Sygn. akt: KIO 1756/17
WYROK
z dnia 4
września 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza
w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik
Protokolant:
Edyta Paziewska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
4 września 2017 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 sierpnia 2017 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: E.P. Sp. z o.o. z siedzibą
we W.,
Ž.I.C.U. z siedzibą w D. (...),
w
postępowaniu prowadzonym przez Gminę Słubice,
orzeka:
1. Uwzg
lędnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu: unieważnienie czynności odrzucenia
oferty Odwołującego i powtórzenie czynności badania i oceny ofert z udziałem oferty
Odwołującego;
Kosztami postępowania obciąża Gminę Słubice i:
zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od Gminy Słubice na rzecz Odwołującego kwotę 13 600 zł 00 gr
(słownie: trzynaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą
uzasadnione koszty strony
poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Gorzowie Wielkopolskim.
Przewodniczący: ……………….
Sygn. akt: KIO 1756/17
U z a s a d n i e n i e
Za
mawiający
Gmina Słubice
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na budowę sali sportowej przy Szkole
Podstawowej nr 2 w Słubicach.
W dniu 22 sierpnia 2017 r. Konsorcjum: E.P. Sp. z o.o.,
Ž.I.C.U. wniosło odwołanie
wobec czynności odrzucenia jego oferty, zarzucając Zamawiającemu naruszenie przepisów:
art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp oraz
– z ostrożności procesowej – art. 36
b ust. 1 ustawy Pzp.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający odrzucił jego ofertę na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 2 ustawy Pzp, uzasadniając to niewskazaniem w ofercie konkretnych firm
podwykonawców. Odwołujący przyznał, że w pkt VIII oferty, nie znając na tym etapie firm
podwykonawców, oświadczył, że zamówienie zrealizuje przy udziale podwykonawców
w
zakresie robót instalacyjnych i części robót budowlanych oraz wskazał na brak zawartych
umów podwykonawczych. W piśmie z 17 sierpnia 2017 r. Zamawiający poinformował
o
odrzuceniu oferty Odwołującego powołując się na postanowienia rozdziału XVIII pkt 10
SIWZ, który stanowi: Zamawiający żąda wskazania przez Wykonawcę w ofercie części
zamówienia, której wykonanie powierzy podwykonawcom oraz wskazanie nazw firm
podwykonawców. Według Zamawiającego konieczność skonkretyzowania podwykonawców
wynikała również z formularza ofertowego stanowiącego załącznik nr 1 do SIWZ. Na
poparcie swojego stanowiska Zamawiający przywołał art. 36b ust. 1 Pzp oraz treść wyroku
KIO z 20 lutego 2017 r., sygn. akt KIO 236/17, który w ocenie Odwołującego jest
nieadekwatny do stanu faktycznego i prawnego niniejszej sprawy.
Kwestionując czynność Zamawiającego Odwołujący podniósł, że wskazanie
konkretnych podwykonawców nie stanowi treści oferty, zatem nie jest możliwe odrzucenie
oferty Odwołującego z powodu niezgodności oferty z treścią SIWZ. Ewentualne
sprecyzowanie podwykonawców dotyczy wyłącznie podwykonawców znanych na chwilę
złożenia oferty, Odwołujący natomiast na moment składania oferty nie znał firm (nazw)
podwykonawców.
Odwołujący wskazał, że kluczowe dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy jest
dokonanie prawiekowej interpretacji art. 36b ust. 1 ustawy Pzp w związku z następującymi
postanowieniami SIWZ:
Rozdział XVIII pkt 9: Wykonawca może powierzyć wykonanie zamówienia
podwykonawcom,
Rozdział XVIII pkt 10: Zamawiający żąda wskazania przez wykonawcę w ofercie części
zamówienia, której wykonanie powierzy podwykonawcom oraz wskazania nazw firm
podwykonawców,
Rozdział XVIII pkt 11: Zamawiający nie zastrzega obowiązku osobistego wykonania
przez wykonawcę kluczowych części zamówienia.
Odwołujący podniósł, że zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz powszechnym
stanowiskiem orzecznictwa jako ofertę rozumie się opis i wskazanie zakresu zobowiązania.
Bezspornym jest, że wykonawca jest związany treścią oferty, a sama oferta nie może ulec
zmianie. Tymczasem znowelizowane przepisy ustawy Pzp umożliwiają zarówno zmianę
podmiotu podwykonawcy, jak również weryfikację podmiotu podwykonawcy na późniejszym
etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Odwołujący powołał się na wyrok
Izby o sygn. akt KIO 192/17, w którym Izba wskazała, że: (…) realizacja zamówienia przy
udziale konkretnych podwykonawców wskazanych w ofercie (poprzez ich identyfikację)
może ule zmianie w toku postępowania o udzielenie zamówienia, także na etapie realizacji
zamówienia poprzez zmianę albo rezygnację z podwykonawcy (gdy jest on jednocześnie
podmiotem, na którego zasobach wykonawca powołał się) bądź w przypadku gdy
zamawiający stwierdzi, że wobec danego podwykonawcy zachodzą podstawy wykluczenia.
W tym ostatnim przypadku -
jak wskazano powyżej - ustawodawca dopuścił zmianę
podwykonawcy -
poprzez zastąpienie go innym podwykonawcą, dopuszczając również
sytuację całkowitej rezygnacji z powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy,
pomimo że powyższe wykonawca zadeklarował w ofercie. Zatem nie ulega wątpliwości' że
pomimo wskazania podwykonawcy konkretnego z nazwy (zidentyfikowania go) może
w
różnych przypadkach wskazanych w ustawie dojść do zmiany tego podmiotu. Zdaniem
Odwołującego, skoro podmiot podwykonawcy może ulec zmianie, to informacja dotycząca
firm podwykonawców nie może stanowić treści niezmiennej oferty w rozumieniu przepisów
art. 87 i art 89 ustawy Pzp. W konsekwencji nie jest dopuszczalne uznanie, że brak
informacji w z
akresie firm podwykonawców stanowi podstawę do odrzucenia oferty w oparciu
o zarzut niezgodności treści oferty z postanowieniami SIWZ. Odwołujący stwierdził, że
tożsamy pogląd wyraziła KIO w wyroku o sygn. akt KIO 234/17 uznając, że oświadczenie
o podwykon
awcach, wymagane na skutek żądania zamawiającego wynikającego z art. 36b
ust 1 ZamPublU. mającego odzwierciedlenie w art. 71 ust 2 dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2014/24AJE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych,
uchylającej dyrektywę 2004/1B/WE, Podwykonawstwo – gdzie wskazano: „W dokumentach
zamówienia instytucja zamawiająca może żądać albo zostać zobowiązana przez państwo
członkowskie do żądania od oferenta, aby wskazał on w swojej ofercie ewentualną część
zamówienia, której wykonanie zamierza zlecić osobom trzecim w ramach podwykonawstwa,
a także aby podał ewentualnych proponowanych podwykonawców” – nie stanowi treści
oferty w rozumieniu art. 89 ust 1 pkt 2 ZamPublU
– tj. merytorycznej treści zobowiązania
wykonawcy oferowanego
w odpowiedzi na opisany przez zamawiającego w SIWZ przedmiot
zamówienia. Nie jest to więc oświadczenie woli, o jakim stanowi przepis art. 66 § 1 Kodeksu
cywilnego z zw. z art. 14 ZamPublU.
Powołując się na orzecznictwo Izby Odwołujący podniósł, że niezgodność treści
oferty z treścią SIWZ, stanowiąca przesłankę odrzucenia oferty zachodzi wówczas, gdy
zawartość merytoryczna oferty nie odpowiada między innymi pod względem przedmiotu
zamówienia lub sposobu jego wykonania wymaganiom zawartym w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ustawy. Oferta nie odpowiadająca treści
SIWZ to taka, która jest sporządzona odmiennie, niż określają to postanowienia specyfikacji.
Odmienność ta może przejawiać się w zakresie proponowanego przedmiotu zamówienia, jak
też w sposobie jego realizacji. Niezgodność treści oferty z treścią SIWZ zamówienia ma
miejsce w sytuacji, gdy zaoferowany przedmiot robót budowlanych, dostawy bądź też usługi,
nie odpowiada opisanemu w specyfikacji przedmiotowi zamówienia, co do zakresu, ilości,
jakości, warunków realizacji i innych elementów istotnych dla wykonania przedmiotu
zamówienia w stopniu zaspokajającym oczekiwania i interesy zamawiającego. Zatem –
wobec ustalenia, że informacja o firmach podwykonawców nie stanowi treści oferty, gdyż nie
jest merytoryczną treścią zobowiązania wykonawcy – czynność Zamawiającego polegająca
na odrzuceniu oferty Odwołującego jest nieuzasadniona.
Odwołujący podkreślił, że sprawy o sygn. akt KIO 234/17 oraz KIO 192/17 są
tożsame pod względem stanu faktycznego i prawnego z niniejsza sprawa. W obu sprawach
wykonawcy również nie wskazali firm podwykonawców, a ich oferty z tego powodu zostały
niesłusznie odrzucone. W obu sprawach KIO przychyliła sie do argumentacji wykonawców,
która to argumentacja została powołana w niniejszym odwołaniu, i ostatecznie odwołania
zostały uwzględnione, a zamawiający został zobowiązany do unieważnienia czynności
odrzucenia oferty odwołującego i powtórzenia czynności badania i oceny ofert.
Zdaniem Odwołującego, interpretacja art. 36b ust. 1 ustawy Pzp zaproponowana
przez Zamawiającego jest nieracjonalna, albowiem takie rozumienie ww. przepisu
prowadziłoby do niewłaściwego wniosku, że oświadczenie dotyczące podwykonawców
winno zawierać wyczerpującą listę wszystkich podwykonawców, z których zamierza
skorzystać wykonawca, a brak przedstawienia pełnej listy podwykonawców skutkuje
automatycznym odrzuceniem oferty wykonawcy.
Odwołujący podkreślił, że na etapie składania oferty nie znał podmiotów
podwykonawców, wskazała natomiast, w jakim zakresie zamierza realizować zadanie przy
udziale podwykonawców. Podniósł, że zgodnie z poglądami doktryny, że art. 36b ust. 1
ustawy Pzp zawiera obowiązek podania nazw firm podwykonawców, którzy na etapie
sporządzania oferty są skonkretyzowani, tzn. wykonawca ich zna i dodatkowo zamierza im
powierzyć do wykonania konkretną część zamówienia, a informacją o zamiarze nie jest
tożsama z koniecznością posiadania takiej wiedzy na etapie ubiegania sie o zamówienie.
Powyższe twierdzenia Odwołującego odzwierciedla również treść standardowego formularza
jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (pkt D Informacje dotyczące
podwykonawców), w którym wykonawca podaje czy zamierza zlecić podwykonawstwo
osobom trzecim, a jeżeli tak – o ile jest mu wiadome – wskazuje proponowanych
podwykonawców. Wobec powyższego również wskazany formularz dopuszcza i uwzględnia
sytuację, w której na etapie składania oferty podwykonawcy nie są jeszcze znani.
Dodatkowo Odwołujący podniósł, że SIWZ zawiera sprzeczności w zakresie
podwykonawstwa. Zgodnie z przywołaną powyżej oceną postanowień SIWZ oraz
interpretacją art. 36b ust. 1 ustawy Pzp forsowaną przez Zamawiającego, wykonawcy są
zobowiązani do wskazania wszystkich podwykonawców, którym zamierzają powierzyć
wykonania prac
w określonym zakresie. Jednakże w § 9 wzoru umowy (załącznik nr 5 do
SIWZ) zagwarantowano Zamawiającemu możliwość wpłynięcia na podmiot podwykonawcy.
W § 9 ust. 3 lit. a wzoru umowy wskazano jednoznacznie, że wykonawca zamówienia
zamierzający zawrzeć umowę o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane,
jest zobowiązany, w trakcie realizacji zamówienia publicznego na roboty budowlane, do
przedłożenia Zamawiającemu projektu tej umowy, a także projektu jej zmian. Z kolei dalsze
postanowienia § 9 umożliwiają Zamawiającemu zgłoszenie zastrzeżeń i sprzeciwu do
projektu umowy o podwykonawstwo. Z jednej strony Zamawiający wymaga podania
wyczerpującej listy podwykonawców, natomiast z drugiej strony zastrzega sobie uprawnienie
– już na etapie wykonywania zadania objętego przedmiotowym zamówieniem publicznym –
do zgłaszania zastrzeżeń i sprzeciwu do projektu umowy o podwykonawstwo, którą zamierza
zawrzeć już wybrany wykonawca. W świetle powyższego oraz mając na uwadze
ugruntowane orzecznictwo KIO oraz sądów powszechnych, z których wynika, że niejasności
SIWZ nie mogą być interpretowane na niekorzyść wykonawcy i pociągać negatywnych
skutków, należy stwierdzić, że również ze względu na powyżej wskazane wewnętrzne
sprzeczności SIWZ, Odwołujący nie był zobowiązany do konkretyzowania firm
podwykonawców na etapie składania oferty. Zatem Odwołujący nie mógł, a nawet nie
powinien na etapie składania oferty zawierać umów z podwykonawcami, jeżeli projekt
umowy z podwykonawcą, wobec treści wzoru umowy stanowiącego integralną cześć SIWZ,
winien zostać przedłożony do akceptacji Zamawiającemu na etapie realizacji zamówienia
publicznego.
Odnosząc się do wyroku KIO w sprawie o sygn. akt KIO 236/17, przywołanego przez
Zamawiającego w piśmie informującym o odrzuceniu oferty, to – zdaniem Odwołującego –
ze względu na odmienny stan faktyczny sprawy zakończonej wydaniem powyższego wyroku,
nie stanowi on poparcia stanowiska Zamawiającego. Zamawiający w Rozdziale nr VI SIWZ
nie żądał przedłożenia oświadczenia, o których stanowi art. 25a ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp,
a
właśnie brak przedłożenia ww. oświadczenia stanowił istotną okoliczność powodującą
odrzucenie oferty wykonawcy.
Odwołujący – z ostrożności procesowej – podniósł, że Zamawiający pełni nadzór nad
szkołą podstawową nr 2 w Słubicach. Zgodnie z motywem 105 preambuły dyrektywy
2014/24/UE obiekty takie jak ratusze, szkoły komunalne, obiekty sportowe, porty czy
autostrady, stanowią obiekty za które instytucje zamawiające są odpowiedzialne lub nad
którymi sprawują bezpośredni nadzór. Wobec tego w niniejszej sprawie znajdzie
zastosowanie art. 36b ust. 1a ustawy Pzp, który stanowi, że w przypadku zamówień na
roboty budowlane lub usługi, które mają być wykonane w miejscu podlegającym
bezpośredniemu nadzorowi zamawiającego, zamawiający żąda, aby przed przystąpieniem
do wykonania zamówienia wykonawca, o ile są już znane, podał nazwy albo imiona
i
nazwiska oraz dane kontaktowe podwykonawców i osób do kontaktu z nimi,
zaangażowanych w takie roboty budowlane lub usługi. Wykonawca zawiadamia
zamaw
iającego o wszelkich zmianach danych, o których mowa w zdaniu pierwszym,
w
trakcie realizacji zamówienia, a także przekazuje informacje na temat nowych
podwykonawców, którym w późniejszym okrasie zamierza powierzyć realizacją robót
budowlanych łub usług. Interpretacja art. 36b ust. 1 ustawy Pzp przedstawiona przez
Odwołującego znajduje zatem również uzasadnienie w brzmieniu art. 36b ust. 1a ustawy
Pzp, wykonawca bowiem jest zobligowany do wskazania tylko znanych w momencie
przystąpienia do wykonania zamówienia danych podwykonawców, a nadto do informowania
w trakcie realizacji zamówienia o nowych podwykonawcach.
Odnosząc się do stwierdzenia Zamawiającego, że pozostali wykonawcy, którzy
złożyli oferty w niniejszym postępowaniu, wskazali wyczerpującą listę podwykonawców,
Odwołujący wniósł o przedłożenie ofert pozostałych wykonawców celem ustalenia powyższej
okoliczności.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: unieważnienia czynności
odrzucenia oferty Odwołującego, powtórzenia czynności badania i oceny ofert,
z
uwzględnieniem oferty Odwołującego, a także ujawnienia ofert złożonych przez
pozostałych wykonawców, tj. M. sp. z o.o. oraz D. Ś.k, W. Sp. j. oraz K. Sp. z o.o..
Na podstawie dokument
acji przedmiotowego postępowania oraz biorąc pod
uwagę stanowiska stron i dowody przedstawione na rozprawie, Izba ustaliła i zważyła,
co następuje:
Na wstępie Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone w art. 179 ust. 1 ustawy
Pzp przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu
zamówienia, a naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować
poniesienie przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
P
ostępowanie zostało wszczęte w dniu 13 lipca 2017 r., zatem do przedmiotowego
postępowania stosuje się przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych z uwzględnieniem
zmian wprowadzonych ustawą z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień
publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1020), która weszła w życie
w dniu 28 lipca 2016 r.
Izba ustaliła, że w punkcie XVIII.10 SIWZ Zamawiający zamieścił następujące
postanowienie:
Zamawiający żąda wskazania przez Wykonawcę w ofercie części
zamówienia, której wykonanie powierzy podwykonawcom oraz wskazania nazw firm
podwykonawców.
Odwołujący w punkcie VIII Formularza oświadczył, że zamówienie zrealizuje przy
udziale podwykonawców i podał następujące informacje:
a)
Roboty instalacyjne
– brak zawartych umów podwykonawczych,
b)
Część robót budowlanych – brak zawartych umów podwykonawczych.
Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp
, podając następujące uzasadnienie: (…) Zgodnie z rozdziałem XVIII pkt 10 SIWZ:
Zamawiający żąda wskazania przez Wykonawcę w ofercie części zamówienia, której
wykonanie powierzy podwykonawcom oraz wskazania nazw firm podwykonawców”. Również
formularz ofertowy, stanowiący załącznik nr 1 do SIWZ, w pkt VIII zawierał zapis
o
wskazaniu, w przypadku realizacji zamówienia przy udziale podwykonawców, części
powierzonego zadania i firmy podwykonawcy. Konsorcjum oświadczyło, że wykona
zamówienie przy udziale podwykonawców określając jedynie zakres robót w następujący
sposób:
a) Roboty instalacyjne
– brak zawartych umów podwykonawczych
b)
Część robót budowlanych – brak zawartych umów podwykonawczych.
W związku z tym treść oferty nie odpowiada treści SIWZ, ponieważ nie wskazano firm
podwykonawców. Nadmienić należy, że zgodnie z art. 36b ust. 1 ustawy Pzp „Zamawiający
żąda wskazania przez wykonawcę części zamówienia, których wykonanie zamierza
powierzyć podwykonawcom, i podania przez wykonawcę firm podwykonawców.”
Zamawiający doprecyzował zapis ustawowy dodając słowo „w ofercie”, co jednoznacznie
określa na jakim etapie postępowania wykonawcy zobowiązani zostali do złożenia informacji
dotyczących firm podwykonawców. Pozostali uczestnicy postępowania złożyli swoje oferty
w
tym zakresie zgodnie z wymogiem SIWZ. Wobec tego przyjęcie oferty przedmiotowego
Konsorcjum sprzeciwiłoby się zasadzie przejrzystości postępwoania oraz równego
traktowania wykonawców (…).
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść
nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87
ust. 2 pkt 3.
Istotą sporu w niniejszej sprawie była kwestia, czy w świetle art. 36b ust. 1 ustawy
Pzp wykonawca zobowiązany jest do podania obligatoryjnie i niezmiennie wszystkich firm
podwykonawców i czy niepodanie tych informacji stanowi podstawę odrzucenia oferty
wykonawcy
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, jako niezgodnej z treścią SIWZ.
Izba podzieliła w tym zakresie stanowisko wyrażone przez Izbę w wyrokach o sygn. akt KIO
192/17 oraz KIO 234/17.
Chcąc udzielić odpowiedzi na niniejsze pytanie należy w pierwszej kolejności
przywołać przepisy ustawy mające istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy,
uwzględniające zmiany wprowadzone ustawą z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy –
Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw.
Zgodnie z art. 36b
ustawy Pzp Zamawiający żąda wskazania przez wykonawcę
części zamówienia, których wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom, i podania
przez wykonawcę firm podwykonawców (ust. 1). W przypadku zamówień na roboty
budowlane lub usługi, które mają być wykonane w miejscu podlegającym bezpośredniemu
nadzorowi zamawiającego, zamawiający żąda, aby przed przystąpieniem do wykonania
zamówienia wykonawca, o ile są już znane, podał nazwy albo imiona i nazwiska oraz dane
kontaktowe podwykonawców i osób do kontaktu z nimi, zaangażowanych w takie roboty
budowlane lub usługi. Wykonawca zawiadamia zamawiającego o wszelkich zmianach
danych, o których mowa w zdaniu pierwszym, w trakcie realizacji zamówienia, a także
prz
ekazuje informacje na temat nowych podwykonawców, którym w późniejszym okresie
zamierza powierzyć realizację robót budowlanych lub usług (ust. 1a). Zamawiający może
żądać informacji, o których mowa w ust. 1a, w przypadku zamówień na dostawy, usługi inne
ni
ż dotyczące usług, które mają być wykonane w miejscu podlegającym bezpośredniemu
nadzorowi zamawiającego, lub zamówień od dostawców uczestniczących w realizacji
zamówienia na roboty budowlane lub usługi (ust. 1b). Według art. 36b ust. 2 ustawy Pzp,
jeżeli zmiana albo rezygnacja z podwykonawcy dotyczy podmiotu, na którego zasoby
wykonawca powołał się, na zasadach określonych w art. 22a ust. 1, w celu wykazania
spełniania warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, wykonawca jest
obowiązany wykazać zamawiającemu, że proponowany inny podwykonawca lub wykonawca
samodzielnie spełnia je w stopniu nie mniejszym niż podwykonawca, na którego zasoby
wykonawca powołał się w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia. Istotna dla
rozstrzygnięcia niniejszej sprawy jest również treść przepisu art. 36ba ustawy Pzp zgodnie
z
którym, jeżeli powierzenie podwykonawcy wykonania części zamówienia na roboty
budowlane lub usługi następuje w trakcie jego realizacji, wykonawca na żądanie
zamawiającego przedstawia oświadczenie, o którym mowa w art. 25a ust. 1, lub
oświadczenia lub dokumenty potwierdzające brak podstaw wykluczenia wobec tego
podwykonawcy (ust. 1). Jeżeli zamawiający stwierdzi, że wobec danego podwykonawcy
zachodzą podstawy wykluczenia, wykonawca zobowiązany jest zastąpić tego
podwykonawcę lub zrezygnować z powierzenia wykonania części zamówienia
podwykonawcy (ust. 2). Ponadto zgodnie z art. 25a ust. 5 ustawy Pzp na żądanie
zamawiającego, wykonawca, który zamierza powierzyć wykonanie części zamówienia
podwykonawcom, w celu wykazania braku istnienia wobec nich podstaw wykluczenia
z
udziału w postępowaniu: 1) składa jednolite dokumenty dotyczące podwykonawców, jeżeli
wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie
art.. 11 ust. 8; 2) zamieszcza informacje o podwykonawcach w oświadczeniu,
o
którym mowa w ust. 1, jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8.
W ocenie Izby analiza przywołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że
ustawa dopuszcza zmianę podmiotu wskazanego w ofercie jako przyszły podwykonawca.
Zmiana taka jest możliwa zarówno w toku postępowania o udzielenie zamówienia, jak i na
etapie jego realizacji,
poprzez zmianę albo rezygnację z podwykonawcy (gdy jest on
jednocześnie podmiotem, na którego zasobach wykonawca powołał się) bądź w przypadku
gdy zamawiający stwierdzi, że wobec danego podwykonawcy zachodzą podstawy
wykluczenia. W tym ostatnim przypadku ustawodawc
a dopuścił zmianę podwykonawcy
poprzez zastąpienie go innym podwykonawcą, dopuszczając również sytuację rezygnacji
z
powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy, mimo złożenia takiej deklaracji
w ofercie. Nie ulega
więc wątpliwości, że mimo wskazania konkretnego podwykonawcy
w ofercie,
może dojść do zmiany tego podmiotu. Skoro więc ustawodawca dopuszcza
możliwość zmiany podmiotu wskazanego w ofercie jako podwykonawca, dopuszczając
również weryfikację podwykonawcy na późniejszym etapie postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, to należy uznać, że wskazanie konkretnych podwykonawców
w
złożonej ofercie (podanie ich firm) nie jest elementem oferty, który nie może ulec zmianie.
Należy więc stwierdzić, że informacje dotyczące firm podwykonawców nie mogą – w świetle
znow
elizowanych przepisów – stanowić treści oferty w rozumieniu przepisów m. in. art. 87
oraz 89 ustawy Pzp.
Należy ponadto zwrócić uwagę, że przepis art. 36b ust. 1 ustawy Pzp w odniesieniu
do
wykonawców posługuje się pojęciem zamiaru, co pozwala twierdzić, że wykonawca ma
podać na etapie składania oferty firmy, nazwy proponowanych podwykonawców, które są mu
w dacie składania oferty znane.
Dodatkowo, należy zwrócić uwagę na treść art. 71 Dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2
014 w sprawie zamówień publicznych,
uchylającej dyrektywę 200418/WE, zgodnie z którym w dokumentach zamówienia instytucja
zamawiająca może żądać albo zostać zobowiązana przez państwo członkowskie do żądania
od oferenta, aby wskazał on w swojej ofercie ewentualną część zamówienia, której
wykonanie zamierza zlecić osobom trzecim w ramach podwykonawstwa, a także aby podał
ewentualnych proponowanych podwykonawców. Jakkolwiek niniejsze postępowanie, ze
względu na wartość nieprzekraczającą tzw. progów unijnych, nie podlega przepisom
przywołanej dyrektywy, to należy zwrócić uwagę, że przepisy krajowe w tym zakresie nie są
zróżnicowane w zależności od wartości zamówienia i znajdują zastosowanie również do
postępowań o wartości zamówienia przekraczającej progi unijne, zatem ich wykładnia
powinna być dokonywana przez pryzmat przepisów wspólnotowych. Wykładnia taka
prowadzi zdaniem Izby do wniosku, że zamiar, o którym mowa w przepisie art. 36b ust. 1
ustawy Pzp,
odnosi się do projektu, pewnego zarysu listy podwykonawców proponowanych
przez wykonawcę. Należy również zwrócić uwagę na treść standardowego formularza
jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (pkt D Informacje dotyczące
podwykonawców), gdzie wykonawca wskazuje, czy zamierza zlecić osobom trzecim
podwykonawstwo j
akiejkolwiek części zamówienia, jeśli tak – to podaje wykaz
proponowanych podwykonawców jeśli jest mu to wiadome. Zatem niewątpliwie dokument ten
dopuszcza sytuację, w której na etapie składania oferty pełna lista podwykonawców
wykonawcy nie będzie jeszcze znana. Nieuprawnionym byłoby natomiast traktowanie w inny
sposób wykonawców, którzy takich informacji nie podali w postępowaniach poniżej progów
unijnych
oraz wykonawców, którzy składając JEDZ podaliby jedynie firmy podwykonawców,
które są im znane, z pominięciem firm podwykonawców, co do których nie mieliby pewności,
czy będą brali udział w realizacji zamówienia.
Podkreślenia wymaga również, że przepis art. 36b ust. 1 ustawy Pzp nie wprowadza
granicy czasowej, kiedy podanie tych firm, nazw podwyko
nawców ma nastąpić. Przede
wszystkim Zamawiający nie dokonuje weryfikacji podwykonawców wyłącznie do upływu
terminu składania ofert, przeciwnie – wobec możliwości dokonania zmiany podwykonawcy
na późniejszym etapie postępowania zmuszony jest dokonać takiej weryfikacji na przykład
na etapie
realizacji zamówienia. Należy więc stwierdzić, że skoro brzmienie tego przepisu
nie odnosi wyłącznie do etapu oceny oraz wyboru oferty w postępowaniu o zamówienie
publiczne, to nie można wobec wykonawcy, który nie podał firm podwykonawców wyciągać
negatywnych konsekwencji w postaci odrzucenia jego oferty, w tym
– jak to miało miejsce
w niniejszej sprawie
– na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Dotyczy to również
sytuacji, w której Zamawiający zażądał podania firm podwykonawców w formularzu oferty –
z
powodu wskazanych powyżej nie sposób bowiem uznać tych informacji za niezmienną
treść oferty.
Przyjęcie stanowiska Zamawiającego – jakoby niewskazanie w ofercie firm
podwykonawców stanowiło podstawę do odrzucenia oferty – prowadziłoby do nadmiernego
forma
lizmu,
skutkującego
automatycznym
odrzucaniem
ofert
niezawierających
wyczerpującej listy firm podwykonawców. Podkreślenia wymaga, że nowelizacja przepisów
ustawy miała na celu odejście od takiego nieuzasadnionego formalizmu (zgodnie
z
preambułą Dyrektywy 201424UE celem wprowadzenia uregulowań było odformalizowanie
postępowania). Należy również zwrócić uwagę, że wykonawca który podałby jako
podwykonawcę podmiot, o który wiadomo jest, że z różnych przyczyn tym podwykonawcą
nie będzie (a został wskazany tylko w celu nieodrzucenia oferty, tak by na późniejszym
etapie dokonać zmiany podwykonawcy), potraktowany byłby – w świetle przyjętej przez
Zamawiającego interpretacji – lepiej niż wykonawca podający informację zgodną
z rzecz
ywistym sanem faktycznym, że takowi podwykonawcy nie są mu jeszcze znani.
Dopuszczenie do takiej sytuacji byłoby nieracjonalne i niczym nieuzasadnione, a co więcej –
sprzeczne z zasadą uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
O zasadności czynności odrzucenia oferty Odwołującego nie może świadczyć
podniesiona przez Zamawiającego na rozprawie okoliczność, że Odwołujący nie wskazał
precyzyjnie zakresu robót budowlanych, które zamierza powierzyć podwykonawcy.
Okoliczność ta nie została wskazana przez Zamawiającego w uzasadnieniu odrzucenia
oferty Odwołującego, nie mogła więc stać się przedmiotem zarzutów odwołania,
a w
konsekwencji nie może podlegać ocenie Izby. Zauważyć należy, że zgodnie z art. 92 ust.
1 pkt 3 ustawy Pzp, Zamawiający ma obowiązek poinformować wszystkich wykonawców
o
wykonawcach, których oferty zostały odrzucone oraz powodach tego odrzucenia, tj.
o
wszystkich okolicznościach faktycznych, które legły u podstaw decyzji o odrzuceniu oferty.
W niniejszej sprawie jedyną okolicznością zakomunikowaną wykonawcom jako powód
odrzucenia oferty Odwołującego było niepodanie w ofercie firm podwykonawców.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że odrzucając ofertę Odwołującego
Zamawiający naruszył przepis art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp przez jego bezpodstawne
zastosowanie. W związku z tym, że przedmiotowe naruszenie może mieć istotny wpływ na
wynik postępowania, odwołanie – stosownie do art. 192 ust. 2 ustawy Pzp – podlegało
uwzględnieniu.
Odnosząc się do zgłoszonego w odwołaniu wniosku o nakazanie Zamawiającemu
ujawnienia ofert złożonych przez pozostałych wykonawców, tj. M. sp. z o.o. oraz D. Ś.k, W.
Sp. j. oraz K. Sp. z o.o.
, stwierdzić należy, że jest to wniosek całkowicie nieadekwatny do
zarzutów podniesionych w odwołaniu. Dodatkowo jest to wniosek tym bardziej niezrozumiały,
że Odwołujący nie zgłaszał Zamawiającemu wniosku o wgląd do tych ofert, tym samym brak
jest jakichkolwiek podstaw do twierdzenia, że nie zostałyby one Odwołującemu
udostępnione. Niezależnie jednak od wadliwości przedmiotowego wniosku, odwołanie – z
przyczyn wskazanych we wcześniejszej części uzasadnienia – podlegało uwzględnieniu.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
w zw. z art. 186 ust. 6 pkt 3 lit. a ustawy Pzp oraz w o
parciu o przepisy § 3 pkt 1 i 2 lit. b
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 z późn. zm.).
Przewodniczący: ……………….