W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Justyna Andała-Sępkowska

Jak podważać bezzasadne wypowiedzenie umowy o zamówienie publiczne?

Pytanie: Zawarliśmy dwie umowy na sprzedaż energii elektrycznej z zamawiającym należącym do grupy zakupowej w trybie ustawy Pzp. Zamawiający mimo zawartego kontraktu na czas oznaczony 12 miesięcy wypowiedział nam umowę z okresem wypowiedzenia 1 miesiąc z ważnych powodów, powołując się na słabą kondycję finansową netto. Fakt, że taki zapis pozwalający na wypowiedzenie w umowie został w niej zawarty. Jednocześnie jednak w SWZ wskazane było: „Zamawiający ma prawo zmniejszyć lub zwiększyć liczbę̨ punktów poboru energii osobno w ramach każdej z grup taryfowych, które zostały wyszczególnione w załączniku nr 1 dla część 1,2,3 do SWZ. Modyfikacja ta nie może przekroczyć 15% ilości punktów poboru energii (ale nie mniej niż 1) wskazanych w załączniku nr 1 do SWZ oraz nie przekroczy 15% szacowanej ilości energii elektrycznej wskazanej w załączniku nr 1 dla część 1,2,3 (dotyczy wolumenu i ilości PPE dla całej grupy”. W naszej ocenie jako wykonawcy działania zamawiającego związane ze złożeniem oświadczenia są pozbawione podstaw faktycznych i prawnych. Wykonawca kwestionuje istnienie ważnych przyczyn do wypowiedzenia umowy, jak również zarzuca zamawiającemu obejście stosowania art. 433 pkt 4 ustawy Pzp. Zamawiający w sposób swobodny pozbawia wykonawcę kontraktu i możliwości uzyskania przychodu z jego realizacji, dlatego stoimy na stanowisku, że złożone wypowiedzenie jest bezskuteczne, a ww. umowy nadal obowiązują. Jak mamy dochodzić obrony swoich praw? Zastanawiam się nad powództwem o ustalenie, że wypowiedzenie umowy przez zamawiającego jest bezskuteczne.

Andrzela Gawrońska-Baran

Uwzględnienie zarzutów odwołania przez zamawiającego a sprzeciw przystępującego

Pytanie: Jestem odwołującym w postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego. Do odwołania przystąpił po stronie zamawiającego konkurencyjny wykonawca. Przystępujący stał się zatem uczestnikiem postępowania odwoławczego. W dniu 29 listopada 2022 r. KIO poinformowała mnie (odwołującego) o terminie rozprawy, tj. 2 grudnia 2022 r. Zamawiający 29 listopada 2022 r. poinformował mnie o uwzględnieniu w całości zarzutów. Czy zamawiający informuje także przystępującego o uwzględnieniu zarzutów odwołującego? Kiedy i czy odwołujący zostaje poinformowany o wniesieniu sprzeciwu przez przystępującego? Kiedy, kogo i w jaki sposób przystępujący informuje o wniesieniu sprzeciwu? Czy w tym przypadku jako odwołujący muszę stawić się na rozprawę (najpierw posiedzenie) w siedzibie KIO, skoro zamawiający uwzględnił całość zarzutów, a ja nie otrzymałem żadnej informacji od przystępującego o braku wniesieniu sprzeciwu? Odpowiedź na powyższe pytania jest bardzo istotna, gdyż jako odwołujący nie mam wiedzy, co zrobi przystępujący, a muszę to wiedzieć, żeby móc cofnąć odwołanie, tracąc jedynie 10% wpisu. W tym celu muszę złożyć oświadczenie najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień,w którym został wyznaczony termin rozprawy (§ 9 pkt 1 ust. 3a rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego). W innym przypadku będę jako odwołujący musiał liczyć się z większym kosztem. Jakie są to wówczas realnie sumy?

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!