Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zmiana reguł względem żądań dotyczących sytuacji ekonomicznej i finansowej wykonawców, zmodyfikowane zasady dotyczące sprawdzania spełniania warunków przez konsorcja czy nowy termin składania dokumentów na potwierdzenie warunków – to jedynie niewielka część zmian ustawy Pzp dotyczącej tego zakresu. O tych i innych nowych regulacjach związanych z warunkami udziału w postępowaniu piszemy w poniższym artykule.
Nowelizacja ustawy Pzp przewiduje, że komunikacja, w szczególności składanie ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu między zamawiającym a wykonawcami, będzie się odbywać elektronicznie, a nie jak dotychczas pisemnie. Zamawiający będą musieli zyskać narzędzia, urządzenia telekomunikacyjne, oprzyrządowanie i przeszkolić pracowników. Na szczęście mają na to czas. Wejście w życie regulacji związanych z informatyzacją procesu udzielenia zamówienia publicznego odroczono do 2017 i 2018 roku (w zależności od statusu zamawiającego).
Od 28 lipca br. zamawiający sektorowi staną przed koniecznością zastosowania nowych regulacji ustawy Pzp. W artykule przeczytasz m.in. o tym, jak zmienią się zasady zawierania umów ramowych, przesłanki wykluczenia wykonawców w postępowaniu o zamówienie sektorowe czy zasady kwalifikowania wykonawców do systemu.
Nowelizacja ustawy Pzp wprowadziła nową procedurę udzielenia zamówienia publicznego – partnerstwo innowacyjne. Jest to tryb, który ma na celu nabycie przedmiotu zamówienia, którego jeszcze nie ma na rynku. O istotnych aspektach związanych z tą procedurą piszemy w poniższym tekście.
Nowe przepisy ustawy Pzp, które z końcem lipca zastosują zamawiający i wykonawcy, wprowadzają wiele nowych regulacji związanych z zamówieniami sektorowymi. Dotyczą one m.in. podmiotów zobowiązanych do stosowania przepisów o zamówieniach sektorowych oraz sposobu ich udzielania. W poniższym artykule znajdziesz informacje o tym, jak nowelizacja ustawy Pzp zredefiniowała pojęcia związane z zamówieniem i zamawiającym sektorowym oraz o trybach, w jakich będzie można zlecić tego rodzaju zamówienia. Kolejnej porcji informacji o zmianach w zakresie zamówień sektorowych szukaj w następnych Tematach tygodnia.
Na mocy art. 24 ust. 2a ustawy Pzp zamawiający wyklucza z postępowania o udzielenie zamówienia wykonawcę, który w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe. Wykluczenie następuje w szczególności wówczas, gdy wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie. Zamawiający musi być w stanie wykazać te okoliczności za pomocą dowolnych środków dowodowych. Dodatkowo tego rodzaju przesłanka wykluczenia powinna być wcześniej przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu, siwz lub w zaproszeniu do negocjacji. W poniższym tekście piszemy m.in. o tym, czy procedura wyjaśniająca względem danego wykonawcy, jest konieczna w każdym kolejnym postępowaniu, w którym bierze on udział a także o innych praktycznych aspektach stosowania tej przesłanki wykluczenia.
Proces legislacyjny dotyczący nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych jeszcze się nie zakończył. Jednak niemal pewne jest, że wraz z jej wejściem w życie zamawiający zostaną obciążeni dodatkowymi obowiązkami. W myśl bowiem art. 29 ust. 3a nowelizowanej ustawy Pzp zamawiający będzie musiał określić w opisie przedmiotu zamówienia na usługi lub roboty budowlane wymagania zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia. Będzie to obowiązkowe, jeżeli wykonanie tych czynności polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 ustawy Kodeks pracy.
Zakończyły się prace parlamentarne nad projektem nowelizacji Prawa zamówień publicznych a ustawa czeka aktualnie na podpis Prezydenta RP. Być może już za kilka tygodni zamawiający i wykonawcy zastosują nowe regulacje. Zmienione przepisy odnoszą się m.in. do modyfikacji postanowień umów w sprawie zamówień. Nowe procedury są bardziej elastyczne i z pewnością ułatwią współpracę na linii zamawiający – wykonawca. Materiał omawia sytuacje, w których zmiana umowy nie będzie wymagać przeprowadzenia nowego postępowania.
Nowe kryterium oceny ofert w postaci kosztu, ograniczenie możliwości stosowania kryterium ceny jako jedynego elementu ocennego, możliwość wyjątkowego stosowania kryteriów związanych z właściwościami wykonawcy – to tylko część nowych rozwiązań w zakresie kryteriów oceny ofert proponowanych nowelizacją Pzp. Przeczytaj o 6 ważnych nowościach i bądź gotowy na sporządzenie dokumentacji przetargowej na nowych zasadach. Nowelizacja może zacząć obowiązywać nawet w połowie lipca br.!
Wprowadzona do nowelizacji Prawa zamówień publicznych konieczność wykonania zastrzeżonych prac osobiście przez wykonawców oznacza, że nie będzie mógł ich świadczyć ani podwykonawca ani podmiot trzeci. Wykonawcy w takich postępowaniach będą zobligowani również do samodzielnego wykazywania spełniania warunku w zakresie kluczowej części zamówienia. Zmiana ta może negatywnie wpłynąć na małe i średnie przedsiębiorstwa, które nie będą mogły samodzielnie zrealizować kluczowej części zamówienia. Przeczytaj artykuł i odpowiednio wcześnie przygotuj się na zmiany w zakresie powoływania się na obcy potencjał przy ubieganiu się i realizacji zamówienia publicznego.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!