KIO 1727/17 WYROK dnia 29 sierpnia 2017 roku

Stan prawny na dzień: 22.11.2017

Sygn. akt: KIO 1727/17 

WYROK 

z dnia 29 sierpnia 2017 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Justyna Tomkowska 

Protokolant:             Agata Dziuban 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  29  sierpnia  2017  roku,  w  Warszawie,  od

wołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  21  sierpnia  2017  roku  przez 

wykonawcę  D.W.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą:  „Firma 

Remontowo-Budowlana  DAW-

BUD”  z  siedzibą  w  Kamienicy  Polskiej,  w  postępowaniu 

prowadzonym przez 

Zamawiającego Gminę Myszków z siedzibą w Myszkowie 

przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia – konsorcjum 

w  składzie:  (1)  D.Ś.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Przedsiębiorstwo 

Budowlane  CZĘSTOBUD  z  siedzibą    w  Częstochowie  (lider  konsorcjum),  (2) 

Przedsiębiorstwo 

Budowlane 

BUDOPOL 

Sp. 

o.o. 

siedzibą  

w  Jaskrowie  (partner  konsorcjum)

,  zgłaszających  swoje  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego  

orzeka 

Oddala odwołanie. 

Kosztami 

postępowania  obciąża  wykonawcę  D.W.  prowadzącego  działalność 

gospodarczą 

pod 

nazwą: 

„Firma 

Remontowo-Budowlana 

DAW-

BUD”  

z siedzibą w Kamienicy Polskiej i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr 

(słownie:  dziesięciu  tysięcy  złotych,  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  D.W. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą:  „Firma  Remontowo-Budowlana 

DAW-

BUD” z siedzibą w Kamienicy Polskiej tytułem wpisu od odwołania 


zasądza  od  Odwołującego  D.W.  prowadzącego  działalność  gospodarczą 

pod 

nazwą: 

„Firma 

Remontowo-Budowlana 

DAW-

BUD” 

siedzibą  

w  Kamienicy  Polskiej 

na  rzecz  Zamawiającego  Gminy  Myszków  kwotę  3  600,00  zł 

(słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  00/100)  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego poniesione przez Zamawiającego z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Częstochowie.  

Przewodniczący:       


Sygn. akt: KIO 1727/17 

U Z A S A D N I E N I E 

W  dniu  21  sierpnia  2017  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  Warszawie,  na 

podstawie  art.  180  ust  2  pkt.  4  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  roku  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (t.j: Dz. U. z 2017 r., poz.  1579 ze zm.), dalej zwanej 

„ustawą Pzp”, odwołanie 

złożył Daniel Wywiał prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą: „Firma Remontowo-

Budowlana DAW-

BUD” z siedzibą w Kamienicy Polskiej, dalej jako „Odwołujący”. 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego 

p.n.:  „Termomodernizacja,  wymiana  oświetlenia  w  Budynkach 

Użyteczności  Publicznej  -  Budynek  Szkoły  Podstawowej  Nr  4  w  Myszkowie  przy  

ul.  Jedwabnej  93”  prowadzi  Zamawiający:  Gmina  Myszków  z  siedzibą  w  Myszkowie. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  opublikowano  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  nr  515159-N-

2017 z dnia 23 maja 2017 r. 

Odwołanie  wniesiono  od  niezgodnej  z  przepisami  ustawy  Pzp  czynności 

Zamawiającego polegającej na: 

wyborze jako najkorzystniejszej oferty Konsorcjum Firm: Przedsiębiorstwo Budowlane 

CZĘSTOBUD  D.Ś.  z  siedzibą    w  Częstochowie  (lider  konsorcjum),  Przedsiębiorstwo 

Budowlane BUDOPOL Sp. z o.o. 

z siedzibą w Jaskrowie (partner konsorcjum), zwane dalej 

„Konsorcjum”, 

zaniechaniu odrzucenia oferty Konsorcjum, 

zaniechaniu  wyboru  jako  oferty  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez 

Odwołującego, 

o  czym  Odwołujący  dowiedział  się  dnia  16  sierpnia  2017  r.  na  podstawie  zawiadomienia 

Zamawiającego o wyborze najkorzystniejszej oferty. 

Zamawiającemu zarzucono naruszenie: 

art. 87 ust. 2 pkt. 3 PZP poprzez nieuprawnione dokonanie w dniu 3 sierpnia 2017 r. 

poprawy  oferty  Konsorcjum,  mimo  iż  poprawione  pozycje  nie  są  omyłkami,  które 

Zamawiający  mógł  poprawić  w  tym  trybie,  co  w  efekcie  doprowadziło  do  uznania  przez 

Zamawiającego oferty Konsorcjum jako złożonej zgodnie z SIWZ, 

art. 89 ust. 1 pkt. 2 PZP w zw. z art. 91 ust. 1 PZP poprzez zaniechanie odrzucenia 

oferty Konsorcjum, mimo iż treść tej oferty nie odpowiada treści SIWZ. 

Wobec powyższego Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia  czynności  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez 

Konsorcjum, 


dokonanie  ponownego  badania  i  oceny  ofert,  w  tym  odrzucenie  oferty  Konsorcjum  

z uwagi na niezgodność oferty tego wykonawcy z SIWZ, 

zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  uzasadnionych  kosztów 

postępowania przed Izbą, obejmujących w uiszczony wpis od odwołania oraz wynagrodzenie 

pełnomocnika Odwołującego według rachunku przedłożonego na rozprawie; 

dopuszczenie  przez  Izbę  na  rozprawie  dowodów  z  dokumentów  -  wyciągów  

z  Katalogu  Nakładów  Rzeczowych  o  nr  KNR  2-31,  KNR  2-01  i  KNR  4-01,  na  okoliczności 

wskazane w uz

asadnieniu odwołania. 

Odwołujący wskazał, iż posiada interes prawny we wniesieniu w rozumieniu art. 179 

ust.  1  PZP,  albowiem  skutkiem  zaskarżonej  czynności  Zamawiającego  jest  pozbawienie 

Odwołującego — poprzez brak odrzucenia ofert Konsorcjum i wybór oferty tego wykonawcy 

jako  najkorzystniejszej 

—  możliwości  realizacji  zamówienia  w  sytuacji,  gdy  to  Odwołujący 

złożył  ofertę  sporządzoną  w  sposób  prawidłowy  i  która  stanowi  dla  Zamawiającego  ofertę 

najkorzystniejszą spośród ofert złożonych w tym postępowaniu. 

O

dwołanie  zostało  wniesione  w  terminie  przewidzianym  w  art.  182  ust.  1  pkt.  2 

ustawy Pzp. 

Kopia odwołania została przekazana Zamawiającemu w dniu 21 sierpnia 2017 r. 

z  zachowaniem  terminu,  o  którym  mowa  w  art.  180  ust.  5  PZP.  Odwołujący  uiścił  wpis  

w wymag

anej wysokości na rachunek UZP. Odwołanie nie zawierało braków formalnych.  

W  uzasadnieniu  podniesiono,  że  w  dniu  23  maja  2017  roku  Zamawiający  zamieścił 

ogłoszenie  o  zamówieniu  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  roboty  budowlane.  

W postępowaniu przetargowym ofertę złożył m.in. Odwołujący oraz Konsorcjum Częstobud. 

Zamawiający w dniu 17 lipca 2017 r. wezwał Konsorcjum do wyrażenia zgody na wykonane 

przez Zamawiającego poprawki omyłek oraz do złożenia przez Konsorcjum merytorycznych 

wyjaśnień, które będą uzasadniały celowość wprowadzonych zmian. W odpowiedzi to pismo 

Konsorcjum  (

w piśmie z dnia 20 lipca 2017 r.) wyraziło zgodę na poprawienie omyłek oraz 

przesłało żądane przez Zamawiającego wyjaśnienia. W dniu 3 sierpnia 2017 r. Zamawiający 

na  podstawie  art. 

87  ust  2  pkt  3  PZP  dokonał  poprawienia  innych  omyłek  w  ofercie 

polegających  na  niezgodności  treści  oferty  z  SIWZ,  zdaniem  Zamawiającego 

niepowodujących  istotnych  zmian  w  treści  oferty,  polegających  min.  na:  poprawieniu  w  16 

pozycjach  opisu  przedmiotu  z

amówienia  w  kosztorysie  ofertowym  Konsorcjum,  na  opis 

zgodny  z  przedmiarem  robót  przedstawionym  przez  Zamawiającego.  Pismem  z  dnia  4 

sierpnia 2017 r. Konsorcjum wyraziło zgodę na dokonanie tych poprawek. Następnie pismem 

z  dnia  16  sierpnia  2017  r.  Odwołujący  został  poinformowany  przez  Zamawiającego  

o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  Konsorcjum  oraz  o  odrzuceniu  oferty  Przedsiębiorstwa 

Wielobranżowego “Pol-Rem” sp. z o.o. na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 7a ustawy PZP. 

Naruszenie art. 89 ust 1 pkt. 2 Pzp w zw. z art. 91 ust. 1 Pzp 


Zgodnie  z  SIWZ  kosztorys  ofertowy  należało  sporządzić  metodą  kalkulacji 

uproszczonej. Kalkulacja uproszczona polegała na obliczeniu ceny kosztorysowej, jako sumy 

iloczynów odpowiednio ustalonych ilości jednostek przedmiarowych i ich cen jednostkowych, 

z uwzględnieniem podatku od towarów i usług (VAT), który winien być dodawany w całości 

na końcu kalkulacji kosztorysowej wg formuły określonej w SIWZ (str 22). 

Dalej  w  celu  dochowania  porównywalności  ofert,  kosztorys  ofertowy  winien  zawierać 

wszystkie  pozycje przedmiarowe z  podstawami wyceny,  wielkościami przedmiarowymi  i  ich 

jednostkami  oraz  cenami  jednostkowymi.  Czego  Konsorcjum 

zdaniem  Odwołującego  nie 

przedstawiło.  Ceny  jednostkowe  przy  pozycjach  w  kosztorysie  ofertowym  z  uwagi  na  ich 

niezmienność  w  czasie  obowiązywaniu  umowy  o  roboty  budowlane  winny  uwzględniać 

wymagania SIWZ w odniesieniu do 

poszczególnych pozycji przedmiarowych. 

Wskazać należy, iż Konsorcjum w swoich wyjaśnieniach, w pkt 30 poz. 291 w sposób 

całkowicie błędny stwierdza, że „(...)zastosowanie innej numeracji w opisie podstawy wyceny 

nie wpływa na koszt jednostkowy robót, zakres robót oraz całkowitą kwotę ofert”, i że w tym 

zakresie powinien mieć zastosowanie przepis art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp poprzez poprawienie 

inne

j omyłki. Nie sposób zgodzić się z twierdzeniami Konsorcjum, jakoby złożona przez nich 

oferta (w zakresie dostrzeżonych niezgodności z treścią SIWZ) miała charakter omyłki oraz, 

że  poprawienie  tej  omyłki  nie  spowoduje  istotnych  zmian  w  treści  oferty.  Ponadto  nie 

zasługują  na  uwzględnienie  twierdzenia,  iż  Konsorcjum  składając  ofertę  określonej  treści, 

miało  de  facto  zamiar  zrealizować  przedmiot  zamówienia  w  zakresie  przewidzianym 

OPISEM przedmiotu zamówienia. 

Jak  wynika  z  opisu  pozycji  zawartych  w  przedmiarz

e robót, na przykładzie poz. 381 

(jak  również  innych  pozycji)  Zamawiający  wymagał  od  oferentów  wykonania  podbudowy  

z kruszywa łamanego — warstwa dolna o grubości po zagęszczeniu 25 cm w ilości 1435,03 

m2. Podstawą wyceny był KNR — 2-31 0114, kolumna 05 oraz KNR 2-31 0114, kolumna 06. 

Jak  wynika  ze  wskazanych  w  tej  pozycji  KNR,  dotyczyły  one  podbudowy  z  kruszyw 

naturalnych  lub  łamanych  i  dla  wyliczenia  wartości  kosztu  wykonania  tej  pozycji  konieczne 

było  zastosowanie  opisanych  w  kolumnie  C  czynników  cenotwórczych  (tzw  RMS  — 

robocizna,  materiały,  sprzęt).  Każdy  z  tych  czynników  wyraża  się  jakąś  wartością  liczoną  

w PLN, którą trzeba pomnożyć w oparciu o stawki podane  — w opisywanym przypadku —  

w  kolumnie  nr  5  i  6  KNR 

—  zgodnie  z  opisem  przedmiotu  zamówienia.  Ze  wskazanej 

kolumny nr 5 i 6 wynika, iż jeśli Zamawiający w przedmiarze robót odniósłby się w podstawie 

wyceny  jedynie  do  KNR  2-31  0114-

05, to oznaczałoby, że wymagana przez niego grubość 

warstwy  po  zagęszczeniu  w  CM  ma  wynosić  15  cm.  Jeśli  jednak  Zamawiający  

w  przedmiarze  robót  odniósł  się  również  do  KNR  2-31  0114-06,  świadczyło  to  o  tym,  iż 

podbudowa wymagana przez Zamawiającego w tym postępowaniu musiała być grubsza niż 


15 cm, ponieważ w kolumnie 06 wskazana jest podstawa do wyliczania ceny danej pozycji, 

jeśli  Zamawiający  wymaga  by  wynosiła  ona  więcej  niż  15  cm  —  obowiązujący  mnożnik  za 

każdy dalszy 1 cm. 

Mając  na  uwadze  powyższe,  nie  można  uznać  za  zasadne  twierdzeń  Konsorcjum  iż 

wskazany przez Konsorcjum w pozycjach kosztorysowych nr  359, 360, 373,  374, 375, 379, 

380,  381,  387,  388,  407,  418,  429,  440,  468,  478  opis  pozycji  świadczył  o  tym,  iż 

Konsorcjum  zamierzało  wykonać  zamówienie  zgodnie  z  opisem  przedmiotu  zamówienia 

wskazanym w przedmiarach robót — kolumna 3. 

W odniesieniu do twierdzeń Konsorcjum przedstawionych w pozycji 291 pisma z dnia 

20  lipca  2017  r. 

wskazać  należy,  iż  twierdzenie  Konsorcjum,  że  „nie  jest  intencją 

wykonawców  składanie  ofert  niezgodnych  z  wymogami  SIWZ,  i  że  fakt  złożenia  oferty, 

nakład  pracy  oraz  zaangażowanie  są  okolicznościami  wskazującymi  na  to,  że  każdy  

z  wykonawców  ma  zamiar  złożyć  ofertę  ważną  i  zgodną  z  postanowieniami  SIWZ”,  

w  związku  z  czym  zaistnienie  nieistotnych  (w  przekonaniu  Konsorcjum)  rozbieżności 

pomiędzy treścią SIWZ a treścią oferty należy korygować zgodnie z brzmieniem art. 87 ust. 2 

pkt.  3  P

zp, jest  bezzasadne i  nie zasługuje  na  uwzględnienie.  Odwołujący  przywołał  wyrok 

Krajowej  Izby  Odwoławczej,  z  dnia  19  kwietnia  2017  r.  (sygn.  akt.  KIO  604/17,  lex  nr 

, zgodnie z którym „Proces wyjaśnień oparty o art. 90 ust. 1 Pzp stanowi przykład 

oświadczeń  wiedzy  składanych  przez  wykonawcę  w  oparciu  o  konkretne  sformalizowane 

zapytanie  podmiotu  zamawiającego.  Nawet  jeżeli  wykonawca,  starając  się  w  sposób 

maksymalnie  wiarygodny  i  przekonujący  uzasadnić  zaoferowaną  w  postępowaniu  cenę, 

posunie  się  do  prób  modyfikacji  złożonego  pierwotnie w  treści  oferty  oświadczenia  woli,  to 

rolą  podmiotu  zamawiającego  jest  jedynie  ocena  złożonych  wyjaśnień  w  kontekście 

przedstawionych  dowodów;  realiów  rynkowych  oraz  w  odniesieniu  do  pierwotnie 

zaoferowanego  świadczenia  -  jednakże  tylko  w  kontekście  wiarygodności  zaoferowanej  

w  ofercie  ceny.  Przyjęcie  takiego  oświadczenia,  modyfikującego  treść  oświadczenia 

złożonego  pierwotnie  w  ofercie,  byłoby  nie  tylko  sprzeczne  z  mechanizmem  wyjaśniania 

nakierowanym na uzasadnienie ceny ofertowej, ale kłóciłoby się z regulacjami odnoszącymi 

się do treści oferty (art. 82 ust. 3 Pzp) i jej znaczenia (art. 140 ust. 1 Pzp) oraz możliwości jej 

modyfikacji (art. 87 ust. 1-

2 Pzp)”. 

Zauważyć  należy,  że  zgodnie  z  orzecznictwem  KIO  obowiązek  odrzucenia  oferty 

wykonawcy z powodu jej niezgodności z treścią SIWZ aktualizuje się w sytuacji, gdy oferta ta 

nie  odpowiada  wymogom  zamawiającego  w  aspekcie  przedmiotu  zamówienia.  Określenie 

zakresu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  odmienny  od  oczekiwań  zamawiającego, 

skalkulowanie ceny z pominięciem wytycznych zamawiającego, może być, jak wskazuje się 

w orzecznictwie, podstawą stwierdzenia niezgodności oferty z treścią SIWZ. Podjęcie decyzji 


o odrzuceniu oferty daneg

o wykonawcy jest możliwe po uprzednim ustaleniu, że stwierdzone 

w przedmiotowej ofercie omyłki nie należą do kategorii określonych w przepisie art. 87 ust. 2 

ustawy PZP. Zgodnie z wyrokiem KIO z dnia 20 marca 2017 r.  (sygn. akt. KIO 399/17; KIO 

438/17;  KIO  439/17,  lex  nr  2261048) 

„Norma  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  odnosi  się  zaś  do 

merytorycznych  wymagań  Zamawiającego,  w  szczególności,  co  do  zakresu,  ilości,  jakości, 

wymagań  technicznych,  warunków  realizacji,  ceny  i  innych  elementów  istotnych  dla 

wykonania zam

ówienia. Niezgodność treści oferty z treścią SIWZ ma miejsce w sytuacji, gdy 

oferta  nie  odpowiada  w  pełni  podmiotowi  zamówienia,  nie  zapewniając  jego  realizacji  

w całości Zgodnie z wymogami zamawiającego”. 

Naruszenie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp 

O poprawieniu 

omyłek w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 PZP można mówić jedynie wtedy, 

gdy  zamawiający  posiada  wszelkie  dane  niezbędne  do  samodzielnego  jej  poprawienia,  co  

w sprawie nie miało miejsca. Jednocześnie poprawienie w ofercie omyłek, o których mowa  

w art. 87 ust

. 2 pkt 3 Pzp, nie może powodować wytworzenia zupełnie odmiennego, nowego 

oświadczenia woli wykonawcy, np. w przedmiocie oferowanego świadczenia, czy dowolnego 

wypełnienia  go  dodatkową  treścią,  co  do  której  Zamawiający  nie  posiada  żadnych  danych  

i informacji (tak wyrok z 9 grudnia 2014 r., sygn. akt: KIO 2457/14; wyrok KIO z 30 czerwca 

2010 r., sygn. akt: KIO 1127/10; wyrok KIO z 8 stycznia 2013 r., sygn. akt: KIO 2813/12). 

Podstawowym  warunkiem  niezbędnym  do  wykonania  takich  czynności  jest  brak 

ingerencji 

zamawiającego w treść oferty i dokonanie poprawy i uzupełnienia kosztorysu tylko 

i  wyłącznie  na  podstawie  danych  zawartych  w  ofercie.  Dopiero  tak  poprawiony  kosztorys  

z  przeliczeniem  i  zmianą  ceny  oferty  może  być  ofertą  porównywalną  z  innymi  ofertami. 

Za

mawiający  nie  może  dowolnie  poprawiać  kosztorysu.  Zamawiającego  obowiązują  takie 

same  zasady  wykonywania,  poprawiania  i  uzupełniania  kosztorysu  jak  sporządzającego 

kosztorys ofertowy Wykonawcę. 

W  przypadku  braku  niezbędnych  informacji  zawartych  w  kosztorysie  ofertowym 

umożliwiającym poprawę kosztorysu lub nawet dopisanie pozycji kosztorysowej oferta musi 

podlegać odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 2 PZP, ponieważ poprawa kosztorysu 

lub  dopisanie  pozycji  na  podstawie  danych  innych,  niż  zawarte  w  ofercie,  będzie 

niedopuszczalną  ingerencją  w  treść  oferty  po  jej  złożeniu.  Stanowi  to  brak  przesłanek  do 

porównywalności ofert. 

Odwołujący  wskazał  nieprawidłowości  popełnione  przez  Zamawiającego  w  zakresie 

pozycji, które poprawił w trybie art. 87 ust. 2 pkt. 3 PZP. 

Pozycja 359 Kosztorysu ofertowego 

Przedmiotowa  pozycja  359  o  podstawie  wyceny  KNR  2-31  0802-07  oraz  0802-08  

i opisie w przedmiarach robót: „Mechaniczne rozebranie podbudowy z kruszywa kamiennego 


o  grubości  35cm”  wskazuje  na  konieczność  wyceny  pracy  składającej  się  z  pozycji 

kosztorysowej  podstawowej  KNR  2-31  KNR  2-31  0802-

07  „Rozebranie  mechaniczne 

podbudowy  z  kruszywa  kamiennego  o  grubości  15cm”  oraz  uzupełniającej  pozycji 

kosztorysowej  KNR  2-31  0802-

08  „Rozebranie  mechaniczne  podbudowy  z  kruszywa 

kamiennego o grubości 15cm - za każdy dalszy 1 cm” z krotnością 20. 

Konsorcjum  w  kosztorysie  ofertowym  wyceniło  w/w  pozycję  bez  uwzględnienia 

(wpisania do kosztorysu) pozycji uzupełniającej KNR 2-31 0802-08 z krotnością 20. 

W takim przypadku Zamawiający ma możliwość poprawy w/w pozycji kosztorysowej 

poprzez dopisanie brakującego KNRu z przeliczeniem całego kosztorysu przy bezwzględnej 

konieczności  zachowania  zasady  skorzystania  z  informacji  zawartych  w  ofercie.  W  tym 

konkretnym  przypadku  nie  jest  to  jednak 

możliwe,  ponieważ  Konsorcjum  nie  załączyło  cen 

jednostkowych  pracy  spycharki  gąsienicowej  i  zrywarki  przyczepnej.  Te  składniki  cen 

jednostkowych  są  niezbędne  w  celu  odtworzenia  brakującej  części  pozycji  kosztorysowej  

i wynikają z nakładów rzeczowych KNR 2-31 0802-08. 

Zapytanie Zamawiającego do Konsorcjum o to, czy zawarło w pozycji 359 kosztorysu 

ofertowego  dodatek  polegający  na  pogrubieniu  o  20  cm  zrywanej  warstwy  jest  niezgodne  

z prawem, ponieważ z treści oferty wynika bezpośrednio, że jest wyceniona 15 cm warstwa 

przewidziana do zerwania (opis pozycji jest tu wiodący). 

Pozycja 360 Kosztorysu ofertowego 

Pozycja  360  o  podstawie  wyceny  KNR  4-01  108-09  oraz  0108-10  i  opisie 

„Wywiezienie  gruzu  spryzmowanego  samochodami  skrzyniowymi  na  odległość  15km” 

wskazuj

e na konieczność wyceny pracy składającej się z pozycji kosztorysowej podstawowej 

KNR  4-01  108-

09  „Wywiezienie  gruzu  spryzmowanego  samochodami  skrzyniowymi  na 

odległość do 1 km” oraz uzupełniającej pozycji kosztorysowej KNR 4-01108-10 „Wywiezienie 

gruzu spryzmowanego samochodami skrzyniowymi - 

na każdy następny 1 km ponad  1km”  

z krotnością 14. 

Konsorcjum  w  kosztorysie  ofertowym  wyceniło  pozycję  bez  uwzględnienia  pozycji 

uzupełniającej  KNR  4-01  108-10.  Konsorcjum  nie  załączyło  cen  jednostkowych  pracy 

samoc

hodu  skrzyniowego.  Zapytanie  Zamawiającego  do  Konsorcjum  o  to,  czy  zawarło  

w pozycji 360 kosztorysu ofertowego dodatek polegający wywiezienie gruzu spryzmowanego 

na odległość 14 km jest niezgodne z prawem, ponieważ z treści oferty wynika bezpośrednio, 

że jest wyceniony wywóz gruzu na odległość do 1 km (opis pozycji jest tu wiodący). 

Pozycja 373 Kosztorysu ofertowego 

Pozycja  373  o  podstawie  wyceny  KNR  2-31  0101-01  oraz  0101-02  i  opisie 

„Mechaniczne  wykonanie  koryta  na  całej  szerokości  jezdni  i  chodników  w  gruncie  kat.  I-IV 

głębokości  26cm”  wskazuje  na  konieczność  wyceny  pracy  składającej  się  z  pozycji 


kosztorysowej  podstawowej  KNR  2-31  0101-

01  „Koryta  o  głębokości  20  cm  wykonywane 

mechanicznie  na  całej  szerokości  jezdni  i  chodników  w  gruncie  kategorii  I-IV”  oraz 

uzupełniającej  pozycji  kosztorysowej  KNR  2-31  0101-02  „Koryta  o  głębokości  20  cm 

wykonywane mechanicznie na całej szerokości jezdni i chodników w gruncie kategorii I-IV - 

za każde dalsze 5 cm” z krotnością 1,2. 

Konsorcjum  w  kosztorysie  ofertowym  wycen

iło  pozycję  bez  uwzględnienia  pozycji 

uzupełniającej  KNR  2-31  0101-02.  Konsorcjum  nie  załączyło  ceny  jednostkowej  spycharki 

gąsienicowej.  Zapytanie  Zamawiającego  do  Konsorcjum  o  to,  czy  zawarło  w  pozycji  373 

kosztorysu  ofertowego  dodatek  polegający  na  pogrubieniu  o  6  cm  korytowania  jest 

niezgodne  z  prawem,  ponieważ  z  treści  oferty  wynika  bezpośrednio,  że  jest  wycenione 

koryto o głębokości 20 cm (opis pozycji jest tu wiodący). 

Pozycja 374 Kosztorysu ofertowego 

Pozycja  374  o  podstawie  wyceny  KNR  2-31  0111-01  oraz  0111-02  i  opisie 

„Podbudowa z gruntu stabilizowanego cementem wykonana sprzętem rolniczym — grubość 

podbudowy po zagęszczeniu 30cm” wskazuje na konieczność wyceny pracy składającej się 

z  pozycji  kosztorysowej  podstawowej  KNR  2-31  0111-

01  „Podbudowy  z  gruntu 

stabilizowanego  cementem  o  grubości  po  zagęszczeniu  12cm  wykonywane  sprzętem 

mechanicznym  rolniczym”  oraz  uzupełniającej  pozycji  kosztorysowej  KNR  2-31  0111-02 

„Podbudowy  z  gruntu  stabilizowanego  cementem  wykonywane  sprzętem  mechanicznym 

rolniczym - 

za każdy dalszy 1 cm” z krotnością 18. 

Konsorcjum  w  kosztorysie  wyceniło  pozycję  bez  uwzględnienia  (pozycji 

uzupełniającej  KNR  2-31  0111-02.  Konsorcjum  nie  załączyło  ceny  jednostkowej  wody, 

ciągnika gąsienicowego, walca statycznego i brony talerzowej. Zapytanie Zamawiającego do 

Konsorcjum  o  to  czy,  zawarło  w  pozycji  374 kosztorysu  ofertowego  dodatek  polegający  na 

pogrubieniu o 18 cm gruntu stabilizowanego cementem jest niezgodne z prawem.  

Pozycja 379 Kosztorysu ofertowego 

Pozycja  379  o  podstawie  wyceny  KNR  2-31  0101-01  oraz  0101-02  i  opisie 

„Mechaniczne  wykonanie  koryta  na  całej  szerokości  jezdni  i  chodników  w  gruncie  kat.  I-IV 

głębokości  66cm”  wskazuje  na  konieczność  wyceny  pracy  składającej  się  z  pozycji 

kosztorysowej  podstawowej  KNR  2-31  0101-

01  „Koryta  o  głębokości  20  cm  wykonywane 

mechanicznie  na  całej  szerokości  jezdni  i  chodników  w  gruncie  kategorii  I-IV”  oraz 

uzupełniającej  pozycji  kosztorysowej  KNR  2-31  0101-02  „Koryta  o  głębokości  20  cm 

wykonywane mechanicznie na całej szerokości jezdni i chodników w gruncie kategorii I-IV - 

za każde dalsze 5 cm” z krotnością 9,2. 

Konsorcjum  w  kosztorysie  wyceniło  pozycję  bez  uwzględnienia    pozycji 

uzupełniającej  KNR  2-31  0101-02.  Konsorcjum  nie  załączyło  ceny  jednostkowej  spycharki 


gąsienicowej.  Zapytanie  Zamawiającego  do  Konsorcjum  o  to,  czy  zawarło  w  pozycji  379 

dodatek polegający na pogrubieniu o 46 cm korytowania jest niezgodne z prawem, ponieważ 

z treści oferty wynika bezpośrednio, że jest wycenione koryto o głębokości tylko 20 cm (opis 

pozycji jest tu wiodący). 

Pozycja 380 Kosztorysu ofertowego 

Pozycja  380  o  podstawie  wyceny  KNR  2-31  0114-05  oraz  0114-06  i  opisie 

„Podbudowa  z  kruszywa  łamanego  —  warstwa  dolna  o  grubości  po  zagęszczeniu  30cm” 

wskazuje na konieczność wyceny pracy składającej się z pozycji kosztorysowej podstawowej 

KNR  2-31  0114-

05  „Podbudowa  z  kruszywa  łamanego  —  warstwa  dolna  o  grubości  po 

zagęszczeniu  15cm”  oraz  uzupełniającej  pozycji  kosztorysowej  KNR  2-31  0114-06 

„Podbudowa z kruszywa łamanego  — warstwa dolna o grubości po zagęszczeniu 15cm — 

za każdy dalszy 1cm” z krotnością 15. 

Konsorcjum  w  kosztorysie  wyceniło  pozycję  bez  uwzględnienia    pozycji 

uzupełniającej  KNR  2-31  0114-06.  Konsorcjum  nie  załączyło  cen  jednostkowych  kruszywa 

łamanego  oraz  cen  jednostkowych  pracy  równiarki  samojezdnej  i  walca  statycznego. 

Zapytanie  Zamawiającego  do  Konsorcjum  o  to,  czy  zawarło  w  pozycji  380  dodatek 

polegający na pogrubieniu o 15 cm podbudowy jest niezgodne z prawem, ponieważ z treści 

oferty  wynika  bezpośrednio,  że  wyceniono  jedynie  15  cm  podbudowę  (opis  pozycji  jest  tu 

wiodący). 

Pozycja 381 Kosztorysu ofertowego 

Pozycja  381  o  podstawie  wyceny  KNR  2-31  0114-05  oraz  0114-06  i  opisie 

„Podbudowa  z  kruszywa  łamanego  —  warstwa  dolna  o  grubości  po  zagęszczeniu  25cm” 

wskazuje na konieczność wyceny pracy składającej się z pozycji kosztorysowej podstawowej 

KNR  2-31  0114-

05  „Podbudowa  z  kruszywa  łamanego  —  warstwa  dolna  o  grubości  po 

zagęszczeniu  15cm”  oraz  uzupełniającej  pozycji  kosztorysowej  KNR  2-31  0114-06 

„Podbudowa z kruszywa łamanego warstwa dolna o grubości po zagęszczeniu 15cm — za 

każdy dalszy 1cm” z krotnością 10. 

Konsorcjum  w  kosztorysie  wyceniło  pozycję  bez  uwzględnienia    pozycji 

uzupełniającej  KNR  2-31  0114-06.  Konsorcjum  nie  załączyło  cen  jednostkowych  kruszywa 

łamanego  oraz  cen  jednostkowych  pracy  równiarki  samojezdnej  i  walca  statycznego. 

Zapytanie  Zamawiającego  do  Konsorcjum  o  to,  czy  zawarło  w  pozycji  381  dodatek 

polegający na pogrubieniu o 10 cm podbudowy jest niezgodne z prawem, ponieważ z treści 

oferty  wynika  bezpośrednio,  że  jest  wyceniona  15  cm  podbudowa  (opis  pozycji  jest  tu 

wiodący). 

Pozycja 387 Kosztorysu ofertowego 


Pozycja  381  o  podstawie  wyceny  KNR  2-31  0114-05  oraz  0114-06  i  opisie 

„Podbudowa  z  kruszywa  łamanego  -  warstwa  dolna  o  grubości  po  zagęszczeniu  20cm” 

wskazuje na konieczność wyceny pracy składającej się z pozycji kosztorysowej podstawowej 

KNR  2-31  0114-

05  „Podbudowa  z  kruszywa  łamanego  —  warstwa  dolna  o  grubości  po 

zagęszczeniu  15cm”  oraz  uzupełniającej  pozycji  kosztorysowej  KNR  2-31  0114-06 

„Podbudowa z kruszywa łamanego warstwa dolna o grubości po zagęszczeniu 15cm — za 

każdy dalszy 1cm” z krotnością 5. 

Konsorcjum  w  kosztorysie  wyceniło  pozycję  bez  uwzględnienia    pozycji 

uzupełniającej  KNR  2-31  0114-06.  Konsorcjum  nie  załączyło  cen  jednostkowych  kruszywa 

łamanego  oraz  cen  jednostkowych  pracy  równiarki  samojezdnej  i  walca  statycznego. 

Zapytanie Zamawiającego do Konsorcjum o to, czy zawarło w pozycji dodatek polegający na 

pogrubieniu  o  5  cm  podbudowy  jest  niezgodne  z  prawem,  ponieważ  z  treści  oferty  wynika 

bezpośrednio, że wyceniono 15 cm podbudowę (opis pozycji jest tu wiodący). 

Pozycja 388 Kosztorysu ofertowego 

Pozycja  388  o  podstawie  wyceny  KNR  2-31  0114-05  oraz  0114-06  i  opisie 

„Podbudowa  z  kruszywa  łamanego  —  warstwa  dolna  o  grubości  po  zagęszczeniu  20cm” 

wskazuje na konieczność wyceny pracy składającej się z pozycji kosztorysowej podstawowej 

KNR  2-31  0114-

05  „Podbudowa  z  kruszywa  łamanego  —  warstwa  dolna  o  grubości  po 

zagęszczeniu  15cirT  oraz  uzupełniającej  pozycji  kosztorysowej  KNR  2-31  0114-06 

„Podbudowa z kruszywa łamanego — warstwa dolna o grubości po zagęszczeniu I5cm — za 

każdy dalszy 1cm” z krotnością 5. 

Konsorcjum  w  kosztorysie  wyceniło  pozycję  bez  uwzględnienia    pozycji 

uzupełniającej  KNR  2-31  0114-06.  Konsorcjum  nie  załączyło  cen  jednostkowych  kruszywa 

łamanego  oraz  cen  jednostkowych  pracy  równiarki  samojezdnej  i  walca  statycznego.  Te 

składniki  cen  jednostkowych  są  niezbędne  w  celu  odtworzenia  brakującej  części  pozycji 

kosztorysowej i wynikają z nakładów rzeczowych KNR 2- 31 0114-06. 

Pozycja 407 Kosztorysu ofertowego 

Pozycja  407  o  podstawie  wyceny  KNR  2-31  0114-05  oraz  0114-06  i  opisie 

„Podbudowa  z  kruszywa  łamanego  —  warstwa  dolna  o  grubości  po  zagęszczeniu  20cm” 

wskazuje na konieczność wyceny pracy składającej się z pozycji kosztorysowej podstawowej 

KNR  2-31  0114-

05  „Podbudowa  z  kruszywa  łamanego  —  warstwa  dolna  o  grubości  po 

zagęszczeniu  15cm”  oraz  uzupełniającej  pozycji  kosztorysowej  KNR  2-31  0114-06 

„Podbudowa z kruszywa łamanego - warstwa dolna o grubości po zagęszczeniu 15cm — za 

każdy dalszy 1cm” z krotnością 5. 

Konsor

cjum  w  kosztorysie  ofertowym  wyceniło  pozycję  bez  uwzględnienia    pozycji 

uzupełniającej  KNR  2-31  0114-06  z  krotnością  5.  Konsorcjum  nie  załączyło  cen 


jednostkowych  kruszywa  łamanego  oraz  cen  jednostkowych  pracy  równiarki  samojezdnej  

i walca statycznego. Z

apytanie Zamawiającego do Konsorcjum Częstobud o to, czy zawarło 

w pozycji dodatek polegający na pogrubieniu o 5 cm podbudowy jest niezgodne z prawem, 

ponieważ z treści oferty wynika bezpośrednio, że wyceniono 15 cm podbudowę (opis pozycji 

jest tu wiodący). 

Pozycja 418 Kosztorysu ofertowego 

Pozycja  418  o  podstawie  wyceny  KNR  2-31  0114-05  oraz  0114-06  i  opisie 

„Podbudowa  z  kruszywa  łamanego  —  warstwa  dolna  o  grubości  po  zagęszczeniu  20cm” 

wskazuje na konieczność wyceny pracy składającej się z pozycji kosztorysowej podstawowej 

KNR  2-31  0114-

05  „Podbudowa  z  kruszywa  łamanego  —  warstwa  dolna  o  grubości  po 

zagęszczeniu  15cm”  oraz  uzupełniającej  pozycji  kosztorysowej  KNR  2-31  0114-06 

„Podbudowa z kruszywa łamanego - warstwa dolna o grubości po zagęszczeniu 15cm — za 

każdy dalszy 1cm” z krotnością 5. 

Konsorcjum  w  kosztorysie  wyceniło  pozycję  bez  uwzględnienia    pozycji 

uzupełniającej  KNR  2-31  0114-06  z  krotnością  5.  Konsorcjum  nie  załączyło  cen 

jednostkowych  kruszywa  łamanego  oraz  cen  jednostkowych  pracy  równiarki  samojezdnej  

i  walca statycznego.  Zapytanie Zamawiającego do  Konsorcjum  o to,  czy  zawarło  w  pozycji 

dodatek polegający na pogrubieniu o 5 cm podbudowy jest niezgodne z prawem, ponieważ  

z  treści  oferty  wynika  bezpośrednio,  że  wyceniono  15  cm  podbudowę  (opis  pozycji  jest  tu 

wiodący). 

Pozycja 429 Kosztorysu ofertowego 

Pozycja  429  o  podstawie  wyceny  KNR  2-31  0114-05  oraz  0114-06  i  opisie 

„Podbudowa  z  kruszywa  łamanego  —  warstwa  dolna  o  grubości  po  zagęszczeniu  20cm” 

wskazuje na konieczność wyceny pracy składającej się z pozycji kosztorysowej podstawowej 

KNR  2-31  0114-

05  „Podbudowa  z  kruszywa  łamanego  —  warstwa  dolna  o  grubości  po 

zagęszczeniu  15cm”  oraz  uzupełniającej  pozycji  kosztorysowej  KNR  2-31  0114-06 

„Podbudowa z kruszywa łamanego - warstwa dolna o grubości po zagęszczeniu 15cm — za 

każdy dalszy 1cm” z krotnością 5. 

Konsorcjum  w  kosztorysie  wyceniło  pozycję  bez  uwzględnienia    pozycji 

uzupełniającej  KNR  2-31  0114-06  z  krotnością  5.  Konsorcjum  nie  załączyło  cen 

jednostkowych  kruszywa  łamanego  oraz  cen  jednostkowych  pracy  równiarki  samojezdnej  

i walca statycznego. Zapytanie Zamawiającego do Konsorcjum Częstobud o to, czy zawarło 

w  pozycji  429  dodatek  polegający  na  pogrubieniu  o  5  cm  podbudowy  jest  niezgodne  

z prawem, ponieważ  z treści oferty wynika bezpośrednio, że wyceniono 15 cm podbudowę 

(opis pozycji jest tu wiodący). 

Pozycja 440 Kosztorysu ofertowego 


Pozycja  440  o  podstawie  wyceny  KNR  2-31  0114-05  oraz  0114-06  i  opisie 

„Podbudowa  z  kruszywa  łamanego  —  warstwa  dolna  o  grubości  po  zagęszczeniu  20cm” 

wskazuje 

na konieczność wyceny pracy składającej się z pozycji kosztorysowej podstawowej 

KNR  2-31  0114-

05  „Podbudowa  z  kruszywa  łamanego  —  warstwa  dolna  o  grubości  po 

zagęszczeniu  15cm”  oraz  uzupełniającej  pozycji  kosztorysowej  KNR  2-31  0114-06 

„Podbudowa z kruszywa łamanego - warstwa dolna o grubości po zagęszczeniu 15cm — za 

każdy dalszy 1cm” z krotnością 5. 

Konsorcjum  w  kosztorysie  wyceniło  pozycję  bez  uwzględnienia  (pozycji 

uzupełniającej  z  krotnością  5.  Konsorcjum  nie  załączyło  cen  jednostkowych  kruszywa 

łamanego  oraz  cen  jednostkowych  pracy  równiarki  samojezdnej  i  walca  statycznego. 

Zapytanie  Zamawiającego  do  Konsorcjum  o  to,  czy  zawarło  w  pozycji  440  dodatek 

polegający na pogrubieniu o 5 cm podbudowy jest niezgodne z prawem, ponieważ  z treści 

oferty wynika bezpośrednio, że wyceniono 15 cm podbudowę (opis pozycji jest tu wiodący). 

Pozycja 468 Kosztorysu ofertowego 

Pozycja  468  o  podstawie  wyceny  KNR  4-01  108-09  oraz  0108-10  i  opisie 

„Wywiezienie  gruzu  spryzmowanego  samochodami  skrzyniowymi  na  odległość  do  25km” 

wskazuje na konieczność wyceny pracy składającej się z pozycji kosztorysowej podstawowej 

KNR  4-01  108-

09  „Wywiezienie  gruzu  spryzmowanego  samochodami  skrzyniowymi  na 

odległość do 1km” oraz uzupełniającej pozycji kosztorysowej KNR 4-01 108-10 „Wywiezienie 

gruzu  spryzmowanego  samochodami  skrzyniowymi  - 

na  każdy  następny  1km  ponad  1km”  

z krotnością 24. 

Konsorcjum  w  kosztorysie  wyceniło  pozycję  bez  uwzględnienia    pozycji 

uzupełniającej  KNR  4-01  108-10    z  krotnością  24.  Konsorcjum  nie  załączyło  cen 

jednostkowych pracy samochodu skrzyniowego. Zapytanie Z

amawiającego do Konsorcjum o 

to,  czy  zawarło  w  pozycji  dodatek  polegający  wywiezienie  gruzu  spryzmowanego  na 

odległość 24 km jest niezgodne z prawem, ponieważ z treści oferty wynika bezpośrednio, że 

jest wyceniony wywóz gruzu na odległość jedynie do 1 km (opis pozycji jest tu wiodący). 

Pozycja 478 Kosztorysu ofertowego 

Pozycja  478  o  podstawie  wyceny  KNR  2-01  0110-01  oraz  0110-04  i  opisie 

„Wywiezienie dłużyc na odległość 6km” wskazuje na konieczność wyceny pracy składającej 

się z pozycji kosztorysowej podstawowej KNR 2-01 0110-01 „Transport dłużyc na odległość 

do  2km”  oraz  uzupełniającej  pozycji  kosztorysowej  KNR  2-01  0110-04  „Dopłata  za  każde 

0,5km ponad 2km transportu dłużyc” z krotnością 8. 

Konsorcjum  w  kosztorysie  wyceniło  pozycję  bez  uwzględnienia    pozycji 

uzupełniającej  KNR  2-01  0110-04  z  krotnością  8.  Konsorcjum  nie  załączyło  cen 

jednostkowych ciągnika kołowego oraz przyczepy dłużycowej. Zapytanie Zamawiającego do 


Konsorcjum o to, czy zawarło w pozycji dodatek polegający wywiezieniu dłużyc na odległość 

6  km  jest  niezgodne  z  prawem,  ponieważ  z  treści  oferty  wynika  bezpośrednio,  że  jest 

wyceniony wywóz gruzu na odległość do 2 km (opis pozycji jest tu wiodący). 

W odniesieniu do poprawek dokonywanych na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy 

PZP,  dotyczących  niezgodności  oferty  z  SIWZ,  niepowodujących  istotnych  zmian  w  treści 

oferty  wskazuje  się,  że  taka  poprawa  nie  może  prowadzić  do  istotnej  zmiany  treści  oferty. 

Jednocześnie  poprawienie  omyłek  w  trybie  przepisu  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  PZP  nie 

może  prowadzić  do  dostosowania  treści  oferty  do  wymagań  zamawiającego, 

wyartykułowanych  w  treści  SIWZ,  czyli  do  rekonstrukcji  oświadczenia  woli  wykonawcy  na 

postawie  wymogów  Zamawiającego,  choć  oświadczenie  woli  zawarte  w  ofercie  nie  daje 

takich podstaw. Podkreśla się również, że akceptacja przez wykonawcę postanowień SIWZ 

nie określa zakresu świadczenia, ten bowiem zostaje określony w ofercie. Dostrzec również 

należy, że w orzecznictwie zwraca się uwagę, iż poprawienie oferty nie może prowadzić do 

jej  skonstruowania 

w  wyniku  negocjacji  z  zamawiającym.  KIO  w  wyroku  z  dnia  14  grudnia 

2016  r.  (KIO  2245/16,  lex  nr  2174077)  wskazała:  „Należy  przy  tym  jednakże  podkreślić,  iż 

dokonanie zmian w treści oferty przez  zamawiającego musi respektować wytyczne  zawarte 

w art. 87 ust

. 1 zdanie drugie p.z.p., tj. nie mogą być one wynikiem negocjacji dotyczących 

złożonej  oferty.  Tym  bardziej  czynności  te  nie  mogą  prowadzić  do  zastąpienia  wykonawcy 

przez zamawiającego w konstruowaniu jej istotnych elementów”. 

Wykonawca  potwierdzając,  że  wykona  większą  pracę  za  mniejsze  wynagrodzenie 

jest narażony na mniejszy zysk lub stratę lub ewentualne szukanie oszczędności w gorszej 

jakości wykonania tej pracy. 

Skoro  każdy  z  wykonawców  przedłożył  kosztorys  ofertowy,  gdzie  odrębnie  

i odmiennie określono nie tylko podstawy wyceny robót, ale również opisy robót, które miały 

zostać  wykonane  to  oznacza  to,  że  nie  tylko  zaoferowano  dwa  różne  rodzaje  robót,  ale 

przede  wszystkim,  iż  oferta  Konsorcjum  jest  niezgodna  z  SIWZ  i  jako  niepodlegająca 

uzupełnieniu w trybie art. 87 ust 2 pkt 3 PZP podlegała odrzuceniu. 

Ponadto mając zaś na uwadze zawodowy charakter wykonywanej działalności należy 

przyjąć,  że każdy  z  uczestników  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  zdaje 

sobie sprawę, jakiej treści oświadczenia składa i jakie wywołują konsekwencje w toczących 

się  postępowaniach.  Konsorcjum  jest  profesjonalistą,  odpowiedzialnym  za  treść  oferty  i  nie 

może tego obowiązku ani odpowiedzialności przerzucać na Zamawiającego.  

Konkludując, Odwołujący wyraził zdanie, że brak podstaw do uznania, że w sprawie 

mamy  do  czynienia 

z omyłką w rozumieniu art. 87  ust. 2 pkt. 3 PZP. W tym przypadku nie 

jest możliwe poprawienie kosztorysu ofertowego Konsorcjum przez Zamawiającego w trybie 


art. 87 ust. 2 pkt. 3 PZP. Oferta powinna 

więc podlegać bezwzględnie odrzuceniu, jako oferta 

niezgodna z SIWZ.  

Na  poparcie 

tez  zaprezentowanych  w  odwołaniu  Odwołujący  wskazał  orzecznictwo 

KIO,  które  jego  zdaniem  w  sposób  jednoznaczny  potwierdza  zaprezentowane  przez  niego 

stanowisko: wyrok KIO z dnia 7 lutego 2017 r. (sygn. akt. KIO 191/17, lex nr 2241455); wyrok 

KIO z dnia 20 stycznia 2017 r. (sygn. akt. KIO 4/17, lex nr: 2196102); wyrok  KIO z dnia 19 

stycznia 2017 r. (sygn. akt KIO 22/17, lex nr 2209146). 

W związku z Odwołujący wnosił jak w petitum odwołania. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  Stron  i  Uczestnika  postępowania 

odwoławczego,  uwzględniając  zgromadzony  materiał  dowodowy,  jak również  biorąc 

pod  uwagę  oświadczenia  i stanowiska  zawarte  w odwołaniu,  odpowiedzi  na 

odwołanie,  złożonych  pismach  procesowych,  a także  wyrażone  ustnie  na  rozprawie  

i odnotowane w 

protokole, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Ustalono,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących  odrzuceniem 

odwołania  w  całości  w  trybie  art.  189  ust.  2  ustawy  Pzp  i  nie  stwierdziwszy  ich,  Izba 

skierowała odwołanie na rozprawę  

Ustalono 

dalej, 

że 

wykonawca 

wnoszący 

odwołanie 

posiada 

interes  

w  uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia,  kwalifikowany  możliwością  poniesienia  szkody  

w  wyniku  naruszenia  przez  Zamawiaj

ącego  przepisów  ustawy,  o  których  mowa  w  art.  179 

ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych.  Nieprawidłowe  dokonanie  czynności  badania  

i  oceny  ofert,  w  tym 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  Przystępującego  i  uznanie  jej  przez 

Zamawiającego  za  najkorzystniejszą,  oznacza,  że  potencjalne  stwierdzenie  naruszenia  

w  tym  zakresie  przepisów  ustawy  Pzp  pozbawia  Odwołującego,  który  złożył  ofertę  drugą  

w  rankingu, 

możliwości  uzyskania  zamówienia  i  podpisania  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego  oraz  wykonywania  zamówienia.  Wypełnione  zostały  zatem  materialnoprawne 

prz

esłanki do rozpoznania odwołania, wynikające z treści art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.  

Do  postępowania  odwoławczego,  odpowiadając  na  wezwanie  Zamawiającego 

zgłoszenie przystąpienia po stronie Zamawiającego złożyli wykonawcy wspólnie ubiegający 

się o udzielenie zamówienia Konsorcjum Firm: (1) D.Ś. prowadzący działalność gospodarczą 

pod 

firmą 

Przedsiębiorstwo 

Budowlane 

CZĘSTOBUD 

D.Ś.  

z siedzibą  w Częstochowie (lider konsorcjum), (2) Przedsiębiorstwo Budowlane BUDOPOL 


Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Jaskrowie  (partner  konsorcjum),  dalej  jako  „Przystępujący”.  Izba 

potwierdziła  skuteczność  przystąpienia.  Przystępujący  wnosił  o  oddalenie  odwołania  w 

całości. 

Zamawiający  na  posiedzeniu  złożył  pisemną  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której 

twierdził,  że  prawidłowo  ocenił  oferty  i  nie  naruszył  przepisów  wskazywanych  przez 

Odwołującego, dlatego też wnosił o oddalenie odwołania w całości.  

Izba ustaliła, że Odwołujący prawidłowo w odwołaniu przytoczył zapisy SIWZ istotne 

dla rozstrz

ygnięcia przedmiotu sporu.  

Izba  rozważyła,  z  uwzględnieniem  okoliczności  dotyczących  tej  sprawy,  czy  zakres 

zastosowania art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy P

zp, który stanowi, że zamawiający odrzuca ofertę, 

jeżeli  jej  treść  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  

z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp powinien być w prowadzonym przez Zamawiającego 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  zastosowany,  to jest  czy  Zamawiający 

prawidłowo dokonał poprawienia w ofercie Przystępującego „innych omyłek” i nie odrzucił tej 

oferty jako niezgodnej w treści z treścią SIWZ.  

W  ramach  rozważań  natury  ogólnej,  skład  orzekający  Izby  podziela  utrwalony  

w  doktrynie  i  orzecznictwie  pogląd,  że zarówno  treść  SIWZ,  jak i treść  oferty  stanowią 

mery

toryczne  postanowienia  oświadczeń  woli  odpowiednio:  zamawiającego,  który  

w szczególności przez opis przedmiotu zamówienia precyzuje, jakiego świadczenia oczekuje 

po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego, oraz wykonawcy, który zobowiązuje 

się  do  wykonania  tego  świadczenia  w  razie  wyboru  złożonej  przez  niego  oferty  jako 

najkorzystniejszej.  Wobec  tego 

–  co  do  zasady  –  porównanie  zaoferowanego  przez 

wykonawcę  świadczenia  z  opisem  przedmiotu  zamówienia,  sposobem  i  terminem  jego 

realizacji  wymaganymi  p

rzez  zamawiającego,  przesądza  o tym,  czy  treść  złożonej  oferty 

odpowiada treści SIWZ – jest z nią zgodna.  

Aby zapewnić możliwość sprawdzenia zgodności treści oferty z treścią SIWZ, ustawa 

P

zp z  jednej strony  obliguje  zamawiającego,  aby  prowadził  całe postępowanie o udzielenie 

zamówienia w formie pisemnej (art. 9 ust. 1 Pzp), w tym przekazał i udostępnił specyfikację 

istotnych warunków zamówienia (art. 37 ust. 1 i 2 Pzp), która ma zawierać w szczególności 

opis  przedmiotu  zamówienia,  określenie  terminu  wykonania  zamówienia,  istotne  warunki 

umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  oraz  opis  sposobu  przygotowania  ofert  (art.  36 

ust. 1 pkt 3, 4, 16 i 10 Pzp). Z drugiej strony art. 82 ust. 2 Pzp zastrzega dla 

oferty składanej 

przez wykonawcę w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego formę pisemną pod 


rygorem  nieważności,  a  w  art.  82  ust.  3  Pzp  wprost  wskazuje,  że  treść  takiej  oferty  musi 

odpowiadać treści specyfikacji.  

W  doktrynie  i  orzecznictwie  przyjmuje  się  również,  że  rozumienie  terminu  oferta 

należy  opierać  na  art.  66  §  1  Kodeksu  cywilnego,  zgodnie  z  którym  jest  nią  oświadczenie 

drugiej stronie woli zawarcia umowy, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. Z uwagi 

na 

odpłatny charakter zamówień publicznych, nieodzownym elementem treści oferty będzie 

zawsze  określenie  ceny  za  jaką  wykonawca  zobowiązuje  się  wykonać  zamawiane 

świadczenie.  W  pozostałym  zakresie  to  zamawiający  określa  w  SIWZ  wymagany 

od 

wykonawcy  zakres  i sposób konkretyzacji  oświadczenia woli, który  będzie podstawą dla 

oceny  zgodności  treści  złożonej  oferty  z merytorycznymi  wymaganiami  opisu  przedmiotu 

zamówienia.  

W  konsekwencji  nie  tylko  treść  wynikająca  explicite  ze  złożonej  oferty,  ale  również 

nieskonkretyzowanie jej treści przez wykonawcę w sposób lub w zakresie wymaganym przez 

zamawiającego,  może  być  podstawą  do  stwierdzenia  niezgodności  oferty  z  treścią  SIWZ 

gdyż  –  co  do  zasady  –  niedopuszczalne  jest  precyzowanie  i poprawianie  treści  złożonej 

oferty,  w 

szczególności  z  uwagi  za  naczelne  zasady  równego  traktowania  wykonawców 

i zachowania uczciwej konkurencji.  

W  zakresie  zastosowania  przesłanki  odrzucenia  oferty  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp 

mieści się bowiem również sporządzenie oferty w inny sposób, niż żądał tego zamawiający, 

ile niezgodność taka dotyczy elementów treści oferty w aspekcie formalnym i materialnym, 

choć nie może tu chodzić wyłącznie o niezgodność sposobu spełnienia tych aspektów {por. 

J.  Pieróg  w:  Prawo  zamówień  Publicznych.  Komentarz,  wyd.  C.H.  Beck,  Warszawa  2009}. 

Innymi  słowy  niezgodność  treści  oferty  z  treścią  SIWZ  może  polegać  na sporządzeniu 

przedstawieniu  oferty  w  sposób  niezgodny  z  wymaganiami  specyfikacji,  z zaznaczeniem, 

że chodzi  tu  o  wymagania  SIWZ  dotyczące  sposobu  wyrażenia,  opisania  i potwierdzenia 

zobowiązania  (świadczenia)  ofertowego,  a  więc  wymagania,  co  do  treści  oferty,  a  nie 

wymagania  co  do  jej  formy,  które  również  zamieszczane  są  w  SIWZ  (tak  wyrok  Izby  z  13 

listopada 2013 r., sygn. akt KIO 2478/13). 

Niezależnie od charakteru niezgodności, aby zastosować podstawę odrzucenia oferty 

z art.  89  ust.  1  pkt  2  P

zp  musi  być  możliwe  uchwycenie  na  czym  konkretnie  taka 

niezgodność  polega,  czyli  co  i  w  jaki  sposób  w ofercie  nie  jest  zgodne  z konkretnie 

wskazanymi,  skwantyfikowanymi  i ustalonymi  jednoznacznie  postanowieniami  SIWZ.

Zgodnie z art. 87 ust.  1 P

zp w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać 

od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert.  Niedopuszczalne  jest 

prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji  dotyczących  złożonej  oferty 

oraz  z  zastrzeżeniem  ust.  1a  i  2  Pzp,  dokonywanie  jakiejkolwiek  zmiany  w  jej  treści. 


wyjątkiem  trybu  dialogu  konkurencyjnego  zmiany  te  sprowadzają  się  to  do  wspominanej 

powyżej instytucji poprawienia omyłek polegających na niezgodności oferty ze specyfikacją, 

co nie może jednak powodować istotnej zmiany treści oferty.  

Wystąpienie  stanu  niezgodności  treści  oferty  z  treścią  SIWZ  nie  zawsze  będzie  to 

podstawą do odrzucenia oferty, gdyż art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp wprost odsyła do art. 87 ust. 2 

pkt 3 P

zp. Odrzuceniu podlega zatem wyłącznie oferta, której treść jest niezgodna z treścią 

SIWZ  w 

sposób  zasadniczy  i  nieusuwalny,  gdyż  obowiązkiem  zamawiającego  jest 

poprawienie w 

złożonej ofercie niezgodności z SIWZ niemających istotnego charakteru.  

O  ile  każdorazowo  treść  oświadczenia  woli  składanego  w  postępowaniu  w  ramach 

oferty  należy  rozpatrywać  przez  pryzmat  zamiaru  wykonawcy,  wyrażającego  się  wolą 

uczestnictwa w postępowaniu, a w konsekwencji – złożenia oferty zgodnej z SIWZ {tak m.in. 

wyroki Izby z: 3 kwietnia 2012 r. (sygn. akt KIO 556/12),  9 listopada 2012 r. (sygn. akt: KIO 

2343/12,  KIO  2346/12),  22  listopada  2012  r.  (sygn.  akt:  KIO  2396/12,  KIO  2416/13), 

10 czerwca 2013 r. (sygn. akt KIO 1266/13) 

– o tyle kluczową sprawą jest, czy w konkretnym 

stanie faktycznym możliwe jest ustalenie treści oświadczenia co do oferowanego przedmiotu 

sposób  nie  naruszający  nadrzędnej  zasady  zachowania  uczciwej  konkurencji  pomiędzy 

wykonawcami. Art.87 ust. 2 pkt 1 i 2 P

zp obliguje natomiast zamawiającego do poprawienia 

w  ofercie  oczywistych  omyłek  pisarskich  oraz  oczywistych  omyłek  rachunkowych,  

z  uwzględnieniem  konsekwencji  rachunkowych  dokonanych  poprawek.  W postępowaniu  

o zamówienie publiczne nie została bowiem wyłączona ogólna, charakterystyczna dla prawa 

cywilnego zasada ustalania treści złożonego oświadczenia woli w sposób odzwierciedlający 

zamiar strony i cel złożenia oświadczenia. W realiach konkretnej sprawy, zanim zamawiający 

podejmie  decyzję  o odrzuceniu  oferty  jako  niezgodnej  z  treścią  siwz,  zobowiązany  jest 

wszechstronnie  ją  zbadać  bacząc,  by  wyjaśnić  w  trybie  opisanym  w art.  87  ust.  1  PZP 

stwierdzone nieprawidłowości i dokonać poprawy omyłek zgodnie z dyrektywami wyrażonymi 

w  art.  87  ust.  2  pkt  1-

3  PZP.  Dopiero  wyczerpanie  tej  procedury  uprawnia  zamawiającego 

do 

ustalenia, że treść oferty nie odpowiada treści SIWZ, a w konsekwencji odrzucenia oferty 

na  podstawie  art.  89  ust.  pkt  2  Pzp.  {vide  wyrok  Izby  z  5  stycznia  2012  r.  (sygn.  akt  KIO 

2743/11) oraz wyrok Izby z 29 lipca 2011 r. (sygn. akt 1514/11)}. 

Poza  sporem 

między  Stronami  postępowania  była  okoliczność,  że  w  ofercie 

Przystępującego  zaistniały  niezgodności  z  treścią  SIWZ  polegające  na  pominięciu  

w  pozycjach  kosztorysu  ofertowego  wymienionych  w  odwołaniu  podstaw  wyceny  ujętych  

w  przedmiarach  robót  załączonych  przez  Zamawiającego  i  błędnych  opisach  robót  do 

wykonania w ramach inwestycji. 


Pozostaje  zatem  ocena,  czy  i  w  jaki  sposób  Zamawiający  mógł  i  powinien  był 

dokonać skorygowania stwierdzonych niezgodności. 

Na wstępie należy zauważyć, że intencją ustawodawcy towarzyszącą wprowadzeniu 

aktualnego  brzmienia  art.  87  ust.  2  P

zp  było  zniwelowanie  formalizmu  występującego 

na gruncie  ustawy  P

zp,  aby  umożliwić  branie  pod  uwagę  w  postępowaniach  o  udzielenie 

zamówień publicznych ofert obarczonych nieistotnymi wadami, będącymi wynikiem różnego 

rodzaju 

błędów  i  omyłek,  których  skorygowanie  nie  prowadzi  do  istotnych  zmian  w  treści 

oferty. Wynika  to  z  uzasadnienia  do  ustawy  z  dnia  4  września  2008  r.  o  zmianie  ustawy  –

Prawo  zamówień  publicznych  oraz  niektórych  innych  ustaw:  W  projekcie  wprowadza  się 

istotn

e  zmiany  dotyczące  sposobu  poprawiania  oczywistych  omyłek  pisarskich  

rachunkowych (art. 87 ust. 2). Rezygnuje się z zamkniętego katalogu sposobu poprawiania  

omyłek  rachunkowych,  pozostawiając  jednocześnie  zamawiającemu  uprawnienie 

do poprawiania  oczywist

ych  omyłek  pisarskich,  rachunkowych  oraz  innych  omyłek 

polegających    na  niezgodności  oferty  ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia. 

Proponowane  rozwiązanie przyczyni  się do  usprawnienia procedury  udzielania  zamówienia 

publicznego  oraz  do  zmniejszeni

a  liczby  odrzucanych  ofert  i  unieważnianych  postępowań. 

Ogranicza się sytuacje, w  których  oferty  uznane  za najkorzystniejsze podlegają odrzuceniu 

ze  względu  na  błędy  rachunkowe  w  obliczeniu  ceny,  które  nie  są  możliwe  do  poprawienia 

myśl ustawowo określonych reguł. Jest to szczególnie istotne w kontekście zamówień na 

roboty budowlane, w których oferty wykonawców, niezwykle obszerne i szczegółowe, liczące 

nieraz  po  kilkadziesiąt  tomów,  często  podlegają  odrzuceniu  ze  względu  na  drobne  błędy 

ich  treści.  Proponowany  przepis  art.  87  ust.  2  pkt  3  w  szczególności  ma  na  celu 

umożliwienie  poprawiania  tego  rodzaju  błędów,  które  mogą  pojawić  się  w  trakcie 

sporządzania  kosztorysu  ofertowego.  Należy  również  podkreślić,  że  proponowane 

rozwiązanie  nie  stoi  na  przeszkodzie  temu,  aby  zamawiający  samodzielnie  precyzował 

specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  przykładowe  okoliczności,  w  których  będzie 

dokonywał  poprawy  omyłek  w  ofertach  w  trybie  art.  87  ust.  2.  Powyższe  prowadzi 

do 

przejrzystości postępowania, ogranicza kazuistykę ustawy i może ograniczyć ewentualne 

spory  z wykonawcami.  

W orzecznictwie Izby podkreślono, że  celem postępowania o udzielenie zamówienia 

publicznego  nie  jest  dokonanie  wyboru  oferty  najbardziej  poprawnej  formalnie,  lecz 

dokonanie  wyboru  oferty  z 

najniższą  ceną  lub  oferty  przedstawiającej  najkorzystniejszy 

bilans  ceny  i  innych  kryteriów  odnoszących  się  do  przedmiotu  namówienia  (oferty 

najkorzystniejszej  ekonomicznie)  {vide  wyrok  Izby  z  23  marca  2011  r.  (sygn.  akt  KIO 

522/11)}. 

Jednocześnie  czynność  poprawienia  oferty  ma  charakter  obligatoryjny 

zamawiający  nie  może  uchylić  się  od  jej  wykonania.  Zaniechanie  takiej  czynności  należy 


uznać należy za działanie sprzeczne nie tylko z prawem, ale i nieracjonalne, gdyż prowadzi 

do  niesłusznego  odrzucenia  najkorzystniejszej  oferty,  które  nie  zapewnia  wyboru  oferty 

zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji i 

równego traktowania wykonawców.  

Izba  podziela również  stanowisko  {wyrażone już w  wyroku  Izby  z  5 sierpnia 2009 r. 

w sprawie  o  sygn.  akt  KIO/UZP  959/09

},  że rozumienie „innej  omyłki”  z  art.  87  ust.  2  pkt  3 

ustawy  Pzp 

nie  powinno  być  interpretowane  zawężająco,  tj.  jedynie  jako  techniczny  błąd  

w sposobie sporządzenia oferty, pominięcie lub pomylenie określonych wyrażeń lub wartości 

czy  wszelkich  innych  pr

zeoczeń  i  braków,  które  powstały  bez  świadomości  ich wystąpienia 

po stronie wykonawcy. Słownikowe rozumienie słowa „omyłka” oznacza  spostrzeżenie, sąd 

niezgodny  z  rzeczywistością,  błąd  w  postępowaniu,  rozumowaniu  itp.  {Słownik  języka 

polskiego  pod  red.  Witolda  Doroszewskiego, 

Wydawnictwo  Naukowe  PWN,  dostępny 

na stronie 

http://sjpd.pwn.pl

}.  Omyłka  wykonawcy  w  przygotowaniu  oferty  może  zatem 

również  wynikać  z  jego  błędnego  przekonania  co  do  wymaganego  sposobu  wykonania 

zamówienia  i  wyrażenia  powyższego  w  ofercie.  Wykonawca  może  więc  sporządzić  ofertę 

pełną  świadomością  co do  celowości  i  kształtu  jej  poszczególnych  zapisów,  jednakże 

mylnie  nie  zdaje  sobie  sprawy  ze  stanu  jej  niezgodności  z  treścią  SIWZ.  Tego  typu  błędy 

wyko

nawcy,  pod  warunkiem  ich  nieistotności,  również  podlegają  poprawie  w  trybie  art.  87 

ust.  2  pkt  3  P

zp.  Ostatecznym  momentem  weryfikacji  omyłki,  w  tym  przypadku  zmiany 

przekonania  wykonawcy  co  do  poprawności  jego  oferty,  jest  wywołujące  określone  skutki 

praw

ne  zawiadomienie  o  dokonanym  poprawieniu  omyłki  i  ewentualny  brak  wyrażenie 

zgody,  o 

którym  mowa  w  art.  89  ust.  1  pkt  7  Pzp,  niezależnie  od  wcześniej  składanych 

deklaracji  w 

tym  przedmiocie.  Izba  zważyła,  że  –  jeżeli  jakieś  konkretne  okoliczności  nie 

wskaz

ują co innego – należy przyjąć założenie, zgodnie z którym wykonawcy składają oferty 

dobrej  wierze,  z  zamiarem  zaoferowania  świadczenia  we wszystkich  elementach 

zgodnego  z  wymaganiami  określonymi  w  opisie  przedmiotu  zamówienia.  Natomiast  nie 

zawsze  im  si

ę  to  udaje  i  wtedy  obowiązkiem  zamawiającego  jest  rzetelne  rozważnie 

możliwości zastosowania art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp. 

Izba 

uważa, że w niniejszej sprawie Odwołujący nie wskazywał żadnych okoliczności, 

które świadczyłyby o omyłkowym charakterze niezgodności oferty Przystępującego z treścią 

SIWZ

,  poprzestając  na  ich  stwierdzeniu  i  przyjęciu  nieuzasadnionego  okolicznościami 

założenia, że mają one charakter nieusuwalny. 

W  odniesieniu  do  poprawek  dokonywanych  na  podstawie  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp, 

czyli  dotyczących  niezgodności  oferty  z  SIWZ, a niepowodujących  istotnych  zmian  w  treści 

oferty,  z  przepisu  wprost  wynika,  że  taka  poprawa  nie  może  prowadzić  do  istotnej  zmiany 

treści oferty. Oczywiste jest zatem, że przypadku zastosowania tego przepisu każdorazowo 

nas

tępuje zmiana treści oferty. Natomiast granicą dopuszczalności takiej zmiany jest to, aby 


miała  istotnego  charakteru.  Przy  czym  o  istotności  zmiany  treści  oferty  każdorazowo 

decydują  okoliczności  konkretnej  sprawy:  na  ile  zmiana  oddaje  pierwotny  sens  i  znaczenie 

treści oferty, a na ile stanowi wytworzenie całkowicie nowego oświadczenia, odmiennego od 

złożonego  przez  wykonawcę  w  stopniu  nakazującym  uznać,  że  wykonawca  nie  złożyłby 

takiego  oświadczenia,  gdyż  nie  odzwierciedla  ono  jego  intencji  wyrażonych  w  poddawanej 

poprawie  ofercie.  O  istotności  takiej  może  zatem  decydować  skala  zmiany  wielkości  ceny, 

skala  zmiany  zakresu  przedmiotu  świadczenia  lub  obie  te  sytuacje  występujące 

jednocześnie.  Dla  oceny  istotnego  charakteru  wprowadzanych  zmian  kluczowe  znaczenie 

ma  bowiem  ich  zakres  w  stosunku  do  całości  treści  oferty  i  przedmiotu  zamówienia.  Na 

powyższe uwarunkowania zwrócił uwagę Sąd Okręgowy w Krakowie w uzasadnieniu wyroku 

z  23  kwietnia  2009  r.  (sygn.  akt  XII  Ga  102/09): 

W  ocenie  Sądu  Okręgowego  nie  ulega 

je

dnak kwestii, iż ocena, czy poprawienie innej omyłki przez  zamawiającego powoduje (lub 

nie)  istotną  zmianę  w  treści  oferty  musi  być  dokonywana  na  tle  konkretnego  stanu 

faktycznego.  To  co  w  ramach  danego  zamówienia  może  prowadzić  do  istotnej  zmiany  

w  treści  oferty  nie  musi  rodzić  takiego  efektu  przy  ocenie  ofert  innego  podobnego 

zamówienia.  Nadto  należy  zaznaczyć,  że  poprawienie  przez  zamawiającego  innej  omyłki  

w trybie art. 87 ust. 2 pkt. 3 Pzp nie może powodować istotnych zmian w treści całej oferty,  

nie  jej  fragmentu.  Innymi  słowy  kwantyfikator  „istotnych  zmian”  należy  w  ocenie  sądu 

odnosić do całości treści oferty i konsekwencję tych zmian należy oceniać, biorąc pod uwagę 

przedmiot zamówienia i całość oferty. 

Co  do  możliwości  samodzielnego  poprawienia  przez  zamawiającego  omyłkowej 

niezgodności,  bez  udziału  wykonawcy,  w  pierwszej  kolejności  należy  zauważyć,  że  jest  to 

wypracowana  w  orzecznictwie  wskazówka  zmierzająca  do  wytyczenia  bezpiecznej  granicy 

zastosowania  art.  87  ust.  2  pkt  3  P

zp,  gdyż  przepis  wprost  takiej  przesłanki  nie  formułuje. 

Niewątpliwie  stosowanie  jej  w  praktyce  przez  zamawiających  eliminuje  ryzyko  naruszenia 

wynikającego z art. 87 ust. 1 Pzp zakazu prowadzenia jakichkolwiek negocjacji z wykonawcą 

na  temat  złożonej  oferty  oraz  gwarantuje  zachowanie  podstawowych  zasad  równego 

traktowania  wykonawców  i  przestrzegania  uczciwej  konkurencji  pomiędzy  nimi.  W  ocenie 

Izby nie oznacza to jednak braku możliwości uprzedniego zastosowania instytucji wezwania 

wykonawcy  do  wyjaśnienia  treści  złożonej  oferty.  Skorzystanie  przez  zamawiającego  z  art. 

87 ust. 1 P

zp może być konieczne nie tylko dla oceny, czy doszło w ogóle do pomyłki, lecz 

również  dla  ustalenia  w  jaki  sposób  należałoby  ją  poprawić.  Zdaniem  składu  orzekającego 

Izby  należy  tu  odróżnić  dopuszczalne  skorzystanie  z  treści  udzielonych  przez  wykonawcę 

wyjaśnień od niedopuszczalnej ingerencji wykonawcy. Skoro dopuszczalne jest wyjaśnienie 

treści  złożonej  oferty,  dysponowanie przez  zamawiającego  wszystkimi  niezbędnymi  danymi 

do 

dokonania 

poprawienia 

omyłek  bez  ingerencji  wykonawcy  należy  oceniać  


z uwzględnieniem informacji uzyskanych w wyniku wyjaśnień. Należy podkreślić, że z uwagi 

na  „nieoczywisty”  charakter  „innych  omyłek”,  o  których  mowa  w  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp, 

wezwanie do wyjaśnień może służyć zarówno ustaleniu, czy i gdzie zostały one popełnione, 

a także czy i w jaki sposób mogą zostać poprawione. 

W  przedmiotowej  sprawie  w  rozdziale  12  SIWZ  Zamawiający  ustalił,  że  wyliczenie 

ceny  oferty  nastąpić  ma  na  podstawie  dokumentów  składających  się  na  opis  przedmiotu 

zamówienia,  a  więc:  dokumentacji  projektowej  (w  tym  przedmiarów  robót),  specyfikacji 

technicznych wykonania i odbioru robót oraz decyzji i zgłoszeń dotyczących formalnej strony 

zadania  inwestycyjnego.  Zamawiający  określił  także,  że  sposób  wyliczenia  ceny  oferty 

dokonany  ma  zostać  metodą  kalkulacji  uproszczonej  i  nie  wymagał  składania  do  oferty 

kosztorysów  szczegółowych  z  rozbiciem  na  poszczególne  składniki  cenotwórcze.  Oznacza 

to  zatem,  że  przedmiary  robot  i  znajdujący  się  w  nich  opis  poszczególnych  pozycji 

kosztorysowych  przy  użyciu  katalogów  nakładów  rzeczowych  pomocniczo  jedynie  określał 

przedmiot zamówienia do jego prawidłowej wyceny. Cały zaś przedmiot zamówienia i zakres 

prac  do  wykonania  znajdował  się  w  dokumentacji  projektowej  szeroko  rozumianej  w  tym 

postępowaniu.  Z  uwagi  także  na  przyjęty  na  zadaniu  sposób  jego  rozliczenia,  istotne 

znaczenie dla Zamawiającego miały ceny jednostkowe za poszczególne pozycje, ponieważ 

miały być one niezmienne i na ich podstawie odbyć miało się ostateczne rozliczenie.  

Przyjmując,  że  wykonawca  składa  ofertę  w  dobrej  wierze,  z  zamiarem  wykonania 

zamówienia zgodnie z oczekiwaniami Zamawiającego, ten ostatni w ocenie Izby prawidłowo 

zweryfikował  poprawność  otrzymanych  ofert  i  dokonał  poprawek  w  ich  treści.  Większość 

dokonanych  poprawek  w  ofercie  Przystępującego,  w  tym  wszystkie  wymienione  

w  odwołaniu,  dotyczą  de  facto  opisu  pozycji  kosztorysu  ofertowego,  w  którym  pominięto 

część  podstaw  wyceny  i  błędnie  cyfrowo  opisano  prace  do  wykonania.  Co  istotne  pozycje 

kosztorysowe  dotyczyły  jednego  działu  –  zagospodarowanie  terenu  –  co  stanowi  roboty 

towarzyszące  dla  prac  głównych  termomodernizacji  budynków  i  dotyczyły  tylko  kilkunastu 

pozycji  tego  kosztorysu,  co  daje 

niewielki  procentowy  udział  w  stosunku  do  całego 

przedsięwzięcia.  Skalę  problemu  dobrze  odzwierciedla  sporządzone  przez  Zamawiającego 

zestawienie  poprawionych  omyłek  dla  wszystkich  ofert  złożonych  w  postępowaniu. 

Odwołujący  nie  przedstawił  natomiast  żadnych  dowodów,  z  których  wynikałoby,  że  prace  

w  popr

awionych  pozycjach  zostaną  wykonane  niezgodne  z  wymaganiami  Zamawiającego. 

Co ciekawe, 

wartość prac w poprawianych pozycjach nie odbiega od wyceny prac w ofercie 

Odwołującego  (co  choć  pośrednio  mogłoby  stanowić  dowód,  że  cześć  robót  do  wykonania 

nie  została  w  ofercie  Przystępującego  wyceniona,  jak  twierdził  Odwołujący),  a  nawet  w 

niektórych  pozycjach  cena  prac  jest  wyższa  niż  w  ofercie  Odwołującego.  Różnica  cenowa 

między  ofertą  Odwołującego  a  Przystępującego  jest  niewielka.  Nie  można  zatem  tylko  na 


podstawi

e  braku  części  opisu  pozycji  w  kosztorysie  wnioskować,  że  dany  wykonawca  nie 

wycenił  pewnych  elementów  zamówienia  do  wykonania  i  złożył  ofertę  na  inny  przedmiot 

zamówienia  niż  oczekiwał  tego  Zamawiający.  Składany  i  wymagany  w  postępowaniu 

kosztorys „uproszczony” jest wiedzą na temat cen jednostkowych, nie zaś sposobu wyceny 

w każdej pozycji.  

W  ocenie  Izby  poprawianie  błędów  w  ofertach  polegających  na  nieprawidłowym 

opisie pozycji kosztorysowych jest jednym z najczęściej występujących zjawisk przy ocenie 

n

iezgodności  treści  oferty  z  treścią  SIWZ  w  przypadku  robót  budowlanych.  Możliwość 

poprawy  determinuje  skala  zmian,  ich  zakres  i  wartość.  Jak  już  wspomniano  w  niniejszym 

uzasadnieniu orzeczenia, skala zmian, zakres i wartość dokonanych poprawek w kosztorysie 

ofertowym  Przystępującego  były  nieistotne  z  punktu  widzenia  całości  prac  do  wykonania. 

Dlatego też Izba uznała, że Zamawiający prawidłowo przeprowadził proces weryfikacji ofert, 

wystąpił  do  wykonawców  o  stosowane  wyjaśnienia,  a  poddawszy  analizie  treść  tych 

wyjaśnień, słusznie zastosował regulację art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.  

Resumując,  w  ocenie  składu  orzekającego  Izby  z  całokształtu  złożonej  przez 

Przystępującego  oferty  wynikała  wola  zaoferowania  realizacji  całości  zamówienia  

w  określony  dokumentacją projektową sposób, a zatem  nie było przeszkód  do  poprawienia 

tej oferty w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.  

Z  uwagi  na  powyższe  nie  miały  znaczenia  dla  sprawy  złożone  przez  Odwołującego 

na  rozprawie  dowody  w  postaci 

wyciągów  z  Katalogów  nakładów  rzeczowych.  Pomijając 

marginalność  znaczenia  tego  dokumentu  dla  wyceny  prac  w  tym  postępowaniu,  nie  został  

w  żaden  sposób  podważony  przez  Odwołującego  sposób  sporządzenia  oferty 

Przystępującego. 

Z powodów przedstawionych w uzasadnieniu orzeczenia, Izba oddaliła odwołanie.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku, 

na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy 

§ 5 ust. 3 pkt 1) oraz 

ust. 4 w zw. z § 3 pkt 2) rozporządzenia Prezesa Rady  Ministrów z  dnia 15 marca 2010 r.  

w  sprawie  wysokości  i sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  

w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238  ze 

zmianami) obciążając nimi Odwołującego.  

Przewodniczący: