KIO 2415/17 WYROK dnia 1 grudnia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 16.01.2018

KIO 2415/17

Sygn. akt: KIO 2415/17 

WYROK 

 z dnia 1 grudnia  2017 r.    

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie: 

Przewodniczący: 

Bartosz Stankiewicz 

Członkowie: 

Robert Skrzeszewski 

Klaudia Szczytowska-Maziarz 

Protokolant: 

Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  29  listopada  2017  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  17  listopada  2017  r.  przez 

wykonawcę  Przedsiębiorstwo  Produkcyjno  Handlowo  Usługowe  "PIOMAR"  Sp.  z  o.o., 

Michałowice  169,  49-314  Pisarzowice  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Centralne 

Biuro Antykorupcyjne, ul. Aleje Ujazdowskie 9, 00-589 Warszawa  

przy  udziale  wykonawcy  MDP  Polska  Sp.  z  o.o.  Sp.  K., 

ul.  Migdałowa  4,  02-796 

Warszawa, 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego. 

orzeka: 

1. oddala 

odwołanie, 

kosztami postępowania obciąża wykonawcę Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo 

Usługowe "PIOMAR" Sp. z o.o., Michałowice 169, 49-314 Pisarzowice  i zalicza w poczet 

kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy 

złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  Przedsiębiorstwo  Produkcyjno 

Handlowo Usługowe "PIOMAR" Sp. z o.o., Michałowice 169, 49-314 Pisarzowice tytułem 

wpisu od odwołania. 


KIO 2415/17

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  P

rawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodniczący:      ……………………………. 

Członkowie:   

……………………………. 

……………………………. 


KIO 2415/17

U z a s a d n i e n i e 

W  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  prowadzonym  w  trybie 

przetargu nieograniczonego pn. 

„Dostawa stacji roboczych analitycznych wysokowydajnych” 

sprawa  nr  27/>PU/2017/MT,  prowadzonym  przez  Centralne  Biuro  Antykorupcyjne,  ul.  Aleje 

Ujazdowskie  9,  00-589  Warszawa 

(dalej  „zamawiający”)  [ogłoszenie  o  zamówieniu 

opublikowane  zostało  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  z  dnia  7  września  2017 

roku  pod  numerem  2017/S  171-350106]  wykonawca 

Przedsiębiorstwo  Produkcyjno 

Handlowo  Usługowe  "PIOMAR"  Sp.  z  o.o.,  Michałowice  169,  49-314  Pisarzowice  (dalej 

„odwołujący”) złożył odwołanie od czynności zamawiającego polegających na: 

1.  wyborze 

oferty MDP Polska Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą przy ul. Migdałowej 4,02-796 

Warszawa (dalej 

„MDP") jako najkorzystniejszej; 

2.  zaniechaniu odrzucenia oferty MDP; 

3.  zaniechaniu 

odrzucenia oferty  CT ALFA  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  przy  ul.  Sikorskiego  9, 

00 Świebodzin (dalej „CT ALFA"); 

4.  zaniechaniu wyboru oferty o

dwołującego jako najkorzystniejszej. 

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy  

z  dnia  29  stycznia  2004  r.  P

rawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 poz. 1579 ze zm.) 

dalej „ustawa Pzp”]: 

art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  w  związku  z  naruszeniem  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp 

poprzez  nierówne  traktowanie  wykonawców  i  zaniechanie  odrzucenia  oferty  MDP 

pomimo,  że  treść  tej  oferty  nie  odpowiada  treści  Specyfikacji  Istotnych  Warunków 

Zamówienia (dalej „SIWZ”); 

art. 7 ust. 1 ustawy Pzp w związku z naruszeniem art. 89 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy Pzp 

poprzez 

zaniechanie 

odrzucenia 

oferty 

wykonawcy 

MDP 

pomimo 

tego,  

że  zaoferowany  przez  niego  1  dniowy  termin  realizacji  zamówienia  jest  niezgodny  

z  postanowieniami  SIWZ  oraz  miał  na  celu  jedynie  uzyskanie  najwyższej  liczby 

punktów w ramach kryterium pozacenowego, a tym samym uniemożliwienie dostępu 

do  zamówienia  pozostałym  wykonawcom,  co  stanowi  czyn  nieuczciwej  

konkurencji  w  rozu

mieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji;


KIO 2415/17

art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  w  związku  z  naruszeniem  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp 

poprzez nierówne traktowanie wykonawców i zaniechanie odrzucenia oferty CT ALFA 

pomimo, że treść tej oferty nie odpowiada treści SIWZ; 

art. 7 ust. 1 ustawy Pzp w związku z naruszeniem art. 91 ust. 1 ustawy Pzp poprzez 

dokonanie wyboru oferty MDP jako najkorzystniejszej oraz zaniechanie wyboru oferty 

o

dwołującego jako najkorzystniejszej. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  oraz  o  nakazanie 

zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru oferty MDP jako najkorzystniejszej; 

powtórzenia czynności badania i oceny ofert, w tym dokonania odrzucenia ofert MDP 

oraz CT ALFA; 

dokonania czynności wyboru oferty najkorzystniejszej. 

W  odniesieniu  do  zarzutu 

nierównego  traktowania  wykonawców  i  zaniechania 

odrzucenia  oferty  MDP  pomimo,  że  treść  tej  oferty  nie  odpowiada  treści  SIWZ  odwołujący 

podał,  że  zgodnie  z  postanowieniami Rozdziału VII  pkt  2.2  SIWZ  wykonawca zobowiązany 

był  do  złożenia  wraz  z  ofertą  wypełnionego  opisu  przedmiotu  zamówienia,  oferowanego 

przez  wykonawcę  sprzętu  z  podaniem  konkretnych  wartości  parametrów,  zgodnie  

z  załącznikiem  nr  1  do  SIWZ.  Ponadto  wskazał,  że  wykonawca  MDP  w  złożonej  

ofercie  zaoferował  zamawiającemu  wysokowydajną  stację  obliczeniowo-graficzną  

do  obróbki/przetwarzania  dużej  ilości  danych  masowych  marki  Dell  model  Précision  Tower 

7810.  Jednocześnie,  w  wypełnionym  Opisie  Przedmiotu  Zamówienia  (Załącznik  nr  1  do 

SiWZ - poz. 2) wykonawca MD

P oświadczył, że stacja Dell Précision Tower 7810 oferowana 

jest z procesorem Intel Xeon E5-

2640 v4. W pozycji 4 Załącznika nr 1 do SIWZ wykonawca 

MDP wskazał zaś, że oferuje pamięć RAM 64GB DDR4-2400 RDIMM ECC. 

Podnosi,  że zaoferowana przez  wykonawcą  MDP  stacja Dell  Précision  Tower  7810 

nie spełnia wymagań opisu przedmiotu zamówienia (dalej „OPZ”) zarówno w zakresie poz. 2 

-  Procesory,  jak  i  poz.  4- 

Pamięć  RAM.  Odnosząc  się  do  podnosi,  że  oferowany  procesor 

Intel  Xeon  E5-

2640  v4  obsługuje  następujące  pamięci  DDR4:  1600/1866/2133  MHz,  

okoliczność  ta  wynika  wprost  ze  specyfikacji  technicznej  procesora  zamieszczone  

na stronie producenta Intel - 

https://ark.intel.com/pl/products/92984/lntel-Xeon-Processor-E5-

2640-v4-25M-Cache-2  40-  GHz

.  Twierdzi,  że  z  powyższego  wynika,  że  zaoferowany 

procesor  nie  jest  w  stanie  obsłużyć  wymaganej  w  poz.  4  OPZ  pamięci  RAM  64GB  DDR4-

2400  RDIMM  ECC,  na  poziomie  wymaganym  przez  z

amawiającego  tj.  w  zakresie 

częstotliwości  2400  MHz.  Zaoferowany  procesor  nie  spełnia  zatem  powołanych  wyżej 


KIO 2415/17

wymagań  Załącznika  Nr  1  do  SIWZ.  Następnie,  odnosząc  się  do  kwestii  pamięci  RAM, 

podnosi,  że  zaoferowanie  urządzenia  wyposażonego  w  procesor  Intel  Xeon  E5-2640v4 

powoduje  skutek  w  postaci  obniżenia  wydajności  stacji  obliczeniowo-graficznej  

do  obróbki/przetwarzania  dużej  ilości  danych  masowych.  W  konsekwencji  oferowany 

komputer, jakim jest wysokowydajna stacja obliczeniowo-

graficzna do obróbki/przetwarzania 

dużej  ilości  danych  masowych,  będzie  pracował  poniżej  parametru  zadeklarowanego  

w  ofercie  wykonawcy  oraz  wymaganego  w  OPZ  (tj.  poniżej  2400  MHz  -  pamięć  RAM),  

co według niego jest sprzeczne z wymaganiami zamawiającego określonymi w treści SIWZ. 

Zwraca  szczególną  uwagę  na  korespondencję  prowadzoną  przez  zamawiającego  

z  wykonawcami  w  toku  badania  złożonych  ofert,  w  przypadku  wykonawcy  MDP  (pismo 

z  dnia  30  października  2017  r.  znak:  CBA/F-WZP/2352/2017  skierowane  przez 

zamawiającego  do  wykonawcy  MDP  oraz  odpowiedzi  tegoż  wykonawcy  z  dnia  31 

października  2017  roku)  gdzie  podkreśla,  że  udzielone  przez  MDP  wyjaśnienie  dowodzi 

wprost  nie  spełnienia  wymagań  określonych  w  OPZ.  Odwołujący  wskazuje  jednocześnie,  

że prezentowane w piśmie MDP z dnia 31 października 2017 r. pozostałe wywody nie mają 

żadnego  znaczenia  dla  oceny  spełniania  wymagań  OPZ  przez  oferowaną  stację  Dell 

Precision 

Tower 7810. Bezspornym bowiem pozostaje według niego, że oferowany procesor 

Intel  Xeon  E5-

2640  v4  może  co  do  zasady  współpracować  z  oferowaną  pamięcią  RAM, 

jednak nie będzie on pracował  w częstotliwości wymaganej przez zamawiającego w poz, 4 

OPZ - DDR4 2400 MHz. 

W konkluzji omawianego zarzutu podkreśla, że przedmiotem niniejszego zamówienia 

nie  jest  zakup  pojedynczych  podzesp

ołów  komputera,  lecz  zakup  wysokowydajnej  stacji 

obliczeniowo-

graficznej  do  obróbki/przetwarzania  dużej  ilości  danych  masowych,  która 

łącznie  musi  spełniać  wszystkie  określone  w  OPZ  parametry  i  wymagania.  Twierdzi,  

że  w  prowadzonym  postępowaniu  wykonawca  MDP  dokonał  błędnego  doboru  podzespołu 

komputera, zaoferował bowiem procesor, który spowoduje obniżenie wydajności oferowanej 

stacji  obliczeniowo-

graficznej,  a  oferowana  stacja  będzie  w  efekcie  pracować  poniżej 

minimalnego parametru żądanego w poz. 4 OPZ - poniżej 2400 MHz. 

Powołuje  się  także  na  wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  11  sierpnia  2017  r., 

sygnatury  akt.:  KIO  1464/17,  KIO  1469/17,  KIO  1477/17,  KIO  1487/17,  KIO  1491/17,  

w którym to Izba stwierdziła m. in.: „Odwołujący podniósł,  że wykonawca S.  zaoferował dla 

spełnienia wymagania - wydajna stacja graficzna - pamięć RAM o częstotliwości 2400 MHz. 

Jednocześnie zaoferował procesor 6 generacji, który nie obsługuje pamięci 2400 MHz (max 

2133 MHz). Sam procesor spełnia warunki minimalne, ale jego zastosowanie wywoła skutek 

w  postaci  obniżenia  wydajności  stacji  graficznej.  W  konsekwencji  komponent  komputera 

jakim  jest  stacja  graficzna  będzie  pracował  poniżej  parametru  opisywanego  w  ofercie 

wykonawcy, co jest sprzeczne  z wymaganiami s.i. w.z. Na dowód możliwości odpowiedniej 


KIO 2415/17

konfiguracji  sprzętu,  odwołujący  złożył  wydruki  ze  strony  internetowej  producenta  HP  oraz 

producenta  procesora  Intel,  jednakże  w  ocenie  Izby  dowody  te  potwierdzają  jedynie 

okoliczność  dokonania  możliwości  innej  konfiguracji  sprzętu,  niż  ta,  której  dokonał 

wykonawca S. 

W  ocenie Izby  zarzut  odwołującego  jest  niezasadny,  albowiem  zamawiający w  Specyfikacji 

Technicznej  wymagał  zaoferowania pamięci  operacyjnej  o  parametrach minimalnych:  8 GB 

RAM  DDR4  2133  MHz;  zatem  zaoferowany  przez  S.  sp

rzęt;  warunek  ten  spełnia.  Nawet 

jeżeli  zaoferowana  pamięć  nie  osiągnie  maksymalnej  częstotliwości  przy  zastosowaniu 

zaoferowanego  procesora,  to  minimalny  warunek  s.i.w.z

został  spełniony,  a  tylko  w  tym 

zakresie  możliwe  jest  badanie  zgodności  oferty  z  treścią  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia (art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp)." 

Zwraca  przy  tym  uwagę,  że  Izba  uznała  podniesiony  zarzut  za  niezasadny  tylko  

i  wyłącznie  z  tego  względu,  że  zamawiający  wymagał  w  postanowieniach  SIWZ 

zaoferowania pamięci operacyjnej o parametrach minimalnych: 8 GB RAM DDR4 2133 MHz, 

uznając,  że  sprzęt  wykonawcy  S.  spełnia  tak  określone  minimalne  wymaganie  SIWZ. 

Tymczasem  w  niniejszym  postępowaniu  mamy  odmienny  stan  faktyczny  -  w  poz.  4  OPZ 

Zamawiający  wymagał  pamięci  RAM  wskazując  minimalny  parametr  „64GB  DDR4-2400 

RDIMM  ECC".  Zdaniem  o

dwołującego,  stosując  argumentum  a  contrario  należy  uznać,  że 

przywołane  orzeczenie  Krajowej  Izby  Odwoławczej  potwierdza  zasadność  rozumowania  i 

zarzutu sformułowanego przez odwołującego w obecnym odwołaniu. 

W  odniesieniu  do  zarzutu 

nierównego  traktowania  wykonawców  i  zaniechania 

odrzucenia  oferty  MDP  poprzez  zaoferowanie 

przez  wykonawcę  MDP  1-dniowego  terminu 

realizacji zamówienia co jest niezgodne z postanowieniami SIWZ oraz miało na celu jedynie 

uzyskanie  najwyższej  liczby  punktów  w  ramach  kryterium  pozacenowego

  a  tym  samym 

uniemożliwienie  dostępu  do  zamówienia  pozostałym  wykonawcom,  co  stanowi  czyn 

nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji 

wskazu

je,  że  zamawiający  w  przedmiotowym  postępowaniu  przewidział  trzy  kryteria  oceny 

ofert: 

a)  Cena oferty (C) o wadze 60%; 

b)  Okres gwarancji (G) o wadze 30%; 

c)  Termin dostawy (T) o wadze 10%. 

Dodatkowo  wskazuje  na  postanowienia  wynikające  z:  §  4  projektu  umowy 

stanow

iącego  załącznik  nr  3  do  SIWZ  (dotyczącego terminu  i  warunków  dostawy  sprzętu), 

treści  załącznika  nr  2  do  projektu  umowy  (dotyczącego  odbioru  jakościowego,  odbioru 

ilościowego oraz odbioru przedmiotu umowy). 


KIO 2415/17

Mając  na  uwadze  przywołane  wyżej  postanowienia  SIWZ  podnosi,  iż  zrealizowanie 

niniejszego  zamówienia  w  terminie  1  dnia  nie  jest  możliwe,  choćby  ze  względu  

na  konieczność  dochowania  obowiązku  24-godzinnego  wyprzedzenia  w  zakresie 

powiadomienia  o  przygotowaniu  przedmiotu  umowy 

do  odbioru  jakościowego  oraz  2-

dniowego  wyprzedzenia  w  zakresie  powiadomienia  o  przygotowaniu  przedmiotu  umowy  do 

odbiorów  ilościowych.  Wywodzi,  że  wykonawca  MDP  składając  w  ofercie  oświadczenie,  

że  zrealizuje  zamówienie  w  terminie  1  dnia  kalendarzowego  popadł  w  sprzeczność  

z  cytowanymi 

powyżej  postanowieniami  SIWZ,  zatem  oferta  MDP  jako  nieodpowiadająca 

treści SIWZ winna zostać odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. 

Niezależnie  od  powyższego  podnosi,  że  termin  realizacji  zadeklarowany  przez  MDP  

w  Formularzu  Ofert

owym  z  oczywistych  względów  jest  niemożliwy  do  dotrzymania  a  jego 

zaoferowanie  miało  na  celu  wyłącznie  uzyskanie  najwyższej  liczby  punktów  w  ramach 

kryterium pozacenowego a tym samym uniemożliwienie dostępu do zamówienia pozostałym 

wykonawcom,  co  stanowi  c

zyn  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  przepisów  

o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. 

Twierdzi,  że  termin  dostawy  zaoferowany  przez  wykonawcę  MDP  w  żaden  sposób  nie 

pozwala  na  wykonanie  wszystkich  czynności  wchodzących  w  zakres  dostawy,  w  tym 

czynności określonych w projekcie umowy wraz z załącznikami stanowiącym Załącznik nr 3 

do SIWZ. Według niego o jego nierealności świadczy również to, że żaden inny wykonawca 

nie  zaoferował  terminu  choćby  zbliżonego  do  terminu  zadeklarowanego  przez  wykonawcę 

MDP.  Od

wołujący  zaoferował  bowiem  termin  dostawy  wynoszący  5  dni,  a  wykonawca  CT 

ALFA termin dostawy aż 30-krotnie dłuższy od terminu oferowanego przez MDP. Odwołujący 

wskazuje,  że  w  jego  ocenie  termin  dostawy  na  poziomie  5  dni  kalendarzowych  to  termin 

minimalny 

biorąc  pod  uwagę  zakres  obowiązków  wykonawcy,  a  jego  dotrzymanie  będzie 

wymagało  pełnej  mobilizacji  i  maksymalnego  zaangażowania  po  stronie  wykonawcy. 

Natomiast  termin  jednodniowy  jest  terminem  oderwanym  od  rzeczywistości,  niemożliwym  

do dotrzymania i zao

ferowanym wyłącznie po to, aby otrzymać maksymalną liczbę punktów 

w  ramach  kryterium 

„termin  dostawy”  i  w  rezultacie  uzyskać  zamówienie.  Ponadto 

argumentuje,  że  powyższe  dobrze  widać  jeżeli  przeanalizuje  się  punktację  ofert  zawartą  

w  informacji  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  z  dnia  13  listopada  2017  r.  -  mianowicie 

wykonawca  MDP  w  kryterium 

„termin  dostawy"  otrzymał  maksymalną  ocenę  10  pkt, 

natomiast drugi najwyżej oceniony w tym kryterium wykonawca (CT ALFA) otrzymał zaledwie 

0,33 pkt. 

Stoi  na  stanow

isku,  że wykonawca  MDP  świadomie  nie uwzględnił  w  swojej  ofercie 

wszystkich okoliczności wynikających z SIWZ, w tym świadomie nie wziął pod uwagę czasu 

związanego  z  czynnościami  składającymi  się  na  dostawę  sprzętu,  co  spowodowało 


KIO 2415/17

zaoferowanie  terminu  niere

alnego,  oczywiście  niemożliwego  do  dotrzymania  i  służącego 

wyłącznie uzyskaniu nieuprawnionej przewagi nad innymi wykonawcami w punktacji ofert.  

W  związku  z  zarzutem  popełnienia  przez  wykonawcę  MDP  czynu  nieuczciwej 

konkurencji  przytacza  treść  art.  3  oraz  art.  15  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  roku  

o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  (t.j.  Dz.  U.  2003  r.  Nr  153,  poz.  1503  ze  zm.,  dalej 

„ustawa znk”) oraz powołuję się na wyrok Izby z dnia 5 września 2013 sygn. akt KIO 2067/13 

twierdząc,  że  w  jego  ocenie  działanie  wykonawcy  MDP  polegające  na  zaoferowaniu  

1  dniowego  terminu  dostawy  nosi  znamiona  czynu  nieuczciwej  konkurencji.  Działanie  tego 

wykonawcy było nakierowane wyłącznie na zawyżenie punktacji w ramach przedmiotowego 

kryterium oceny ofert. W jego ocen

ie wykonawca MDP już w momencie składania oferty miał 

lub  mógł  mieć  świadomość,  że  zaoferowany  przez  niego  termin  dostawy  jest  niemożliwy  

do  zacho

wania,  a  jego  zaoferowanie  miało  na  celu  jedynie  utrudnić  konkurentom  dostęp  

do  zamówienia.  W  związku  z  tym  według  niego  takie  działanie  nie  mieści  się  w  pojęciu 

konkurencyjności i wychodzi poza granice normalnej gry rynkowej, gdyż uniemożliwia innym 

wykonawcom dostęp do zamówienia. Wskazuje też, że wymóg taki został sformułowany już 

w treści SIWZ (poz. 4 OPZ) i został potwierdzony w treści pytania zamawiającego z dnia 31 

października 2017 r., tymczasem wykonawca CT ALFA skrzętnie go pomija. 

W  odniesieniu  do  zarzutu 

nierównego  traktowania  wykonawców  i  zaniechania 

odrzucenia  oferty  CT  ALFA  pomimo  tego

,  że  treść  tej  oferty  nie  odpowiada  treści  SIWZ  to  

w zakresie zarzutu dotyczącego pozycji 2 OPZ tj. procesora oraz pozycji 4 OPZ tj. pamięci 

RAM  podnosi  tożsamą  argumentację  jak  w  przypadku  zarzutu  nr  1  tj.  dotyczącego  oferty 

wykonawcy MDP.  

Podobnie  także  jak  w  przypadku  oferty  wykonawcy  MDP  zwraca  uwagę  

na  korespondencję  prowadzoną  przez  zamawiającego  z  wykonawcami  w  toku  badania 

złożonych  ofert,  w  przypadku  wykonawcy  CT  ALFA  (pismo  z  dnia  30  października  2017  r. 

znak  CBA/F-WZP/2353

/2017  skierowane  przez  zamawiającego  do  tego  wykonawcy  

oraz jego 

odpowiedzi z dnia 31 października 2017 roku) gdzie podkreśla, że udzielone przez 

wykonawcę  CT  ALFA  wyjaśnienie  nie  może  dowodzić  spełnienia  wymagań  określonych  

w  OPZ.  Przyznaje,  że  poza  sporem  jest,  że  procesor  Intel  Xeon  E5-2640  v4  może 

współpracować z oferowaną pamięcią RAM, jednak nie będzie on pracował w częstotliwości 

wymaganej 

przez  zamawiającego  w  poz.  4  OPZ  -  DDR4  2400  MHz.  Ponadto  ponownie 

przypomina,  że  przedmiotem  niniejszego  zamówienia  nie  jest  zakup  pojedynczych 

podzespołów  komputera,  lecz  zakup  wysokowydajnej  stacji  obliczeniowo-  graficznej  

do  obróbki/przetwarzania  dużej  ilości  danych  masowych,  która  łącznie  musi  spełniać 

wszystkie  określone  w  OPZ  parametry  i  wymagania.  Tymczasem  wykonawca  CT  ALFA 

zaoferował  stację  Lenovo  Thînkstation  P710  z  procesorem,  który  spowoduje  obniżenie 


KIO 2415/17

wydajności  tej  stacji,  a  oferowana  stacja  będzie  w  efekcie  pracować  poniżej  minimalnego 

parametru żądanego w poz. 4 OPZ - poniżej 2400 MHz.  

Podnosi również, że mając na uwadze konieczność spełnienia wszystkich wymagań 

OPZ, w swojej ofercie przetargowej zaoferował wysokowydajną stację w konfiguracji z innym 

procesorem - Intel Xeon E5-

2650 v4. Procesor ten, pomimo wyższej ceny od ceny procesora 

oferowanego  przez  pozostałych  dwóch  wykonawców,  został  uwzględniony  w  konfiguracji 

oferowanej  przez  o

dwołującego  stacji  właśnie  z  tego  względu,  że  obsługuje  pamięć  RAM 

DDR4  w  zakresie  częstotliwości  1600/1866/2133/2400,  zatem  pozwala  na  spełnienie 

wymagań zamawiającego opisanych w OPZ. 

Niezależnie  od  powyższego  formułuje  kolejny  zarzut  niezgodności  oferty  CT  ALFA  

z  treścią  SIWZ.  Mianowicie,  zgodnie  z  postanowieniami  Rozdziału  VII  pkt  2.2  SIWZ 

wykonawca  zobowiązany  był  do  złożenia  wraz  z  ofertą  wypełnionego  opisu  przedmiotu 

zamówienia,  oferowanego  przez  wykonawcę  sprzętu  z  podaniem  konkretnych  wartości 

parametrów, zgodnie z załącznikiem nr 1 do SIWZ. 

Wskazuje

,  że  wykonawca  CT  ALFA  w  złożonej  ofercie  zamieścił  wypełniony 

Załącznik  nr  1  do  SIWZ,  jednak  w  pozycji  4,  w  ostatniej  kolumnie  nie  wskazał,  że  oferuje 

zamawiającemu  stację  Lenovo  Thinkstation  P710  wyposażoną  w  dwa  procesory,  zaś  

w  pozycji  14,  w  ostatniej  kolumnie,  nie  potwierdził,  że  oferuje  zamawiającemu  dwie  sztuki 

monitorów. W związku z tym wywodzi, że wykonawca CT ALFA nie wywiązał się z wymagań 

określonych  w  SIWZ  i  nie  zamieścił  opisu  oferowanych  parametrów  dla  poz.  4  i  14  OPZ,  

w  szczególności  w  zakresie  ilości  oferowanych  procesorów  i  monitorów.  Jednocześnie 

w

skazać  należy,  że  żądane  przez  zamawiającego  opisy  oferowanych  parametrów  zostały 

zamieszczone zarówno przez odwołującego, jak i wykonawcę MDP. 

Dodaje,  że  także  ta  kwestia  była  przedmiotem  wyjaśnień  pomiędzy  zamawiającym,  

a wykonawcą CT ALFA. W odpowiedzi na wezwanie zamawiającego z dnia 30 października 

2017  r.  znak  CBA/F-WZP/2353/2017,  wykonawca  CT  ALFA  pismem  datowanym  na  31 

października 2017 r. wyjaśnił, że złożona oferta obejmuje stację roboczą wyposażoną w dwa 

procesory oraz dwa monitory. W związku z tym podnosi, że udzielone przez wykonawcę CT 

ALFA  wyjaśnienia  stanowią  niedopuszczalną  modyfikację  treści  złożonej  oferty,  

a jednocześnie niedozwolone prowadzenie negocjacji dotyczącej złożonej oferty, co stanowi 

rażące  naruszenie  przepisu  art,  87  ust.  1  ustawy  Pzp.  Zatem  formułuje  dodatkowo  zarzut 

naruszenia  przez  zamawiającego  przepisu  art.  89  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp  w  związku  

z  naruszeniem  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp,  z  żądaniem  odrzucenia  oferty  CT  ALFA  

na wskazanej podstawie prawnej. 

Podkreśla przy tym, że opisaną wyżej niezgodność oferty 

CT ALFA z 

wymaganiami SIWZ dostrzegł sam zamawiający, bowiem w wezwaniu z dnia 30 

października 2017 r. znak CBA/F-WZP/2353/2017 stwierdził wprost, że wykonawca w swojej 

ofercie 

nie  wskazał  ww.  parametrów  (parametrów  dot.  procesora  i  monitora  -  przyp. 


KIO 2415/17

o

dwołującego).  Zatem  już  z  treści  złożonej  przez  CT  ALFA  oferty  wynika  jej  niezgodność  

z  wymaganiami  SIWZ,  a  zastosowana  przez  z

amawiającego  procedura  z  art.  87  ust.  1 

ustawy Pzp niezgodność tę tylko podkreśliła, dodatkowo wywołując konsekwencję w postaci 

niedopuszczalnej zmiany treści złożonej oferty. 

W  zakresie  zarzutu  dokonania  wyboru  oferty  MDP  jako  najkorzystniejszej  

oraz  zaniechanie  wyboru  oferty  odwołującego  jako  najkorzystniejszej  stwierdza,  

że  przedmiotowy  zarzut  jest  konsekwencją  uprzednio  podniesionych  i  opisanych  zarzutów 

odwołania  oraz  czynności  dokonanych  przez  zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia.  W  przypadku  potwierdzenia  się  zarzutów  zaniechania  odrzucenia  ofert  MDP 

oraz CT ALFA, czynność wyboru oferty MDP będzie uznana za naruszającą przepisy ustawy 

Pzp.  W  konsekwencji  z

amawiający  zobowiązany  będzie  do  ponownego  badania  złożonych 

ofert  oraz  dokonania  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  spośród  ofert 

niepodlegających odrzuceniu. 

Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia 

public

znego,  przekazanej  Izbie  przez  zamawiającego  w  kopii  potwierdzonej  za  zgodność  

z  oryginałem  przy  piśmie  z  dnia  22  listopada  2017  roku  (znak:  CBA/F-WZP/2616/2017),  

w  tym: 

Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  (dalej  nadal  „SIWZ”)  wraz  

z załącznikami, pytań do treści SIWZ wraz z udzielonymi odpowiedziami, oferty wykonawcy 

MDP (formularza o

fertowego wraz z załącznikami w tym dokument JEDZ), oferty wykonawcy 

CT  ALFA  (f

ormularza  ofertowego  wraz  z  załącznikami  w  tym  JEDZ),  wezwań  kierowanych 

przez  zamawia

jącego  do  wykonawców  MDP  i  CT  ALFA  z  dnia  30  października  2017  roku 

(znak:  CBA/F-WZP/2352/2017  oraz  CBA/F-WZP/2353/2017),  odpowiedzi  na  te  wezwania  

(z  dnia  31  października  2017  roku,  które  wpłynęły  do  zamawiającego  w  dniu  2  listopada 

2017  roku 

–  w  przypadku  wykonawcy  MDP  oraz  31  października  w  przypadku  oferty  CT 

ALFA

),  wezwania  zamawiającego  skierowanego  do  wykonawcy  MDP  na  podstawie  art.  26 

ust.  1  ustawy  Pzp  z  dnia  7  listopada  2017,  informacji  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  

z  dnia  13  listopada  2017  roku  (pismo  znak:  CBA/F-WZP/2495/2017), 

złożonych  przez 

odwołującego na rozprawie: oświadczenia z dnia 27 listopada 2017 roku podpisanego przez 

konsultanta  technicznego  złożonego  w  imieniu  HP  Inc  Polska  Sp.  z  o.o.  wraz  

z  pełnomocnictwem  z  którego  wynika  uprawnienie  do  podpisywania  oświadczeń 

produktowych  przez  konsultanta,  korespondencji  elektronicznej 

w  języku  angielskim  z  dnia 

27  listopada  2017  roku pomiędzy  pracownikiem  firmy  HP  Inc  Polska  a  pracownikiem  firmy 

Intel 

wraz z tłumaczeniem na język polski, korespondencji elektronicznej z dnia 27 listopada 

2017  roku  pomiędzy  Prezesem  Zarządu  odwołującego  a  przedstawicielem  firmy  COCON 

Systemy  Komputerowe 

wraz  z  wydrukiem  ze  strony  internetowej  Dell,  z  którego  wynika,  


KIO 2415/17

że  firma  COCON  Systemy  Komputerowe  jest  partnerem  firmy  Dell,  wydruku  w  języku 

angielskim 

z  instrukcji  użytkowania  stacji  oferowanej  przez  wykonawcę  MDP  wraz  

z  tłumaczeniem  na  język  polski,  zestawienia  w  formie  tabelarycznej  porównania  produktów 

firmy Intel, tj. procesora zaoferowanego przez od

wołującego z procesorem tejże samej firmy 

zaoferowanego 

przez  wykonawcę  MDP,  złożonych  przez  zamawiającego  na  rozprawie: 

wydruków  korespondencji  elektronicznej  przeprowadzonej  w  dniach  11-13  lipca  2017  roku  

z  trzema  producentami  sprzętu  komputerowego  stanowiącej  zapytania  o  informację  na 

potrzeby  przedmiotowego  zamówienia,  złożonych  na  rozprawie  przez  wykonawcę  MDP,  tj. 

przystępującego:  oświadczenia  z  dnia  27  listopada  2017  roku  firmy  Dell  Sp.  z  o.o. 

podpisanego 

przez  osoby  wskazane  w  oświadczeniu  jako  prokurenci,  wydruku  ze  strony 

internetowej  producenta  procesorów  Intel  z  dnia  28  listopada  2017  roku,  protokołu  odbioru 

usługi/dostawy  sprzętu  dostarczonego  przez  wykonawcę  MDP  dla  Komendy  Wojewódzkiej 

Policji  w  Łodzi,  protokołu  odbioru  końcowego  nr  1/2017  z  dnia  30  października  2017  roku 

potwierdzającego  dostarczenie  sprzętu  komputerowego  przez  wykonawcę  MDP  dla  Izby 

Administracji  Skarbowej  w  Łodzi  w  ilości  sztuk  383,  a  także  stanowisk  stron, 

zaprezentowanych w toku rozprawy skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania w trybie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp i nie stwierdziwszy 

ich, skierował odwołanie do rozpoznania na rozprawę.  

Skład  orzekający  Izby  ustalił  także,  że  wykonawca  wnoszący  odwołanie  posiada 

interes  w  uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia,  kwalifikowany  możliwością  poniesienia 

szkody w 

wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 

179  ust.  1  ustawy  Pzp.  Zgodnie  z  zamieszczonym  w  zawiadomieniu  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej streszczeniem oceny i porównania ofert, oferta odwołującego uplasowała 

się  w  rankingu  na  trzeciej  pozycji,  za  ofertami  MDP  oraz  CT  ALFA.  Bezpodstawne 

zaniechanie  odrzucenie  ofert  wykonawcy  MDP  oraz  wykonawcy  CT  ALFA  oznacza,  

że  stwierdzenie  w  tym  zakresie  naruszeń  przepisów  ustawy  Pzp  dawałoby  odwołującemu 

s

zansę  na  uzyskanie  zamówienia,  podpisanie  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego 

oraz wykonywanie 

zamówienia. 

Wypełnione  zostały  zatem  materialnoprawne  przesłanki  do  rozpoznania  odwołania, 

wynikające z treści art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. 

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz zakres zarzutów 

podniesionych  w  odwołaniu  Izba  stwierdziła,  że  rozpoznawane  odwołanie  nie  zasługuje  na 

uwzględnienie. 


KIO 2415/17

W zakresie zarzutu naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy Pzp w związku z naruszeniem art. 

89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez  nierówne  traktowanie  wykonawców  i  zaniechanie 

odrzucenia  oferty  MDP  pomimo,  że  treść  tej  oferty  nie  odpowiada  treści  Izba  ustaliła  

zważyła co następuje. 

Zgodnie  z  postanowieniami 

Rozdziału  VII  pkt  2.2  SIWZ  zamawiający  wymagał,  

aby  wykonawca 

wraz  z  ofertą  złożył  wypełniony  opis  przedmiotu  zamówienia  (w  dalszym 

ciągu  „OPZ”),  oferowanego  sprzętu  z  podaniem konkretnych  wartości  parametrów,  zgodnie  

z załącznikiem nr 1 do SIWZ. 

treści  Załącznika  nr  1  do  SIWZ  zamawiający  żądał,  aby  zaoferowana 

wysokowydajna  stacja  obliczeniowo-

graficzna  do  obróbki/przetwarzania  dużej  ilości  danych 

masowych w 

ilości 60 szt. spełniała następujące wymagania w poz. 2 dotyczącej procesora  

i pozycji 4 dotyczącej pamięci RAM: 

Przystępujący,  którego  oferta  została  wybrana  przez  zamawiającego  jako 

najkorzystniejsza zaoferował zamawiającemu  wysokowydajną stację obliczeniowo-graficzną 

do  obróbki/przetwarzania  dużej  ilości  danych  masowych  marki  Dell  model  Précision  Tower 

7810.  Jednocześnie,  w  wypełnionym  OPZ  (Załącznik  nr  1  do  SiWZ  -  poz.  2)  oświadczył,  

że  stacja  Dell  Précision  Tower  7810  oferowana  jest  z  procesorem  Intel  Xeon  E5-2640  v4, 

natomiast w 

pozycji 4 Załącznika nr 1 do SIWZ wskazał zaś, że oferuje pamięć RAM 64GB 

DDR4-2400 RDIMM ECC. 

Zgodnie z ustaleniami Izby istota sporu w związku z tym zarzutem sprowadza się do 

interpretacji  postanowień  OPZ  w  zakresie  parametrów  technicznych  zaproponowanego 

procesora  z  oferowaną pamięcią  RAM.  Odwołujący  wywodzi,  że  zaoferowany  procesor  nie 

jest  w  stanie  obsłużyć  wymaganej  w  poz.  4  OPZ  pamięci  RAM  64GB  DDR4-2400  RDIMM 

ECC,  na  poziomie  wymaganym  przez  z

amawiającego,  tj.  w  zakresie  częstotliwości  2400 

MHz

.  Natomiast  zamawiający  twierdzi,  że  od  samego  początku  prac  nad  przygotowaniem 

specyfikacji  technicznej  dotyczącej  wymaganego  sprzętu  okoliczność  braku  pełnego 

wykorzystania pamięci RAM z procesorem w częstotliwości 2400 MHz była jego świadomym 

2.  Procesory 

• 

Architektura desktopowa 

• 

Liczba procesorów: 2 

• 

Liczba rdzeni: 2 xl0 

• 

Wspieranie wirtualizacji 

Min 15300 w punktacji PassMark 
(

https://www.cpubenchmark.net/hig

h_

 end_cpus.html dla 

pojedynczego procesora) 

Producent 

Model 

Typ 

4.  Pamięć RAM  • 64GB DDR4-2400 RDIMM ECC   


KIO 2415/17

działaniem, tak aby nie ograniczać konkurencji. Na potwierdzenie tego faktu zamawiający na 

rozprawie 

wskazał, że procedura przetargowa została poprzedzona zapytaniem o informacje 

skierowane do trzech producentów sprzętu (HP, Lenovo i Dell), w którym został przekazany 

zarys  późniejszego  OPZ.  Parametry  dotyczące  procesora  oraz  pamięci  RAM  były  tożsame  

z tymi, które ostatecznie pojawiły się w OPZ. Z tymże w projekcie przekazanym producentom 

na potrzeby 

tego zapytania o informacje w poz. 2 dotyczącej procesorów jako przykład został 

wskazany  procesor  Intel®  Xeon®  Processor  E5-2640  v4  (10C,  2.4GHZ,  3.4GHz  Turbo, 

2133MHz,  25  MB,  90W).  Ponadto  zamawiający  oświadczył  dodatkowo  na  rozprawie,  że  

odpowiedzi  na  zapytania  żaden  z  producentów  nie  kwestionował  tych  parametrów,  

w  zakresie  procesorów  i  pamięci  RAM  oraz  wskazał  taką  konfigurację  jaka  została 

ostatecznie  zaoferowana  przez  przystępującego  i  drugiego  oferenta  CT  Alfa.  Natomiast  

zamawiający  w  ostatecznej  treści  OPZ  nie  podał  tego  przykładowego  modelu  procesora 

ponieważ  byłoby  to  niezgodne  z  przepisami  ustawy  Pzp.  Zgodnie  z  twierdzeniem 

zamawiającego  wysłanie  tych  zapytań  oprócz  ustalenia  wartości  szacunkowej  oraz  kwoty 

ja

ką  zamawiający  zamierzał  przeznaczyć  na  sfinansowanie  przedmiotowego  zamówienia, 

miało  na  celu  przygotowanie  docelowo  takiej  dokumentacji,  która  nie  będzie  ograniczała 

zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  stron.  Na  potwierdzenie  swojego 

stanow

iska przekazał wydruki korespondencji elektronicznej z ww. producentami. 

Te  założenia  zamawiającego  w  ocenie  Izby  znalazły  także  potwierdzenie  w  jego 

późniejszych  czynnościach  podjętych  już  na  etapie  trwania  procedury  przetargowej,  

a  szczególnie  przy  wezwaniu  przystępującego  o  wyjaśnienie  treści  złożonej  oferty.  

W  niniejszym  wezwaniu  zamawiający  wskazał  „Zgodnie  z  załącznikiem  nr  1  do  SIWZ 

Zamawiający  wymagał  zaoferowania  pamięci  RAM  o  minimalnych  parametrach  64GB 

DDR4-

24G0 RDIMM ECC. Państwo w swojej ofercie zaoferowali pamięć RAM o powyższych 

parametrach.  Ponadto  został  zaoferowany  przez  Państwa  procesor  Intel  Xeon  E5-2640v4, 

który  zgodnie  z  informacjami  ogólnodostępnymi  obsługuje  następujące  rodzaje  pamięci 

DDR4  1600/1866/2133.  W  związku  z  powyższym  proszę  o  udzielnie  informacji  czy 

zaoferowany  procesor  będzie  obsługiwać  pamięć  o  wymaganej  częstotliwości  2400MHz?”  

W odpowiedzi na tak postawione pytanie p

rzystępujący odpowiedział, iż oferowany „procesor 

E5-2640

v4  współpracuje  z  wymaganą  i  oferowaną  pamięcią  DDR4  2400Mhz,  zgodnie  

z  wewnętrzną  magistralą  procesora,  tj.  w  częstotliwości  2133MHz”.  Zamawiający  uznał 

przedmiotowe  wyjaśnienia,  co  przełożyło  się  na  to,  iż  oferta  przystępującego  nie  została 

odrzucona.  Tożsama  kwestia,  także  dotycząca  funkcjonalności  procesora  w  zakresie 

pamięci  RAM,  dotyczy  też  oferty  wykonawcy  CT  ALFA,  wobec  czego  zasadnym  jest 

wniosek, że nie tylko przystępujący w ten sposób interpretował wymagania zamawiającego 

w tym zakresie.  


KIO 2415/17

Przy tym Izba uznała argumentację zamawiającego, aby treść zadanych pytań, które 

zostały  wysłane  do  przystępującego  oraz  wykonawcy  CT  ALFA  interpretować  literalnie.  

W związku z tym należy przychylić się do stanowiska zamawiającego, że w tychże pytaniach 

położono nacisk wyłącznie na to aby, uzyskać potwierdzenie czy procesor będzie obsługiwać 

wymaganą pamięci, a nie w pełni z nią współpracować (w pełni ją wykorzystywać).  

Dodatkowo  w  ocenie  Izby 

stanowisko  odwołującego  świadczące  o  tym,  że 

zaoferowanie urządzenia wyposażonego w procesor Intel Xeon E5-2640 v4 powoduje skutek 

w postaci obniżenia wydajności stacji obliczeniowo-graficznej do obróbki/przetwarzania dużej 

ilości danych masowych należy uznać za chybiony. W tym zakresie Izba przyjęła wyjaśnienie 

przystępującego  podane  na  rozprawie,  który  wskazał,  że  zamawiający  określił  tylko  dwa 

parametry  wydajności  odnoszące  się  do  karty  graficznej  oraz  procesora  oraz  żądał 

wykazania  określonej  wymaganej  wydajności  wynikami  testów.  Przystępujący  takie  wyniki 

złożył i spełniają one wymagania zamawiającego. Oczywistym jest to, że wydajność sprzętu 

zaproponowana  przez  odwołującego  jest  większa  od  tej  wskazanej  przez  przystępującego 

czy 

wykonawcę  CT  ALFA,  ale  nie  zmienia  to  faktu,  że  sprzęt  zaproponowany  przez  tych 

wykonawców spełnia minimalne założenia co wydajności określone przez zamawiającego.  

Tym  samym  Izba  przychyla  się  do  stanowiska  odwołującego,  że  przedmiotem 

niniejszego  zamówienia  nie  jest  zakup  pojedynczych  podzespołów  komputera,  lecz  zakup 

wysokowydajnej  stacji  obliczeniowo-

graficznej do obróbki/przetwarzania dużej ilości danych 

masowych, która łącznie musi spełniać wszystkie określone w OPZ parametry i wymagania, 

jakkolwiek  brak  jednoznacznych  wymagań  ustalonych  przez  zamawiającego  co  do 

wzajemnej  zależności  poszczególnych elementów  powinien  odnosić  się do tych najbardziej 

mierzalnych  wskaźników  dotyczących  wydajności  podanych  w  dokumentacji,  które  w  tym 

przypadku dotyczyły procesora i karty graficznej co miało być potwierdzone wynikami testów 

w  tym  wypadku  w  punktacji  PassMark. 

Jednakowoż  intencją  zamawiającego,  która  także 

została  wyartykułowana  na  rozprawie  jest  możliwość  ingerowania  w  sprzęt,  co  przewidział 

poprzez  zapewnienie  sobie  możliwości  rozwoju  dostarczonego  sprzętu  poprzez  zapisy 

wynikające z projektu umowy.  

Z przebiegu przedmiotowego postępowania można wysnuć wniosek, że zamawiający 

w  zakresie  dotyczącym  niniejszego  zarzutu  określił  swoje  intencje  w  sposób 

niewystarczający.  Próżno  szukać  w  dokumentacji  przetargowej  jednoznacznego  założenia 

wyartykułowanego  przez  zamawiającego  na  rozprawie,  iż  zakładał  on  brak  pełnego 

wykorzystania pamięci  RAM  z  procesorem  w  częstotliwości  2400  MHz.  Skutkowało to tym, 

że oferty wykonawców składających oferty różniły się w przyjętych założeniach dotyczących 

parametrów procesora i pamięcią RAM. W takiej sytuacji na tym etapie postępowania jedyną 

możliwością  interpretacji  postanowień  SIWZ  jest  próba  ich  wykładni  w  zgodzie  z  zasadami 

uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców.  W  orzecznictwie  i  doktrynie 


KIO 2415/17

wypracowany  został  pogląd,  iż  nieścisłości  w  treści  SIWZ  należy  wykładać  na  korzyść 

wykonawcy, z czym należy się zgodzić, gdyż wykonawcy nie powinni być zaskakiwani nową 

interpretacją postanowień SIWZ dopiero na etapie oceny ofert. 

Przedstawione zarówno przez odwołującego jak i przystępującego dowody dotyczące 

zależności  parametrów  współpracy  procesora  z  pamięcią  RAM  Izba  potraktowała  jako 

niewiele  wnoszące  do  sprawy,  a  wynikające  jedynie  z  przyjętych  założeń  w  zakresie 

rozumienia  zależności  tych  parametrów,  co  wynika  z  niedookreślenia  założeń 

zamawiającego w tym zakresie. 

Reasumując Izba stwierdziła, że zamawiający wykazał w sposób jasny i niebudzący 

wątpliwości,  iż  od  samego  początku  prac  nad  ustaleniem  wymagań  technicznych  co  do 

zamawianego  sprzętu  świadomie  zakładał  brak  pełnego  wykorzystania  pamięci  RAM  

z p

rocesorem w częstotliwości 2400 MHz i tego założenia konsekwentnie trzymał się przez 

cały  czas  trwania  procedury  przetargowej,  co  znajduje  swoje  potwierdzenie  

podejmowanych  przez  niego  czynnościach  i  determinowane  było  przede  wszystkim  jak 

najszerszym  o

twarciem  się  na  rynek  i  uczynieniu  zadość  zasadom  uczciwej  konkurencji  

i  równego  traktowania  stron,  które  leżą  u  podstaw  systemu  zamówień  publicznych  w  Unii 

Europejskiej. W związku z powyższym Izba uznała, że przedmiotowy zarzut należy oddalić.  

W zakres

ie zarzutu naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy Pzp w związku z naruszeniem art. 

89  ust.  1  pkt  2  i  3  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  MDP 

pomimo  tego,  że  zaoferowany  przez  niego  1  dniowy  termin  realizacji  zamówienia  jest 

niezgodny  z  po

stanowieniami  SIWZ  oraz  miał  na  celu  jedynie  uzyskanie  najwyższej  liczby 

punktów  w  ramach  kryterium  pozacenowego,  a  tym  samym  uniemożliwienie  dostępu  do 

zamówienia 

pozostałym 

wykonawcom, 

co 

stanowi 

czyn 

nieuczciwej  

konkurencji  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  Izba  ustaliła  

i zważyła co następuje. 

Zgodnie  z  punktem  XIV  SIWZ 

zamawiający  w  przedmiotowym  postępowaniu 

przewidział trzy kryteria oceny ofert: 

a)  Cena oferty (C) o wadze 60%; 

b)  Okres gwarancji (G) o wadze 30%; 

c)  Termin dostawy (T) o wadze 10%. 

Odwołujący  zarzut  niezgodności  z  postanowieniami  SIWZ  zaoferowanego  przez 

przystępującego  1-dniowego  terminu  realizacji  zamówienia  wywodzi  z  postanowień  §  4 

załącznika  nr  3  do  SIWZ,  tj.  projektu  umowy  oraz  załącznika  nr  2  do  projektu  umowy.  §  4 

załącznika nr 3 do SIWZ dotyczy terminów i warunków dostawy sprzętu i stanowi, że: 

Przedmiot umowy podlegać będzie odbiorowi.  Szczegółowe zasady odbioru Przedmiotu 

umowy zawiera Załącznik nr 2 do umowy. 


KIO 2415/17

2. .................................................................................................................... Wykonawca 

zobowiązuje się do dostarczenia Sprzętu w terminie do dnia .........................2017 roku, 

przy  czym 

za  termin  dostarczenia  Sprzętu  przyjmuje  się  date  podpisania  bez  zastrzeżeń 

przez  przedstawicieli  Wykonawcy  i  Zamawiającego  Protokołu  Odbioru  Przedmiotu  umowy, 

którego wzór zawiera Załącznik nr 7 do umowy. 

3.  Zamawia

jący nie dopuszcza dostaw częściowych Sprzętu. 

Wszystkie czynności związane z odbiorami musza zakończyć się w terminie wskazanym 

w ust 2. 

Wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność za ewentualne uszkodzenia Sprzętu do 

czasu  jego  odbioru  przez  Zmawiającego  na  zasadach  określonych  w  Załączniku  nr  2  do 

umowy. 

Wykonawca  zobowiązany  jest  do  dostarczenia  własnym  transportem,  na  własną 

odpowiedzialność Sprzęt do siedziby Zamawiającego w Warszawie. 

Wykonawca  zobowiązany  jest  do  wniesienia  dostarczonego  Sprzętu  do  wskazanego 

przez Zamawiającego pomieszczenia lub miejsca. 

Wykonawca  wraz  ze  Sprzętem  dostarczy  szczegółową  specyfikację  techniczną  do 

każdego modelu dostarczonego sprzętu. 

Natomiast

, w treści załącznika nr 2 do projektu umowy określono m.in. następujące 

zasady odbioru podstawowego przedmiotu umowy: 

I. 

Odbiór jakościowy 

2.  O  przygotowaniu  Przedmiotu  umowy  do  odbioru  jakościowego  Wykonawca  powiadomi 

Zamawiającego faksem na numer z co najmniej 24 godzinnym wyprzedzeniem, podając: 

-  numer umowy, 

-  pionowaną datę dostarczenia produktu do odbioru jakościowego, 

-  numery seryjne Sprzętu dostarczonego w ramach Umowy. 

li. Odbiór ilościowy: 

2.  O  przygotowaniu  Przedmiotu  umowy  do  odbiorów  ilościowych,  Wykonawca  powiadomi 

CBA 

przesyłając pisemną informację faksem na numer ........... , z co najmniej 2 – dniowym (dni 

robocze) wyprzedzeniem, 

podając: 

-  Numer Umowy, 

-  planowaną datę dostarczenia Sprzętu do odbioru ilościowego, 

-  wykaz numerów seryjnych dostarczanego w ramach Przedmiotu umowy Sprzętu. 

III. Odbiór Przedmiotu umowy 

1.  Na podstawie podpisaneg

o bez zastrzeżeń Protokołu odbioru ilościowego oraz Protokołu 

odbioru  jakościowego  zostanie  podpisany  przez  upoważnionego  Przedstawiciela 

Zamawiającego  oraz  Przedstawiciela  Wykonawcy  Protokół  odbioru  Przedmiotu  umowy

którego wzór stanowi Załącznik nr 7 do umowy. 


KIO 2415/17

Wszystkie  czynności  związane  z  odbiorami  muszą  zakończyć  się  w  terminie  wykonania 

umowa w§4 ust2 umowy. 

W  ocenie  Izby  odwołujący  nie  wykazał,  iż  1-dniowy  termin  realizacji  zamówienia  jest 

niezgodny  z  treścią  SIWZ.  W  tym  zakresie  Izba  przychyliła  się  do  stanowiska 

przystępującego  i  uznała,  że  decydujące  znaczenie  w  kontekście  tego  zarzutu  mają 

postanowienia § 12 ust. 9 projektu umowy. Przepis ten stanowi, że w przypadku zaistnienia 

jakichkolwiek  rozbieżności  pomiędzy  postanowieniami  zawartymi  w  załącznikach  

a warunkami ustalonymi w umowie, wiążące są postanowienia umowy. Z tego postanowienia 

w  ocenie  Izby  należy  wyciągnąć  wniosek,  iż  terminy  wynikające  z  załączników  mają 

charakter  drugorzędny,  co  do  tych  wskazanych  w  umowie.  Odwołujący  w  zasadzie  nie 

odniósł się merytorycznie do tego argumentu, ograniczając się do stwierdzenia, że nie widzi 

możliwości zastosowania § 12 ust. 9 projektu umowy w przedmiotowym postępowaniu.  

Warto także dodać, że kwestia możliwości  zaoferowania 1-dniowego terminu dostawy tylko 

po  to, 

aby  uzyskać  maksymalną  liczbę  punktów  w  tym  kryterium  była  podnoszona  przez 

jednego  z  wykonawców  na  etapie  po  ogłoszeniu  zamówienia  i  została  oznaczona  przez 

zamawiającego jako pytanie nr 7. Zamawiający w dniu 4 października 2017 roku opublikował 

odpowiedź  na  to  pytanie,  w  której  ograniczył  się  do  krótkiej  deklaracji,  że  podtrzymuje 

postanowienia  SIWZ  w  tym  zakresie. 

W  związku  z  tym  Izba  stanęła  na  stanowisku,  że  co 

najmniej  od  tamtej  chwili  znane  było  stanowisko  zamawiającego  w  tej  kwestii  

w przypadku pojawienia się obaw co do realności wykonania dostawy  w terminie jednego 

dnia  czy  też  ryzyka  spełnienia  przez  to  znamion  czynu  nieuczciwej  konkurencji,  jako 

czynność zamawiającego mogła podlegać odwołaniu w trybie przewidzianym w ustawie Pzp.  

Ponadto  zdaniem  Izby  odwołujący  nie  udowodnił,  że  oświadczenie  przystępującego  

o  dokonaniu  dostawy  w  terminie  1  dnia  nosi  znamiona  czynu  nieuczciwej  konkurencji  

w  rozumieniu  art.  15  ust.  1  ustawy  znk.  W  ocenie  Izby  zaoferowanie  terminu  realizacji 

za

mówienia  nawet  znacząco  krótszego  od  tych  wskazanych  przez  konkurentów  nie 

przesądza jeszcze o zaistnieniu czynu  nieuczciwej  konkurencji.  Zaoferowanie tak krótkiego 

terminu  realizacji  zamówienia  nie  świadczy  wprost  o  celu,  jakim  jest  eliminowanie  innych 

wykonaw

ców  z  rynku.  Izba  przyjęła  też  wyjaśnienia  przystępującego  podniesione  na 

rozprawie,  iż  akurat  w  tym  przypadku  jest  w  stanie  sprawnie  przeprowadzić  odbiór 

jakościowy urządzenia, ponieważ dostawa dotyczy jednego urządzenia, a w tym czasie jest 

w  stanie  doko

nać  wniesienia  wszystkich  zamawianych  sztuk  i  dzięki  temu  sprawnie 

przeprowadzić  odbiór  ilościowy.  Przystępujący  oświadczył  ponadto,  że  dostarczony  sprzęt 

zostanie wysłany do zamawiającego z jednej potencjalnej lokalizacji, bezpośrednio z fabryki, 

która  ma  siedzibę  w  Łodzi  lub  z  magazynu  spedycyjnego  z  siedzibą  w  Piasecznie,  co  

w  korelacji  z  docelowym  miejscem  dostarczenia  towaru,  tj.  na  ul.  Poleczki  w  Warszawie 

uprawdopodobnia możliwość wykonania dostawy nawet w tak krótkim czasie. 


KIO 2415/17

Na  marginesie  należy  dodać,  że  przystępujący  poprzez  dowody  złożone  na 

rozprawie, 

tj.  protokoły  odbioru  z  których  wynika  fakt  dokonania  dostaw  sprzętu 

komputerowego  w  terminie  1  dnia  uprawdopodobnił,  że  zadeklarowany  termin  ma  swoje 

potwierdzenie we wcześniejszych dostawach prowadzonych przez niego.  

W związku z powyższym Izba uznała, że przedmiotowy zarzut należy oddalić  

W zakresie zarzutu naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy Pzp w związku z naruszeniem art. 

89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez  nierówne  traktowanie  wykonawców  i  zaniechanie 

odrzucenia  oferty  CT  ALFA  pomimo,  że  treść  tej  oferty  nie  odpowiada  treści  SIWZ  Izba 

ustaliła i zważyła co następuje. 

Zgodnie  z  postanowieniami 

Rozdziału  VII  pkt  2.2  SIWZ  zamawiający  wymagał,  aby 

wykonawca 

wraz  z  ofertą  złożył  wypełniony  OPZ  oferowanego  sprzętu  z  podaniem 

konkretnych wartości parametrów, zgodnie z załącznikiem nr 1 do SIWZ. 

treści  Załącznika  nr  1  do  SIWZ  zamawiający  żądał,  aby  zaoferowana 

wysokowydajna  stacja  obliczeniowo-

graficzna  do  obróbki/przetwarzania  dużej  ilości  danych 

masowych w 

ilości 60 szt. spełniała następujące wymagania w poz. 2 dotyczącej procesora  

i pozycji 4 dotyczącej pamięci RAM: 

Wykonawca CT ALFA w złożonej ofercie zaoferował zamawiającemu wysoko wydajną stację 

obliczeniowo-

graficzną  do  obróbki/przetwarzania  dużej  ilości  danych  masowych  marki 

Lenovo 

model  Thinkstation  P710.  Jednocześnie,  w  wypełnionym  OPZ  (Załącznik  nr  1  do 

SIWZ - 

poz. 2) oświadczył, że stacja Lenovo Thinkstation P710 oferowana jest z procesorem 

Intel  Xeon  E5-

2640  v4,  a  w  pozycji  4  Załącznika  nr  1  do  SIWZ  wykonawca  CT  ALFA 

wskazał, że oferuje pamięć RAM 64GB DDR4-2400 RDIMM ECC. 

Zgodnie  z  ustaleniami  Izby,  które  zostały  już  wskazane  powyżej  przy  zarzucie  nr  1 

is

tota  sporu  w  związku  z  tym  zarzutem  sprowadza  się  do  interpretacji  postanowień  OPZ  

w  zakresie  parametrów  technicznych  zaproponowanego  procesora  z  oferowaną  pamięcią 

RAM. Odwołujący wywodzi, że zaoferowany procesor nie jest w stanie obsłużyć wymaganej 

2.  Procesory 

• 

Architektura desktopowa 

• 

Liczba procesorów: 2 

• 

Liczba rdzeni: 2 xl0 

• 

Wspieranie wirtualizacji 

Min 15300 w punktacji PassMark 
(

https://www.cpubenchmark.net/hig

h_

 end_cpus.html dla 

pojedynczego procesora) 

Producent 

Model 

Typ 

4.  Pamięć RAM  • 64GB DDR4-2400 RDIMM ECC   


KIO 2415/17

w  po

z.  4  OPZ  pamięci  RAM  64GB  DDR4-2400  RDIMM  ECC,  na  poziomie  wymaganym 

przez  z

amawiającego,  tj.  w  zakresie  częstotliwości  2400  MHz.  Natomiast  zamawiający 

twierdzi,  że  od  samego  początku  prac  na  przygotowaniem  specyfikacji  technicznej 

dotyczącej  wymaganego  sprzętu  okoliczność  braku  pełnego  wykorzystania  pamięci  RAM  z 

proce

sorem  w  częstotliwości  2400  MHz  była  jego  świadomym  działaniem,  tak  aby  nie 

ograniczać konkurencji. Na potwierdzenie tego faktu zamawiający na rozprawie wskazał, że 

procedura przetargowa zost

ała poprzedzona zapytaniem o informacje skierowane do trzech 

producentów  sprzętu  (HP,  Lenovo  i  Dell),  w  którym  został  przekazany  zarys  późniejszego 

OPZ. 

Parametry  dotyczące  procesora  oraz  pamięci  RAM  były  tożsame  z  tymi,  które 

ostatecznie pojawiły się w OPZ. Z tymże w projekcie przekazanym producentom na potrzeby 

tego zapytania o informacje w poz. 2 dotyczącej procesorów jako przykład został wskazany 

procesor Intel® Xeon® Processor E5-2640 v4 (10C, 2.4GHZ, 3.4GHz Turbo, 2133MHz, 25 

MB,  90W).  Ponadto  zamawia

jący  oświadczył  dodatkowo  na  rozprawie,  że  w  odpowiedzi  

na 

zapytania 

żaden 

producentów 

nie 

kwestionował 

tych 

parametrów,  

w  zakresie  procesorów  i  pamięci  RAM  oraz  wskazał  taką  konfigurację  jaka  została 

ostatecznie  zaoferowana  przez  przystępującego  i  drugiego  oferenta  CT  Alfa.  Natomiast  

w ostatecznej treści OPZ nie podał tego przykładowego modelu procesora ponieważ byłoby 

to  niezgodne  z  przepisami  ustawy  Pzp. 

Zgodnie  z  twierdzeniem  zamawiającego  wysłanie 

tych zapytań oprócz ustalenia wartości szacunkowej oraz kwoty jaką zamawiający zamierzał 

przeznaczyć  na  sfinansowanie  przedmiotowego  zamówienia,  miało  na  celu  przygotowanie 

docelowo  takiej  dokumentacji,  która  nie  będzie  ograniczała  zasady  uczciwej  konkurencji  

i  równego  traktowania  stron.  Na  potwierdzenie  swojego  stanowiska  przekazał  wydruki 

korespondencji elektronicznej z ww. producentami. 

Te  założenia  zamawiającego  w  ocenie  Izby  znalazły  także  potwierdzenie  w  jego 

późniejszych  czynnościach  podjętych  już  na  etapie  trwania  procedury  przetargowej,  

a  szczeg

ólnie  przy  wezwaniu  wykonawcy  CT  ALFA  o  wyjaśnienie  treści  złożonej  oferty.  

W  niniejszym  wezwaniu  zamawiający  wskazał  „Ponadto  Zamawiający  wymagał 

zaoferowania  pamięci  RAM  o  minimalnych  parametrach  64GB  DDR4-2400  RDIMM  ECC. 

Państwo  w  swojej  ofercie  zaoferowali  pamięć  RAM  o  powyższych  parametrach.  Ponadto 

został  zaoferowany  przez  Państwa  procesor  Intel  Xeon  E5-2640v4,  który  zgodnie  

z  informacjami  ogólnodostępnymi  obsługuje  następujące  rodzaje  pamięci  DDR4 

1600/1866/2133  W  związku  z  powyższym  proszę  o  udzielnie  informacji  czy  zaoferowany 

procesor będzie obsługiwać pamięć o wymaganej częstotliwości 2400MHz?” W odpowiedzi 

na  tak  postawione  pytanie  wykonawca  CT  ALFA 

wskazał,  iż  zaoferowana  „stacja  została 

wyposażona  w  pamięci  RAM  2x  32GB  2400MHz  ECC  RDIMM  która  w  pełni  współpracuje  

z zaoferowanymi procesorami Intel Xeon E5-2640V4- 

jednocześnie wskazuję, iż zapis SIWZ 

nakazywał  współpracę  procesora  z  pamięcią  DDR4  2400MHz  bez  wskazania,  iż  ma 


KIO 2415/17

pracować  z  taką  przepustowością.”.  Zamawiający  uznał  przedmiotowe  wyjaśnienia,  co 

przełożyło się na to, iż oferta wykonawcy CT ALFA nie została odrzucona. Tożsama kwestia 

także  dotycząca  funkcjonalności  procesora  w  zakresie  pamięci  RAM,  dotyczy  też  oferty 

przystępującego,  wobec  czego  zasadnym  jest  wniosek,  że  nie  tylko  wykonawca  CT  ALFA  

w ten sposób interpretował wymagania zamawiającego w tym zakresie.  

Przy tym Izba uznała argumentację zamawiającego, aby treść zadanych pytań, które 

zostały  wysłane  do  wykonawcy  CT  ALFA  oraz  przystępującego  interpretować  literalnie.  

W związku z tym należy przychylić się do stanowiska zamawiającego, że w tychże pytaniach 

kładziono  nacisk  wyłącznie  na  to  aby,  uzyskać  potwierdzenie  czy  procesor  będzie 

obsługiwać  wymaganą  pamięci,  a  nie  w  pełni  z  nią  współpracować  (w  pełni  ja 

wykorzystywać).  

Dod

atkowo  w  ocenie  Izby  stanowisko  odwołującego  świadczące  o  tym,  że 

zaoferowanie urządzenia wyposażonego w procesor Intel Xeon E5-2640 v4 powoduje skutek 

w postaci obniżenia wydajności stacji obliczeniowo-graficznej do obróbki/przetwarzania dużej 

ilości danych masowych należy uznać za chybiony. W tym zakresie Izba przyjęła wyjaśnienie 

przystępującego  podane  na  rozprawie,  który  wskazał,  że  zamawiający  określił  tylko  dwa 

parametry  wydajności  odnoszące  się  do  karty  graficznej  oraz  procesora  oraz  żądał 

wykazania 

określonej  wymaganej  wydajności  wynikami testów. Wykonawca CT ALFA takie 

wyniki  złożył  i  spełniają one wymagania zamawiającego. Oczywistym  jest to,  że wydajność 

sprzętu  zaproponowana  przez  odwołującego  jest  większa  od  tej  wskazanej  przez 

przystępującego  czy  wykonawcę  CT  ALFA,  ale  nie  zmienia  to  faktu,  że  sprzęt 

zaproponowany  przez  tych  wykonawców  spełnia  minimalne  założenia  co  do  wydajności 

określone przez zamawiającego.  

Tym  samym  Izba  przychyla  się  do  stanowiska  odwołującego,  że  przedmiotem 

niniejszego  za

mówienia  nie  jest  zakup  pojedynczych  podzespołów  komputera,  lecz  zakup 

wysokowydajnej  stacji  obliczeniowo-

graficznej do obróbki/przetwarzania dużej ilości danych 

masowych, która łącznie musi spełniać wszystkie określone w OPZ parametry i wymagania, 

jakkolw

iek  brak  jednoznacznych  wymagań  ustalonych  przez  zamawiającego  co  do 

wzajemnej  zależności  poszczególnych elementów  powinien  odnosić  się do tych najbardziej 

mierzalnych  wskaźników  dotyczących  wydajności  podanych  w  dokumentacji,  które  w  tym 

przypadku dotyczy

ły procesora i karty graficznej co miało być potwierdzone wynikami testów 

w  tym  wypadku  w  punktacji  PassMark.  Jednakowoż  intencją  zamawiającego,  która  także 

została  wyartykułowana  na  rozprawie  jest  możliwość  ingerowania  w  sprzęt,  co  przewidział 

poprzez  zap

ewnienie  sobie  możliwości  rozwoju  dostarczonego  sprzętu  poprzez  zapisy 

wynikające z projektu umowy.  

Z przebiegu przedmiotowego postępowania można wysnuć wniosek, że zamawiający 

w  zakresie  dotyczącym  niniejszego  zarzutu  określił  swoje  intencje  w  sposób 


KIO 2415/17

nie

wystarczający.  Próżno  szukać  w  dokumentacji  przetargowej  jednoznacznego  założenia 

wyartykułowanego  przez  zamawiającego  na  rozprawie,  iż  zakładał  on  brak  pełnego 

wykorzystania pamięci  RAM  z  procesorem  w  częstotliwości  2400  MHz.  Skutkowało to tym, 

że oferty wykonawców składających oferty różniły się w przyjętych założeniach dotyczących 

para

metrów procesora i pamięcią RAM. W takiej sytuacji na tym etapie postępowania jedyną 

możliwością  interpretacji  postanowień  SIWZ  jest  próba  ich  wykładni  w  zgodzie  z  zasadami 

uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców.  W  orzecznictwie  i  doktrynie 

wypracowany  został  pogląd,  iż  nieścisłości  w  treści  SIWZ  należy  wykładać  na  korzyść 

wykonawcy, z czym należy się zgodzić, gdyż wykonawcy nie powinni być zaskakiwani nową 

in

terpretacją postanowień SIWZ dopiero na etapie oceny ofert. 

Reasumując Izba stwierdziła, że zamawiający wykazał w sposób jasny i niebudzący 

wątpliwości,  iż  od  samego  początku  prac  nad  ustaleniem  wymagań  technicznych  co  do 

zamawianego  sprzętu  świadomie  zakładał  brak  pełnego  wykorzystania  pamięci  RAM  

z procesorem w częstotliwości 2400 MHz i tego założenia konsekwentnie trzymał się przez 

cały  czas  trwania  procedury  przetargowej,  co  znajduje  swoje  potwierdzenie  

podejmowanych  przez  niego  czynnościach  i  determinowane  było  przede  wszystkim  jak 

najszerszym  otwarciem  się  na  rynek  i  uczynieniu  zadość  zasadom  uczciwej  konkurencji  

i  równego  traktowania  stron,  które  leżą  u  podstaw  systemu  zamówień  publicznych  w  Unii 

Europejskiej.  

Niezależnie  od  powyższego  odwołujący  sformułował  kolejny  zarzut  niezgodności 

oferty CT ALFA z treścią SIWZ. Mianowicie, zgodnie z postanowieniami Rozdziału VII pkt 2.2 

SIWZ  wykonawca  zobowiązany  był  do  złożenia  wraz  z  ofertą  wypełnionego  OPZ, 

oferowanego  przez  wykonawcę  sprzętu  z  podaniem  konkretnych  wartości  parametrów, 

zgodnie z załącznikiem nr 1 do SIWZ. W treści załącznika nr 1 do SIWZ, ostatnia kolumna, 

z

amawiający  żądał  zamieszczenia  w  ofercie  opisu  oferowanych  parametrów.  Wykonawca 

CT ALFA w złożonej ofercie zamieścił wypełniony załącznik nr 1 do SIWZ, jednak w pozycji 

4, w ostatniej kolumnie nie w

skazał, że oferuje stację Lenovo Thinkstation P710 wyposażoną 

w  dwa  procesory,  zaś  w  pozycji  14,  w  ostatniej  kolumnie,  nie  potwierdził,  że  oferuje  dwie 

sztuki  monitorów.  Powyższe  oznacza  w  opinii  odwołującego,  że  wykonawca  CT  ALFA  nie 

wywiązał się z wymagań określonych w SIWZ i nie zamieścił opisu oferowanych parametrów 

dla poz. 4 i 14 OPZ, w szczególności w zakresie ilości oferowanych procesorów i monitorów.  

Odwołujący  dodaje,  że  także  ta  kwestia  była  przedmiotem  wyjaśnień  pomiędzy 

z

amawiającym a wykonawcą CT ALFA. W odpowiedzi na wezwanie zamawiającego z dnia 

30  października  2017  r.  (znak  CBA/F-WZP/2353/2017),  wykonawca  CT  ALFA  pismem 

datowanym  na 

dzień  31  października  2017  r.  wyjaśnił,  że  złożona  oferta  obejmuje  stację 

roboczą wyposażoną w dwa procesory oraz dwa monitory. 


KIO 2415/17

Odwołujący  podnosi,  że  udzielone  przez  CT  ALFA  wyjaśnienia  stanowią 

niedopuszczalną  modyfikację  treści  złożonej  oferty,  a  jednocześnie  niedozwolone 

prowadzenie  negocjacji 

dotyczącej  złożonej  oferty,  co  stanowi  rażące  naruszenie  przepisu 

art,  87  ust.  1  ustawy  Pzp.  Zatem  w  tym  miejscu  o

dwołujący  formułuje  dodatkowo  zarzut 

naruszenia  przez  z

amawiającego  przepisu  art.  89  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp  w  związku  

z naruszeniem  art. 87 

ust. 1 ustawy, z żądaniem odrzucenia oferty CT ALFA na wskazanej 

podstawie prawnej. 

W  ocenie  Izby  ta  część  zarzutu  także  się  nie  potwierdziła.  W  jej  ocenie  liczba 

monitorów  i  procesów  nie  stanowi  parametru,  który  oferent  był  zobowiązany  wskazać  

w  kolumnie  czwartej  OPZ

.  W  przeciwieństwie  do  wielu  innych  pozycji  OPZ  w  przypadku 

pozycji  4  i  14  dotyczących  procesorów  i  monitorów  zamawiający  w  kolumnie  czwartej 

wy

raźnie zdefiniował  informacje  jakie miał  podać  wykonawca w  swojej ofercie. W kolumnie 

tej  dla  tych 

pozycji  podany  został:  producent,  model  i  typ.  Wykonawca  CT  ALFA  podał  te 

dane,  a 

bardziej  szczegółowe  informacje  dotyczące  w  tym  przypadku  także  liczby 

procesorów  i  monitorów  zostały  wskazane  w  kolumnie  trzeciej.  Wykonawca  CT  ALFA 

poprzez podpisanie formu

larza ofertowego oraz załącznika nr 1 SIWZ czyli OPZ oświadczył, 

że oferuje sprzęt zgodny z postanowieniami SIWZ, a w odpowiedzi na złożone wyjaśnienia 

tylko potwierdził tą okoliczność i w związku z tym nie można tego uznać za niedopuszczalną 

modyfikację treści oferty. 

W związku z powyższym Izba uznała, że przedmiotowy zarzut należy oddalić. 

W  konsekwencji  niepotwierdzenia  się  żadnego  z  powyższych  zarzutów  skład 

orzekający Izby uznał także, że zamawiający nie naruszył przepisu art. 7 ust. 1 w zw. z art. 

91  ust.  1  ustawy  Pzp,  poprzez 

dokonanie  wyboru  oferty  przystępującego  jako 

najkorzystniejszej  oraz  zaniechanie  wyboru  oferty  o

dwołującego  jako  najkorzystniejszej, 

skoro zamawiający dysponuje niepodlegającą odrzuceniu ofertą przystępującego.  

W związku z tym Izba uznała, że i ten zarzut należy oddalić. 

W związku z powyższym, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, orzeczono jak w 

sentencji. 


KIO 2415/17

O  kosztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp 

oraz  §  3  pkt  2)  lit.  a)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  

w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  

w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U.  Nr 41 poz. 238 ze zm.). 

Przewodniczący:      ……………………………. 

Członkowie:   

……………………………. 

…………………………….