zmiany w przepisach

nowe prawo zamówień publicznych

Nowe Prawo zamówień publicznych – najważniejsze zmiany (cz. II)

Przedstawiamy drugą część artykułu na temat zmian w systemie zamówień publicznych, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. Z tekstu dowiesz się m.in.:

  • jakie zmiany czekają uczestników procedur zamówieniowych w odniesieniu do liczenia terminów w postępowaniu,
  • co to jest analiza potrzeb zamawiającego i kiedy trzeba będzie jej dokonać,
  • jak zmienia się zakres wymogów, jakie zamawiający może postawić konsorcjum,
  • co nowego w zasadach opisu przedmiotu zamówienia.

W artykule m.in.:

  • Jeżeli początkiem terminu oznaczonego w godzinach jest określona godzina, rozpoczyna się on z początkiem pierwszej godziny i kończy z upływem ostatniej. Jeżeli natomiast termin określony w godzinach został oznaczony tak, że jego początek wyznacza pewne zdarzenie (np. otwarcie aukcji elektronicznej), to przy jego obliczaniu nie uwzględnia się godziny, w której to zdarzenie nastąpiło.
  • Wprowadzony nowelizacją ustawy Pzp z lipca 2016 roku obowiązek sporządzania oraz publikacji planu postępowań o udzielenie zamówień, został poszerzony o dodatkowy obowiązek jego aktualizacji.
  • Obowiązkowa analiza potrzeb zamawiającego poprzedzająca wszczęcie postępowania, o której mowa w art. 83 nowej ustawy Pzp, będzie dotyczyć zamówień o wartości równej progom unijnym lub je przekraczającej. W wyniku analizy zamawiający m.in.:

a)      zweryfikuje zasadność udzielenia zamówienia, w tym faktu, czy nie może zaspokoić danej potrzeby zasobami własnymi;

b)      zbada możliwość zastosowania alternatywnych sposobów i środków zaspokojenia zidentyfikowanych potrzeb przez wskazanie możliwych wariantów.

  • Zgodnie z art. 84 nowej ustawy Pzp zamawiający, przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, może przeprowadzić wstępne konsultacje rynkowe, w celu przygotowania postępowania i poinformowania wykonawców o swoich planach i wymaganiach dotyczących zamówienia. Konsultacje mają charakter fakultatywny i mogą być stosowane niezależnie od wartości zamówienia.
  • Zamawiający będzie musiał obowiązkowo wskazać w opisie przedmiotu zamówienia kryteria stosowane w celu oceny równoważności. Obowiązek w zakresie określenia reguł oceny równoważności, będzie wynikać wprost z art. 99 ust. 6 nowej ustawy Pzp.
  • Obligatoryjne dotąd przesłanki wykluczenia z art. 24 ust. 1 pkt 16, 17 i 18 ustawy Pzp, przeniesiono do podstaw fakultatywnych.
Nowe Prawo zamówień publicznych

Nowe Prawo zamówień publicznych w 2021 roku – najważniejsze zmiany (cz. I)

Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych zacznie obowiązywać 1 stycznia 2021 r. Już teraz sprawdź, czy jej przepisy wprowadzają faktycznie nowe obowiązki bądź uprawnienia i uzyskaj niezbędne informacje, które pozwolą Ci z wyprzedzeniem przygotować się na jej wejście w życie. Kto to jest zamawiający subsydiarny? Czy zmieni się próg stosowania przepisów ustawy Pzp? W jakim terminie będzie można złożyć skargę do sądu oraz jak będzie można uzyskać odpowiedzi na pytania dotyczące stosowania niejasnych przepisów nowej ustawy Pzp? O tym wszystkim przeczytasz w poniższym artykule. Kolejne dwie części materiału dotyczącego nowej ustawy Pzp ukażą się w Temacie tygodnia już za tydzień.   

W artykule przeczytasz m.in.:

  • W ustawie znalazły się nie tylko przepisy regulujące procedury, ale również swego rodzaju „wykładnia ich stosowania” Przyczyni się to niewątpliwie do zwiększenia jasności i czytelności procedur.
  • W aktualnie obwiązującej ustawie Pzp ustawodawca wskazuje szacunkową kwotę wartości zamówienia publicznego lub konkursu, której nieprzekroczenie stanowi podstawę do zwolnienia zamawiającego z obowiązku stosowania jej przepisów. W nowej ustawie Pzp, próg bagatelności określono od strony pozytywnej, tj. przez wskazanie, od jakiej kwoty ustawę się stosuje.
  • Zapewnieniu przejrzystości udzielania zamówień poprzez zwiększenie ich dostępności dla wszystkich zainteresowanych wykonawców ma służyć regulacja kształtująca obowiązki spoczywające na zamawiających udzielających zamówień klasycznych o wartości bez VAT  dotyczącej jednorazowego zakupu, mniejszej niż 130.000 zł, ale nie mniejszej niż 50.000 zł.
  • Rozszerzona zostanie funkcja doradcza Urzędu Zamówień Publicznych poprzez stworzone centrum telefoniczne oraz za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.