W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Agata Hryc-Ląd

Zamówienia usługi przez MOPS na rzecz Miejskiego Zakładu Cmentarnego wymaga odpowiedniej decyzji administracyjnej

Pytanie: Czy na podstawie art. 4 pkt 6) i art. 4 pkt 13) ustawy Pzp Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kędzierzynie-Koźlu, będący jednostką organizacyjną gminy Kędzierzyn-Koźle, może zlecić usługę sprawienia pogrzebu gminnemu zakładowi budżetowemu - Miejskiemu Zakładowi Cmentarnemu w Kędzierzynie-Koźlu bez stosowania przepisów ustawy? Do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy: sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym. Powyższe zadania w imieniu gminy wykonuje Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kędzierzynie-Koźlu. Na podstawie art. 2, w związku z art. 1 ust. 1 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236) - gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego, w szczególności w formie samorządowego zakładu budżetowego, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w szczególności zadań o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. W myśl art. 14 pkt 9) ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.) - zadania własne z zakresu samorządu terytorialnego w zakresie cmentarzy mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe. Zgodnie z § 2 ust. 1 i 2 Uchwały Nr III/7/10 Rady Miasta Kędzierzyn-Koźle z dnia 20 grudnia 2010 r. w sprawie utworzenia gminnego zakładu budżetowego pod nazwą Miejski Zakład Cmentarny w Kędzierzynie-Koźlu, „przedmiotem działalności Zakładu jest wykonywanie zadań własnych Gminy Kędzierzyn-Koźle, określonych w przepisach o cmentarzach i chowaniu zmarłych. Do zadań Zakładu należy zwracanie się do organów Gminy właściwych do ustalania opłat za pochowanie zwłok, a także ich pobieranie w wysokości ustalonej przez właściwe organy Gminy”. Czy w świetle w/w przepisów, na podstawie art. 4 pkt 6) i art. 4 pkt 13) ustawy Pzp, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kędzierzynie-Koźlu, będący jednostką organizacyjną gminy Kędzierzyn-Koźle może zlecić usługę sprawienia pogrzebu gminnemu zakładowi budżetowemu - Miejskiemu Zakładowi Cmentarnemu w Kędzierzynie-Koźlu bez stosowania przepisów ustawy? Czy też konieczne byłoby wydanie odpowiedniej decyzji administracyjnej przez Urząd Miasta Kędzierzyn-Koźle, o której mowa w art. 4 pkt 6)? Na marginesie wskazuję, że wątpliwości w przedmiocie interpretacji dotyczą faktu, że Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kędzierzynie-Koźlu nie pełni funkcji organu założycielskiego dla Miejskiego Zakładu Cmentarnego w Kędzierzynie-Koźlu. Ponadto nie istnieje decyzja, o której mowa w art. 4 pkt 6), a stan prawny tworzą powołane powyżej akty prawne.

Andrzela Gawrońska-Baran

Za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o zamówienie publiczne odpowiada kierownik zamawiającego

Pytanie: Naszą jednostkę Ośrodek Pomocy Społecznej reprezentuje zgodnie ze statutem jednoosobowo Dyrektor. Jest także jego zastępca, który podczas nieobecności wykonuje obowiązki dyrektora na zasadzie stałego upoważnienia (nie ma konkretnego wskazania, że pełni obowiązki dyrektora jako kierownika zamawiającego, upoważnienie to jest ogólne). Zgodnie z ustawą Pzp dyrektor ośrodka jest kierownikiem zamawiającego i nasz dyrektor na podstawie art. 18 ustawy Pzp nadał dodatkowe (oprócz w/w) stałe pisemne upoważnienie do wykonywania czynności w imieniu kierownika zamawiającego dla zastępcy dyrektora podczas jego nieobecności – w upoważnieniu wyszczególnione są wszystkie czynności kierownika zamawiającego jakie scedowuje zgodnie z zapisami ustawy Pzp tj. zapis, że „Zastępca Dyrektora MOPS Pani ... zgodnie z zapisem art. 18 nabywa prawa i odpowiedzialność jakie posiada kierownik zamawiającego w zakresie przewidzianym ustawą Pzp” m.in. w zakresie: powoływania Komisji przetargowej, wyboru najkorzystniejszej oferty, unieważnienia postępowania, zawarcia stosownej umowy w wyniku przeprowadzonego postępowania, zatwierdzenie czynności komisji w toku postępowania. Czy takie upoważnienie w w/w zapisie może być stałe do wszystkich postępowań czy jednak musi być indywidualne do każdego postępowania osobne? Czy na podstawie w/w upoważnienia z-ca dyrektora staje się w postępowaniach kierownikiem zamawiającego? Ponadto mam jeszcze pytanie dotyczące kwestii pracownika, który wykonuje stale czynności przeprowadzania zamówień publicznych w naszej jednostce. Jest to tylko jedna osoba, która na podstawie umowy o pracę ma w zakresie obowiązków przeprowadzanie czynności w zakresie zamówień publicznych. Osoba ta w strukturze organizacyjnej ośrodka podlega obecnie pod Głównego księgowego, który jest jej kierownikiem, ale nie zna się na procedurach zamówień publicznych i nie podejmuje żadnych decyzji w tych sprawach zamówień publicznych – każdą decyzję w sprawach zamówień zgodnie z Pzp podejmuje kierownik zamawiającego czyli dyrektor (chyba że akceptuje środki finansowe na wnioskach o zapytanie czy przetarg oraz stwierdza czy w razie potrzeby można zwiększyć środki finansowe czy nie oraz kontrasygnuje umowy i tyle). Czy należy zmienić powyższą podległość pracownika pod głównego księgowego i ustanowić takiego pracownika jako stanowisko podlegające bezpośrednio pod kierownika zamawiającego (dyrektora)?

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!