WYROK
z dnia 6 czerwca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Beata Konik
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 czerwca 2018
roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Kra
jowej Izby Odwoławczej w dniu 18 maja 2018 r. przez
wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia PROKOM Construction
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Sosnowcu i Er Grupa spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach w postępowaniu
prowadzonym przez Z
amawiającego Skarb Państwa - Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i
Autostrad w imieniu którego postępowanie prowadzi Generalna Dyrekcja
Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Opolu, przy udziale wykonawcy GRAMAR
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublińcu zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
orzeka
1. Oddala
odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia PROKOM Construction spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedziba w Sosnowcu i Er Grupa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Katowicach i zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 15 000 zł
00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia PROKOM
Construction spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedziba w Sosnowcu
i Er Grupa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
……………………………….
UZASADNIENIE
Zamawiający, Skarb Państwa – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w
imieniu którego postępowanie prowadzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Oddział w Opolu, prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na Zarządzanie Kontraktem i pełnienie nadzoru nad zadaniem pn.:
„Budowa obwodnicy m. Myślina w ciągu drogi krajowej nr 46". Numer referencyjny
postępowania: O.Op.D-3.2410.5.2017 (72). Ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w
Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 24.02.2018r. pod nr 2018/S 039-085734.
Odwołujący – wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
PROKOM Construction spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Sosnowcu i
Er Grupa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach – wniósł w dniu
18 maja 2018
r., do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, odwołanie od niezgodnej z
przepisami ustawy
Pzp czynności Zamawiającego polegającej na odrzuceniu jego oferty.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp poprzez niezasadne uznanie, że treść oferty
Odwołującego nie odpowiada treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia
(SIWZ);
2. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasady uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności z dnia 08 maja 2018 r. polegającej na odrzuceniu oferty
Odwołującego,
dokonania ponownego przeprowadzenia czynności badania i oceny oferty
Odwołującego,
uznania oferty odwołującego za ofertę najwyżej ocenioną, a w konsekwencji za ofertę
najkorzystniejszą.
Odwołujący wskazał, iż ma interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia,
ponieważ gdyby Zamawiający podejmował działania w zgodzie z dyspozycją Pzp, oferta
Odwołującego, zostałaby uznana za najwyżej ocenioną w ramach kryterium oceny ofert, a w
konsekwencji - po dokonaniu formalnej oceny i badania ofert -
za ofertę najkorzystniejszą.
Odwołujący może ponieść szkodę w postaci utraty zysku wygenerowanego wskutek
realizacji przedmiotowego zamówienia.
Odwołujący wskazał, że termin składania ofert upływał w dniu 8 marca 2018 r., oferty
złożyło dziesięciu wykonawców. W dniu 20 marca 2018 r. Zamawiający wezwał
Odwołującego w trybie art. 90 ust. 1a Pzp do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej
ceny. Odwołujący w piśmie z dnia 29 marca 2018 r. złożył wyjaśnienia w wymaganym
zakresie.
Zamawiający w dniu 24 kwietnia 2018 r. wezwał Odwołującego w trybie art. 87 ust. 1
Pzp do złożenia wyjaśnień dotyczących treści oferty. Odwołujący w piśmie z dnia 30 kwietnia
2018 r. złożył wyjaśnienia w wymaganym zakresie.
Na podstawie zgromadzonego w p
ostępowaniu materiału, Zamawiający uznał, że
treść oferty Odwołującego nie odpowiada treści SIWZ, a wyjaśnienia z dnia 30 kwietnia 2018
r. stanowiły niedozwoloną zmianę treści oferty. W związku z tą konkluzją, Zamawiający
zdecydował o odrzuceniu oferty Odwołującego w trybie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
W ocenie Odwołującego, przyjęta przez Zamawiającego ocena jest pozbawiona
podstaw tak natury prawnej, jak i faktycznej a sformułowana argumentacja nie znajduje
swojego odzwierciedlenia w treści przygotowanej przez Zamawiającego dokumentacji
przetargowej, co zostanie szczegółowo opisane i wykazane poniżej.
Zgodnie z uzasadnienie
m odrzucenia oferty Odwołującego z dnia 08 maja 2018 r.,
podstawą uznania oferty Odwołującego jako niezgodnej z SIWZ były następujące
okoliczności:
a)
Przedstawiony przez Odwołującego sposób kalkulacji ceny wykazuje, iż w okresie
przeglądów i rozliczenia projektu Odwołujący przewiduje zaangażowanie personelu
pomocniczego i biurowego na poziomie 1-
2 h godzin dziennie, gdzie Zamawiający
wymagał, aby zaangażowanie ww. personelu wynosiło 8 h dziennie w całym okresie
realizacji usługi (strona 3 uzasadnienia odrzucenia akapit drugi),
b)
Odwołujący nie zapewnia dostępności biura w całym okresie realizacji usługi (strona
3 akapit pierwszy zdanie pierwsze),
c)
Odwołujący wskazał, iż personel biurowy i pomocniczy w okresie przeglądów i
rozliczenia projektu będzie zaangażowany w inne przedsięwzięcia Odwołującego, co
zdaniem Zamawiającego jest niedopuszczalne (strona 3 akapit pierwszy zdanie
drugie),
d)
Odwołujący w sposób nieuprawniony w wyjaśnieniach z dnia 30 kwietnia 2018 r.
wprowadził obok personelu biurowego i pomocniczego nazwą grupową ..Dodatkowy
personel biurowy", która nie została przewidziana w SIWZ i ofercie (strona 3 akapit
trzeci),
e)
Odwołujący rzekomo w wyjaśnieniach z 30 kwietnia 2018 r. wprowadził w sposób
nieuprawniony nową tabelę kosztorysową, co „stanowi de facto zmianę treści oferty,
niedopuszczalną w świetle postanowień przepisu art. 87 ust. 1 Pzp in fine" (strona 3
akapit czwarty).
Odnosząc się powyższej argumentacji Odwołujący wskazał co następuje:
Ad a) Zakres zaangażowania personelu biurowego i pomocniczego przy realizacji
zamówienia.
Odwołujący wyjaśnił, że przedmiotowe zamówienie będzie realizowane w ramach dwóch
etapów (vide: § 3 wzoru umowy), tj.:
Etap 1 -
Okres wykonywania Robót;
Etap 2 -
Okres Przeglądów i Rozliczenia Kontraktu.
Zamawiający w dokumentacji przetargowej wymagał, aby wykonawca dysponował
zespołem: Kluczowych Ekspertów oraz innych Eksportów, a także personelem biurowym
oraz pomocniczym.
Pkt 2.1 OPZ stanowi, że:
„W celu realizacji zamówienia Konsultant zapewni odpowiedni:
Personel biurowy
Dla okresu wykonywania robót budowlanych min 1 osobę, np.: sekretariat, obsługa
techniczno - administracyjna itp.
Dla okresu przeglądów i rozliczenia Kontraktu min 1 osobę, np.: sekretariat, obsługa
techniczno - administracyjna itp.),
Personel pomocniczy
Dla okresu wykonywania robót budowlanych min 1 osobę, inne osoby niezbędne w czasie
realizacji usługi,),
Dla okresu przeglądów i rozliczenia Kontraktu (min 1 osobę, inne osoby niezbędne w czasie
realizacji usługi,) (...)"
Zamawiający wymagał, aby przy realizacji Etapu 1 (Etap wykonywania robót) wykonawca
dysponował ww. personelem w pełnym wymiarze czasu pracy etatu, natomiast na potrzeby
Etapu 2 (etap przeglądów oraz rozliczenia projektu) dysponował personelem w zakresie, w
jakim jest to niezbędne do realizacji zamówienia.
Powyższe wynika z następujących fragmentów dokumentacji przetargowej:
§ 11 ust. 3 Potencjał kadrowy i zasoby administracyjne
„W terminie do 7 dni od Daty rozpoczęcia świadczenia Usługi, Konsultant przekaże
Kierownikowi Projektu pierwszy Harmonogram Pracy Personelu Konsultanta (HPPK)
określający planowaną liczbę osób Personelu Konsultanta w każdym miesiącu świadczenia
Usług oraz uwzględniający terminy mobilizacji zasobów administracyjnych określonych w
Formularzu Cenowym w punktach od 1.1 do 1.4 i od 4.1 do 4.4 oraz terminy prowadzenia
działań promocyjnych, określonych w Formularzu Cenowym w punktach od 3.1 do 3.5."
Powyższy fragment wskazuje, że:
•
Wykonawca był zobowiązany określić zaangażowanie personelu w podziale na
miesiące z uwzględnieniem „zasobów administracyjnych" określonych w pkt 1.1.-1.4 (okres
realizacji robót) oraz pkt 4.1-4.4 (okres przeglądów i rozliczenia Kontraktu) Formularza
Cenowego -
wniosek: Zamawiający wyraźnie odróżnia zakres zaangażowania personelu na
potrzeby każdego z ww. etapów odrębnie; w przeciwnym razie Zamawiający nie zawarłby w
umowie ww. sformułowania.
Dalej:
§ 3 ust. 2 Terminy realizacji Umowy
„Konsultant zobowiązuje się świadczyć Usługę w terminie uwzględniającym:
Okres wykonywania Robót, który trwa od Daty Rozpoczęcia do daty wskazanej w
Ostatnim
Świadectwie Przejęcia (również w okresach zimowych w rozumieniu Kontraktu).
Okres Przeglądów i Rozliczenia Kontraktu, który trwa od daty wskazanej w Ostatnim
Świadectwie Przejęcia, do daty wystawienia Ostatecznego Świadectwa Płatności, tj. 15
miesięcy, z zastrzeżeniem § 4 ust.4 pkt f"
Z powyższego fragmentu wynika zdaniem Odwołującego, że:
•
Data graniczna p
omiędzy jednym a drugim etapem to data wskazana w ostatnim
świadectwie przejęcia; cała umowa jest realizowana do dnia wystawienia ostatecznego
świadectwa przejęcia;
•
Dla sprawy jest ważne to, że Zamawiający posługuje się pojęciem ostatnie oraz
ostateczne świadectwo przejęcia jako daty kończące poszczególne etapy.
Idąc dalej:
§ 13 ust. 6 i 7 Ogólne obowiązki Konsultanta
„6. Zamawiający, wymaga aby zatrudnione na podstawie umowy o pracę były również osoby
wykonujące czynności wchodzące w zakres obowiązków osób tworzących Personel Biurowy
oraz Personel Pomocniczy, tj.: czynności biurowe, administracyjne i organizacyjne wskazane
w pkt. 2.1. OPZ.
7. Wszystkie osoby, których dotyczy obowiązek zatrudnienia na podstawie umowy o pracę,
tj. wskazane w ust. 5 i
6, przez okres realizacji Usługi, do wydania OSTATNIEGO
Świadectwa Przejęcia, będą zatrudnione na podstawie umowy o pracę w wymiarze pełnego
etatu, tzn. będą pełnili obowiązki we wszystkie dni robocze w miesiącu (...)"
Z powyższego wynika, że:
•
Etap 1 kończy się w dacie wskazanej w OSTATNIM świadectwie przejęcia;
obowiązek zatrudnienia w wymiarze pełnego etatu ma miejsce do czasu wydania
OSTATNIEGO świadectwa przejęcia;
•
wniosek: brak obowiązku zatrudnienia na pełen etat personelu biurowego i
pomocniczego na etapie przeglądu oraz rozliczania Kontraktu.
Powyższe koresponduje z pkt 2.1 OPZ:
„Konsultant powinien tak zorganizować pracę Personelu Konsultanta oraz Personelu
biurowego i pomocniczego, aby uwzględnić godziny pracy określone w Umowie, zapisy
dotyczące godzin pracy zawarte w Warunkach Kontraktu na roboty, nad którymi sprawowany
będzie nadzór oraz ryzyko związane z dostosowaniem pracy do potrzeb między innymi z
rzeczywistym czasem pracy Wykonawcy Robót, zmniejszeniem intensywności prac w
okresach zimowych itp."
Odwołujący uwzględnił ww. okoliczności przy dokonywanej kalkulacji ceny ofertowej, o czym
świadczą następujące fragmenty wyjaśnień z dnia 29 marca 2018 r.:
•
Pkt 4 (strona 5): „dodatkowo zostanie zatrudniona jedna osoba w charakterze
personelu biurowego i jedna osoba w charakterze personelu pomocniczego. Osoby te będą
zatrudnione
na pełny etat na umowę o pracę. W okresie realizacji robót w pełnym zakresie
czasu pracy
na pełny etat do obsługi będzie skierowanych 6 osób. Pozwala to (...) zapewnić
funkcjonowanie biura codziennie przez minimum 8 godzin (...)"
•
Pkt 6 lit d (strona 7):
„w po z. 1.3 i 1.4 formularza ofertowego [okres realizacji robót -
przyp. wł.] przyjęto koszt zatrudnienia 1 osoby jako personel biurowy i jednej osoby jako
personel pomocniczy. Osoby te będą zatrudnione na umowę o pracę na pełny etat i w
okresie realizacj
i robót budowlanych będą w pełnym wymiarze godzin zaangażowane w
realizację usługi."
•
Pkt 6 lit e (strona 7): „w poz. 4.1 i 4.2 formularza ofertowego /okres przeglądów i
rozliczenia projektu -
przyp. wł.] przyjęto zatrudnienia 1 osoby jako personel biurowy i jednej
osoby jako personel pomocniczy. (...) W okresie przeglądów i rozliczania kontraktu, ze
względu na znaczące ograniczenie obowiązków przyjęto ich zaangażowanie w realizację
usługi na poziomie ok. 15% ich czasu pracy (ok. 1-2 godzin dziennie każda)."
W świetle powyższego przyjęta przez Zamawiającego argumentacja, że: „kalkulacja i
sposób obliczania ceny oferty jest oparta na zasadach i założeniach niezgodnych ze
specyfikacją istotnych warunków zamówienia; łączna kwota na personel biurowy i personel
pomocniczy została wyliczona przez wykonawcę wg kalkulacji za 1-2 godziny pracy dziennie,
nie zaś za 8 godzin, jak wymaga zamawiający" nie zasługuje na uwzględnienie. Odwołujący
zwrócił uwagę, iż Zamawiający udzielając np. odpowiedzi na pytanie nr 16 do SIWZ wskazał,
iż to „doświadczony Konsultant" powinien samodzielnie określić i oszacować zaangażowanie
poszczególnych członków personelu „których należy przewidzieć w bardziej lub mniej
ograniczonym zakresie z uwagi na specyfikę robót koniecznych do wykonania". Analiza
przywołanych fragmentów wyjaśnień Odwołującego w zestawieniu z wymaganiami
Zamawiającego określonymi w dokumentacji przetargowej wykazuje, iż są one poprawne
oraz zgodne z literalnymi, wyartykułowanymi, wymaganiami Zamawiającego.
W orzecznictwi
e wskazuje się, że niedopuszczalne jest interpretowanie przez
zamawiającego postawionych wymagań po złożeniu ofert i odpowiednie dostosowanie
przyjętej interpretacji pod poszczególnych wykonawców. Zamawiający najpierw precyzuje
swoje wymaganie w sposób jasny i klarowny, a dopiero po ich sprecyzowaniu i określeniu w
SIWZ bada oferty w oparciu o
postawione warunki (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 18
czerwca 2015 r.; sygn. akt KIO 1148/15).
W ocenie Odwołującego Zamawiający dokonał własnej interpretacji zapisów OPZ z
pominięciem kluczowych regulacji, których jest autorem. Odwołujący dokonując kalkulacji
ceny oraz przygotowując ofertę działał w dobrej wierze oraz w zaufaniu co do treści
udostępnionych
dokumentów.
Określanie
dodatkowych
warunków
(zapewnienie
pe
łnoetatowego zaangażowania personelu biurowego i pomocniczego na całym etapie
realizacji zamówienia) na tym etapie postępowania jest działaniem nieuprawnionym oraz
godzącym w zasadę równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji.
W świetle powyższego poczyniona powyżej argumentacja zasługuje na aprobatę, a
zarzut na uwzględnienie.
Ad pkt b) Zapewnienie dostępności biura.
Zamawiający zarzuca Odwołującemu, iż nie przewidział i nie skalkulował zapewnienia
dostępności biura Konsultanta w całym okresie realizacji usługi.
We wzorze umowy wskazano, że:
§ 24 Dodatkowe obowiązki Konsultanta
6) zapewnienia personelowi wszelkich warunków i środków, w tym biuro, sprzęt oraz środki
transportu i łączności „Konsultant zobowiązany jest do (…)” wymagane do wykonywania
obowiązków personelu Konsultanta w związku z realizacja Usługi."
Zgodnie z pkt 2.1 OPZ: „Konsultant powinien tak zorganizować pracę Personelu Konsultanta
oraz Personelu biurowego i pomocniczego, aby uwzględnić godziny pracy określone w
Umowie, zapisy d
otyczące godzin pracy zawarte w Warunkach Kontraktu na roboty, nad
którymi sprawowany będzie nadzór oraz ryzyko związane z dostosowaniem pracy do potrzeb
między innymi z rzeczywistym czasem pracy Wykonawcy Robót, zmniejszeniem
intensywności prac w okresach zimowych itp.
Personel biurowy ma za zadanie zapewnić pracę i dostępność biura Konsultanta w
minimalnym czasie od poniedziałku do piątku w godzinach 7 - 15 na wszystkich etapach
Kontraktu.
W zakres obowiązków osób tworzących Personel Biurowy oraz Personel Pomocniczy
wchodzi:
Prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem i funkcjonowaniem Biura i ieao
wyposażenia technicznego"
Dalej wskazano, że:
„W terminie 21 dni od daty rozpoczęcia Robót budowlanych, na okres realizacji robót
budowlanych oraz na okres 15 mi
esięcy od wydania ostatniego Świadectwa Przejęcia,
Konsultant zapewni pomieszczenia biurowe w odległości nie większej niż 10 km od terenu
budowy. W Okresie Przeglądów i Rozliczenia Kontraktu Konsultant może przewidzieć
zmniejszenie powierzchni biura i inną lokalizację stosownie do charakteru pracy w tych
okresach."
Z powyższego Odwołujący wywodzi, że:
•
Zamawiający nie określił w sposób szczegółowy w pkt 2.1 OPZ co rozumie pod
pojęciem zapewnienia pracy i dostępności biura przez personel biurowy i pomocniczy;
wywiedzenie intencji Zamawiającego jest jednakże możliwe przy dokonaniu analizy zapisów
dokumentacji przetargowej w sposób kompleksowy i całościowy - należy przez to rozumieć
podjęcie czynności związanych z utrzymaniem, funkcjonowaniem oraz wyposażeniem
technicznym biura; zapewnienie, aby biuro było dostępne (wykorzystywane do realizacji
zamówienia) przez personel Wykonawcy;
•
Z OPZ nie wynika, aby Zamawiający utożsamiał utrzymanie biura z koniecznością
przebywania w nim personelu biurowego i pomocniczeg
o w całym okresie realizacji
zamówienia;
•
Zamawiający przewidział, iż na etapie przeglądów oraz rozliczania Kontraktu biuro
będzie wykorzystywane z mniejszą intensywnością - dopuścił możliwość zmiany lokalizacji i
zmniejszenia powierzchni biura na tym
etapie „stosownie do charakteru pracy".
Odwołujący w wyjaśnieniach z dnia 29 marca 2018 r. w pkt 4 (strona 5) oraz pkt 6 lit. a oraz
lit.
e w sposób precyzyjny opisał w jaki sposób ww. dostępność będzie zapewniona w całym
okresie realizacji usługi. Powyższe założenia zostały potwierdzone w wyjaśnieniach z 30
kwietnia 2018 r. - pkt 1.
Odwołujący wskazuje, iż wbrew twierdzeniom Zamawiającego zadeklarował on dostępność
biura w całym okresie realizacji zamówieniach na zasadach opisanych w dokumentacji
przetargowej.
Sprostowania wymaga również fakt, iż Odwołujący w żadnym miejscu w
wyjaśnieniach nie wskazał, iż biuro będzie wykorzystywane do innego celu aniżeli realizacja
przedmiotowego zamówienia (mowa o zaangażowaniu personelu biurowego i
pomocniczego, a nie wykorzystywania biura na inne cele).
Przyjęta przez Zamawiającego argumentacja nie ma zatem odzwierciedlenia w
zaistniałym stanie faktycznym. Zamawiający wyciągnął wobec Odwołującego negatywne
konsekwencje w związku z okolicznościami, które nie miały miejsca i nie zostały
wyartykułowane przez Odwołującego w złożonych przez niego wyjaśnieniach. Powyższe
działanie jest krzywdzące oraz stawiające Odwołującego - jako słabszej strony postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego - w słabszej sytuacji, gdyż jest pozbawiony skutecznej
możliwości obrony swoich praw z uwagi na autorytarne działanie Zamawiającego.
W świetle powyższego poczyniona powyżej argumentacja zasługuje na aprobatę, a
zarzut na uwzględnienie.
Ad pkt c) Niedopuszczalność zaangażowania personelu w inne przedsięwzięcia.
Zamawiający wskazał, iż „w świetle SIWZ niedopuszczalne jest zaangażowanie Personelu
biurowego i pomocniczego do wykonywania innych prac powierzanych w ramach ogólnie
pojętej działalności pracodawcy."
Odwołujący zauważa, że Zamawiający na etapie prowadzonego postępowania nie określił
ww. zakazu. Zakaz taki istnieje, ale jedynie w stosunku do Kluczowych Ekspertów oraz
innych Ekspertów zaangażowanych w realizację zamówienia. Powyższe wynika z
następujących fragmentów wzoru umowy.
Cele
m zrozumienia istoty problemu wskazać należy, iż umowa rozróżnia trzy grupy członków
personelu Eksperci Kluczowi, Inni Eksperci oraz Personel biurowy i pomocniczy:
§ 1 Definicje:
„Ekspert Kluczowy fPersonel Kluczowy): ekspert, którego kwalifikacje zawodowe i
doświadczenie podlegają weryfikacji przez Zamawiającego zgodnie z ogłoszeniem o
zamówieniu
Inny Ekspert: ekspert skierowany przez Konsultanta do realizacji Umowy inny niż Ekspert
Kluczowy. 2
Personel biurowy i pomocniczy: personel, skierowany przez Konsultanta do realizacji
Umowy, zapewniający działanie Biura Konsultanta w pełnym zakresie opisanym w umowie i
Opisie Przedmiotu Zamówienia (OPZJ nie będący Personelem Konsultanta."
Zakaz podejmowania dodatkowych prac zarobkowych został ustanowiony w § 11 ust. 14
wzoru umowy i
brzmi następująco:
„Konsultant zobowiązuje się do zapewnienia, aby osoby wchodzące w skład Personelu
Kluczowego Konsultanta oraz inni Eksperci zatwierdzeni przez Kierownika Projektu w HPPK
do wykonywania Umowy (z wyłączeniem Technologa oraz innych Ekspertów, których
planowany czas pracy określony w zatwierdzonym HPPK, w danym miesiącu
kalendarzowym, nie przekracza 50% planowanego czasu pracy Inżyniera Kontraktu) nie
będą w okresie trwania Umowy podejmowali innych zajęć zarobkowych, niezwiązanych z
zakresem wykonywanych obowiązków w ramach Umowy, chyba że Zamawiający wyrazi na
to pisemną zgodę."
Powyższy zakaz nie dotyczy personelu biurowego i pomocniczego - co wynika wprost
z treści przywołanej regulacji, która odwołuje się do Ekspertów Kluczowych i Innych
Ekspertów.
Gdyby wolą Zamawiającego byłoby ustanowienie zakazu do wszystkich osób wchodzących
w skład personelu wykonawcy, powinien wprowadzić do wzoru umowy odpowiednie zapisy w
tym zakresie.
Mając na względzie powyższe uzasadnienie odrzucenia oferty Odwołującego jako
niezgodnej z S1WZ stanowi rażące naruszenie prawa oraz świadczy o nieznajomości
Zamawiającego własnej dokumentacji przetargowej.
Odwołujący wskazuje również, iż w przypadku pozostałych członków personelu sam
zakaz nie
ma charakteru bezwzględnego, gdyż Zamawiający może odmówić podjęcia innych
prac zarobkowych jedynie w sytuacji jeżeli spowodowałyby one konflikt interesów - vide: § 11
ust. 15 wzoru umowy.
W ocenie Odwołującego argumentacja ww. brzmieniu ma charakter absurdalny w
kontekście określonych we wzorze wymagań. Zdaniem Odwołującego powyższe działanie
stanowi rażące naruszenie przepisów Pzp.
Ad pkt d) Dodatkowa pozycja nieprzewidziana w SIWZ i ofercie.
Zamawiający stoi na stanowisku, iż:
„W wyjaśnieniach z dnia 30 kwietnia 2018 r. Wykonawca wprowadził obok Personelu
biurowego i Personelu Pomocniczego grupę osób nazwaną „Dodatkowy Personel Biurowy"
nieprzewidzianą ani w SIWZ, ani w złożonej ofercie."
Odnosząc się do powyższego Odwołujący informuje, co następuje. Odwołujący
potwierdza, iż na potrzeby złożonych wyjaśnień posłużył się omyłkowo słowem „dodatkowy"
niemniej jednak faktyczna intencja Odwołującego wynikała wprost ze złożonych wyjaśnień,
gdzie Odwołujący wskazał, iż tabela stanowi rozbicie pkt 2.2. Formularza Cenowego, który
zawierał koszt świadczenia usługi w okresie przeglądów oraz rozliczenia Kontraktu.
Udzielona odpowiedź była wynikiem zapytania Zamawiającego z dnia 24 kwietnia 2018 r.
Abstrahując od powyższego Odwołujący wskazuje, i z w pkt 2.1 OPZ przewidziano
możliwość posłużenia się DODATKOWYM personelem biurowym i pomocniczym:
„W celu realizacji zamówienia Konsultant zapewni odpowiedni: (...)
„3) Personel pomocniczy
Dla okresu
wykonywania robót budowlanych min 1 osobę, inne osoby niezbędne w
czasie real
izacji usługi,),
Dla okresu przeglądów i rozliczenia Kontraktu (min 1 osobę, inne osoby niezbędne w
czasie realizacji usługi.), niezbędny do właściwego wykonania przedmiotu zamówienia."
Odwołujący wskazał, iż Zamawiający przewidział w SIWZ możliwość zaangażowania w
realizację zamówienia dodatkowego personelu - jeżeli będzie to niezbędne dla właściwego
wykonania przedmiotu zamówienia. Powyższe po raz kolejny pokazuje, iż Zamawiający
podjął decyzję o odrzuceniu oferty Odwołującego bez wcześniejszej weryfikacji własnej
dokumentacji przetargowej.
Odwołujący podkreśla, iż o niezgodności oferty z treścią SIWZ nie świadczy
nieprawidłowość o charakterze formalnym czy też sposób prezentacji informacji sprzeczny z
oczekiwaniami Zamawiającego, ale niezgodność o charakterze merytorycznym, która nie ma
miejsca w przedmiotowym stanie faktycznym. Zamawiający wyciąga sprzecznie,
niewynikające z literalnego brzmienia SIWZ wnioski.
Zgodnie z orzecznictwem KIO:
„Art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. stanowi, iż Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, jeśli jej
treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art.
87 ust. 2 pkt 3 p.z.p. (...) niezgodność treści oferty ma dotyczyć wymagań merytorycznych,
kt
óre zostały określone w SIWZ." (KIO 206/18).
Zate
m ww. okoliczność nie może stanowić podstawy do uznania oferty Odwołującego
jako niezgodnej z S1WZ.
Ad pkt e) Wprowadzenie nowej tabeli kosztowej.
Zamawiający sformułował wniosek, że Odwołujący wprowadził w wyjaśnieniach z dnia
30 kwietnia 2018 r. nową tabelę kosztową „niedopuszczalną w świetle postanowień przepisu
art. 87 ust. 1 Pzp in fine."
Odwołujący wskazał, iż działanie Zamawiającego jest dla niego całkowicie
niezrozumiałe. Przedmiotowa tabela nie jest tabelą NOWĄ tabelą kosztową, ale stanowi
rozbicie poz. 2.2. formularza cenowego -
co zostało jasno i wyraźnie zakomunikowane w
treści składanych wyjaśnień („14/formularzu cenowym, zgodnie ze wzorem przygotowanym
przez Zamawiającego, w poz. 2.2 należało uwzględnić koszt zarządzania i nadzoru w
okresie prz
eglądów i rozliczenia Kontraktu. Poniżej przedstawiamy wyliczenie.
Po
wyższe z kolei wynikało z treści zapytania Zamawiającego skierowanego do
Odwołującego z dnia 24.04.2018 r., gdzie Zamawiający w akapicie drugim i trzecim na
stronie pierwszej odniósł się do sposobu kalkulacji ceny, o którym mowa w pkt 6 e
pierwotnych wyjaśnień, który odnosił się właśnie do ww. pozycji. Odwołujący celem
wykazania prawidłowości przyjętych kalkulacji dokonał szczegółowego rozbicia
przedmiotowej pozycji.
W pkt 15.3 IDW
wskazano, że „Dodatkowo Wykonawca przeprowadzi właściwe analizy
i w cenach ryczałtowych (dział 2, poz. 2.1 i 2.2) uwzględni odpowiednią ilość wszystkich
ekspertów i specjalistów tak, aby zapewnić sprawną realizację umowy." - przedstawiona
tabela miała stanowić dowód przeprowadzonych analiz kalkulacji, czego zdaje się nie
zauważać Zamawiający.
Nie jest to zatem nowa tabela kosztowa, ale uszczegółowiona tabela kosztowa
wynikająca z samej treści oferty.
Argumentacja Zamawiającego w ww. brzmieniu nie zasługuje zatem na aprobatę, a
odwołanie powinno zostać uwzględnione.
Podsumowując powyższe argumenty Odwołujący wskazał, iż przyjęta przez
Zamawiającego podstawa odrzucenia oferty Odwołującego nie znajduje podstaw natury
prawnej oraz faktycznej. Zamawiający powołuje się na niezgodność oferty Odwołującego z
wymaganiami, które nie zostały przez niego wyartykułowane w dokumentacji przetargowej.
To z kolei pozwala na sformułowanie stanowiska, iż Zamawiający analizując złożone przez
Odwołującego wyjaśnienia nie skonfrontował ich z literalnym brzmieniem całej dokumentacji
przetargowej, a
jedynie wybranych fragmentów OPZ.
Zauważenia wymaga, iż działanie Zamawiającego podejmowane w toku postępowania
przetargowego oraz na etapie badania i oceny ofert jest niekonsekwentne i nielogiczne. Na
etapie przygotowywania ofert Zamawiający tak w formułowanej dokumentacji, jak i w
udzielanych odpo
wiedziach do SIWZ pozostawiał wykonawcom swobodę co do sposobu
kalkulacji oraz metod realizacji zamówienia powołując się na to, iż „doświadczony Konsultant'
będzie posiadał wiedzę w tym zakresie (tak: odpowiedź na pytanie 16 czy pytanie 8). Z kolei
na etap
ie badania i oceny ofert Zamawiający dokonuje restrykcyjnej oceny składanych przez
Odwołującego oświadczeń wyciągając wnioski z nich nie wynikające oraz nadinterpretując
fakty i okoliczności przywoływane przez Odwołującego - w konsekwencji uznając, iż oferta
Odwołującego jest sprzeczna z SIWZ. Powyższe działanie nie zasługuje na aprobatę - i tak
jak zostało wskazane już powyżej w treści niniejszego odwołania - w sposób rażący narusza
art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp oraz art. 7 ust. 1 Pzp.
W ocenie Odwołującego zarzuty odwołania zasługują na uwzględnienie. Zaniechanie
zaaprobowania przedstawionych w niniejszym odwołaniu argumentów będzie prowadzić
Zamawiającego, jak i inne podmioty prowadzące postępowania w reżimie Pzp, do
przekonania, iż mają możliwość dokonywania - bez żadnych konsekwencji prawnych -
własnej interpretacji warunków realizacji umowy na etapie badania i oceny ofert. W
konsekwencji Zamawiający zawsze, kiedy w jego przekonaniu uzna za słuszne, będzie miał
możliwość eliminacji oferty wykonawcy jako niezgodnej z jego oczekiwaniami. Powyższe
będzie stoi w sprzeczności z zasadą, iż Zamawiający jako gospodarz postępowania oraz
beneficjent środków publicznych jest zobowiązany w sposób jasny i zrozumiały dokonywać
opisu przedmiotu zamówienia (art. 29 ust. 1 Pzp). Odwołujący przywołał również stanowisko
KIO wyrażone w wyrokach o sygn. KIO 18/18, KIO 2651/17.
Pismem z dnia 1 czerwca 2018 r. Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie
domagając się oddalenia odwołania w całości. Zamawiający wskazał, co następuje.
Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Zgodnie z Opisem Przedmiotu Zamówienia (dalej: „OPZ"), pkt 2.1. „Personel
Konsultanta”, zapisano:
„W celu realizacji zamówienia Konsultant zapewni odpowiedni: (...)
Personel biurowy
Dla okresu wykonywania robót budowlanych min. 1 osobę, np.: sekretariat, obsługa
techniczno
— administracyjna itp.
Dla okresu przeglądów i rozliczenia Kontraktu min. 1 osobę, np. sekretariat, obsługa
techniczno
— administracyjna itp.)
Personel pomocniczy
Dla okresu wykonywania rob
ót budowlanych min. 1 osobę, inne osoby niezbędne w
czasie realizacji usługi,),
Dla okresu przeglądów i rozliczenia Kontraktu (min. 1 osobę, inne osoby niezbędne w
czasie realizacji usługi,), niezbędny do właściwego wykonania przedmiotu zamówienia.
W zakre
s obowiązków osób tworzących Personel Biurowy oraz Personel Pomocniczy
wchodzi:
Przyjmowanie korespondencji i potwierdzanie tego faktu
Prowadzenie rejestrów korespondencji przychodzącej i wychodzącej
Nadawanie numerów korespondencji wychodzącej
Obsługa urządzeń biurowych
Odbieranie telefonów zewnętrznych i łączenie rozmów z poszczególnymi
pracownikami Biura Inżyniera
Systematyczna obsługa poczty e-mail Konsultanta
Archiwizowanie korespondencji i dokumentów kontraktowych w tym wykonywanie
kopii (scany)
zgodnie z przyjętym systemem
Wydawanie pism i dokumentów Wykonawcom, Zamawiającemu i stronom trzecim
Przygotowanie pism i dokumentów do wysyłki za pośrednictwem poczty lub kuriera
(pakowanie, adresowanie, opłacanie, nadanie)
Przyjmowanie wszystkich interes
antów, informowanie ich o możliwościach
załatwienia sprawy i skierowanie do właściwej osoby
Dostarczanie Inżynierowi Kontraktu/lR bieżącej korespondencji
Przekazywanie zadekretowanych pism i dokumentów poszczególnym osobom
Współpraca z personelem w zorganizowaniu Rad Budowy i innych spotkań
Prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem i funkcjonowaniem Biura i jego
wyposażenia technicznego
Personel biurowy ma za zadanie zapewnić pracę i dostępność biura Konsultanta w
minimalnym czasie od poniedziałku do piątku w godzinach 7-15 na wszystkich etapach
Kontraktu. ”
Pkt. 2.2.1. „Biuro Konsultanta", akapit 6
„Konsultant zobowiązany jest zapewnić (np. dostarczyć, wynająć) oraz zorganizować,
urządzić, wyposażyć i utrzymywać, na własny koszt biuro na potrzeby Personelu Konsultanta
i Perso
nelu biurowego i pomocniczego (…)
„Biuro może być wykorzystywane wyłącznie do pełnienia usługi”
W dniu 21 maja 2018 r. wykonawca GRAMAR spółka z ograniczona
odpowiedzialnością z siedzibą w Lublińcu zgłosił przestąpienie do przedmiotowego
postepowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Ponadto w postanowieniach projektu umowy zawarto:
§ 1 „Definicje"
Personel biurowy i pomocniczy: personel, skierowany przez Konsultanta do realizacji
Umowy, zapewniający działanie Biura Konsultanta w pełnym zakresie opisanym w umowie i
Opisie Przedmiotu Zamówienia (OPZ) niebędący Personelem Konsultanta.
§ 13
„ 6. Zamawiający, wymaga aby zatrudnione na podstawie umowy o pracę były również
osoby wykonujące czynności wchodzące w zakres obowiązków osób tworzących Personel
Biurowy oraz Personel Pomocniczy, tj.: czynności biurowe, administracyjne i organizacyjne
wskazane w pkt, 2.1. OPZ
7. Wszystkie osoby, których dotyczy obowiązek zatrudnienia na podstawie umowy o
pracę, tj. wskazane w ust. 5 i 6, przez okres realizacji Usługi, do wydania ostatniego
Świadectwa Przejęcia, będą zatrudnione na podstawie umowy o pracę w wymiarze pełnego
etatu, tzn. będą pełnili obowiązki we wszystkie dni robocze w miesiącu (..
Powyższe zapisy zdaniem Zamawiającego są precyzyjne i jednoznaczne.
Stąd, odnosząc się bezpośrednio do poszczególnych punktów odwołania, wskazać
należy:
1. W zakresie zaangażowania personelu biuroweqo i pomocniczego przy realizacji
zamówienia:
Całkowicie błędny jest wniosek odwołującego się o tym, by Zamawiający określał
dodatkowe warunki, inne niż w OPZ, dotyczące „zapewnienia pełnoetatowego
zaangażowania personelu biurowego i pomocniczego na całym etapie realizacji zamówienia”
a) Jak wyżej wskazano pełnoetatowe zatrudnienie na umowę o prace minimum dwóch
osób, to jest minimum jednej osoby Personelu Biurowego oraz minimum jednej osoby
Personelu pomocniczego, wymagane jest wyłącznie przez okres realizacji Usługi, do
wydania Ostatniego Świadectwa Przejęcia (§ 13 ust. 6 w zw. z ust. 7 projektu umowy).
b)
Po wydaniu Ostatniego Świadectwa Przejęcia, to jest na Etapie 2 — w Okresie
Przeglądów i Rozliczenia Kontraktu, zatrudnienie w wymiarze pełnego etatu nie jest
wymagane. Niemniej Personel biurowy ma za zadanie zapewnić pracę i dostępność biura
Konsultanta w
minimalnym czasie od poniedziałku do piątku w godzinach 7-15 na wszystkich
etapach Kontraktu (pkt 2.1. OPZ in fine). Stąd — zgodnie z zapisami ust. 2 pkt. 2.1. OPZ - w
Okresie Przeglądów i Rozliczenia Kontraktu Konsultant ma zapewnić minimum dwie osoby,
t
o jest minimum jedną osobę Personelu Biurowego oraz minimum jedną osobę Personelu
pomocniczego tak, aby osoby te zapewniały pracę i dostępność biura Konsultanta w
minimalnym czasie od poniedziałku do piątku w godzinach 7-15 na wszystkich etapach
Kontraktu.
Innymi słowy: osoby te mogą być zatrudnione na etatach cząstkowych ale w takim
wymiarze, by łącznie zapewniały pracę i dostępność biura minimum 8 godzin dziennie (od
7.00 do 15.00) od poniedziałku do piątku.
2. Odnosząc się do argumentacji opartej na analizie zakresu obowiązków Personelu
biurowego w okresie Przeglądów i Rozliczenia Kontraktu, Zamawiający wskazuje, iż: W
całym okresie trwania Kontraktu obowiązki Personelu biurowego i Personelu pomocniczego
są tożsame:
Przyjmowanie korespondencji i potwierdzanie tego faktu
Prowadzenie rejestrów korespondencji przychodzącej i wychodzącej
Nadawanie numerów korespondencji wychodzącej
Obsługa urządzeń biurowych
Odbieranie telefonów zewnętrznych i łączenie rozmów z poszczególnymi
pracownikami Biura Inżyniera
Sy
stematyczna obsługa poczty e-mail Konsultanta
Archiwizowanie korespondencji i dokumentów kontraktowych w tym wykonywanie
kopii (scany) zgodnie z przyjętym systemem
Wydawanie pism i dokumentów Wykonawcom, Zamawiającemu i stronom trzecim
Przygotowanie pism i
dokumentów do wysyłki za pośrednictwem poczty lub kuriera
(pakowanie, adresowanie, opłacanie, nadanie)
Przyjmowanie wszystkich interesantów, informowanie ich o możliwościach
załatwienia sprawy i skierowanie do właściwej osoby
Dostarczanie Inżynierowi Kontraktu/lR bieżącej korespondencji
Przekazywanie zadekretowanych pism i dokumentów poszczególnym osobom
Współpraca z personelem w zorganizowaniu Rad Budowy i innych spotkań
Prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem i funkcjonowaniem Biura i jego
wyposażenia technicznego (pkt 2.1. OPZ)
Zgodnie z § 1 umowy „Definicje” Personel biurowy i pomocniczy to personel,
skierowany przez Konsultanta do realizacji Umowy, zapewniający działanie Biura
Konsultanta w pełnym zakresie opisanym w umowie i Opisie Przedmiotu Zamówienia (OPZ)
niebędący Personelem Konsultanta.
Odwołujący natomiast redukuje zadanie Personelu biurowego zapewnienia pracy i
dostępności biura Konsultanta w minimalnym czasie od poniedziałku do piątku w godzinach
15, obejmujące pełen zakres obowiązków wymienionych w pkt 2.1 .OPZ, do tylko jednej
czynności, tj.' prowadzenia spraw związanych z utrzymaniem i funkcjonowaniem Biura i jego
wyposażenia technicznego. Jednocześnie całkowicie pomija wszystkie pozostałe czynności
tego personelu, które wymagają osobistej obecności w Biurze Konsultanta (np.,
przyjmowanie wszystkich interesantów informowanie ich o możliwościach załatwienia sprawy
i skierowanie do właściwej osoby, odbiór korespondencji).
Odnośnie wykorzystywania Biura konsultanta przez osoby wykonujące
obowiązki wynikające z umowy wskazać należy:
Zgodnie z pkt. 2.2.1 akapit 6 Biuro może być wykorzystywane wyłącznie do pełnienia
usługi.
Jak wskazano powyżej, Personel biurowy oraz Personel pomocniczy ma za zadanie
zapewnić pracę i dostępność biura Konsultanta w minimalnym czasie od poniedziałku do
piątku w godzinach 7-15 na wszystkich etapach Kontraktu.
W godzinach tych Personel biurowy oraz Personel pomocniczy mają wykonywać
obowiązki wymienione w pkt. 2.1 OPZ (szczegółowo opisane w punktach 1 i 2 powyżej).
W odniesieniu do dołączenia przez Odwołującego sie dodatkowych wyliczeń:
Do oferty Odwołujący załączył jako jej integralną część, „Formularz cenowy”, w którym
podał wyliczenie konkretnych kwot w odniesieniu między innymi do Biura Konsultanta,
Personelu biurowego oraz Personelu pomocniczego.
Natomiast w wyjaśnieniach z 30 kwietnia 2018 r. wprowadził obok Personelu
biurowego i personelu pomocniczego grupę osób nazwaną „Personel pozostały Dodatkowy
Personel biurowy” (Ad. 3 wyjaśnień z 30.04.2018 r.). Terminem „Personel pozostały -
Dodatkowy Pers
onel biurowy" posłużono się w wyjaśnieniach dwukrotnie: w tabeli oraz w
opisie, co wyklucza omyłkowość tak użytego sformułowania.
Jak wskazano powyżej, w pkt. 2.1 OPZ Zamawiający określił: „ W celu realizacji
zamówienia Konsultant zapewni odpowiedni: (.. s)
Personel biurowy
Dla okresu wykonywania robót budowlanych min. 1 osobę, np.: sekretariat, obsługa
techniczno
— administracyjna itp.
Dla okresu przeglądów i rozliczenia Kontraktu min. 1 osobę, np. sekretariat, obsługa
techniczno
— administracyjna itp.)
Personel pomocniczy
Dla okresu wykonywania robót budowlanych min. 1 osobę, inne osoby niezbędne w
czasie realizacji usługi),
Dla okresu przeglądów i rozliczenia Kontraktu (min. 1 osobę, inne osoby niezbędne w
czasie realizacji usługi,)”
Z powyższego jednoznacznie i precyzyjnie wynika, że posłużenie się zwrotem „inne
osoby niezbędne w czasie realizacji usługi” jest definicją osób wchodzących w skład
Personelu pomocniczego umożliwiającą jego odróżnienie od osób tworzących zespół
Personelu biurowego.
Brak jest natomiast jakichkolwiek
zapisów dających możliwość posłużenia się
DODATKOWYM personelem biurowym i pomocniczym.
W świetle przytoczonych przepisów powszechnie obowiązującego prawa oraz zapisów
SIWZ postępowanie Odwołującego jednoznacznie stanowi naruszenie art. 87 ust. 1 pzp.
Niezależnie od powyższego podkreślić należy, co następuje:
Zgodnie z § 1 projektu umowy „Definicje", Personel biurowy i pomocniczy to personel,
skierowany przez Konsultanta do realizacji Umowy, zapewniający działanie Biura
Konsulta
nta w pełnym zakresie opisanym w umowie i Opisie Przedmiotu Zamówienia (OPZ)
niebędący Personelem Konsultanta.
Ekspert kluczowy (Personel Kluczowy) to natomiast ekspert, którego kwalifikacje
zawodowe i doświadczenie podlegają weryfikacji przez Zamawiającego zgodnie z
ogłoszeniem o zamówieniu.
Inny Ekspert to zaś ekspert skierowany przez Konsultanta do realizacji Umowy inny niż
Ekspert Kluczowy.
Eksperci kluczowi i Inni Eksperci tworzą Personel Konsultanta.
Koszt zatrudnienia Personelu biurowego oraz koszt Personelu pomocniczego
(personelu przewidzianego do prowadzenia Biura Konsultanta) został ujęty w ofercie
Odwołującego w dwóch odrębnych pozycjach tabeli (pozycje 4.3 i 4.4 formularza cenowego).
Natomiast w wyjaśnieniach z 30 kwietnia 2018 r. Odwołujący dodaje pozycję „Personel
pozostały — Dodatkowy Personel biurowy” i rozbija pozycję z oferty dotyczącą kosztów
Ekspertów Kluczowych i pozostałych (Personelu Konsultanta), których obowiązki nie
obejmują zadań związanych z biurem. Jednocześnie samodzielnie formułuje zakres
obowiązków „Personelu pozostałego — Dodatkowego Personelu biurowego” tożsamy z
zadaniami Personelu biurowego i Personelu pomocniczego i wyjaśnia że Dodatkowy
Personel biurowy stanowi uzupełnienie Personelu uwzględnionego w poz. 4.3 i 4.4
Formul
arza ofertowego (wyjaśnienie Ad.3). Działanie takie jest niekonsekwentne i sprzeczne
z zapisami SIWZ.
Podkreślenia w tym miejscu ponownie wymaga fakt, iż mimo jednoznacznych zapisów,
że to Personel biurowy i pomocniczy ma za zadanie zapewnić pracę i dostępność biura
Konsultanta w minimalnym czasie od poniedziałku do piątku w godzinach 7-15 na wszystkich
etapach Kontraktu, Odwołujący usiłuje przerzucić powyższe zadanie na inne osoby,
zobowiązane zgodnie z OPZ do wykonywania całkowicie odmiennego zakresu czynności: W
piśmie z 29 marca 2018 r. wskazuje: „obowiązek funkcjonowania Biura przez 8 godzin
wyłącznie na potrzeby usługi będzie realizowany np. poprzez zaangażowanie pozostałych
Ekspertów w okresie przeglądów i rozliczeń”
„Eksperci będą wykonywać swoją pracę w Biurze Konsultanta, zapewniając jego
codzienne funkcjonowanie. Oprócz Personelu biurowego i pomocniczego (...
przewidziano zatrudnienie Dodatkowego Personelu biurowego do obsługi Biura
Konsultanta. Jego zadaniem będzie między innymi zapewnienie funkcjonowania i
dostępności Biura, a także wykonywanie czynności techniczno — administracyjnych i
obsługa sekretariatu”
Jednocześnie Odwołujący usiłuje wliczyć koszty osób wykonujących czynności
Personelu biurowego i pomocniczego w koszty usług świadczonych przez Ekspertów.
Powyższe potwierdza w treści uzasadnienia odwołania. Tymczasem niedopuszczalne jest
przerzucanie kosztów dotyczących zatrudnienia Personelu biurowego i pomocniczego do
innej pozycji, w której zgodnie z SIWZ winny być ujęte tylko i wyłącznie koszty Ekspertów.
Dla pozostałych uczestników postępowania było to oczywiste i nie dokonywali tego
typu zabiegów niedopuszczonych zapisami SIWZ.
Reasumując powyższe brak jest JAKICHKOLWIEK podstaw do stwierdzenia
naruszenia w niniejszym postepowaniu przepisu art. 89 ust. 1 pkt
2 Pzp. Każda czynność
Zamawiającego wykonana została prawidłowo i zgodnie z przepisami powszechnie
obowiązującego prawa.
Naruszenie art. 7 ust. 1 Pzp.
W związku z tym, że Odwołujący nie uzasadnił zarzutu, nie sposób odnieść się w
odpowiedzi na odwołanie do tak sformułowanego twierdzenia.
Tym niemniej podkreślić należy że KAŽDY z 9 pozostałych Wykonawców, którzy złożyli
oferty w przedmiotowym postępowaniu, zrozumieli zapisy SIWZ zgodnie z literalnym
zapisem SIWZ i złożyli oferty prawidłowe.
Odwołujący natomiast dowolnie i wybiórczo żonglując zapisami OPZ i projektu umowy,
nieudolnie usiłuje skomplikować ich precyzyjne i jednoznaczne postanowienia tak, by
ostatecznie, całkowicie niezasadnie, powołać się na zasadę rozstrzygania wątpliwości na
korzyść Wykonawcy.
Przeciwnie -
przyjęcie toku rozumowania Odwołującego za prawidłowy j dokonanie
wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej naruszyłoby zasadę zachowania uczciwej
konkurencji i równego traktowania pozostałych wykonawców, również z powodu jak niżej:
W formularzu cenowym, Zamawiający w pozycji 2.2 dla usług nadzoru i zarządzania na
Etapie 2 zastrzegł, że kwota pozycji nie może być niższa niż 15 % wartości całego działu
2. Odwołujący wycenił pozycję 2.2 na kwotę minimalnie przekraczającą próg 15 0/0.
W toku kolejnych wyjaśnień Odwołujący oświadczył że część pozycji 2.2. dotyczy
również pracy „Dodatkowego Personelu biurowego" - zatem osób które nie świadczą usług
nadzoru i zarządzania — nie stanowią ani Personelu Kluczowego ani Innych Ekspertów.
Taka interpretacja prowadzi do wniosku, że faktyczna kwota którą Odwołujący
zamierza przeznaczyć na usługi nadzoru i zarządzania na Etapie 2, czyli na pracę Personelu
Kluczowego i Innych Ekspertów, jest znacząco niższa i nie spełnia obowiązkowego progu 15
% całego działu 2.
Reasumując - Zdaniem Zamawiającego to właśnie przyjęcie toku rozumowania
prezentowanego przez
Odwołującego prowadziłoby do naruszenia zasady uczciwej
konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Odwołujący tworzy bowiem na własne
potrzeby nowe, niewynikające ani z powszechnie obowiązującego prawa ani z zapisów
SIWZ zasady i wymagania, które — przy ich zastosowaniu w niniejszym postępowaniu —
stworzyłyby nierówne szanse dla poszczególnych uczestników.
W związku z powyższym dokonując czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
Zamawiający postąpił zgodnie z przepisami ustawy PZP i w żaden sposób nie naruszył
zapisów zawartych w art. 89 ust. 1 pkt 2 PZP ani też art. 7 ust. 1 Pzp. Uwzględniając
argumentację przedstawioną w niniejszej odpowiedzi na odwołanie, bezspornym jest iż
zarzuty stawiane Zamawiającemu przez Odwołującego się nie znajdują odzwierciedlenia w
rzeczywistości.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego oraz stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu rozprawy,
oraz przedłożone dowody, ustaliła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna
z przesłanek ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust.
2 ustawy Pzp.
Odw
ołujący wykonawca wykazał interes we wniesieniu odwołania o którym mowa w
art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba stwierdziła skuteczność zgłoszonego przez wykonawcę GRAMAR spółka z
ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą w Lublińcu przystąpienia do udziału w
przedmiotowym postepowaniu odwoławczym w charakterze uczestnika postępowania.
Jak wynika z dokumentacji postępowania zgodnie z postanowieniem 15.3 Tomu I
SIWZ, zawierającego Instrukcję dla wykonawców (IDW), w rozdziale 15 „Opis sposobu
obliczenia ceny oferty”: Każda cena jednostkowa zawarta w Ofercie powinna obejmować
całkowity koszt wykonania danej pozycji w przyjętej jednostce czasu/ilości rozliczenia w
Formularzu cenowym. Dodatkowo Wykonawca przeprowadzi właściwe analizy i w cenach
ryczałtowych (dział 2, pozycje 2.1, 2.2) uwzględni odpowiednią ilość wszystkich ekspertów i
specjali
stów tak, aby zapewnić sprawną i terminową realizację umowy.
Natomiast z Opisu przedmiotu zamówienia (OPZ) wynika, ze Wykonawca zwany jest
również Konsultantem i będzie pełnić funkcję Inżyniera. Ponadto w OPZ znalazły się
postanowienia, zgodnie z którymi:
„2.1.Personel Konsultanta
Nadzór nad realizacją Kontraktu będzie powierzony osobom wskazanym w Ofercie
Konsultanta oraz osobom zaakceptowanym przez Kierownika Projektu zgodnie z
obowiązującymi przepisami prawa i procedurami kontraktowymi.
W celu realizac
ji zamówienia Konsultant zapewni odpowiedni:
Personel Konsultanta (Eksperci Kluczowi, Inni Eksperci,),
Personel biurowy
Dla okresu wykonywania robót budowlanych min 1 osobę, np.: sekretariat, obsługa
techniczno - administracyjna itp.
Dla okresu przegl
ądów i rozliczenia Kontraktu min 1 osobę, np.: sekretariat, obsługa
techniczno - administracyjna itp.),
Personel pomocniczy
Dla okresu
wykonywania robót budowlanych min 1 osobę, inne osoby niezbędne w czasie
realizacji usługi,),
Dla okresu przeglądów i rozliczenia Kontraktu (min 1 osobę, inne osoby niezbędne w czasie
realizacji usługi,),
niezbędny do właściwego wykonania przedmiotu zamówienia.
W zakres obowiązków osób tworzących Personel Biurowy oraz Personel Pomocniczy
wchodzi:
Przyjmowanie korespondencji i potwierdzanie tego faktu,
Prowadzenie rejestrów korespondencji przychodzącej i wychodzącej,
Nadawanie num
erów korespondencji wychodzącej,
Obsługa urządzeń biurowych,
Odbieranie telefonów zewnętrznych i łączenie rozmów z poszczególnymi
pracown
ikami Biura Inżyniera,
Systematyczna obsługa poczty e-mail Konsultanta,
Archiwizowanie korespondencji i dokumentów kontraktowych w tym wykonywanie
kopii (scany) zgodnie z przyjętym systemem,
Wydawanie pism i dokumentów Wykonawcom, Zamawiającemu i stronom trzecim,
Przygotowanie pism i dokumentów do wysyłki za pośrednictwem poczty lub kuriera
(pakowanie, adresowanie, opłacenie, nadanie),
Przyjmowanie wszystkich interesantów, informowanie ich o możliwościach
załatwienia sprawy i skierowanie do właściwej osoby,
Dostarczanie Inżynierowi Kontraktu/IR bieżącej korespondencji,
Przekazywanie zadekretowanych pism i dokumentów poszczególnym osobom,
Współpraca z personelem w zorganizowaniu Rad Budowy i innych spotkań,
Prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem i funkcjonowaniem Biura i jego
wyposażenia technicznego.
(…) Konsultant powinien tak zorganizować pracę Personelu Konsultanta oraz Personelu
biurowego i pomocniczego, aby uwzględnić godziny pracy określone w Umowie, zapisy
dotyczące godzin pracy zawarte w Warunkach Kontraktu na roboty, nad którymi sprawowany
będzie nadzór oraz ryzyko związane z dostosowaniem pracy do potrzeb między innymi z
rzeczywistym czasem pracy Wykonawcy Robót, zmniejszeniem intensywności prac w
okresach zimowych itp.
Inżynier Kontraktu oraz pozostałe osoby powinny być dostępne na każde zasadne wezwanie
Zamawiającego lub Wykonawcy Robót.
Personel biurowy ma za zadanie zapewnić pracę i dostępność biura Konsultanta w
minimalnym czasie od poniedziałku do piątku w godzinach 7 – 15 na wszystkich etapach
Kontraktu.
”
W pkt 2.1.1 i 2.1.2 Zamawiający wskazał, że w zakresie Kluczowych Ekspertów
w
ymagania dotyczące Personelu Kluczowego zostały podane w Tomie I, Rozdziale 1, punkt
7.2.3.) b) SIWZ, natomiast w zakresie Innych Ekspertów Zamawiający zawarł postanowienia,
że nie wymaga wraz z ofertą przedłożenia kandydatów na te stanowiska oraz że: „Celem
zapewnienia należytego wykonania usługi, w sytuacji gdy zajdzie potrzeba, Konsultant
zapewni na etapie realizacji usługi ekspertów z następujących branż:
Inspektorów Nadzoru specjalności inżynieryjnej: mostowej, drogowej, kolejowej,
wyburzeniowej;
Inspektor Nadzoru specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń:
telekomunikacyjnych, cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i
kanalizacyjnych, elektrycznych i elektroenergetycznych;
Specjalista ds.:, nadzoru geotechnicznego, nadzoru geologicznego w zakresie
posadowienia obiektów budowlanych, nadzoru przyrodniczego i ochrony środowiska,
inżynierii ruchu, kontaktów ze społecznością i promocji, umów z podwykonawcami,
dostawcami i usługodawcami, współpracy i umów z gestorami sieci,
sprawozdawczości;
Geodeta w zakresie geodezyjnej obsługi inwestycji, Prawnik, Archeolog, inni w razie
potrzeby,
Innych według potrzeb.”
We wzorze umowy znajdują się następujące definicje:
Ekspert Kluczowy (Personel Kluczowy): ekspert,
którego kwalifikacje zawodowe i
doświadczenie podlegają weryfikacji przez Zamawiającego zgodnie z ogłoszeniem o
zamówieniu.
Inny Ekspert: ekspert skierowany przez Konsultanta do realizacji Umowy inny niż
Ekspert Kluczowy.
Personel biurowy i pomocniczy: personel, skierowany przez Konsultanta do realizacji
Umowy, zapewniający działanie Biura Konsultanta w pełnym zakresie opisanym w
umowie i Opisie Przedmiotu Zamówienia (OPZ) nie będący Personelem Konsultanta.
Ponadto w § 13 „Ogólne obowiązki Konsultanta” wzoru umowy, zawarto następujące
postanowienia:
„6.
Zamawiający, wymaga aby zatrudnione na podstawie umowy o pracę były
również osoby wykonujące czynności wchodzące w zakres obowiązków osób tworzących
Personel Biurowy oraz Pe
rsonel Pomocniczy, tj.: czynności biurowe, administracyjne i
organizacyjne wskazane w pkt. 2.1. OPZ.
Wszystkie osoby, których dotyczy obowiązek zatrudnienia na podstawie
umowy o pracę, tj. wskazane w ust. 5 i 6, przez okres realizacji Usługi, do wydania
ostatniego Świadectwa Przejęcia, będą zatrudnione na podstawie umowy o pracę w
wymiarze pełnego etatu, tzn. będą pełnili obowiązki we wszystkie dni robocze w miesiącu, z
zastrzeżeniem iż Zamawiający dopuszcza:
pełnienie funkcji specjalisty ds. roszczeń i specjalisty ds. rozliczeń przez tą samą
osobę. Technolog, przez okres realizacji usługi, do wydania ostatniego Świadectwa
Przejęcia, zatrudniony będzie w wymiarze nie mniejszym niż ½ etatu.
Konsultant zobowiązuje się przez cały okres realizacji Usługi, do wydania
ostatniego Świadectwa Przejęcia, utrzymywać stan ciągłości zatrudnienia na podstawie
umowy o pracę na zasadach opisanych w ust. 7. W przypadku rozwiązania stosunku pracy w
trakcie obowiązywania niniejszej Umowy z którąkolwiek z osób zatrudnionych na podstawie
umowy o pracę, o których mowa w ust. 5 lub 6, Konsultant będzie zobowiązany niezwłocznie
do wyznaczenia na to miejsce nowej, innej osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę,
w wymiarze nie mniejszym niż wynikający z zasad określonych w ust. 7 na okres nie krótszy
niż do końca realizacji Usługi do wydania ostatniego Świadectwa Przejęcia. W przypadku, o
którym mowa powyżej, wyznaczenie danej osoby do realizacji Usługi musi nastąpić w
terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia umowy z poprzednio zatrudnioną
osobą.”
Pismem z dnia 20 marca 2018 r. Zamawiający wezwał Odwołującego w trybie art. 90
ust. 1a i art. 87 ust. 1 ustawy Pzp
do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny oraz do wyjaśnienia
treści oferty, w szczególności w następującym zakresie:
Czy Wykonawca uwzględnił wszystkie wymagania w zakresie personelu konsultanta
zgodnie z pkt 2.1 OPZ? W pkt 2.1 Formularza cenowego
– „Okres realizacji robót”
przyjęto ryczałtowe wynagrodzenie, w związku z tym Zamawiający zwrócił się o
szczegółową kalkulację wysokości wynagrodzenia określonego w ww. pozycji
kosztorysowej.
Jakie czynniki lub wyjątkowo sprzyjające warunki wykonywania zamówienia dostępne
dla Wykonawcy wpłynęły na wynagrodzenie ryczałtowe określone w pkt 2.1.
Formularza cenowego
– okres realizacji robót (koszty w ofercie Odwołującego
wynoszą 600.000 zł netto, natomiast średnia arytmetyczna wszystkich złożonych
ofert wynosi 1.444.812,35
zł netto)?
Czy Wykonawca uwzględnił w ofercie zatrudnienie personelu kluczowego
wskazanego na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze godzin zgodnie z §13
ust. 5 projektu umowy?
W jaki sposób Wykonawca ma zamiar zorganizować pracę personelu konsultanta
o
raz personelu biurowego i pomocniczego, aby uwzględnił godziny pracy określone w
Umowie, zapisy dotyczące godzin pracy zawarte w Warunkach Kontraktu na roboty,
nad którymi sprawowany będzie nadzór oraz ryzyko związane z dostosowaniem
pracy do potrzeb między innymi z rzeczywistym czasem pracy Wykonawcy robót,
zmniejszeniem intensywności praz w okresach zimowych itp.?
Czy Wykonawca uwzględnił wszystkie obowiązki konsultanta w zakresie działań
promocyjnych zgodnie z pkt 2.5 OPZ. Zamawiający zwrócił się o wyjaśnienie jakie
czynniki lub wyjątkowo sprzyjające warunki wykonywania zamówienia dostępne dla
wykonawcy wpłynęły na wynagrodzenie „Działania promocyjne Razem” (koszty w
ofercie Odwołującego to 17.400 zł netto, a średnia arytmetyczna wszystkich
złożonych ofert to 43.207,10 netto)?
Czy Wykonawca uwzględnił wszystkie koszty administracyjne zgodnie z pkt 2.2, 2.3 i
2.4 OPZ. Zamawiający zwrócił się o wyjaśnienie jakie czynniki lub wyjątkowo
sprzyjające warunki wykonania zamówienia dostępne dla wykonawcy wpłynęły na
wynagrodzenie kosztów administracyjnych w czasie trwania usługi (suma pozycji 1 i 4
Formularza cenowego) (koszty w ofercie Dowołującego to 159.050,00 zł netto, a
średnia arytmetyczna wszystkich złożonych ofert to 448.156,60 zł netto)?
W szczególności Zamawiający zwrócił się o wyjaśnienie zaoferowanej ceny za 1
miesiąc pracy personelu biurowego – 500 zł netto i 500 zł netto personelu pomocniczego
(pozycje 4.1 i 4.2 Formularza
cenowego). W związku z wymaganiem Zamawiającego aby
personel biurowy i pomocniczy był zatrudniony na podstawie umowy o pracę oraz
obowiązującym prawem zapewnienia minimalnego wynagrodzenia, Zamawiający zwrócił się
o wyjaśnienie sposobu wyceny i wyjaśnienie czy i w jaki sposób oferta Wykonawcy
uwzględnia wszystkie koszty związane z zatrudnieniem na umowę o pracę i minimalnym
wynagrodzeniem.
Pismem z dnia 29 marca 2018 r.
Odwołujący w zakresie pytania 4 wyjaśnił, że
p
rzewiduje zaangażowanie Kluczowych Ekspertów w pełnym wymiarze godzin, codziennie w
okresie realizacji robót budowlanych. Pozostali Eksperci będą angażowani w miarę potrzeby,
w zakresie tematów w jakich się specjalizują. Eksperci w szczególności będą pełnili funkcję
doradczą dla Kluczowych Ekspertów Konsultanta. Do czynności dla których wymagane są
uprawnienia według odrębnych przepisów (np. inspektorzy nadzoru budowlanego wg prawa
budowlanego) będą pełnili swoje obowiązki w sposób bezpośredni (np. wypełniając
obowiązki nałożone przez prawo budowlane dla samodzielnych funkcji w budownictwie).
Dodatkowo zostanie zatrudniona jedna osoba w charakterze Personelu biurowego i jedna
osoba w charak
terze Personelu pomocniczego. Osoby te będą zatrudnione na pełny etat na
umowę o pracę. W okresie realizacji robót osoby te będą w pełnym czasie swojej pracy
zaangażowane w ramach realizacji usługi. Oznacza to, iż łącznie w okresie realizacji robót w
pełnym zakresie czasu pracy na pełny etat do obsługi, będzie skierowanych sześć osób, co
pozwoli
w pełni na zorganizowanie pracy Konsultanta w taki sposób, aby zapewnić nadzór
nad robotami w trybie wielozmianowym (w razie potrzeby), pracę w dni wolne od pracy (w
miarę potrzeb), zapewnić funkcjonowanie biura codziennie przez minimum 8 godzin oraz
wykonywanie innych obowiązków zgodnie z umową na świadczenie usługi Konsultanta.
Należy tu zwrócić uwagę Ponadto ww. osoby będą wspierane przez pozostałych Ekspertów
według rzeczywistych potrzeb i uzgodnienia z Zamawiającym.
Odpowiadając na pytanie nr 6 Odwołujący wyjaśnił, że w ofercie uwzględniono
wszystkie koszty opisane w
pkt 2.2, 2.3 oraz 2.4 OPZ. Odwołujący wskazał, iż
zidentyfikowana przez Zamawiającego różnica w wycenie pozycji dotyczącej kosztów
administracyjnych wynika z wysokiej marży lub wysokości kosztów ogólnych przyjętych przez
pozostałych wykonawców. Członkowie konsorcjum stworzonego przez Odwołującego są
mikro
przedsiębiorcami, gdzie występuje płaska struktura zatrudnienia. Stąd, w stosunku do
dużych podmiotów z rozbudowaną strukturą zarządzania, koszty działalności są
zde
cydowanie niższe co ma odzwierciedlenie w proponowanych cenach.
Odwołujący wyjaśnił szczegółowo co ujęto w ramach kosztów pozycji 1 i 4
Formularza ofertowego. Wskazano m.in., ze w pozycji 1.3 i 1.4 formularza ofertowego
przyjęto koszt zatrudnienia 1 osoby jako personel biurowy i jednej osoby jako personel
pomocniczy. Osoby te będą zatrudnione na umowę o pracę na pełny etat i w okresie
realizacji robót budowlanych będą w pełnym wymiarze godzin zaangażowane w realizację
usługi. W pozycji 4.1 koszt zatrudnienia 1 osoby jako personel biurowy i jednej osoby jako
personel pomocniczy. Osoby te będą zatrudnione na umowę o pracę na pełny etat. W
okresie przeglądów i rozliczania kontraktu, ze względu na znaczące ograniczenie
obowiązków, przyjęto ich zaangażowanie w usługi na poziomie ok. 15% ich czasu pracy (ok.
1 do 2 godzin dziennie każda). W pozostałym czasie pracy będą one wykonywały inne prace
powierzone w ramach działalności pracodawcy. Obowiązek funkcjonowania Biura przez 8
godzin
wyłącznie na potrzeby usługi będzie realizowany np. poprzez zaangażowanie
pozostałych Ekspertów w okresie przeglądów i rozliczeń.
Pismem z dnia 24 kwietnia 2018 r. Zamawiający działając na podstawie art. 87 ust. 1
ustawy Pzp ponownie zwrócił się do Odwołującego o wyjaśnienie treści złożonej oferty w
następującym zakresie:
Na jakiej podstawie wykonawca zamierza angażować Ekspertów do obsługi biura
konsultanta?
W jaki sposób wykonawca wycenił ekspertów wykonujących obowiązki związane z
obsługą biura w treści Formularza cenowego?
W związku z przykładowym podaniem Ekspertów jako osób kierowanych do obsługi
biura obok personelu biurowego, pomocniczego (sfomułowanie „np. poprzez
zaangażowanie pozostałych ekspertów”) dokładne wskazanie, jakie inne osoby i na
jakiej postawie wykonawca zamierza skierować do obsługi biura.
W jaki sposób wykonawca wycenił czynności osób, o których mowa w ust. 4) –
innych niż personelu biura – w treści Formularza cenowego.
Pismem z dnia 30 kwietnia 2018 r. Odwołujący wyjaśnił, że okres przeglądów i
rozliczeń jest to etap realizacji w którym praca Personelu Konsultanta w przeważającym
stopniu jest pracą stacjonarną, tj. wykonywaną w biurze. Przewidziano, iż w tym czasie praca
ta będzie się odbywała w Biurze Konsultanta. Tym samym, niezalenie od pracy personelu
biurowego; będzie zapewniona praca Biura i jego pełna dostępność. Eksperci nie będą
wykonywali czynności biurowych przypisanych dla personelu biurowego wykonującego
czy
nności techniczno — administracyjne i obsługujące sekretariat. Eksperci będą
wykonywać swoją pracę w Biurze Konsultanta, zapewniając jego codzienne funkcjonowanie.
Oprócz Personelu biurowego i pomocniczego, których koszt zatrudnienia został ujęty w poz.
4,3 i 4.4 Formularza cenowego, przewidziano zatrudnienie Dodatkowego Personelu
biurowego do obsługi Biura Konsultanta. Jego zadaniem będzie między innymi zapewnienie
funkcj
onowanie i dostępności Biura, a także wykonywanie czynności techniczno —
administracyjnych i obsługa sekretariatu (jako uzupełnienie Personelu uwzględnionego w
poz. 4.3 i 4 4 Formularza ofertowego). Koszt jego zatrudnienia
ujęto w poz. 2.2 — tabela pkt
1 ppkt 2. Jak ws
kazano ilość czasu jego zaangażowania, wraz z czasem Personelu
biurowego i pomocniczego uwzględnionego w poz. 4.3 i 4.4. Formularza ofertowego,
wystarcza samoistnie na zapewnienie pracy i dostępności Biura od poniedziałku do piątku od
godziny 7.00 do 15.00 niezależnie od czasu pracy Ekspertów. (…)
Pismem z dni
a 8 maja 2018 r. Zamawiający poinformował Odwołującego o
odrzuceniu jego oferty podając następujące uzasadnienie faktyczne i prawne. W toku
badania ofert Zamawiający
stosownie do przepisu art. 90 ust. 1
a Pzp, zwrócił się do
Wykonawcy o udzielenie
wyjaśnień, w tym o wskazanie, w jaki sposób ustalono cenę za 1
m-
c pracy Personelu biurowego i pomocniczego w wysokości 500,00 zł w okresie od
wystawienia Świadectwa Przejęcia do Ostatecznego Świadectwa Płatności. W odpowiedzi z
dnia 29 marca br. w zakresi
e dotyczącym ww. zagadnienia (Ad. pkt 6 e)) Wykonawca podał:
„W pozycji 4.1 i 4.2 formularza ofertowego przyjęto koszt zatrudnienia 1 osoby jako personel
biurowy i jednej osoby jako personel pomocniczy. Osoby te będą zatrudnione na umowę na
pełny etat. W okresie przeglądów i rozliczania kontraktu, ze względu na znaczące
ograniczenie obowiązków, przyjęto ich zaangażowanie w realizację usługi na poziomie ok.
15% ich czasu pracy (ok. 1 do 2 godzin dziennie każda). W pozostałym czasie pracy będą
one wykonywały inne prace powierzone w ramach działalności pracodawcy. (...) obowiązek
funkcjonowania Biura przez 8 godzin wyłącznie na potrzeby usługi będzie realizowany np.
poprzez zaangażowanie pozostałych Ekspertów w okresie przeglądów i rozliczeń."
Analiza cytowany
ch wyżej informacji wskazała na prawdopodobieństwo, iż treść
oferty Wykonawcy nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wobec
czego Zamawiający - pismem z dnia 24 kwietnia br. zażądał od Wykonawcy wyjaśnień na
podstawie art. 87 ust. 1 Pzp.
Odpowiedzią z 30.04.2018 r. Wykonawca w formie tabelarycznej przedstawił nowe
wyliczenie pozycji. 2.2. formularza cenowego, w pozycji „Stanowisko” pod nr 2. wpisując:
„Personel pozostały - Dodatkowy Personel biurowy". Dodatkowo wyjaśnił, iż w okresie
przeglądów i rozliczeń przewidziano, iż praca Personelu Konsultanta będzie odbywała się w
Biurze Konsultanta. „Tym samym, niezależnie od pracy personelu biurowego, będzie
zapewniona pra
ca Biura i jego dostępność" (Ad1). Dalej, w punkcie Ad 3) Wykonawca podał:
„Eksperci będą wykonywać swoją pracę w Biurze Konsultanta, zapewniając jego codzienne
funkcjonowanie. Oprócz Personelu biurowego i pomocniczego, (...), przewidziano
zatrudnienie Dodatkowego Personelu biurowego do obsługi Biura Konsultanta". Wykonawca
następnie określił zakres obowiązków „Dodatkowego Personelu biurowego" oraz opisał, iż:
„Jak wykazano ilość czasu jego zaangażowania, wraz z czasem Personelu biurowego i
pomocniczego uwzględniono w poz. 4.3 i 4.4. formularza ofertowego (...)".
Zgodnie z t
reścią pkt 2.1. Opisu Przedmiotu Zamówienia (OPZ) „Personel
Konsultanta", będącego częścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia, „(...) Personel
biurowy ma za zadanie zapewnić pracę i dostępność biura Konsultanta w minimalnym czasie
od poniedziałku do piątku w godzinach 7-15 na wszystkich etapach Kontraktu".
Postanowienie pkt 2.2.1 Opisu Przedmiotu Zamówienia (OPZ) stanowi natomiast, iż biuro
Konsultanta „może być wykorzystywane wyłącznie do pełnienia usługi".
W wyjaśnieniach jednoznacznie wskazano, iż obowiązek funkcjonowania Biura przez
8 godzin wyłącznie na potrzeby usługi w okresie przeglądów i rozliczeń będzie realizowany
poprzez zaangażowanie Ekspertów. Eksperci będą wykonywać swoją pracę w Biurze
Konsultanta, zapewniając jego codzienne funkcjonowanie (Ad. pkt 6 e) wyjaśnień z
29.03.2018 r., Ad 1) i Ad. 3) wyjaśnień z 30.04.2018 r.). Wykonawca założył bowiem, iż w
okresie przeglądów i rozliczania kontraktu, ze względu na znaczące ograniczenie
obowiązków, zaangażowanie Personelu biurowego i Personelu pomocniczego w realizację
usługi wyniesie ok. 15% ich czasu
pracy (ok. 1 do 2 godzin dziennie każda) i w pozostałym
czasie pracy będą one wykonywały inne prace powierzone w ramach działalności
pracodawcy (Ad. pkt 6 e) wyjaśnień z 29.03.2018 r.).
Powyższe jest sprzeczne z ww. zapisami pkt. 2.1. i 2.2.1 OPZ, w których
sprecyzowano, iż to nie Eksperci a Personel biurowy ma za zadanie zapewnić dostępność
biura Konsultanta. Ponadto -
wobec okoliczności, iż biuro Konsultanta, obsługiwane przez
Personel
biurowy i Personel pomocniczy zapewniający pracę i dostępność biura w
minimalnym czasie od poniedziałku do piątku w godzinach 7-15 na wszystkich etapach
Kontraktu, może być wykorzystywane wyłącznie do pełnienia usługi, to w świetle SIWZ
niedopuszczalne jes
t zaangażowanie Personelu biurowego i Personelu pomocniczego, do
wykonywania innych prac
powierzonych w ramach ogólnie pojętej działalności pracodawcy.
W konsekwencji powyższego kalkulacja i sposób obliczania ceny oferty jest oparta na
zasadach i
założeniach niezgodnych ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia;
łączna kwota na Personel biurowy i Personel pomocniczy została wyliczona przez
Wykonawcę wg kalkulacji za 1-2 godziny pracy dziennie, nie zaś za 8 godzin, jak wymagał
tego Zamawiający.
W wyjaśnieniach z 30 kwietnia 2018 r. Wykonawca wprowadził obok Personelu
biurowego i Personelu pomocniczego grupę osób nazwaną „Dodatkowy Personel biurowy”
nieprzewidzianą ani w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ani w złożonej ofercie
(Ad. 3 wyj
aśnień z 30.04.2018 r.).
Wprowadzenie nowej grupy osób oraz przedstawienie nowych tabel kosztorysowych,
stanowi de facto zmianę w treści oferty, niedopuszczalną w świetle postanowień przepisu art.
87 ust. 1 pzp in fine.
W związku z powyższym Zamawiający, działając na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2
Pzp, odrzucił ofertę Odwołującego, ponieważ jej treść nie odpowiada treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia.
Izba
zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności wskazać należy, że odwołanie dotyczy czynności
Zamawiającego dokonanej pismem z dnia 8 maja 2018 r., tj. odrzucenia oferty Odwołującego
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp jako niezgodnej z treścią SIWZ i argumentacji
prawne
j i faktycznej w tym piśmie zawartej. Stąd też skład orzekający uznał, że wszelkie
nowe argumenty
dotyczące kwestii niezachowania przez Odwołującego ustanowionych
przez Zamawiającego w Formularzu cenowym limitów procentowych, przywołane przez
Zamawiającego, a które nie zostały przez niego wskazane w treści pisma z dnia 8 maja 2018
r. informującego o odrzuceniu oferty Odwołującego nie zasługują na rozpoznanie, gdyż są
nowymi okolicznościami stanowiącymi podstawę odrzucenia jego oferty, nieznanymi
Odwołującemu w dniu wnoszenia odwołania.
Niezależnie od powyższego skład orzekający doszedł do przekonania, że odwołanie
zasługuje na oddalenie z następujących powodów.
Realizacja przedmiotu umowy podzielona została przez Zamawiającego na dwa
etapy, tj. etap I
– okres wykonywania robót budowlanych oraz etap II – okres przeglądu i
rozliczenia kontraktu. Spór między stronami dotyczy sposobu zapewnienia przez
Odwołującego funkcjonowania biura w okresie przeglądu i rozliczenia kontraktu.
Z udzielonych przez Odwołującego wyjaśnień pismem z dnia 30 kwietnia 2018 r.
wynika bowiem bezspornie, że z uwagi na fakt, iż w okresie rozliczeń praca Personelu
konsultanta jest w przeważającym stopniu wykonywana stacjonarnie, w biurze, niezależnie
od pracy personelu biurowego będzie zapewniona praca biura i jego pełna dostępność.
Jednocześnie Odwołujący wyjaśnił, że Eksperci nie będą wykonywali czynności biurowych
przypisanych dla personelu biurowego wykonującego czynności techniczno –
administracyjne i obsługującego sekretariat (vide: pkt Ad.1) wyjaśnień). Eksperci będą
wykonywać swoją pracę w biurze zapewniając jego codzienne funkcjonowanie. Oprócz
personelu biurowego i pomocniczego przewidziano zatrudnienie dodatkowego personelu
biurowego do obsługi biura konsultanta. Jego zadaniem będzie m.in. zapewnienie
funkcjonowania i dostępności biura, a także wykonywanie czynności techniczno –
administracyjnych i obsługa sekretariatu. Ilość czasu zaangażowania tego dodatkowego
personelu wraz z ilością czasu zaangażowania personelu biurowego i pomocniczego
wystarcza na zapewnienie pracy i dostępności biura od poniedziałku do piątku w godzinach
15.00, niezależnie od czasu pracy Ekspertów (vide: pkt Ad. 3) wyjaśnień).
Mając na uwadze powyższe, a także treść postanowień SIWZ, w tym OPZ i wzoru
umowy, skład orzekający doszedł do przekonania, że Zamawiający słusznie ocenił, iż treść
oferty Odwołującego nie odpowiada treści SIWZ. Bezspornym jest, że w pkt 2.1 OPZ zdanie
ostatnie Zamawiający zawarł wymóg, aby to personel biurowy zapewnił pracę i dostępność
biura konsultanta
w minimalnym czasie od poniedziałku do piątku w godzinach 7 – 15 na
wszystkich etapach kontraktu
, zatem również w okresie przeglądu i rozliczenia kontraktu.
Nawet jeśli – na co powołuje się w treści odwołania Odwołujący – zgodnie z postanowieniami
wzoru umowy,
w okresie po wystawieniu ostatniego Świadectwa Przejęcia wykonawca nie
ma obowiązku zatrudnienia personelu biurowego i personelu pomocniczego na umowę o
pracę w wymiarze pełnego etatu, nie zmienia to faktu, że zgodnie z przywołanym powyżej
postanowieniem OPZ, w okresie przeglądu i rozliczenia zapewnienie pracy i dostępności
biura nadal ma być realizowane przez personel biurowy i pomocniczy w wyznaczonych
godzinach.
W ocenie składu orzekającego różnica w sposobie realizacji tego postanowienia w
stosunku do pierwszego etapu polegać ma na tym, że o ile w etapie I pracę i dostępność
biura zapewniać mają min. 2 osoby jednocześnie tj. min 1 osoba jako personel biurowy i min.
1 osoba jako personel pomocniczy, to na etapi
e II obowiązek ten może być realizowany
jednocześnie przez 1 z tych osób i osoby te mogą się wymieniać, niemniej jednak stale, tj.
przez cały czas otwarcia biura w godz. 7.00-15.00, obecna w biurze powinna być jedna z
tych osób. Zgodnie z udzielonymi przez Odwołującego wyjaśnieniami, nie zamierza on w ten
sposób zabezpieczyć pracy i dostępności biura. W tym miejscu zgodzić należy się z
Zamawiającym, że nie chodzi tylko o to, aby w biurze był ktoś dostępny i aby biuro było po
prostu otwarte lecz chodzi o zapewnienie pracy biura, tj. obecność osoby która w razie
potrzeby wykona określone czynności biurowe opisane w OPZ. Z tego względu nie można
przychylić się do stanowiska Odwołującego, zgodnie z którym praca biura zostanie
zapewniona „np. poprzez zaangażowanie pozostałych Ekspertów”. W tym kontekście, w
ocenie składu orzekającego treść oferty nie odpowiada treści SIWZ, ponieważ Odwołujący,
wbrew swoim twierdzeniom na rozprawie, zaoferował inny sposób wykonania zamówienia w
zakresie w jakim odnosi się do sposobu zapewnienia pracy i dostępności biura na etapie
przeglądu i rozliczenia kontraktu.
Odnosząc się do kwestii zaoferowania „dodatkowego personelu biurowego” wskazać
należy, że okoliczność ta nie wynika wprost z treści oferty Odwołującego lecz została
ujawniona dopiero na etapie udzielonych wyjaśnień, dodatkowo w odpowiedzi na drugie
wezwanie.
Z tego powodu ciężko oprzeć się wrażeniu, że wyjaśnienia te są elementem
przyjętej przez Odwołującego strategii mającej na celu utrzymanie jego oferty w
przedmiotowym postępowaniu. Nie sposób bowiem nie dostrzec, że zgodnie z pkt 2.1. OPZ
wykonawcy byli uprawnieni do skierowania w ramach personelu biurowego i personelu
pomocnicz
ego więcej niż 1 osobę na każdym z etapów realizacji kontraktu. Zatem jeśli w
okresie przeglądu i rozliczenia intencją Odwołującego było zapewnienie pracy i dostępności
biura przez więcej niż dwie osoby personelu biurowego i pomocniczego, mógł w taki sposób
zaoferować wykonanie tego zakresu zamówienia i dać temu wyraz w Formularzu cenowym.
Nie było więc potrzeby tworzenia nowej kategorii personelu, nieznanej SIWZ. Kwestia ta nie
miała by tak doniosłego znaczenia, gdyby wycena pracy tego dodatkowego personelu
biurowego
nastąpiła w miejscu do tego przeznaczonym tj. w poz. 4.3 i 4.4 Formularza
cenowego
. Natomiast Odwołujący dokonał tej wyceny w poz. 2.2 Formularza ofertowego,
przeznaczonej do wycen
y usługi zarządzania i nadzoru, podczas gdy zgodnie ze wzorem
Formularza cenowego personel biurowy i pomocniczy miały być wycenione dla etapu
przeglądu i rozliczenia w poz. 4.3 i 4.4 jak wskazano powyżej.
Reasumując powyższe stwierdzić należy, że wobec stworzenia nieznanej SIWZ
kategorii „dodatkowego personelu biurowego” i wyceny tego personelu w miejscu formularza
cenowego zadedykowanej wycenie usługi zarządzania i nadzoru, a także ujawnienia tej
okoliczności dopiero w odpowiedzi na drugie wezwanie do wyjaśnień, decyzja
Zamawiającego o odrzuceniu oferty Odwołującego była prawidłowa.
Z tych względów orzeczono jak w sentencji.
O
kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania oraz w oparciu o przepisy
§ 3 i § 5 ust. 2 pkt 1) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w
sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).
Przewodniczący:
……………………………….