W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Dominika Perkowska

Gmina czy jej jednostka administracyjna – sprawdź, kto i kiedy jest zamawiającym

Pytanie: Jesteśmy jednostką organizacyjną miasta posiadającą samodzielność finansową. Udzielamy zamówień publicznych na podstawie własnego, wewnętrznego regulaminu i ustawy Pzp. Zarządzeniem burmistrza w sprawie wprowadzenia centralizacji rozliczeń VAT w mieście i jego jednostkach organizacyjnych zostaliśmy zobligowani do odbioru faktur VAT, w których: jako nabywca będzie wskazane miasto z jego adresem i NIP, odbiorcą będzie jednostka organizacyjna miasta z jej nazwą i adresem, bez podawania NIP. Podobnie w przypadku wystawianych faktur, jako sprzedawca będzie wskazane miasto (z adresem i NIP) a jako wystawca – jednostka organizacyjna miasta z jej nazwą i adresem, bez NIP. W odniesieniu do umów zawieranych przez jednostkę organizacyjną, ich stroną ma być miasto, a odbiorcą zamówienia jednostka organizacyjna. Podpisze je dyrektor tej jednostki w imieniu miasta. Kto jest w takiej sytuacji zamawiającym w rozumieniu ustawy Pzp – miasto, czy jednostki organizacyjne, które posiadają indywidualne budżety i zawierają umowy, aby zrealizować swoje cele? Czy wdrożenie obowiązku wspólnego rozliczania z tytułu VAT nie skutkuje tym, że miasto wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi traktuje się jako jednego zamawiającego? A może w ramach miasta poszczególne jednostki organizacyjne działają jako samodzielni zamawiający, niezależnie od tego, iż na potrzeby rozliczeń podatkowych będą się posługiwali tym samym NIP?

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!