KIO 1755/17 WYROK dnia 4 września 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1755/17 

WYROK 

z dnia 4 września 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Katarzyna Brzeska 

Protokolant:   

Mateusz Zientak  

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  31  sierpnia  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  22  sierpnia  2017  r.  przez 

wykonawcę  CZ.  P.  B.  P.  P.  S.  A.  z  siedzibą  w  C.  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

Zamawiającego: Gminę Miasto C. z siedzibą w C. 

przy udziale 

wykonawcy R.  T. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą T.-B. 

R.  T.  z  siedzibą  w  C.,  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

1.  Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

wyboru najkorzystniejszej oferty i powtórzenie czynności badania i oceny ofert, 

w tym wezwania wykonawcy R. T. prowadzącego działalność gospodarczą pod 

firmą  T.-B.  R.  T.  z  siedzibą  w  C.  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  do 

uzupełnienia  dokumentów  potwierdzających  wymagane  doświadczenie  w 

zakresie  warunku  opisanego  w  pkt  5.2  SIWZ  zgodnie  z  oświadczeniem 

przyjętym w złożonej ofercie,  

2.  Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego: Gminę Miasto C.  z siedzibą w C. 

i:


1)  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

10  000  zł  00  gr. 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez 

wykonawcę 

CZ.P.B.P. P. S. A. z siedzibą w C. tytułem wpisu od odwołania, 

2)  zasądza od 

Zamawiającego: Gminy Miasto C. z siedzibą w C. kwotę 13 600 zł 

00  gr.  (słownie:  trzynaście  tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy)  na  rzecz 

wykonawcy  CZ.  P.  B.  P.  P.  S.  A.  z  siedzibą  w  C.  stanowiącą  koszty  strony 

poniesione  z  tytułu  uiszczonego  wpisu  oraz  koszty  poniesione  z  tytułu 

wynagrodzenia pełnomocnika.   

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. z 2015 r., poz. 2164 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w 

Częstochowie.  

Przewodniczący: 

…………………… 


Sygn. akt KIO 1755/17 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Gmina  Miasto  C.  z  siedzibą  w  C.

  prowadzi  w   trybie  przetargu 

nieograniczonego,  na podstawie  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015  r.,  poz.  2164  z  późn.  zm.)  (zwanej  dalej  również  „ustawą 

Pzp”),  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  pn:  Rewitalizacja  Parku  L.  w  C.  –  I  etap  – 

Budowa Strefy Wypoczynku Adriatyk w Parku L. w C.. 

Wartość  zamówienia  nie  przekracza  kwot  określonych  w  przepisach  wydanych  na 

podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.  

Wykonawca CZ.P.B.P. P. S. A. z siedzibą w C. (zwany dalej: „Odwołującym”)

 w dniu 

22  sierpnia  2017  r.  (data  wpływu  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej)  złożył  odwołanie 

na wybór najkorzystniejszej oferty wykonawcy R. T. prowadzącego działalność gospodarczą 

pod  firmą  T.-B.  Radosław  T.  z  siedzibą  w  C.,  uznając  że  wykonawcy  nie  przysługuje 

uprawnienie do zmiany sposobu udostępnienia zasobu doświadczenia na inny niż pierwotnie 

wskazano  w  zobowiązaniu  podmiotu  trzeciego,  zaś  złożone  zobowiązanie  potwierdza,  że 

współpraca  pomiędzy  podmiotem  trzecim  a  wykonawcą  będzie  polegała  na  doradztwie  i 

konsultacjach,  nie  zaś  na  wykonaniu  części  zamówienia  polegającego  na  realizacji  robót 

budowlanych. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 22a ust. 6, art. 24 ust. 1 

pkt 12, art. 26 ust. 3, art. 91 ust. 1, art. 89 ust. 1 pkt 1, art. 84 ust. 1 ustawy Pzp.  

W  związku  z  powyższym,  Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu: 

unieważnienie  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  w  postępowaniu,  nakazanie 

Zamawiającemu odrzucenia oferty wykonawcy R. T. prowadzącego działalność gospodarczą 

pod  firmą  T.-B.  R.  T.  z  siedzibą  w  C.  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp, 

przeprowadzenie  ponownego  badania  i  oceny  ofert  oraz  wezwania  wykonawcy  Radosława 

Telengi  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  T.-B.  R.  T.  z  siedzibą  w 

Częstochowie  na  podstawie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  do  uzupełnienia  dokumentów 

potwierdzających  wymagane  doświadczenie,  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz 

Odwołującego kosztów postępowania odwoławczego, w tym wynagrodzenia pełnomocnika. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść ogłoszenia o zamówieniu oraz 

postanowienia SIWZ, ofertę wykonawcy R. T. prowadzącego działalność gospodarczą 

pod firmą T.-B. R. T. z siedzibą w C. jak również oświadczenia i stanowiska stron oraz 


uczestnika  postępowania  złożone  w trakcie  rozprawy,  skład  orzekający  Izby  ustalił  i 

zważył, co następuje:  

Odwołanie,  wobec  nie  stwierdzenia  na  posiedzeniu  niejawnym  braków  formalnych 

oraz w związku z uiszczeniem przez Odwołującego wpisu, podlega rozpoznaniu.  

Ponadto  Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  przekazał  Zamawiającemu  kopię  niniejszego 

odwołania.  

Ponadto Izba stwierdziła, że Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do korzystania  

ze środków ochrony prawnej, o których stanowi przepis art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.  

Izba ustaliła również, że wezwanie do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym 

miało miejsce w dniu 22 sierpnia 2017 r.  

Izba  ustaliła,  że  do  niniejszego  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego  w  dniu  25  sierpnia  2017  r.  zgłosił  przystąpienie  wykonawca  R.    T. 

prowadzący działalność gospodarczą pod firmą T.-B. R. T. z siedzibą w C..  

Izba  potwierdziła  skuteczność  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie Zamawiającego wykonawcy R. T. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą 

T.-B. R. T. z siedzibą w C. (zwanego dalej: „Przystępującym”).  

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje: 

Przedmiotem  zamówienia  jest:  „Rewitalizacja  Parku  L.  w  C.  –  I  etap  –  Budowa  Strefy 

Wypoczynku Adriatyk w Parku L. w C.”. 

/dokumentacja postępowania: Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, str. 1/33/. 

Specyfikacja  Istotnych  Warunków  Zamówienia  (zwana  dalej  również:  „SIWZ”) 

zawierała m. in. następujące postanowienia:  

Pkt 5 Warunki udziału w postępowaniu: 

Ppkt  5.2.  Posiadanie  wiedzy  i  doświadczenia  niezbędnego  do  wykonania  przedmiotu 

zamówienia, t.j. udokumentowanie wykonania, t.j. zakończenia w okresie ostatnich pięciu lat 

przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – 

w tym okresie: 


a)  co  najmniej  jednej  roboty  budowlanej  polegającej  na  budowie,  przebudowie  lub 

remoncie budynku o wartości min. 1.000.000,00 zł brutto; 

b)  co  najmniej  jednej  roboty  budowlanej  polegającej  na  zagospodarowaniu  przestrzeni 

publicznej  i  wyposażeniu  terenu  w  infrastrukturę  rekreacyjno-wypocznkową  (np. 

wykonanie  obiektów  sportowych  jak:  boiska,  skate  parki,  place  rekreacji,  itp.)  bądź 

wykonanie  zagospodarowanie  skwerów,  placów,  parkingów  o  wartości  min. 

300.000,00 zł 

/dokumentacja postępowania: Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, str. 3/33/. 

W niniejszym postępowaniu oferty złożyli m. in. następujący wykonawcy: 

1.  R.  T.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod firmą T. -B.  R. T.  z  siedzibą  w  C.  – 

łączna punktacja: 500,00 pkt; 

2.  CZ.P.B.P. P. S. A. z siedzibą w C. – łączna punktacja: 461,70 pkt.  

/dokumentacja  postępowania:  Ogłoszenie  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  z  dnia  17 

sierpnia 2017 r./.  

Wykonawca  R.  T.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  T.L-B.  R.  T.  z 

siedzibą w C. wraz z ofertą złożył zobowiązanie innego podmiotu – W. Sp. z o.o. z siedzibą 

w  S.  -  do  oddania  do  dyspozycji  niezbędnych  zasobów  na  okres  korzystania  z  nich  przy 

wykonywaniu  zamówienia  w  trybie  art.  22a  ust.  1  ustawy  Pzp.  Jednocześnie  zakres 

zobowiązania  miał  obejmować  wiedzę  i  doświadczenie,  zaś  sposób  udostępnienia  miał 

nastąpić przez doradztwo techniczne i organizacyjne. Dodatkowo zobowiązanie to zawierało 

wzmiankę,  że  podmiot,  na  zdolnościach  którego  wykonawca  polega  w  odniesieniu  do 

warunków  udziału  w  postępowaniu  dotyczących  doświadczenia,  nie  zrealizuje  robót 

budowlanych,  których  wskazane  zdolności  dotyczą.  Ponadto  wykonawca  w  ofercie 

oświadczył, że nie zamierza powierzyć podwykonawcom wykonania części zamówienia.  

/dokumentacja  postępowania:  oferta  wykonawcy  R.  T.  prowadzącego  działalność 

gospodarczą pod firmą T.-B. R. T. z siedzibą w C. /. 

Zamawiający  pismem  z  dnia  3  lipca  2017  r.  na podstawie  art.  26  ust.  2 ustawy  Pzp 

wezwał  wykonawcę  R.  T.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  T.-B.  R.  T.  z 

siedzibą  w C. m. in. do złożenia oryginału zobowiązania firmy W. Sp. z o.o. do oddania do 

dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia 

w  trybie  art.  22a  ust.  1 ustawy  Pzp.  Ponadto  Zamawiający  zauważył,  że  w  złożonej  ofercie 

wskazano, że warunek określony w pkt 5.2 SIWZ spełnia za wykonawcę firma W. Sp. z o.o., 

a jednocześnie z pkt 12 złożonej oferty (druk OFERTA) wynika, że wykonawca nie zamierza 

powierzyć podwykonawcom wykonania żadnych części zamówienia.  


/dokumentacja  postępowania:  Wezwanie  wykonawcy  R.  T.  prowadzącego  działalność 

gospodarczą  pod  firmą  T.  -B.  R.  T.  z  siedzibą  w  C.  z  dnia  3  lipca  2017  r.  do  uzupełnienia 

dokumentów /. 

Wykonawca  R.  T.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  T.L-B.  R.  T.  z 

siedzibą  w  C.  złożył  m.  in.  oryginał  zobowiązania  firmy  W.  Sp.  z  o.o.  do  oddania  do 

dyspozycji  niezbędnych  zasobów  na  okres  korzystania  z  nich  przy  wykonywaniu 

zamówienia.  Ponadto  wykonawca  wyjaśnił,  że  w  pkt  12  złożonej  oferty  (druk  OFERTA) 

omyłkowo  nie  wpisano  podwykonawcy.  Firma  „T.-B.”  R.  T.  zamierza  powierzyć 

podwykonawcy,  t.j.  firmie  W.  Sp.  z  o.o.  zadanie  polegające  na  budowie  usługowego 

pawilonu  plażowego  z  zapleczem  gastronomicznym,  pomieszczeniami  higieniczno-

sanitarnymi  oraz  pomieszczeniami  dla  ratowników.  Wartość  brutto  części  zamówienia 

powierzonego podwykonawcy stanowi 25% wartości całego zamówienia. 

/dokumentacja postępowania: Wyjaśnienia oraz uzupełnienie dokumentów wykonawcy R. T. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą T.-B. R. T. z siedzibą w C. z dnia 5 lipca 

2017 r. /. 

Pismem  z  dnia  17  sierpnia  2017  r.  Zamawiający  dokonał  wyboru  najkorzystniejszej 

oferty wykonawcy Radosława T. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą T.-B. R. 

T. z siedzibą w C. 

/dokumentacja  postępowania:  Ogłoszenie  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  z  dnia  17 

sierpnia 2017 r./. 

Od niniejszej czynności Zamawiającego wykonawca – CZ.P.B.P. P. S. A. z siedzibą 

w C. – wniósł odwołanie w dniu 22 sierpnia 2017 r.  

/dokumentacja postępowania: Odwołanie wykonawcy: CZ.P.B.P. P. S. A. z  siedzibą w C.  z 

dnia 22 sierpnia 2017 r. /.  

Izba  ustaliła  również  że  Zamawiający  pismem  z  dnia  29  sierpnia  2017  r.  złożył 

odpowiedź na odwołanie, wnosząc o jego oddalenie w całości.  

/dokumentacja postępowania: Odpowiedź na odwołanie z dnia 29 sierpnia 2017 r./. 

Ponadto  Odwołujący  pismem  z  dnia  31  sierpnia  2017  r.  złożył  pismo  procesowe, 

podtrzymując swoje stanowisko co do uwzględnienia odwołania w całości. 

/dokumentacja postępowania: Pismo Odwołującego z dnia 31 sierpnia 2017 r./. 

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:  


Biorąc  pod  uwagę  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  oświadczenia 

i  stanowiska  stron  oraz  uczestnika  postępowania  przedstawione  podczas  rozprawy,  Izba 

uznała, iż  odwołanie jest zasadne i zasługuje na uwzględnienie.  

Izba 

oceniając 

zarzuty 

dotyczący 

bezpodstawnego 

uznania 

wyjaśnień 

Przystępującego  oraz  złożonego  zobowiązania  podmiotu  trzeciego  -  wzięła  pod  uwagę 

następujące okoliczności faktyczne oraz prawne: 

Bezspornym  jest,  że  przedmiotem  niniejszego  postępowania  są  roboty  budowlane. 

Nie  stanowi  również  sporu  pomiędzy  stronami  to,  że  Przystępujący  w  złożonej  ofercie 

wykazał  spełnienie  warunku  określonego  w  pkt  5.2  SIWZ  poprzez  powołanie  się  na 

doświadczenie firmy Wiecha Sp. z o.o., jednocześnie Przystępujący w pkt 12 oferty wyraźnie 

oświadczył,  że  nie  zamierza  powierzyć  podwykonawcom  wykonania  żadnej  części 

zamówienia.  Dodatkowo  Przystępujący  w  piśmie  z  dnia  5  lipca  2017  r.  oświadczył 

Zamawiającemu, że w złożonej ofercie omyłkowo nie wpisał podwykonawcy, a firma W. Sp. 

z o.o. będzie realizowała 25% tego zamówienia.   

Istotnym dla rozstrzygnięcia niniejszego sporu jest przywołanie przepisu art. 22a ust. 

4  ustawy  Pzp,  zgodnie  z  którym  w  odniesieniu  do  warunków  dotyczących  wykształcenia, 

kwalifikacji  zawodowych  lub  doświadczenia,  wykonawcy  mogą  polegać  na  zdolnościach 

innych  podmiotów,  jeśli  podmioty  te  zrealizują  roboty  budowlane  lub  usługi,  do  realizacji 

których  te  zdolności  są  wymagane.  Ustawodawca  wprowadzonym  -  nowelizacją  ustawy  z 

dnia  22  czerwca  2016  r.  o  zmianie  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  niektórych 

innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1020) - przepisem art. 22a ust. 4 ustawy Pzp przesądził, 

budzące dotychczas w praktyce oraz orzecznictwie wątpliwości wynikające z interpretacji art. 

26  ust.  2b  ustawy  Pzp,  a  odnoszące  się  do  realności  zobowiązań  podmiotów  trzecich.  W 

ś

wietle  przywołanego  przepisu  podmiot  trzeci  zobowiązany  jest  –  w  szczegółowo 

określonych sytuacjach – do zrealizowania robót budowlanych lub usług, do realizacji których 

te  zdolności  są  wymagane.  Wykonawca  polegający  na  wiedzy  i  doświadczeniu  innego 

podmiotu  w  sytuacjach  określonych  niniejszym  przepisem  zobowiązany  jest  do 

zaangażowania  podmiotu  trzeciego  -  w  sposób  bezpośredni  -  w  realizację  tego  przedmiotu 

zamówienia. Tylko i wyłącznie wtedy wiedza i doświadczenie, które posiada podmiot trzeci, 

znajdzie  jakiekolwiek  przełożenie  na  realizację  zamówienia  –  co  zostało  dostrzeżone  przez 

Ustawodawcę - zwłaszcza w przypadku zamówień na roboty budowlane, w których podmiot 

trzeci  musi  czynnie  uczestniczyć  przy  realizacji  zamówienia.  Zatem  przywołany  przepis 

dopuszcza możliwość polegania na potencjale podmiotów trzecich – z zastrzeżeniem jednak, 

ż

e  w  robotach  budowlanych  i  usługach  –  poleganie  na  potencjale  podmiotów  trzecich  musi 


być  realne,  a  wykonawca  nie  może  celem  wykazania  spełnienia  warunków  udziału  – 

wyłącznie  formalnie  na  potrzeby  konkretnego  postępowania  –  powoływać  się  na  potencjał 

podmiotów  trzecich,  bez  rzeczywistego  zaangażowanie  tego  podmiotu  w  realizację 

zamówienia.  

Nie  ulega  wątpliwości,  że  zobowiązanie  -  złożone  przez  Przystępującego  wraz  z 

ofertą  –  do  oddania  do  dyspozycji  niezbędnych  zasobów  nie  było  zobowiązaniem  realnym, 

gdyż  z  jego  treści  wynikało,  że  podmiot  udostępniający  doświadczenie  nie  zrealizuje 

przedmiotowych  robót  budowlanych.  Ponadto  niniejsze  udostępnienie  miało  nastąpić 

poprzez  doradztwo  techniczne  i  organizacyjne.  Wykonawca  w  ofercie  oświadczył,  że  nie 

zamierza  powierzyć  podwykonawcom  wykonania  żadnej  części  zamówienia.  Powyższe 

potwierdzało również złożone zobowiązanie podmiotu trzeciego - firmy W. Sp. z o.o. Zatem 

wykonawca  w  sposób  kategoryczny  zadeklarował,  że  nie  będzie  posiłkował  się  żadnym 

podmiotem przy realizacji tego zamówienia, deklarując że wykona opisane roboty budowlane 

samodzielnie.  

Zgodzić  należało  się  z  Odwołującym,  że  pierwotnie  złożonego  oświadczenia  woli 

wykonawcy zawartego w ofercie – a odnoszącego się do samodzielnej realizacji zamówienia 

– w tym stanie faktycznym nie można było uznać za omyłkę pisarską. Zamiar wykonawcy – 

odnoszący  się  do  niezaangażowania  firmy W.  Sp.  z  o.o.  w  realizację  tego  zamówienia  –  w 

sposób  wyraźny  znalazł  swoje  odzwierciedlenie  w  złożonej  przez  wykonawcę  ofercie.  Nie 

budziło  żadnych  wątpliwości,  że  o  zawarciu  umowy  o  podwykonawstwo  (i  jego  zakresie) 

Zamawiający nie mógł w żaden sposób dowiedzieć się z oferty Przystępującego. Nie istniały 

ż

adne  wątpliwości,  co  do  intencji  samodzielnego  wykonania  przez  Przystępującego 

zamówienia, co potwierdza jego oświadczenie złożone w pkt 12 oferty, jak również złożone 

zobowiązanie.  Nie  można  zgodzić  się  z  Przystępującym,  że  składając  oświadczenie  woli  w 

ofercie popełnił oczywistą omyłkę pisarską – oświadczając, że nie zamierza zrealizować tego 

zamówienia przy udziale podwykonawców.  

Zgodzić  należało  się  również  z  Odwołującym,  że  działania  Przystępującego 

wskazywały na świadome jego działanie – co do samodzielnej realizacji tego zamówienia - a 

zaakceptowanie  zmiany  oświadczenia  woli  wykonawcy  dokonane  pismem  z  dnia  5  lipca 

2017 r. należało uznać jako zmianę oferty wykonawcy (istotną jej modyfikację), co w świetle 

przepisu  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  należało  uznać  jako  niedopuszczalne  negocjacje 

wykonawcy  z  Zamawiającym.  Zatem  modyfikacja  oświadczenia  woli  Przystępującego 

niewątpliwie w tym stanie faktycznym miała miejsce, wykonawca pismem z dnia 5 lipca 2017 

r.,  zmieniając  swoje  poprzednie  oświadczenie  woli  –  wskazał,  że  firma  W.  Sp.  z  o.o. 


zrealizuje  25%  wartości  zamówienia,  zatem  po  terminie  składania  ofert  w  sposób  istotny 

dokonał zmiany pierwotnie złożonego wraz z ofertą oświadczenia woli.  

Zasadnym  w  tym  miejscu  jest  powołanie  się  na  orzecznictwo  Trybunału 

Sprawiedliwości UE - posiłkowo celem dokonania właściwej wykładni przepisów ustawy Pzp. 

Należy pamiętać – co zostało potwierdzone orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE - 

ż

e  zasadą  w  postępowaniu  jest  zakaz  modyfikowania  oferty  po  terminie  składania  ofert. 

Zatem  zasadnym  w  tym  miejscu  wydaje  się  przywołanie  wyroku  w  sprawie  o  sygn.  akt  C  -

387/14  (Esaprojekt  przeciwko  W.  Ł.),  w  którym  to  Trybunał  wyraził  pogląd,  że  artykuł  51 

dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie 

koordynacji  procedur  udzielania  zamówień  publicznych  na  roboty  budowlane,  dostawy  i 

usługi  w  związku  z  art.  2  tej  dyrektywy  należy  interpretować  w  ten  sposób,  że  stoi  on  na 

przeszkodzie temu, by po upływie terminu zgłoszeń do udziału w postępowaniu o udzielenie 

zamówienia  publicznego  wykonawca  przekazał  instytucji  zamawiającej,  w  celu  wykazania, 

ż

e  spełnia  on  warunki  uczestnictwa  w  postępowaniu  w  sprawie  udzielenia  zamówienia 

publicznego,  dokumenty,  których  nie  zawierała  jego  pierwotna  oferta,  takie  jak  umowa 

zamówienia  zrealizowanego  przez  podmiot  trzeci  oraz  jego  zobowiązanie  do  oddania  do 

dyspozycji  tego  wykonawcy  zdolności  i  środków  niezbędnych  do  realizacji  rozpatrywanego 

zamówienia. 

(wyrok 

dostępny 

na 

stronie 

internetowej 

UZP 

https://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0020/34652/Orzeczenie_C-387_14.pdf

Ponadto jak wskazano w wyroku w sprawie o sygn. akt C -324/14 (Partner A. D.) o ile 

oferent ma swobodę wyboru w zakresie ustanowienia i charakteru prawnego powiązań, które 

zamierza  ustanowić  z  podmiotami,  na  których  zdolnościach  polega,  to  jest  on  jednak 

zobowiązany  przedstawić  dowód,  że  rzeczywiście  dysponuje  zasobami  tych  podmiotów, 

które to zasoby nie stanowią jego własności, a są niezbędne do wykonania zamówienia (zob. 

podobnie  wyrok  z  dnia  2  grudnia  1999  r.  Holst  Italia,  C-176/98,  EU:C:1999:593,  pkt  29  i 

przytoczone  tam  orzecznictwo).  Zgodnie  zatem  z  art.  47  ust.  2  i  art.  48  ust.  3  dyrektywy 

2004/18  oferent  nie  może  polegać  na  zdolnościach  innych  podmiotów  w  celu  spełnienia 

wymaganych  przez  instytucję  zamawiającą  warunków  w  czysto  formalny  sposób  (…). 

Instytucja  zamawiająca  musi  zapewnić  w  szczególności,  że  żądanie  wyjaśnienia  oferty  nie 

może  prowadzić  do  rezultatu  porównywalnego  w  istocie  z  przedstawieniem  przez  oferenta 

nowej  oferty  (zob.  podobnie  wyrok  z  dnia  10  października  2013  r.  Manova,  C-336/12, 

EU:C:2013:647, 

pkt 

(wyrok 

dostępny 

na 

stronie 

internetowej 

Uzp,  

https://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0009/31320/Orzeczenie_C_324_14.pdf


Wobec  powyższego  zgodzić  należało  się  z  Odwołującym,  że  zasada  równego 

traktowania  i  obowiązek  przejrzystości  stoją  na  przeszkodzie  negocjacjom  między 

zamawiającym  a  oferentem  w  ramach  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego, 

zatem  co  do  zasady  oferta  nie  może  być  modyfikowana  po  jej  złożeniu,  ani  z  inicjatywy 

Zamawiającego,  ani  oferenta  –  co  miało  miejsce  w  niniejszym  stanie  faktycznym. 

Wykonawca dokonał istotnej zmiany (modyfikacji) swego oświadczenia woli - w stosunku do 

oświadczenia złożonego w ofercie - poprzez wyjaśnienie w piśmie z dnia 5 lipca 2017 r., że 

firma W. Sp. z o.o. będzie brała jednak udział w realizacji niniejszego zamówienia w ramach 

podwykonawstwa.  

Zgodzić  należało  się  również  z  Odwołującym,  że  w  tym  stanie  faktycznym  nie 

znajduje  zastosowanie  przepis  art.  22a  ust.  6  ustawy  Pzp  w  postaci  ponownego  powołania 

się  przez  Przystępującego  na  potencjał  innego  podmiotu  trzeciego  –  niż  wskazanego  w 

ofercie – gdyż nie zostały spełnione przesłanki wynikające z tego przepisu.  

Zgodnie  z  art.  22a  ust.  6  ustawy  Pzp  jeżeli  zdolności  techniczne  lub  zawodowe  lub 

sytuacja  ekonomiczna  lub  finansowa,  podmiotu  o  którym  mowa  w  ust.  1,  nie  potwierdzają 

spełnienia  przez  wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu  lub  zachodzą  wobec  tych 

podmiotów  podstawy  wykluczenia,  zamawiający  żąda,  aby  wykonawca  w  terminie 

określonym przez zamawiającego: 1) zastąpił ten podmiot innym podmiotem lub podmiotami 

lub  2)  zobowiązał  się  do  osobistego  wykonania  odpowiedniej  części  zamówienia,  jeżeli 

wykaże  zdolności  techniczne  lub  zawodowe  lub  sytuację  finansową  lub  ekonomiczną,  o 

której mowa w ust. 1.  

Zatem  wskazany  przepis  zezwala  na  jego  zastosowanie  tylko  w  sytuacji,  jeżeli 

zdolności  techniczne  lub  zawodowe  podmiotu  udostępniającego  zasoby,  nie  potwierdzają 

spełnienia  przez  wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu  lub  zachodzą  wobec  tego 

podmiotu  podstawy  wykluczenia.  Zgodzić  należało  się  z  Odwołującym,  że  podmiot 

udostępniający  zasoby  –  firma W.  Sp.  z  o.o.  –  co  do  istoty  potwierdził  spełnienie  warunku 

udziału, jednak złożone zobowiązanie oraz oświadczenie woli wykonawcy złożone w pkt 12 

oferty  wskazywało,  że  wykonawca  będzie  realizował  niniejsze  zamówienia  samodzielnie  - 

bez  udziału  podwykonawców  -  zatem  nie  można  zgodzić  się  z  Zamawiającym,  -  wobec 

jasnej  deklaracji  wykonawcy,  co  do  samodzielnego  realizowania  zamówienia,  bez  udziału 

jakiegokolwiek podmiotu – że możliwe było  w tym stanie faktycznym zastosowanie art. 22a 

ust. 6 ustawy Pzp. 


Niemniej  jednak  –  skoro  ze  złożonej  oferty  wynikała  wola  wykonawcy  zrealizowania 

zamówienia  samodzielnie  –  co  wykonawca  potwierdził  na  rozprawie,  wskazując,  że  jest  w 

stanie  sam  zrealizować  to  zamówienie  bez  konieczności  posiłkowania  się  potencjałem 

podmiotu  trzeciego  –  to  wykonawca  jako  podmiot  zamierzający  samodzielnie  wykonać 

niniejsze  zamówienie  nie  wykazał  spełnienia  warunku  opisanego  w  pkt  5.2  SIWZ  poprzez 

wykazanie  własnej  wiedzy  i  doświadczenia  (nie  wykazał  zasobu,  stanowiącego  jego 

własność).  Wobec  tego  w  ocenie  Izby  zasadnym  w  tym  stanie  faktycznym  jest  nakazanie 

Zamawiającemu  wezwanie  wykonawcy  R.  T.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod 

firmą  T.  -B.  R.  T.  z  siedzibą  w  C.  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  do  uzupełnienia 

dokumentów  potwierdzających  samodzielne  spełnienie  przez  ww.  wykonawcę  warunku 

udziału opisanego w pkt 5.2 SIWZ, z uwagi na jasną deklarację wykonawcy – co do realizacji 

niniejszego  zamówienia  bez  udziału  podwykonawców.  Zatem  kierowane  przez 

Zamawiającego wezwanie o uzupełnienie w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp swym zakresem 

powinno odnosić się wyłącznie do uzupełnienia przez  wykonawcę  własnego doświadczenia 

celem wykazania spełnienia warunku z pkt 5.2. SIWZ.  

Na  marginesie  –  odnosząc  się  do  stanowiska  Zamawiającego  prezentowanego  na 

rozprawie – należy wskazać, że wezwanie Zamawiającego z dnia 3 lipca 2017 r. skierowane 

do  Przystępującego  –  w  spornym  zakresie,  odnoszącym  się  do  sposobu  realizacji  tego 

zamówienia  -  nie  można  potraktować  jako  wezwanie  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp. 

Niniejsze  wezwanie  Zamawiającego  było  wezwaniem  kierowanym  w  trybie  art.  26  ust.  2 

ustawy  Pzp,  zatem  koniecznym  jest  wobec  tak  zaistniałego  stanu  faktycznego  wezwanie 

wykonawcy R. T. i prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą T. -B. R. T. z siedzibą 

w  C.  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  do  uzupełnienia  dokumentów  potwierdzających 

wymagane  doświadczenie  w  zakresie  warunku  opisanego  w  pkt  5.2  SIWZ  zgodnie  z 

oświadczeniem przyjętym w złożonej ofercie.  

Wobec  powyższego  Zamawiający  zobowiązany  jest  do  unieważnienia  czynności 

wyboru  najkorzystniejszej  oferty  i  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert,  w  tym 

wezwania wykonawcy R. T. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą T.-B. R. T. z 

siedzibą  w  C.  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  do  uzupełnienia  dokumentów 

potwierdzających wymagane doświadczenie w zakresie warunku opisanego w pkt 5.2 SIWZ 

zgodnie  z  oświadczeniem  przyjętym  w  złożonej  ofercie  (t.j.  uzupełnienia  dokumentów 

potwierdzających posiadanie własnego zasobu).  

W  konsekwencji  na  podstawie  art.  192  ust.  1  zdanie  pierwsze  ustawy  Pzp  Izba  w 

punkcie  1  sentencji  orzekła  w  formie  wyroku,  uwzględniając  odwołanie.  W  punkcie  2 

sentencji Izba orzekła o kosztach na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp stosownie do 


jego  wyniku,  zaś  zgodnie  z  §  3  pkt  1  lit.  a)  i  pkt  2  lit.  b)  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(dz.  U.  Nr  41,  poz.  238  z  późn.  zm.),  Izba  zasądziła  od  Zamawiającego  na  rzecz 

Odwołującego koszty strony poniesione z tytułu wpisu oraz wynagrodzenia pełnomocnika w 

kwocie 13.600 zł.  

Przewodniczący: 

…………………….