KIO 2261/17, KIO 2269/17, KIO 2270/17, KIO 2287/17 WYROK dnia 13 listopada 2017 r.

Stan prawny na dzień: 28.12.2017

WYROK 

z dnia 13 listopada 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący: Piotr Kozłowski 

Beata Konik 

Emil Kuriata 

Protokolant: 

Marcin Jakóbczyk 

po rozpoznaniu na rozprawie 8 listopada 2017 r. 

w Warszawie odwołań wniesionych 27 i 30 

października 2017 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej przez wykonawców: 

A.  F. 

S.A. z siedzibą w K. – sygn. akt KIO 2261/17 

B.  S. S. P. 

sp. z o.o. z siedzibą w T. – sygn. akt KIO 2269/17 

C.  B. 

sp. z o.o. z siedzibą w Ś. – sygn. akt KIO 2270/17 

D.  F(1) s.r.o. 

z siedzibą w F(2) nad O. (C.) – sygn. akt KIO 2287/17 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  Leasing  finansowy  wraz 

dostawą  nowych  ciągników  spalinowych  kolejek  podwieszonych  dla  Oddziałów  Polskiej 

Grupy Górniczej Sp. z o.o.  (nr postępowania 701700070)  

prowadzonym przez 

zamawiającego: P. G. G. sp. z o.o. z siedzibą w K. 

przy  udziale  wykonawców  zgłaszających  swoje  przystąpienia  do  postępowania 

odwoławczego po stronie odwołującego: 

A.  F. 

S.A.  z  siedzibą w  K.  – w  sprawach o  sygn.  akt:  KIO  2269/17,  KIO 2270/17,  KIO 

B.  S. S. P. 

sp. z o.o. z siedzibą w T. – w sprawie o sygn. akt KIO 2261/17 

orzeka: 

Oddala odwołania. 

2.  Kosz

tami postępowania w sprawie o sygn. akt KIO 2261/17 obciąża odwołującego F. 

S.A. z siedzibą w K. i: 

2.1.   zalicza  w  poczet 

kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15000  zł  00  gr 


(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego 

F. 

S.A. z siedzibą w K. tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza od odwołującego F. S.A. z siedzibą w K. na rzecz zamawiającego P. 

G.  G. 

sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  K.  kwotę  3600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące 

sześćset  złotych  zero  groszy)  –  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego 

poniesione  z  tytułu  uzasadnionych  kosztów  strony  obejmujących  wynagrodzenie 

pełnomocnika. 

3.  Kosz

tami postępowania w sprawie o sygn. akt KIO 2269/17 obciąża odwołującego S. 

S. P. 

sp. z o.o. z siedzibą w T. i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  S.  S.  P.  sp.  z 

o.o. z siedzibą w T. tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  odwołującego  S.  S.  P.  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  T.  na  rzecz 

zamawiającego P. G. G. sp. z o.o. z siedzibą w K. kwotę 3600 zł 00 gr (słownie: 

trzy 

tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  –  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego  poniesione  z  tytułu  uzasadnionych  kosztów  strony  obejmujących 

wynagrodzenie pełnomocnika. 

4.  Kosz

tami postępowania w sprawie o sygn. akt KIO 2270/17  obciąża odwołującego B. 

sp. z o.o. z siedzibą w Ś. i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  B.  sp.  z  o.o.  z 

siedzibą w Ś. tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  odwołującego  B.  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w Ś.  na  rzecz 

zamawiającego P. G. G. sp. z o.o. z  siedzibą w K. kwotę 3600 zł 00 gr (słownie: 

trzy 

tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  –  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego  poniesione  z  tytułu  uzasadnionych  kosztów  strony  obejmujących 

wynagrodzeni

e pełnomocnika. 

5.  Kosz

tami  postępowania  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  2287/17  obciąża  odwołującego 

F(1) 

s.r.o. z siedzibą w F(2) nad O. i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15000  zł  00  gr 


(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego 

F(1) 

s.r.o. z siedzibą w F(2) nad O. tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  odwołującego  F(1)  s.r.o.  z  siedzibą  w  F(2)  nad  O.  na  rzecz 

zamawiającego P. G.G. sp. z o.o. z siedzibą w K. kwotę 3600 zł 00 gr (słownie: 

trzy 

tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  –  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego  poniesione  z  tytułu  uzasadnionych  kosztów  strony  obejmujących 

wynagrodzenie pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2017  r.  poz.  1579)  na  niniejszy  wyrok 

–  w  terminie 7 dni  od  dnia 

jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego w K.. 

Przewodniczący: 

……………………………… 

……………………………… 

……………………………… 


U z a s a d n i e n i e 

{KIO 2261/17, KIO 2269/17, KIO 2270/17, KIO 2287/17} 

Zamawiający  P.  G.  G.  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  K.  {dalej  również:  „PGG”}  prowadzi 

na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. 

– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 

2017  r.  poz.  1579  )  {dalej 

również:  „ustawa  pzp”  lub  „pzp”)  w trybie  przetargu 

nieograniczonego 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  sektorowego  pn.  

Leasing  finansowy  wraz  z 

dostawą  nowych  ciągników  spalinowych  kolejek  podwieszonych 

dla Oddziałów P. G. G.j Sp. z o.o.  (nr postępowania 701700070). 

Ogłoszenie  o  tym  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej 

18  października  2017  r.  w  nr  2017/S_200  pod  poz.  412353.  W  tym  samym 

daniu 

Zamawiający udostępnił również na swojej stronie internetowej specyfikację istotnych 

warunków zamówienia {dalej również: „specyfikacja”, „SIWZ” lub „s.i.w.z.”}. 

Wartość  przedmiotowego  zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach 

wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.  

{KIO 2261/17} 

października  2017  r.  Odwołujący  F.  S.A.  z  siedzibą  w  K.  {dalej  również:  „F.”} 

wniósł  do Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  formie  pisemnej  odwołanie  (zachowując 

wymóg  przekazania  kopii  odwołania  Zamawiającemu)  wobec  postanowień  specyfikacji 

istotnych warunków zamówienia w poniżej sprecyzowanym zakresie. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  następujące naruszenia przepisów  ustawy  pzp 

{lista zarzutów}:   

1.  Art.  7 ust. 1 w zw. z art. 36aa ust. 1 

– przez dokonanie w części III SIWZ – Przedmiot 

zamówienia w odniesieniu do zadania 1 – Leasing finansowy wraz z dostawą 18 nowych 

ciągników spalinowych kolejek podwieszanych o mocy silnika min. 80 kW i sile uciągu: 

min. 80 kN 

– 11 szt. min. 100 kN – 6 szt oraz min. 120 kN – 1 szt) (dodatkowy zakres 

opcjonalny:  min  80  kN  -1  szt.  oraz  min,  120  kN 

–  3  szt.)  –  podziału  przedmiotu 

zamówienia  w  sposób,  który  powoduje,  że  postępowanie  jest  przygotowane  i 

prowadzone  z  naruszeniem  zasady  równego  traktowania  wykonawców  oraz 

uniemożliwiona jest uczciwa konkurencja.  

2.  Art.  43  ust.  2  w  zw.  z  art.  43  ust.  2b  w  zw.  z  art.  7  ust.  1 

–  przez  wyznaczenie  zbyt 

krótkiego,  niezgodnego  z  przepisami  ustawy  terminu  składania  ofert,  co  w  rezultacie 

stanowi  przygotowanie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  utrudniający 


zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  prowadzi  do  nierównego  traktowania  wykonawców. 

unieważnienie postępowania. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu 

dokonania następujących zmian SIWZ: 

Część III SIWZ dla zadania nr 1 –  podział tego zadania na mniejsze zadania, z których 

żadne  nie  powinno  obejmować  swym  zakresem  więcej  niż  10  ciągników  spalinowych 

kolejek podwieszanych. 

Część XVIII pkt 7 ppkt 2 SIWZ – wydłużenia terminu składania ofert do co najmniej 35 

dni od dnia prze

kazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej 

tj. wyznaczenie tego terminu najwcześniej na 22 listopada 2017 r. 

W uzasadnieniu o

dwołania sprecyzowano dodatkowe okoliczności faktyczne i prawne 

w odniesieniu do poszczególnych zarzutów. 

{ad pkt 1 

listy zarzutów} 

Odwołujący zwrócił uwagę, że wprawdzie Zamawiający dokonał podziału zamówienia 

na  c

ztery  zadania,  stosując art.  36aa ust.  1  pzp,  jednak  zadaniem  nr  1 objął  łącznie  aż  18 

nowych  ciągników  spalinowych  kolejek  podwieszonych  o  mocy  silnika  min.  80  kW  i  sile 

uciągu: min. 80 kN – 11 szt., min. 100 kN – 6 szt. oraz min. 120 kN – 1 szt., jednocześnie 

wskazując dodatkowy  zakres  opcjonalny  dla kolejek  o  sile uciągu  min. 80 kN  –  1 szt.  oraz 

min. 120 kN 

– 3 szt. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu, że wydzielając do zadania nr 1 aż 18 spośród 

40  sztuk  ciągników  spalinowych  kolejek  podwieszanych  zaniechał  badania  wszystkich 

istotnych  dla  realizacji  zamówienia  okoliczności  (czy  taki  podział  zamówienia  na  części 

znajduje  swoje  racjonalne  uzasadnienie  i  czy 

przyniesie  lub  może  przynieść  wymierne 

korzyści  finansowe),  w  tym  zbadania  sytuacji  podmiotowej  potencjalnych  wykonawców,  tj.  

jego decyzja nie narusza zasady wyrażonej w art. 7 ust. 1 pzp. zasady równego traktowania 

wykonawców oraz uczciwej konkurencji. 

Odwołujący  skonkretyzował,  że  wyprodukowanie  w  terminach  wymaganych  przez 

Zamawiającego  18  szt.  ciągników  przez  jednego  wykonawcę  jest  wysoce  mało 

prawdopodobne z uwagi na ograniczoną dostępność w wymaganych terminach niezbędnych 

podzespołów.  Utrzymywanie  zdolności  do  realizacji  takiego  zamówienia  w  takim  terminie 

wymagałoby od wykonawców utrzymywania zapasów niezbędnych podzespołów, takich jak 

silniki hydrauliczne czy pompy hydrauliczne, co jest nieuzasadnione ekonomicznie. 

 Ponadto  w  ocenie  Od

wołującego  dokonany  podział  nie  znajduje  uzasadnienia  w  


potrzebach Zamawiającego, zaś prowadzi jedynie do znaczącego ograniczenia (o ile nie, w 

ogóle  wykluczenia)  uczciwej  konkurencji,  gdyż  w  zadaniu  nr  1  uprzywilejowaną  pozycję 

zyskują wykonawcy, którzy  na moment opublikowania ogłoszenia o zamówieniu oraz SIWZ 

dysponowali  zapas

ami  części  i  podzespołów  umożliwiającymi  zrealizowanie  przedmiotu 

zamówienia  w  terminach  wymaganych  przez  Zamawiającego.  Natomiast  według  wiedzy 

Odwołującego  zakres  zadania  nr  1  przy  wymaganym  terminie  realizacji  w  połączeniu  z 

kr

ótkim  terminem  składania  ofert  uniemożliwia  złożenie  oferty  wielu  potencjalnym 

wykonawcom (w tym O

dwołującemu), którzy w razie podziału tego zadnia na mniejsze części 

byliby zdolni wykonać przedmiot zamówienia.  

Według  Odwołującego  postulowany  przez  niego  podział  na  mniejsze  zadania 

(obejmujące  maksymalnie  10  ciągników)  zwiększy  również  szanse  Zamawiającego  na 

uzyskanie  w  oczekiwanych  terminach  przedmiotu  zamówienia,  za  najprawdopodobniej 

bardziej  korzystną  cenę  (wobec  większej  konkurencji)  oraz  zapewni  lepszą  dostępność 

części zamiennych (jest mało prawdopodobne, aby którykolwiek z producentów był w stanie 

utrzymywać  odpowiednią  ilość  części  zamiennych  na  stanach  magazynowych  dla  18  szt. 

ciągników,  co  stwarza  ryzyko  przestojów  w  razie  awarii  kolejek).  Jednocześnie  dokonanie 

takiego podziału nie spowoduje, że uzasadnione potrzeby Zmawiającego będą zaspokojone 

w mniejszym stopniu. 

{ad pkt 2 listy zarzutów} 

Zarzut wycofany. 

{KIO 2269/17} 

października 2017 r. Odwołujący S. S. P. sp. z o.o. z siedzibą w T. {dalej również: 

„S.”}  wniósł  do Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w stosownej  formie  elektronicznej 

odwołanie  (zachowując  wymóg  przekazania  kopii  odwołania  Zamawiającemu)  wobec 

postanowień  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  w  poniżej  sprecyzowanym 

zakresie. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  następujące naruszenia przepisów  ustawy  pzp 

{lista zarzutów}:   

1.  Art. 29 ust. 1 i art. 7 ust. 1 ustawy pzp przez zaniechanie wskazania: a) 

w części V SIWZ 

– miejsca dostaw poszczególnych maszyn, tj. konkretnych kopalń, do których mają być 

dostarczone  maszyny,  b) 

w  części  V  SIWZ  –  ilości  i  typu  maszyn,  które  należy 

dostarc

zyć  w poszczególnych  miesiącach  do  konkretnych  kopalń,  poprzestając 

na p

odaniu,  że  Zamawiający  określi  w umowie  ilość  i  typ  maszyn,  które  należy 


dostarczyć  do  danej  kopalni  w  poszczególnych  miesiącach;  c)  w  załączniku  nr  2a  do 

SIWZ  w  tabeli  zawierającej  opis  zadania  nr  1,  2,  3,  w  pkt  22  i  28,  które  ciągniki 

spalinowe  objęte  zadaniem  nr  1  i  które  ciągniki  manewrowe  objęte  zadaniem  4.  mają 

być  wyposażone  w metanomierz,  poprzestając  na  podaniu,  że  dla  7  spośród  18 

ciągników objętych zadaniem nr 1 oraz dla 7 spośród 10 ciągników objętych zadaniem 

nr  4  Zamawiający  wymaga  dostawy  ciągników  wyposażonych  w  metanomierz,  przy 

czym ciągniki te zostaną wskazane w umowie; d) w części III SIWZ, które ciągniki objęte 

zakresem  opcjonalnym  mają  być  wyposażone  w  metanomierz,  poprzestając  na 

wskazaniu,  że  w przypadku  potrzeby  skorzystania  z  zakupów  w  ramach  opcji 

Zamaw

iający wskaże, czy dany ciągnik ma być wyposażony (lub nie) w metanomierz. 

2.  Art.  29  ust.  1  i  2,  art.  7  ust.  1  oraz  art.  36aa  ust.  1  i  2  w  zw.  z  art.  2  pkt  6 

–  przez 

niedopuszczenie 

w pkt 1 części VI SIWZ możliwości składania ofert częściowych, mimo 

że Zamawiający podzielił przedmiot zamówienia na części (zadania). 

3.  Art.  29  ust.  2,  art.  7  ust.  1  oraz  art.  36aa  ust.  1  i  2 

–  przez  opis  w  części  III  i  IV 

przedmio

tu zamówienia w ten sposób, że zadanie nr 1 obejmuje leasing i dostawę aż 18 

ciągników  spalinowych  do  kolejek  podwieszonych,  co  utrudnia  uczciwą  konkurencję 

narusza zasadę równego traktowania wykonawców. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu 

dokonania następujących zmian SIWZ: 

1.  Wskazania 

miejsca dostaw poszczególnych maszyn, tj. konkretnych kopalń, do których 

mają być dostarczone maszyny. 

Wskazania, do których kopalń, ile i jakich maszyn należy dostarczyć w poszczególnych 

miesiącach. 

3.  Wskazania

,  które  maszyny  objęte  zadaniem  nr  1,  zadaniem  nr  4  i  zakresem 

opcjonalnym mają zostać wyposażone w metanomierze. 

4.  D

opuszczenie  możliwości  składania  ofert  częściowych,  tj.  ofert  na  zadania,  na  które 

Zamawiający podzielił przedmiot Zamówienia w części III i IV SIWZ. 

5.  P

odziału zadania nr 1 na co najmniej dwa zadania, z których jedno obejmuje nie więcej 

niż  7  ciągników  spalinowych  wyposażonych  w  metanomierze,  a  drugie  obejmuje  nie 

więcej  niż  11  ciągników  spalinowych  bez  metanomierzy,  oraz  dopuszczenie  składania 

ofert częściowych na te zadania. 

W uzasadnieniu odwołania sprecyzowano dodatkowe okoliczności faktyczne i prawne 

w odniesieniu do poszczególnych zarzutów. 

{ad pkt 1 i 2 

listy zarzutów} 


Zarzuty wycofane. 

{ad pkt 3 listy zarzutów} 

Odwołujący wskazał, że na rynku działa co najmniej 5-6 podmiotów, w szczególności 

F.  S.A.,  B.  sp.  z  o.o.,  S.  S.  P.  sp.  z  o.o.,  F(1)  s.r.o.,  B.V.  s.r.o,  A.  sp.  z 

o.o.,  które  oferują 

ciągniki objęte przedmiotem zamówienia, przy czym F. i B. oferują również inne urządzenia 

dla  górnictwa,  natomiast  pozostałe  podmioty  specjalizują  się  w  dostawie  urządzeń  do 

transportu. 

Odwołujący zarzucił, że skumulowanie 18 ciągników spalinowych  w jednym zadaniu 

w  sposób  nieuzasadniony  zamyka  większości  z  nich,  jeżeli  nie  wszystkim,  dostęp  do 

zamówienia.  

Odwołujący  skonkretyzował,  że  z  przyczyn  technicznych  mato  prawdopodobne  jest, 

by  w  terminie  określonym  w  SIWZ  którykolwiek  z  producentów  zdołał  wyprodukować 

dostarczyć  aż  18  ciągników  spalinowych.  Żaden  z  nich  nie  dostarcza  bowiem  na  Polski 

rynek takiej  ilości  ciągników  w  ujęciu rocznym. Odwołujący  podniósł  w  tym  kontekście jako 

ist

otną  okoliczność,  że  w  SIWZ  Zamawiający  wymaga  zaoferowania  w  ramach  każdego 

zadania identycznego typu ciągnika. Wykonawcy oferujący ciągniki różnych producentów nie 

mogą zatem utworzyć konsorcjum celem zaoferowania dla zadania nr 1 ciągników różnego 

t

ypu, ponieważ taka oferta jako sprzeczna z SIWZ będzie podlegać odrzuceniu. 

Odwołujący podniósł, że również z przyczyn finansowych mało prawdopodobne jest, 

a

by  większość  wykonawców,  zwłaszcza  specjalizujących  się  w  dostawie  urządzeń  dla 

transportu,  była  w  stanie  zrealizować  zamówienie.  Z  uwagi  na  duży  wolumen  zamówienia 

zakresie  zadania  nr  1  i  specyfikę  rynku  górniczego  pozyskanie  finansowania  ze  strony 

instytucji  leasingowej  jest  w  świetle  dotychczasowych  doświadczeń  mało  prawdopodobne. 

Odwołujący  wskazał,  że  nie  udało  mu  się  to  w  poprzednich  postępowaniach.  Zdaniem 

Odwołującego mało prawdopodobne jest również, aby większość wykonawców była w stanie 

zamrozić tak duże środki własne na okres 36 miesięcy. 

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  iż  parametry  techniczne  ciągników  spalinowych 

w Zadaniach  nr  1-

3  są  identyczne,  a  zadania  te  różnią  się  wyłącznie  ilością  ciągników 

poszczególnych siłach uciągu (przy czym w każdym zadaniu zamawiane są ciągniki o sile 

uciągu 80,100 i 120 kN) i liczbą ciągników wyposażonych w metanomierz (7 z 18 ciągników 

w zadaniu nr 1 i wszystkie ciągniki w zadaniach 2 i 3). 

Według Odwołującego na podstawie treści SIWZ nie sposób ustalić, jakim kryterium 

kierował  się  Zamawiający  dokonując  takiego  podziału  zamówienia  na  zadania.  Skoro  w 

SIWZ  nie  ws

kazano  przykładowo  miejsc  dostawy  ciągników,  to  nie  warunki  panujące  na 


poszczególnych  kopalniach  czy  stosowane  tam  dotychczas  technologie  miały  dla 

Zamawiającego  istotne  znaczenie.  Co  więcej,  zadanie  nr  1  obejmuje  dostawę  zarówno 

ciągników  wyposażonych  w  metanomierz  (7),  jak  i  ciągników  bez  metanomierza  (11). 

Zamawiający  wymaga  jednak  zaoferowania  takiej  samej  ceny  jednostkowej  dla  wszystkich 

ciągników  oferowanych  w  ramach  tego  zadania  (tabela  cenowa  w  formularzu  ofertowym 

stanowiącym  załącznik  nr  2  do  SIWZ),  mimo  że  instalacja  metanomierza  wymaga 

zastosowania  innego  typu  sterowania   

ciągnika,  a  w  konsekwencji  koszt  produkcji  takiego 

ciągnika jest inny, metanomierz stanowi bowiem kilka procent ceny ciągnika. 

Odwołujący  podsumował,  że  biorąc  pod  uwagą  powyższe  dokonany  przez 

Zamawiającego  podział  zamówienia  na  zadania  jest  arbitralny  i  nie  wynika  z  jego 

uzasadnionych potrzeb. 

Zdaniem  Odwołującego  wyposażenie  ciągnika  w  metanomierz  jest  kryterium,  które 

obiektywny sposób pozwala podzielić zadanie nr 1 na dwa mniejsze zadania, co zwiększy 

krąg podmiotów zdolnych ubiegać się o zamówienie i zrealizować je w terminie wymaganym 

przez  Zamawiającego,  a  następnie  sfinansować  spłatę  ceny  w  ratach  w  okresie  leasingu. 

Taki  podział  zadania  nr  1  umożliwi  również  wykonawcom  rzetelną  odrębną  wycenę 

ciągników wyposażonych w metanomierz i ciągników bez metanomierza. 

{KIO 2270/17} 

października 2017 r. Odwołujący B. sp. z o.o. z siedzibą w Ś. {dalej również: „B.”} 

wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w stosownej formie elektronicznej odwołanie 

zachowując  wymóg  przekazania  kopii  odwołania  Zamawiającemu)  wobec  postanowień 

specyfikacji istotnych warunków zamówienia w poniżej sprecyzowanym zakresie. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  następujące naruszenia przepisów  ustawy  pzp 

{lista zarzutów}:   

1.  Art.  7  ust.  1 

–  przez  sformułowanie  w  specyfikacji  wymagań  w  sposób  naruszający 

zachowanie uczciwej konkurencji.   

2.  Art.  29  ust.  1  i  2 

–  przez  określenie  dla  wszystkich  zadań  w  treści  części  V  SIWZ 

dotyczącej terminu wykonania zamówienia warunku, wedle którego Zamawiający określi 

w  umowie  ilość  i  typ  maszyn,  które  należy  dostarczyć  do  danej  kopalni 

poszczególnych miesiącach, w sytuacji gdy poszczególne oddziały (zakłady górnicze) 

przedsiębiorstwa  Zamawiającego  położone  są  w  różnych  miejscowościach,  przy  czym 

wedle: załącznika nr 7 do SIWZ – Istotne postanowienia, które zostaną wprowadzone do 

umowy w § 6 ust. 10 pkt 1) wykonawca zobowiązuje się w ramach ceny za wykonanie 

zamówienia  do  transportu  przedmiotu  umowy  do  magazynu  Zamawiającego 


uwzględnieniem konieczności zapewnienia jego zabezpieczenia przed uszkodzeniami 

ubezpieczenia go na czas transportu i rozładunku;  części XXII SIWZ – Opis sposobu 

obliczenia  ceny  cena  całkowita  oferty  obejmować  będzie  wszelkie  należności 

wykona

wcy  za  wykonanie  całości  przedmiotu  zamówienia,  z  uwzględnieniem  opłat  i 

podatków  (także  od  towarów  i  usług);  części  XXIV  SIWZ  –  Kryteria  oceny  oferty  (dla 

każdego zadania) pkt 3 zasady przydzielania punktów za poszczególne kryteria są takie, 

że  cena  brutto  (z  VAT)  obejmuje  wszystkie  koszty,  których  poniesienie  niezbędne  jest 

dla  prawidłowej  realizacji  przedmiotu  zamówienia  (koszt  zakupu,  koszt  dostawy,  koszt 

serwisu  gwarancyjnego,  podatek  VAT,  koszty  ubezpieczenia  itp.);  załącznika  nr  1  do 

SIWZ 

–  Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia pkt II Opis przedmiotu zamówienia 

ppkt  2)  s

zczegółowy  zakres  przedmiotu  zamówienia  obejmuje  transport  przedmiotu 

umowy do magazynu Zamawiającego z uwzględnieniem konieczności zapewnienia jego 

zabezpieczenia  przed  uszkodzeniami  i  ubezpieczenia  go  na  czas  transportu 

–    tym 

samym 

Zamawiający  zaniechał  określenia  miejsca  dostaw  poszczególnych  ciągników 

w SIWZ,  a 

opis  przedmiotu  zamówienia  nie  uwzględnia  wszystkich  wymagań 

okoliczności  mogące  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty,  w  szczególności 

na skalkulowanie  ceny  of

erty  w  poszczególnych  zadaniach,  a  przez  to  jest  opisany 

sposób, który co najmniej może utrudniać uczciwą konkurencję. 

3.  Art. 29 ust. 1 i 2 

– przez określenie w treści części III, w pkt 1 załącznika nr 1 do SIWZ, 

oraz 

w  załączniku  nr  2 do  SIWZ  –  Formularz  oferty  informacji  o  dodatkowym  zakresie 

opcjonalnym 

dla  zdań  nr  1,  2  i  3  w  taki  sposób,  że  w  sytuacji,  gdy  Zamawiający,  jak 

wynika  z  treści  załącznika  nr  2  do  SIWZ  dla  zadań  1,  2  i  3,  w  tabelach  dla 

poszczególnych zadań wymaga wskazania wartości zamówienia kolejek o siłach uciągu 

odpowiednio  80  kN,  100  kN  i  120  kN

,  przy  czym  w  ramach  poszczególnych  zadań 

będzie razem oceniał cenę odpowiednio dla zadania nr 1, 2 i 3, wobec czego nawet po 

przeprowadzeniu aukcji elektronic

znej może dojść do sytuacji, w której w wyniku oceny 

ofert dany wykonawca np. 

w zadaniu 1 albo 2 albo 3 uzyska najniższą cenę i jego oferta 

zostanie  wybrana,  zaś  inny  wykonawca,  którego  oferta  w  danym  zadaniu  nie  była 

najkorzystniejsza, 

ale  była  najkorzystniejsza  w  innym  zadaniu  i  zaoferował  najniższą 

cenę  jednostkową  (kapitał  +  odsetki)  na  dany  rodzaj  ciągnika  80kN  i  120  kN  spośród 

zadań  1,  2  i  3  –  a  zatem  zaniechanie  precyzyjnego  opisu  przedmiotu  zamówienia 

opcjonalnego polegającego na  wskazaniu,  czy  wykonawca,  którego  oceniana cena dla 

zadania  nie  jest  ceną  najkorzystniejszą  (jego  oferta  w  tym  zadaniu  nie  jest 

najkorzystniejsza)  może  uzyskać  dodatkowe  zamówienie  w  takim  zadaniu,  w  sytuacji 

gdy  w  innym  zadaniu  jego  oferta  była  najkorzystniejsza  i  zaoferował  najniższą  cenę 

jednostkową (kapitał + odsetki) na dany rodzaj ciągnika 80kN i 120 kN spośród zadań 1, 


2 i 3. 

4.  Art.  29  ust.  1  i  2 

– przez sformułowanie w treści załącznika nr 2 do SIWZ tabeli, gdzie 

wykonawca  ma 

wskazać  odpowiednio  dla  lp.  1.1,  1.2  i  1.3.,  a  więc  odpowiednio  dla 

leasingu  finansowego  wraz  z  dostawą  11  szt.  nowych  ciągników  spalinowych  kolejek 

podwieszonych  o  mocy  silnika  min  80  kW  i  sile  uciągu  min  80  kN,  dla  leasingu 

finansowego  wraz  z  dostawą  6  szt.  nowych  ciągników  spalinowych  kolejek 

podwieszonych  o  mocy  silnika 

min  80  kW  i  sile  uciągu  min  100  kN  i  dla  leasingu 

finansowego  wraz  z  dostawą  1  szt.  nowego  ciągnika  spalinowego  kolejek 

podwieszonych  o  mocy  silnika  min  80  kW  i  sile  uciągu  min  120  kN  sumę  rat 

kapitałowych  netto  w  PLN,  sumę  rat  odsetkowych  netto  w  PLN,  wartość  zamówienia 

brutto  oraz  wskazać razem  ocenianą  cenę  dla  zadania  nr  1  (suma  1.1-1.3),  w  sytuacji 

gdy  w  tab

eli stanowiącej treść załącznika nr 2a do SIWZ – Wykaz spełnienia istotnych 

dla zamawiającego wymagań i parametrów techniczno-użytkowych Zamawiający pod lp. 

22 wskazał, że w zakresie zadania nr 1 dla 7 spośród 18 ciągników objętych zadaniem , 

które zostaną wskazane w umowie wymagane jest posiadanie przez te 7 z 18 ciągników 

metanomierza  z  sygnalizacją  przekroczenia  dopuszczalnych  stężeń  metanu 

możliwością  wyłączenia  maszyny  w  przypadku  ich  przekroczenia  (zainstalowany  w 

ciągniku  metanomierz  powinien  być  dwuprogowy,  który  automatycznie  (niezależnie  od 

operatora  ciągnika)  będzie  po  przekroczeniu  pierwszego  (niższego)  progu  stężenia 

metami  ostr

zegał  o wzroście stężenia CH4,  a przy  przekroczeniu drugiego (wyższego-

1,5%)  progu  powodował  automatyczne  zatrzymanie  i  wyłączenie  ciągnika  –  a  zatem 

przez  zaniechanie  dla  zadania  nr  1 

opisu  przedmiotu  zamówienia,  gdyż  zabudowa 

ciągnikach  takiego  układu  metanomierza  zwiększa  cenę  jednostkową  ciągnika  , 

podczas gdy wykonawca ma podać w zadaniu nr 1 cenę ciągników bez rozróżnienia czy 

będzie  on  zawierał  wymagany  układ  metanomierza  czy  nie,  a  zatem  tabela  nie 

uwzględnia wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie 

oferty

,  w  szczególności na  skalkulowanie ceny  oferty  w  tym  zadaniu,  a  przez  to w tym 

zakresie jest opisany w sposób , który może utrudniać uczciwą konkurencję. 

5.  Art.  7  ust.  1  w  zw.  z  art.  29  ust.  2  pzp  w  zw. 

z  dyrektywą  Parlamentu  Europejskiego 

Rady  2014/24/UE  z  dnia  26  lutego  2014  r.  w  sprawie  zamówień  publicznych 

uchylającej  dyrektywę  2004/18/WEfDz.U.UE.L.2014.94.65)  zwanej  dalej  „dyrektywą 

2014/24/UE”  oraz  dyrektywą  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  2014/25/UE  z  dnia  26 

lutego  2014  r.  w  sprawie  udzielania  zamówień  przez  podmioty  działające  w  sektorach 

gospodarki  wodnej,  energetyki,  transportu  i  usług  pocztowych,  uchylająca  dyrektywę 

2017/17/WE  (Dz.U.UE.L.2014.94.243)  zwanej  dalej  „dyrektywą  2014/25/UE”  –  przez 

sformułowanie w treści części III SIWZ, załącznika nr 1 do SIWZ pkt 1, załącznika nr 2 


do  SIWZ  i  załącznika  nr  2  a  do  SIWZ  takiego  podziału  zamówienia  na  części,  wedle 

którego w ramach zadania nr 1 jego przedmiotem jest leasing finansowy wraz z dostawą 

18  nowych  ciągników  spalinowych  kolejek  podwieszonych  o  mocy  silnika  min.  80  kW 

sile  uciągu:  min.  80  kN  -–11  szt.  min.  100  kN  –  6  szt.  oraz  min.  120  kN  –  1  szt., 

sytuacji gdy dla ciągników spalinowych kolejek podwieszonych o mocy silnika min 80 

kW  i  s

iłach  uciągu  80  kN  ,  100  kN  i  120  kN  pozostałe  zadania,  tj.  zadania  nr  2,3 

obejmują  zdecydowanie  mniejsze  ilości  ciągników  kolejek  podwieszonych  będących 

przedmiotem tamtych zadań, gdyż obejmują odpowiednio 5 i 7 sztuk tych ciągników przy 

18  sztukach  w  ram

ach  zadania  nr  1;  przy  czym  Zamawiający  przenosi  na  wykonawcę 

koszt  finansowy  pozyskania  ciągników  do  leasingu  i  zamierza  te  koszty  zwracać 

perspektywie 36 miesięcy, a z SIWZ nie sposób odczytać jakichkolwiek obiektywnych, 

uzasadnionych  kryteriów  takiego  podziału  zamówienia  w  zakresie  zadań  nr  1,  2  i  3, 

chociażby  poprzez  powiązanie  podziału  na  zadania  z  dostawą  w  ramach  danego 

zadania  do  konkretnych  oddziałów  (zakładów  górniczych)  przedsiębiorstwa 

Zamawiającego,  skoro  miejsca  dostaw  Zamawiający  zamierza  wskazać  dopiero 

umowie zawartej  z  wybranym  w  danym  zadaniu wykonawcą oraz  mając  na  uwadze, 

że  w  ramach  zadania  nr  1  Zamawiający  zamierza  uzyskać  7  spośród  18  ciągników 

wyposażonych  w  system  metanomierza  z  sygnalizacją  przekroczenia  dopuszczalnych 

stężeń  metanu  i  możliwością  wyłączenia  maszyny  w  przypadku  ich  przekroczenia,  co 

oznacza,  że  zadanie  nr  1  mogło,  a  nawet  powinno  zostać  podzielone  na  zadania 

obejmujące  mniejsze  ilości  ciągników  jakie  mają  być  przedmiotem  leasingu,  aby 

umożliwić  ubieganie  się  o  takie  zadania  większej  ilości  potencjalnych  wykonawców, 

szczególności  z  sektora  małych  i  średnich  przedsiębiorstw,  którzy  będą  w  stanie 

udźwignąć  w  perspektywie  36  miesięcy  ciężar  finansowania  zadania  w  ramach  tak 

podzielonego  zamówienia,  skoro  Zamawiający  nie  dysponuje  środkami  finansowymi, 

aby  w  ramach  zamówienia  publicznego  zakupić  od  razu  ciągniki  spalinowe  kolejek 

podwieszonych niezbędnych mu jako środki produkcji. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu 

dokonania następujących zmian SIWZ: 

Część V SIWZ – Termin wykonania zamówienia oraz treści harmonogramów dostaw  – 

wskazania w  ramach  zadań  nr  1,  2,  3  i  4 miejsc  dostaw  poszczególnych  ciągników  do 

poszczególnych oddziałów (zakładów górniczych) przedsiębiorstwa Zamawiającego.  

Części  III  –  Przedmiot  zamówienia,  załącznika  nr  1  do  SIWZ  pkt  1  Przedmiot 

zamówienia,  załącznika  nr  2  do  SIWZ  –  Formularz  oferty  –  jednoznaczne  opisanie 

kryteriów  uzyskania  zamówienia  w  ramach  zawartych  umów  na  większą  liczbę  niż 

gwarantowana  liczbę  ciągników,  to  jest  wskazanie  czy:  takie  zamówienie  opcjonalne 


w ramach  zadania  nr  1,  2  i  3 

dla ciągnika o  mocy  min 80 kW i  sile uciągu  min.  80 kN 

uzyska  wykonawca

,  którego  oferta  nie  została  wybrana  w  zadaniu,  w  ramach  którego 

będzie  udzielane  zamówienie  opcjonalne,  ale  została  wybrana  przynajmniej  w  jednym 

pozostałych  zadań,  a  przy  tym  cena  jednostkowa  takiego  ciągnika  jest  najniższą 

spośród cen jednostkowych takiego ciągnika zaoferowanych w każdym z tych 3 zadań; 

takie zamówienie opcjonalne w ramach zadania nr 1, 2 i 3 dla ciągnika o mocy min 80 

kW i sile uciągu min. 120 kN uzyska wykonawca, którego oferta nie została wybrana w 

zadaniu,  w  ramach 

którego  będzie  udzielane  zamówienie  opcjonalne,  ale  została 

wybrana  przynajmni

ej  w  jednym  z  pozostałych  zadań,  a  przy  tym  cena  jednostkowa 

takiego  ciągnika  jest  najniższą  spośród  cen  jednostkowych  takiego  ciągnika 

zaoferow

anych w każdym z tych 3 zadań. 

Załącznika nr 2 do SIWZ – Formularz oferty (str. 21) – przez takie jej opracowanie, aby 

umożliwiała wskazanie cen z rozbiciem na ceny ciągników o  sile  uciągu  80  kN,  100  kN 

i 120 

kN  w  wykonaniu  z  układem  automatycznego  metanomierza  i  bez  tego  układu 

metanomierza. 

Część  III  –  Przedmiot  zamówienia  SIWZ,  załącznika  nr  1  do  SIWZ  pkt  1  Przedmiot 

zamówienia, załącznika nr 2 do SIWZ – Formularz oferty i załącznika nr 2a do SIWZ – 

przez 

podział  obecnego zadania nr  1 na trzy  odrębne  dodatkowe zadania np.  poprzez 

wydzielenie  jako  odrębnego  zadania  leasingu  finansowego  wraz  z  dostawą  7  nowych 

ciągników spalinowych kolejek podwieszonych o mocy silnika min. 80 kW i sile uciągu: 

min.  80  kN,  min.  100  kN 

oraz  min.  120  kN  w  ilościach  wymaganych  przez 

Zamawiającego  z  systemem  metanomierza  oraz  wydzielenie  z  obecnego  zadania  nr  1 

dalszych 

dwóch  zadań  na  leasing  finansowy  wraz  z  dostawą  obejmujących 

proporcjonalnie  podzielone  11  sztuk  ciągników  spalinowych  kolejek  podwieszonych 

o mocy  silnika  min. 

80  kW  i  sile  uciągu:  min.  80  kN,  min.  100  kN    oraz  min.  120  kN, 

ilościach  i  asortymencie  uciągu  wymaganych  przez  Zamawiającego  z  odpowiednią 

modyf

ikacją treści SIWZ. 

W uzasadnieniu odwołania sprecyzowano dodatkowe okoliczności faktyczne i prawne 

w odniesieniu do poszczególnych zarzutów. 

{ad pkt 2-

4 listy zarzutów} 

Zarzuty wycofane. 

{ad pkt 5 listy zarzutów} 


Zdaniem  Odwołującego  ponieważ  ciężar  sfinansowania  zakupu  lub  wytworzenia 

poszczególnych  ciągników  przeniesiony  został  na  wykonawcę,  podczas  gdy  świadczenie 

wzajemne  Zamawiającego  rozłożone  jest  aż  na  36  miesięcy,  w  świetle  art.  7  ustawy  pzp, 

interpretowanego  z  uwzględnieniem  przesłanek  opisanych  w  dyrektywach  2014/24/UE 

i 2014/25/UE, 

Zamawiający  powinien  w  taki  sposób  podzielić  przedmiot  zamówienia 

(proporcjonalny 

i  adekwatny  podział  na  zadania),  aby  umożliwić  jak  największej  liczbie 

wykonawców,  zwłaszcza  z  sektora  małych  i  średnich  przedsiębiorstw,  ubieganie  się 

udzielenie zamówienia.  

Zdaniem odwołującego w świetle treści SIWZ nie sposób zrekonstruować, jakie cechy 

przedmiotu z

amówienia (parametry techniczne) czy inne kryteria podziału (np. ze względu na 

użytkownika  –  konkretny  oddział  przedsiębiorstwa  Zamawiającego)  zdecydowały 

istniejącym  w  świetle  zapisów  SIWZ  podziale  na  zadania  nr  1,  2  i  3.  Nie  da  się  tego 

podziału również powiązać z wymaganiem wyposażenia w metanomierz (w zdaniach nr 2 i 3 

wszystkie  ciągniki  objęte  zamówieniem  gwarantowanym  mają  być  wyposażone 

w metanomierz,  a  w  ramach  zadania  nr  1  tylko 

7  spośród  18  w  tym  zadaniu),  przy  czym 

oddziałów  przedsiębiorstwa  Zamawiającego,  gdzie  mogą  być  eksploatowane  ciągniki  bez 

metanomierza jest więcej niż jeden. Stąd nie wiadomo dlaczego zadaniem nr 1 jest objęte aż 

18 ciągników, przy zdecydowanie mniejszej ich ilości w zadaniach nr 2 i 3. Taki podział przy 

formule 

finansowania 

wymaganej 

p

rzez 

Zamawiającego 

negatywnie 

wpływa 

na 

konkurencyjność w zadaniu nr 1, przez eliminację słabszych ekonomicznie wykonawców, 

którzy w razie podziału tego zadania na mniejsze części mogliby złożyć ofertę, zwiększając 

szansę Zamawiającego na uzyskanie lepszej ceny. 

{KIO 2287/17} 

października  2017  r.  Odwołujący  F(1)  s.r.o.  z  siedzibą  w  F(2)  nad  O.  (C.)  {dalej 

również:  „F(1)”}  wniósł  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w stosownej  formie 

elektronicznej odwołanie (zachowując wymóg przekazania kopii odwołania Zamawiającemu) 

wobec postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia w poniżej sprecyzowanym 

zakresie. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  następujące naruszenia przepisów  ustawy  pzp 

{lista zarzutów}:   

1.  Art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 2 

– przez przygotowanie część III SIWZ oraz załącznik nr 1 

do  SIWZ  pkt  1  w  sposób  naruszający  zasady  zachowania  uczciwej  konkurencji 

równego traktowania wykonawców oraz zasadę proporcjonalności, z uwagi na podział 

zamówienia  na  części  w  sposób,  który  nie  jest  uzasadniony  obiektywnymi  potrzebami 


zamawiającego, a jednocześnie uniemożliwia wykonawcom złożenie oferty. 

2.  Art.  29  ust.  1 

–    przez  opisanie  w  części  III  SIWZ  przedmiotu  zamówienia  w  sposób 

niejednoznaczny  i  niezrozumiały  oraz  bez  uwzględnienia  wszystkich  wymagań 

okoliczności  mogących mieć wpływ  na  sporządzenie oferty,  z  uwagi  na  zastosowanie 

prawa  opcji  zakupu  dodatkowych  urządzeń  bez  dokładnego  określenia  ich  ilości  oraz 

wyposażenia  dodatkowego,  co  uniemożliwia  wykonawcom  przygotowanie  oferty 

i obliczenie ceny. 

3.   Art. 29 ust. 1 

– przez opisanie w części V pkt 1 SIWZ przedmiotu zamówienia w sposób 

niewyczerpujący, bez uwzględnienia wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć 

wpływ na sporządzenie oferty,  z uwagi na wskazanie, że „Dopuszcza się wcześniejsze 

wykonanie  dostaw  niż  wg  harmonogramu”  i  brak  poinformowania  wykonawców,  jakie 

będą  warunki  wykonania  wcześniejszych  dostaw,  w  szczególności,  czy  to  zmawiający 

może  wyznaczyć  wcześniejszy  termin  dostawy  obligatoryjny  dla  wykonawcy,  czy 

wykonawca ma prawo wcześniejszej dostawy. 

4.   Art.  7  ust.  1  w  zw.  z  art.  25  ust.  1 

–  przez  zażądanie  w  części  XVI  pkt  2  SIWZ 

dołączenia  do  oferty  kopii  dopuszczenia  przedmiotu  oferty  do  stosowania 

podziemnych  wyrobiskach  zakładów  górniczych  wydanego  przez  Prezesa  WUG, 

mimo że nie jest to dokument niezbędny do przeprowadzenia postępowania. 

5.   Art. 82 ust. 1 

–  przez zażądanie w części XVIII pkt 3.7 SIWZ złożenia oferty na nośniku 

elektronicznym w formacie *.pdf. 

6.  Art.  7  ust.  1  w  zw.  z  art.  91  ust.  3a 

–  przez  sporządzenie  Załącznik  nr  2  do  SIWZ 

Formularz oferty w zw. z zapi

sem części XXII pkt 3 w  sposób uniemożliwiający wpisanie 

ceny netto w formularzu oferty. 

7.  Art. 

art. 7 ust 1 i art. 29 ust. 2 w związku z art. 577 i nast. k.c. oraz art. 709

 i nast. k.c 

– 

przez wymaganie w załącznik nr 1 do SIWZ, pkt II.3.4., załącznik nr 2 pkt 3 Gwarancja 

ogólna, załącznik nr 7 Istotne postanowienia umowy § 5 zaoferowania przez wykonawcę 

gwarancji  w  okresie  36  miesięcy,  mimo  że  przedmiotem  zamówienia  jest  leasing 

finansowy, a zgodnie z treścią § 2 ust 9 istotnych postanowień umowy (załącznik nr 7 do 

SIWZ)  „Każdy  przedmiot  leasingu  pozostaje  własnością  Wykonawcy  (Finansującego) 

przez  cały  okres  leasingu”,  a  zatem  niemożliwe  jest  udzielenie  gwarancji  przez 

producenta  urządzeń,  będącego  jednocześnie  finansującym,  z  uwagi  na  brak 

przeniesienia własności zamawianych urządzeń.  

8.  Art.  7  ust.  1  w  zw.  z  art.  353

  k.c.

przez  bezpodstawne  zobowi

ązanie  wykonawcy 

w z

ałączniku nr 7 – Istotne postanowienia umowy w § 19 Badania kontrolne do poddania 

się  audytowi,  którego  zakres  znacznie  wykracza  poza  kontrolę  sposobu  realizacji 

zamówienia. 


Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu 

dokonania następujących zmian SIWZ: 

Podziału  zamówienia  na  zadania  według  parametrów  technicznych  (np.  siły  uciągu 

silników) oraz odrębne uwzględnienie ciągników wyposażonych w metanomierz, a także 

o nakazanie równomiernego podziału zamówienia na części o podobnej ilości urządzeń. 

Doprecyzowania prawa opcji dodatkowego zakupu przez jednoznaczne wskazanie ilości 

dodatkowych urządzeń oraz ich parametrów, w tym wyposażenia w metanomierz. 

Wykreślenia  zapisu  dopuszczającego  wcześniejsze  wykonanie  dostaw  w  stosunku  do 

harmonogramu. 

Wykreślenia pkt 2 części XVI SIWZ. 

Wykreślenia z pkt 3.7 części XVIII SIWZ żądania złożenia kopii oferty. 

Uzupełnienia formularza oferty o rubrykę pozwalającą wykonawcy na podanie informacji 

zgodnie z art. 91 ust. 3 pzp. 

Dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  wykonawców  będących  producentami 

zamawianych  ciągników  przez  rezygnację  z  wymogu  udzielenia  gwarancji  przez  takich 

wykonawców  i  zastąpienie  jej  wymogiem  serwisowania  urządzeń  zgodnie 

rzeczywistymi potrzebami Zamawiającego, które szczegółowo opisze w umowie. 

Ograniczenie  obowiązku  poddania  się  przez  wykonawców  audytowi  do  zobowiązań 

wynikających z umowy. 

{ad pkt 

1 listy zarzutów} 

Odwołujący zrelacjonował, że:  

–  w  części  III  SIWZ  Zamawiający  dokonał    następującego  podziału  na  zadania  przedmiotu 

zamówienia obejmującego leasing finansowy wraz z dostawą nowych ciągników spalinowych 

kolejek podwieszanych dla oddzia

łów PGG: 

1)  zadanie nr 1 

– 18 ciągników spalinowych kolejek podwieszanych o mocy silnika min. 80 

K

w  i  sile uciągu: min.  80 kN  –  11  szt., min.  100 kN  –  1  szt.  oraz min.  120 kN  –  1  szt. 

(dodatkowy zakres opcjonalny: min. 80 kN 

– 1 szt. oraz min. 120 kN – 3 szt.); 

2)  zadanie nr  2 

– 5 ciągników spalinowych kolejek podwieszanych o mocy silnika min. 80 

K

w  i  sile  uciągu:  min.  80  kN  –  1  szt.,  min.  100  kN  –  1  szt.  oraz  min.  120  kN  –  3  szt. 

(dodatkowy zakres opcjonalny: min. 80 kN 

– 1 szt. oraz min. 120 kN – 3 szt.); 

3)  zadanie nr  3 

– 7 ciągników spalinowych kolejek podwieszanych o mocy silnika min. 80 

kW 

i  sile  uciągu:  min.  80  kN  –  4  szt.,  min.  100  kN  –  2  szt.  oraz  min.  120  kN  –  1  szt. 

(dodatkowy zakres opcjonalny: min. 80 kN 

– 1 szt. oraz min. 120 kN – 3 szt.); 

4)  zadanie nr 4 

– 10 nowych manewrowych ciągników spalinowych kolejek podwieszanych 


o  mocy  silnika  min.  25  kW 

i  sile  uciągu:  min.  40 kN    (dodatkowy  zakres  opcjonalny:  3 

szt.). 

–  z  tabel  znajdujących  się  na  2  str.  SIWZ  wynika,  że  Zamawiający  w  sumie  wymaga 

dostarczenia: 

szt.  ciągników  z  ciernym  sposobem  przeniesienia  napędu  o  sile  uciągu  min.  80  kN 

i mocy silnika min. 80 kW, 

2)  9  szt. 

ciągników  z  ciernym  sposobem  przeniesienia  napędu  o  sile  uciągu  min.  100  kN 

i mocy silnika min. 80 kW, 

3)  5  szt. 

ciągników  z  ciernym  sposobem  przeniesienia  napędu  o  sile  uciągu  min.  120 kN 

i mocy silnika min. 80 kW, 

10 szt. ciągników manewrowych o sile uciągu min. 40 kN i mocy silnika min. 25 kW. 

–  w  części  V  SIWZ  podano,  że  realizacja  przedmiotu  zamówienia  odbywać  się  będzie  na 

podstawie  miesięcznego  harmonogramu,  a  za  pierwszy  miesiąc  dostaw  określa  się  3-ci 

miesiąc  licząc  od  następnego  miesiąca  w  którym  zostanie  zawarta  umowa  (przykładowo: 

jeżeli zawarcie umowy nastąpi 8 grudnia 2017 r. to pierwszym miesiącem dostaw w którym 

należy dostarczyć co najmniej określoną w harmonogramie liczbę ciągników będzie marzec 

2018 r.). 

Odwołujący  skonstatował,  że  Zamawiający  nie  dokonał  podziału  zamówienia  na 

części  wg  kryterium  siły  uciągu  ciągnika  ani  podziału  na  równe  części,  ale  w  sposób 

dowolny.  

W  ocenie 

Odwołującego  taki  podział  stanowi  naruszenie art.  7  ust.  1 pzp, gdyż  jest 

sztuczny i nielogiczny, nie ma uzasadnienia w obiektywnych potrzebach Zamawiającego, a 

uniemożliwia złożenie oferty na zadania nr 1 i 4 mniejszym wykonawcom, których możliwości 

produ

kcyjne  nie  pozwalają  na  dostarczenie  tak  znacznej  ilości  ciągników.  Zdaniem 

Odwołującego taki podział ma na celu umożliwienie złożenia oferty na te zadania wyłącznie 

określonemu wykonawcy, „który już w momencie składania oferty wyprodukował zamawiane 

ciągniki”. Odwołujący podkreślił, że jedną z postaci naruszenia zasady równego traktowania 

wykonawców jest celowa eliminacja wykonawców przez zamawiającego i doprowadzenie do 

sytuacji, w której tylko jeden z nich weźmie udział w postępowaniu. 

Odwołujący podniósł, że dla uznania naruszenia art. 29 ust. 2 pzp wystarczające jest 

jedynie  uprawdopodobnienie  utrudnienia  uczciwej  konkurencji,  co  jego  zdaniem  w  tej 

sprawie nastąpiło. 

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  z  art.  7  ust.  1  pzp  wynika  również  obowiązek 

zachowania  pr

zez  zamawiającego  zasady  proporcjonalności,  co  oznacza,  że  wszelkie  jego  

działania  w  ramach  procedury  udzielania  zamówienia  publicznego  winny  respektować  cele 

tego  postępowania  przy  zastosowaniu  adekwatnych  środków  zmierzających  do  uzyskania 


zamierzonych 

wyników  tego  postępowania,  tj.  dokonania  wyboru oferty  najkorzystniejszej  z 

poszanowaniem  zasad  uczciwej  konkurencji,  przejrzystości  oraz  równego  traktowania 

wykonawców. 

{ad pkt 2-

3 listy zarzutów} 

Zarzuty wycofane. 

{ad pkt 4 listy zarzutów} 

Odwołujący zrelacjonował, że w części XVI pkt 2 SIWZ Zamawiający żąda dołączenia 

do  oferty kopii  dopuszczenia  przedmiotu  oferty  do  stosowania  w  podziemnych  wyrobiskach 

górniczych wydanego przez Prezesa WUG. 

Odwołujący  zarzucił,  że  stanowi  to  naruszenie  art.  25  ust.  1  pzp,  który  ogranicza 

możliwość  żądania  od  wykonawców  dokumentów  do  takich,  które  są  niezbędne  do 

przeprowadzenia  postępowania,  a  zatem  nie  do  wykonania  zawartej  w  jego  wykonaniu 

umowy.  Zdaniem  Odwołującego  powyższy  dokument  nie  jest  niezbędny  na  etapie 

prowadzenia  postępowania,  a  może  być  zażądany  jedynie  od  wybranego  wykonawcy  przy 

realizacji umowy. 

Odwołujący  dodał,  że  wskazanie  w  §  8  Istotnych  postanowień,  że  powyższy 

dokument  jest  wymagany  do  odbioru  końcowego  każdego  ciągnika,  potwierdza  jego 

zbędność na etapie prowadzenia postępowania.  

{ad pkt 5-

6 listy zarzutów} 

Zarzuty wycofane. 

{ad pkt 7 listy zarzutów} 

Odwołujący zrelacjonował, że: 

–  Zamawiający  wymaga  od  wykonawców  zaoferowania  gwarancji  na  okres  36  miesięcy 

(załącznik  nr  1  do  SIWZ  w  pkt  II.3.4.,  załącznik  nr  2  w  pkt  3,  załącznik  nr  7  –  Istotne 

postanowienia umowy w § 5); 

–    zgodnie  z  §  2  ust.  9  Istotnych  postanowień  umowy  każdy  przedmiot  leasingu  pozostaje 

własnością wykonawcy (finansującego) przez cały okres leasingu. 

Zdaniem  Odwołującego  skoro  przepisy  Kodeksu  cywilnego  regulują  gwarancję  jako 

uprawnienie  kupującego  przy  umowie  sprzedaży,  brak  jest  podstaw  do  żądania  gwarancji 


przy  innych  stosunkach  cywilnoprawnych,  szczególnie  wówczas,  gdy  nie  dochodzi  do 

przeniesienia własności rzeczy, co zachodzi właśnie w przypadku umowy leasingu.  

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  zgodnie  z  art.  709

kc  przez  umowę  leasingu 

finansujący oddaje określoną rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania 

pożytków,  a  korzystający  obowiązany  jest  utrzymywać  rzecz  w  należytym  stanie,  w 

szczególności  dokonywać  jej  konserwacji  i  napraw  niezbędnych  do  zachowania  rzeczy  w 

stanie niepogorszonym, z uwzględnieniem jej zużycia wskutek prawidłowego używania, oraz 

ponosić  ciężary  związane  z  własnością  lub  posiadaniem  rzeczy  (art.  709

§  1  kc),  nadto 

finansujący  nie  odpowiada  wobec  korzystającego  za  wady  rzeczy  (art.  709

§  1  kc). 

Wreszcie  zgodnie  z  treścią  art.  709 

kc  do  odpowiedzialności  finansującego  za  wady 

powstałe  na  skutek  okoliczności,  za  które  finansujący  ponosi  odpowiedzialność  stosuje  się 

przepisy o najmie.  

Odwołujący  zarzucił,  że  wykonawca,  który  jest  jednocześnie  producentem 

zamawianych  ciągników,  nie  może  udzielić  Zamawiającemu  jako  korzystającemu  udzielić 

gwarancji w rozumieniu Kodeksu cywilnego

, gdyż w takim przypadku finansujący, z uwagi na 

brak  przeniesienia  własności  zamawianych  urządzeń,  nie  może  wydać  dokumentu 

gwarancyjnego. 

Według  Odwołującego  w  konsekwencji  złożenie  oferty  przez  producenta 

wiąże się z ryzykiem stwierdzenia naruszenia prawa, a w konsekwencji oferta może zostać 

odrzucona przez Zamawiającego. 

{ad pkt 8 listy zarzutów} 

Odwołujący zrelacjonował,  że zgodnie z § 19 załącznika nr 7 Istotnych postanowień 

wykonawca  ma  poddać  się  w  terminie  i  zakresie  wskazanym  przez  Zamawiającego 

audytowi, który może dotyczyć w szczególności: 

warunków  techniczno-organizacyjnych  oraz  zgodności  procesu  realizacji  umowy 

z zapisami umownymi, 

kwalifikacji  i  uprawnień  pracowników  w  zakresie  zgodności  z  wymaganiami 

Zamawiającego, 

3)  przestrzegania prze

pisów powszechnie obowiązujących oraz wewnętrznych uregulowań 

Zamawiającego w zakresie ochrony środowiska i BHP, 

przestrzegania przepisów powszechnie obowiązujących oraz wewnętrznych uregulowań 

Zamawiającego w zakresie dyscypliny i czasu pracy, 

zgodności realizacji umowy z jej postanowieniami, 

posiadania przez wykonawcę wymaganych dopuszczeni i certyfikatów. 

Zdaniem  Odwołującego  całkowicie  bezpodstawne  jest  domaganie  się  poddania 


audytowi  w  zakresie  wykraczającym  poza  kontrolę  sposobu  realizacji  zamówienia, 

tj. w 

zakresach  wskazanych  w  pkt  3,  4  i  6,  tym  bardziej,  że  Zamawiający  nie  określa,  jakie 

przepisy  będzie  uwzględniał  przy  kontroli  lub  jakie  dopuszczenia  i  certyfikaty  uznaje 

za 

niezbędne. 

Odwołujący zarzucił, że żądanie poddania się audytowi w powyższym zakresie należy 

uznać  za  wymaganie  nadmierne,  niemające  związku  z  realizacją  przedmiotu  zamówienia, 

stanowiące naruszenie art. 7 ust. 1 pzp w zw. z art. 353

 kc. 

{KIO 2261/17, KIO 2269/17, KIO 2270/17, KIO 2287/17} 

Do  postępowania  odwoławczego  w  innych  sprawach  zgłoszono  przystąpienia  po 

stronie odwołującej się: 

– F. – w sprawach o sygn. akt: KIO 2269/17, KIO 2270/17, KIO 2287/17; 

– SMT S.  – w sprawie o sygn. akt KIO 2261/17. 

Wobec  dokonania 

powyższych  zgłoszeń  w  odpowiedniej  formie,  z  zachowaniem 

3-dn

iowego  terminu  oraz  wymogu  przekazania  kopii  zgłoszenia  Stronom  postępowania 

(zgodnie z art. 185 ust. 2 pzp) 

– Izba nie miała podstaw do stwierdzenia nieskuteczności tych 

przystąpień, co do których nie zgłoszono również opozycji.  

Ponieważ żadne z odwołań nie zawierało braków formalnych, a wpisy od nich zostały 

uiszczone 

– podlegały rozpoznaniu przez Izbę. 

toku  czynności  formalnoprawnych  i  sprawdzających  Izba  nie  stwierdziła,  aby 

którekolwiek  z  odwołań  podlegało  odrzuceniu  na  podstawie  przesłanek  określonych  w art. 

189  ust.  2  pzp  (nie 

było  w  tym  zakresie  odmiennych  wniosków  ze  strony  uczestników 

postępowania odwoławczego). 

7 listopada 2017 r. 

do Izby wpłynęło pismo Zamawiającego, w którym poinformował, 

że  w  związku  m.in.  z  wniesionymi  odwołaniami  dokonał  zmian  specyfikacji,  uwzględniając 

część żądań. 

8  listopada  2017  r.  w  toku  posiedzenia  Odwołujący  w  związku  ze  zmianami 

specyfikacji wycofali część zarzutów. 

Z  uwagi  na  brak 

podstaw  do  odrzucenia  odwołania  lub  umorzenia  postępowania 

odwoławczego,  sprawy  zostały  skierowane  do  rozpoznania  na  rozprawie  w  zakresie 

podtrzymanych  zarzutów,  podczas  której  Odwołujący  i  Przystępujący  podtrzymali 

dotyc

hczasowe stanowisko, a Zamawiający wniósł o oddalenie odwołań.  


Po  przeprowadzeniu  rozpraw

y  z  udziałem  Stron  i  Przystępującyh,  uwzględniając 

zgromadzony  materiał  dowodowy,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia 

i stanowiska  zawarte  w 

odwołaniach,  zgłoszeniach  przystąpień,  a  także  wyrażone 

ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole

, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Z art. 179 ust. 1 pzp wynika, że odwołującemu przysługuje legitymacja do wniesienia 

odwołania,  gdy  ma  (lub  miał)  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  może  ponieść  szkodę 

wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.  

W  ocenie  Izby 

Odwołujący  wykazali  spełnienie  powyższych  przesłanek,  co  nie  było 

też sporne. 

Izba  zaznacza

,  że zgodnie z  art.  192 ust.  7 ustawy  pzp sprawy  zostały  rozpoznane 

w gra

nicach  podniesionych  w  odwołaniach  zarzutów.  Zgodnie  z  tym  przepisem  Izba  nie 

może  bowiem  orzekać  co  do  zarzutów,  które  nie  były  zawarte  w  odwołaniu.  Przy  czym 

stawianego  przez  wykonawcę  zarzutu  nie  należy  rozpoznawać  wyłącznie  pod  kątem 

wskazanego  przepisu  prawa,  ale  przede  wszystkim  jako  wskazane  okoliczności  faktyczne, 

które  podważają  prawidłowość  czynności  zamawiającego  i  mają  wpływ  na  sytuację 

wykonawcy  wnoszącego  odwołanie  {zob.  wyrok  Sądu  Okręgowego  w  Gdańsku  z  25  maja 

2012  r.  (sygn.  akt  XII  Ga  92/12)}.  Z  tego  względu  przedmiotem  rozstrzygnięcia  nie  były 

okoliczności podniesione przez Odwołujących dopiero na rozprawie.  

Izba 

stwierdziła, że zarzuty wspólne dla wszystkich odwołań są niezasadne. 

Według  art.  36aa  ust.  1  pzp  zamawiający  może  podzielić  zamówienie  na  części, 

określając zakres i przedmiot tych części. 

Art. 7 ust. 1 pzp stanow

i, że zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie 

o udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający zachowanie uczciwej  konkurencji  i  równe 

traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości. 

Zgodnie z art. 29 ust. 2 pzp 

przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, 

który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję.  

Nie tylko literalne brzmienie pierwszego z powyżej przywołanych przepisów wskazuje, 

że  podział  zamówienia  na  części  jest  uprawnieniem,  a  nie  obowiązkiem  instytucji 

za

mawiającej.  Jednym  z  celów  uchwalenia  ustawy  z  dnia  22  czerwca  2016  r.  o  zmianie 

ustawy 

– Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadziła art. 


36aa, 

było  wdrożenie  do  polskiego  systemu  zamówień  publicznych  norm  dyrektywy 

Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień 

publicznych  uchylającej  dyrektywę  2004/18/WE  (Dz.U.UE.L.2014.94.65)  {dalej:  „dyrektywa 

2014/24/UE} oraz  dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 

2014  r.  w  sprawie  udzielania  zamówień  przez  podmioty  działające  w  sektorach  gospodarki 

wodnej,  energetyki,  transportu  i  usług  pocztowych,  uchylająca  dyrektywę  2017/17/WE 

(Dz.U.UE.L.2014.94.243)  {dalej

:  „dyrektywa  2014/25/UE”}.  W  motywie  78  do  dyrektywy 

2014/24/UE  prawodawca  europejski 

wskazał,  że  zamówienia  publiczne  powinny  być 

dostosowane  do  potrzeb  MŚP,  w  tym  celu  oraz  aby  zwiększyć  konkurencję,  instytucje 

zamawiające  należy  w  szczególności  zachęcać  do  dzielenia  dużych  zamówień  na  części. 

Jednocz

eśnie państwa członkowskie powinny zachować możliwość podejmowania dalszych 

starań  w  celu  ułatwiania  MŚP  udziału  w  rynku  zamówień  publicznych,  rozszerzając  zakres 

obowiązku  rozważenia  celowości  podziału  zamówień  na  mniejsze  części,  żądając 

od instytucji  za

mawiających  uzasadnienia  decyzji  o  niedokonywaniu  podziału  zamówień 

na 

części lub czyniąc ten podział obowiązkowym pod pewnymi warunkami. Z kolei jak można 

przeczytać  w  uzasadnieniu  projektu  wspomnianej  nowelizacji  ustawy  pzp:  „mimo,  iż  nowa 

dyrektywa  klas

yczna  i  sektorowa  upoważniają  państwa  członkowskie  do  wprowadzenia 

obowiązku  podziału  zamówienia  na  części,  projekt  przewiduje  swobodę  wyboru  dla 

zamawiającego  w  tym  zakresie”.  Nie  powinno  być  zatem  wątpliwości,  że  ustawodawca 

krajowy świadomie podjął decyzję, że nie skorzysta z wynikającego z art. 46 ust. 4 dyrektywy 

2014/24/UE  upoważnienia  do  wprowadzenia  obowiązku  podziału  zamówienia  w  celu 

wsparcia MŚP.  

Izba  podzieliła  zatem  stanowisko,  że  art.  36aa  pzp  nie  nakłada  bezwzględnego 

obowiązku podziału zamówienia na części, stanowi natomiast o uprawnieniu zamawiającego 

do  podziału  zamówienia  i  nie  zawiera  wprost  obowiązku  wyjaśniania  przez  zamawiającego 

przyczyn, dla których nie zastosował podziału zamówienia na części. Taki obowiązek wynika 

natomiast  z  no

rmy  ujętej  w  art.  96  ust.  1  pkt  11  ustawy  pzp,  dotyczącej  prowadzenia 

protokołu  postępowania  {tak  w  wyroku  Izby  z  2  stycznia  2017  r.  (sygn.  akt  KIO  2373/160}. 

Z kolei w 

rozstrzyganej sprawie naruszenie tego ostatniego przepisu nie było i nie mogło być 

prze

dmiotem  zarzutu,  gdyż  Zamawiający  dokonał  podziału  zamówienia  na  części.  Innymi 

słowy  ponieważ  art.  36aa  ust.  1  pzp  nie  określa  w  jakich  przypadkach  należy  podzielić 

zamówienie  na  części,  decyzja  w  tym  zakresie  pozostawiona  jest  autonomicznej  woli 

zamawiaj

ącego, który kieruje się w tym zakresie swoim potrzebami, w szczególności mając 

na uwadze zakres przedmiotu zamówienia. 

Natomiast 

za  nieprzekonujące,  a  tym  bardziej  nieudowodnione,  Izba  uznała  zarzuty 


jakoby  dokonany 

przez  Zamawiającego  podział  zamówienia  w  odniesieniu  do  części  1  i  4 

powodował  ograniczenie  uczciwej  konkurencji  i  był  przejawem  nierównego  traktowania 

wykonawców.  

Odwołujący  stanowią  de  facto  komplet  wykonawców,  który  ubiegali  się  i  realizowali 

zamówienia  dotyczące  analogicznego  przedmiotu  zamówienia  na  rzecz  kopalni  aktualnie 

zarządzanych przez Zamawiającego w poprzednich latach {co wynika zarówno z wyciągów 

dokumentacji postępowań z lat 2014-2016 złożonych przez Odwołujących, jak i z zestawień 

aktualnie  realizowanych  umów  przygotowanego  przez  Zamawiającego}.  Jednocześnie 

Odwołujący  podkreślali,  że  ze  względu  na  specyfikę  przedmiotu  zamówienia  rynek  ten  jest 

specyficzny  i 

wąski,  a  ponadto  niełatwy  z  uwagi  na  trudną  sytuację  finansową  kopalń. 

Wreszcie 

Odwołujący  podnosili  również,  że  wszyscy  znajdują  się  w  analogicznej  sytuacji. 

Zdaniem  Izby  w  tych  okolicznościach  zarzut,  że  podział  zamówienia  w  aktualnie 

prowadzonym  postępowaniu  prowadzi  do  naruszenia  uczciwej  konkurencji  pomiędzy 

wykonawcami 

lub  ich  nierównego  traktowania,  jest  nieadekwatny,  gdyż  nie  sposób 

stwierdzić, że zamawiający ma na celu preferowanie określonego wykonawcy lub odmiennie 

traktuje poszczególnych wykonawców. 

Co  prawda  Odwołujący  wskazywali  jednocześnie,  że  skala  zadania  nr  1  (względnie 

zadania  nr  4) 

preferuje wykonawcę,  który  już  wyprodukował  i  ma  na  magazynie  przedmiot 

dostawy,  ale  takie  stanowisko  jest  niezgodne 

z  powyżej  ustalonym  stanem  faktycznym, 

również  na  podstawie  informacji  przedstawionych  przez  Odwołujących,  co  do  stabilności 

hermetyczności  krajowego  rynku  ciągników  spalinowych  kolejek  podwieszonych.  Ponadto 

jest  to  hipoteza  nieudowodniona  i 

niespójna  z  argumentacją  Odwołujących,  że  racjonalnie 

działający  wykonawca  może  mieć  na  stanie  co  najwyżej  podzespoły  do  wyprodukowania 

kilku sztuk, gdyż bazuje na danych historycznych. 

Izba  zważyła,  że podnoszone przez  Odwołujących  trudności  (jak to określali,  natury 

ekonomicznej  i  technicznej) 

w  sprostaniu  skali  zamówienia  objętego  zadaniem  nr  1 

sprowadzają  się  w  istocie  do  kwestii  sposobu  finansowania  i  terminu  realizacji  zamówieni, 

nie  zobiektywizowanej  niemożliwości  wyprodukowania  i  dostarczenia  18  szt.  ciągników 

spalinowych  przez  jednego  wykonawcę.  Jednakże  żadne  z  odwołań  nie  zawiera  zarzutu 

dotyczącego  terminu  realizacji  zamówienia  czy  przyjętej  formuły  jego  finasowania. 

Nie wiadomo  jednak

,  w  jaki  sposób  podział  zadania  nr  1  (względnie  zadania  nr  4)  miałoby 

umożliwić  Odwołującym  realizację  zamówienia  w  terminie  wymaganym  przez 

Zamawiającego,  skoro  jednocześnie  twierdzili  oni  na  rozprawie,  że  do  produkcji  potrzebują 

t

ych samych komponentów, których podaż w takim okresie czasu jest zbyt mała.  

Nie  dopatrując  się  antykonkurencyjnego  porozumienia  pomiędzy  Odwołującymi, 

ocenie Izby dążą oni do zachowania swoistego status quo z poprzednich lat, polegającego 


na  tym, 

każdy  z  nich  uzyskiwał  mniej  więcej  zbliżony  udział  w  realizacji  zamówień 

na 

dostawy  nowych  ciągników  spalinowych  kolejek  podwieszanych.  Ponieważ  każdemu 

Odwołujących  najwyraźniej  odpowiada  taka  sytuacja,  nie  są  zainteresowani  możliwością 

uzyskania  zamówienia  na  większą  skalę  niż  dotychczas.  W  przypadku  niezakłóconej 

konkurencji  obarczone  jest  to 

przecież  ryzykiem,  że  zamówienie  uzyska  inny  wykonawca, 

a dla 

pozostałych będzie mniej do podziału. 

W  ocenie  Izby  nie  ma  również  powodów,  aby  deprecjonować  wyjaśnień 

Zamawiającego,  że  dokonany  przez  niego  podział  zamówienia  na  części  wynika  z  działań 

optymalizacyjnych,  gdyż  dąży  do  obniżenia  kosztów  między  innymi  przez  ujednolicenie 

parku  maszynowego,  co  z  kolei  przekłada  się  na  oszczędności  kosztów  ich  serwisowania. 

Wyrazem  tej  optymizacji  w  specyfikacji  jest  podział  na  kopalnie  zespolone,  czyli  twory 

obejmujące  większą  liczbę  kopalń  połączonych  organizacyjnie  i  technicznie.  Stąd  między 

innymi wspólny zakup dla kopalń objętych zadaniem pierwszym. Niewątpliwie ujednolicenie 

taboru,  choćby  w  skali  zamówienia  udzielanego  w  danym  roku,  może  być  korzystne 

ekonomicznie dla Zamwiającego. 

{KIO 2287/17} 

Pozostałe zarzuty odwołania F(1) również okazały się niezasadne. 

{ad pkt 4 listy zarzutów i pkt IV uzasadnienia odwołania} 

Z art. 25 ust. 1 pzp wynika, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający 

może  żądać  od  wykonawców  wyłącznie  oświadczeń  lub  dokumentów  niezbędnych  do 

przeprowadzenia  postępowania,  w  tym  potwierdzających  spełnianie  przez  oferowane 

dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego. 

Zgodnie z 

§ 13 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. 

(Dz.U.  z  2016  r.  poz.  1126) 

w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać 

zamawiający  od  wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  (wydanego  na 

podstawie  delegacji  wynikającej  z  art.  25  ust.  2  pzp)  w  celu  potwierdzenia,  że  oferowane 

roboty  budowlane,  dostawy  lub  usługi  odpowiadają  wymaganiom  określonym  przez 

zamawiającego,  zamawiający  może  żądać  w  szczególności  certyfikatu  wydanego  przez 

jednostkę  oceniającą  zgodność  lub  sprawozdania  z  badań  przeprowadzonych  przez  tę 

jednostkę,  jako  środka  dowodowego  potwierdzającego  zgodność  z  wymaganiami  lub 

cechami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia, kryteriach oceny ofert lub warunkach 

realizacji zamówienia. 


Z art. 113 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. 

– Prawo geologiczne i górnicze (t.j. Dz.U. 

2017 poz. 2126

) wynika w szczególności, że: 

–  w  ruchu  zakładu  górniczego  stosuje  się  wyroby,  które  zostały  określone  w  przepisach 

wydanych  na  podstawie  ust.  15,  spełniają  wymagania  techniczne  określone  w  tych 

przepisach 

{dalej:  „wymagania  techniczne”},  zostały  dopuszczone  do  stosowania 

zakładach  górniczych  oraz  oznakowane  w  sposób  określony  w  tych  przepisach  (ust.  1 

pkt 2);  

–  decyzję  w  sprawie  dopuszczenia  wyrobu  do  stosowania  w  zakładach  górniczych,  {dalej: 

„dopuszczenie”},  wydaje  Prezes Wyższego Urzędu Górniczego  {dalej:  Prezes WUG}, jeżeli 

wyr

ób spełnia wymagania techniczne (ust. 2); 

–  przed  złożeniem  wniosku  o  wydanie  dopuszczenia  wyrób  podlega  badaniom,  w  oparciu 

o wymagania  techniczne, 

dokonywanym  w  akredytowanej  jednostce  certyfikującej  wyroby 

(ust. 3). 

Niesporne  było,  że  zamawiane  ciągniki  spalinowe  kolejek  podwieszanych  stanowią 

według  przepisów  Prawa  geologicznego  i  górniczego  wyrób,  który  wymaga  uzyskania 

dopuszczenia do stosowania w zakładach górniczych wydawanego przez Prezesa WUG.  

Odwołujący nie kwestionował również konieczności zażądania przez Zamawiającego 

takiego  dokumentu  w 

odniesieniu do ciągników, które będą dostarczane przez wykonawcę, 

z  

którym  zostanie  zawarta  umowa,  nie  kwestionując  zasadności  przedstawienia 

dopuszczenia w ramach odbioru końcowego każdego ciągnika. 

Izba stwierdziła, że zarzut odwołania jest bezzasadny, gdyż zażądanie dopuszczenia 

dla  oferowanych  ciągników  kolejek  podwieszanych  nie  wykracza  poza  uprawnienie 

wynikające  z  art.  25  ust.  1  pkt  2  pzp.  Co  prawda  z  z  art.  2  pkt  7a)  wynika  jedynie, 

że postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  prowadzone  jest  w  celu  wyłonienia  wykonawcy, 

którym  zostanie  zawarta  umowa,  jednak  istotne  jest,  aby  umowa  została  wykonana 

zaspokojone  zostały  potrzeby  zamawiającego,  które  były  przyczyną  wszczęcia 

postępowania. Gdyby Zamawiający nie zażądał dopuszczenia jako dokumentu wymaganego 

przed  wyborem  najkorzy

stniejszej  oferty,  nie  miałby  pewności,  że  zawiera  umowę,  która 

zapewni  mu  dostawy  ciągników  spalinowych  kolejek  podwieszanych,  które  będzie  mógł 

eksploatować  w  kopalniach.  Dzięki  zażądaniu  dopuszczenia  na  takim  etapie  Zamawiający 

uniknie również konieczności przeprowadzenia kolejnego postępowania, gdyby okazało się, 

że wykonawca, którego oferta została najwyżej oceniona nie dysponuje dopuszczeniem. 

Izba zważyła również, że zarzut w istocie sprowadza się do wytknięcia zdublowania w 

specyfikacji  tego  samego 

dokumentu,  natomiast  Odwołujący  nie  podnosił,  że  zażądanie 

dokumentu  przed  zawarciem  umowy  jest  nadmierne,  bo  naraża  go  niepotrzebnie  na 


dodatkowe koszty lub z innych powodów jest uciążliwe. 

{ad pkt 7 listy zarzutów i pkt VII uzasadnienia odwołania} 

Umowa lea

singu została uregulowana w tytule XVII

 Kodeksu cywilnego. 

Zgodnie  z  art.  709

kc,  pierwszym  przepisem  tego  tytułu,  przez  umowę  leasingu 

finansujący  zobowiązuje  się,  w  zakresie  działalności  swego  przedsiębiorstwa,  nabyć  rzecz 

od  oznaczonego  zbywcy  na 

warunkach  określonych  w  tej  umowie  i  oddać  tę  rzecz 

korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a 

korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie 

pieniężne,  równe  co  najmniej  cenie  lub  wynagrodzeniu  z  tytułu  nabycia  rzeczy  przez 

finansującego. 

Ostatnim przepisem jest art. 709

 kc 

który stanowi, że do umowy, przez którą jedna 

strona zobowiązuje się oddać rzecz stanowiącą jej własność do używania albo do używania 

i  pobierania 

pożytków drugiej stronie, a druga strona zobowiązuje się zapłacić właścicielowi 

rzeczy  w  umówionych  ratach  wynagrodzenie  pieniężne,  równe  co  najmniej  wartości  rzeczy 

chwili zawarcia tej umowy, stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego tytułu. 

Na  pods

tawie  treści  odwołania  domniemywać  można,  że  Odwołujący  upatruje 

naruszenia zasad uczciwej konkurencji w tym, że jako producent jest zmuszany do złożenia 

oferty  z  naruszeniem  prawa  cywilnego,  gdyż  wbrew  przepisom  regulującym  gwarancję 

jakości oraz kodeksowemu uregulowaniu umowy leasingu, Zamawiający wymaga udzielenia 

na  dostarczone ciągniki spalinowe kolejek  podwieszanych gwarancji  na okres  36  miesięcy, 

co  może  narazić  go  na  odrzucenie  oferty  jako  niezgodnej  z  tymi  przepisami.  W 

przeciwieństwie  do  wykonawców  niebędących  producentami,  którzy  mogą  złożyć  ofertę  na 

warunkach  określonych  w  s.i.w.z.,  gdyż  zgodnie  z  przepisami  kc  w  razie  zawarcia  umowy 

mogą  oni  przekazać  Zamawiającemu  dokument  gwarancji  jakości  udzielonej  przez 

producenta zaoferowanych ciągników spalinowych kolejek podwieszanych. 

Zarzut  odwołania  jest  oczywiście  niezasadny,  gdyż  Odwołujący  nie  uwzględnia 

dyspozytywnego  charakteru  norm  kodeksu  cywilnego,  a 

w  tym  przypadku  zupełnie  pomija 

istnienie przytoczonego powyżej art. 709

, regulującego tzw. leasing bezpośredni, w którym, 

odmiennie niż  przy  tzw.  leasingu pośrednim (którego dotyczą wszystkie pozostałe przepisy 

tytułu  XVII

k.c.), 

właściciel  lub  producent  przedmiotu  leasingu  jest  jednocześnie 

leasingodawcą. Z uwagi na ta zasadniczą różnicę przepis nakazuje odpowiednie stosowanie 

przepisów  poprzedzających  dotyczących  leasingu  pośredniego,  co  oznacza  że  mogą  one 

znaleźć zastosowanie wprost, z modyfikacjami lub w ogóle. Przy stosowaniu przepisów art. 

–709

do  leasingu  bezpośredniego  w  miejsce  finansującego  należy  podstawić 


właściciela, który w  wyniku zawarcia umowy staje się leasingodawcą. W rezultacie okazuje 

się, że podnoszone przez Odwołującego przepisy art. 709

kc (w szczególności co do braku 

odpowiedzialności  finansującego  wobec  korzystającego  za  przydatność  rzeczy  do 

umówionego  użytku  czy  obowiązku  wydania  przez  finansującego  korzystającemu  m.in. 

odpisu  dokumentu  gwarancyjnego  co  do  jakości  rzeczy,  otrzymanego  od  zbywcy  lub 

producenta) i 709

kc (w tym co do zasady braku odpowiedzialności finansującego za wady 

rzeczy) 

nie  mogą  znaleźć  żadnego  zastosowania,  gdyż  w  przypadku  leasingu 

bezpośredniego odpowiedzialność za wady rzeczy przypisana jest leasingodawcy. 

{ad pkt 8 listy zarzutów i pkt VIII uzasadnienia odwołania} 

Co  prawda  w  odwołaniu  adekwatnie  przywołano  treść  §  19  ust.  1  wzoru  umowy, 

jednak Odwołujący błędnie wskazuje, że zakresy wyszczególnione w pkt 3 i 4 dotyczą bliżej 

niesprecyzowanych  przepisów  powszechnie  obowiązujących,  skoro  w  jednym  przypadku 

chodzi  o  przepisy  w  zakresie 

ochrony  środowiska  i  BHP,  a  w  drugim  –  przepisy  odnośnie 

dyscypliny  i  czasu  pracy.  Z kolei  oczywiste jest, że w  pkt  6 przedmiotem  audytu może być 

posiadanie  przez  wykonawcę  dopuszczeni  i  certyfikatów,  które  są  niezbędne  do  realizacji 

przedmiotu zamówienia. Izba zważyła, że zawarta § 19 regulacja badań kontrolnych (audytu) 

kończy się ust. 8, z którego wynika, że podstawą odstąpienia od umowy z winy wykonawcy 

mogą  być  wyłącznie  wyniki  audytu  stwierdzające  niezgodność  realizacji  umowy  z  jej 

zapisami  lub  przepi

sami prawa, a nie naruszenie przepisów prawa niezwiązanych w żaden 

sposób z realizacją zamówienia.  

Obawy Odwołującego są więc nieuzasadnione, a zarzut naruszenia wynikającej z art. 

 kc 

zasady swobody umów nieadekwatny do zaistniałych okoliczności.  

{KIO 2261/17, KIO 2269/17, KIO 2270/17, KIO 2287/17} 

Mając powyższe na uwadze, Izba – działając na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy 

pzp 

– orzekła, jak w pkt 1 sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  w  każdej  ze  spraw  orzeczono  stosownie 

do jej wyniku, na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 pzp. W 

pierwszej kolejności zaliczono do tych 

kosztów uiszczone przez Odwołujących wpisy – zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa 

Rady  Mini

strów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu 

od od

wołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.). 

Ponadto zgodnie z § 5 ust. 3 pkt 1 w zw. z § 3 

pkt  2  lit.  b  rozporządzenia  –  zasądzono  na  rzecz  Zamawiającego  w  każdej  ze  spraw 


poniesione  przez  niego  uzasadnione  koszty  w 

postaci  wynagrodzenia  pełnomocnika, 

na 

podstawie rachunków złożonych do zamknięcia rozprawy. 

Przewodniczący: 

……………………………… 

……………………………… 

………………………………