kryteria oceny ofert

Proces weryfikacji ofert w nowej ustawie Pzp

Weryfikacja ofert w nowej ustawie Pzp

Na etapie badania i oceny ofert odbywa się proces badania rzetelności wykonawcy, zgodności oferowanego świadczenia z wytycznymi zamawiającego, a także ocena stopnia poziomu satysfakcji zamawiającego. Sprawdź, jak od 1 stycznia 2021 r. wygląda weryfikacja ofert w nowej ustawie Pzp (Prawo zamówień publicznych).

  • Realizacja czynności otwarcia ofert kreuje obowiązek publikacji informacji z otwarcia ofert na stronie internetowej prowadzonego postępowania. I tu zamawiający powinien zwrócić szczególną uwagę na zakres publikowanych informacji.
  • Zawsze wówczas, gdy zamawiający otwiera oferty, oferty ostateczne czy oferty dodatkowe, informuje o firmach albo imionach i nazwiskach oraz odpowiednio siedzibach w przypadku firm, miejscach prowadzenia działalności w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą albo miejscach zamieszkania wykonawców, których oferty zostały otwarte, oraz o cenach lub kosztach zawartych w ofertach. Powyższe dotyczy również ofert składanych w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu w trybie podstawowym z zastrzeżoną możliwością negocjacji.
  • Odnośnie jednak do ofert podlegających negocjacjom, składanych w trybie podstawowym z negocjacjami w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu, zamawiający podaje wyłącznie informacje o wykonawcach, tj. ich nazwach i adresach. Uzasadnia to treść art. 291 ust. 2 nowej ustawy Pzp, z którego wynika, że nie tylko negocjacje, ale również treść ofert podlegających negocjacjom mają poufny charakter. Obowiązek ich udostępnienia wraz z załącznikami pojawia się dopiero od dnia otwarcia ofert ostatecznych.
  • Zamawiający nie będzie zobowiązany do każdorazowego uzupełniania brakujących lub niekompletnych dokumentów przedmiotowych, a jedynie wtedy gdy przewidział tę możliwość w ogłoszeniu lub dokumentach zamówienia. Warto jednak pamiętać, że zawsze gdy przedmiotowy środek dowodowy służy potwierdzeniu zgodności z cechami lub kryteriami określonymi w opisie kryteriów oceny ofert, nie podlega on procedurze uzupełnienia, niezależnie od woli zamawiającego. Ustawodawca przewidział również możliwość wyjaśniania przedmiotowych środków dowodowych w art. 107 ust. 4 nowej ustawy Pzp.
  • Poza dotychczas stosowanymi warunkami w zakresie posiadania uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, sytuacji ekonomicznej lub finansowej oraz zdolności technicznej lub zawodowej, zamawiający może postawić nowy warunek dotyczący zdolności do występowania w obrocie gospodarczym. W odniesieniu do tego warunku zamawiający może wymagać, aby wykonawcy prowadzący działalność gospodarczą lub zawodową byli wpisani do jednego z rejestrów zawodowych lub handlowych prowadzonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym posiadają siedzibę lub miejsce zamieszkania.

Czy w ramach kryteriów wolno oceniać koncepcję realizacji zamówienia przygotowaną dla danego postępowania?

Pytanie:

Zamawiający zamierza wszcząć postępowanie na dostawę materiałów promocyjnych z podziałem na 5 zadań. W opisie przedmiotu zamówienia komórka merytoryczna zawarła zapis „Dotyczy zadań: 1, 3, 4, 5 – wykonawca musi dołączyć do oferty:

  • forma pisemna oferty: grafikę wydrukowaną w formacie A4,
  • forma elektroniczna oferty: grafikę w pdf zaprojektowaną wg wytycznych zamawiającego, opierając się na Systemie Identyfikacji Wizualnej Lotniczej Akademii Wojskowej,

w celu umożliwienia zamawiającemu oceny przedmiotu zamówienia w kryterium projekt graficzny”.

Powyższe byłoby następnie poddane ocenie jako kryterium oceny oferty z wagą 30% – zgodność z Księgą Systemu Identyfikacji Wizualnej (SIW) zamawiającego:

  • 0 pkt – jeśli wykonanie w przesłanej grafice zostanie ocenione jako nieodpowiednie, niespełniające standardów SIW,
  • 15 pkt – w przypadku przeciętnej/dostatecznej zgodności przesłanej grafiki z SIW oraz przeciętnej formy opracowania graficznego,
  • 30 pkt – jeśli wykonanie przesłanej grafiki będzie spełniało wszystkie wymogi SIW i wytyczne zamawiającego oraz nie będzie zastrzeżeń co do umiejętności zastosowania Księgi Marki i kadrowania zdjęć przez grafika kreatywnego.

Dokładne wytyczne co do zaprojektowania po jednej grafice dla zadania 1, 3, 4 i 5 są określone w odrębnym załączniku dołączonym do postępowania przetargowego (załącznik nr 6 do siwz). Z powyższego i z wyjaśnień komórki merytorycznej wynika, że wykonawca musiałby wytworzyć coś, co jeszcze nie istnieje i to tylko na potrzeby tego postępowania. Stanowiłoby to potem część przedmiotu zamówienia. Nie jest to klasyczna próbka czegoś, co już wyprodukowano. Czy w świetle przepisów prawa, a zwłaszcza § 13 rozporządzenia w sprawie dokumentów, zamawiający może w ogóle żądać dostarczenia takiej grafiki, po to aby potem poddać ją ocenie na etapie składania ofert? Poza powyższymi zapisami komórka merytoryczna nie wskazała kryteriów tej oceny. Czy kryterium w tej postaci jest zgodne z przepisami prawa?

Koncepcja realizacji zamówienia może stanowić kryterium oceny ofert. Wydaje się, że zastosowanie takiego kryterium jest uzasadnione i racjonalne, w sytuacji gdy realizacja zamówienia jest związana z pewnym „twórczym aspektem”, którego nie można uregulować w pełni w dokumentacji postępowania poprzez zredagowanie prostych i jednoznacznych wymogów. Koncepcja odnosząca się do sposobu realizacji konkretnego zamówienia, będzie ze swej natury tworzona na potrzeby danego postępowania i w zgodzie z wytycznymi zamawiającego, tym samym nie jest to część już gotowego „tworu”.

Kryterium jakkolwiek dopuszczalne i możliwe do wprowadzenia, nie zostało jednak doprecyzowane przez zamawiającego i z całą pewnością nie może być zastosowane w postępowaniu w przedstawionej postaci.

Czy doświadczenie projektanta może stanowić kryterium oceny ofert i warunek udziału w jednym postępowaniu?

Pytanie:

Przygotowujemy się do wszczęcia postępowania w formule zaprojektuj-wybuduj. Warunkiem udziału w postępowaniu jest wymóg, aby wykonawca dysponował do realizacji zamówienia projektantem, który przygotował minimum jedną dokumentację. Chcemy natomiast punktować tych wykonawców, którzy dysponują projektantami o większym doświadczeniu w tym zakresie. Czy wobec tego określając jako jedno z kryteriów oceny ofert – dodatkowe doświadczenie projektanta – możemy żądać, aby wraz z ofertą i oświadczeniem na temat wykonanych przez projektanta dokumentacji wykonawca załączył również dokumenty potwierdzające ich należyte wykonanie? Czy poniższy zapis jest dopuszczalny?

„Celem uzyskania punktów w kryterium doświadczenie zawodowe projektanta w ofercie należy:

1)     wpisać imię i nazwisko projektanta branży gazowej,

2)     podać informację nt. wykonanych przez wskazanego projektanta dokumentacji projektowych, obejmujących budowę instalacji gazu LPG w okresie ostatnich 5 lat,

3)     załączyć dokumenty potwierdzające wykonanie przez projektanta wykazanych dokumentacji projektowych (referencje, opinie, zaświadczenia złożone w oryginale lub kopii poświadczonej z oryginałem).

Zamawiający zastrzega, że brak którejkolwiek z tych trzech informacji będzie skutkować przyznaniem 0 punktów w przedmiotowym kryterium. Dokumenty potwierdzające doświadczenie projektanta, które wykonawca składa wraz z ofertą celem uzyskania punktów w kryterium „jakość – doświadczenie projektanta” nie podlegają uzupełnieniu.

Kryterium odnoszące się do organizacji, kwalifikacji zawodowych i doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, jeśli może mieć znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia, jest dopuszczalne. Jego weryfikacja może odbyć się poprzez żądanie załączenia do oferty odpowiednich potwierdzeń tj. dokumentów poświadczających wykonanie przez projektanta wykazanych dokumentacji projektowych. Sformułowanie tego obowiązku musi być jednak precyzyjne, jednoznaczne, zrozumiałe a także umożliwiać sprawdzenie informacji przedstawianych przez wykonawców. Żądanie musi być również proporcjonalne do przedmiotu zamówienia. Dodatkowo wiążąca pozostaje zasada, wskazująca na to, że zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości.