ocena

Jak przy zamówieniu z prawem opcji korzystnie ocenić oferty pod kątem ceny?

Pytanie:

Prowadzimy przetarg nieograniczony na dzierżawę pojemników na odpady z prawem opcji w zakresie możliwości zakupu pojemników po upływie okresu dzierżawy. Do kryterium oceny ofert przyjęliśmy cenę za całość zamówienia (część gwarantowaną i część opcjonalną). Kilku członków komisji przetargowej uważa, iż było to złe posunięcie, bo teraz w efekcie jesteśmy zmuszeni wybrać ofertę, która jest najtańsza za realizację całości zamówienia, ale jednocześnie dużo droższa od oferty konkurencyjnej w zakresie ceny za część gwarantowaną zamówienia. Członkowie komisji mający wątpliwości argumentują, że skoro część opcjonalna zamówienia może w ogóle nie zostać wykonana, to cena za jej realizację nie powinna być brana pod uwagę. Uważają, że przez tak sformułowany opis kryteriów oceny ofert jesteśmy zmuszeni wybrać dużo droższą ofertę i ponieść wyższe koszty za dzierżawę pojemników.

Czy takie rozumowanie jest prawidłowe i czy w przyszłości dla postępowań o udzielenie zamówienia, które przewidują prawo opcji można będzie sformułować kryterium oceny ofert w odniesieniu do ceny jedynie za część gwarantowaną zamówienia (z pominięciem ceny za część opcjonalną zamówienia)? A może należy sformułować kryterium ceny o wadze np. 60%, w tym cena za część gwarantowaną zamówienia o wadze 50% i cena za część opcjonalną zamówienia o wadze 10%?

W jaki sposób można ograniczyć ryzyko wyboru zbyt drogiej oferty za realizację gwarantowanej części zamówienia w przypadku przewidzianego prawa opcji?

Uprawnienia budowlane telekomunikacyjne – niuanse związane z ich oceną

Pytanie:

Zamawiający prowadzi postępowanie na wykonanie wielobranżowej dokumentacji technicznej. Postępowanie zostało wszczęte w 2020 roku o wartości poniżej tzw. progu unijnego. W warunkach udziału w postępowaniu zamawiający wymaga, aby wykonawca wykazał, że dysponuje co najmniej jedną osobą, która posiada:

  • uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych bez ograniczeń uprawniające do projektowania obiektu budowlanego,
  • co najmniej 5 lat doświadczenia zawodowego w projektowaniu instalacji telekomunikacyjnych z wykorzystaniem uprawnień, o których mowa wyżej,
  • udokumentowane wykonanie projektu w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych co najmniej dwóch obiektów użyteczności publicznej lub zamieszkania zbiorowego.

Zamawiający wezwał wykonawcę do złożenia w trybie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu oraz potwierdzenie braku podstaw do wykluczenia. Wykonawca w wymaganym terminie złożył zamawiającemu dokumenty, które jednak nie potwierdzają spełnienia warunków. W szczególności przedstawił wykaz osób, w którym wskazał do realizacji w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych bez ograniczeń Pana XY. Dokumenty te wskazują, iż przedstawione uprawnienia wydano w zakresie ograniczonym tj. I stopnia w specjalności telekomunikacyjnej. Jednocześnie dołączono również interpretację izby inżynierów budownictwa stanowiącą, że uprawnienia:

  • nie posiadają ograniczeń w zakresie definiowanym przedmiotowo w specjalności telekomunikacyjnej I stopnia, przewodowej,
  • nie obejmują swoim zakresem telekomunikacji bezprzewodowej, w zakresie której nie nadano Panu XY uprawnień budowlanych.

Zamawiający wezwał wykonawcę do uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, w szczególności uzupełnionego wykazu dla osoby w zakresie zgodnym w treścią siwz (tj. posiadającej uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych bez ograniczeń).

W wymaganym terminie wykonawca nie złożył nowego wykazu, ponownie załączając te same wyjaśnienia izby i wyjaśniając dodatkowo, że zamawiający w treści siwz nie określił, czy wymaga uprawnień bez ograniczeń dotyczących specjalności telekomunikacyjnej przewodowej czy bezprzewodowej. Jak powinien postąpić zamawiający?

Masz wątpliwości, jak ocenić dokumenty potwierdzające doświadczenie wykonawcy? Przeczytaj ten tekst!

Pytanie:

Przedmiot zamówienia określono jako świadczenie usługi stałej, polegającej na całodobowej ochronie osób i mienia, pomieszczeń i rzeczy w pomieszczeniach wraz ze świadczeniem usługi portierskiej i obsługi centrali telefonicznej. Żądaliśmy doświadczenia w  wykonaniu (lub wykonywaniu) dwóch usług w zakresie ochrony osób i mienia z jednoczesnym świadczeniem usług portierskich i obsługi centrali telefonicznej, w obiektach użyteczności publicznej.
Wykonawcy mieli przedstawić wykaz zrealizowanych (wykonywanych) usług, zawierający:

  • nazwę przedmiotu zamówienia,
  • nazwę i adres zlecającego zamówienie,
  • termin realizacji zamówienia,
  • powierzchnię biurową chronionego budynku,
  • wartość brutto zamówienia,
  • oraz referencje jako potwierdzenie, że wymienione usługi zostały wykonane z należytą starannością i zgodnie z przedmiotem zamówienia.
Niektórzy wykonawcy na potwierdzenie warunku udziału wpisali, że wykonywali usługi w zakresie ochrony fizycznej osób i mienia wraz z konwojowaniem środków pieniężnych i poparli to referencjami. W naszym odczuciu nie są to usługi zgodne z przedmiotem zamówienia i takich wykonawców należałoby wykluczyć z niniejszego postępowania. Ponieważ z przedstawionych referencji wynika, że wykonawcy świadczyli ochronę fizyczną i konwojowali pieniądze, ale nie ma w nich mowy o usługach portierskich czy obsłudze centrali telefonicznej na rzecz zamawiającego, chcemy wezwać wykonawców do przedstawienia innych dokumentów, z których w sposób jednoznaczny wynikałoby, że wykonywali usługę zgodnie z określonym dla tego postępowania przedmiotem zamówienia. 
Czy w związku z tym możemy poprosić wykonawców o umowy z zamawiającymi z wykazu, z których będzie wynikało, czy wykonywali usługę zgodną z naszym przedmiotem zamówienia? Czy jeśli wykonawcy nie przedłożą takich dokumentów w wyznaczonym przez nas terminie, to po prostu sami wykluczą się z postępowania?