KIO 801/18 WYROK dnia 14 maja 2018 r.

Stan prawny na dzień: 27.08.2018

Sygn. akt KIO 801/18 

WYROK 

  z dnia 14 maja 2018 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Osiecka 

Protokolant:   

Łukasz Listkiewicz 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  9  maja  2018 

r.  w  Warszawie  odwołania  wniesionego  

do Prezesa Krajowej Izby Od

woławczej w dniu 24 kwietnia 2018 r. przez wykonawcę Impel 

Facility Services Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, w postępowaniu prowadzonym przez 

zamawiającego Samodzielny Publiczny Wielospecjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej 

w Stargardzie 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Impel  Facility  Services  Sp.  z  o.o.  

z siedzibą we Wrocławiu i: 

z

alicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Impel  Facility  Services  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu  tytułem  wpisu  

od odwołania, 

zasądza od wykonawcy Impel Facility Services Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu 

na  rzecz 

zamawiającego  Samodzielnego  Publicznego  Wielospecjalistycznego 

Zakładu  Opieki  Zdrowotnej  w  Stargardzie  kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy 

tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych 

(t.j. Dz. U. z 2017 

r., poz. 1579 z poźn. zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  

do 

Sądu Okręgowego we Szczecinie.  

Przewodniczący:      ……………………………… 


Sygn. akt KIO 801/18 

U z a s a d n i e n i e 

Samodzielny Publiczny Wielospecjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Stargardzie, 

dalej:  „Zamawiający”,  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  Kompleksowe  usługi  utrzymania  czystości  i  stanu 

sanitarnego,  pomocy  przy  pacjencie,  transportu  wewnętrznego  w  SPWZOZ  w  Stargardzie

Postępowanie to prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. 

Prawo zamówień publicznych (Dz. U. t.j. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.), dalej: „ustawa Pzp”. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej pod numerem 2018/S 073-162154 w dniu 14 kwietnia 2018 r. 

W dniu 24 kwietnia 2018 r. wykonawca Impel Facility Service

s Sp. z o.o. z siedzibą we 

Wrocławiu, dalej: „Odwołujący”, wniósł odwołanie, zarzucając Zamawiającemu naruszenie: 

art. 

7  ust.  1  ustawy  Pzp,  poprzez  przeprowadzenie  postępowania  w  sposób 

naruszający  zasadę  uczciwej  konkurencji,  równego  traktowania  wykonawców, 

przejrzystości  oraz  proporcjonalności,  poprzez  sformułowanie  postanowień  SIWZ  

w sposób ograniczający krąg podmiotów uprawnionych do ubiegania się o udzielenie 

zamówienia w postępowaniu; 

art. 29 ust. 1 w zw. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy  

z  dnia  11  marca  2004  r.  o  podatku  od  towarów  i  usług  poprzez  nieprawidłowe 

dokonanie  opisu  przedmiotu  zamówienia  polegające  na  wskazaniu  limitu  wielkości  

tzw.  usług  pomocniczych  w  miesiącu,  przez  Wykonawcę,  który  to  parametr  opisu 

p

rzedmiotu zamówienia stanowi naruszenie przepisów ustawy o podatku od towarów  

i usług i jednocześnie stanowi punkt wyjścia dla Wykonawcy do kalkulacji ceny oferty, 

art. 29 ust. 1 i ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp  w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 18a 

ust

awy  z  dnia  11  marca  2004  r.  o  podatku  od  towarów  i  usług  poprzez  opisanie 

przedmiotu  zamówienia  w  sposób,  który  stanowi  naruszenie  przepisów  ustawy  

o podatku od towarów i usług skutkujące utrudnieniem uczciwej konkurencji, a ponadto 

polegający  na  nieuprawnionym,  ograniczeniu  zakresu  usług  tzw.  „pomocowych”  

w stosunku do specyfiki i wielkości przedmiotu zamówienia; 

art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 23

Kodeksu pracy poprzez 

zaniechanie  dokonania  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  wyczerpujący  

i  nie budzący  wątpliwości,  a to  pomięcie  w  opisie przedmiotu  zamówienia informacji  


o zasadach i warunkach przejścia zakładu pracy zgodnie z art. 23

 Kodeksu pracy; 

art. 91 ustawy ust. 2d, 2c oraz 2d Prawo zamówień ustawy Pzp ; 

art. 142 ust. 5 w zw. z art. 144 ust. 1 ustawy Pzp poprzez: 

a. 

ustalenie  postanowień  o  zasadach  wprowadzania  odpowiednich  zmian 

wysokości  wynagrodzenia  należnego  wykonawcy  w  zakresie  węższym  niż 

wymagany u

stawą Pzp; 

b. 

zaniechanie ustalenia w  treści  SIWZ postanowień  o zasadach wprowadzania 

odpowiednich zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy. 

W  związku  z  powyższymi  zarzutami  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania 

oraz  nakazanie  Zam

awiającemu  dokonania  zmiany  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz 

SIWZ, w 

brzmieniu zaproponowanym przez Odwołującego w odwołaniu. 

Odwołujący  podnosił,  że  postanowienia  ogłoszenia  oraz  SIWZ  naruszają  przepisy 

ustawy  Pzp

,  gdyż  w  sposób  nieuzasadniony  ograniczają  zakres  i  wielkość  usług 

pomocniczych.  Zamawiający  w  treści  SIWZ  (Załącznik  „A”  pkt  33)  wskazał  rodzaj  i  opis 

czynności,  które  kwalifikuje  jako  pomoc  w  obsłudze  pacjentów.  Jest  to  nieprawidłowe, 

ponieważ inne usługi, poza tymi które są wymienione w ww. punkcie, a które są wyliczone jako 

czynności  w  ramach  realizacji  usługi  także  stanowią  usługi,  które  należy  kwalifikować  jako 

usługi  pomocnicze.  To  po  stronie  Wykonawcy  realizującego  usługę,  leży  prawidłowe 

określeniu zakresu usług, które są zwolnione od opodatkowania, przede wszystkim ze względu 

na  fakt,  że  to  tylko  i  wyłącznie  Wykonawca  ponosi  odpowiedzialność  karnoskarbową  

za ewentualne naruszenie przepisów prawa w tym zakresie. W konsekwencji opis przedmiotu 

zamówienia w tym zakresie jest nadmierny i nieproporcjonalny. 

Odwołujący  wskazywał  ponadto,  że  zastosowanie  przez  Zamawiającego  limitu 

wielkości  usług  pomocowych  stanowi  także  naruszenie  przepisów  ustawy  o  podatku  

od  towarów  i  usług.  Wykonawca  ze  względu  na  ww.  wymóg  SIWZ  (30%  dla  usług 

pomocowyc

h)  podczas  kalkulacji  ceny  ofertowej,  a  następnie  na  etapie  realizacji  umowy 

narażony  jest  na  odpowiedzialność  karnoskarbową  -  bowiem  trudno  sobie  wyobrazić,  

aby  co  miesiąc  liczba  świadczonych  usług  pomocniczych  była  taka  sama.  Ich  ilość  zależy  

od faktycznych potrzeb szpitala i jeżeli w danym miesiącu będzie potrzeba świadczenia tych 

usług mniej to Wykonawca zmuszony będzie wystawić fakturę za ilość taką jaka jest w SIWZ, 

narażając się na odpowiedzialność karnoskarbową, zaś w przypadku gdy Wykonawca wykona 

usług  pomocniczych  więcej  w  miesiącu  to  poniesie  stratę  w  postaci  braku  możliwości 

skorzystania ze zwolnienia podatkowego. Utrzymanie w mocy postanowień ww. postanowień 

SIWZ 

stworzy fikcję - która w przypadku nie wykonania wskazanego tu limitu 30% dla usług 

pomocowych lub w przypadku jego przekroczenia naraża Wykonawcę na odpowiedzialność 


karnoskarbową. Co więcej, takie postanowienia SIWZ naruszają zasadę uczciwej konkurencji. 

Odwołujący powoływał się na wydaną w dniu 29 grudnia 2017 r. Interpretacją Ogólną Ministra 

Finansów nr 522332/1 dotyczącą zakresu zastosowania zwolnienia od podatku od towarów  

i  usług,  o  którym  mowa  w  art.  43  ust.  1  pkt  18a  ustawy  dnia  11  marca  2004  r.  o  podatku  

od  towarów  i  usług.  Wnosił  o  wykreślenie  postanowień  limitujących  wielkość  usług 

pomocowych lub taką zmianę, aby wartość lub wielkość usług pomocowych przy pacjencie nie 

była limitowana. Ponadto, wnosił o wskazanie, że wyszczególnione w Załączniku „A” pkt 33 

usługi pomocowe mają charakter przykładowy a nie wyłączny. 

Następnie  podkreślał,  że  opis  przedmiotu  zamówienie  jest  niepełny,  nieprecyzyjny  

i niejednoznaczny i narusza przepisy ustawy Pzp, 

w tym w szczególności art. 29 ustawy Pzp. 

W

skazywał, że opis przedmiotu zamówienia w zakresie przejęcia pracowniczego nie zawiera 

informacji niezbędnych do prawidłowego obliczenia ceny, które wpływają na koszty i sposób 

realizacji  zamówienia,  co  bezpośrednio  wpływa  na  wysokość  zaoferowanych  cen.  Wnosił  

o zmianę SIWZ polegającą na dodaniu do treści opisu przedmiotu zamówienia: 

danych  dotyczących  pracowników,  którzy  mają  być  przejęci  przez  Wykonawcę  

w układzie: stanowisko, rodzaj umowy o pracę, wiek pracownika, ogólny staż pracy, staż 

pracy  u  Zamawiającego,  wymiar  etatu,  wynagrodzenie  zasadnicze,  stałe  dodatki  

(np.  stażowy,  premia  regulaminowa),  wynagrodzenie  brutto,  ZUS  pracodawcy, 

średniomiesięczne  wynagrodzenie  z  ostatnich  trzech  lub  sześciu  miesięcy.  W  razie 

nabycia  ewentualnych  uprawnień  do  wypłaty  nagród  jubileuszowych,  dodatków 

stażowych  oraz  odpraw  emerytalnych  w  trakcie  trwania  zamówienia  -  przedstawienia 

wysokości  świadczenia  oraz  terminu  jego  wypłaty.  Informacji  czy  w  trakcie  trwania 

umowy przejęci pracownicy nabędą powyżej wskazane uprawnienia - jeśli tak, to w jakiej 

wysokości. 

2.  Z

obowiązania  Zamawiającego  do  ponownego  zatrudnienia  przejętych  pracowników  

w razie rozwiązania/zakończenia kontraktu. 

Informacji  czy  przejmowanym  pracownikom  przysługuje  uprawnienie  do  przyrostu 

wynagrodzenia wynikającego z art. 4a ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym 

systemie  ksz

tałtowania  przyrostu  przeciętnych  wynagrodzeń  u  przedsiębiorców  

oraz o zmianie innych ustaw. 

Jeżeli „tak” - podania kwoty brutto przypadającej na jednego 

pracownika oraz o informacje, czy kwota jest uwzględniana w płacy zasadniczej, czy jako 

dodatkowy składnik wynagrodzenia? 

4.  Informacji  c

zy  z  tytułu  ewentualnych  zaległości  wynikających  z  art.  4a  ustawy  z  dnia  

16  grudnia  1994  r.  o  negocjacyjnym  systemie  kształtowania  przyrostu  przeciętnych 

wynagrodzeń  u  przedsiębiorców  oraz  o  zmianie  innych  ustaw,  Zamawiający  wypłacił 


wszystkie wymagalne kwoty. 

5.  Informacji  czy 

przejmowanym  pracownikom  przysługuje  uprawnienie  do  dodatkowego 

wynagrodzenia rocznego wynikającego z ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym 

wynagrodzeniu roczny

m dla pracowników jednostek sfery budżetowej. 

Informacji czy z tytułu ewentualnych zaległości wynikających z ustawy z dnia 12 grudnia 

1997  r. 

o  dodatkowym  wynagrodzeniu  rocznym  dla  pracowników  jednostek  sfery 

budżetowej Zamawiający wypłacił wszystkie wymagalne kwoty. 

Informacji  czy  przejmowanym  pracownikom  przysługuje  uprawnienie  do  podwyżki 

wynagrodzenia  na  podstawie  ustawy  z  dnia  22  lipca  2006  r. 

o  przekazaniu  środków 

finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń. 

Informacji  w  jakiej  wysokości  przysługują  poszczególnym  pracownikom  podwyżki  

na  podstawie  ustawy  z  dnia  22  lipca  2006  r. 

o  przekazaniu  środków  finansowych 

świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń. 

Informacji  czy  pracodawca  wypłacił  wszystkie  wymagalne  kwoty  z  tytułu  podwyżek  

na  podstawie  ustawy  z  dnia  22  lipca  2006  r. 

o  przekazaniu  środków  finansowych 

świadczeniodawcom  na  wzrost  wynagrodzeń.  Jeżeli  nie  to  jaka  jest  wysokość 

wymagalnych kwot? 

Informacji czy pracownikom przewidzianym do przejęcia wypowiedziano warunki umowy 

w  części  dotyczącej  wynagrodzeń?  Jeżeli  tak,  to,  które  składniki  wynagrodzeń  zostały 

zmienione. 

11.  Informacji  czy 

pracownikom  przewidzianym  do  przejęcia  wypowiedziano  podwyżkę 

wynikającą  z  art.  4a  ustawy  z  dnia  16  grudnia  1994  r.  o  negocjacyjnym  systemie 

kształtowania  przyrostu  przeciętnych  wynagrodzeń  u  przedsiębiorców  oraz  o  zmianie 

innych ustaw. 

Informacji o aktach wewnętrznych mających wpływ na ustalenie warunków pracy i płacy 

przejmowanych pracowników, w szczególności Układ Zbiorowy Pracy, Regulamin Pracy, 

Regulamin Wynagradzania, 

Regulamin ZFŚS, i inne. 

Informacji  czy  przeciwko  Zamawiającemu  toczą  się  pracownicze  procesy  sądowe, 

wszczęte przez pracowników przeznaczonych do przejęcia. Jeżeli tak, to, w jakim stadium 

się znajdują, w ilu procesach  zapadły prawomocne wyroki, na jaką opiewają kwotę, ile 

zaś pozostaje w trakcie rozpoznania. 

Informacji  czy  Zamawiający  będzie  ponosił  pełną  odpowiedzialność  za  zobowiązania 

wobec pracowników przekazanych nowemu Wykonawcy w trybie art. 23

k.p. powstałe 

przed  dniem  przekazania,  w  szczególności  z  tytułu  art.  4a  ustawy  z  dnia  


16  grudnia  1994  r. 

o  negocjacyjnym  systemie  kształtowania  przyrostu  przeciętnych 

wynagrodzeń  u  przedsiębiorców  oraz  o  zmianie  innych  ustaw  oraz  ustawy  z  dnia  

12  grudnia  1997  r.  o  dodatkowym  wynagrodzeniu  rocznym  dla  pracow

ników jednostek 

sfery budżetowej. 

Informacji  czy  istnieje  jakiekolwiek  odrębne  porozumienie,  umowa,  pakiet  socjalny 

podpisany  ze  związkami  zawodowymi,  w  którym  pracodawca  zobowiązuje  się  

do  jakichkolwiek  gwarancji  w  zakresie  zatrudnienia  pracowników  lub  wysokości  ich 

wynagrodzenia,  także  w  przypadku  przejęcia  tychże  pracowników  przez  następnego 

pracodawcę.  Inaczej  -  czy  pracownicy  są  objęci  jakimikolwiek  gwarancjami,  pakietami 

socjalnymi  w  zakresie  ich  zatrudnienia  lub  wynagrodzenia,  które  to  gwarancje  mogą 

uniemożliwić modyfikację ich stosunków pracy. 

Informacji czy w grupie przejmowanych pracowników znajdują się pracownicy szczególnie 

chronieni  w  związku  z  ochroną  związkową  oraz  przedemerytalną?  Prosimy  o  dane  na 

temat działających związków zawodowych u pracodawcy (w tym nazwy i adresy). 

Informacji  czy  na  dzień  przejęcia  pracowników  będą  jakiekolwiek  nieuregulowane 

należności.  Jeżeli  tak,  to,  z  jakiego  tytułu  i  w  jakiej  wysokości?  (w  szczególności: 

niewypłacone  nagrody  jubileuszowe,  opóźnienia  z  wypłatą  wynagrodzeń,  zaległości  

w opłacaniu składek na ZUS, należności z tytułu nadgodzin, pracy w porze nocnej, pracy 

w dni wolne i święta, dyżurów, itp.). 

Informacji,  czy  wśród  pracowników  występują  osoby  przebywające  na  długotrwałych 

zwolnieniach  lekarskich, 

w  szczególności:  z  powodu  chorób  zawodowych,  urlopów 

macierzyńskich,  wychowawczych,  czy  mają  zaległy  urlop.  Prosimy  o  wykaz  tych  osób  

na dzień przejęcia. 

Informacji jaki jest stopień niepełnosprawności przejmowanych pracowników. 

Informacji  czy  Zamawiający  tworzy  ZFŚS  i  w  jakiej  wysokości.  Jeśli  tak,  to  prosimy  

o udostępnienie Regulaminu do wglądu. 

Informacji  czy  Zamawiający posiada  zgromadzone  środki  finansowe na ZFŚS  i  w  jakiej 

wysokości. 

Informacji  czy  Zamawiający  gwarantuje  przekazanie  wraz  z  przekazywanymi 

pracownikami  niewykorzystanych  do  dnia  przekazania  pracowników  środków  z  ZFŚS,  

w przeliczeniu na jednego przekazywanego art. 23

 k.p. pracownika. 

Jeśli tak, to w jakiej 

wysokości.  Czy  także  w  przypadku  przesunięcia  terminu  przekazania  pracowników  

(np.  o  6-

10  miesięcy).  Informacji  o  ewentualnym  wzorze  porozumienia  dotyczącym 

przekazywanych środków na podstawie art. 7 ust. 3b ustawy o ZFŚS. 


Informacji czy są udzielone pracownikom pożyczki z ZFŚS. Jeśli tak, to prosimy o podanie 

ilości i wielkości udzielonych pożyczek. 

Informacji  czy  spłaty  pożyczek  mają  spływać  po  przekazaniu  pracowników  na  konto 

Zamawiającego,  czy  Wykonawcy.  Informacji  o  ewentualnym  wzorze  porozumienia 

regulującego tę kwestię. 

Informacji  czy  Zamawiający  wypłaca  obligatoryjnie  świadczenia  z  ZFŚS  na  rzecz 

pracowników  przekazywanych?  Jeśli  tak,  to  wg  jakich  zasad,  w  jakiej  wysokości  i  jak 

często. 

Informacji, czy do dnia przejęcia Zamawiający posiada jakiekolwiek zobowiązania z tytułu 

niewypłaconych,  obligatoryjnych  świadczeń  wobec  przekazywanych  pracowników  

(np.:  „wczasy pod gruszą”,  „dofinansowanie do  wczasów  dzieci  pracowników”,  „paczki 

świąteczne”, „bony”) a jeśli tak, to jakie i w jakiej wysokości. 

Informacji  czy  do  dnia  przekazania  pracownicy  nabędą  u  Zamawiającego  prawo  

do wypłaty obligatoryjnych świadczeń z ZFŚS. Jeśli tak, to jakich i w jakiej wysokości. 

Informacji  czy  wśród  przekazywanych  pracowników  są  osoby  na  zwolnieniach 

powypadkowych wraz z kopami dokumentacji powypadkowej, aby kontynuować płatność 

zwolnienia w wysokości 100%. 

Informacji czy występują osoby, w stosunku do których toczy się postępowanie o choroby 

zawodowe i osoby którym w okresie ostatniego roku przyznano choroby zawodowe. 

30.  J

aki  jest  stan  wykorzystania  urlopów  wypoczynkowych  w  rozbiciu  na  poszczególnych 

pra

cowników (bieżących i zaległych)? 

31.  J

aki  jest  stan  godzin  świątecznych  i  nadgodzin  w  rozbiciu  na  poszczególnych 

pracowników? 

Informacji czy przejmowani pracownicy są objęciu układem zbiorowym pracy. 

33.  I

nformacji odnośnie systemów i rozkładów czasu pracy pracowników. 

Informacji czy pracownicy są uprawnieni do dodatkowej nagrody rocznej (np. 13 pensji). 

Odwołujący wskazywał także, że zgodnie z postanowieniami ogłoszeniu o zamówieniu 

oraz SIWZ jednym z kryteriów oceny ofert jest posiadanie przez wykonawcę certyfikatu ISO. 

P

odnosił,  że  tak  ustalone  kryterium  narusza  przepisy  ustawy  Pzp,  gdyż  kryterium  jest 

niejednoznaczne  i  nieprecyzyjne.  Zamawiający  nie  określił  rodzaju  certyfikatu,  którego 

posiadanie  będzie  skutkowało  przyznanie  punktów.  Wobec  powyższego  ocena 

Zamawiającego  może  być  dowolna,  a  wykonawca  nie  ma  pewności,  że  certyfikat,  którym 

dyspo

nuje  będzie  pozytywnie  oceniony.  Odwołujący  wnosił  o  wykreślenie  postanowień 


og

łoszenia o zamówienia oraz SIWZ dotyczących certyfikatu ISO oraz ustalenie ww. kryterium 

w następujący sposób: 

XlIl -

OPIS kryteriów: (...) D: posiadanie certyfikatu ISO 9001 i 14001 w zakresie realizacji usług 

utrzymania czystości. Sposób oceny ofert: D: 

posiadanie certyfikatów ISO 9001 oraz ISO 14001 w zakresie realizacji usług utrzymania 

czystości -10 pkt. 

posiadanie certyfikatu ISO 9001 lub ISO 14001 w zakresie realizacji usług utrzymania 

czystości - S pkt. 

brak ww. certyfikatów - 0 pkt. 

W  ocenie  Odwołującego  również  postanowienia  SIWZ  dotyczące  zasad 

waloryzacyjnych zostały ustalone wadliwie, gdyż: 

zmiana w wysokości zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu 

z

drowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne 

nie 

została  wymieniona  wśród  okoliczności  stanowiących  podstawę  do  aktualizacji 

wynagrodzenia wykonawcy; 

umowa nie zawiera regulacji o zasadach procesu waloryzacyjnego; 

umowa nie wskazuje terminu, od którego będzie obowiązywało nowe wynagrodzenie. 

Odwołujący  wnosił  o  zmianę  postanowień  SIWZ,  w  szczególności  we  wzorze  umowy 

polegających na usunięciu §9 ust. 5, 6 i dodaniu następujących postanowień: 

Strony postanawiają, iż dokonają w formie pisemnego aneksu  zmiany wynagrodzenia  

w wypadku wystąpienia jednej ze zmian przepisów wskazanych w art. 142 ust. 5 ustawy 

z dnia 29 stycznia 2004 r. 

Prawo zamówień publicznych, tj. zmiany; 

a) 

stawki podatku od towarów i usług, 

b) 

wysokości  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo  wysokości  minimalnej  stawki 

godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. 

o minimalnym 

wynagrodzeniu za pracę, 

c) 

zasad  podlegania  ubezpieczeniom  społecznym  lub  ubezpieczeniu  zdrowotnemu  lub 

wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne. 

Zmiana wysokości wynagrodzenia obowiązywać będzie od dnia wejścia w życie zmian, 

o których mowa w ust. 1. 

W  wypadku  zmiany,  o  której  mowa  w  ust.  1  lit.  a),  wartość  netto  wynagrodzenia 

Wykonawcy  nie  zmieni  się,  a  określona  w  aneksie  wartość  brutto  wynagrodzenia 


zostanie wyliczona na podstawie nowych przepisów. 

W przypadku zmiany, o której mowa w ust 1 lit. b), wynagrodzenie Wykonawcy ulegnie 

zmianie o wartość wzrostu całkowitego kosztu Wykonawcy wynikającą ze zwiększenia 

wynagrodzeń  osób  bezpośrednio  wykonujących  zamówienie  do  wysokości  aktualnie 

obowiązującego  minimalnego  wynagrodzenia,  z  uwzględnieniem  wszystkich  obciążeń 

publicznoprawnych od kwoty wzrostu minimalnego wynagrodzenia. 

W przypadku zmiany, o którym mowa w ust 1 lit. c), wynagrodzenie Wykonawcy ulegnie 

zmianie o wartość wzrostu całkowitego kosztu Wykonawcy, jaką będzie on zobowiązany 

dodatkowo ponieść w celu uwzględnienia tej zmiany, przy zachowaniu dotychczasowej 

kwoty  netto  wynagrodzenia  osób  bezpośrednio  wykonujących  zamówienie  na  rzecz 

Zamawiającego. 

Za  wyjątkiem  sytuacji  o  której  mowa  w  ust.  1  lit.  a),  wprowadzenie  zmian  wysokości 

wynagrodzenia  wymaga  uprzedniego  złożenia  przez  Wykonawcę  oświadczenia  

o wysokości dodatkowych koszów wynikających z wprowadzenia zmian, o których mowa 

w ust 1 litera b) i c). 

Zmiany treści umowy wymagają zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności. 

Zamawiający  w  dniu  25  kwietnia  2018  r.  zamieścił  na  stronie  internetowej  kopię 

odwołania  wraz  z  wezwaniem  wykonawców  do  wzięcia  udziału  w  postępowaniu 

odwoławczym. Żaden wykonawca nie zgłosił przystąpienia do postępowania odwoławczego  

w ustawowym terminie. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska 

stron 

złożone  podczas  rozprawy,  Izba  stwierdziła,  iż  odwołanie  nie  zasługuje  

na uwzględnienie. 

Izba  dopuściła  w  niniejszej  sprawie  dowody  z  dokumentacji  postępowania,  

w  szczególności  ogłoszenia  o  zamówieniu,  postanowień  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia,  a także  oświadczenia  i  stanowiska  stron  i  uczestnika  postępowania 

odwoławczego wyrażone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 9 maja 2018 r.   

Uwzględniając powyższe, Izba ustaliła, co następuje. 

Zgodnie z 

Rozdziałem III specyfikacji istotnych warunków zamówienia, dalej: „SIWZ”, 

p

rzedmiotem zamówienia są kompleksowe usługi utrzymania czystości i stanu sanitarnego, 

pomocy przy pacjencie, transportu wewnętrznego w SPWZOZ w Stargardzie przy czym usługi 

utrzymania  czystości  i  stanu  sanitarnego  stanowią  70  %  usługi  a  pomocy  przy  pacjencie  i 

transport wewnętrzny stanowi 30 % usługi. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia stanowi 


załącznik  A  do  SIWZ.  (…)  W  ramach  zawartej  umowy,  Wykonawca  przejmie  od 

Zamawiającego  zadania  w  zakresie  świadczenia  usług  utrzymania  czystości  i  stanu 

sanitarnego  pomieszczeń,  pomocy  przy  pacjencie  i  transportu  wewnętrznego  szczegółowo 

opisane  w  załączniku  "A"  do  SIWZ  oraz  związaną  z  w/w  usługami  wyodrębnioną 

organizacyjnie część zakładu pracy – w rozumieniu przepisów art. 23

 Kodeksu Pracy wraz z 

grupą pracowników w oraz pomieszczeniami wyszczególnionymi w załączniku "A" do SIWZ. 

Przejęcie  nastąpi  na  warunkach  opisanych  w  projekcie  umowy  –  Załącznik  nr  5  do  SIWZ. 

Zamawiający informuje, że liczba osób podlegających przejęciu wynosi 59. Są to pracownicy 

zatrudnieni przy świadczeniu usług sprzątania oraz pomocy przy pacjencie,  zaś 1 osoba to 

pracownik  kierujący  pracą  zespołu  świadczącego  takie  usługi,  aktualny  miesięczny  koszt 

wynagrodzeń brutto z kosztami pracodawcy pracowników podlegających przejęciu wynosi 150 

000,00  zł Na uzasadniony wniosek Wykonawcy, Zamawiający może udostępnić dodatkowe 

informacje, które okażą się niezbędne Wykonawcy do należytego skalkulowania ceny. 

Zgodnie z Rozdziałem III SIWZ Zamawiający ustalił kryterium ceny oferty o wadze 60%. 

Zgodnie z pkt 33 załącznika A do SIWZ: 

Pomoc w obsłudze pacjentów pod nadzorem personelu medycznego.  

L. p.  

Rodzaj  

Opis czynności  

Pomoc pielęgniarce 

przy prostych 

czynnościach 

pielęgnacyjnych:  

mycie pacjenta 

– przytrzymanie,  

podanie pacjentowi miski z wodą, miski nerkowatej,  

przytrzymanie pacjenta,  

pomoc przy zmianie pozycji ułożeniowej pacjenta, 

rozbieranie/ubieranie pacjenta,  

bezpieczne ułożenie i przygotowanie pacjenta do 

transportu 

– przytrzymanie, pomoc przy 

przełożeniu, zabezpieczenie pacjenta,  

Pomoc w zakresie 

zaspokajania 

potrzeb 

fizjologicznych  

założenie pacjentowi pampersów, wkładek, podanie 

basenu i/lub kaczek itp.  

Depozyt  

rozbieranie/ubieranie pacjenta, pomoc przy 

spisywaniu depozytu i jego zabezpieczenie,  


Transport 

wewnętrzny  

transport pacjentów pomiędzy poszczególnymi 

komórkami organizacyjnymi szpitala,  

transport materiału do laboratorium analitycznego i 

laboratorium mikrobiologicznego oraz przynoszenie 

wyników badań z laboratorium i pracowni 

diagnostycznych z zachowaniem poufności i 

ochrony danych osobowych  

Zgodnie  z  Formularzem  ofertowym,  stanowiącym  załącznik  nr  1  do  SIWZ  należało 

podać: 

Wartość  miesięczna  usługi  utrzymania  czystości  i  stanu  sanitarnego  wynosi 

.................................... złotych brutto (słownie złotych: ……………………….), co stanowi 

70% przedmiotu zamówienia.  

Wartość  miesięczna  pozostałych  usług  wynosi  dodatkowo  30%  miesięcznego 

wynagrodzenia  za  usługę  utrzymania  czystości  i  stanu  sanitarnego  tj. 

............................................... złotych brutto (słownie złotych: …………….) ,  

Miesięczna  wartość  wykonania  usługi  (łącznie  wartość  usługi  z  ust.  1  i  2)  wynosi 

............................. złotych brutto (słownie złotych: ……………………….)  

Maksymalna wartość usługi w okresie 36 miesięcy  

Miesięczna  wartość  brutto 

usługi  

Ilość m-cy  

Wartość  brutto  usługi  za 

okres 36 m-cy  

Zgodnie z §6 Wzoru umowy, stanowiącego załącznik nr 5 do SIWZ:  

Maksymalna  wartość  wynagrodzenia  brutto  Wykonawcy,  zgodnie  ze  złożoną  ofertą 

przetargową wynosi ............................... zł. (słownie: ...................................................). (…)  

Za wykonywanie przedmiotu umowy Zamawiający zobowiązuje się płacić Wykonawcy 

miesięczne wynagrodzenie za rzeczywiście wykonane usługi w kwocie:  

z  tytułu  wykonywania  usługi  sprzątania  i  utrzymania  stanu  sanitarnego  w  kwocie 

wynikającej z przemnożenia stawek jednostkowych brutto za 1m² powierzchni w danym 


obszarze  przez  ilość  faktycznie  sprzątniętych  metrów,  wyliczonych  zgodnie  

z załącznikiem nr 11 do SIWZ oraz ofertą Wykonawcy,  

tytułu wykonywania usługi pomocy w kwocie 30% kwoty o której mowa w §6 ust. 3 pkt 

Izba 

zważyła, co następuje. 

Izba  stwierdziła,  że  nie  zachodzą  przesłanki  do  odrzucenia  odwołania,  o  których 

stanowi art. 189 ust. 2 u

stawy Prawo zamówień publicznych.  

I

zba  stwierdziła,  że  Odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu  przedmiotowego 

zamówienia,  kwalifikowanego  możliwością  poniesienia  szkody  w  wyniku  naruszenia  przez 

zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Prawo zamówień 

publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania. 

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

z  zastosowaniem  przepisów  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  wymaganych  przy 

procedurze,  której  wartość  szacunkowa  zamówienia  przekracza  kwotę  określoną 

w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Izba uznała, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

W  zakresie  zarzutu 

dotyczącego  limitu  wielkości  usług  pomocniczych  Izba  uznała  go  

za niezasadny. 

Pomimo konieczności zachowania zasady uczciwej konkurencji, zamawiający 

ma 

prawo opisać przedmiot zamówienia w sposób uwzględniający jego rzeczywiste potrzeby. 

Jako  gospodarz  postępowania  określa  zakres  przedmiotowy  zamówienia.  Nie  ma  więc 

obowiązku  zapewnienia  możliwości  realizacji  wszystkim  podmiotom  działającym  na  rynku 

danej branży. Prawie nigdy nie jest możliwe opisanie przedmiotu zamówienia, który w ten czy 

inny  sposób  nie  odpowiada  części  wykonawcom,  a  niektórych  stawia  w  uprzywilejowanej 

pozycji. Warunkiem  prawidłowego  przeprowadzenia  postępowania  jest  w  takim  przypadku 

wyeliminowanie  sytuacji,  w  których  dokonuje  się  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób 

uniemożliwiający  udział  w  postępowaniu  bez  uzasadnienia  w  obiektywnych  potrzebach  

i  interesach  zamawiającego  oraz  sytuacji,  w  której  uprzywilejowanie  danych  wykonawców 

osiągnie rozmiary faktycznie przekreślające jakąkolwiek konkurencję (vide: wyrok KIO z dnia 

27 marca 2017 r., sygn. akt KIO 387/17). 

Ponadto, Izb

a wskazuje, że twierdzenia dotyczące obaw w zakresie odpowiedzialności 

karnoskarbowej 

podmiotów, z którymi Odwołujący rozważa podjąć współpracę, należy uznać 

za  gołosłowne.  Odwołujący  nie  przedstawił  żadnych  dowodów  w  tym  zakresie.  W  trakcie 

postępowania  odwoławczego  to  Odwołujący  kwestionuje  podjęte  przez  Zamawiającego 

decyzje, bowiem zgodnie z art. 190 ustawy Pzp 

to na Odwołującym ciąży ciężar dowiedzenia, 


że stanowisko Zamawiającego jest nieprawidłowe. Ciężar udowodnienia takiego twierdzenia 

spoczywa na tym uczestniku postępowania, który przytacza twierdzenie o istnieniu danego 

faktu, a nie na uczestniku, który twierdzeniu temu zaprzecza (vide: wyrok Sądu Okręgowego 

w  Poznaniu  z  dnia  19  marca  2009  r.,  sygn.  akt  X  Ga  32/09). 

Odwołujący  nie  wykazał 

natomiast na czym miałoby polegać naruszenie art. 29 ustawy Pzp. 

W niniejszym stanie faktycznym w

arunki określone w opisie przedmiotu zamówienia 

dotyczą  wszystkich  potencjalnych  wykonawców,  zatem  wszystkim  podmiotom  działającym  

na  rynku  postawiono  takie  same 

warunki początkowe. Ponadto, Izba podziela stanowisko,  

że art. 29 ustawy Pzp nie powinien być odnoszony do sytuacji jednego wykonawcy i trudności, 

jakie  mogą  u  tego  wykonawcy  wystąpić  z  uwagi  na  takie,  a  nie  inne  wymagania 

zamawiającego. Przepis ten nie powinien być również odczytywany w ten sposób, że nakłada 

na  zamawiającego  obowiązek  uwzględnienia  i  wyeliminowania  z  opisu  przedmiotu 

zamówienia  uzasadnionych  wymagań,  które  dla  wykonawcy  mogą  stanowić  źródło 

ewentualnych  niedogodności 

vide:  wyrok  KIO  z  dnia  11  sierpnia  2016  r.,  sygn.  akt  KIO 

Izba wskazuje również, że opis przedmiotu zamówienia w zakresie limitowanych usług 

pomocniczych  nie  stanowi  sam 

w sobie naruszenia ustawy o podatku od towarów i usług. 

Tym  bardziej,  że  ani  Zamawiający  nie  wskazał  w  postanowieniach  SIWZ  jaką  konkretnie 

stawkę podatku VAT należy zastosować (zgodnie z formularzem ofertowym to wykonawca 

winien 

podać stawkę VAT w % w zakresie ceny dotyczącej powierzchni sprzątającej) ani nie 

złożono jeszcze ofert w niniejszym postępowaniu. Natomiast w ramach kryteriów oceny ofert 

ocenie będzie podlegać cena oferty określająca maksymalne wynagrodzenie wykonawcy. 

Odnosząc się zaś do obowiązku przejęcie pracowników w trybie art. 23

 Kodeksu pracy 

należy wskazać, że takie działanie jest pewnym standardem w tego rodzaju  postępowaniach. 

Jego konsekwencje określają przepisy prawa pracy. Nie sposób zgodzić się z Odwołującym 

jakoby 

przygotowany przez Zamawiającego opis przedmiotu zamówienia był w tym zakresie 

niepełny i niewyczerpujący, a tym samym naruszający art. 29 ustawy Pzp. Informacje zawarte 

w  Rozdziale  III  SIWZ  są,  zdaniem  Izby,  wystarczające  do  sporządzenia  oferty.  Zawierają 

bowiem  dane  dotyczące  liczby  osób  podlegających  przejęciu  oraz  miesięczny  koszt 

wynagr

odzeń brutto z kosztami pracodawcy pracowników podlegających przejęciu. 

Odwołujący  nie wykazał  natomiast,  jaki  konkretnie  wpływ  na  zakres  przedmiotu 

zamówienia,  w  porównaniu  do standardowych  warunków  przejęcia  pracowników,  miałyby 

odpowiedzi na zadane przez 

niego pytania. Poprzestanie na twierdzeniu, że brakuje pewnych 

informacji,  jest  nie

wystarczające  dla  wykazania  naruszenia  art.  29  ustawy  Pzp.  Należy 

podkreślić, że inicjatywa dowodowa w tym zakresie  obciąża Odwołującego. Rolą Izby nie jest 


poszukiwanie  argumentów  i  wskazywanie  za  Odwołującego,  z  jakich  przyczyn,  brak 

określonych  informacji,  należy  uznać  za  przeszkodę  do  sporządzenia  prawidłowej  oferty. 

Innymi  słowy  poprzestanie  na  twierdzeniu,  że  określona  informacja  nie  została  przekazana 

albo, że winna być przekazana, z pewnością nie jest wystarczające dla wykazania naruszenia 

art. 29 ustawy Pzp. 

Wobec powyższego, Izba oddaliła przedmiotowy zarzut.  

Uwzględniając  powyższe  w  ocenie  Izby  nie  doszło  do  naruszenia  zasad  prawa 

zamówień publicznych opisanych w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. Zamawiający prawidłowo opisał 

przedmiot  zamówienia,  potwierdzając  że  równo  traktuje  wykonawców  w  postępowaniu, 

bowiem 

równe  traktowanie  wykonawców  oznacza  jednakowe  traktowanie  wykonawców  

na  każdym  etapie  postępowania,  bez  stosowania  przywilejów,  ale  także  środków 

dyskryminujących  wykonawców  ze  względu  na  ich  właściwości.  Jej  przestrzeganie  polega  

na  stosowaniu  jednej  miary  do  wszystkich  wykonawców  znajdujących  się  w  tej  samej  

lub  podobnej  sytuacji  (…)  (vide:  postanowienie  Sądu  Okręgowego  w  Bydgoszczy  z  dnia  

17 marca 2008 r., sygn. akt VIII Ga 22/08).  

Z  uwa

gi  na  fakt,  że  Odwołujący  złożył  na  posiedzeniu  oświadczenie  o  wycofaniu 

zarzutów nr 4 z odwołania (tj. zarzut naruszenia art. 91 ust 2d, 2c oraz 2d oraz art. 142 ust. 5 

w zw. z art. 144 ust. 1 ustawy Pzp)

, nie podlegały one rozpoznaniu przez Izbę. 

Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  wyniku  

na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  Prawa  zamówień  publicznych  oraz  w  oparciu  o  przepisy  

§ 3 i § 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości  

i  sposobu 

pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238  ze  zm.). Izba  zaliczyła  

do 

kosztów  postępowania  wpis  wniesiony  przez  Odwołującego  w  kwocie  15  000,00  zł  

oraz 

kwotę 3 600 zł tytułem zwrotu kosztów strony poniesionych w związku z wynagrodzeniem 

pełnomocnika. 

Przewodniczący:      ……………………………