Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Umowy o zamówienie publiczne zostały skonstruowane jako źródło zobowiązań o charakterze trwałym. To oznacza, że jeżeli tylko są wykonywane należycie, to nie powinny ulegać dowolnym zmianom w trakcie ich obowiązywania. Dlatego przepisy ustawy Pzp zawierają obecnie duże ograniczenia w dokonywaniu zmian umowy nawiązanej w wyniku rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Kierownik zamawiającego odgrywa bardzo istotną rolę w procesie udzielania zamówień publicznych. Odpowiada bowiem za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia (art. 18 ust. 1 ustawy Pzp). W praktyce nie są rzadkie jednak przypadki, gdy kierownik zamawiającego nie wykonuje zastrzeżonych dla niego czynności, lecz powierza je pisemnie pracownikom zamawiającego (np. prezes agencji wykonawczej powierza obowiązki zastępcy nadzorującemu komórkę organizacyjną odpowiedzialną merytorycznie za przedmiot zamówienia, dyrektor szkoły swojemu zastępcy).
System zamówień publicznych ma niebagatelne znaczenie dla rozwoju polskiej gospodarki. Istotna rola, jaką zamówienia pełnią w różnych jej sferach przejawia się przede wszystkim w kwestii racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi, czy też skutecznego wydatkowania środków unijnych, poprzez zapewnienie wykonawcom niedyskryminacyjnego dostępu do zamówień publicznych, dbanie o przejrzystość czy efektywność procedur. Realizacja zamówień publicznych jest jednym z ważniejszych zagadnień funkcjonowania państwa. Ale czy to znaczy, że dopuszczalna jest tak dalece idąca ingerencja w relacje np. pracownik-pracodawca?
Ogłoszenie o zamówieniu publicznym to jeden z podstawowych i najważniejszych dokumentów postępowania o zamówienie. Od niego m.in. zależy czy wykonawcy zainteresują się danym przetargiem i czy będą składać oferty. Dlatego tak ważne jest, aby ogłoszenie było rzetelnie przygotowane.
Warunki udziału w postępowaniu, jakimi powinien wykazać się wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego, zostały uregulowane w art. 22 ust. 1 ustawy Pzp.
Ustawa Pzp definiuje ofertę częściową jako ofertę przewidującą, zgodnie z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wykonanie części zamówienia publicznego (art. 2 pkt 6 ustawy Pzp). A zatem zamawiający jedynie w przypadku, gdy przedmiot zamówienia jest podzielny (art. 83 ust. 2 ustawy Pzp), może przewidzieć możliwość składania oferty częściowej (art. 83 ust. 2 ustawy Pzp).
Nie można uznać, iż powiązani kapitałowo wykonawcy, którzy składają wnioski i oferty na różne części zamówienia, naruszają zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania. Procedury dotyczące konkretnych części należy bowiem uznać za odrębne i niezależne od siebie. Takie wnioski płyną z wyroku KIO z 26 lutego 2015 r. (sygn. akt KIO 260/15 i 261/15).
Cechą charakterystyczną zamówień uzupełniających, jak sama nazwa na to wskazuje, jest ich uzupełniający charakter w stosunku do zamówienia podstawowego. Jest to swego rodzaju „zabezpieczenie” dla zamawiającego, które pozwala w trybie zamówienia z wolnej ręki, bez przeprowadzania czasochłonnej procedury, udzielić przewidzianych wcześniej zamówień.
Zamówienia dodatkowe charakteryzują się tym, że ich wykonanie staje się konieczne w trakcie realizacji zamówienia podstawowego, na skutek okoliczności, których nie można było wcześniej przewidzieć na etapie przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Natomiast bez ich zlecenia i wykonania nie jest możliwe prawidłowe wykonane zamówienia podstawowego tzn. takie wykonanie zamówienia, aby spełniało ono podstawowe wymagania funkcjonalne, zgodne z potrzebami zamawiającego.
Podmiot, który jest zainteresowany zdobyciem zamówienia publicznego, powinien mieć choćby ogólną wiedzę na temat procedur, w których zamawiający dokonuje zakupów. Do najpowszechniejszych należą przetargi: nieograniczony i ograniczony. W przetargu ograniczonym mamy dwa etapy – wykonawca zobowiązany jest najpierw złożyć wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnianie warunków postawionych przez zamawiającego oraz wykazującymi brak podstaw do wykluczenia. Podmioty, które na tym etapie uzyskają największą liczbę punktów (np. za wykazane doświadczenie czy potencjał osobowy), zostają zaproszone do złożenia swojej oferty. W przetargu nieograniczonym ofertę może złożyć każdy. W tekście publikujemy najważniejsze informacje związane z udziałem w obydwu procedurach.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!