Sygn. akt: KIO 1908/17
WYROK
z dnia 26
września 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 26
września 2017 r. odwołania
wniesionego do Prezesa Krajo
wej Izby Odwoławczej w dniu 11 września 2017r. przez
wykonawc
ę SoftHard Spółka Akcyjna z siedzibą w Płocku, ul. Graniczna 27 w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Sulechowskie Przedsiębiorstwo
Komunalne „SuPeKom” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Sulechowie, ul. Poznańska 18
przy udziale
wykonawcy Aiut spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Gliwicach, ul. L. Wyczółkowskiego 113 zgłaszającego swoje przystąpienie w sprawie
sygn. akt KIO 1908/17 po stronie odwołującego
przy udziale
wykonawcy UNISOFT spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Gdyni, ul. Pułaskiego 8 zgłaszającego swoje przystąpienie w sprawie sygn. akt KIO
1908/17 po stronie zamawiającego
orzeka:
1. U
marza postępowanie w zakresie zarzutów wycofanych,
Oddala odwołanie w pozostałym zakresie,
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę SoftHard Spółka Akcyjna z siedzibą
w Płocku, ul. Graniczna 27 i
Zalicza na p
oczet kosztów postępowania kwotę 15 000 zł. 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
SoftHard Spółka Akcyjna z siedzibą w Płocku, ul. Graniczna 27 tytułem
wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz.1579) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Zielonej Górze.
Przewodniczący: ……………
Sygn. akt KIO 1908/17
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
wdrożenie ZSI oraz elektronicznych usług dla ludności przez Sulechowskie Przedsiębiorstwo
Komunalne „SuPeKom” sp. z o.o. w Sulechowie” zostało wszczęte ogłoszeniem
opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 16 czerwca 2017r. za
numerem 2017/S 114-229232.
W dniu 1
września 2017r. zamawiający poinformował wykonawców o wynikach
postępowania to jest o odrzuceniu trzech ofert, w tym wykonawcy SoftHard SA w część 1
zamówienia i wykonawcy Aiut sp. z o.o w części 2 zamówienia. Oferta wykonawcy SoftHard
SA
– dalej odwołującego została odrzucona w ramach części I postępowania na podstawie
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z uwagi na to, że odwołujący zaoferował oprogramowanie
systemowe Windows Data Center 2016 + 50 CAL User, co oznacza, że zaoferowane licencje
dostępowe do serwera dotyczą użytkowników, a nie stacji klienckich (Device) jak wymagał
tego zamawiający. Nadto odwołujący podał według zamawiającego nieistniejącego
producenta firmę ULTIMACO i nie wskazał nazwy modelu HSM, wobec czego zamawiający
nie jest w stanie zidentyfikować wyrobu i zweryfikować czy zaproponowany serwer jest
zgodny z parametrami technicznymi zamówienia określonymi w załączniku nr 1 do siwz.
Zamawiający zaś w siwz wymagał podania nazwy i producenta oferowanego serwera wraz z
wymienieniem producenta i nazwy komponentów serwera. Oferta wykonawcy Aiut sp. z o.o.
została odrzucona w ramach części 2 zamówienia na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z
uwagi na zaoferowanie wodomierzy różnych średnic nie pochodzących od jednego
producenta, co było wymogiem siwz.
Dla części I jedyną ofertą, która pozostała w postępowaniu była oferta wykonawcy Unisoft
sp. z o.o. Z inform
acji z otwarcia ofert wynika, że firma SoftHard zaoferowała wykonanie
zamówienia za cenę 751 167,15zł., wydłużenie terminu obowiązywania gwarancji i asysty
technicznej na aplikację /ZSI o 0 m-cy, czas reakcji serwisu dla ZSI 12h, termin skutecznego
rozwiązania zdarzenia dla ZSI do 3 dni roboczych, zaś Unisoft sp. z o.o. zaoferowało
wykonanie zamówienia za cenę 1 286 611,98zł. wydłużenie terminu obowiązywania
gwarancji i asysty technicznej na aplikację /ZSI o 0 m-cy, czas reakcji serwisu dla ZSI 18h-
24h, te
rmin skutecznego rozwiązania zdarzenia dla ZSI 9 i więcej dni roboczych.
W dniu 11 września 2017r. odwołujący wniósł odwołanie. Odwołanie zostało wniesione przez
pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 11 września 2017r.
udzielonego p
rzez członka zarządu upoważnionego do samodzielnej reprezentacji, zgodnie
z załączonym odpisem z KRS. Kopia odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu
11 września 2017r. Odwołujący wskazał, że posiada interes w rozumieniu art. 179 ust. 1
ustawy,
gdyż uwzględnienie odwołania umożliwi mu uzyskanie przedmiotowego zamówienia
ponieważ jego oferta zawiera niższą cenę niż oferta oceniona, tym samym jej przywrócenie i
ocena zgodnie z kryteriami określonymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
zwanej dalej siwz, skut
kować będzie jej najwyższą oceną oraz wyborem jako oferty
najkorzystniejszej.
Jednocześnie odwołujący z ostrożności wskazał, że również w przypadku
nieuwzględnienia zarzutów dotyczących odrzucenia jego oferty, posiada on interes we
wnie
sieniu odwołania wobec zaniechania przez Zamawiającego odrzucenia oferty
Wykonawcy Unisoft Sp. z o.o., zwanego dalej Wykonawcą Unisoft, lub jego wykluczenia z
postępowania, a w konsekwencji zaniechania unieważnienia przedmiotowego postępowania.
Tak rozumia
ny interes we wniesieniu odwołania potwierdza najnowsze orzecznictwo
Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności wyrok z dnia 11 maja 2017 r.
(sygn. C-
131/16). W wyroku tym Trybunał stwierdził, że „[...] dyrektywę 92/13 należy
interpretow
ać w ten sposób, że w sytuacji takiej jak ta rozpatrywana w postępowaniu
głównym, w której w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego złożono dwie
oferty, a instytucja zamawiająca wydała jednocześnie dwie decyzje, odpowiednio, o
odrzuceniu oferty j
ednego z oferentów i o udzieleniu zamówienia drugiemu, odrzucony
oferent, który zaskarżył obie te decyzje, powinien mieć możliwość żądania wykluczenia
oferty wygrywającego oferenta, w związku z czym pojęcie "danego zamówienia" w
rozumieniu art. 1 ust. 3 dy
rektywy 92/13 może w danym razie dotyczyć ewentualnego
wszczęcia nowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego."
Odwołujący zarzucił zamawiającemu w szczególności:
prowadzenie postępowania w sposób niezapewniający zachowanie uczciwej
konkurenc
ji i równe traktowanie wykonawców oraz niezgodnie z zasadami proporcjonalności
i przejrzystości;
bezpods
tawne uznanie, że treść oferty odwołującego nie odpowiada siwz, a w
konsekwencji odrzucenie jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zam
awiający
zaniechał odrzucenia oferty wykonawcy Unisoft, którego oferta zawiera nieusuwalne wady,
zatem bezpodstawnie dokonał oceny jego oferty oraz zastosował wezwanie w trybie art. 26
ust. 1 ustawy;
zaniechanie, na etapie badania oferty o
dwołującego, wezwania do wyjaśnienia treści
oferty w zakresie 'licencji na zaoferowanie oprogramowanie oraz modułu bezpieczeństwa, a
także założenie a priori, że wyjaśnienia prowadzić będą do uzupełnienie lub zmiany treści
oferty.
Zamawiający zaniechał również poprawienia omyłek w ofercie odwołującego;
4. zaniechanie wykluczenia w
ykonawcy Unisoft, który nie wykazał spełniania warunku
udziału w postępowaniu.
Z ostrożności odwołujący zarzucił również, że zamawiający nie unieważnił przedmiotowego
postępowania.
P
owyższe czynności oraz zaniechania naruszają w szczególności art. 7 ust. 1 ustawy, art. 14
ust. 1 ustawy w zw. z art. 70(1)
§ 4 Kodeksu cywilnego, art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy, art. 24
ust. 4 ustawy, art. 26 ust. 1 i 3 lub 3a ustawy, art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy, art. 93 ust. 1 pkt 1
ustawy.
Odwołujący wniósł o uwzględnienia odwołania i o nakazanie zamawiającemu:
u
nieważnienie odrzucenia oferty odwołującego;
wykluczenie wykonawcy Unisoft
ze względu na niewykazanie spełniania warunków
udziału w postępowaniu lub odrzucenie jego oferty ze względu na zaoferowanie, co najmniej
urządzenia wielofunkcyjnego oraz systemu operacyjnego serwera niespełniających
wymagań siwz;
alternatywnie, w
przypadku nieuwzględnienia zarzutów odwołania w zakresie
odrzucenia oferty o
dwołującego oraz uwzględnienia zarzutów w zakresie zaniechania
wykluczenia w
ykonawcy Unisoft lub odrzucenia jego oferty, unieważnienie przedmiotowego
postępowania.
Wn
iósł o obciążenie zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego oraz kosztami
zastępstwa - wynagrodzenia pełnomocnika.
W ocenie zamawiającego zaoferowane przez odwołującego oprogramowanie Windows Data
Center 2016 + 50 CAL User nie dotyczy stacji klienckich, jakich o
czekiwał zamawiający.
Natomiast w ocenie odwołującego, ustalenia zamawiającego nie odpowiadają stanowi
faktycznemu.
Zaoferowane przez odwołującego licencje do oprogramowania systemowego
są zgodne z wymaganiami określonymi w punkcie 3.1.12 Załącznika nr 1 do siwz. Ponadto,
zaoferowane licencje CAL User zawierają w sobie uprawnienia dla dowolnych stacji
klienckich (Device)
czyli więcej niż, zawarte w nich, wymagania zamawiającego.
Jednocześnie odwołujący zauważa, że w jego ocenie zaoferowane przez wykonawcę Unisoft
oprogramowania systemowe (Windows Server Standard) nie spełnia wymagania punktu
3.1.12 (możliwość w ramach pojedynczej licencji zainstalowania min. 20 systemów
wirtualnych) ponieważ pozwala na zainstalowanie co najwyżej dwóch systemów wirtualnych.
a
także nie jest wiadome ile łącznie licencji -dostępowych zaoferował ten wykonawca.
Powyższe wskazuje na różne traktowanie poszczególnych wykonawców, co stanowi
naruszenie podstawowych zasad zawartych w art. 7 ust. 1 ustawy.
Według zamawiającego nie istnieje producent modułów bezpieczeństwa o nazwie
ULTIMACO, a także nie wskazano nazwy modelu HSM. Odwołujący wyjaśnił, że podana w
ofercie nazwa ULTIMACO
zawiera omyłkę pisarską, którą zamawiający winien poprawić w
trybie art. 87 ust. 2 pkt 1 ustawy. Oczywist
ym jest, że nie istnieje podmiot zajmujący się
produkcją rozwiązań związanych z bezpieczeństwem danych, natomiast powszechnie
znanym producentem jest firma UTIMACO. Fi
rma UTIMACO oferuje dwa urządzenia HSM
przeznaczone do wbudowan
ia w urządzenie (serwer): (CSe10, CSe100) , z których każde
spełnia wymagania zawarte w załączniku nr 1 do siwz. Brak wskazania konkretnego modelu
nie powoduje, że zamawiający nie otrzyma urządzenia HSM, a jedynie nie został wskazany
jego model. W ocenie od
wołującego nadmierny formalizm zamawiającego nie został już
zastosowany odpowiednio do w
ykonawcy Unisoft, który wskazał nieistniejący model se10.
Mając na uwadze, że zamawiający przewidział zastosowanie art. 24aa ustawy i przy
założeniu, że procedura odwrócona została zastosowana, odwołujący zarzucił, że
z
amawiający zaniechał odrzucenia oferty wykonawcy Unisoft. Wykonawca ten zaoferował
monochromatyczne urządzenie wielofunkcyjne Lexmark model Mx711dhe (nr katalogowy
24T8063), które nie spełnia wymagania określonego w pkt 3.1.11 Załącznika nr 1 do siwz. W
punkc
ie 1 (Typ urządzenia) w tabeli zamawiający wymagał urządzenia wielofunkcyjnego
kolorowego A4, natomiast zaoferowane przez w
ykonawcę Unisoft urządzenie wielofunkcyjne
Lexmark Mx711dhe’ jest urządzeniem monochromatycznym. Niegodność ta jest oczywista,
jednoznaczna i nieusuwalna.
Powyższą niezgodność potwierdzają ogólnodostępne oficjalne
dokumenty Lexmark, stanowiące załączniki do niniejszego odwołania.
W ocenie odwołującego wykonawca Unisoft, ze względu na wadę umocowania Pani B. N.,
nie wykazał spełniania zdolności technicznej lub zawodowej (wiedzy i doświadczenia), a
zatem wobec powyższej niezgodności przedmiotowej brak było możliwości wezwania do
uzupełnienia, o którym mowa w pkt 27 protokołu postępowania. Odwołujący wskazał również
na zdecydowanie łagodniejsze badanie dokumentów podmiotowych wykonawcy Unisoft,
które zawierały wiele sprzeczności pominiętych przez zamawiającego, w tym: pomijając już
kwestię wadliwego pełnomocnictwa do złożenia zobowiązania firmy Seven Sp. z o.o., to
JEDZ tego podmiotu wskazuje na wspólne ubieganie się o przedmiotowe zamówienie wraz z
w
ykonawcą Unisoft, zakres zobowiązania Seven Sp. z o.o. nie odpowiada części
zamówienia powierzonym podwykonawcy, które wykonawca Unisoft wskazał w swojej
ofercie.
Odwołujący zauważył, że nawet w przypadku nieuwzględnienia odwołania w
zakresie oferty odwołującego, niegodność oferty wykonawcy Unisoft powoduje, że
przedmiotowe winno zostać unieważnione. Natomiast zamawiający wbrew powyższemu
stanowi faktyczne
mu, a także wbrew przepisom ustawy zmierza do udzielenia zamówienia
wykonawcy wybranemu niezgodnie z przepisami ustawy.
Dodatkową argumentację na
pot
wierdzenie powyższych zarzutów odwołujący zamierza przedstawić w oddzielnym piśmie
procesowym przed rozpraw
ą.
W dniu 13 września 2017r. zamawiający poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania
przekazując jego kopię i wezwał do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.
W dniu 15 września 2017r. do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego zgłosił
swój udział wykonawca Aiut sp. z o.o. wskazując, że ma interes w unieważnieniu
postępowania, gdyż w przypadku uwzględnienia zarzutu odwołania dotyczącego
prowadzenia postępowania w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców orzeczenie Izby wpłynie na ocenę całego postepowania
czyli również w częściach niezaskarżonych odwołaniem. W przypadku ponownego
ogłoszenia postępowania zarówno odwołujący jak i Aiut będą mieli szansę uzyskania
zamówienia. Aiut wskazał, że sformułowanie warunków siwz w częściach niezaskarżonych
odwołaniem narusza art. 7 ust. 1 ustawy, gdyż szczegółowe sformułowanie warunków
pozwala spełnić wymagania tylko jednemu wykonawcy, który jest przez zamawiającego
faworyzowany. Aiut podniósł, że interes w rozstrzygnięciu na korzyść strony do której się
przystępuje jest inną kategorią interesu niż interes wynikający z art. 179 ust. 1 ustawy i jest
to interes w rozumieniu uczestnika w postepowaniu nieprocesowym, dla którego
wystarczające jest zainteresowanie wynikiem sprawy. Zgłoszenie zostało podpisane przez
pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 15 września 2017r.
udzielonego przez prezesa zarządu ujawnionego w KRS i upoważnionego do samodzielnej
reprezentacji, zg
odnie z załączonym odpisem z KRS. Kopia zgłoszenia została przekazana
odwołującemu i zamawiającemu w dniu 15 września 2017r.
W dniu 15 września 2017r. do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
zgłosił swój udział wykonawca Unisoft wskazując, że jego oferta na ten moment jest ofertą
najkorzystniejszą i ma interes w tym, aby jego oferta nie została odrzucona. Wniósł o
oddalenie odwołania i zasądzenie kosztów zastępstwa prawnego od odwołującego na jego
rzecz według norm przepisanych. Wskazał, że zarzuty odwołania są chybione, a
postępowanie prowadzono w sposób zapewniający uczciwą konkurencję i równe traktowanie
wykonawców, proporcjonalnie i przejrzyście. Zgłoszenie podpisał prezes zarządu ujawniony
w KRS i upoważniony do samodzielnej reprezentacji, zgodnie z załączonym odpisem z KRS.
Kopia zgłoszenia została przekazana zamawiającemu i odwołującemu w dniu 14 września
2017r.
W dniu 25 września 2017r. odwołujący cofnął zarzuty częściowo w części dotyczącej
odrzucenia oferty odwołującego, a podtrzymał zarzuty zaniechania wykluczenia wykonawcy
UNISOFT lub odrzucenia jego oferty, a także zaniechania unieważnienia przedmiotowego
postępowania.
W dniu 26 września 2017r. Unisoft złożył pismo przygotowawcze, w którym wniósł o
oddalenie odwołania. W zakresie zarzutów podtrzymanych przez odwołującego podniósł, że
jego urządzenie wielofunkcyjne spełnia wymagania siwz, na dowód czego dołączył
oświadczenie producenta firmy LEXMARK. Co do pełnomocnictwa B N., to stwierdził, że
firma SEVEN będzie podwykonawcą w postępowaniu, co wynika z pkt. 14 formularza oferty,
a załączone pełnomocnictwo upoważnia p. N. do reprezentowania spółki. Oferta uczestnika
jednoznacznie identyfikuje charakter umocowania p. N.
, a UNISOFT złożył uzupełniony
JEDZ i wyjaśnienia. Wyjaśnił, że zaoferowane przez niego rozwiązanie HSM Utimaco Se10
PCI jest zgodne z wymaganiami zamawiającego, co potwierdza załączony do pisma wydruk
ze strony internetowej Utimaco wraz z tłumaczeniem.
Wykonawca Unisoft wskazał także, że zaoferował możliwość w ramach pojedynczej licencji
zainstalowania min. 20 systemów wirtualnych, na dowód czego przedstawił korespondencję
z producentem Microsoft.
Na posiedzeniu zamawiający oświadczył, że uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutów
dotyczących zaniechania odrzucenia oferty UNISOFT w zakresie zarzutu dotyczącego
możliwości zainstalowania w ramach 1 licencji min. 20 systemów wirtualnych oraz w zakresie
urządzenia wielofunkcyjnego.
Przystępujący Unisoft złożył sprzeciw wobec częściowego uwzględnienia.
Odwołujący złożył oświadczenie o cofnięciu zarzutów w zakresie nieuwzględnionym przez
zamawiającego.
Izba na podstawie art. 186 ust. 4 ustawy skierowała do rozpoznania na rozprawie odwołanie
w części zarzutów uwzględnionych, których uwzględnieniu przystępujący Unisoft się
sprzeciwił.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Izba dopuściła dowody z dokumentacji postępowania tj. siwz wraz z załącznikami,
odpowiedzi zamawiającego stanowiące wyjaśnienie treści siwz, protokół postępowania wraz
z ofertami złożonymi do części 1 zamówienia, dowody załączone do odwołania, do pisma
wykonawcy Unisoft oraz na rozprawie.
Na podstawie tych dowodów Izba ustaliła, że:
Załącznik nr 3 do formularza oferty - zamawiający wymagał podania : producenta oraz
odpowiednio marki, modelu, numerów katalogowych, numerów produktów (jeśli istnieją)
Załącznik nr 1 do siwz
3.1.11. Urządzenie wielofunkcyjne: 1 szt.
1. Typ urządzenia Urządzenie wielofunkcyjne kolorowe A4
2. Podstawowe funkcje Funkcja drukowania, kopiowania, skanowania i faksowania
3. Funkcje faksu
Przekierowywania faksów odbieranych na faks, email, do folderu, na FTP
4. Prędkość druku Min. 65 str./minuta Mono
5. Prędkość druku dwustronnego Min. 35 str. /minuta Mono
6. Czas wydruku pierwszej strony Poniżej 5 sekund
7. Ekran LCD Kolorowy, 7”
8. Szybko
ść skanowania dwustronnego 130 str./min.
9. Procesor 400 MHz
10. Pamięć wbudowana 512 MB
11. Dysk wbudowany 320 GB
12. Drukowanie, kopiowanie i skanowanie dwustronne Tak, automatyczne drukowanie,
kopiowanie i skanowanie dwustronne
13. Podajnik papieru 300 arkuszy
14. Podajnik uniwersalny 100 arkuszy
15. Wyświetlacz Tak, kolorowy dotykowy wyświetlacz
16. Obciążenie miesięczne 75 000 str.
17. Obsługa tonerów Min. 6000 str. każdy z tonerów
18. Interfejsy Wbudowane interfejsy sieci przewodowej i bezprzewodowej 802.11b/g/n
19. Średni pobór mocy (tryb gotowości) <90W
20. Wyposażenie standardowe Kabel zasilający, Kabel UTP 5m kat.6a
Dodatkowy zestaw pełnowymiarowych tonerów tego samego producenta co oferowane
urządzenie i w pełni kompatybilne z oferowanym urządzeniem
21. Gwarancja Minimum 36 miesięcy z czasem reakcji do następnego dnia roboczego, z
naprawą w miejscu instalacji sprzętu
3.1.12. Oprogramowanie systemowe (serwer)
– 1 szt. 1. 2.
Opis wymagań:
Licencja umożliwiająca
podłączenie
i
wykorzystywanie
wszystkich
dostępnych
funkcjonalności serwera. Minimalne wymagane funkcjonalności:
możliwość dokonywania aktualizacji i poprawek systemu przez Internet z możliwością
wyboru instalowanych poprawek;
możliwość dokonywania uaktualnień sterowników urządzeń przez Internet – witrynę
producenta systemu;
darmowe aktualizacje w ramach wersji systemu operacyjnego przez Internet (niezbędne
aktualizacje, poprawki, biuletyny bezpieczeństwa muszą być dostarczane bez dodatkowych
opłat) - wymagane podanie nazwy strony serwera www;
internetowa aktualizacja zapewniona w języku polskim;
wbudowana zapora internetowa (firewall) dla ochrony połączeń internetowych;
zintegrowana z systemem konsola do zarządzania ustawieniami zapory i regułami ip v4 i v6;
zlokalizowane w języku polskim, co najmniej następujące elementy: menu, pomoc,
komunikaty systemowe;
możliwość uruchomienia kontrolera domeny;
możliwość uruchomienia kontrolera domeny tylko do odczytu;
możliwość uruchomienia serwera DNS;
możliwość uruchomienia serwera usług terminalowych;
obsługa zdalnego pulpitu - RDS;
możliwość zdalnej automatycznej instalacji, konfiguracji, administrowania oraz
aktualizowania systemu;
możliwość w ramach pojedynczej licencji zainstalowania min. 20 systemów wirtualnych;
- ob
sługa certyfikatów w usłudze katalogowej;
obsługa drzewa katalogowego;
Zamawiający nie dopuszcza dostawy licencji ograniczonych czasowo.
Licencje muszą pozwalać na przenoszenie pomiędzy stacjami roboczymi/serwerami
Wykonawca dostarczy wraz z oprogram
owanie 25 szt. (a łącznie dla dwóch sztuk
oprogramowania systemowego 50 sztuk) licencji dostępowych do serwera, zapewniających
możliwość równoległego zarządzania wybranymi usługami przez administratorów serwera a
także dostęp do zasobów serwera dla określonej liczny stacji klienckich.
2. Wdrożenie W ramach wdrożenia Wykonawca zainstaluje system operacyjny na
dostarczanym serwerze oraz utworzy usługę katalogową.
Ze strony 5 oferty Unisoft wynika, że firma ta zamierza korzystać z podwykonawcy w
zakresie
dostawy środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wraz z
uruchomieniem, szkolenia dla administratora w wdrożonych rozwiązań sprzętowych oraz
modernizacji strony www do standdardów WCAG 2.0, zaś na zasobach podmiotów trzecich
polega w zakresie
zdolności zawodowej. Nazw podwykonawców nie wskazano. Na str. 12
oferty w JEDZ Unisoft wskazano, że wykonawca zamierza polegać na zasobach innych
podmiotów i nie wskazano, czy zamierza czy nie zlecić osobom trzecim podwykonawstwo. Z
JEDZa Seven sp. z o.o.
str. 26 wynika, że bierze udział w postepowaniu wspólnie z Unisoft
sp. z o.o.
i jest odpowiedzialny za dostawę środków trwałych i wartości niematerialnych i
prawnych wraz z uruchomieniem: macierz dyskowa 1 szt, serwer pod aplikacje wraz z
infrastrukturą niezbędną do zabezpieczenia e-usług 1 kpl, oprogramowanie do wirtualizacji 1
szt., oprogr
amowanie do inwentaryzacji sprzętu i oprogramowania 1 szt, oprogramowanie do
archiwizacji danych
– 1 szt, przełącznik sieciowy switch – 1 szt., zasilacz awaryjny UPS – 1
szt., urządzenie firewall – 1 szt, notebook 2 szt, zestawy komputerowe – 15 szt, urządzenie
wielofunkcyjne 1 szt, oprogramowanie systemowe (serwer) 1 szt, szkolenie dla
adminstratora z wdrożonych rozwiazań sprzętowych.
W załączniku nr 3 do oferty na str. 37, 38 i 39 Unisoft podał w pkt. 2 Urządzenie HSM TAK,
Utimaco se10, w pkt.
11. Urządzenie wielofunkcyjne tak, producent Lexmark, marka
Lexmark, model Mx711dhe, nr katalogowy 24T8063, w pkt. 12. Oprogramowanie systemowe
(serwer) tak, producent Microsoft, marka Microsoft, model Windows Serwer Standard Core
2016 Single OLP 16 Lic NL Core License, nr katalogowy 9EM-00118 wraz z licencjami
dostępowymi, producent Microsoft, marka Microsoft, model Windows Server CAL 2016
Single OLP NL Device CAL nr katalogowy R18-05121.
Z wydruku ze strony
wynika, żee urządzenie wielofunkcyjne Lexmark
Mx711dhe o nr katalogowym 24T8063 jest urządzeniem monochromatycznym. Z
podręcznika użytkownika Lexmark MX710, MX711, MX717, MX718 wynika, że menu
drukarki wyświetla komunikat „toner czarny”
W dniu 29 sierpni
a 2017r. zamawiający wezwał UNISOFT do uzupełnienia JEDZ Unisoft w
części II lit. D, części III lit. A i B oraz wskazanie, czy informacje dotyczące niektórych
podstaw wykluczenia mogą być bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych państwa
członkowskiego UE, uzupełnienia JEDZa dla podwykonawcy w zakresie części III sekcji A i
B.
W dniu 31 sierpnia 2017r. wykonawca Unisoft uzupełnił JEDZe oraz wyjaśnił, że Unisoft nie
wypełnił części II sekcji D, gdyż będzie wykonywał zamówienie przy udziale podwykonawcy
(pkt. 14 tabela wiersz 2 kolumna 2
– zakres powierzonych do wykonania prac), na zdolności
którego będzie polegał zgodnie z art. 22a ust. 4 ustawy. Wskazał na wyrok KIO sygn. akt
KIO 2334/16 i oświadczył, że w JEDZ podwykonawcy poprawiono oczywistą omyłkę w
zakresie części II sekcja A – zaznaczono „NIE”, co do roli SEVEN w tym postępowaniu, który
będzie podwykonawcą. JEDZ Seven został podpisany przez prezesa zarządu. Do JEDZy
dołączono pełnomocnictwo Unisoft dla K. J. udzielone przez prezesa zarządu.
W
dniu 1 września 2017r. zamawiający wezwał wykonawcę UNISOFT w trybie art. 26 ust. 2
ustawy do złożenia oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnianie warunków
udziału w postępowaniu i braku podstaw do wykluczenia oraz potwierdzających, że
oferowane d
ostawy odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego tj.
dokumentów określonych w punkcie 8.7.1.1. siwz, dokumentów określonych w punkcie 8.7.2
siwz,
dokumentów określonych w punkcie 8.7.3 siwz z wyjątkiem ppkt. 4.
W dniu 12 września 2017r. Unisoft złożył wymagane dokumenty w tym: Wykaz dostaw wraz
z referencjami.
W dniu 18 września 2017r. zamawiający w trybie art. 26 ust. 4 ustawy wezwał wykonawcę do
wyjaśnień, że zaoferowane oprogramowanie systemowe nie spełnia wymagań punktu 3.1.12
ponieważ pozwala na zainstalowanie co najwyżej 2 systemów wirtualnych, wskazany model
urządzenia HSM (se10) nie istnieje, zaproponowane urzadzenie wielofunkcyjne nie spełnia
wymagań punktu 3.1.11.
W dniu 20 września 2017r. przystępujący Unisoft oświadczył, że zaoferowany przez niego
wraz z licencjami system Windows Server Standard spełnia wymagania zamawiającego.
Zaoferowane rozwiązanie HSM Utimaco Se10 PCI jest zgodne z wymaganiami
zamawiającego i urządzenie wielofunkcyjne producenta Lexmark spełnia wszystkie
wymagania zamawiającego.
Z załączonych do tych wyjaśnień dokumentów wynika, że Server Development Manager z
firmy Microsoft sp. z o.o. oświadczył na pytanie proszę o potwierdzenie, że w ramach
pojedynczej licencji Windows Server Standard Core 2016 SNGL OLP 16Lic NL Core Lic nr
katalogowy 9EM-
00118 istnieje możliwość zainstalowania min. 20 systemów wirtualnych,
potwierdził, że w ramach tej licencji istnieje możliwość zainstalowania nieograniczonej liczby
systemów wirtualnych.
Z oświadczenia firmy Lexmark International Polska sp. z o.o. z dnia 13 września 2017r.
wynika, że urządzenie Lexmark Mx711dhe jest urządzeniem poza wymaganiami siwz
realizującym skanowanie czy faksowanie w kolorze i spełnia wszystkie wymienione w tym
oświadczeniu, a zgodne z pkt. 3.1.11 siwz wymagania.
Z porównania wersji Standard i DataCenter systemu Windows Server 2016 wynika, że dla
możliwości używania jako gościa wirtualnego wizualizacji wersja Standard oferuje tę
funkcjonalność dla 2 maszyn wirtualnych i 1 hosta funkcji Hyper V na licencję, a wersja
DataCenter nieograniczoną liczbę maszyn wirtualnych i 1 host funkcji Hyper na licencję.
Izba dokonała następujących ustaleń na podstawie powyższego materiału dowodowego: w
zakresie pkt. 3.1.11 zamawiający wymagał urządzenia wielofunkcyjnego kolorowego A4,
przy czym szczegółowy wymóg koloru postawił przy ekranie LCD i wyświetlaczu, natomiast
przy szczegółowych wymogach dotyczących skanowania, faksowania, czy drukowania
zamawiający nie odnosił się w ogóle do kwestii w jakiej skali barwowej mają te czynności być
wykonywane. Tym samym brak jest wzorca wynikającego z siwz nakazującego odnoszenie
słowa „kolorowa” do innych wymagań szczegółowych niż ekran LCD i wyświetlacz, to że
zamawiający posłużył się pojęciem toner w liczbie mnogiej nie dowodzi bezspornie, że
chodziło tu o tonery w innym kolorze niż czarny, a odwołujący nie wykazał, że w drukarkach
monochromatycznych nie występuje więcej niż 1 toner czarny. Izba ustaliła także, że
zamawiający nie postawił wymogu obsługi użytkowników na min. 20 systemach wirtualnych,
ale wyłącznie możliwości zainstalowania takiej ilości systemów, odwołujący nie wykazał, że
system Windows Server Standard 2016 nie posiada możliwości zainstalowania takiej ilości
systemów wirtualnych, a przystępujący wykazał za pomocą korespondencji z firmą Microsoft
sp. z o.o., że taka instalacja jest możliwa. O ile Izba rozumie stanowisko odwołującego, co
do przeciętnego rozumienia pojęcia urządzenie wielofunkcyjne kolorowe jako odnoszącego
się do urządzenia mogącego drukować w kolorze, to jednak nie oznacza, że takie
rozumienie tego pojęcia da się wywieść z treści siwz. Zamawiający opisał swoje wymagania
w sposób szczegółowy wskazując jak rozumie pojęcie kolorowy i nie podjął polemiki ze
sprzeciwem w tym zakresie. Analogiczna sytuacja dotyczy wymogu „możliwości
zainstalowania min. 20 systemów wirtualnych”, aczkolwiek Izba rozumie stanowisko
odwołującego, co do tego, że nieracjonalne jest żądanie instalowania czegoś, czego
następnie w ramach licencji nie będzie można używać, jednak to zamawiający jako
gospodarz postepowania określa swoje potrzeby i ma to w myśl art. 29 ust. 1 ustawy zrobić
w sposób jednoznaczny i wyczerpujący za pomocą dostatecznie dokładnych określeń i
niewątpliwie takich określeń zamawiający użył i na obecnym etapie nie jest dopuszczalne
dokonywanie ich wykładni i ustalanie znaczenia, w sposób niezgodny z literalnym
brzmieniem wymogu. To czy zamawiający miał, czy nie miał świadomości racjonalności
swoich potrzeb nie podlega ocenie przez Izbę na etapie po upływie terminu składania ofert.
Izba ustaliła następujący stan prawny:
Art. 7 ust. 1 ustawy -
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie
wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości.
Art. 14 ust. 1 ustawy - D
o czynności podejmowanych przez zamawiającego i wykonawców w
postępowaniu o udzielenie zamówienia stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964
r. -
Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459, 933 i 1132), jeżeli przepisy ustawy nie
stanowią inaczej.
Art. 26 ust. 1 ustawy -
Zamawiający przed udzieleniem zamówienia, którego wartość jest
równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8,
wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym,
nie krótszym niż 10 dni, terminie aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów
potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1. Przepisu zdania pierwszego
nie stosuje się do udzielania zamówień w przypadkach, o których mowa w art. 101a ust. 1
pkt 1 lub pkt 2 lit. a.
Art. 89 ust. 1 ustawy -
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
2) jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z
zas
trzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3.
Art. 93 ust. 1 ustawy -
Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia,
jeżeli:
nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu albo nie wpłynął żaden wniosek
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu od wykonawcy niepodlegającego
wyklucz
eniu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Art. 70 (1)
§ 4 kc - Organizator od chwili udostępnienia warunków, a oferent od chwili
złożenia oferty zgodnie z ogłoszeniem aukcji albo przetargu są obowiązani postępować
zgodnie z postanowieniami ogłoszenia, a także warunków aukcji albo przetargu.
W ocenie Izby art. 38 ust. 4 ustawy, stanowiący o możliwości zmiany siwz jedynie przed
upływem terminu składania ofert w związku z art. 82 ust. 3 stanowiący o zgodności oferty z
treścią siwz i art. 91 ust. 1 ustawy wskazujący na konieczność oceny ofert w kryteriach
przyjętych w siwz - stanowi odrębną własną regulację ustawy, a zatem w tym zakresie nie
zachodzi odesłanie do przepisów kodeksu cywilnego w rozumieniu art. 14 ustawy.
Izba zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienia spełniają wymogi formalne określone w art. 185
ust. 2 ustawy, a opozycji strony nie zgłaszały.
Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania na postawie art. 189 ust. 2 ustawy.
W ocenie Izby odwołujący wykazał interes w uzyskaniu zamówienia i możliwość poniesienia
szkody, przy czym Izba w tym zakresie podziela i uznaje za własne stanowisko TSUE
wyrażone w wyroku powołanym przez odwołującego w odwołaniu.
Tym samym przesłanka materialnoprawna z art. 179 ust. 1 ustawy została wypełniona.
Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy przez zaniechanie
odrzucenia oferty wykonawcy Unisoft.
Zarzut nie potwierdził się. Jak wynika z ustaleń stanu faktycznego i zgromadzonego
materiału dowodowego treść oferty przystępującego Unisoft odpowiada treści siwz w jej
literalnym brzmieniu tak w zakresie pkt. 3.1.11, jak i pkt. 3.1.12 tiret 5 załącznika nr 1 do
siwz. Tym samym nie było podstawy do dokonania subsumpcji ustalonego stanu
faktycznego pod no
rmę art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy i Izba doszła do przekonania, że
zamawiający prawidłowo nie zastosował tej normy wobec oferty przystępującego Unisoft.
Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 7 ust. 1 ustawy przez nierówne traktowanie
wykonawców.
Zar
zut nie potwierdził się. Izba ustaliła, że zamawiający prawidłowo ocenił, że oferta
przystępującego Unisoft spełnia wymagania siwz, a jednocześnie odwołujący cofnął zarzuty
związane z oceną swojej oferty, tym samym Izba nie miała wzorca do porównania równości
traktowania wykonawców, gdyż niejako cofnięciem odwołania odwołujący przyznał, że
czynność odrzucenia jego oferty była prawidłowa. Tym samym zarzut nie zasługiwał na
uwzględnienie.
Zarzut naruszenia art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy przez zaniechanie uniew
ażnienia
postępowania.
Zarzut nie potwierdził się. W świetle art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy do unieważnienia
postępowania może dojść, gdy nie zostaną złożone żadne ważne oferty. Jak wynika z
ustaleń stanu faktycznego i zgromadzonego materiału dowodowego oferta przystępującego
Uniso
ft jest zgodna z treścią siwz, a zatem ważna. Inne zarzuty związane z badaniem i
oceną tej oferty odwołujący cofnął, a zatem Izba nie mogła w świetle art. 192 ust. 7 ustawy
zbadać ich zasadności. Tym samym w postępowaniu w części 1 pozostała 1 ważna oferta, a
w konsekwencji zamawiający nie miał podstaw do zastosowania art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Mając powyższe na uwadze Izba orzekła jak w sentencji na podstawie art. 186 ust. 4, art.
187 ust. 8, art. 192 ust. 1 i 2 ustawy.
Krajowa Izba Odwoławcza w pkt 1 sentencji umorzyła postępowanie odwoławcze, z uwagi
na uwzględnienie przez Zamawiającego zarzutów zaniechania odrzucenia oferty Unisoft jako
niespełniającej treści siwz w zakresie urządzenia wielofunkcyjnego i możliwości
zainstalowania min. 20 systemów wirtualnych w ramach 1 licencji, a odwołujący cofnął
pozostałe zarzuty. Sprzeciw przystępującego Unisoft był częściowy jedynie, co do zarzutów
uwzględnionych. Wobec powyższego rozstrzyganie odwołań w części, której nie dotyczył już
spór pomiędzy stronami jest bezcelowe. Jednocześnie jednak informacja o częściowym
umorzeniu postępowania odwoławczego musiała znaleźć odzwierciedlenie w sentencji
orzeczenia, a nie w uzasadnieniu. W art. 196 ust. 4 ustawy, określającym w sposób
wyczerpujący elementy treści uzasadnienia wyroku wydanego przez Izbę nie ma bowiem
żadnej wzmianki o możliwości zamieszczenia w uzasadnieniu wyroku jakiegokolwiek
rozstrzygnięcia. Na powyższe zwrócono uwagę w uchwale Sądu Najwyższego z dnia 17
lutego 2016 r. III CZP 111/15. Sąd ten uznał za wadliwą praktykę Izby orzekania w
uzasadnieniu wyroku a nie w jego sentencji o części zarzutów i żądań zawartych w
odwołaniu. Co do konieczności zamieszczenia w sentencji wyroku informacji o częściowym
umorzeniu postępowania odwoławczego podzielono identyczne stanowisko przedstawione w
wyroku KIO z 26 października 2016 r. wydanym w sprawie o sygn. akt KIO 1922/16, wyroku
KIO z 16 grudnia 2016 r. wydanym w sprawie o sygn. akt KIO 2138/16, wyroku KIO z 28
grudnia 2016 r. wydanym w sprawie o sygn. akt KIO 2357/16, wyroku KIO z dnia 17 stycznia
2017 r. wydanym w sprawie o sygn. akt KIO 17/17, KIO 24/17.
Ponadto zauważenia wymaga, stosownie do art. 192 ust. 1 ustawy, o oddaleniu odwołania
lub jego uwzględnieniu Izba orzeka w wyroku. W pozostałych przypadkach Izba wydaje
postanowienie. Z powołanego przepisu art. 192 ust. 1 ustawy wynika zakaz wydawania
przez Izbę orzeczenia o charakterze merytorycznym w innej formie aniżeli wyrok. Z
powyższego wynika, że tylko w wyroku może znaleźć się rozstrzygnięcie merytoryczne, o
uwzględnieniu bądź oddaleniu nie można orzec postanowieniem. Nie oznacza to jednak, że
wyrok jako orzeczenie merytoryczne nie zawiera również rozstrzygnięć formalnych – które
biorąc pod uwagę jego charakter i treść są postanowieniami. Takim właśnie rozstrzygnięciem
jest np. postanowienie o kosztach, które może być samodzielnie przez stronę zaskarżone. I
tak skarżący może jedynie podważać wnoszoną skargą do sądu np. rozstrzygnięcie o
kosztach, -
które jest w swej istocie postanowieniem – i w konsekwencji takiego zaskarżenia
sąd wyda stosowne rozstrzygnięcie odpowiadające istocie tego orzeczenia, t.j.
postanowienie (np. postanowienie Sądu Okręgowego we Wrocławiu, X Wydział
Gospodarczy z dnia 3 października 2013 r., sygn. akt X Ga 286/13).
Dodatkowo pominięcie postanowienia o umorzeniu postępowania w sentencji wyroku, może
prowadzić do sytuacji pozbawienia stron lub uczestnika postępowania prawa do sądu.
Przykładowo na czynność częściowego umorzenia jak w niniejszej sprawie przysługuje
bowiem sprzeciw wykonawcy, zawarcie zatem jedynie w uzasadnieniu wyroku informacji o
uwzględnieniu przez zamawiającego zarzutów w części, przy jednoczesnym nieprawidłowym
ustaleniu przez Izbę, że nie został wniesiony sprzeciw, powoduje, że uczestnik postępowania
zostaje pozbawio
ny możliwości eliminacji tego błędu proceduralnego Izby w drodze kontroli
instancyjnej, gdyż w sentencji orzeczenia brak jest substratu zaskarżenia. Natomiast w
sytuacji, gdy Izba w wyroku postanowieniem częściowym umorzy postępowanie, mimo
skutecznego wni
esienia sprzeciwu, uczestnikowi prawo skarżenia tej części orzeczenia
będzie w ocenie Izby przysługiwało.
Wobec powyższego orzeczenie Izby, o którym mowa w pkt 2sentencji, ma charakter
merytoryczny, gdyż odnosi się do oddalenia odwołania. Z kolei orzeczenie Izby zawarte w
pkt 1 sentencji ma charakter formalny, gdyż dotyczy umorzenia postępowania, wobec
wycofania części zarzutów, a zatem było postanowieniem. O tym, że orzeczenie o kosztach
zawarte w wyroku Izby jest postanowieniem przesądził Sąd Najwyższy w uchwale z 8
grudnia 2005 r. III CZP 109/05 (OSN 2006/11/182). Analogiczna sytuacja ma zatem miejsce
w przypadku umorzenia postępowania w treści wyroku. Z uwagi zatem na zbieg w jednym
orzeczeniu rozstrzygnięcia o charakterze merytorycznym i formalnym, całe orzeczenie
musiało przybrać postać wyroku.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy stosownie do
wyniku spraw or
az zgodnie z § 3 pkt. 1 i § 5 ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 15 marca 2010 r. w sprawi
e wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238 ze zm. Z 2017r. poz. 47
) zaliczając na poczet niniejszego postępowania
odwoławczego koszt wpisu od odwołania uiszczony przez odwołującego.
Przewodniczący: ……………