KIO 387/17 WYROK dnia 27 marca 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 387/17 

WYROK 

z dnia 27 marca 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Ewa Sikorska 

Protokolant:              Sylwia Muniak 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 marca 2017 roku w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27 lutego 2017 r. przez 

Comarch Healthcare 

Spółkę  Akcyjną  w  Krakowie  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Centrum  Onkologii  – 

Instytut im. Marii Skłodowskiej – Curie w Warszawie 

przy  udziale  wykonawcy 

CompuGroup  Medical  Polska  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  w  Lublinie,  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie 

zamawiającego 

orzeka: 

oddala  odwołanie  w  zakresie  żądania  dodania  w  Załączniku  nr  1  do  wzoru  umowy 

postanowień wskazanych na str. 10 i 11 odwołania 

w pozostałym zakresie zarzuty odwołania umarza 

kosztami postępowania obciąża

 wykonawcę Comarch Healthcare Spółkę Akcyjną w 

Krakowie i: 

3.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 

15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez 

Comarch  Healthcare 

Spółkę Akcyjną w Krakowie tytułem wpisu od odwołania, 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.), na niniejszy wyrok, w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, 

do Sądu Okręgowego w 

Warszawie. 

………………………….. 


Sygn. akt: KIO 387/17 

Uzasadnienie 

Zamawiający  -  Centrum  Onkologii  –  Instytut  im.  Marii  Skłodowskiej  –  Curie  w  Warszawie  – 

prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na Kompleksową obsługę serwisową 

systemu  Informatycznego  CHniNET  i  NetRaad  w  Centrum  Onkologii  -Instytucie  im.  Marii 

Skłodowskiej-Curie w Warszawie. Publikacja w Dzienniku Wspólnot europejskich w dniu 15 lutego 

2017 r. pod nr 2017/S 032-057968, numer referencyjny zamawiającego PN-11/17/MS. 

Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku – 

Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 roku, poz. 2164 ze zm.), zwanej dalej ustawą P.z.p. 

W dniu 27 lutego 2017 roku wykonawca Comarch Healthcare Spółkę Akcyjną w Krakowie (dalej: 

odwołujący) wniósł odwołanie wobec: 

czynności określenia opisu przedmiotu zamówienia:  

a. 

w sposób utrudniający uczciwą konkurencję, niewyczerpujący, niejasny I niezrozumiały, 

w  tym  w  zakresie planowanych  do  wykonania czynności  przez  podmiot, który będzie  realizował 

przedmiotową umowę - poprzez zaniechanie udostępnienia w ramach SIWZ informacji na temat 

posiadanych  przez  Zamawiającego  praw  autorskich/licencji,  w  tym  pól  eksploatacji  na  których 

zostały udzielone dotyczących oprogramowania CliniNet i NetRaad objętego zamówieniem                             

b. 

brak  w  SIWZ  informacji  na  temat  praw  do  kodów  źródłowych  w/w  oprogramowania 

objętego postępowaniem 1 możliwości ich udostępnienia wykonawcom na potrzeby wykonywania 

zamówienia 


c. 

oraz  poprzez'  zaniechanie  udostępnienia  w  ramach  SIWZ  dokumentacji  dotyczącej 

systemów CliniNet i NetRaad niezbędnych do wyceny oraz świadczenia usług utrzymania systemu 

objętych postępowaniem 

- czym naruszono art art. 29 ust 1 i 2 oraz art 7 ust. 1 ustawy P.z.p. 

Czynności  określenia  warunków  udziału  w  postępowaniu  oraz  oceny  sposobu  ich 

spełnienia w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz ograniczający konkurencję 

- czym naruszono art. 22 ust. 1 a ustawy P.z.p. oraz art. 7 ust 1 ustawy P.z.p.. 

W związku z powyższym odwołujący wniósł o uwzględnienie niniejszego odwołania i o: 

•  Nakazanie  zamawiającemu  dokonania  modyfikacji  odnośnych  zapisów  SIWZ  -  w  sposób 

określony w uzasadnieniu odwołania. 

W uzasadnieniu odwołania odwołujący podniósł, że w zakres projektu wchodzi oprogramowanie, 

które  aby  działać,  będzie  musiało  się  zintegrować  z  posiadanym  i  eksploatowanym  przez 

Zamawiającego systemami GllniNET i NetRaad. Wyżej wymieniony projekt obejmuje m.in.: 

• 

wdrożenie  elektronicznej  dokumentacji  medycznej  poprzez  rozwój  I  rozbudowę 

infrastruktury Informatycznej, 

• 

stworzenie Repozytorium Elektronicznej Dokumentacji Medycznej, 

• 

 wprowadzenie świadczenia usług online z zakresu e-zdrowie. 

Cały powyższy zakres, aby mógł działać, musi być bezwzględnie - dwustronnie zintegrowany z 


programowaniem ClinINET I NetRaad. 

Komputeryzacja  i  Informatyzacja  podmiotów  medycznych  jest  prowadzona  w  sposób ciągły, 

przede wszystkim z następujących powodów: 

• 

zmiany w prawie I pojawiające się w związku z tym nowe wymagania w stosunku do 

zakresu  i  sposobu  wykonania  procesów  do  obsługi  których  wykorzystywane  jest  sprzęt  i 

oprogramowanie 

• 

szybki postęp w zakresie technologii IT 

• 

wykorzystywanie coraz to nowszych urządzeń dlagnostyczno-pomiarowych 

• 

rozwój rynku oprogramowania 

Odwołujący  stwierdził,  że  komputeryzacja  i  informatyzacja  nieodłącznie  wiąże  się  z 

koniecznością  integracji  oprogramowania,  które  często  obejmuje  różne  obszary  działalności 

podmiotu medycznego jest dużym wyzwaniem dla podmiotów leczniczych a zagadnienie to, jest 

dość  szerokie  -  ponieważ  można  stosować  różne  mechanizmy  i  sposoby  integracji.  Sprawnie 

działający  podmiot medyczny  musi być  wyposażony  w  oprogramowanie  (takie  jak  HIS1,  ERP2, 

RIS3, PA CS4, EDM5, LIS6, e-usługi, rozwiązania telemedyczne), który ma możliwość wymiany 

między sobą różnego rodzaju danych. Sposób kształtowania zamówień w tym zakresie należy do 

podmiotu medycznego, niemniej jednak najważniejszą zasadą, jaka powinna być w przestrzegana 

w tym zakresie, powinno być takie gospodarowanie własnymi zasobami przez podmiot medyczny, 

aby  przez  cały  okres  eksploatacji  danego  oprogramowania  lub  urządzenia  podmiot  miał  w 

posiadaniu  taką  możliwość  (a  oprogramowanie  zdolność)  i  wiedzę,  które  pozwolą  mu  wymianę 

danych pomiędzy eksploatowanym oprogramowaniem a innym oprogramowaniem wewnętrznym 

(np.  z  systemem  Elektronicznej  Dokumentacji  Medycznej,  e-usługami)  lub  zewnętrznym  (np. 

Platformą PI) lub urządzeniem (np. nowym aparatem RTG). 


Naczelnym przepisem, który reguluje kwestie, o jakich mowa w przedmiotowym odwołaniu, jest 

rozporządzenie  Rady  Ministrów  z  dnia  12  kwietnia  2012  r.  w  sprawie  Krajowych  Ram 

Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci 

elektronicznej  oraz  minimalnych  wymagań  dla  systemów  teleinformatycznych,  którego  przepis 

dotyczący minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych, brzmi: §16 ust. 1 Systemy 

teleinformatyczne używane przez podmioty realizujące zadania publiczne wyposaża się w składniki 

sprzętowe  łub  oprogramowanie  umożliwiające  wymianę  danych  z  innymi  systemami 

teleinformatycznymi  za  pomocą  protokołów  komunikacyjnych  i  szyfrujących  określonych  w 

obowiązujących  przepisach,  normach,  standardach  lub  rekomendacjach  ustanowionych  przez 

krajową jednostkę normalizacyjną lub jednostkę normalizacyjną Unii Europejskiej. 

Odwołujący  podkreślił,  że  linia  orzecznictwa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  tym zakresie jest 

zbieżna  z  opublikowane  w  2009  roku  przez  Urząd  Zamówień  Publicznych  rekomendacjami  w 

sprawie  „Udzielania  zamówień  publicznych  na  systemy  informatyczne  oraz  dostawę  zestawów 

komputerowych".  Rekomendacje  te  w  sposób  szczegółowy  regulują,  w  jaki  sposób  należy 

prowadzić zamówienia w zakresie oprogramowania, aby były one zgodne z ustawą. 

Odwołujący dodał, że opisywanie przedmiotu zamówienia w sposób utrwalający dominację i 

preferencję  dla  producenta  istniejącego  u  zamawiającego  oprogramowania  narusza  kluczową 

udzielania zamówień publicznych, jaką jest konieczność przygotowania i prowadzenia zamówienia 

w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji. 

Odwołujący podkreślił, że niewykonanie żądania na tym etapie będzie skutkowało w przyszłości 

realizacją  projektu  RPMA.02.01.01-14-2641/15  pn.  „Nowoczesny  Szpital,  Nowoczesny  ZOZ", 

niejako  pod  dyktando firmy  Compu Group  Medical  Sp.  z  o.o., która jako jedyny  podmiot  będzie 

dysponować możliwością integracji systemu CliniNet i NetRaad i będzie mogła żądać za te usługi od 

innych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia, absurdalnych kwoty, rzędu milion 

czy  dwa  miliony  złotych.  Jest  to  zaskakujące  o  tyle,  że  zamawiający  w  przedmiotowej  umowie 

przewidział wsparcie dla Istniejących już integracji z systemami funkcjonującymi u zamawiającego 

(par. 1 Załącznika nr 5 do SIWZ - wzór umowy, ust. 13 - definicja Systemu), wyłącznie w zakresie: 

System szpitalny klasy HIS (CliniNET - Onkologia i Psychoonkofogla) 


system klasy RIS/PACS (NetRAAD) 

moduł rozliczeń z NFZ (STER) 

Odwołujący stwierdził, że producent takiego systemu powinien zapewnić zamawiającemu pełną 

możliwość  integracji,  zwłaszcza  w  kontekście  tego,  że  zamawiający  za  chwilę  będzie  zamawiał 

kolejne systemy, które będą wymagały integracji, Obecnie pełna wymiana danych systemów HIS 

oraz RIS/PACS z Elektroniczną Dokumentacją Medyczną czy e-usługami stała się standardem na 

rynku producentów oferujących oprogramowanie tego rodzaju, wręcz wymaganym przez przepisy, 

W  związku,  z  powyższym  odwołujący  zażądał,  aby  do  wzoru  umowy  na  świadczenie  usług 

serwisowych CliniNET i NetRaad, wprowadzono następujące zapisy: 

Dodanie w Załączniku nr 1 do wzoru Umowy, następujących zapisów w nowym Rozdziale 

IV: 

Rozdział IV: 

Wymagania dotyczące integracji: 

1. W terminie 14 dni od daty podpisania Umowy Wykonawca jest zobowiązany do dostarczenia 

Zamawiającemu: 

a) opisu technicznego sposobu, w jaki Oprogramowanie CliniNet i NetRaad realizuje Integrację 

z  systemami  Elektronicznej  Dokumentacji  Medycznej  i  e-usługami  (e-  rejestracja  -  usługa 

umożliwiająca  zarejestrowanie  pacjenta  na  wizytę  w  określonej  poradni  bądź  w  celu 


przeprowadzenia  określonego  badania,  e-konsultacje  -  usługa  umożliwiająca  przeprowadzenia 

konsultacji  stanu  zdrowia  metodą  zdalną,  z  dowolnego  miejsca  za  pośrednictwem  Internetu,  e-

wywiad - usługa umożliwiająca pacjentowi wypełnienie formularzy i ankiet dokumentacji medycznej 

metodą  zdalną,  za  pośrednictwem Internetu,  e-dokumentacja  - usługa umożliwiająca  pacjentowi 

dostępu  do  swojej  dokumentacji  medycznej  metodą,  zdalną,  za  pośrednictwem  Internetu,  e-

powiadomienia  -  usługa  zapewniająca  wysyłanie  automatycznych  powiadomień  dla  pacjenta  o 

zbliżających się terminach wizyt oraz innych zdarzeń medycznych, e-partner - usługa umożliwiająca 

lekarzom z Innych jednostek medycznych dostęp metodą zdalną, za, pośrednictwem Internetu do 

dokumentacji  medycznej  pacjentów,  e-obchód  -  usługa,  za  pomocą  której  tworzona  jest 

Indywidualna dokumentacja medyczna w postaci multimedialnego rekordu medycznego pacjenta, 

e- informator - usługa, której zadaniem jest udostępnienie usługi e-rejestracji za pomocą Infokiosków) 

czyli  dokumentację  techniczną  umożliwiającą  integrację  a  także  innych  informacji  dotyczących 

Integracji, które może w trakcie umowy wskazać Zamawiający a także sposobu dostępu do usług 

Integracji, wszystkich niezbędnych danych dostępowych oraz konfiguracyjnych. 

b) opisu stosowanych zabezpieczeń dotyczących Integracji 

W  razie  zmiany  powyższych  informacji  Wykonawca  z  30  dniowym  wyprzedzeniem 

poinformuje Zamawiającego o tych zmianach. 

Wykonawca  zobligowany  jest  do  udzielania  odpowiedzi  na  wszelkie  pytania 

Zamawiającego dotyczące integracji w terminie 3 dni od otrzymania zapytania 

W  trakcie  trwania  Umowy  Wykonawca  zapewni  wsparcie  techniczne  podmiotom 

wskazanym  przez  Zamawiającego,  które  będą  potrzebowały  uzyskać  możliwość  integracji  z 

oprogramowaniem CliniNet i NetRaad, w wymiarze 10 roboczodni w skali roku. 

W przypadku konieczności Wykonawca przeprowadzi testy integracji oprogramowania 

CliniNet  i  NetRaad  z  oprogramowaniem  wykorzystywanym  przez  zamawiającego,  w  zakresie 

obejmującym  poprawność wymiany  danych  po  stronie  systemu Wykonawcy. Wykonawca na  te 

czynności powinien przewidzieć dostępność dla Zamawiającego w wymiarze 10 roboczodni w skali 


roku 

Zarzut 2 

Odwołujący  podniósł,  że  zamawiający  nie  udostępnił  dokumentacji  systemów  CliniNet  oraz 

NetRaad, która umożliwiłaby oszacowanie kosztów świadczenia usług utrzymania. Zamawiający nie 

zapewnił również, że posiada kod źródłowy do oprogramowania CliniNet oraz NetRaad, do którego 

dostęp jest niezbędny do świadczenia takich usług umownych jak wynikające z załącznika nr 1 do 

SIWZ. Właściwie - nie da się zrealizować tej umowy, nie mając do dyspozycji kodów źródłowych i 

dokumentacji do eksploatowanego przez zamawiającego systemu CliniNet I NetRaad, Przykładowe 

wymagania z Załącznika nr 1: 

(3)  Modyfikacje  Systemu  uwzględniające  zmieniające  się  przepisy  ogólne,  rozporządzenia, 

ustawy,  obowiązujące  wykładnie  prawne  lub  wskazówki  jednostek  nadrzędnych  (np.  Narodowy 

Fundusz Zdrowia, Ministerstwo Zdrowia, Samorządowy Wydział Zdrowia i inne) 

(27) Bieżące dostosowywanie systemu do wymogów sprawozdań NFZ tj. najpóźniej na 14 dni 

przed wejściem w życie tych przepisów i zasad lub 14 dni po ich opublikowaniu 

Wsparcie  i  utrzymanie  wszystkich;  funkcjonalności  systemu  zainstalowanego  u 

Zamawiającego istniejących w momencie podpisania umowy 

Zapewnienie ciągłości komunikacji po stronie systemu w trybie "on-line" a systemem 

PACS/RIS NetRAAD z wykorzystaniem komunikatów HL7 

Nie mając do dyspozycji takich danych, jak: 

• 

informacja na temat technologii zastosowanych do produkcji systemu CfiniNet i NetRaad 


• 

dokumentacji  do  zbiorów  danych  zawierającej  specyfikę  wszystkich  encji,  atrybutów, 

relacji oraz zawartości poszczególnych instancji, tabel i kolumn. 

• 

informacji na temat architektury systemu 

• 

dokumentacji technicznej do poszczególnych modułów, repozytoriów kodu źródłowego 

i bibliotek stosowanych systemie 

• 

lista posiadanych przez system funkcjonalności 

• 

zawartość plików konfiguracyjnych 

• 

ogólnego  opisu  architektury  systemu  CliniNet  i  NetRaad  wraz  z  opisem 

wykorzystywanych bibliotek zewnętrznych 

• 

opisu  infrastruktury,  na  której  jest  uruchomiony  system  (ile  serwerów,  jakie  systemy 

operacyjne) 

• 

opisu oprogramowania dodatkowego wraz z wersjami (bazy danych, serwery kolejek, 

komunikatów) 

• 

liczby użytkowników korzystających z systemu 

Odwołujący stwierdził, że bez tych dokumentów nie jest w stanie oszacować kosztów złożenia 

oferty  na  utrzymanie  tego  systemu  -  mało  tego  -  bez  stosownych  praw  autorskich  będących  w 

dyspozycji zamawiającego, nie można przeprowadzać żadnych prac na oprogramowaniu CliniNet i 

NetRaad, tym bardziej, ze zamawiający najprawdopodobniej nie dysponuje kodami źródłowymi na 


odpowiednich polach eksploatacji, 

Odwołujący zażądał, aby zamawiający zapewnił dostęp do kodu źródłowego aplikacji CliniNet i 

NetRaad w zakresie prawa do przystosowywania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w 

w/w oprogramowaniu, a także, aby załączył do SIWZ następujące dokumenty: 

• 

Informacje na temat technologii zastosowanych do produkcji systemu CliniNet i NetRaad 

• 

dokumentację do zbiorów danych zawierającej specyfiką wszystkich encji, atrybutów, 

relacji oraz zawartości poszczególnych Instancji, tabel i kolumn. 

• 

informacje na temat architektury systemu 

• 

 dokumentacją techniczną do poszczególnych modułów, repozytoriów kodu źródłowego 

i bibliotek stosowanych systemie 

• 

lista posiadanych przez system funkcjonalności 

• 

zawartość plików konfiguracyjnych 

• 

 ogólnego, opisu architektury systemu CliniNet i Net Ra ad 

wraz 

opisem 

wykorzystywanych bibliotek zewnętrznych 

• 

opisu infrastruktury, na której jest uruchomiony system« (ile serwerów, jakie systemy 

operacyjne) 


»  opisu  oprogramowania  dodatkowego  wraz  z  wersjami  (bazy  danych,  serwery  kolejek 

komunikatów) 

• 

liczby użytkowników korzystających z systemu 

Z ostrożności procesowej odwołujący podniósł, że jeśli zamawiający nie jest w stanie spełnić 

żą

dań odwołującego i jeżeli zamawiający nie dysponuje takimi dokumentami, to żąda umożliwienia 

wymiany  eksploatowanego  systemu  CliniNet  i  NetRaad  na  nowy,  o  równoważnych 

funkcjonalnościach, który będzie posiadał pełną dokumentację i możliwość Integracji o jakich mowa 

w  przedmiotowym  odwołaniu,  przy  czym  w  tej  sytuacji,  zażądał  załączenia  do  SIWZ  listy 

wymaganych funkcjonalności systemów CliniNet i NetRaad. 

W zakresie zarzutu dotyczącego warunku udziału w postępowaniu (SIWZ Rozdział VII, pkt 1.3) 

- doświadczenie w zakresie realizacji usługi polegającej na wykonywaniu serwisu systemu CliniNET 

w okresie co najmniej 12 miesięcy, a wartość zamówienia wynosiła nie mniej niż 500.000,00 PLN 

brutto, odwołujący podniósł, że wykonywanie serwisu sprowadza się do szeregu czynności, m.in. 

takich  jak  utrzymywanie  oprogramowania  w  ciągłym  działaniu,  zapewnienie  rozliczeń  z  NFZ, 

wsparcie  telefoniczne,  usuwanie  błędów  czy  wydawanie  nowych  wersji,  które  zawierają  zmiany 

funkcjonalne lub np. zmiany wynikające ze zmian prawa. Część tych czynności dotyczy sposobu 

działania oprogramowania do obsługi, szpitala, tzw. HIS - w tym przypadku zamawiający dysponuje 

oprogramowaniem CliniNet firmy Compugroup Medlcal Polska Sp. z o.o. oraz do obsługi pracowni 

radiologii wraz z archiwum - tzw. system RIS/PACS - eksploatowany przez Zamawiającego system 

NetRaad firmy Compugroup Medica! Polska Sp. z o.o. 

W ocenie odwołującego nie trzeba mieć doświadczenia w zakresie serwisowania systemu HIS 

lub  RIS/PACS  firmy  Compugroup  Medical  Polska  Sp.  z  o.o.  aby  zapewnić  odpowiedni  poziom 

wsparcia w zakresie serwisowym z wyłączeniem prac związanych z rozwojem oprogramowania lub 

usuwaniem błędów i awarii. Doświadczenie w serwisowaniu innego systemu HIS jest jak najbardziej 

adekwatne  -  systemy  HIS  nie  są  systemami  typu  „pod  klucz"  a  raczej  wystandaryzowanym 

oprogramowaniem, które zapewnia te same funkcje u wszystkich producentów. Dlatego - żądanie, 

aby wykonawca miał doświadczenie wyłącznie w wykonywaniu serwisu oprogramowania CliniNet 

(NetRaad już nie), jest w naszej ocenie nieuzasadnione i prowadzące wyłącznie do ograniczania 


konkurencji. 

Z  drugiej  strony  -  zakres  usług  serwisowych  obejmuje  również  wprowadzanie  zmian  w 

oprogramowaniu, usuwanie błędów itp.  Aby było to możliwe, wykonawca ubiegający się o udzielenie 

zamówienia, powinien posiadać doświadczenie w świadczeniu' usług serwisowych oprogramowania 

wykonanego w określonej, powszechnie technologii programowania. Również w tym przypadku nie 

jest uzasadnione żądanie posiadania doświadczenia w zakresie serwisu systemu CliniNet a jedynie 

w określonych - odpowiadających wykonaniu tego systemu - technologiach. 

Odwołujący  stwierdził,  że  zamawiający  prowadząc  przedmiotowe  zamówienie,  powinien 

stosować  pojęcia,  które  odnoszą  się  do  powszechnie  stosowanych  technologii,  dlatego  zażądał 

zmiany  warunku  udziału  na  następujący  (podane  technologie  stanowią  przykład,  zamawiający 

powinien  wiedzieć,  jakie  technologie  zastosowano  w  wykorzystywanym  przez  niego 

oprogramowaniu) 

W zakresie zarzutu dotyczącego warunku polegającego na zapewnieniu przynajmniej 3 (trzy) 

osób  posiadających  właściwe  kwalifikacje  i  doświadczenie  w  zakresie  świadczenia  gwarancji  i 

serwisu  systemu  CGM  CiiniNET  I  CGM  NetRAAD  -  posiadających  doświadczenie  w  min,  2 

zamówieniach na usługi serwisowe systemu CGM CiiniNET i CGM NetRAAD odwołujący stwierdził, 

ż

e uzasadnienie faktyczne jest analogiczne, jak w Zarzucie nr. 3, tzn. w ocenie odwołującego, osoba 

skierowana  do  realizacji  zamówienia,  nie  musi  mieć  doświadczenia  w  zakresie  serwisowania 

systemu HIS lub RIS/PACS firmy Compugroup Medical Polska Sp. z o.o. aby zapewnić odpowiedni 

poziom  wsparcia  w  zakresie  serwisowym  z  wyłączeniem  prac  związanych  z  rozwojem 

oprogramowania lub usuwaniem błędów i awarii. Doświadczenie w serwisowaniu innego systemu 

HIS  jest  jak  najbardziej  adekwatne  -  systemy  HIS  nie  są  systemami  typu  „pod,  klucz"  a  raczej 

wystandaryzowanym  oprogramowaniem,  które  zapewnia  te  same  funkcje  u  wszystkich 

producentów. Dlatego - żądanie, aby wykonawca dysponował osobami, mającymi doświadczenie 

wyłącznie  w  wykonywaniu  serwisu  oprogramowania  CliniNet  jest  w  ocenie  odwołującego 

nieuzasadnione i prowadzące wyłącznie do ograniczania konkurencji, 

Odwołujący zażądał zmiany warunku na następujący: 


Przynajmniej  3  (trzy)  osoby  posiadające  właściwe  kwalifikacje  I  doświadczenie  w  zakresie 

ś

wiadczenia gwarancji I serwisu systemu HIS i RIS/PACS - posiadające doświadczenie w min. 2 

zamówieniach na usługi serwisowe systemów wykonanych w technologii Microsoft.Net lub innej - 

równoważnej. 

Odwołujący podniósł, że ma interes we wniesieniu niniejszego odwołania. W wyniku naruszenia 

przez Zamawiającego ww. przepisów ustawy P.z.p., interes odwołującego w uzyskaniu zamówienia 

doznał  uszczerbku.  Czynności  zamawiającego  bezpodstawnie  uniemożliwiają  odwołującego 

złożenie konkurencyjnej oferty. Gdyby zamawiający nie naruszył przepisów ostawy wskazanych w 

odwołaniu,  Odwołujący  mógłby  złożyć  ofertę,  która  mogłaby  zostać  wybrana  jako  oferta 

najkorzystniejsza.  Naruszenie  ww.  przepisów  ustawy  przez  zamawiającego  uniemożliwia 

odwołującemu wybór jego oferty jako najkorzystniejszej i uzyskanie przedmiotowego zamówienia. 

W odpowiedzi na odwołanie z dnia 5 marca 2017 roku zamawiający oświadczył, że uwzględnia 

zarzuty podniesione w pktach a-c. Zamawiający dokona uzupełnienia siwz w zakresie: 

Ad a) informacji na temat posiadanych przez Zamawiającego praw autorskich/licencji, w tym pól 

eksploatacji,  na  których  zostały  udzielone,  dotyczących  oprogramowania  CliniNet  i  NetRaad 

objętego zamówieniem; 

Ad  b)  informacji  na  temat  praw  do  kodów  źródłowych  w/w  oprogramowania  objętego 

postępowaniem i możliwości ich udostępnienia wykonawcom na potrzeby wykonania zamówienia 

Ad  c)  informacji  nt.  posiadanej  przez  Zamawiającego  dokumentacji  dotyczącej  systemów 

CliniNet i NetRaad 

Zamawiający stwierdził, że nie może uwzględnić żądań odwołującego wskazanych na stronach 

10 i 11 odwołania, dotyczących dodatkowych zapisów we wzorze umowy na świadczenie usług 

serwisowych: 


Zamawiający  stwierdził,  że  wszystkie  przedstawione  żądania  nie  dotyczą  przedmiotu 

zamówienia,  jakim  jest  usługa  serwisowa  systemu  CliniNET  i  NetRaad.  Jak  wskazuje  sam 

Odwołujący, żądania te dotyczą integracji "zamawianych kolejnych systemów" w ramach realizacji 

Projektu "Nowoczesny szpital, Nowoczesny ZOZ" tj. postępowań, które będą ogłaszane w nieznanej 

samemu zamawiającemu perspektywie czasowej. Przedstawione żądania nie są zatem w żaden 

sposób związane z wcześniej postawionymi zarzutami w punkcie 1 lit a-c odwołania, tym samym nie 

mogą zostać uwzględnione przez Zamawiającego. 

Odnosząc się do zarzutów naruszenia art. 7 ust. 1 i art. 22 ust. 1a ustawy P.z.p. tj. określenia 

warunków udziału w postępowaniu oraz oceny sposobu ich spełnienia w sposób nieproporcjonalny 

do  przedmiotu  zamówienia  oraz  ograniczający  konkurencję,  zamawiający  oświadczył,  że 

uwzględnia zarzut. Zamawiający dokona stosownych modyfikacji treści SIWZ zgodnie z żądaniem 

Odwołującego (według numeracji Odwołującego przyjętej w uzasadnieniu odwołania dot. zarzutów 

nr 3 i nr 4). 

Na posiedzeniu w dniu 14 marca 2017 roku odwołujący skorygował żądanie zawarte na 

str.  10  odwołania,  w  ten  sposób,  że  żąda  by  w  załączniku  nr  1  do  wzoru  umowy,  rozdz.  IV 

wymagania dotyczące integracji” w pkt 1, istniejący zapis otrzymał brzmienie „w terminie 14 

dni  od  otrzymania  żądania  Zamawiającego  wykonawca  dostarczył  Zamawiającemu”  oraz  w 

pkt a zastąpienie sformułowania program CliniNet i NetRaad sfomułowaniem - system objęty 

zamówieniem, podobnie w pkt 4 i 5 żądania. 

W piśmie procesowym z dnia 17 marca 2017 roku Zamawiający oświadczył, że podtrzymuje 

swoje  stanowisko  wyrażone  w  odpowiedzi  na  odwołanie  z  dnia  10  marca  br.  dotyczące 

uwzględnienia zarzutów określonych w odwołaniu str. 1-2 pkt. 1 lit. a-c. 

Ad a) Zamawiający stwierdził, że uzupełni dokumentację przetargu o kopie: 

- posiadanych licencji udzielonych przez CompuGroup Medical Polska Sp. z o.o. określających 

moduły  (pola  eksploatacji)  i  prawa  Zamawiającego  do  korzystania  ze  Zintegrowanego  Systemu 

Informatycznego CliniNet i Net Raad w zakresie objętym zamówieniem. 


Ad  b)  Zamawiający  stwierdził,  że  nie  posiada  majątkowych  praw  autorskich  do  kodów 

ź

ródłowych systemów objętych zamówieniem. Tym samym nie posiada praw do przystosowania, 

zmian układu lub jakichkolwiek zmian lub modyfikacji w oprogramowaniu CliniNet i NetRaad. 

Ad  c)  Zamawiający  oświadczył,  że  uzupełni  dokumentacje  przetargu  o  kopie  posiadanej 

dokumentacji dotyczącej systemów CliniNet i NetRaad , w zakresie dokumentów, które nie są objęte 

zastrzeżeniami  wynikającymi  z  praw  autorskich  lub  tajemnicy  przedsiębiorstwa  producenta 

systemów. 

Odnosząc  się  do  żądań  Odwołującego  opisanych  (jako  Zarzut  nr  2  w  "uzasadnieniu"), 

Zamawiający poinformował :  

W zakresie żądania uzupełnienia SIWZ o: 

"Informacje na temat technologii  zastosowanych do  produkcji  systemu  CliniNet  i  Net 

Raad" Technologie zastosowane przy produkcji systemów CGM CLININET, CGM NETRAAD są 

następujące: HTMLS, Java, Oracle, Sybase ASE, Angular JS, Perl, Java Script, ExtJS4 (Sencha), 

ExtJS5 (Sencha) 

"dokumentację do zbiorów danych zawierającej specyfikę wszystkich encji, atrybutów, 

relacji oraz zawartości poszczególnych instancji, tabel i kolumn" 

Zamawiający  nie  posiada  takich  informacji,  tym  samym  nie  jest  w  stanie  spełnić  żądania 

Odwołującego. Powyższe informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa oraz podlegają ochronie 

wynikającej z praw autorskich producenta systemów Clininet i NetRaad. 

"informację na temat architektury systemu" 


System  zrealizowano  w  architekturze  trójwarstwowej.  Interfejsem  dostępowym  użytkownika 

końcowego jest przeglądarka www. Warstwa prezentacji oprogramowana została w technologiach 

Java Script/HTML/AJAX. Po stronie serwera mamy technologie takie jak per! oparty na servlecie 

aplikacyjnym Apache oraz Javę oparta na JBoss. Wspierana baza danych Sybase ASE oraz Oracle. 

"dokumentację techniczną do poszczególnych modułów, repozytoriów kodu źródłowego 

i bibliotek stosowanych w systemie" 

Zamawiający  nie  posiada  takich  informacji,  tym  samym  nie  jest  w  stanie  spełnić  żądania 

Odwołującego. Powyższe informacje   stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa oraz podlegają ochronie 

wynikającej z praw autorskich producenta systemów Clininet i NetRaad. 

"listy posiadanych przez system funkcjonalności" 

Zamawiający  uzupełni  SIWZ  o  listę  funkcjonalności  systemów  CliniNet  i  NetRaad  objętych 

postępowaniem. 

"zawartość plików konfiguracyjnych" 

Zamawiający  nie  posiada  takich  informacji,  tym  samym  nie  jest  w  stanie  spełnić  żądania 

Odwołującego. Powyższe informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa oraz podlegają ochronie 

wynikającej z praw autorskich producenta systemów Clininet t NetRaad. 

"ogólnego  opisu  architektury  systemu  CliniNet  i  Net  Raad  wraz  z  opisem 

wykorzystywanych bibliotek zewnętrznych" 

Opis   architektury   wskazano   w   punkcie   3.   Dodatkowa   informacja   dotyczy   bibliotek   

zewnętrznych wykorzystywanych w systemach CGM CLININET, CGM NETRAAD, są to: ExtJS, 


AgularJS, Secha Touch. 

"opisu  infrastruktury,  na  której  jest  uruchomiony  system  (ile  serwerów,  jaki  systemy 

operacyjnej" 

Zamawiający uzupełni SIWZ o informacje dotyczące infrastruktury na której uruchomiony jest 

system.  

"opisu oprogramowania dodatkowego wraz z wersjami (bazy danych, serwery kolejek 

komunikatów)" 

Baza danych - Sybase ASE 15.5 uruchomiona na 2 oddzielnych serwerach oraz dedykowane 

oprogramowanie do kopii bezpieczeństwa środowiska HIS/PACS/DB 

"liczby użytkowników korzystających z systemu" 

Obecnie liczba użytkowników przekracza 2200. Posiadana przez Zamawiającego licencja nie 

ogranicza liczby użytkowników, 

W zakresie ww. punktów nr: 5, 8 i 10 Zamawiający dokona publikacji dokumentów i informacji 

na swojej stronie internetowej w zakładce postępowania PN-11/17/MS - do dnia 20 marca br. 

Zamawiający  podtrzymał  swoje  stanowisko  wyrażone  w  odpowiedzi  na  odwołanie  oraz  na 

posiedzeniu KIO w dniu 14 marca w zakresie braku możliwości spełnienia żądań wskazanych na 

stron odwołania, dotyczących wprowadzenia dodatkowych zapisów we wzorze umowy w zakresie 

"Wymagań dotyczących integracji". 


Formułowanie żądań będących niezbędnym elementem formalnym odwołania jest samodzielną 

dyspozytywną czynnością Odwołującego, jego obowiązkiem jest sformułowanie żądań w sposób 

konkretny  i  możliwy  do  wyegzekwowania  a  przede  wszystkim  żądań  związanych  z  wcześniej 

postawionymi zarzutami, w tym żądań możliwych do wyegzekwowania - nie naruszających prawo. 

W tym przypadku żądania Odwołującego znacznie wykraczają poza tą normę i prowadzą do 

stwierdzenia,  iż  Zamawiający  nie  powinien  dokonać  zakupu  określonych  usług  serwisowych 

związanych z zapewnieniem funkcjonowania posiadanego systemu informatycznego a powinien 

dokonać  rozwoju  systemu  o  funkcjonalności,  które  będą  dopiero  przedmiotem  zamówienia 

finansowanego  w  ramach  projektu  RPMA.02.01-14-2641/15  „Nowoczesny  Szpital,  Nowoczesny 

ZOZ" lub zakupu nowego systemu informatycznego wraz z kodami źródłowymi oraz pozbycia się 

dotychczas  użytkowanego  systemu.  Takie  żądanie  oczywiście  wykracza  poza  przedmiot 

zamówienia,  którym  jest  usługa  serwisowa  i  jest  niewykonalne  ze  względów  zarówno 

organizacyjnych  jak  i  ekonomicznych.  Przedmiot  zamówienia  nie  obejmuje  zakupu  nowego 

systemu, ani rozwoju obecnie posiadanego o nowe moduły, bądź nowe integracje. Przedmiotem 

zamówienia jest serwis już posiadanych funkcjonalności – stąd żądania dot. integracji z nowymi 

systemami,  które  obecnie  nie  są  w  żaden  sposób  określone  i  będą  przedmiotem  kolejnego 

postępowania - są bezprzedmiotowe. Nie sposób jest dokonywać wykładni przepisów ustawy pzp w 

sposób, który pozbawiałby Zamawiającego decyzji o rodzaju nabywanych dóbr lub zmuszałby go do 

dokonywania nieracjonalnych wydatków.  

Ponadto,  zamawiający  zwrócił  uwagę,  że  żądania  zawarte  na  stronach  10  i  11  Odwołania 

odnoszą się (vide pkt. 1 a) do zakresów funkcjonalności systemu, które obecnie nie są realizowane 

w  oparciu  o  posiadane  przez  zamawiającego  oprogramowanie.  Obecnie  system  nie  realizuje 

integracji z systemami Elektronicznej Dokumentacji Medycznej i e-usługami. Funkcjonalności takie 

wiążą się bezsprzecznie z rozbudową systemu o nowe funkcjonalności - co nie jest przedmiotem 

tego  zamówienia.  Dodatkowo  obecnie  nie  wiadomo  z  jakimi  systemami  posiadane  przez 

Zamawiającego systemy miałyby się komunikować i w jakim zakresie.   

Nawiązując do szeroko cytowanych w Odwołaniu "Rekomendacji Prezesa UZP przy udzielaniu 

zamówień na systemy informatyczne", zamawiający podkreślił że "Rekomendacje" nie są źródłem 

prawa a jedynie zaleceniami w tym zakresie i dotyczą w większości dostaw nowych systemów, a nie 

umów  serwisowych.  Wbrew  twierdzeniu  Odwołującego  wyrażonym  na  posiedzeniu  KIO, 

Zamawiający na usługę serwisu systemów CliniNet i Net Raad nie przeznacza kwoty 3 mln zł. Kwota 


jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie tego zamówienia wynosi ok : 2.200.000 

zł i będzie rozliczana w 24 ratach miesięcznych. Stąd też żądana wymiana systemu również ze 

względów  ekonomicznych  nie  jest  możliwa.  Żądanie  Odwołującego  zmierza  więc  do  próby 

obciążenia Zamawiającego nieplanowanymi wcześniej kosztami zakupu nowego oprogramowania 

i  rezygnacji  z  obecnie  funkcjonującego  systemu.  Takie  działanie  naraziłoby  Zamawiającego  na 

zarzut niegospodarności. 

Ponadto, Zamawiający poinformował, że wymienione w postępowaniu moduły objęte serwisem 

nie  są  wszystkimi  modułami,  z  których  korzysta  Zamawiający.  Zamawiający  na  podstawie 

odrębnych  umów,  zamówień  i  porozumień  korzysta  z  innych  funkcjonalności,  które  są  objęte 

gwarancją. Analogicznie - Zamawiający na podstawie odrębnych umów finansowanych ze środków 

Unii Europejskiej uruchomił proces replikacji bazy Clininet do kolejnych dwóch baz, z których zasilane 

są hurtownie danych. Ze względu na ciągłość projektu - w przypadku wymiany systemu Clininet - 

proces zarówno replikacji jak i zasilania hurtowni musi być utrzymany. 

W  ramach  projektu  RPMA.02.01-14-2641/15  „Nowoczesny  Szpital,  Nowoczesny  ZOZ 

Zamawiający otrzymał dofinansowanie na realizację funkcjonalności w zakresie: 

e-uslug 

zewnętrznego repozytorium Elektronicznej Dokumentacji Medycznej 

migracji systemu Clininet na nowy silnik bazy danych 

To  w  wyniku  rozstrzygnięcia  aktualnie  przygotowywanego  postępowania  oraz  środków 

finansowych przyznanych na ten cel realizowane będą funkcje, co do których Odwołujący składa 

żą

dania na str. 10 i 11 Odwołania. 

W  piśmie  procesowym  z  dnia  21  marca  2017  roku  odwołujący  wniósł  o  nakazanie 


Zamawiającemu umożliwienia wymiany eksploatowanego systemu CliniNet i NetRaad na nowy, o 

równoważnych funkcjonalnościach, który będzie posiadał pełną dokumentację i możliwość integracji 

jakich  mowa  w  przedmiotowym  odwołaniu  wraz  z  nakazaniem  załączenia  do  SIWZ  listy 

wymaganych funkcjonalności systemów CliniNet i NetRaad.  

Odwołujący  wskazał,  iż  niniejsze  postępowanie  w  przedmiocie  utrzymania  (serwis  i  rozwój) 

systemu  obejmującego  oprogramowaniu  CliiNet  i  NetRaad  zostało  ogłoszone  w  trybie 

konkurencyjnym, tj. przetargu nieograniczonego. Skoro tak, to w obrębie tak określonego przedmiotu 

zamówienia oraz trybu postępowania - jedynym rozwiązaniem na zapewnienie konkurencyjności 

postępowania  (by  nie  było  ono  postępowaniem  z  wolnej  ręki  pod  pozorem  przetargu 

konkurencyjnego) - jest nakazanie przez Krajową Izbę Odwoławczą w ramach postępowania na 

serwis tego systemu (utrzymania systemu opisanego w OPZ) dopuszczenia wymiany systemu na 

inny - wraz z usługą utrzymania. 

W ocenie odwołującego, nie ma przy tym znaczenia fakt, że istnieją jakieś inne moduły, z których 

korzysta  Zamawiający.  Gdyby  Zamawiający  wykorzystał  treść  Rekomendacji  a  także  stosował 

obowiązujące  od  5  lat  przepisy  Rozporządzenia  Rady  Ministrów  w  sprawie  Krajowych  Ram 

Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci 

elektronicznej  oraz  minimalnych  wymagań  dla  systemów  teleinformatycznych:  §  16.  1.  Systemy 

teleinformatyczne używane przez podmioty realizujące zadania publiczne wyposaża się w składniki 

sprzętowe  lub  oprogramowanie  umożliwiające  wymianę  danych  z  innymi  systemami 

teleinformatycznymi  za  pomocą  protokołów  komunikacyjnych  i  szyfrujących  określonych  w 

obowiązujących  przepisach,  normach,  standardach  lub  rekomendacjach  ustanowionych  przez 

krajową jednostkę normalizacyjną lub jednostkę normalizacyjną Unii Europejskiej, to integracja z tymi 

innymi modułami byłaby banalnie prosta i osiągalna. 

Drugą  sprawą  jest  aspekt  ekonomiczny  -  Odwołujący  zadeklarował,  że  w  ramach  budżetu 

Zamawiającego  jest  w  stanie  wymienić  oprogramowanie  i  zapewnić  jego  serwis  i  mechanizm 

integracji zgodnie z treścią SIWZ/Żądania nr 1. Zamawiający nie zdaje sobie sprawy, że budżet 

utrzymania  systemu  w  wysokości  92  tysięcy  miesięcznie  jest  bardzo  wysokim  budżetem. 

Odwołujący świadczy swoje usługi w równie dużych a nawet większych jednostkach i nigdzie nie 

ś

wiadczy zbliżonych usług za tak wysokie stawki. To pokazuje skalę problemu i braku możliwości 

uzyskiwania konkurencyjnych ofert jaka występuje u Zamawiającego. 


W ocenie odwołującego, zamawiający wpadł „w pułapkę" uzależnienia się od przystępującego, 

przez co nie ma możliwości nabycia usług w trybie konkurencyjnym. Nie jest w stanie swobodnie 

kształtować  swojej  polityki  zamówień.  Jednocześnie  Odwołujący  zakwestionował  stanowisko 

zaprezentowane  przez  Zamawiającego  odnośnie  zarzutu  nr  1  i  związanego  z  nim  żądania 

dotyczącego  wprowadzenia  do  Załącznika  nr  5  -  Istotnych  dla  stron  postanowień  umowy 

określonych zapisów związanych z integracją (zobowiązania względem każdoczesnego 

wykonawcy zamówienia). 

Odwołujący wyjaśnił, iż zamawiający myli się twierdząc, iż są to żądania i zarzuty niezwiązane z 

przedmiotem  zamówienia.  Przeciwnie  -  dotyczą  one  tego  konkretnego  postępowania  i 

ukształtowanych w SIWZ (konkretnie w IPU) zobowiązań wykonawcy świadczącego utrzymanie 

tego systemu (objętego niniejszym zamówieniem). Sposób działania Zamawiającego i Wykonawcy, 

w  sposób  niejako  „zapobiegawczy",  prowadzą  do  sytuacji,  która  nazywa  się  „uzależnieniem 

Zamawiającego od jednego wykonawcy" - i tej właśnie kwestii dotyczą Rekomendacje Prezesa UZP, 

na  które  powołuje  się  Odwołujący  w  swoim  odwołaniu.  W  piśmie  procesowym  Zamawiający 

deprecjonuje ich treść, twierdząc, że „nie są one źródłem prawa a jedynie zaleceniami w tym zakresie 

i dotyczą w większości dostaw nowych systemów"   

Odwołujący podtrzymał swoje odwołanie w zakresie zarzutu 1 i żądania związanego z zarzutem 

1 w całości oraz żądanie związane z zarzutem 2 w zakresie żądania ewentualnego. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  przystąpił  wykonawca 

CompuGroup  Medical  Polska  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Lublinie. 

Przystępujący  nie  wniósł  sprzeciwu  wobec  uwzględnienia  przez  zamawiającego  zarzutów 

odwołania.  Wobec  żądań  nieuwzględnionych  przez  zamawiającego  przystępujący  poparł 

stanowisko zamawiającego i wniósł o oddalenia odwołania. 


Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

W związku z uwzględnieniem przez zamawiającego części zarzutów odwołania zgodnie z 

odpowiedzią  na  odwołanie  z  dnia  5  marca  2017  roku  i  brakiem  sprzeciwu  ze  strony 

przystępującego wobec uwzględnienia przez zamawiającego tychże zarzutów, Izba umorzyła 

zarzuty odwołania w tym zakresie na podstawie art. 186 ust. 3a w zw. z ust. 4a ustawy P.z.p., 

skierowała  na  rozprawę  i  rozpoznała  żądania  zawarte  na  stronie  10  i  11  odwołania  w 

brzmieniu: 

Dodanie w Załączniku nr 1 do wzoru Umowy, następujących zapisów w nowym Rozdziale 

IV: 

Rozdział IV: 

Wymagania dotyczące integracji: 

1. W terminie 14 dni od daty podpisania Umowy Wykonawca jest zobowiązany do dostarczenia 

Zamawiającemu: 

a) opisu technicznego sposobu, w jaki Oprogramowanie CliniNet i NetRaad realizuje Integrację 

z  systemami  Elektronicznej  Dokumentacji  Medycznej  i  e-usługami  (e-  rejestracja  -  usługa 

umożliwiająca  zarejestrowanie  pacjenta  na  wizytę  w  określonej  poradni  bądź  w  celu 

przeprowadzenia  określonego  badania,  e-konsultacje  -  usługa  umożliwiająca  przeprowadzenia 

konsultacji  stanu  zdrowia  metodą  zdalną,  z  dowolnego  miejsca  za  pośrednictwem  Internetu,  e-

wywiad - usługa umożliwiająca pacjentowi wypełnienie formularzy i ankiet dokumentacji medycznej 

metodą  zdalną,  za  pośrednictwem Internetu,  e-dokumentacja  - usługa umożliwiająca  pacjentowi 

dostępu  do  swojej  dokumentacji  medycznej  metodą,  zdalną,  za  pośrednictwem  Internetu,  e-

powiadomienia  -  usługa  zapewniająca  wysyłanie  automatycznych  powiadomień  dla  pacjenta  o 

zbliżających się terminach wizyt oraz innych zdarzeń medycznych, e-partner - usługa umożliwiająca 

lekarzom z Innych jednostek medycznych dostęp metodą zdalną, za, pośrednictwem Internetu do 


dokumentacji  medycznej  pacjentów,  e-obchód  -  usługa,  za  pomocą  której  tworzona  jest 

Indywidualna dokumentacja medyczna w postaci multimedialnego rekordu medycznego pacjenta, 

e- informator - usługa, której zadaniem jest udostępnienie usługi e-rejestracji za pomocą Infokiosków) 

czyli  dokumentację  techniczną  umożliwiającą  integrację  a  także  innych  informacji  dotyczących 

Integracji, które może w trakcie umowy wskazać Zamawiający a także sposobu dostępu do usług 

Integracji, wszystkich niezbędnych danych dostępowych oraz konfiguracyjnych. 

b) opisu stosowanych zabezpieczeń dotyczących Integracji 

W  razie  zmiany  powyższych  informacji  Wykonawca  z  30  dniowym  wyprzedzeniem 

poinformuje Zamawiającego o tych zmianach. 

Wykonawca  zobligowany  jest  do  udzielania  odpowiedzi  na  wszelkie  pytania 

Zamawiającego dotyczące integracji w terminie 3 dni od otrzymania zapytania 

W  trakcie  trwania  Umowy  Wykonawca  zapewni  wsparcie  techniczne  podmiotom 

wskazanym  przez  Zamawiającego,  które  będą  potrzebowały  uzyskać  możliwość  integracji  z 

oprogramowaniem CliniNet i NetRaad, w wymiarze 10 roboczodni w skali roku. 

W przypadku konieczności Wykonawca przeprowadzi testy integracji oprogramowania 

CliniNet  i  NetRaad  z  oprogramowaniem  wykorzystywanym  przez  zamawiającego,  w  zakresie 

obejmującym  poprawność wymiany  danych  po  stronie  systemu Wykonawcy. Wykonawca na  te 

czynności powinien przewidzieć dostępność dla Zamawiającego w wymiarze 10 roboczodni w skali 

roku. 

z  uwzględnieniem  korekty  z  dnia  14  marca  2017  roku,  tj.:  w  załączniku  nr  1  do  wzoru 

umowy, rozdz. IV „wymagania dotyczące integracji” w pkt 1, istniejący zapis miałby otrzymać 

brzmienie „w terminie 14 dni od otrzymania żądania Zamawiającego wykonawca dostarczył 

Zamawiającemu” oraz w pkt a poprzez zastąpienie sformułowania program CliniNet i NetRaad 

sfomułowaniem - system objęty zamówieniem, podobnie w pkt 4 i 5 żądania. 


Izba uznała odwołanie w tym zakresie za bezzasadne. 

Izba  uznała,  że  odwołujący  jest  uprawniony  do  korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej  w 

rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy P.z.p. 

Izba  podzieliła  stanowisko  zamawiającego,  iż  wskazane  żądanie  zdecydowanie  wykracza  poza 

usługę serwisową, jaką zamierza zlecić zamawiający, lecz dotyczy rozwoju systemu o funkcjonalności, 

których aktualny system nie posiada. Takie żądanie wykracza poza przedmiot zamówienia, którym jest 

usługa serwisowa. Przedmiot zamówienia nie obejmuje zakupu nowego systemu ani rozwoju obecnie 

posiadanego  o  nowe  moduły  bądź  nowe  integracje.  Przedmiotem  zamówienia  jest  serwis  już 

posiadanych funkcjonalności, stąd żądania dot. integracji z nowymi systemami, które obecnie nie są w 

ż

aden sposób określone i będą przedmiotem kolejnego postępowania są bezprzedmiotowe.  

Zasady sporządzania opisu przedmiotu zamówienia zostały określone w art. 29 i nast. ustawy P.z.p. 

Opis  przedmiotu  zamówienia  jest  niezbędny  dla  prawidłowego  ustalenia  wartości  zamówienia,  a  w 

konsekwencji  –  do  zastosowania  właściwego  trybu  udzielenia  zamówienia.  Odzwierciedla  on 

rzeczywiste  potrzeby  zamawiającego,  umożliwia  wykonawcy  obliczenie  ceny  oferty  oraz,  zgodnie  z 

zasadą  równego  traktowania  wykonawców,  zapewnia,  że  wszyscy  wykonawcy  rozumieją  opis 

przedmiotu zamówienia tak samo.  

Pomimo  konieczności  zachowania  zasady  uczciwej  konkurencji,  zamawiający  ma 

prawo opisać przedmiot zamówienia w sposób uwzględniający jego rzeczywiste potrzeby. To 

zamawiający,  jako  gospodarz  postępowania,  określa  zakres  zarówno  przedmiotowy,  jak  i 

podmiotowy,  charakteryzujący  cel,  jaki  zamierza  osiągnąć.  Zamawiający,  dokonując  opisu 

przedmiotu  zamówienia,  nie  ma  obowiązku  zapewnienia  możliwości  realizacji  przedmiotu 

zamówienia wszystkim podmiotom działającym na rynku danej branży.

 Prawie nigdy nie jest 

możliwe opisanie przedmiotu zamówienia, który w ten czy inny sposób nie odpowiada części 

wykonawcom,  a  niektórych  stawia  w  uprzywilejowanej  pozycji.  Warunkiem  prawidłowego 

przeprowadzenia  postępowania  jest  w  takim  przypadku  wyeliminowanie  sytuacji,  w  których 


dokonuje się opisu przedmiotu zamówienia w sposób uniemożliwiający udział w postępowaniu 

bez  uzasadnienia  w  obiektywnych  potrzebach  i  interesach  zamawiającego  oraz  sytuacji,  w 

której  uprzywilejowanie  danych  wykonawców  osiągnie  rozmiary  faktycznie  przekreślające 

jakąkolwiek konkurencję. Za naruszenie zasad uczciwej konkurencji nie można uznać sytuacji, 

w której oferty nie może złożyć każdy wykonawca z danej branży. 

Posiadany przez zamawiającego system podlega reżimowi ustawy z dnia 4 lutego 1994 

roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2016 roku, poz. 666 ze zm.), a zatem 

przystępującemu przysługuje ochrona wynikająca z przepisów tej ustawy. Podkreślić należy, 

ż

e przyznawanie ochrony prawnej ze względu na twórczość jest podstawową zasadą prawa 

autorskiego.  

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, prawo autorskie 

przysługuje  twórcy,  o  ile  ustawa  nie  stanowi  inaczej.  Ustawa  rozróżnia  prawa  autorskie 

osobiste  i  majątkowe,  przy  czym  w  stosunku  do  tych  drugich  twórcy  przysługuje  wyłączne 

prawo  do  korzystania  z  utworu  i  rozporządzania  nim  na  wszystkich  polach  eksploatacji. 

Podobnie jak właściciel rzeczy, twórca może z wyłączeniem innych osób korzystać z utworu, 

upoważniać  inne  osoby  do  takiego  korzystania  oraz  dokonywać  czynności  rozporządzania 

prawem  do  korzystania  z  utworu.  Cechą  prawa  własności  jest  sposób  kształtowania  jego 

treści:  właścicielowi  wolno  wszystko,  co  nie  zostało  mu  wyraźnie  zabronione.  Z  takim 

kształtowaniem  treści  prawa  łączymy  domniemanie  na  rzecz  jego  podmiotu,  że  dane 

uprawnienie  czy  dany  sposób  korzystania  z  rzeczy  przysługuje  temu  podmiotowi. 

Własnościowa koncepcja monopolu autorskiego rodzi podobne domniemanie. Oznacza to, że 

twórca utworu może przenieść autorskie prawa majątkowe na inną osobę, przy czym umowa 

przenosząca  te  prawa  obejmuje  wyłącznie  te  pola  eksploatacji,  które  są  w  niej  wyraźnie 

wymienione. Przeniesienie w drodze umowy autorskiego prawa majątkowego na danym polu 

eksploatacji jest uprawnieniem, a nie obowiązkiem twórcy. 

Zawarcie umowy mającej za przedmiot autorskie prawa majątkowe może nastąpić w 

wyniku  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  W  takim  przypadku  zawarta 

umowa  musi  odpowiadać  wymogom  zawartym  zarówno  w  ustawie  Prawo  zamówień 

publicznych, jak i przepisom Kodeksu cywilnego. Ustawa P.z.p. statuuje warunki, jakim winny 

odpowiadać zawierane na jej podstawie umowy, jak – przykładowo – forma umowy, zakres 

ś

wiadczenia  w  stosunku  do  zobowiązania  wykonawcy  zawartego  w  ofercie,  czas 

obowiązywania  itp.  Żaden  z  przepisów  ustawy  P.z.p.  (ani  wcześniejszej  ustawy  o 

zamówieniach  publicznych)  nie  nakłada  jednak  na  podmiot  zamawiający  obowiązku 

nabywania  w  drodze  umowy  uprawnienia  do  wykonywania  zależnego  prawa  autorskiego. 

Obowiązku takiego nie da się również wywieść z żadnego przepisu Kodeksu cywilnego. Wręcz 


przeciwnie – zawarta w art. 353

 K.c. zasada swobody umów umożliwia stronom zawierającym 

umowę  ułożenie  stosunku  prawnego  według  swego  uznania,  byleby  jego  treść  lub  cel  nie 

sprzeciwiały  się  właściwości  (naturze)  stosunku,  ustawie  ani  zasadom  współżycia 

społecznego. Oczywistym jest, że zasada swobody umów na gruncie zamówień publicznych, 

z uwagi na charakter tego rodzaju postępowań, nie może być w pełni realizowana, niemniej 

jednak  ograniczenie  jej  stosowania  może  wynikać  wyłącznie  z  ustawy.  Jak  już  wyżej 

wskazano, żaden z powszechnie obowiązujących przepisów prawnych nie statuuje obowiązku 

przenoszenia przez twórcę utworu na jego nabywcę zależnego prawa autorskiego.  

Tym  samym  nie  sposób  czynić  zamawiającemu  zarzutu  z  faktu,  iż  nie  posiada  on 

autorskich praw majątkowych do posiadanego systemu. Nie jest to również równoznaczne z 

tym, iż dla zapewnienia konkurencji winien on tak opisać przedmiot zamówienia, by umożliwić 

innym  wykonawcom  zaoferowanie  innego  systemu  lub  rozszerzenie  systemu  aktualnego  o 

takie funkcjonalności, których system nie posiada w sytuacji, gdy zamawiającego interesuje 

wyłącznie nabycie usługi serwisu posiadanego systemu. 

Izba  podkreśla,  że  zamawiający,  dokonując  opisu  przedmiotu  zamówienia  nie  ma 

obowiązku  opisywania  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  najbardziej  dogodny  dla 

ewentualnych wykonawców.  

Podkreślenia  wymaga,  iż  zasada  swobody  kontraktowania  ze  strony  wykonawcy 

doznaje  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  pewnych  ograniczeń. Wykonawca  przed 

terminem  złożenia  ofert  może  składać  wszelkie  propozycje  co  do  kształtu  i  brzmienia 

specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz postanowień umownych, które zamawiający 

zgodnie z własnymi interesami zawsze może, lecz nie musi uwzględnić. 

Powyższe  potwierdza  orzecznictwo  Zespołu  Arbitrów  i  Krajowej  Izby  Odwoławczej, 

m.in. wyrok ZA z dnia 28 czerwca 2000 roku (sygn.. akt UZP/ZO/0-602/00) oraz wyrok KIO z 

30 lipca 2012 roku (sygn.. akt KIO 1516/12), zgodnie z którym wskazanie w s.i.w.z. wymogów 

technicznych dotyczących przedmiot zamówienia trudnych do spełnienia przez odwołującego 

lub innego oferenta nie stanowi dostatecznej podstawy do uznania, że przedmiot zamówienia 

określony został w sposób naruszający zasadę z art. 7 ust. 1 ustawy P.z.p. 


Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.  

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 191 ust. 6 i 7 ustawy Pzp, czyli 

stosownie do wyniku postępowania.  

………………………………………