dofinansowanie

7 kroków do udzielenia zamówienia publicznego współfinansowanego z UE zgodnie z wytycznymi

7 kroków do udzielenia zamówienia publicznego współfinansowanego z UE zgodnie z wytycznymi 2014-2020

Zamówienia wyłączone spod procedur określonych w ustawie Pzp ze względu na wartość nieprzekraczającą 30.000 euro (dla zamawiających tzw. klasycznych) bądź mniejszą od progów unijnych (dla zamawiających udzielających tzw. zamówień sektorowych) nie tracą statusu zamówień publicznych. W przypadku współfinansowania ich ze środków Unii Europejskiej zachodzi obowiązek kierowania się zasadami wynikającymi – w zależności od źródła finansowania – m.in. z wytycznych ministra rozwoju w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014–2020.

Z Wytycznych wynika, że instytucja będąca stroną umowy o dofinansowanie projektu zobowiązuje beneficjenta w tej umowie do przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia o wartości szacunkowej przekraczającej 50.000 zł netto w sposób zapewniający przejrzystość oraz zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

Udzielenie zamówienia w ramach projektu przez beneficjenta następuje zgodnie z zasadą konkurencyjności w przypadku:

a)     beneficjenta niebędącego zamawiającym w rozumieniu ustawy Pzp w przypadku zamówień przekraczających wartość 50.000 zł netto,

b)     beneficjenta będącego zamawiającym w rozumieniu ustawy Pzp w przypadku zamówień o wartości równej lub niższej niż kwota 30.000 euro, a jednocześnie przekraczającej 50.000 zł netto lub w przypadku zamówień sektorowych o wartości niższej niż progi unijne, a jednocześnie przekraczającej 50.000 zł netto.

W przypadku beneficjenta, który jest zamawiającym w rozumieniu ustawy Pzp, zasadę konkurencyjności uznaje się za spełnioną, jeżeli postępowanie o udzielenie zamówienia jest przeprowadzone na zasadach i w trybach określonych w ustawie Pzp.

Krok 1. Ustalenie wartości zamówienia

Czynnością niezmiernie ważną, w tym przy wydatkowaniu środków europejskich, jest właściwe oszacowanie wartości danego zakupu. Podstawą ustalenia wartości zamówienia w ramach projektu jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT), ustalone z należytą starannością, z uwzględnieniem ewentualnych zamówień „uzupełniających” (polegających na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych).

Ważne wskazówki związane z unieważnieniem postępowania w przypadku nieuzyskania dofinansowania

Pytanie:

Zamawiający podpisał umowę dotacyjną o udzielenie dotacji celowej na realizację zakupów inwestycyjnych na określone kwoty (2 mln zł). Środki finansowe dotacji będą przekazywane zamawiającemu na podstawie zafakturowanych kosztów zadań. Umowa obejmuje okres realizacji do 31 grudnia 2019 r. Zamawiający ma jednak obawy, czy w określonym terminie zdoła rozstrzygnąć przetarg w rygorze unijnym oraz podpisać i zrealizować umowę.

Czy możemy zastosować art. 93 ust. 1a ustawy Pzp „Zamawiający może unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli środki, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia, nie zostały mu przyznane, a możliwość unieważnienia postępowania na tej podstawie została przewidziana w (...)”, w przypadku kiedy postępowanie przetargowe będzie się przedłużało i ewentualna realizacja umowy przekroczy 2019 rok? Czy podpisanie umowy dotacyjnej jest równoznaczne z przyznaniem środków i zamawiający nie może skorzystać z tego przepisu? Czy zamawiający w istotnych postanowieniach umowy może zastrzec informacje o możliwości odstąpienia od niej w przypadku braku możliwości jej realizacji (dostarczenia serwerów) np. do 15 grudnia 2019 r. bez ponoszenia kosztów i bez prawa roszczeń ze strony wykonawcy?

Jak szacować i udzielać zamówień z wieloletniego projektu dofinansowanego z UE?

Pytanie:

Moje pytanie dotyczy zamówienia na termomodernizację budynku urzędu miejskiego. Zadanie jest dofinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego RPO-WO 2014–2020. Zadanie obejmuje lata 2019 i 2020 z tym, że w jego zakres wchodzi:

1)      termomodernizacja budynku (elewacja, okna) – zgodnie z wnioskiem wydatki do poniesienia w II–IV kwartałach 2019 roku,

2)      pokrycie dachu – zgodnie z wnioskiem wydatki do poniesienia w III kwartale 2020 roku,

3)      instalacje elektryczne – zgodnie z wnioskiem wydatki do poniesienia od II do III kwartału 2020 roku,

4)      instalacja fotowoltaiczna – zgodnie z wnioskiem wydatki do poniesienia od II do III kwartału 2020 roku.

W budżecie na 2019 rok mamy kwotę na zadanie pierwsze, natomiast na całość inwestycji w wieloletniej prognozie finansowej. Czy zadanie należy ogłosić w całości czy z możliwością składania ofert częściowych? Jeśli dopuścimy składanie ofert częściowych, może dojść do sytuacji, że np. na zadanie 2, 3 lub 4 nikt w bieżącym roku nie złoży oferty, bo realizacja odbędzie się dopiero w 2020 roku. W związku z tym zastanawiamy się, czy nie udzielić zamówienia w częściach tj. na zadanie 1 w 2019 roku a kolejnych (zadania 2, 3 i 4) w 2020 roku lub pod koniec 2019 roku. Czy można nie dopuszczać składania ofert częściowych i ogłosić wszystkie części przedmiotowego zamówienia w 2019 roku? Czy montaż fotowoltaiki będzie w tym przypadku dostawą? Wówczas jej koszt nie przekroczy 30.000 euro i obowiązywałaby nas baza konkurencyjności. Jak rozpisać te zadania, aby uniknąć ewentualnych korekt finansowych?