 

zawodowej obejmującego potencjał techniczny, tj. Rozdziału V pkt 1.2, ppkt 2b). 

Usunięcia wymogu złożenia dokumentu określonego w Rozdziale V pkt 1.2, ppkt 2b); 

Usunięcia wymogu złożenia dokumentu określonego w Rozdziale V pkt 1.2, ppkt 2c). 

Uzasadnienie odwołania było następujące.  

Ad.  zarzut  naruszenia  art.  29  ust.  1-3  oraz  art.  7  ust.  1  i  ust.  3  ustawy  Pzp,  przez  opisanie 

przedmiotu 

zamówienia w sposób, który utrudnia lub może utrudniać uczciwą konkurencję, co 

narusza także zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, a także 

uniemożliwia wybranie wykonawcy zgodnie z przepisami ustawy Pzp. 

Zarzut  ten  został  sformułowany  wobec  niżej  wskazanych  postanowień  zawartych  w 

Załączniku 1A. 

1. Część nr 1 - Mammograf cyfrowy z aparaturą kontrolno - pomiarową i stacją lekarską oraz 

oprogramowaniem. Lampa rentgenowska pkt 5 „Pojemność cieplna min 2 300 kHLT”. 

Odwołujący wskazał, że ww. wymóg spełnia tylko jeden producent mammografów na 

rynku medycznym - firma Siemen

s. Jednakże urządzenie firmy Siemens nie spełnia wymogu 

z punktu poprzedzającego OPZ, tj. Lampa rentgenowska pkt 4 Pojemność cieplna anody min. 

300 kHU, gdyż oferuje parametr na poziomie 162 kHU. 

Oferowany  przez  Odwołującego  mammograf  posiada  lampę  RTG  której  pojemności 

anody wynosi 300kHU, natomiast pojemność cieplna zespołu lampy RTG i jej obudowy równa 

s

ię 500kHU. Zdaniem Odwołującego większa pojemność cieplna anody wpływa na możliwość 

wykonywania większej ilości badań w krótszym odstępie czasu. W mammografie oferowanych 

przez  Odwołującego  odstępy  między  ekspozycjami  wynoszą  max  15  sekund  a  czas  od 

wykonania  ekspozycji  do  wyświetlenia  obrazu  na  konsoli  technika  wynosi  max  5  sekund. 


Wyspecyfikowana duża pojemność cieplna zespołu lampy i kołpaka nie poprawia znacząco 

chłodzenia  anody  a  jest  jedynie  wymagana  przy  mniej  zaawansowanych  technologicznie 

rozwiązaniach gdzie np. pojemność cieplna anody wynosi 162kHU - tak jak we wspomnianym 

urządzeniu  firmy  Siemens.  Parametrem  najistotniejszym,  wskazującym  na  wyższą  jakość 

urządzenia jest wyższa pojemność cieplna anody lampy, a nie całego zespołu. 

W związku z powyższym Odwołujący wniósł o dopuszczenie opisanego rozwiązania 

prz

ez zmianę parametru na „min. 500 kHU" lub usunięcia postawionego wymogu. 

Część nr 1 - Mammograf cyfrowy z aparaturą kontrolno - pomiarową i stacją lekarską 

oraz  oprogramowaniem.  Statyw  mammograficzny  pkt  14  „Automatyczne  przesuwanie  pola 

promieniowania 

oraz pozycji płytki uciskowej do formatu obrazowania min. 18 x 23 cm wzdłuż 

dłuższej krawędzi detektora w zależności od wybranej projekcji" 

Odwołujący  argumentował,  że  automatyka  przesunięcia  płytki  kompresyjnej  jest 

inicjowana przy przejściu do kolejnej projekcji na konsoli. Może to powodować dodatkowy stres 

pacjenta w przypadku, 

gdy nie jest na to gotowy. Nagłe działanie urządzenia może pacjentkę 

zaskoczyć. Manualne przesunięcie temu zapobiega. Dodatkowo wskazano, że automatyczny 

przesuw  płytki  nie  eliminuje  konieczności  ręcznej  obsługi  przez  technika.  Po  wykonaniu 

ekspozycji, gdy następuje zwolnienie kompresji i przesunięcie płytki, kompresja drugiej piersi 

musi nastąpić przy udziale technika, który dokonuje pozycjonowania piersi. Odwołujący zwrócił 

uwag

ę, że operacja manualnego przesunięcia płytki w oferowanym przez niego systemie jest 

banalnie  prosta,  wymaga  tylko  jednej  ręki,  a  dodatkowo  -  płytka  z  manualnym  przesuwem 

cechuje się niższym kosztem i mniejszą awaryjnością niż płytka z dodatkowymi komponentami 

mechanicznymi. 

Z tych powodów Odwołujący wniósł o rezygnację z ww. funkcjonalności lub 

wprowadzenie  opisu  TAK/NIE  punktując  potencjalnie  niekorzystne  automatyczne 

pozycjonowanie płytki, które może narazić pacjentkę na dodatkowy stres podczas badania. 

Ponadto  Odwołujący  wskazał,  że  jedynym  urządzeniem  spełniającym  powyższy 

wymóg jest mammograf firmy Hologic oferowany w Polsce przez Timko sp. z o.o. Zatem w 

tym punkcie Zamawiający uniemożliwia złożenie oferty konkurencyjnej przez innego oferenta 

niż wskazana wyżej firma. 

Część nr 1 - Mammograf cyfrowy z aparaturą kontrolno - pomiarową i stacją lekarską 

oraz oprogramowaniem. Automatyka w pełni automatyczna z ręcznym wyborem parametrów 

ekspozycji  pkt  6  „Automatyczna  kolimacja  i  kolimacja  ręczna  z  filtrem  rodowym,  do  min.  5 

formatów". 

Każde  urządzenie  wykorzystujące  w  diagnostyce  promieniowanie  rentgenowskie 

wymaga  do  wykonania  badania  kolimatora,  który  odpowiada  za  „ukierunkowanie" 

promieniowania  w  sposób  dopasowany  do  wielkości  detektora  obrazu.  Automatyczna 


kolimacja gwarantuje prawidłowe dobranie wielkości i miejsca naświetlanego pola do wielkości 

i lokalizacji detektora.

 Powyżej wskazany wymóg preferuje rozwiązanie bardziej podatne na 

błąd  człowieka  jakim  jest  kolimacja  ręczna.  W  nowoczesnych  mammografach  używa  się 

kolimacji  automatycznej.  K

olimacja  automatyczna  jest  rozwiązaniem  nowocześniejszym  i 

użytkowo  bezpieczniejszym,  ponieważ  staranność  jej  wykonania  przyczynia  się  do 

zmniejszenia dawki jednostkowego badania jaką otrzymuje pacjentka. 

Na 

kolimację ręczną ma wpływ czynnik ludzki, dlatego nie pozwala ona uzyskać tak 

dobrych rezultatów jak w przypadku kolimacji automatycznej. Dodatkowo ręczne ustawianie 

kolimacji jest związane z ryzykiem błędnej obsługi co może spowodować narażenie pacjentki 

na dodatkową dawkę wynikającą z konieczności powtórzenia badania. 

Mając  na  uwadze  powyższe,  Odwołujący  wniósł  o  zmianę  pkt.  6.  lub  rezygnację  z 

preferowania potencjalnie gorszego rozwiązania jakim jest kolimacja ręczna i wprowadzenie 

następującej punktacji: 

„Kolimacja automatyczna lub kolimacja ręczna. 

Kolimacja automatyczna - 

10 pkt Kolimacja ręczna - 0 pkt". 

Część nr 1 - Mammograf cyfrowy z aparaturą kontrolno - pomiarową i stacją lekarską 

oraz oprogramowaniem. Statyw mammograficzny pkt 2 „Generator wbudowany w statyw". 

W ocenie Odwołującego wymóg ten nie ma żadnego uzasadnienia merytorycznego, 

gdyż  generator  w  nowoczesnych  mammografach  zajmuje  bardzo  mało  miejsca  i  w  żaden 

sposób  nie  utrudnia  dostępu  do  mammografu  oraz  jego  funkcjonowania.  Pomieszczenie  w 

którym ma być zainstalowany mammograf jest na tyle duże, że nie ma żadnych przeszkód, 

żeby generator stał na zewnątrz. Wielkość pomieszczenia wynika z obowiązujących przepisów 

i  określonej  przez  nie  minimalnej  odległości  od  przegród  budowlanych.  Zatem  wymogi 

usytuowania  urządzenia  w  pomieszczeniu  determinują  wielkość  tego  pomieszczenia. 

Bezzasadnym  będzie  tu  zatem  zarzut  niewielkich  rozmiarów  pomieszczenia,  które  miałyby 

uniemożliwić lokalizację generatora poza statywem urządzenia. Dodatkowo należy wskazać, 

że generator zlokalizowany w obudowie urządzenia pogarsza możliwości jego chłodzenia oraz 

serwisowania 

w  stosunku  do  takiego  samego  generatora  zlokalizowanego  po  za  obudową. 

Aby  eliminować  wpływ  lokalizacji  w  statywie  konieczne  jest  wyposażanie  urządzenia  w 

elementy wspomagające chłodzenie generatora. Odwołujący zwrócił uwagę, że rozwiązanie z 

generatorem  z

lokalizowanym  poza  obudową  statywu  urządzenia  jest  funkcjonalnie 

korzystniejsze dla eksploatacji urządzenia. Pozwala na lepsze chłodzenie generatora, który w 

czasie  pracy  wydziela  dużą  ilość  ciepła  i  poprawia  warunki  dla  serwisowania  sprzętu  co 

wpływa  na  znaczne  skrócenie  czasu  przestoju  aparatu  na  czas  dokonania  niezbędnych 

przeglądów czy napraw. Tym samym czas trwania przeglądu serwisowego ulega skróceniu, a 

jego koszty zmniejszeniu. 


Generator  w  mammografie,  który  Odwołujący  chciałby  zaoferować  posiada  wymiary: 

w

ysokość- 82,5 cm, szerokość - 44,5 cm, głębokość - 50,3 cm. 

Z powyższego wynika, że jest to niewielka skrzynka, która bez problemu może stać w 

pomieszczeniu gdzie znajduje się mammograf. Nie utrudnia ona korzystania z urządzenia, a 

wręcz ułatwia jego obsługę techniczną. 

Poprzez  ww. 

żądanie  Zamawiający  dyskryminuje  Odwołującego,  jego  produkty  oraz 

produkty innych wykonawców uniemożliwiając złożenie ofert niepodlegających odrzuceniu, a 

przede wszystkim sta

wia wymóg nie mający uzasadnienia, ani żadnego znaczenia dla jakości 

oferowanego urządzenia. 

Część nr 1 - Mammograf cyfrowy z aparaturą kontrolno - pomiarową i stacją lekarską 

oraz oprogramowaniem. Statyw mammograficzny; pkt 8 „Zestaw do zdjęć powiększonych o 

współczynniku x 1,5". 

Odwołujący wskazał, że według Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 listopada 

2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu programów zdrowotnych warunkiem 

realizacji  świadczenia  dla  pogłębionej  diagnostyki  mammograficznej  jest  możliwość 

wykonywania zdjęć z powiększeniem co najmniej 1,5. Samo wskazanie „co najmniej" świadczy 

o  tym,  że  zwiększenie  tego  powiększenia  jest  elementem  pożądanym.  Pozwala  na 

dokładniejszą diagnostykę  zmian  chorobowych.  Wskazanie wymogu na konkretną  wielkość 

unie

możliwia złożenia oferty na urządzenie oferujące parametr o lepszej wartości. 

Odwołujący  wniósł  o  możliwość  zaoferowania  zestawu  do  zdjęć  powiększonych  o 

współczynniku  x  1,8.  Zestaw  taki  spełnia  wymogi  obowiązujących  przepisów,  a  ponadto 

zapewnia uzyskanie 

dokładniejszego zdjęcia niż zestaw ze współczynnikiem powiększenia x 

,5.  Żądana  przez  Odwołującego  zmiana  prowadzi  do  zgodności  wymogów  SIWZ  z 

brzmieniem obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa. 

Zasadnym  było  by  w  tym  miejscu  wprowadzenie  punktacji  za  oferowanie  lepszych 

rozwiązań, tj. za każdy współczynnik powyżej x 1,5 o każde x 0,1 więcej - 10 pkt. 

Część nr 1 - Mammograf cyfrowy z aparaturą kontrolno - pomiarową i stacją lekarską 

oraz  oprogramowaniem.  „Detektor  cyfrowy:  prod.,  model  i  typ:"  pkt.  13  „Grubość  stolika  z 

detektorem  od  strony  klatki  piersiowe]  w  celu  łatwego  pozycjonowania  piersi  u  otyłych 

pacjentek max 80 mm". 

W  mammografie  jednego  ze  światowych  liderów  na  rynku  medycznym,  który 

Odwołujący  chciałby  zaoferować,  grubość  stolika  z  detektorem  od  strony  klatki  piersiowej 

wynosi 85 mm. R

óżnica jest zatem nieznaczna, a wymóg ten nie ma żadnego uzasadnienia 

merytorycznego,  gdyż  wynika  tylko  z  konstrukcji  mammografu.  Producenci  mammografów 

posiadający zakres minimalnie mniejszy od mammografu, który Odwołujący chce zaoferować, 


twierdzą, że ma on wpływ na ergonomię badań. Powyższa argumentacja jest nieprawdziwa i 

nie potwierdzona żadnymi badaniami, ani wynikami. W mammografach zainstalowanych przez 

naszą firmę w wielu szpitalach i przychodniach grubość ta nie wpływa na wykonanie badań 

nawet u otyłych pacjentek i jest wystarczająca do uzyskania wszystkich ww. funkcjonalności i 

w żaden sposób nie wpływa na jakość badania, jak i jego ergonomię. W ocenie Odwołującego 

argumentacja ta 

nie ma żadnego uzasadnienia merytorycznego, a tak sformułowany wymóg 

ma  jedynie  za  zadanie  uniemożliwić  nam  złożenie  konkurencyjnej  i  ważnej  oferty  oraz 

ograniczyć  konkurencję.  Sugerować  może  również  wpływ  innych  producentów  na 

przygotowa

ny opis przedmiotu zamówienia. Takie postępowanie jest niezgodne z zasadami 

zachowania  uczciwej  konkurencji. 

W  związku  z  powyższym  Odwołujący  wniósł  o  zmianę 

wymaganego parametru na max. 85mm lub jego całkowite usunięcie. 

Część nr 1 - Mammograf cyfrowy z aparaturą kontrolno - pomiarową i stacją lekarską 

oraz oprogramowaniem. Kamera sucha do wydruku błon mammograficznych pkt 4 „System 

automatycznej kontroli jakości każdego pojedynczego drukowania zdjęcia" 

Odwołujący wniósł o modyfikację pkt. na „System automatycznej kontroli jakości". W 

kamerze  suchej  - 

laserowej,  oferowanej  przez  wielu  wiodących  producentów  na  rynku 

medycznym,  system  automatycznej  kontroli  jakości  następuje  po  włączeniu  urządzenia  do 

pracy.  System,  który  wymaga  Zamawiający  posiada  na  rynku tylko jeden  producent  kamer 

suchych  -  laserowych  -  firma  Carestream. 

Dlatego  wymóg  ten  dyskryminuje  innych 

wykonawców  oraz  ich  produkty  będące  równie  zaawansowane  technologicznie,  w  tym 

Odwołującego,  który  również  posiada  w  swojej  ofercie  kamerę  suchą  do  wydruku  błon 

mammograficznych, spełniającą wszystkie pozostałe wymogi Zamawiającego. 

Część nr 1 - Mammograf cyfrowy z aparaturą kontrolno - pomiarową i stacją lekarską 

oraz  oprogramowaniem.  Kamera  sucha  do  wydruku  błon  mammograficznych  pkt.6 

„Automatyczne informowania użytkownika o konieczności wykonania przeglądu okresowego 

oraz  raportowanie  przez  system  sytuacji  awaryjnych  do  centrum  serwisowego  bez  udzia

łu 

personelu pracowni mammograficznej". 

Odwołujący  wniósł  o  odstąpienie  od  wymogu  automatycznego  informowania 

użytkownika  o  konieczności  wykonania  przeglądu  okresowego  oraz  raportowanie  przez 

system  sytuacji  awaryjnych  do  centrum  serwisowego  bez  udziału  personelu  pracowni 

mammograficznej. 

W  ocenie  Odwołującego  wymaganie  ww.  funkcjonalności  nie  ma 

uzasadnienia, 

ponieważ zgodnie z wymogami SIWZ Zamawiający ma zapewnione przeglądy 

w okresie gwarancji i to 

dział serwisu informuje Zamawiającego o konieczności ich wykonania 

dzwoniąc i umawiając termin. Termin serwisu nie wynika z ilości wykonanych wydruków czy 

ilości  czasu  w  ciągu  dnia  przez  jaki  urządzenie  pozostaje  włączone.  Natomiast  w  sytuacji 


awaryjnej  istnieje  możliwość  wykonania  telefonicznej  diagnostyki  łącząc  się  z  inżynierami 

serwisowymi. Ponadto w przypadku udostępnienia możliwości podłączenia się Wykonawcy do 

sieci informatycznej szpitala, serwisant może dokonać zdalnej diagnostyki urządzenia, celem 

ustalenia  przyczyn  nieprawidłowości.  Nadmienić  należy,  że  ten  element  zamówienia  nie 

odpowiada  za  jakość  przeprowadzonego  badania  i  funkcjonowanie  kamery  nie  wpływa  na 

wygodę pacjentki  czy  wielkość  dawki  jaką  w  badaniu ona otrzyma.  Dodatkowo ewentualna 

awaria  kamery  nie  uniemożliwia  wykonywania  badań mammograficznych  i  ich  oceny  przez 

lekarza. 

Część nr 1 - Mammograf cyfrowy z aparaturą kontrolno - pomiarową i stacją lekarską 

oraz oprogramowaniem. Pkt 6 Zawansowane funkcje oprogramowania diagnostycznej stacji 

lekarskiej:  ppkt4)„  Aplikacja stacji  diagnostycznej  pozwalająca  wyszukać oraz  wyświetlić  co 

najmniej:  a)  imię  i  nazwisko  pacjenta,  b)  rodzaj  badania,  c)  ID  pacjenta,  d)  data  urodzenia 

pacjenta, e) data i godzina badania, f) płeć, g) nazwisko lekarza kierującego, h) wiek pacjenta. 

Wnosimy  o  modyfikację  zapisu  do  następującej  treści:  Aplikacja  stacji  diagnostycznej 

pozwalająca  wyszukać  oraz  wyświetlić  co  najmniej:  a)  imię  i  nazwisko  pacjenta,  b)  rodzaj 

badania, c) ID pacjenta, d) data urodzenia pacjenta, e) data badania, f) płeć. 

Powyższe dane są wystarczające do jednoznacznej identyfikacji pacjenta, pozostałe 

informacje można wyświetlić w przeglądarce na stacji diagnostycznej, korzystając z danych 

zawartych w nagłówku DICOM. Tak postawiony wymóg ma na celu preferowanie wybranych 

wykonawców i nie posiada merytorycznego uzasadnienia. Ponadto zwiększanie ilości danych 

dodatkowych zaburza czyte

lność badania, jak i szybkość przesyłania danych diagnostycznych 

pomiędzy elementami systemu. 

Część nr 1 - Mammograf cyfrowy z aparaturą kontrolno - pomiarową i stacją lekarską 

oraz oprogramowaniem. Pkt 6 Zawansowane funkcje oprogramowania diagnostycznej stacji 

lekarskiej: ppkt 12) „funkcja importowania obrazów graficznych i dokumentów tekstowych oraz 

badań z nośników CD/DVD/USB" Wnosimy o doprecyzowanie zapisu; funkcja importowania 

obrazów oraz badań w formacie DICOM z nośników CD/DYD/USB. 

Na  stacji  o

pisowej  przeglądane  są  obrazy  w  formacie  DICOM  w  jakości  w  pełni 

diagnostycznej  i  tylko  takie  powinny  być  na  niej  zapisywane  i  przeglądane.  Importowanie 

obrazów w innym formacie np. stratnej kompresji może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji 

i możliwości pomyłek w przypadku dokonywania oceny badań w jakości nie diagnostycznej. 

Ponadto  brak  określenia  formatu  zapisanych  danych  powoduje,  że  Wykonawca  może 

zaoferować urządzenie odczytujące dane z nośników ale zapisanych w formacie powszechnie 

niedostępnym.  Ewentualna  interpretacja  wymogu,  że  urządzenie  ma  odczytywać  wszelkie 


formaty powoduje, że złożone oferty mogą być nieporównywalne, a Zamawiający będzie miał 

utrudnioną możliwość oceny złożonych ofert. 

Część nr 1 - Mammograf cyfrowy z aparaturą kontrolno - pomiarową i stacją lekarską 

oraz oprogramowaniem. Pkt 6 Zawansowane funkcje oprogramowania diagnostycznej stacji 

lekarskiej: 

ppkt 13) „funkcjonalność jednoczesnego przeglądania badań pobranych z różnych 

źródeł (PACS i CD)". 

Odwołujący  wniósł  o  doprecyzowanie  zapisu:  funkcjonalność  jednoczesnego 

przeglądania  badań  pobranych  z  różnych  źródeł  (PACS  i  CD)  po  ich  pobraniu  i  scaleniu. 

Porównywanie badań znajdujących się na płycie CD i badań z systemu PACS potencjalnie 

może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji w których przypadkowo mogą być porównane 

badania  dwóch  różnych  pacjentów.  Profesjonalna  stacja  diagnostyczna  powinna  być 

zabezpieczona  przed  takim  scenariuszem.  Dodatkowo  dane  na  płycie  CD  mogą  się  różnić 

dlatego wymagają importu i scalenia. Dopiero po dokonaniu scalenia, a tym samym weryfikacji 

zgodności danych, można być pewnym, że lekarz będzie dokonywał porównania właściwych 

wyników. 

Odwołujący  wskazał,  że  przedstawiony  przez  Zamawiającego  opis  przedmiotu 

zamówienia  zawiera  wymogi,  które  w  wybranych  pozycjach  spełnia  tylko  jeden  producent. 

Jednakże zebrane w całość uniemożliwiają złożenie oferty wszystkim potencjalnym oferentom. 

Nie ma na rynku żadnego urządzenia, które spełniałoby zestaw parametrów określonych przez 

Zamawiającego. Na dzień publikacji ogłoszenia i udostępnienia SIWZ, żaden z oferentów nie 

może złożyć ważnej oferty. Tym samym zachodzi również obawa, że udzielając odpowiedzi 

na  pytania  Zamawiający  dopuści  jedno  wybrane  rozwiązanie,  uniemożliwiając  pozostałym 

oferentom złożenie konkurencyjnych ofert. 

Część nr 1 - Mammograf cyfrowy z aparaturą kontrolno - pomiarową i stacją lekarską 

oraz 

oprogramowaniem.  „Detektor  cyfrowy:  prod.,  model  i  typ:"  pkt.  2  ra:  jodek  cezu  lub 

amorficzny selen (aSe)." 

Zdaniem  Odwołującego  w  tym  zakresie  Zamawiający  promuje  rozwiązanie  jednego 

wybranego producenta. Jedynym producentem na rynku oferującym materiał detektora - jodek 

cezu jest firma GE. Wszyscy pozostali producenci oferują detektory bazujące na amorficznym 

selenie.  Wynika  to  z  f

aktu,  iż  amorficzny  selen  prezentuje lepsze właściwości  w  przypadku 

obrazowania tkanek miękkich takich jak pierś. Dodatkowo należy wskazać, że detektor oparty 

na  jodku  cezu  wykorzystuje  metodę  pośrednią  obrazowania.  Wprowadza  to  dodatkowy 

element  mogący  powodować  utratę  niewielkiej  części  informacji,  co  w  przypadku 

zastosowania do diagnostyki onkologicznej może mieć olbrzymie znaczenie. 


Wskazać  tu  można  na  naukowe  opracowanie  opublikowane  w  „Acta  Bio-Optica  et 

Informática  Medica  4/2012,  vol.  18",  pt.  „Porównanie  wybranych  systemów  obrazowania 

cyfrowego w mammografii" autorstwa Teresy Jakubowskiej - 

pracownika Zakładu Medycznych 

Technik 

Obrazowania 

Uniwersytetu 

Medycznego 

Łodzi, 

która 

wskazuje:

„Stabilizowany  amorficzny  selen  jest  obecnie  preferowanym  fotoprzewodnikiem 

wykorzystywanym  w  medycznych  detektorach  promieniowania  rentgenowskiego"  oraz 

„Najbardziej korzystnym rozwiązaniem, jeżeli potraktujemy MTF jako kryterium oceny, wydaje 

się być detektor z a-Se, zaś najmniej mammografia pośrednia". 

Ponadto,  sta

wiając  wymagania  co  do  przedmiotu  zamówienia  Zamawiający  winien 

wskazywać na istotne parametry urządzenia, a nie techniczny, zależny od producenta, sposób 

ich uzyskania.  Konkretne rozwiązania techniczne to  często  indywidualne,  objęte  patentami, 

cechy produ

któw wybranego producenta. Dla użytkownika zaś istotne jest jakie parametry te 

produkty osiągają, a nie ich fizyczna, wewnętrzna budowa.  

Ad. zarzut naruszenia art. 22 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp w zw. z art. 22 ust. 1b pkt 3) ustawy Pzp 

w zw. z art. 22 ust. 1a ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp przez ustalenie warunku 

udziału w postępowaniu obejmującego doświadczenie zawodowe w sposób nieproporcjonalny 

do przedmiotu zamówienia, tym samym naruszający zasady uczciwej konkurencji. 

O

dwołujący  wskazał,  że  określając  warunki  udziału  w  postępowaniu  Zamawiający 

wskazał na dokumenty jakie winien złożyć Wykonawca celem wykazania ich spełniania, tj. że 

wykonał co najmniej jedną dostawę wraz ze wskazaniem ich wartości i zakresu wykonanych 

dostaw,  terminów  realizacji  tych  zamówień  oraz  nazw  Zamawiających,  a  także  dowodów 

wskazujących,  czy  zostały  wykonane  zgodnie  z  zamówieniem  -  wzór  wykazu  stanowi 

załącznik nr 2.1 do SIWZ. Tym samym nie wiadomo w jaki sposób wykonawca ma wykazać 

spełnienie warunku. W przypadku uznania, że takie sformułowanie zapisu ogłoszenia i SIWZ 

konstytuuje  warunek  udziału,  a  nie  tylko  rodzaj  dokumentu,  to  niewątpliwym  jest  brak  jego 

sprecyzowania. Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1

a Zamawiający zobowiązany jest określić 

warunki  udziału  w  postępowaniu  w  sposób  proporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia  oraz 

umożliwiający  ocenę  zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania  zamówienia.  Aby 

prawidłowo  zweryfikować  tę  zdolność  warunek  musi  być  określony  we  właściwy  sposób. 

Powiązany  z  przedmiotem  zamówienia  co  do  jego  zakresu,  wielkości,  wartości,  etc.  W 

bogatym  orzecznictwie  KIO  wskazywane  było  niejednokrotnie,  że  zarówno  warunek 

zawyżony, jak i zaniżony może stanowić naruszenie zasad uczciwej konkurencji. W niniejszym 

postępowaniu Zamawiający w ogóle nie sprecyzował postawionego warunku. Tym samym w 

postępowaniu obejmującym dostawę mammografu jednakowo będzie traktowany wykonawca 

wykazujący  wykonanie  dostawy  urządzenia  mammograficznego  za  kwotę  1  min  zł,  jak  i 

wykonawca  wykazujący  dostawę  papieru  toaletowego  za  100  zł.  Zamawiający  nie  określił 


żadnych parametrów dostaw jakie w ramach tego warunku potwierdzą zdolność wykonawcy 

do prawidłowego wykonania zamówienia. Nie określił rodzaju dostawy, ani jej wartości. Należy 

podkreślić, że zamawiający określił pięć części zamówienia. Zamawiający dopuści składanie 

ofert częściowych. Wykonawca ma więc szansę złożyć ofertę na jedną jak i na kilka części lub 

wszystkie.  Każda  z  części  zawiera  odrębny,  charakterystyczny  dla  danej  części  opis 

przedmiotu  zamówienia.  Zamawiający  w  sposób  nie  proporcjonalny  i  bez  związku  z 

przedmiotem  zamówienia  określił  warunek  wskazując  tylko,  że ma to być  „jedna  dostawa". 

Ocena zdolności wykonawcy co do należytego wykonania zamówienia, przy tak określonym 

warunku budzi duże wątpliwości dla takiej oceny. 

Ad. zarzut naruszenia art. 22 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp w zw. z art. 22 ust. 1b pkt 3) ustawy Pzp 

w  zw.  z  art.  22  ust.  1a  ustawy  Pzp  przez  ustalenie  warunku  udziału  w  postępowaniu 

obejmującego potencjał techniczny w sposób naruszający przepisy ustawy upoważniające do 

określania warunku udziału tym samym naruszający zasady uczciwej konkurencji. 

W zakresie warunku udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej lub 

zawodowej,  Zamawiający  zawarł  postanowienie:  „W  celu  potwierdzenia  spełnienia  tego 

warunku  Zamawiający  wymaga  złożenia  przez  Wykonawcę,  autoryzacji  producenta,  przez 

którą należy rozumieć, że Wykonawca jest upoważniony do reprezentowania producenta dla 

oferowanego  urządzenia  w  zakresie  prowadzenia  wszystkich  czynności  prawnych,  w  tym 

importu, marketingu, sprzedaży, dystrybucji oraz świadczenia usług związanych z montażem 

uruchomieniem  oraz  konser

wacją  i  pracami  inżynieryjnymi”.  W  ocenie  Odwołującego 

powyższe  postanowienie  narusza  przepisy  Pzp  na  kilka  sposobów.  W  pierwszej  kolejności 

Zamawiający  nie  określił  treści  warunku  jaki  ma  być  potwierdzony  poprzez  złożenie 

wymaganej autoryzacji. 

Po drugie zakres autoryzacji obejmuje wszystkie czynności faktyczne 

i  prawne  związane  z  urządzeniem.  Takie  ograniczenie  powoduje  wyłączenie  możliwości 

złożenia  oferty  przez  podmioty  zajmujące  się  profesjonalnie  obrotem  urządzeniami 

medycznymi.  Ponadto  ogranicza  możliwość  złożenia  oferty  tylko  do  podmiotów,  które 

samodzielnie wykonują wszystkie czynności faktyczne, takie jak import, sprzedaż, dostawa, 

montaż,  konserwacja  i  serwis.  Powoduje  to  wyłączenie  oferentów,  którzy  zajmują  się  tylko 

sprzedażą  urządzeń.  Dodatkowo  należy  stwierdzić,  że  tak  określony  wymóg  wyłącza 

możliwość  złożenia  oferty  przez  producentów,  którzy  z  natury  nie  posiadają  autoryzacji. 

Ponadto 

wymóg  ten  nie  koreluje  z  powszechnie  obowiązującymi  przepisami  dotyczącymi 

wyrobów  medycznych  i  ich  wprowadzania  do  obrotu.  Po  trzecie  wskazany  dokument 

autoryzacji producenta wykracza poza zakres dokumentów jakich może żądać Zamawiający 

na  potwierdzenie  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  zgodnie  z  obowiązującym 

rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, 

jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia. W 


zakresie potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu lub 

kryteriów selekcji dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej §2 ust. 4 - zamawiający 

może żądać następujących dokumentów: 

wykazu robót budowlanych; 

wyk

azu dostaw lub usług; 

wykazu narzędzi; 

opisu urządzeń technicznych; 

wykazu systemów zarządzania; 

wykazu środków zarządzania środowiskowego; 

oświadczenia  o  wyrażeniu  zgody  na  przeprowadzenie  kontroli  zdolności 

produkcyjnych; 

oświadczenia na temat wielkości średniego rocznego zatrudnienia; 

oświadczenia na temat wykształcenia i kwalifikacji zawodowych wykonawcy; 

wykazu osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego. 

Wśród  powyższego  zestawienia  dokumentów  brak  jest  dokumentu  autoryzacji. 

Rozporządzenie nie wskazuje zaś w tym zakresie możliwości żądania innych dokumentów niż 

enumeratywnie  wymienionych  w  rozporządzeniu.  Wymienione  dokumenty  mają  charakter 

katalogu zamkniętego tym samym Zamawiający nie może wymagać, wskazywać w ogłoszeniu 

i  SIWZ  innych  dokumentów  czy  oświadczeń.  Wskazanie  tego  dokumentu  przez 

Zamawiającego  stanowi  o  bezpośrednim  naruszeniu  normy  art.  25  ust.  1  który  stanowi,  iż 

zamawiający może żądać oświadczeń i dokumentów niezbędnych w postępowaniu. Katalog 

dokumentów  wymieniono,  zgodnie  z  delegacją  do  rozporządzenia  art.  25  ust.2,  w 

rozporządzeniu  w  sprawie  rodzaju  dokumentów  (...)  wyżej  przywołane.  W  związku  z 

powyższym  Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  zamiany  SIWZ,  poprzez  usunięcie  tego 

postanowienia. 

Ad. 

zarzut naruszenia art. 25 ust. 1 Pzp w zw. z §2 ust. 4 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2016 

r.  w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia przez żądanie dokumentu zbędnego w postępowaniu 

oraz nie wskazanego w powołanych przepisach rozporządzenia. 

W  zakresie  warunku  udziału  dotyczącego  zdolności  technicznej  i  zawodowej,  co  do 

kadry  technicznej,  Zamawiający  zażądał  złożenia  przez  Wykonawcę  wykazu  osób 

skierowanych  przez  Wykonawcę  do  realizacji  zamówienia  publicznego,  w  szczególności 

odpowiedzialnych  za  świadczenie  usług,  kontrolę  jakości  wraz  z  informacjami  na  temat  ich 

kwalifikacji  zawodowych,  uprawnień,  doświadczenia  i  wykształcenia  niezbędnych  do 

wykonania zamówienia publicznego, a wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o 

podstawie do dysponowania tymi osobami - 

wzór wykazu stanowi załącznik nr 2.2 do SIWZ. 


Jak  wskazano  wyżej,  Zamawiający  podzielił  zamówienie  na  części.  Każda  z  nich  stanowi 

odrębny opis przedmiotu zamówienia, tym samy odrębne zamówienie. Każda z nich - części - 

ma  doprowadzić  do  realizacji  zamówienia  i  osiągnięcia  innego  celu  jak  i  przeznaczenia. 

Zamawiający zażądał wykazu osób, wskazując tylko właściwie na treść dokumentu w którym 

powinien  weryfikować  określony  warunek  udziału  potwierdzający  zdolność  wykonawcy  do 

należytego  wykonania  zamówienia.  Powstaje  pytanie,  której  części  i  co  ów  dokument  ma 

wykazać. Brak określenia warunku skutkuje brakiem możliwości oceny zdolności wykonawcy 

do należytego wykonania zamówienia na podstawie tego wymaganego dokumentu/wykazu. 

Tym samym wykonawca nie wie w jakim zakresie powinien przedstawić wykaz osób. Jakie i 

ile  osób  winno  być  w  wykazie  wskazane.  Jakie  szczególne  kwalifikacje  winien  wykaz 

potwierdzać.  To  zamawiający  zobowiązany  jest  określić  precyzyjnie  warunek  udziału  w 

postępowaniu, który wykonawca ma potwierdzić. 

W związku z tym, iż warunek nie został sprecyzowany, niezasadnym jest żądanie w 

tym  zakresie  dokumentu  na  jego  potwierdzenie.  Dokument  taki  jest  zbędny.  Nawet  jeśli 

określenie rodzaju dokumentu utożsamić z określeniem warunku udziału w postępowaniu, to 

w  tym  przypadku  nie  można  określić  jakie  jest  brzmienie  wymogu  postawionego  przez 

zamawiającego. 

W złożonej podczas posiedzenia Izby odpowiedzi na odwołanie Zamawiający wniósł 

od  oddalenie  odwołania.  Z  treści  odpowiedzi  wynika,  że  Zamawiający  zmienił  treść 

postanowień SIWZ w sposób zgody z żądaniem odwołania, w następującym zakresie: 

Poz. 

Treść wymagania 

w specyfikacji technicznej 

— 

załącznik nr IA do SIWZ

Pytania firma FujiFilm 

Europe 

Odp

owiedzi (wyjaśnienia) 

Zamawiającego 

(nowe wymaganie)

DETEKTOR CYFROWY 

13. Grubość stolika: max. 

80,0 mm.

Wnosimy o zmianę 

wymaganego parametru 

na max. 85 mm lub jego 

całkowite usunięcie.

Zamawiający dopuszcza 
możliwość zaoferowania 

mammografu o grubości stolika 

max. 85 mm.

Należy wskazać, że im mniejsza 

gr

ubość stolika, tym lepszy „dostęp” 

do piersi i węzłów, co ma 

zasadnicze znaczenie przy 

wykrywania chorób 

nowotworowych.

KAMERA SUCHA


4. System automatycznej 
kontroli 

jakości każdego 

pojedynczego drukowania 
zdjęcia.

Odwołujący twierdzi, że taki 

zapis wymagania spełnia 
tylko producent kamer 
suchych 

— laserowych — 

firma Carestream, co 
dyskryminuje innych 
producentów kamer.

Zamawiający dopuszcza możliwość 
zaoferowania kamery suchej nie 
kontrolującej jakości każdego 
pojedynczego drukowanego zdjęcia, 
ale kontrolującej jakość 
drukowanych zdjęć.

Jakość zdjęć wpływa bezpośrednio 
na ocenę jakości badań przez 
Centrum Onkologii 

— Instytut im. 

Marii Skłodowskiej — Curie w 
Warszawie, 

który na zlecenie 

Narodowego

Funduszu Zdrowia wykonuje 
coroczny audyt kliniczny zdjęć, a 
który ma wpływ na kontynuowanie 
umowy na badania przesiewowe w 
zakresie wczesnego wykrywania 
raka piersi.

6. Automatyczne 

informowanie użytkownika o 
konieczności wykonania 
przeglądu okresowego oraz 
raportowanie przez system 
sytuacji awaryjnych do 
centrum serwisowego bez 
udziału personelu pracowni 
mammograficznej. 

Wnosimy o odstąpienie 

automatycznego 
informowania użytkownika 
o konieczności wykonania 
przeglądu okresowego oraz 
raportowanie przez system 
sytuacji awaryjnych do 
centrum serwisowego bez 
udziału personelu pracowni 
mammograficznej.

Zamawiający dopuszcza możliwość 
zaoferowania kamery suchej bez 
systemu automatycznego 
informowania użytkownika o 
konieczności wykonania przeglądu 
okresowego oraz raportowania 
przez system sytuacji awaryjnych do 
centrum serwisowego bez udziału 
personelu pracowni.

ZAAWANSOWANE FUNKCJE OPROGRAMOWANIA DIAGNOSTYCZNEJ STACJI LEKARSKIEJ

Aplikacja 

stacji 

diagnostycznej  pozwalająca 
wyszukać  oraz  wyświetlić  co 
najmniej:

a)  imię i nazwisko pacjenta,

b)  rodzaj badania,

c)  ID pacjenta,

d)  data urodzenia pacjenta,

e)  data i godzina badania,

f)  płeć,

g)  nazwisko 

i  imię  lekarza 

kierującego,

wiek pacjenta. 

Wnosimy  o  modyfikację 

zapisu  do  następującej 
treści:

a) 

imię  i  nazwisko 

pacjenta,

b) 

rodzaj badania,

c) 

ID pacjenta,

d) 

data 

urodzenia 

pacjenta,

e) 

data 

godzina 

badania,

f) 

płeć.

Zamawiający dopuszcza takie 
funkcje aplikacji stacji 
diagnostycznej jakie są wymagane 
w stosunku do dokumentacji 
medycznej w postaci  
prowadzonej elektronicznej 
zapewniającej: 
1. 

identyfikacje osoby udzielającej 

świadczeń zdrowotnych i 
rejestrowanych przez nią zmian;  
2. 

udostępnienie , w tym eksport w 

postaci elektronicznej dokumentacji 
albo części dokumentacji będącej 
formą dokumentacji określonej w 
rozporządzeniu Ministra Zdrowia w 
formacie XML i PDF; 
3. 

eksport całości danych w 

formacie XML, w sposób 
zapewniający możliwość 
odtworzenia tej dokumentacji w 
innym systemie teleinformatycznym; 
4. wydrukowanie dokumentacji w 
formach określonych 
w rozpor

ządzeniu Ministra Zdrowia. 

Podstawa prawna:  
Rozporządzenie Ministra Zdrowia w 
sprawie prowadzenia dokumentacji 
medycznej i sposobie jej 
przetwarzani z dnia 21 grudnia 2010 


roku z późniejszymi zmianami — 
tekst jednolity: Dz. U. z 2014 roku, 
poz. 177

12. Funkcja importowania 

obrazów graficznych i 
dokumentów tekstowych oraz 
badań z nośników 
CD/DVD/USB. 

Wnosimy o 
doprecyzowanie zapisu:

„funkcja importowania 

obrazów graficznych oraz 
badań w formacie DICOM z 
nośników CD/DVD/USB”.

Zamawiający dopuszcza takie 
roz

wiązanie, to jest dopuszcza 

„funkcję importowania obrazów oraz 
badań w formacie DICOM 3.0 z 
nośników CD/DVD/USB”

13. Funkcjonalność 

jednoczesnego przeglądania 
badań pobranych z różnych 
źródeł (PACS i CD). 

Wnosimy o 
doprecyzowanie zapisu:

„Funkcjonalność 

jednoczesnego 
przeglądania badań 
pobranych z różnych źródeł 
(PACS i CD) po ich 
pobraniu i scaleniu”.

Zamawiający dopuszcza takie 
rozwiązanie, to jest „Funkcjonalność 
jednoczesnego przeglądania badań 
pobranych z różnych źródeł (PACS i 
CD) po ich pobraniu i 

scaleniu”

W pozostałym zakresie dotyczącym tego zarzutu Zamawiający nie uwzględnił żądań 

Odwołującego.  Nie został  uwzględniony  zarzut  dotyczący  lampy  rentgenowskiej  w  zakresie 

pojemności  cieplnej,  z  uwagi  na  okoliczność,  iż  taka  wartość  jest  wpisana  w  projekcie. 

Zamawiający  wystąpił  o  możliwość  zmiany  tego  parametru  do  Urzędu  Marszałkowskiego 

Województwa Dolnośląskiego, ale nie ma do chwili obecnej decyzji w tej sprawie, stąd wiążący 

jest dotychczasowy wymóg. W zakresie żądania Odwołującego dotyczącego zmiany pkt „6. 

Automatyczna kolimacja i kolimacja ręczna z filtrem rodowym, do min. 5 formatów” (dotyczy 

Automatyka w 

pełni automatyczna z ręcznym wyborem parametrów ekspozycji) Zamawiający 

wyjaśnił, że nieprawdą jest, że Zamawiający preferuje rozwiązanie jakim jest kolimacja ręczna. 

W specyfikacji techn

icznej Zamawiający wymaga przede wszystkim kolimacji automatycznej z 

możliwością  dodatkowego  rozwiązania  jakim  jest  ręczna  kolimacja  w  celu  indywidualnej 

korekty  parametrów  ekspozycji.  Zamawiający  nie  wyraził  również  zgody  na  zmianę 

postanowień SIWZ dotyczących statywu mammograficznego pkt „2. Generator wbudowany w 

statyw.

”  Zamawiający  argumentował,  że  pomieszczenie  pracowni  mammograficznej 

dostosowane  jest  do  statywu  z  wbudowanym  generatorem.  Dopuszczenie  mammografu  z 

generatorem poza statywem wiązałoby się z koniecznością wykonania dodatkowego kanału 

na przewody (zasilające generator) w podłodze, co wiązałoby się z koniecznością wymiany 

wykładziny prądoprzewodzącej. Takie rozwiązanie spowodowałoby w ocenie Zamawiającego 

wzrost 

kosztów 

ponad 

zł; 

przerwanie 

realizacji 

umowy 

PRO/10/3101001/01/2018/01 (badania przesiewowe w zakresie wczesnego wykrywania raka 

piersi u 

kobiet) zawartej z DOW NFZ we Wrocławiu na okres dłuższy o około 10 - 14 dni, niż 

będzie  to  miało  miejsce  w  przypadku  zakupu  takiej  aparatury,  która  nie  będzie  wymagać 


dostosowania  pomieszczenia  pracowni  do  n

owych  wymagań  instalacyjnych.  Zamawiający 

będzie instalował już trzeci aparat mammograficzny z wbudowanym w statyw generatorem. 

Obecnie eksploatowany jest mammograf analogowy LORAD M-IV 

— rok produkcji i instalacji: 

2011  z  wbudowanym  w  statyw  generatorem. 

W  Polsce  dostępne  są  mammografy  różnych 

producentów,  które  oferują  mammografy  z  wbudowanym  generatorem,  więc  nie  jest  to 

ograniczanie konkurencji. 

Zamawiający nie uwzględnił również żądania zmiany treści pkt „8. 

Zestaw  do  zdjęć  powiększonych  o  współczynniku  x  1,5”  przez  dopuszczenie  możliwości  

Wnosimy o możliwość zaoferowania zestawu do zdjęć powiększonych o współczynniku x 1,8. 

Zamawiający wyjaśnił, że zapis w specyfikacji technicznej o współczynniku 1,5 wynika z zapisu 

tego  parametru  w  projekcie  dofinansowywanym  ze  środków  UE.  Nie  było  również  zgody 

Zamawiającego na zmianę postanowień SIWZ w zakresie detektora cyfrowego pkt „2. Materiał 

detektora:  jodek  cezu    lub  amorficzny  selen  (aSe)

”. Zamawiający wyjaśnił, że  Zamawiający 

dopuszcza dwa rodzaje materiału detektora: jodek cezu, albo amorficzny selen. Na rynku w 

Polsce oferowane są mammografy z detektorami w technologii jodku cezu nie tylko przez firmę 

GE.  Technologia  jodku  cezu  jest  punktowana 

przez  zamawiającego  z  uwagi  na:  -  fakt 

posiadania cyfrowego aparatu rentgenowskiego f. Ceastream, którego detektor wykonany jest 

w  technologii  jodku  cezu. 

Stosowanie  detektorów  w  technologii  jodku  cezu  w  pracowni 

rentgenowskiej 

i  pracowni  mammograficznej  umożliwia lekarzowi  opis  zdjęć wykonanych w 

takiej samej technologii, co się przekłada na taką samą jakość otrzymywanego obrazu. Analiza 

rynku RTG pok

azuje iż w najnowszych systemach radiologicznych producenci stosują przede 

wszystkim detektory z jodkiem cezu (Simens, GE, Philips, Toshiba). Detektory z amorficznym 

selenem  pojawiły  się  w  pierwszych  mammografach  cyfrowych,  ale  od  paru  lat  są  na  rynku 

aparaty  mammograficzne  cyfrowe  z  detektorami  z 

jodkiem  cezu,  które  charakteryzują  się 

doskonałymi parametrami w mammografii przewyższając detektory z amorficznym selenem.  

Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 22 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 22 ust. lb pkt 3 w 

zw.  z  art.  22  ust.  1a  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp 

należy  wskazać,  że  zasada 

proporcjonalności,  o  której  stanowi  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  nie  została  naruszona  przez 

Zamawiającego ani poprzez opis przedmiotu zamówienia ani poprzez wskazanie warunków, 

które zostały określone w ogłoszeniu o zamówieniu, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt. 2 ustawy Pzp 

oraz  w  SIWZ,  na  mocy  art.  36  ust.  1  ustawy  Pzp. 

Zasada  proporcjonalności  to  zakaz 

nadmiernej ingerencji w sferę swobód wykonawców. Znaczenie zadania realizowanego przez 

Zamawiającego dla interesu publicznego jest jedną z okoliczności, która rzutuje na dalej idącą 

dopuszczalność  w  rygoryzmie  wymogów  formułowanych  wobec  wykonawców  i  samego 

przedmiotu zamówienia. 

Nawiązując  do  dalszych  zarzutów,  Odwołujący  wskazuje  na  naruszenia  warunków 

udziału w postępowaniu. Odwołujący jednak nie zauważa celu dla jakiego warunki udziału w 


postępowaniu są stawiane – a mianowicie, że mają one w rezultacie zmierzać do ograniczenia 

ryzyka  wyboru  wykonawcy  niezdolnego  do  w

ykonania  zamówienia  publicznego  lub  w 

stosunku,  do  którego  ze  względu  na  sytuację  podmiotową  zachodzi  prawdopodobieństwo 

nienależytego wykonania zamówienia. Co do zasady, rodzaje dokumentów jakich może żądać 

Zamawiający  od  Wykonawcy  jako  katalog  zamknięty  został  określony  w  rozporządzeniu 

Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać 

zamawiający  od  wykonawcy  w  postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego (Dz.  U. 

poz. 1126). Jednakże co należy podkreślić, że są to dokumenty o charakterze podmiotowym. 

Natomiast  żądanie  Zamawiającego  w  treści  SIWZ  dotyczy  dokumentów 

przedmiotowych, 

które  posiadają  katalog  otwarty.  Zarzut  Odwołującego  jest  bezzasadny, 

albowiem  uszło  uwadze  Wykonawcy,  że  dokumenty  dzielimy  na  przedmiotowe  stanowiące 

katalog  otwarty    oraz  będące  kwalifikowane  do  katalogu  zamkniętego  jako  dokumenty,   

których  rodzaj  ściśle  określa  przedmiotowe  rozporządzenie.  Zamawiający  wskazując  w 

ogłoszeniu i treści SIWZ warunki udziału w postępowaniu zastosował art. 22 ust. 1a ustawy 

Pzp

, który stanowi, że „zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu oraz wymagane 

od wykonawców środki dowodowe w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz 

umożliwiający  ocenę  zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania  zamówienia,  w 

szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności". Stąd zarzut Odwołującego, że 

przy przedmiocie zamówienia wykaz jednej dostawy bądź posiadania autoryzacji producenta 

jest nadmiernie wygórowany, stoi w sprzeczności z cytowanym przepisem ustawy Pzp. 

W rozdziale V pkt 2a Zamawiający wskazał na załącznik nr 2.1. do SIWZ, który stanowi  

integralną  część  SIWZ,  w  którym  są  tytuły:  ZAKRES  WYKONYWANYEJ  DOSTAWY    Z 

PODANIEM  RODZAJU  I  NAZWY  APARATURY  MEDYCZNEJ,  TERMIN    REAZLIACJI, 

NAZWA 

PODMIOTU  LECZNICZEGO  I  WARTOŚĆ  PRZEDMIOTU  ZAMÓWIENIA,  a  tym 

samym literalnie wskazano, 

że Zamawiający oczekuje wykazania  warunku dostawy aparatury 

medycznej, a ta

kże wartości wykonanych dostaw. Logiczne jest, że aby spełnić warunek na 

dostawy  mammografu  c

yfrowego  z  aparaturą  kontrolno-pomiarową  i  stacją  lekarską  oraz 

oprogramowaniem należy wykazać się zrealizowaną dostawą na właśnie taki sprzęt, a nie na 

papier toaletowy, jak wskazuje to Odwołujący w treści odwołania. Abstrahując od porównań 

Odwołującego zawartych w odwołaniu, w ocenie Zamawiającego jasno, zrozumiale i klarownie 

określono warunki dostaw w tabeli wykazu dostaw. 

Jak  zauważa  słusznie  Odwołujący  w  SIWZ  i  ogłoszeniu  Zamawiający  podzielił 

zamówienie na pięć części. Odwołujący ma możliwość złożyć  ofertę na jedną jak i na kilka 

części  lub  na  wszystkie.  Warunek  wskazujący  na  ,jedną  dostawę”  dotyczy  każdej  części 

odrębnie, co jest w normalnym toku wnioskowania i rozumowania jasne i czytelne. 


Odnosząc  się  do  zarzutu  w  zakresie  warunku  dotyczącego  zdolności  technicznej  i 

zawodowej w zakresie potencjału technicznego należy wskazać na art. 22d ust. 1 ustawy Pzp, 

który  stanowi,  że  „oceniając  zdolność  techniczną  lub  zawodową  wykonawcy,  zamawiający 

może  postawić  minimalne  warunki  dotyczące  wyksztalcenia,  kwalifikacji  zawodowych, 

doświadczenia,  potencjału  technicznego  wykonawcy  lub  osób  skierowanych  przez 

wykonawcę do realizacji zamówienia, umożliwiające realizację zamówienia na odpowiednim 

poziomie  jakości.”  Z  uwagi  na  powyższe  Zamawiający  w  celu  potwierdzenia  tego  warunku 

wymaga złożenia przez wykonawcę, autoryzacji producenta oferowanego sprzętu, określając 

przy tym wbrew sugestiom Odwołującego, co należy rozumieć przez ową autoryzację, a tym 

samym  zapewniając  sobie  realizację  zamówienia  na  odpowiednim  poziomie  jakości.  Stąd 

zarzut Odwołującego w tym zakresie nie zasługuje na uznanie. 

Jak  już  wykazano  w  początkowej  części  uzasadnienia  Odwołujący  nie  rozróżnia 

dokumentów o charakterze podmiotowym i przedmiotowym, a złożenie wymaganej autoryzacji 

zaliczyć  należy  do  dokumentów  o  charakterze  przedmiotowym,  związanych  z  przedmiotem 

zamówienia a nie z podmiotem, który to zamówienie zrealizuje. Dlatego zarzut w tym zakresie 

jest niezasadny. 

Odnosząc  się  do  pozostałych  zarzutów  odwołania,  Zamawiający  wskazał,  co 

następuje. Zgodnie z art. 22 d ust. 3 ustawy Pzp w postępowaniu o udzielenie zamówienia, 

którego  przedmiot  stanowią  dostawy  wymagające  wykonania  prac  dotyczących 

rozmieszczenia 

lub  instalacji,  usługi  lub  roboty  budowlane,  zamawiający  może  oceniać 

zdolność wykonawcy do należytego wykonania zamówienia w szczególności w odniesieniu do 

jego rzetelności, kwalifikacji, efektywności i doświadczenia. W takim przypadku zamawiający 

może  wymagać  od  wykonawców  wskazania  w  ofercie  lub  we  wniosku  o  dopuszczenie  do 

udziału  w  postępowaniu  imion  i  nazwisk  osób  wykonujących  czynności  przy  realizacji 

zamówienia  wraz  z  informacją  o  kwalifikacjach  zawodowych  lub  doświadczeniu  tych  osób. 

Stąd  Zamawiający  załączył  do  SIWZ  załącznik  nr  2.2  zatytułowany  WYKAZ  OSÓB 

SKIEROWANYCH  PRZEZ WYKONAWCĘ  DO  REALIZACJI  PRZEDMIOTU  ZAMÓWIENIA. 

Skoro zamówienie zostało podzielone na pięć części to należy do każdej oferty złożonej na 

jedną,  kilka  lub  wszystkie  części  załączyć  ww.  wykaz,  co  w  ocenie  Zamawiającego  przy 

normalnym 

wnioskowaniu  nie  budzi  żadnych  wątpliwości  interpretacyjnych,  a  także  nie 

narusza przepisów ustawy Pzp.  

Odnosząc  się  do  ostatniego  z  podniesionych  naruszeń  w  odwołaniu  przez 

Odwołującego o treści „ewentualnie innych przepisów wynikających bezpośrednio i pośrednio 

z  uzasadnienia”  należy  wskazać na  treść  art.  192  ust.  7 ustawy  Pzp,  stanowi,  że „Izba  nie 

może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu”, co stoi w sprzeczności ze 


stanowi

skiem Odwołującego w zakresie konieczności ustalenia innych ewentualnych zarzutów 

przez Izbę, niewskazanych wprost w odwołaniu. 

W dniu 15 lutego 2018 r. wykonawca GE Medical Systems Polska spółka z ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego.  

Krajowa  Izba  Odwoławcza  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie  

i  uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  stanowiska  stron złożone  na  piśmie  i  podane  do  protokołu 

roz

prawy, a także złożone dowody ustaliła, co następuje.  

W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek 

ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.  

Izba stwierdziła, że Odwołujący ma interes we wniesieniu odwołania o którym mowa w 

art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Odwołujący jest podmiotem zainteresowanym o ubieganie się o 

udzielenie przedmiotowego 

zamówienia publicznego.  

Izba  dopuściła  wykonawcę  GE  Medical  System  Polska  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie  (dalej:  Przystępujący)  do  udziału  w 

przedmiotowym postępowaniu w charakterze uczestnika postępowania, gdyż w ocenie składu 

orzekającego  zostały  wypełnione  wszystkie  przesłanki,  o  których  mowa  w  art.  185  ust.  2 

ustawy  Pzp. 

Z  dokumentacji  postępowania  przekazanej  przez  Zamawiającego  wynika,  że 

zamawiający  w  dniu 9.02.2018  r.  zamieścił  na  swojej  stronie internetowej kopię odwołania, 

natomiast  informacja  o  wniesi

eniu  odwołania  wraz  z  wezwaniem  wykonawców  do 

przystąpienia do postępowania odwoławczego została przez Zamawiającego zamieszczona 

w  dniu  12.02.2018  r.  Zgodnie  z  treścią  przepisu  art.  185  ust.  1  ustawy  Pzp  zamawiający 

przesyła niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni od dnia otrzymania, kopię odwołania 

innym  wykonawcom  uczestniczącym  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  a  jeżeli 

odwołanie  dotyczy  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  lub  postanowień  specyfikacji  istotnych 

warunków  zamówienia,  zamieszcza  ją  również  na  stronie  internetowej,  na  której  jest 

zamieszczone  ogłoszenie  o  zamówieniu  lub  jest  udostępniana  specyfikacja,  wzywając 

wykonawców do przystąpienia do postępowania odwoławczego. Zatem czynności, o których 

mowa w tym przepisie powinny nastąpić jednocześnie, tj. zamawiający przesyłając, czy też 

zamieszczając na swojej stronie internetowej kopię odwołania, jednocześnie powinien wezwać 

wykonawców do przystąpienia do postępowania odwoławczego.  


W stanie faktycznym zaistniałym w przedmiotowej sprawie odwoławczej Zamawiający 

najpierw zamieścił kopię odwołania na stronie internetowej, a dopiero po kilku dniach wezwał 

wykonawców  do  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego.  Stosownie  natomiast  do 

treści  przepisu  art.  185  ust.  2  ustawy  Pzp  zdanie  pierwsze,  wykonawca  może  zgłosić 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  w  terminie  3  dni  od  dnia  otrzymania  kopii 

odwołania, wskazując stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na 

korzyść strony, do której przystępuje.  

Mając  na  uwadze  treść  przywołanych  wyżej  przepisów  można  dostrzec  pewną 

niekonsekwencję ustawodawcy – raz bowiem jest mowa o przekazaniu kopii odwołania wraz 

z jednoczesnym wezwaniem wykonawców do przystąpienia do postępowania odwoławczego, 

innym razem przepis nawiązuje tylko do czynności związanej z przekazaniem kopii odwołania.  

Z uwagi na okoliczność, iż czynności Zamawiającego, o których mowa w przywołanym 

przepisie 

zostały  w  pełni  dokonane  w  dniu  12.02.2018  r.,  a  także  mając  na  uwadze,  że 

odwołanie  dotyczy  treści  SIWZ  i  krąg  wykonawców  nie  jest  jeszcze  na  tym  etapie 

postępowania  ostatecznie  ustalony  i  znany,  skład  orzekający  doszedł  do  przekonania,  że 

termin  na  przystąpienie  powinien  być  liczony  od  dnia  12.02.2018  r.  i  tym  samym  stwierdził 

skuteczność  przystąpienia  wykonawcy  GE  Medical  System  Polska  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z  siedzibą  w Warszawie  do  udziału  w  przedmiotowym  postępowaniu  w 

charakterze uczestnika postępowania po stronie Zamawiającego.   

Podczas  posiedzenia  z  udziałem  stron  i  uczestnika  postępowania  Izba  ustaliła,  że 

wobec uwzględnienia przez Zamawiającego części zarzutów odwołania oraz wycofania przez 

Odwołującego zarzut dotyczącego  usunięcia z zał. 1a w części statyw mammograficzny pkt 

14 „automatyczne przesuwanie pola promieniowania oraz pozycji płytki uciskowej do formatu 

obrazowania minimum 18/23 cm wzdłuż dłuższej krawędzi detektora w zależności od wybranej 

projekcji”, przedmiotem rozpoznania przez Izbę będą objęte następujące zarzuty odwołania: 

art.  29  ust.  1-3  oraz  art.  7  ust.  1  i  ust.  3  ustawy  Pzp,  przez  opisanie  przedmiotu 

zamówienia  w  sposób,  który  utrudnia  lub  może  utrudniać  uczciwą  konkurencję,  co 

narusza także zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, a 

także  uniemożliwia  wybranie  wykonawcy  zgodnie  z  przepisami  ustawy  Pzp,  w 

zakresie: 

Część nr 1 - Mammograf cyfrowy z aparaturą kontrolno - pomiarową i stacją lekarską oraz 

oprogramowaniem.  Automatyka  w  pełni  automatyczna  z  ręcznym  wyborem  parametrów 

ekspozycji  pkt  6  „Automatyczna  kolimacja  i  kolimacja  ręczna  z  filtrem  rodowym,  do  min.  5 

formatów"; 


Część nr 1 - Mammograf cyfrowy z aparaturą kontrolno - pomiarową i stacją lekarską oraz 

oprogramowaniem. Statyw mammograficzny pkt 2 

„Generator wbudowany w statyw"; 

Część nr 1 - Mammograf cyfrowy z aparaturą kontrolno - pomiarową i stacją lekarską oraz 

oprogramowaniem.  Statyw  mammograficzny;  pkt  8  „Zestaw  do  zdjęć  powiększonych  o 

współczynniku x 1,5"; 

Część nr 1 - Mammograf cyfrowy z aparaturą kontrolno - pomiarową i stacją lekarską oraz 

oprogramo

waniem. „Detektor cyfrowy: prod., model i typ:" pkt. 2 ra: jodek cezu lub amorficzny 

selen (aSe)." 

art. 22 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp w zw. z art. 22 ust. 1b pkt 3) ustawy Pzp w zw. z art. 

22 ust. 1a ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp przez ustalenie warunku 

udziału  w  postępowaniu  obejmującego  doświadczenie  zawodowe  w  sposób 

nieproporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia,  tym  samym  naruszający  zasady 

uczciwej konkurencji; 

art. 22 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp w zw. z art. 22 ust. 1b pkt 3) ustawy Pzp w zw. z art. 

22 ust. 1a ustawy Pzp przez ustalenie warunku udziału w postępowaniu obejmującego 

potencjał  techniczny  w  sposób  naruszający  przepisy  ustawy  upoważniające  do 

określania warunku udziału tym samym naruszający zasady uczciwej konkurencji; 

art. 25 ust. 

1 Pzp w zw. z §2 ust. 4 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie 

rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  przez  żądanie  dokumentu  zbędnego  w 

postępowaniu oraz nie wskazanego w powołanych przepisach rozporządzenia. 

Jak  wynika  z 

treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia,  Zamawiający  w  zakresie  zdolności  technicznej  i  zawodowej  zawarł 

następującego wymagania: 

a) 

doświadczenie zawodowe 

„W  celu  potwierdzenia  spełniania  tego  warunku Zamawiający  wymaga  wykazania  realizacji 

wykonanych  w  okresie  ostatnich  trzech  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli 

okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  ze  wykonał  o  najmniej  jedną 

dostawę wraz ze wskazaniem ich wartości i zakresu wykonanych dostaw, terminów realizacji 

tych  zamówień  oraz  nazw  Zamawiających,  a  także  dowodów  wskazujących,  czy  zostały 

wykonane zgodnie z zamówieniem – wzór wykazu stanowi załącznik nr 2.1. do SIWZ”. 

b) 

potencjał techniczny 

„W  celu  potwierdzenia  spełniania  tego  warunku  Zamawiający  wymaga  złożenia  przez 
Wykonawcę,  autoryzacji  producenta,  przez  którą  należy  rozumieć,  ze  Wykonawca  jest 


upoważniony  do  reprezentowania  producenta  dla  oferowanego  urządzenia  w  zakresie 

prowadzenia  wszystkich  czynności  prawnych,  w  tym  importu,  marketingu,  sprzedaży, 

dystrybucji  oraz  świadczenia  usług  związanych  z  montażem  i  uruchomieniem  oraz 

konserwacją i pracami inżynieryjnymi.” 

c)  kadra techniczna 

„W  celu  potwierdzenia  spełniania  tego  warunku  Zamawiający  wymaga  złożenia  przez 

Wykonawcę,  wykazu  osób  skierowanych  przez  Wykonawcę  do  realizacji  zamówienia 

publicznego, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości wraz 

z  informacjami  na  temat  ich  kwalifikacji  zawodowych,  uprawnień  doświadczenia  i 

wykształcenia  niezbędnych  do  wykonania  zamówienia  publicznego,  a  także  zakresu 

wykonywanych  przez  nie  czynności  oraz  informacja  o  podstawie  do  dysponowania  tymi 

osobami 

– wzór wykazu stanowi załącznik nr 2.2. do SIWZ”. 

Stosownie natomiast do postanowień załącznika nr 1A do SIWZ: 

część Automatyka w pełni automatyczna z ręcznym wyborem parametrów ekspozycji 

pkt 6 stanowi: „Automatyczna kolimacja i kolimacja ręczna z filtrem rodowym, do min. 

5 formatów.” – wartość wymagana, bez punktacji. 

część  Statyw  mammograficzny  pkt  2  stanowi:  „Generator  wbudowany  w  statyw”  – 

wartość wymagana, bez punktacji. 

część  Statyw  mammograficzny  pkt  8  stanowi:  „Zestaw  do  zdjęć  powiększonych  o 

współczynniku x1,5” - wartość wymagana (podać), bez punktacji. 

część Detektor cyfrowy: producent, model i typ pkt 2 stanowi: „Materiał detektora: jodek 

cezu lub amorficzny selen (aSe)” -  wartość wymagana (opisać), jodek cezu – 10 pkt, 

amorficzny selen 

– 0  pkt. 

Izba zważyła, co następuje. 

Zarzuty 

odwołania dotyczące naruszenia: 

art. 22 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp w zw. z art. 22 ust. 1b pkt 3) ustawy Pzp w zw. z art. 

22 ust. 1a ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp przez ustalenie warunku udziału w 

postępowaniu  obejmującego  doświadczenie  zawodowe  w  sposób  nieproporcjonalny  do 

przedmiotu zamówienia, tym samym naruszający zasady uczciwej konkurencji; 

art. 22 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp w zw. z art. 22 ust. 1b pkt 3) ustawy Pzp w zw. z art. 

22  ust.  1a  ustawy  Pzp  przez  ustalenie  warunku  udziału  w  postępowaniu  obejmującego 

potencjał  techniczny  w  sposób  naruszający  przepisy  ustawy  upoważniające  do  określania 

warunku udziału tym samym naruszający zasady uczciwej konkurencji; 


art. 25 ust. 1 Pzp w zw. z §2 ust. 4 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie 

rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  w  postępowaniu  o 

udzielenie  zamówienia  przez  żądanie  dokumentu  zbędnego  w  postępowaniu  oraz  nie 

wskazanego w powołanych przepisach rozporządzenia, 

zasługują na uwzględnienie.  

Jak wynika z treści SIWZ zamawiający nie opisał warunków udziału w postępowaniu, 

w  zakresie  doświadczenia  zawodowego  potencjału  technicznego  oraz  kadry  technicznej, 

natomiast  wymagał  od  wykonawców  biorących  uwał  w  postępowaniu  złożenia  określonych 

środków dowodowych. Takie postępowanie zamawiającego jest nieprawidłowe. Zgodnie z art. 

22 ust. 

1a ustawy Pzp zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu oraz wymagane 

od wykonawców środki dowodowe w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz 

umożliwiający  ocenę  zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania  zamówienia,  w 

szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. Ponadto stosownie do treści 

art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający może żądać 

od  wykonawców  wyłącznie  oświadczeń  lub  dokumentów  niezbędnych  do  przeprowadzenia 

postępowania. Oświadczenia lub dokumenty potwierdzające: 

1) spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji; 

2) spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych 

przez zamawiającego, 

3) brak podstaw do wykluczenia 

zamawiający  wskazuje  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu,  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert.  

W zaist

niałym w przedmiotowej sprawie stanie faktycznym nie można stwierdzić, aby 

żądane  przez  Zamawiającego  środki  dowodowe  były  niezbędne  do  przeprowadzenia 

postępowania, skoro nie zostały w tym zakresie określone warunki udziału w postępowaniu. 

W tym miejscu wyjaśnić należy, że celem określenia warunków udziału w postępowaniu jest 

dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  wykonawców  dających  rękojmię  należytego 

wykonania  zamówienia.  Natomiast  w  celu  dokonania  oceny  spełniania  przez  wykonawców 

określonych warunków udziału w postępowaniu, zamawiający żąda wskazanych w ustawie i 

rozporządzeniu  Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, 

jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

(dalej:  rozporządzenie  w  sprawie  dokumentów)  oświadczeń  i  dokumentów.  Nie  jest  więc 

dopuszczalną  sytuacja,  że  zamawiający  nie  opisze  warunku  udziału  w  postępowaniu,  lecz 

żąda dokumentów  bądź oświadczeń.  Nie byłoby  bowiem  wiadomo,  co  takie  dokumenty  lub 

oświadczenia miałyby  potwierdzać,  ponadto  nie można  by  było ich uznać za niezbędne do 

przeprowadzenia  postępowania.  Nie  jest  również  dopuszczalna  sytuacja,  w  której  treść 


warunku miałaby być przez wykonawców biorących udział w postepowaniu wyinterpretowana 

z  żądania  przedstawienia  dokumentu,  bądź  z  innych  postanowień  SIWZ,  czy  ogłoszenia  o 

zamówieniu.  Podkreślić  należy,  że  żądanie  środków  dowodowych  jest  ściśle  związane  z 

opisaniem 

warunków  udziału  w  postępowaniu.  Z  tych  powodów  Zamawiający  powinien  w 

przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia, w sytuacji gdy uzna to za zasadne i 

celowe, 

określić  warunki  udziału  w  postępowaniu  i  żądane  środki  dowodowe  w  sposób 

proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do 

należytego  wykonania  zamówienia  albo  zrezygnować  z  żądanych  środków  dowodowych  w 

przypadku uznania, że nie ma potrzeby opisywania warunków udziału w postępowaniu. 

Ponadto  Z

amawiający  powinien  dokonać  prawidłowej  kwalifikacji  i  opisu  dokumentu 

autoryzacja  producenta.    Aktualnie  dokument  ten  wymagany  jest 

przez  Zamawiającego  na 

potwierdzanie 

spełniania warunku w zakresie potencjału technicznego, który to warunek nie 

został opisany. Wskazać należy, że dokument dotyczący autoryzacji producenta nie mieści się 

w  katalogu  środków  dowodowych  o  których  mowa  w  §2  ust.  4  rozporządzenia  w  sprawie 

dokumentów  i  nie  może  być  żądany  w  celu  potwierdzenia  spełnienia  warunku  udziału  w 

postepowaniu 

dotyczącego zdolności technicznej. Skorygowania wymaga również opis tego 

dokumentu, który jest zbyt szeroki i tym samym nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia. 

W szczególności nie wynika z tego opisu to, co twierdził zamawiający podczas rozprawy – że 

wyliczenie dotyczące tego, co dla zamawiającego ma potwierdzać autoryzacja producenta ma 

jedynie charakter przykładowy. Ponadto w ocenie składu orzekającego, jeśli już Zamawiający 

decyduje się na żądanie tego rodzaju dokumentu, to powinien precyzyjnie określić jego treść, 

zapewniając  sobie  zaoferowanie  sprzętu  z  takim  wsparciem  producenta,  na  jakim 

Zamawiającemu rzeczywiście zależy. W ocenie Izby przykładowe wyliczenie jest bezcelowe, 

ponieważ wykonawcy wraz z ofertą mogą Zamawiającemu przedstawić autoryzację każdy w 

innym zakresie, a Zamawiający każdą będzie zmuszony przyjąć.  

Zarzut dotyczący opisu przedmiotu zamówienia w zakresie  

brzmienia  załącznika  nr  1A  w  części  Automatyka  w  pełni  automatyczna  z  ręcznym 

wyborem parametrów ekspozycji pkt 6; 

brzmienia załącznika nr 1A w części Statyw mammograficzny pkt 2; 

brzmienia załącznika nr 1A w części Statyw mammograficzny pkt 8; 

brzmienia załącznika nr 1A w części Detektor cyfrowy: producent, model i typ pkt 2, 

z

ostał uznany za niepotwierdzony.  

Przed

e  wszystkim  wskazać  należy,  że  Odwołujący  nie  sprostał  ciążącemu  na  nim 

zgodnie  z  art.  190  ustawy  Pzp  ciężarem  dowodu.  Jedyny  dowód  przedstawiony  na 

potwierdzenie stanowiska Odwołującego był artykułem naukowym pochodzącym z 2012 r. – 


Przystępujący,  w  ocenie Izby  skutecznie ten  dowód  podważył,  poddając  w  wątpliwość jego 

aktualność. Ponadto, jak zwrócił uwagę sam Odwołujący, zarówno jodek cezu jak i amorficzny 

selen  są  stosowane  przez  firmę  Siemens,  co  w  ocenie  Izby  oznacza,  że  oba  materiały  tj. 

zarówno  amorficzny  selen,  jak  i  jodek  cezu  są  stosowane  w  tego  typu  urządzeniach. 

Dodatkowo nie może umknąć uwadze, że oba te rozwiązania zostały przez Zamawiającego 

dopuszczone, są jedynie przez niego odmiennie punktowane.  

W  zakresie  zarzutu  dotyczącego  kolimacji  automatycznej  z  możliwością  kolimacji 

ręcznej oraz zarzutu dotyczącego zestawu do zdjęć powiększonych, Odwołujący nie wykazał 

się  żadnymi  środkami  dowodowymi  na  poparcie  swoich  twierdzeń.  Natomiast  wyjaśnienia 

udzielone przez Przystępującego skutecznie poddały w wątpliwość stanowisko prezentowane 

przez Odwołującego, a przede wszystkim twierdzenie, że zmiany, których wprowadzenia do 

SIWZ  żąda,  są  lepsze.  Skoro  bowiem  są  sytuacje,  że  automatyczne  ustawienia  należy 

skorygować ręcznie, tak jak w przykładzie wskazanym przez Przystępującego, dotyczącego 

wykonania badania u pacjentek otyłych, to nie można się zgodzić z Odwołującym, aby sama 

kolimacja  automatyczna  była  wystarczająca,  nawet  jeśli  mówimy  o  niewielkim  odsetku 

badanych.  Podobnie  wygląda  sytuacja  z  zestawem  do  zdjęć  powiększonych.  Skoro 

współczynnik  1,8  powoduje,  że  badana  powierzchnia  jest  mniejsza  niż  w  przypadku 

współczynnika 1,5, to również nie sposób się zgodzić, że jest to rozwiązanie korzystniejsze. 

Izba miała w tym przypadku również na uwadze, że przedmiotem postępowania jest dostawa 

mammografu służącego do badań przesiewowych w zakresie profilaktyki raka piersi, zatem 

logicznym 

jest, że większy współczynnik zdjęć będzie parametrem bardziej pożądanym przy 

diagnostyce pogłębionej.  

Odnosząc się do zarzutu dotyczącego niedopuszczenia przez Zamawiającego sprzętu 

z  generatorem,  który  nie  jest  wbudowany  w  statyw,  zarzut  ten  również  się  nie  potwierdził. 

Odwołujący  na  potwierdzenie  swojego  stanowiska  nie  przedstawił  żadnych  dowodów. 

Natomiast  ze  stanowiska  Zamawiającego  wynika,  że  mając  na  uwadze  ilość  sprzętu 

zgromadzoną  w  pracowni,  jest  dla  niego  istotne,  aby  nowy  sprzęt  zajął  jak  najmniejszą 

przestrzeń i w ocenie Izby, przy braku dowodów na to, że oddzielny od statywu generator nie 

spowoduje  dla  Zamawiającego  problemu  z  instalacją  i  użytkowaniem,  stanowisko 

Odwołującego nie zasługiwało na aprobatę.  


O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania oraz w oparciu o 

przepisy § 3 i § 5 ust. 2 pkt 1) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 

r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w 

postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.). 

Przewodniczący: 

……………………………….