centralny zamawiający

Pomocnicze działania zakupowe

Pomocnicze działania zakupowe, współpraca z centralnym zamawiającym – ułatwienia w uzyskiwaniu zamówień (cz. I)

Główna zasada wpisana w postanowienia ustawy Pzp wynikająca z jej art. 15 ust. 1 wskazuje, że postępowanie o udzielenie zamówienia przygotowuje i przeprowadza zamawiający. Od tej reguły przewidziano jednak wyjątki w postaci narzędzi, które pozwalają na współpracę z innymi zamawiającymi lub cedowanie pewnego zakresu prac na zewnątrz. O tych możliwościach piszemy szeroko w poniższym opracowaniu oraz drugiej jego części, która ukaże się w Temacie tygodnia już w następną środę.

Dziś przeczytaj o tym:

  • kiedy i jak korzystać z pomocniczych działań zakupowych oraz
  • jakie są zasady określania centralnego zamawiającego oraz współpracy z nim.  

Z drugiej części artykułu dowiesz się, jak udzielać zamówień wspólnie z innymi zamawiającymi – także tymi pochodzącymi z Unii Europejskiej.

W artykule:

  1. W ramach art. 15 ust. 4 ustawy Pzp ustawodawca wyjaśnił, na czym polegają pomocnicze działania zakupowe. Służą one mianowicie zapewnieniu wsparcia dla działań zakupowych, w szczególności przez:
  • zapewnienie infrastruktury technicznej umożliwiającej zamawiającemu udzielanie zamówień lub zawieranie umów ramowych,
  • doradztwo dotyczące przeprowadzania lub planowania postępowań o udzielenie zamówienia,
  • przygotowanie postępowań o udzielenie zamówienia i przeprowadzanie ich w imieniu i na rzecz zamawiającego.

2. W przypadku decyzji o powierzeniu pomocniczych działań zakupowych osobie trzeciej, np. zewnętrznemu specjaliście czy kancelarii prawnej, gdy powierzenie następuje na podstawie odpłatnej umowy, zamawiający udziela zamówienia publicznego.
3. Istotne jest, że zamawiający nie traci w przypadku powierzenia działań zakupowych swojego statusu podmiotu zamawiającego. Co się z tym wiąże − ani własna jednostka organizacyjna, ani osoba trzecia w sytuacji powierzenia działań zakupowych nie zyskują statusu zamawiającego.
4. Zamawiający, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1–4 ustawy Pzp, mogą nabywać:

  • dostawy lub usługi od centralnego zamawiającego lub
  • dostawy, usługi lub roboty budowlane za pomocą dynamicznych systemów zakupów obsługiwanych przez centralnego zamawiającego lub na podstawie umowy ramowej zawartej przez centralnego zamawiającego.

Wspólne udzielanie zamówień czy wyznaczenie centralnego zamawiającego – zobacz, czym różnią się obydwie konstrukcje

Pytanie:

Pytanie Jesteśmy gminą, która ma swoje jednostki organizacyjne. Obecnie chcemy stworzyć samorządowe centrum usług wspólnych, które byłoby centralnym zamawiającym obsługującym poszczególne jednostki. Czy centralny zamawiający zgodnie z art. 15b ustawy Pzp może zawierać tylko umowy ramowe? Jak w praktyce działa taki podmiot i jak nabywa się od niego zamówienia? Czy jeśli centralny zamawiający kupuje coś dla wszystkich jednostek, szacujemy wartość tych zakupów łącznie? Czy przepisy dotyczące komunikacji elektronicznej centralny zamawiający powinien stosować już od 18 kwietnia 2017 r.? Wiem również, że powierzenie samorządowemu centrum usług wspólnych roli centralnego zamawiającego nie jest jedyną formą łącznych zakupów. Zgodnie z art. 16 ustawy Pzp innym rozwiązaniem jest udzielanie tzw. zamówień wspólnych. Proszę o omówienie tych dwóch instytucji. Czy w tej drugiej opcji też obowiązuje nas elektronizacja zamówień?