KIO 512/17 WYROK dnia 29 marca 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 512/17 

WYROK 

z dnia 29 marca 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff  

Protokolant:             Piotr Cegłowski  

 
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 marca 2017 r. w Warszawie odwołania wniesionego 
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 marca 2017 r. przez wykonawcę P. B. K. 

P. S.A., (…) w postępowaniu prowadzonym przez T. W. S.A., (…) 

 
przy udziale wykonawców Konsorcjum  Firm: 1) K. – P. B. S. S.A. (Lider); 2) F. P. Sp. z 

o.o.,  (…);  z  adresem  dla  siedziby  lidera  konsorcjum:  (…)

zgłaszających  swoje 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1.   oddala odwołanie, 
2. kosztami postępowania obciąża P. B. K. P. S.A., (…) i:   

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  P. 

B. K. P. S.A., (…) tytułem wpisu od odwołania; 

2.2.    zasądza  od  wykonawcy  P.  B.  K.  P.  S.A.,  (…)  na  rzecz  T.  W.  S.A.,                           

(…) kwotę

4 289  zł  00  gr  (słownie:  cztery  tysiące  dwieście  osiemdziesiąt  dziewięć 

złotych  zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z 
tytułu  wynagrodzenia  pełnomocnika,  kosztów  dojazdu  na  rozprawę  oraz  opłat  od 
przedłożonych pełnomocnictw. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 
publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  22  grudnia  2015  r.  poz.  2164  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  
w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.  

Przewodniczący: 

………………………………


Sygn. akt: KIO 512/17 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu 

ograniczonego pn.: „Roboty budowlane wykonywane przez Generalnego Wykonawcę Etapu 

I  budowy  Szybu  G.  wraz  z  budową  infrastruktury  powierzchniowej  dla  T.  W.  S.A.”,  nr 

referencyjny 2016/TWD/TWD/01276/L-83/P/MNI, zostało wszczęte ogłoszeniem w Dzienniku 
Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich za numerem 2016/S 165-113803 z 
02.04.2016 r., przez T. W. S.A., (…) zwaną dalej: „Zamawiającym”.  

W  dniu  08.03.2017  r.  (faxem)  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej: Konsorcjum  Firm: 1) K. – P. B. S. S.A. (Lider); 2) F. P. Sp. z o.o., (…);  
z  adresem  dla  siedziby  lidera  konsorcjum:  (…)  zwane  dalej:  „Konsorcjum  K.”  albo 

„Przystępującym”

W  dniu  17.03.2017  r.  (wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  P.  B.  K.  P.  S.A.,  (…) 

zwana dalej: „P. B. K. P. S.A.” albo „Odwołującym”  wniosło odwołanie na w/w czynność z 
08.03.2017 r. Kopie odwołania Zamawiający otrzymał w dniu 15.03.2017 r. (faxem). Zarzucił 
naruszenie: 

art.  7  w  zw.  z  art.  8  ust.  2  i  3  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 22 grudnia 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.) zwanej dalej: „Pzp” oraz 
art.  180  ust.  1  Pzp  -  poprzez  prowadzenie  postępowania  w  sposób,  który  nie  zapewnia 
zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców  oraz  niezgodnie                 
z zasadą przejrzystości, a to bezzasadne ograniczenie Odwołującemu dostępu do informacji 
związanych  z  postępowaniem  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  wskutek 
nieudostępnienia  Odwołującemu  treści  pisma  z  27.02.2017  r.  konsorcjum  zawierającego 
wyjaśnienia złożone przez Konsorcjum wraz z większością załączników, co w konsekwencji 
prowadzi do pozbawienia lub co najmniej ograniczenia prawa Odwołującego do skorzystania 
ze środka ochrony prawnej jaki jest odwołanie, 

art. 24 ust 2 pkt 1 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp poprzez uznanie za ważną oferty 

Konsorcjum i zaniechanie wykluczenia tych wykonawców z postępowania, pomimo iż K. brał 
udział w przygotowaniu postępowania. 

Wskazując na powyższe, wnosił o nakazanie: 

unieważnienia czynności wyboru i oceny ofert, 

unieważnienia  czynności  utajnienia  treści  wyjaśnień  Konsorcjum  z  27.02.2017  r.  wraz                  

z załącznikami, 


odtajnienia  zastrzeżonych  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa  treści  wyjaśnień  Konsorcjum               

z 27.02.2017 r. wraz z załącznikami, 

dokonania ponownego badania i oceny oferty złożonej przez Konsorcjum, 

wykluczenia z postępowania Konsorcjum, 

dokonanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej. Wnosił o: 

1) przeprowadzenie  dowodu  z  całości  dokumentacji  postępowania  oraz  przeprowadzenie 
dowodu z tejże dokumentacji na okoliczność ich treści oraz wszystkie okoliczności istotne dla 
sprawy,  w  szczególności  wskazane  w  treści  niniejszego  odwołania,  oraz  dowodów 
załączonych do odwołania na okoliczność ich treści oraz wszystkie okoliczności istotne dla 
sprawy, 
2) zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa prawnego w wysokości 3.600 zł i zwrotu kosztów 
dojazdu. 

I. 

UTAJNIENIE TREŚCI WYJAŚNIEŃ 

1.  Na  wstępie  Odwołujący  wskazuje,  że  niniejsze  odwołanie  się  drugim  odwołaniem 
wniesionym przez Odwołującego, a dotyczącym Postępowania. Pierwsze odwołanie zostało 
złożone  w  dniu  25  listopada  2016  r.  i  zakończyło  się  wydaniem  przez  Izbę  wyroku  w  dniu 
09.12.2016 r. (KIO 2228/16). 
2.  Podniesiony w niniejszym odwołaniu zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 1 Pzp w zw. z art. 
7 ust. 1 i ust. 3 Pzp poprzez uznanie za ważną oferty Konsorcjum i zaniechanie wykluczenia 
tych wykonawców z postępowania, pomimo iż K. brał udział w przygotowaniu postępowania, 
był już rozpoznawany przez Izbę, która uznała go za zasadny. 
3.  Pierwszym  i  najważniejszym  ustaleniem  poczynionym  przez  Izbę  w  toku  pierwszego 
postępowania  odwoławczego  jest  to,  że  K.  brał  udział  w  przygotowaniu  postępowania  (str. 
14-15  uzasadnienia  wyroku  Izby  z  dnia  09.12.2016  r.).  Powyższe  ustalenie  ma  istotne 
znaczenie dla Postępowania, ponieważ przesądza ono, że zastosowanie będzie miał art. 24 
ust.  2  pkt  1  Pzp,  który  stanowi,  że  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  wyklucza  się 

również 

wykonawców, 

którzy 

wykonywali 

bezpośrednio 

czynności 

związane                                     

z  przygotowaniem  prowadzonego  postępowania  (...),  chyba  że  udział  tych  wykonawców                       

w postępowaniu nie utrudni uczciwej konkurencji; przepisu nie stosuje się do wykonawców, 

którym udziela się zamówienia na podstawie art. 62 ust 1 pkt 2 lub art. 67 ust. 1 pkt 1 i 2; 

4.  W  dalszej  kolejności  Izba  stwierdziła  w  uzasadnieniu  wyroku  z  09.12.2016  r.,  że 

„Zamawiający,  który  ustali,  że  ofertę  złożył  mu  wykonawca,  który  brał  bezpośrednio  udział  

w  przygotowaniu  postępowania,  nie  może  pozostawać  bierny,  gdyż  jest  uprawniony  do 

rezygnacji  z  obowiązku  wykluczenia  tylko  wtedy,  gdy  ustali,  że  taka  sytuacja  nie  utrudnia 

uczciwej  konkurencji.  To  zamawiający  zobowiązany  jest  poczynić  ustalenia,  co  do  istnienia 


przesłanki  negatywnej"  Dalej  Izba  stwierdziła,  że  „na  moment  wyrokowania  nie  zostało 

jednoznacznie dowiedzione, aby udział przystępującego [tj. Konsorcjum - przyp. autora] nie 

utrudniał uczciwej konkurencji." 

5.  Powyższe  ustalenia  Komisji  znalazły  odzwierciedlenie  w  treści  sentencji  wyroku  Izby  
z  09.12.2016  r.,  która  w  pkt  1  uwzględniła  odwołanie  i  nakazała  Zamawiającemu 
unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  powtórzenie  czynności  badania  
i  oceny  ofert,  w  tym  wezwanie  wykonawców  K.  oraz  F.  do  wykazania,  że  ich  udział  w 
postępowaniu nie utrudnia uczciwej konkurencji. 
6.  Odwołujący  nie  widzi  potrzeby  szczegółowego  przytaczania  w  tym  miejscu  wytycznych 
Izby odnośnie do  zagadnień, które miałyby być  wyjaśnione przez Konsorcjum, a powyższy 
opis  został  przedstawiony  w  celu  naświetlenia  izbie  kontekstu  całej  sprawy,  albowiem  to 
właśnie przedmiotowe wyjaśnienia zostały utajnione przez Zamawiającego. 
7.  Z  dokumentacji  postępowania  wynika,  że  Zamawiający  wezwał  Konsorcjum  do  złożenia 
wyjaśnień pismem z dnia 17.01.2017 r. wyznaczając termin do 28.02.2017 r. W tym też dniu, 
co  wynika  z  pieczęci  biura  podawczego  Zamawiającego,  wpłynęły  wyjaśnienia  wraz  
z  pismem  przewodnim,  w  którym  K.  zastrzegł,  że  złożone  wyjaśnienia  stanowią  tajemnicę 
przedsiębiorstwa. 
8.  W  dniu  10.03.2017  r.  upoważniony  pracownik  P.  przejrzał  dokumenty  Postępowania  i 
stwierdził,  że  rzeczone  wyjaśnienia  wraz  z  załącznikami  (z  wyjątkiem  załącznika  nr  1)  nie 
zostały mu udostępnione. 
9.  Odwołujący stoi na stanowisku, że Zamawiający poprzez bezpodstawne utajnienie treści 
wyjaśnień złożonych przez Konsorcjum naruszył art 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 2 i 3 Pzp poprzez 
bezzasadne 

ograniczenie 

Odwołującemu 

dostępu 

do 

informacji 

związanych  

z  postępowaniem  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  podczas  gdy  złożone  wyjaśnienia 
nie  mogą  podlegać  utajnieniu,  a  także  nie  zawierają  informacji  stanowiących  tajemnicę 
przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, tj. nie są to 
dane, przez które rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, 
technologiczne,  organizacyjne  przedsiębiorstwa  lub  inne  informacje  posiadające  wartość 
gospodarczą,  co  do  których  przedsiębiorca  podjął  niezbędne  działania  w  celu  zachowania 
ich poufności. 
10.  Zgodnie  z  art.  8  ust.  1  Pzp  zasadą  jest,  że  postępowanie  w  sprawie  zamówienia 
publicznego  jest  jawne.  „Zasady  jawności  prowadzonego  postępowania  o  zamówienie 

publiczne  oraz  jawności  umów  w  sprawie  zamówień  publicznych  gwarantują  przejrzystość 

prowadzonego  przez  zamawiającego  postępowania,  informacja  jest  jednym  z  czynników 

mających  duże  znaczenie  gospodarcze  w  warunkach  wolnego  rynku.  Gwarancja 

powszechnego  dostępu  do  informacji  o  prowadzonych  postępowaniach  pozwala  na 


urzeczywistnienie  zasad  uczciwej  konkurencji  i  równości  traktowania  wykonawców” 

/Dzierżanowski  Włodzimierz,  Jerzykowski  Jarosław,  Stachowiak  Małgorzata,  Prawo 

zamówień publicznych. Komentarz, wyd. VI/. Zasada jawności może doznawać ograniczenia 
na  zasadach  określonych  w  art.  8  ust.  2  i  3  Pzp,  przy  czym  wyjątki  od  zasady  jawności, 
należy  zgodnie  z  ogólną  regułą  interpretacyjną  traktować  zawężająco.  Nadmienił,  że 
skorzystanie  przez  wykonawcę  z  dobrodziejstwa  tajemnicy  własnego  przedsiębiorstwa 
wymaga od niego dochowania określonych w art. 8 ust. 3 aktów staranności, a mianowicie 

„Nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów 

o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca, nie później niż w terminie składania 

ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, zastrzegł, że nie mogą być 

one  udostępniane  oraz  wykazał,  iż  zastrzeżone  informacje  stanowią  tajemnicę 

przedsiębiorstwa.".  Z  powyższego  przepisu  wynikają  zatem  dwie  przesłanki,  do  których 

spełnienia zobowiązany jest wykonawca, tj.: 
a) zastrzeżenie tajemnicy w określonym ustawa terminie. 
b) wykazanie, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. 
W ocenie Odwołującego żadna z tych przesłanek nie została spełniona. 
11.  Co  się  tyczy  pierwszej  z  nich  -  art.  8  ust.  3  Pzp  wyraźnie  zakreśla  termin,  w  którym 
skutecznie może zostać złożone zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa przez wykonawcę. 
Tym  terminem  jest  termin  składania  ofert  bądź  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału                        
w  postępowaniu.  W  niniejszej  sprawie  Konsorcjum  zastrzegło  tajemnicę  przedsiębiorstwa                           
w piśmie datowanym na 27.02.2017 r., a więc bezsprzecznie uczyniło to już po wypływie ww. 
terminów,  co  już  samo  w  sobie  stanowi  o  bezskuteczności  zastrzeżenia  tajemnicy 
przedsiębiorstwa. 
12.  Z ostrożności Odwołujący wskazuje, że nie została spełniona również druga przesłanka 
wynikająca z art. 8 ust. 3 Pzp, a to Konsorcjum nie wykazało, że treść wyjaśnień 
0  załączników  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  W  istocie,  uzasadnienie  zastrzeżenia 
tajemnicy  przedsiębiorstwa  sprowadza  się  do  ogólnikowych  twierdzeń,  które  nie  pozwalają 
ocenić w rzetelny sposób, czy faktycznie zastrzeżone informacje mają taki charakter. 
13.  Odwołujący  zwraca  uwagę  na  fakt,  że  Konsorcjum  zastrzegło,  że  całość  wyjaśnień 
zawiera  informację  stanowiące  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Bazując  na  samych  tylko 
zasadach  doświadczenia  życiowego  można  stwierdzić,  że  jest  wysoce  wątpliwe,  że  cała 
treść  wyjaśnień,  każdy  akapit,  każde  zdanie  zawiera  w  sobie  informacje  poufne. 
Zastrzeżenie tajemnicy w odniesieniu do całej treści wyjaśnień ma w ocenie Odwołującego 
wyłącznie uniemożliwienie P. odniesienie się do ich zawartości. Chodzi tu bowiem nie tylko o 
merytoryczną  zawartość  tych  wyjaśnień,  lecz  również  o  ich  kompletność,  to  znaczy                


o  to,  czy  pokrywają  one  wszystkie  zagadnienia  wskazane  w  wyroku  z  09.12.2016  r.  jako 
konieczne do wyjaśnienia. 
14.  Ponadto, nie można nie zauważyć tego, że jednym z kluczowych aspektów, do których 
miało ustosunkować się konsorcjum jest to „w jaki sposób zamierza ono wykonać wskazaną 

wyżej część robót, a także czy a jeśli tak to kiedy nabyło prawo do dysponowania wymaganą 

w  dokumentacji  projektowej  liczbą  i  rodzajem  wciągarek,  w  szczególności,  czy  prawami 

takimi dysponowało ono w momencie sporządzenia dokumentacji projektowej.“ Jest to zatem 

pytanie dotyczące szeroko rozumianego usprzętowienia danego wykonawcy. W tym miejscu 
Odwołujący  podnosi,  że  kwestie  te  były  już  omawiane  (przynajmniej  w  części)  w  toku 
rozprawy  w  dniu  07.12.2016  r.  (KIO  2228/16),  a  obecny  na  rozprawie  pełnomocnik 
Konsorcjum w sposób szczegółowy wypowiadał się na temat usprzętowienia Konsorcjum nie 
zastrzegając przy tym, że są to informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa. 

Jedynie  gwoli  przypomnienia  Odwołujący  wskazuje,  że  pełnomocnik  Konsorcjum 

oświadczył, że: 
a.  Wciągarki o udźwigu 45t nigdy nie były w dyspozycji Konsorcjum, 
b.  Konsorcjum nie dysponuje kombajnem szybowym, 
c.  Konsorcjum nie posiada sprzętu do mrożenia górotworu. 

Z całą pewnością wyjaśnienia, co najmniej w części w jakiej dotyczą ww. zagadnień 

(a  powinny  dotyczyć)  nie  mogą  być  objęte  tajemnicą  przedsiębiorstwa,  skoro  pełnomocnik 
Konsorcjum  swobodnie  wypowiadał  się  na  ich  temat  w  obecności  przedstawicieli 
Odwołującego. 
15.  W  tym  stanie  rzeczy,  uznać  należy,  że  utajnienie  treści  wyjaśnień  Konsorcjum                        
z 27.02.2017 r. wraz z załącznikami nie było zasadne. 
II. WYKLUCZENIE KONSORCJUM Z POSTĘPOWANIA 
1.  Odwołujący  zarzuca  Zamawiającemu,  że  z  naruszeniem  przepisów  Pzp  zaniechał 
wykluczenia Konsorcjum z Postępowania, pomimo iż jeden z konsorcjantów – K. - brał udział 
w przygotowaniu postępowania, co naruszało uczciwą konkurencję, ze względu na przewagę 
jaką zdobyło Konsorcjum w toku przygotowywania postępowania. 
2.  W  tym  miejscu  Odwołujący  podnosi,  iż  uzasadnienie  niniejszego  zarzutu  zostało 
sporządzone  w  oparciu  o  informacje  jakimi  dysponuje  Odwołujący  w  danym  momencie, 
przez co ma ono charakter wstępny. Z uwagi na to, że Odwołującemu odmówiono  wglądu                 
w  wyjaśnienia  Konsorcjum  z  27.02.2017  r.,  z  przyczyn  niezależnych  od  siebie  nie  jest  on                   
w  stanie  na  tym  etapie  przedstawić  pełnej  argumentacji  dotyczącego  tego  zagadnienia. 
Pełnej,  to  znaczy  takiej,  która  uwzględniałaby  wyjaśnienia  Konsorcjum,  które  mają                            
w  niniejszej  sprawie  charakter  kluczowy.  W  związku  z  tym  Odwołujący  będzie  w  stanie 


rozwinąć  swoją  argumentację  dopiero  po  umożliwieniu  mu  zapoznania  się  z  wyjaśnieniami 
Konsorcjum. 
3.  Odwołujący  w  dalszym  ciągu  podnosi,  że  K.  jako  współautor  dokumentacji  projektowej 
sporządził  ją  w  sposób  najbardziej  dla  siebie  dogodny,  przy  uwzględnieniu  własnego 
usprzętowienia. 
4.  Zgodnie z dokumentacją projektową, w szczególności: 
a.  Projektem  technicznym  wraz  z  technologią  demontażu  urządzeń  na  powierzchni 
wykorzystywanych  do  głębienia  szybów  nr  SG6-BP-M-0001-OP-001-R0,  pkt  5,  opis 
techniczny na str. 5, 
b.  Rysunkiem SG4-BP-W-0103-SC-001-R0, 
c.  Dokumentem:  technologia  demontażu;  budowa  szybu  G.  wraz  z  budową  infrastruktury 
powierzchniowej  -  projekt  techniczny  wraz  z  technologią  demontażu  urządzeń  na 
powierzchni wykorzystywanych do głębienia szybu; pkt 6.4 zakres robót, 

przewidziane zostały wciągarki wolnobieżne 45 t w ilości 4 sztuk oraz większa liczba 

wciągarek  o  mniejszym  udźwigu.  Tymczasem  Odwołujący  dysponuje  większą  ilością 
wciągarek 451, nie dysponuje natomiast wymaganą liczbą wciągarek mniejszych. 

Faktem jest, że Zamawiający dopuszcza zmianę ww. urządzeń ale będzie to rodziło 

konieczność  przeprojektowania  płyt  fundamentowych  i  dostosowania  ich  do  zwiększonego 
udźwigu  ciężaru.  To  z  kolei  powoduje  obowiązek  uzyskania  zamiennego  pozwolenia  na 
budowę, co jest warunkiem rozpoczęcia robót. 

W  ocenie  Odwołującego,  Konsorcjum  uniknie  powyższych  komplikacji,  ponieważ 

dysponuje dokumentacją projektową sporządzoną pod kątem własnego usprzętowienia. 
5.  Na  marginesie  Odwołujący  wskazuje,  że  w  wyroku  z  09.12.2017  r.  Izba  stwierdziła,  że 

„Prowadząc  ustalenia  zamawiający  może  uwzględnić  także  ewentualne  dowody,  które 

prowadziłyby do ustaleńże pozyskanie większej liczby wciągarek mniejszych było dostępne 

dla wszystkich wykonawców lub nie pociągało za sobą większych problemów i nakładów ” 

Z  dokumentów  postępowania  wynika,  że  Zamawiający  dokonał  rozeznania  rynku, 

które zdaniem Odwołującego jedynie potwierdza dotychczasowe stanowisko Odwołującego: 
a) Przedstawione zostały oferty czterech podmiotów: E. S.A., I. e. s.r.o., M. E. sp. z o.o. oraz 
O.-M. GmbH, z których tylko jedna – O.-M. GmbH - przedstawiła ofertę wynajmu maszyn, co 
daje  podstawy  do  twierdzenia,  że  nie  jest  to  usługa  powszechnie  dostępna,  jak  próbowali 
argumentować Zamawiający oraz Konsorcjum; 
b) Niezależnie  od  wybranej  formy  prawnej  korzystania  z  urządzeń,  istotnym  czynnikiem 
wpływającym na dostępność tego typu maszyn jest czas dostawy, który w przedstawionych 
ofertach  wynosi  od  9  do  12  miesięcy.  Okres  ten  stanowi  zatem  wymierną  przewagę 
wykonawcy  dysponującego  takimi  urządzeniami  nad  wykonawcą,  których  takich  urządzeń 


nie posiada. Nadmienić należy, że wykonawca dysponujący urządzeniami nie bierze również 
na siebie ryzyka związanego z ewentualnymi opóźnieniami w ich dostawie. 

Zamawiający  w  dniu  17.03.2017  r.  (faxem)  wraz  kopią  odwołania,  w  trybie  art.  185 

ust.1  Pzp,  wezwał  uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału                                
w postępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  20.03.2017  r.  (wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  Konsorcjum  K.  zgłosiło 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  wnosząc    o 
oddalenie odwołania  w  całości.

 Kopia zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz 

Odwołującemu.  

W dniu 24.03.2017 r. (faxem, e-mailem) Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do 

Prezesa  KIO  wniósł  na  piśmie,  w  trybie  art.  186  ust.  1  Pzp,  odpowiedź  na  odwołanie,                    
w  której  oddala  w  całości  odwołanie.  Kopia  została  przekazana  Odwołującemu  na 
posiedzeniu.  Odnośnie  utajnienia  wyjaśnień.  Przystępujący  złożył  pismo  zawierające 
wyjaśnienia i dowody mające na celu wykazanie, że - uwzględniając treść (jak wskazała Izba 
w wyroku o sygn. akt KIO 2228/16 „kształt") opracowanej przez konsorcjum spółek K.- P. B. 
S. SA, P. I. B. sp. z o.o. oraz B. S. i P. G. w K. sp. z o.o. dokumentacji projektowej, oraz fakt, 

ż

e  część  dokumentacji  tej  stanowi  opis  przedmiotu  zamówienia  w  postępowaniu  -  w 

odniesieniu  do  Konsorcjum  K.-F.  zachodzi  przesłanka  negatywna,  o  której mowa  w  art. 24 
ust.  2  pkt  1  Pzp,  to  jest,  że  udział  Konsorcjum  K.-F.  w  postępowaniu  nie  utrudni  uczciwej 
konkurencji.  Wraz  ze  złożonymi  wyjaśnieniami  i  dowodami  Przystępujący  złożył 
oświadczenie,  z  którego  jednoznacznie  wynikało,  że  treść  wyjaśnień  wraz  z  załącznikami 
(poza  jednym  wyszczególnionym  w  treści  pisma  Przystępującego)  stanowi  tajemnicę 
przedsiębiorstwa.  W  oświadczeniu  Przystępującego:  „Przedstawione  wyjaśnienia  stanowią 

tajemnicę  przedsiębiorstwa  ponieważ  zawierają  informacje  dotyczące  zamierzonego 

sposobu  realizacji  przedmiotu  zamówienia,  potencjału  technicznego  Spółki  oraz  warunków 

przedstawionych  naszej  Spółce  przez  podmioty  udostępniające  wciągarki  wolnobieżne. 

Informacje  te  nie  są  powszechnie  znane  a  dostęp  do  nich  mają  tylko  zainteresowane 

Przedsiębiorstwa.  Informacje  zawarte  w  wyjaśnieniach  posiadają  dla  Spółki  wartość 

gospodarczą,  a  dołączone  umowy  objęte  są  tajemnicą  handlową.".  Dysponując 

oświadczeniem o treści jak wyżej, Zamawiający po dokonaniu analizy treści wyjaśnień oraz 
dołączonych do nich dowodów, nie dokonał odtajnienia dokumentów, uznając, że mogą one 
stanowić  tajemnicę  przedsiębiorstwa  Przystępującego  zgodnie  z  jego  wolą  i  deklaracją.  W 
ocenie Zamawiającego, informacje zawarte w wyjaśnieniach i dowodach posiadają charakter 
zarówno organizacyjny i techniczny: 


-  wskazują  na  zamierzony  sposób  realizacji  przedmiotu  zamówienia  w  postępowaniu  na 
wykonanie  dokumentacji  projektowej,  pokazują  pewne  parametry  techniczne,  ich  analizę 
oraz  w  konsekwencji  podejście  projektanta  do  zastosowanych  konkretnych  rozwiązań 
projektowych, 

-  wynikają  z  nich  kontakty  handlowe  Przystępującego  oraz  potencjał  do  uzyskania 

określonych urządzeń na określonych warunkach, jak i gospodarczy: 

-  z przedłożonych ofert wynikają konkretne warunki cenowe, 
-  umowa przedłożona wraz z wyjaśnieniami dotyczy warunków współpracy pomiędzy jej 

stronami,  zawiera  uzgodnienia  cenowe,  horyzont  czasowy  współpracy  i  de  facto  dotyczy 
potencjału  technicznego  Przystępującego.  Sam  Przystępujący  oświadczył,  że  informacje 
zawarte w wyjaśnieniach nie są powszechnie znane a dostęp do nich ma ograniczony krąg 
podmiotów (spółki tworzące konsorcjum Przystępującego). Tym samym należy uznać, że nie 
zostały podane do publicznej wiadomości, a Przystępujący poprzez ograniczenie kręgu osób 
mających  dostęp  do  tych  informacji  podjął  działania  mające  na  celu  zachowanie  ich 
poufności.  W  konsekwencji  informacje  te  nie  podlegają  odtajnieniu.  Ponadto,  Odwołujący 
wskazał,  ze  art.  8  ust.  3  Pzp  „wyraźnie  określa  termin,  w  którym  skutecznie  może  zostać 

złożone  zastrzeżenie  tajemnicy  przedsiębiorstwa  przez  wykonawcę.  Tym  terminem  jest 

termin składania ofert bądź wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu." 

W  dalszej  części  odwołania  wskazano,  że  skoro  Przystępujący  zastrzegł  tajemnicę 

przedsiębiorstwa  w  piśmie  datowanym  na  dzień  27.02.2017  r.,  a  więc  po  upływie  terminu 
składania  ofert,  zastrzeżenie  to  jest  nieskuteczne,  gdyż  zostało  dokonane  po  terminie.  Nie 
zgodził się z takim twierdzeniem Odwołującego. Przyjmując tok rozumowania Odwołującego, 
wykonawcy  w  postępowaniu  a  priori  musieliby  zastrzegać  jako  objęte  tajemnicą 
przedsiębiorstwa  wszelkie  ewentualne  dokumenty  i  wyjaśnienia,  które  będą  składane  po 
upływie  terminu  składania  ofert  (czyli  np.  wyjaśnienia  dotyczące  rażąco  niskiej  ceny, 
wyjaśnienia dotyczące treści oferty, czy wyjaśnienia dotyczące dokumentów podmiotowych i 
przedmiotowych)  -  co  byłoby  absurdalne,  z  uwagi  na  fakt,  iż  na  etapie  składania  oferty 
wykonawcy  nie  mają  wiedzy  do  złożenia  jakich  wyjaśnień  i  dokumentów  będą  wzywani, 
dodatkowo nie mając wiedzy jakie wyjaśnienia i dokumenty będą musieli złożyć po upływie 
terminu składania ofert nie mogliby też dokonać takiego zastrzeżenia skutecznie. Zgodnie ze 
stanowiskiem  doktryny:  „Pomimo  określenia  w  ten  sposób  terminu  na  zastrzeżenie 

określonych  informacji  tajemnicą  przedsiębiorstwa  dopuszczalne  jest  zastrzeżenie  nią 

informacji  składanych  na  dalszym  etapie  postępowania,    po  terminie  składania  ofert  lub 

wniosków. 

Wykonawcy 

przysługuje 

bowiem 

prawo 

do 

zastrzegania 

tajemnicą 

przedsiębiorstwa określonych informacji na każdym etapie postępowania, jeśli tylko wykaże, 

ż

e  określone  informacje  mogą  korzystać  z  takiej  ochrony.  W  szczególności  możliwe  jest 


zastrzeganie  informacji  składanych  wraz  ze  składaniem  czy  uzupełnianiem  dokumentów 

podmiotowych,  składaniem  wyjaśnień  dotyczących  treści  oferty,  rażąco  niskiej  ceny  lub 

kosztu.  W  takim  wypadku  również  konieczne  jest  -  nie  później  niż  z  momentem  złożenia 

określonych  informacji  -  równoczesne  wskazanie,  które  informacje  są  zastrzegane,  a  takż

wykazanie  zasadności  dokonywanego  zastrzeżenia,  poprzez  wykazanie  spełnienia 

przesłanek określonych w art. 11 ust. 4 ZNKU." (Prawo zamówień publicznych red. Marzena 

Jaworska,  Dorota  Grześkowiak-Stojek,  Julia  Jarnicka,  Agnieszka  Matusiak,  Wydanie  1, 
2017).  Podobnie  wypowiedziała  się  Krajowa  Izba  Odwoławcza  w  wyroku  z  09.02.2015  r., 
sygn. akt: KIO 165/15. A także w wyroku z 10.07.2015 r. w sprawie o sygn. akt: KIO 1377/15. 
Tym  samym  zarzut  spóźnionego  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  przez 
Przystępującego  należy  uznać  za  całkowicie  pozbawiony  podstaw.  Nawet  gdyby  uznać,                      
z  czym  Zamawiający  się  nie  zgadza,  że  zastrzeżenie  tajemnicy  przedsiębiorstwa  przez 
Konsorcjum  K.-F.  zostało  dokonane  z  naruszeniem  przepisów  Pzp,  należy  uznać,  że  nie 
miało  i  nie  mogło  ono mieć  żadnego  wpływu  na  wynik  postępowania.  Dla  Zamawiającego, 
który  jest  zobligowany  do  obiektywnej  oceny  dokumentów  i  oświadczeń  składanych  przez 
wykonawców  w  toku  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  nie  ma  absolutnie  żadnego 
znaczenia  (w  zakresie  oceny  składanych  dokumentów  i  oświadczeń),  czy  zostały  one 
zastrzeżone  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa,  czy  też  nie.  Zastrzeżenie  tajemnicy 
przedsiębiorstwa  w  stosunku  do  pewnych  dokumentów  i  oświadczeń  nie  ma  (i  w  tym 
konkretnym  przypadku  nie  miało)  wpływu  na  decyzję  Zamawiającego  co  do  tego,  która  z 
ofert  zostanie  wybrana  jako  najkorzystniejsza.  Zamawiający  dokonałby  identycznej  oceny 
także w przypadku, gdyby dokumenty i oświadczenia nie zostały zastrzeżone jako tajemnica 
przedsiębiorstwa.  Dlatego  też  nawet  jeśli  Izba  uzna,  że  zarzuty  dotyczące  naruszenia 
przepisów  Pzp  o  zastrzeganiu  tajemnicy  przedsiębiorstwa  są  słuszne,  odwołanie  nie  może 
zostać uwzględnione w tym zakresie, gdyż owo potencjalne naruszenie nie miało  i nie mogło 
mieć  wpływu  na  wynik  postępowania.  Reasumując,  w  ocenie  Zamawiającego  przedłożone 
przez  Przystępującego  wyjaśnienia  i  dowody  zawierają  informacje,  które  noszą  przymioty 
tajemnicy  przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  art.  8  ust.  3  Pzp,  Przystępujący  dokonał 
zastrzeżenia w prawidłowym terminie, a Zamawiający nie był uprawniony do odtajniania tych 
informacji.  Nawet  w  przypadku,  gdy  Izba  dojdzie  do  odmiennego  wniosku,  stwierdzone 
naruszenie nie miało ani nie mogło mieć wpływu na wynik postępowania, w związku z czym 
odwołanie podlega oddaleniu w tym zakresie. 

Odnośnie  zaniechania  wykluczenia  Przystępującego  z  postępowania.  Odwołujący 

zarzuca  Zamawiającemu  naruszające  Pzp  zaniechanie  wykluczenia  z  postępowania 
Konsorcjum K. – F., pomimo, iż jeden z wykonawców tworzących to konsorcjum, tj. K. – P. B. 
S.  Spółka  Akcyjna,  (…)  brał  udział  w  przygotowaniu  postępowania  na  „Roboty  budowlane 


wykonywane  przez  Generalnego  Wykonawcę  Etapu  I  budowy  Szybu  G.  wraz  z  budową 
infrastruktury  powierzchniowej  dla  T.  W.  S.A.".  Jak  wskazano  powyżej,  przedmiotowa 
kwestia  była  już  rozpatrywana  przez  tut.  Izbę  (postępowanie  o  sygn.  akt:  KIO  2228/16). 
Zamawiający,  zgodnie  z  wyrokiem  KIO  z  09.12.2016  r.,  w  dniu  17.01.2017  r.  wezwał 
Przystępującego  do  udowodnienia,  że  -  uwzględniając  treść  (jak  wskazała                                         
w wyroku IO „kształt") opracowanej przez konsorcjum spółek K.- P. B. S. S.A., P. I. B. sp. z 
o.o.  oraz  B.  S.  i  P.  G.  w  K.  sp.  z  o.o.  dokumentacji  projektowej,  oraz  fakt,  że  część 
dokumentacji  tej  stanowi  opis  przedmiotu  zamówienia  w  postępowaniu  -  w  odniesieniu  do 
Konsorcjum K.-F. zachodzi przesłanka negatywna, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 1 Pzp, 
to  jest,  że  udział  Konsorcjum  K.-F.  w  postępowaniu  nie  utrudni  uczciwej  konkurencji. 
Zamawiający  podkreślił,  że  w  tym  zakresie  Konsorcjum  K.-F.  powinno  było  przedstawić  w 
szczególności  wyjaśnienia  oraz  udowodnić,  że  składając  ofertę  w  postępowaniu  nie 
znajdowało  się  ono  w  korzystniejszej  sytuacji  w  stosunku  do  innych  wykonawców,  w 
szczególności Wykonawcy: P. B. K. P. S.A.. Ponadto, Zamawiający wskazał w wezwaniu, że 
w tym zakresie Konsorcjum K.-F. powinno w szczególności uwzględnić, że Wykonawca P. w 
toku  rozprawy  przed  KIO  w  sprawie  o  sygn.  jak  wyżej  oświadczył,  że  chce  wykonać 
przedmiot zamówienia  w ten sposób, że - po zmianie projektu - wykorzysta większą liczbę 
wciągarek  wolnobieżnych  45  t  i  mniejszą  liczbę  wciągarek  o  mniejszym  udźwigu  (35t),  co 
jednak  będzie  wymagać  przeprojektowania  i  wiążących  się  z  tym  kosztów.  Według 
oświadczenia  złożonego  w  trakcie  rozprawy  przed  KIO  przez Wykonawcę  P.  zamiana  ww. 
urządzeń  oznaczać  będzie  wykonanie  innych  fundamentów  wciągarek  wolnobieżnych                  
a  nie  fundamentów  wież  jak  stwierdzono  w  wyroku  Izby  z  09.12.2016  r.  (KIO  2228/16). 
Zgodnie z oświadczeniami Odwołującego składanymi w trakcie postępowania odwoławczego 
w  XII  2016  r.  zastosowanie  innych  wciągarek  wymagać  będzie  przeprojektowania 
fundamentów wciągarek i dostosowania ich do zwiększonego udźwigu. To z kolei prowadzi 
do  przeprojektowania  robót  w  zakresie  wykonania  tych  fundamentów  i  uzyskania 
zamiennego  pozwolenia  na  budowę,  co  jest  warunkiem  rozpoczęcia  robót  (z  czym 
Zamawiający  się  nie  zgadza,  a  co  zostanie  udowodnione  w  dalszej  części  odpowiedzi  na 
odwołanie).  Równocześnie,  wykonując  nakaz  zawarty  w  uzasadnieniu  wyroku  KIO, 
Zamawiający  wezwał  Konsorcjum  K.  –  F.  do  udowodnienia,  w  jaki  sposób  zamierza  ono 
wykonać  wskazaną  wyżej  część  robót,  a  także  czy  a  jeśli  tak  to  kiedy,  nabyło  prawo  do 
dysponowania  wymaganą  w  dokumentacji  projektowej  liczbą  i  rodzajem  wciągarek,  w 
szczególności,  czy  prawami  takimi  dysponowało  w  momencie  sporządzania  dokumentacji 
projektowej. Ponadto, z uwagi na fakt, że Konsorcjum K. – F. w toku rozprawy przed Krajową 
Izbą  Odwoławczą  złożyło  oświadczenie,  że  na  rynku  polskim,  jak  również  czeskim  i 
słowackim  funkcjonują  podmioty  dysponujące  wciągarkami  o  mniejszym  niż  45  t  udźwigu, 


Zamawiający  wezwał to Konsorcjum także do złożenia  wyjaśnień, czy pozyskanie większej 
niż  przewidziana  w  dokumentacji  projektowej  liczby  wciągarek  o  mniejszym  udźwigu  było 
dostępne  dla  wszystkich  wykonawców  lub  nie  pociągało  za  sobą  większych  problemów  i 
nakładów.  W  przypadku  złożenia  pozytywnych  wyjaśnień  w  tym  zakresie  Zamawiający 
wzywa  do  przedłożenia  stosownych  dowodów  na  tę  okoliczność,  w  szczególności 
Zamawiający wzywa do wykazania, jakie podmioty i za jaką kwotę byłyby gotowe sprzedać 
lub udostępnić przedmiotowe wciągarki. 

W odpowiedzi na opisane powyżej wezwanie Zamawiającego, Przystępujący w dniu 

28  lutego  br.  złożył  wyjaśnienia  wraz  z  dowodami.  Zamawiający  wykonując  wyrok  Izby 
powtórzył  czynność  badania  i  oceny  ofert  z  uwzględnieniem  przedłożonych  przez 
Przystępującego wyjaśnień i dowodów, w konsekwencji uznając, że udział wykonawcy K. – 
P.  B.  S.  Spółka  Akcyjna,  (…),  jako  jednego  z  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o 
udzielenie  zamówienia  w  postępowaniu  nie  utrudnił  uczciwej  konkurencji  w  tym 
postępowaniu. Zamawiający wskazuje w tym miejscu na ustalenia Izby zawarte w wyroku z 
09.12.2016 r. o sygn. akt KIO 2228/16, a które pozostają aktualne po dokonaniu ponownego 
badania  i  oceny  ofert  w  postępowaniu.  Dokonanie  następujących  czynności  przez 
Zamawiającego: 

-  wydłużenie terminu składania ofert w postępowaniu do 6 miesięcy, 
-  udostępnienie  całości  dokumentacji  projektowej  wszystkim  wykonawcom  dla  całości 

inwestycji a nie tylko dla Etapu I, który ma być przedmiotem zamówienia, 

-  wydłużenie  terminów  realizacji  zamówienia  oraz  poszczególnych  etapów  usunęło 

„przewagę  przystępującego  wynikającą  z  wcześniejszego  zapoznania  się  z  projektem  [...]". 

Izba  wskazała  również,  że  „przez  udostępnienie  na  stronie  internetowej  kosztorysów 

inwestorskich  i  wydłużenie  terminu  składania  ofert  została  zniwelowana  przewaga 

przystępującego wynikająca z wcześniejszej znajomości wartości szacunkowej zamówienia." 

oraz,  że  „terminy  wykonania  robót  i  poszczególnych  etapów  były  nad  wyraz  długie  

i niekwestionowane przez Odwołującego". 

Poza  powyższymi  kwestiami,  Zamawiający,  mając  na  względzie  zastrzeżone  jako 

tajemnica  przedsiębiorstwa  wyjaśnienia  i  dowody  przedłożone  przez  Konsorcjum  K.  –  F., 
zwraca szczególną uwagę Izby na następujące kwestie. Odwołujący podnosił, że wykonawca 
K.  jako  współautor  dokumentacji  projektowej  sporządził  ją  w  sposób  najbardziej  dla  siebie 
dogodny, 

przy 

uwzględnieniu 

własnego 

usprzętowienia. 

Zarówno  

w  poprzednim  postępowaniu  odwoławczym  jak  i  obecnie  Odwołujący  eksponuje  problem 
dostępności  wciągarek  o  udźwigu  35  t,  które  to  wciągarki  w  liczbie  8  sztuk  zostały 
przewidziane  w  dokumentacji  projektowej  współautorstwa  K..  W  trakcie  rozprawy  


w  dniu  07.12.2016  r.,  a  także  teraz  Odwołujący  podnosił,  że  nie  dysponuje  wymaganą  
w dokumentacji projektowej liczbą wciągarek 35t, natomiast posiada wciągarki 45 t. 

W tym aspekcie, Odwołujący podkreślał i nadal podkreśla dwie kwestie. Pierwszą jest 

brak  dostępności  (w  ocenie  Odwołującego)  na  rynku  wciągarek  o  udźwigu  35  t,  drugą 
natomiast nadmierne trudności, pociągające za sobą m. in. konieczność przeprojektowania 
fundamentów  wciągarek  i  dostosowania  ich  do  zwiększonego  (45t  zamiast  35t)  udźwigu,  
a co się z tym wiąże dodatkowe wysokie koszty przeprojektowania, konieczność uzyskania 
zamiennego  pozwolenia  na  budowę,  wreszcie  niemożliwość  wykonania  tych  czynności  
w okresach przewidzianych w umowie, co pociąga za sobą ryzyko nałożenia na wykonawcę 
P. kar umownych w znacznej wysokości. Te kwestie w ocenie Odwołującego spowodowały 
naruszenie konkurencyjności w postępowaniu, gdyż Przystępujący „dysponuje dokumentacją 

projektową  sporządzoną  pod  kątem  własnego  usprzętowienia.".  Odnosząc  się  do  zarzutu 

braku  dostępności  na  rynku  wciągarek  o  udźwigu  35t  Zamawiający  wskazuje,  iż 
Przystępujący  dołączył  do  wyjaśnień  oferty  pięciu  różnych  podmiotów,  z  których 
jednoznacznie  wynika  dostępność  wciągarek  wolnobieżnych  o  udźwigu  35  t.  Zamawiający 
pragnie  zwrócić  uwagę  Izby  w  szczególności  na  ofertę  złożoną  jako  trzeci  załącznik  
w  kolejności  do  złożonych  przez  Konsorcjum  K.-F.  wyjaśnień  (z  uwagi  na  datę  jej 
wystawienia  -  jeszcze  przed  wyrokiem  KIO  z  09.12.2016  r.,  co  wskazuje  na  dostępność 
przedmiotowych  urządzeń  już  w  tamtym  czasie)  oraz  na  ofertę  złożoną  jako  czwarty 
załącznik 

kolejności 

do 

złożonych 

przez 

Konsorcjum 

K.-F. 

wyjaśnień  

(z uwagi na najkorzystniejszą cenę oraz czas dostarczenia przedmiotowych urządzeń). 

Dostępność  wciągarek  o  udźwigu  35t  potwierdza  także  rozeznanie  rynku  dokonane 

przez Zamawiającego, który uzyskał oferty dotyczące udostępnienia ww. urządzeń od trzech 
różnych  podmiotów.  Zamawiający  zwraca  uwagę  Izby,  iż  jednym  z  dostawców  wciągarek  
o udźwigu 35t jest spółka M. E. spółka z o.o. z siedzibą w T., która posiada swój oddział w L., 
a  więc  w  miejscowości  będącej  siedzibą  Odwołującego.  Zastanawiającym jest  więc  fakt,  iż 
Odwołujący nie zwrócił się do dostawcy wciągarek o udźwigu 35t, którego siedziba znajduje 
się  „po  sąsiedzku".  Bez  znaczenia  pozostaje  tutaj  podstawa  prawna  dysponowania  tymi 
urządzeniami  (najem,  dzierżawa  czy  własność),  gdyż  chodzi  tu  o  obiektywną  możliwość 
pozyskania  przedmiotowych  urządzeń  na  rynku,  a  nie  o  to,  w  oparciu  o  jaki  tytuł  prawny 
wykonawca ma je pozyskać. Odwołujący podniósł również, że niezależnie od wybranej formy 
prawnej korzystania z urządzeń, istotnym czynnikiem wpływającym na dostępność tego typu 
maszyn jest czas dostawy, który w ofertach pozyskanych przez Zamawiającego wynosi od 9 
do 12 miesięcy. Okres ten w ocenie Odwołującego świadczy o przewadze Przystępującego, 
który dysponuje wciągarkami o udźwigu 35t, nad Odwołującym, który takimi wciągarkami nie 


dysponuje.  Zamawiający  odnosił  się  w  tym  miejscu  do  ofert  złożonych  przez 
Przystępującego w zakresie okresu niezbędnego dla dostawy oferowanych urządzeń: 

-  oferta  złożona  jako  pierwsza  w  kolejności  -  brak  wskazania  okresu  niezbędnego  na 

dostawę wciągarki; 

-  oferta  złożona  jako  druga  w  kolejności  -  wskazano  czas  realizacji  na  stronie  drugiej 

oferty, trzeci wiersz w tabeli; 

-  oferta  złożona  jako  trzecia  w  kolejności  -  wskazano  czas  realizacji  na  stronie  szóstej 

oferty; 

-  oferta  złożona  jako  czwarta  w  kolejności  -  wskazano  czas  realizacji  na  stronie 

pierwszej oferty - pkt 3. 

-  oferta  złożona  jako  piąta  w  kolejności  -  brak  wskazania  okresu  niezbędnego  na 

dostawę wciągarki. 

Przenosząc  okresy  wynikające  z  ofert  uzyskanych  przez  Zamawiającego                                 

i  Przystępującego,  należy  się  przede  wszystkim  odnieść  do  zapisów  Projektu  Umowy                          
w sprawie przedmiotowego zamówienia (Załącznik nr 9 do SIWZ). Stanowi on w § 1 ust. 7 
pkt 1, że Przedmiot Umowy  zostanie zrealizowany na terenie Z. G. S., J., B., (…)w części 
oznaczonej  na  Załączniku  nr  [14]  do  Umowy,  w  terminie  nie  dłuższym  niż  60  miesięcy  od 
daty  protokolarnego  przekazania  przez  Zamawiającego  Wykonawcy  terenu  robót,  z 
uwzględnieniem  poniższych  terminów  częściowych,  które  zostaną  przez  Wykonawcę 
uwzględnione w Harmonogramie Rzeczowo-Finansowym oraz w Harmonogramie: 

1)  rozpoczęcie  głębienia  szybu  metoda  górnicza  w  strefie  zamrożonej  poniżej 

tymczasowej  głowicy  szybu  -  do  18  miesiąca  od  daty  protokolarnego  przekazania  przez 
Zamawiającego Wykonawcy terenu robót: 

2)  zgłębienie szybu do poziomu 540m z nawiązaniem do wyrobiska poziomowego ZG S. -

do  34  miesiąca  od  daty  protokolarnego  przekazania  przez  Zamawiającego  Wykonawcy 
terenu robót; 

3)  zgłębienie szybu do poziomu 800m z nawiązaniem się do wyrobiska poziomowego ZG 

S. - do 45 miesiąca od daty protokolarnego przekazania przez Zamawiającego Wykonawcy 
terenu robót; oraz 

4)  zgłębienie  szybu  na  docelową  głębokość  870m  z  wykonaniem  korka  i  wlotu  -  do  51 

miesiąca  od  daty  protokolarnego  przekazania  przez  Zamawiającego  Wykonawcy  terenu 
robót. 

Wykonawca musi być w posiadaniu wciągarek wolnobieżnych (bez względu na to o 

jakim  udźwigu)  najpóźniej  w  15  miesiącu  od  daty  protokolarnego  przekazania  przez 
Zamawiającego  Wykonawcy  terenu  robót,  co  obrazuje  załączony  do  odpowiedzi  na 
odwołanie  wykres  graficzny  sporządzony  przez  Zamawiającego  (załącznik  nr  4  do 


odpowiedzi  na  odwołanie).  Oznacza  to,  że  nawet  gdyby  przyjąć  najdłuższy  czas  dostawy 
wciągarek o udźwigu 35t wynikający ze wszystkich dostępnych ofert, wykonawca będzie miał 
możliwość  zrealizowania  Etapu  I  w  terminie  określonym  przez  Zamawiającego  w  Projekcie 
Umowy. 

Odnosząc  się  do  kosztów  pozyskania  urządzeń  przewidzianych  w  dokumentacji 

projektowej,  Zamawiający  wskazuje,  że  w  oparciu  o  złożone  przez  Przystępującego  wraz  
z wyjaśnieniami oferty pozyskania wciągarek wolnobieżnych o udźwigu 35t oraz 45t dokonał 
obliczeń  kosztów  pozyskania  tych  urządzeń  przez  Przystępującego  i  Odwołującego  oraz 
dokonał  ich  porównania.  Z  informacji  przekazanych  przez  Przystępującego  w  toku 
poprzedniej  rozprawy  wynika,  że  nie  dysponuje  on  wymaganą  w  dokumentacji  projektowej 
liczbą wciągarek 45t oraz, że w konsekwencji na potrzeby realizacji przedmiotu zamówienia 
będzie  zmuszony  pozyskać  te  urządzenia.  Z  kolei  Odwołujący,  jak  wynika  z  oświadczeń 
złożonych  w  toku  poprzedniej  rozprawy  oraz  z  treści  niniejszego  odwołania,  gdyby  podjął 
decyzję  o  realizacji  zamówienia  zgodnie  z  dokumentacją  projektową,  byłby  zmuszony  do 
pozyskania  8  sztuk  wciągarek  o  udźwigu  35t.  Nie  musiałby  natomiast  pozyskiwać  4  sztuk 
wciągarek 45t, którymi według oświadczenia dysponuje. Z uwagi na zastrzeżenie tajemnicy 
przedsiębiorstwa, Zamawiający przedłoży szczegółowe wyliczenia i porównanie kosztów na 
rozprawie  do  wglądu  Izby,  w  tym  miejscu  wskazując  jedynie,  że  koszty  pozyskania 
wszystkich  wymaganych  w  dokumentacji  projektowej  wciągarek  przez  Przystępującego 
byłyby wyższe niż te, które musiałby ponieść Odwołujący. 

Odnosząc się do zarzutu konieczności dokonania zmian w dokumentacji projektowej 

oraz  konieczności  uzyskania  w  takim  przypadku  pozwolenia  zamiennego  na  budowę  
(w  przypadku  zastosowania  przez  Odwołującego  wciągarek  45t  zamiast  wciągarek  35t 
przewidzianych  w  dokumentacji  projektowej  stanowiącej  OPZ  w  postępowaniu), 
Zamawiający  wskazuje  na  dokument  złożony  jako  załącznik  dziewiąty  w  kolejności 
przedłożony  wraz z  wyjaśnieniami przez Konsorcjum K.-F. Wynika z niego jednoznacznie i 
bezsprzecznie, że argument podnoszony przez Odwołującego co do konieczności uzyskania 
zamiennego pozwolenia na budowę w przypadku skorzystania  przez  niego z wciągarek o 
udźwigu 45t (które Odwołujący posiada w swoich zasobach) jest całkowicie niezasadny. W 
tym  miejscu  Zamawiający  zwraca  uwagę  Izby  w  szczególności  na  następujące  fragmenty 
opisanego wyżej dokumentu: 

-  strona druga dokumentu akapit drugi od słów: „Na podstawie w/w faktów [...]"; 
-  strona druga dokumentu akapit piąty od słów: „Należy nadmienić [...]"; 
-  strona trzecia dokumentu akapit pierwszy od słowa: „Przedmiotowe [...]; 
-  strona trzecia dokumentu akapit czwarty od słowa: „Wszystkie [...]"; 
-  strona piąta dokumentu od słowa: „Wniosek [...]". 


Zamawiający  dokonał  także  niezależnej  analizy  dotyczącej  kwestii  konieczności 

przeprojektowania  i  uzyskania  zamiennego  pozwolenia  na  budowę.  /DOWÓD:    Opinia  
doradcy    technicznego  w  sprawie    zmian    projektowych    w  zakresie    zabudowy  wciągarek 
wolnobieżnych/.  Z  opinii  tej  wynika  jednoznacznie,  że  zmiana  projektowa  polegająca  na 
wykorzystaniu  zamiast  4  sztuk  wciągarek  45t  i  8  sztuk  wciągarek  35t,  większej  liczby 
wciągarek  45t  i mniejszej  liczby  wciągarek  35t sprowadza  się  do  zmiany  liczby  i  lokalizacji 
tych wciągarek zlokalizowanych wewnątrz budynków wciągarek wolnobieżnych (stanowisko 
wciągarek  wolnobieżnych  wschodnie  i  zachodnie)  i  nie  spowoduje  żadnych  zmian 
konstrukcyjnych budynków, w których mają być zabudowane wciągarki, nie wpływa na żaden 
element  konstrukcji  tych  budynków  i  nie  zmienia  żadnych  parametrów  tych  budynków,  nie 
wpływa również na  ich funkcjonalność. Nie zwiększa także zakresu obszaru oddziaływania 
tych  obiektów.  Dlatego też,  jak  wynika  z  opinii,  zmiana  ta  nie  stanowi  zmiany  istotnej  i  nie 
wymaga  aktualizacji  projektu  budowlanego  ani  zmiany  pozwolenia  na  budowę.  Co  więcej, 
zmiany  te  nie  powinny  w  ocenie  projektantów  sporządzających  opinię  istotnie  wpływać  na 
zmianę  okresu  wykonywania  obiektów,  a  tym  samym  na  zmianę  terminu  realizacji 
przedmiotu  umowy.  Tym  samym  argument  podnoszony  przez  Odwołującego  a  dotyczący 
konieczności  zmian  projektowych  oraz  uzyskania  zamiennego  pozwolenia  na  budowę  jest 
chybiony  i  nie  poparty  żadnymi  dowodami.  W  związku  z  powyższym  należy  również 
wskazać,  iż  argument  Odwołującego  podnoszony  w  poprzednim  odwołaniu,  jakoby 
konieczność przeprojektowania i uzyskania zamiennego pozwolenia na budowę wpływała na 
czas  realizacji  Etapu  I  opóźniając  przebieg  robót,  jest  bezzasadny,  skoro  nie  ma 
konieczności  uzyskania  pozwolenia  zamiennego  na  budowę.  Oznacza  to,  że  pozycja 
Odwołującego  chcącego  zastosować  wciągarki  o  udźwigu  45t  nie  jest  mniej  korzystna  niż 
wykonawcy,  który  zastosuje  wciągarki  przewidziane  w  dokumentacji  projektowej. 
Zamawiający  zwraca  również  uwagę  Izby  na  informacje  dotyczące  ewentualnych  kosztów 
przeprojektowania  w  przypadku  chęci  zastosowania  do  realizacji  zamówienia  wciągarek                
o  udźwigu  45t  (str.  9-10  wyjaśnień  Przystępującego  oraz  treść  dokumentu  złożonego  jako 
załącznik dziewiąty w kolejności przedłożony wraz z wyjaśnieniami przez Konsorcjum K.-F.). 
Bilans  kosztów,  które  musiałby  ponieść  Przystępujący  w  związku  z  koniecznością 
pozyskania wszystkich wymaganych w dokumentacji wciągarek i kosztów przeprojektowania 
wynikających  z  ww.  wyjaśnień  i  dokumentów,  które  musiałby  ponieść  Odwołujący  w  razie 
chęci  zastosowania  wciągarek  o  udźwigu  45t,  jest  korzystniejszy  dla  Odwołującego 
(odwołujący  nie  będzie  musiał  wtedy  ponieść  żadnych  kosztów  z  tytułu  pozyskania 
wciągarek o udźwigu 45t). 

W zakresie projektowania zmian alternatywnych Zamawiający zwraca również uwagę 

Izby na str. 9 wyjaśnień Przystępującego, pkt 3. Odnośnie nakazu Izby zawartego w wyroku 


o  sygn.  KIO  2228/16,  a  mianowicie  do  ustalenia,  w  jaki  sposób  Przystępujący  zamierza 
wykonać  część  robót  wymagającą  dysponowania  wciągarkami  wolnobieżnymi,  a  także  czy               
a jeśli tak - kiedy - Przystępujący nabył prawo do dysponowania wymaganą liczbą wciągarek 
35t  (8  sztuk),  w  szczególności  czy  prawami  takimi  dysponował  w  momencie  sporządzania 
dokumentacji projektowej. W tym zakresie Zamawiający zwraca szczególną uwagę Izby na 
wyjaśnienia Przystępującego (str. 3-9 włącznie). Mając na względzie wszystkie wyjaśnienia                
i dowody złożone przez Przystępującego, a także rozeznanie rynku i analizy dokonane przez 
Zamawiającego, należało uznać, że udział Przystępującego w postępowaniu z uwagi na fakt, 
iż  K.  był  jednym  z  podmiotów  uczestniczących  w  przygotowaniu  dokumentacji  projektowej 
stanowiącej  OPZ  dla  postępowania  w  żadnej  mierze  nie  naruszył  konkurencji  w 
postępowaniu. Przystępujący nie był w żaden sposób uprzywilejowany w stosunku do innych 
wykonawców,  a  przyjęte  przez  niego  w  dokumentacji  projektowej  wciągarki  o  udźwigu  35t, 
ani  inne  rozwiązania  projektowe,  nie  stanowią  o  jego  przewadze  nad  Odwołującym  czy 
innymi potencjalnymi wykonawcami. 

W  dniu  28.03.2017  r.  (e-mailem)  Zamawiający  przekazał  pismo  uzupełniające 

względem odpowiedzi na odwołanie /tajemnica przedsiębiorstwa/.   

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi 

poniżej dowodami, po wysłuchaniu oświadczeń stron oraz Przystępującego złożonych 

ustnie do protokołu w toku rozprawy, ustalił i zważył, co następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 Pzp. Odwołujący, którego 
oferta  była  drugą  ofertą,  która  została  złożona  i  nie  została  ani  odrzucona,  ani  też 
Wykonawca  nie  został  wykluczony  z  udziału  w  postępowaniu,  w  wypadku  potwierdzenia 
zarzutów  ma  szanse  na  uzyskanie  zamówienia.  Izba  nie  rozpatrywała  wniosków 
Przystępującego  o  odrzucenie  odwołania  zawartych  w  piśmie  Przystępującego,  gdyż  nie 
zostały one poparte przez Zamawiającego, czyli stronę po której miało miejsce przystąpienie. 
Zgodnie, zaś z 

art. 185 ust. 5 Pzp czynności podejmowane przez Przystępującego nie mogą 

być  sprzeczne  z czynnościami  i oświadczeniami  strony,  do  której  uczestnik  postępowania 
przystąpił.  

 
Odnosząc  się  do  stanowiska  Przystępującego  z  jego  pisma  co  do  braku  interesu                 

w uzyskaniu zamówienia po stronie Odwołującego, z uwagi na brak środków finansowych na 
wybór  oferty  Odwołującego,  na  co  wskazywał  Przystępujący  w  swoim  piśmie  procesowym 


złożonymi  na  posiedzeniu,  Izba  wskazuje  na  następujące  okoliczności.    Po  pierwsze  takie 
stanowisko,  co  do  braku  interesu  w  uzyskaniu  zamówienia,  po  stronie  Odwołującego  ma 
charakter przedwczesny. Nie złożono na rozprawie żadnych dokumentów potwierdzających 
brak  środków,  sam  protokół  postepowania  w  tym  zakresie  nie  jest  niepodważalnym 
dowodem.    Nawet,  gdyby  taki  dokument  przedstawiono  można  by  jedynie  rozpatrywać  go 
jako  wstępną  deklarację  wymagającą  potwierdzenia  w  sytuacji  zaistnienia  sytuacji,  gdy 
jedyną  ważną  ofertą  w  postępowaniu  będzie  oferta  przekraczające  środki  przeznaczone 
przez  Zamawiającego.  Należy  zauważyć,  że  Wykonawca  ma  prawo  domagać  się 
przeprowadzenia  czynności  oceny  złożonych  ofert,  jak  i  samego  wyboru  oferty 
najkorzystniejszej  zgodnie  z  przepisami  Pzp.  Ewentualne  unieważnienie  postępowania, 
byłoby natomiast czynnością następczą, po wyborze oferty najkorzystniejszej i podlegałoby 
kontroli  ze  strony  Wykonawców,  w  ramach  środków  ochrony  prawnej.  Podobnie  w  wyroku 
KIO z 18.06.2013 r., sygn. akt: KIO 1338/13, czy też wyroku KIO z 02.04.2014 r., sygn. akt: 
KIO  568/14.  Dodatkowo,  działania  Przystępującego  może  w  aktualnej  sytuacji  procesowej 
rodzić wątpliwości, czy nie jest przejawem taktyki procesowej, tym bardziej że Przystępujący 
wiedział o terminie rozprawy i mógł uzyskać stosowny dowód od Zamawiającego, po którego 
stronie  przystąpił.  W  tym  bowiem  wypadku,  należy  także  wziąć  pod  uwagę,  daleko  idące 
skutki,  ewentualnego  uznania  braku  interesu,  w  tym  brak  rozpatrzenia  merytorycznego 
zarzutów  odwołania.  Podobnie  w  wyroku  KIO  z  26.05.2015  r.,  sygn.  akt:  KIO  983/15.                      
(za wyrokiem KIO z 14.12.2015 r., sygn.. akt: KIO 2622/15).  

Skład  orzekający  Izby,  działając  zgodnie  z  art.  190  ust. 7  Pzp  dopuścił  w  niniejszej 

sprawie  dowody  z:  dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez 
Zamawiającego  do  akt  sprawy  w  kopii  potwierdzonej  za  zgodność  z  oryginałem,  w  tym                
w szczególności postanowień SIWZ, wszystkie wyjaśnienia i modyfikacje SIWZ, a zwłaszcza 
wyjaśnienia treści SIWZ oraz Zmiana SIWZ z 15.07.2016 r., Badania rynku przeprowadzone 
przez Zamawiającego (cztery wezwania z 11.01.2017 r.) – stanowiące załącznik do protokołu 
–  i  uzyskane  oferty  handlowe:  1)  ofertę  z  11.01.2017  r.  E.  SA  z  siedziba                                   
w C.; 2) ofertę z 22.02.2017 r. O.-M. GmbH z O.; 3) ofertę z 24.01.2017 r. M. E. Sp. z o.o. z 
siedzibą  w  T.;  4)  ofertę  z  23.01.2017  r.  I.  e.,  s.r.p.  P.  C.  R.,  wezwania  z  17.01.2017  r. 
skierowane  do  Przystępującego,  wyjaśnień  Przystępującego  z  27.02.2017  r.  (wpływ 
28.02.2017  r.)  /całość  z  załącznikami  z  jednym  wyjątkiem  –  zał.  Nr  1  -  zastrzeżone  jako 
tajemnica  przedsiębiorstwa/  (pismo  przewodnie  wraz  z  zasadniczymi  wyjaśnieniami  na  13 
stronach)  wraz  z  załącznikami:  1  –  Referat  pn.:  Nowa  generacja  urządzeń  do  głębienia  i 
pogłębiania szybów na pokładzie szybu GG-1;  2 - oferta handlowa wraz ze specyfikacjami 
technicznymi  z  23.01.2017  r.,  3  –  oferta  handlowa  z  17.10.2016  r.,  4    -  oferta  handlowa  z 


25.01.2017  r.,  5  -  oferta  handlowa  z  04.01.2017  r.,  6  –  oferta  Przystępującego  na 
wydzierżawienie  wciągarki  35  tonowej,  7  –  umowa  najmu  wraz  z  aneksami  i  protokołem 
przekazani  –  wyciągarki  35  tonowej,  8  –  zestawienie  wartości  kosztorysowej  dokumentacji 
projektowej, 9 – opinia rzeczoznawcy budowlanego z 22.02.2017 r. Dodatkowo załączono – 
projekt budowlany obiektów tymczasowych na okres głębienia szybu 1 – Bzie przy (…) w J. 
oraz Obiekty i urządzenia technologiczne na okres pogłębienia szybu „J. VI” w PKW SA – ZG 
J.  w  L.”,  informacji  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  z  08.03.2017  r.  oraz  potwierdzenia 
dokonania wglądu do dokumentacji przez Odwołującego w dniu 10.03.2017 r.     
 

W  poczet  materiału  dowodowego  zaliczono  również  złożone  przez  Zamawiającego 

wraz z odpowiedzią na odwołanie: 

•  Warianty rozmieszczenia wciągarek (wg. projektu, wariant I, II i III); 

•  Skrócony harmonogram budowy szybu G. wraz z krótkim opisem do niego; 

•  Pismo – korespondencja Przystępującego do Zamawiającego z 28.02.2017 r; 

•   Opinia  doradcy  technicznego  w  sprawie  zmian  projektowych  w  zakresie  zabudowy 

wciągarek wolnobieżnych – B. S. P. i R. „E. – K.” S.A. z 23.02.2017 r.   
 

W poczet materiału dowodowego zaliczono również złożone na rozprawie oraz wraz                   

z pismem procesowym przez Przystępującego: 

•  Zestawienie środków trwałych (wyciąg) /raport na 27.03.2017 r./ - na rozprawie; 

•  Regulamin  pracy,  przykładowy  zakres  czynności,  Oświadczenie  o  przestrzeganiu 

tajemnicy  służbowej,  Umowa  konsorcjum  K.  P.  B.  S.  Z.  SA  –  F.  –  P.  Sp.    z  o.o., 
polecenie służbowe nr 5 z 12.04.2016 r.; przykładowa umowa konsultingowa, 

•  Załącznik  nr  1  do  pisma/  tajemnica  przedsiębiorstwa  –  zawierające  dodatkowe 

informacji  odnośnie  zawartych  w  wyjaśnieniach  przekazanych  Zamawiającemu/. 
Niniejszy  załącznik  nie  zawiera  nowych  okoliczności,  a  jedynie  pogłębia  wiedze 
wynikającą  z  wcześniejszych  wyjaśnień  złożonych  w  postepowaniu  przetargowym. 
 

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

także  wyrok  KIO  z  09.12.2016  r.,  sygn..  akt:  KIO  2228/16,  odwołanie,  przystąpienie, 
odpowiedź  na  odwołanie,  pismo  uzupełniające  Zamawiającego  z  27.03.2017  r.  (wpływ 
28.03.2017  r.)  /przekazane  wyłącznie  składowi  orzekającemu  Izby  oraz  Przystępującemu               
w trybie § 23 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22  marca 2010 r. w sprawie 
regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań (t.j.: Dz. U. z 2014, poz. 964 oraz Dz. 
U. z 2017 r., poz.14)/, pismo Przystępującego, a nadto stanowiska i oświadczenia stron oraz 
Przystępującego  złożone ustnie do protokołu.  


Odnosząc  się  do  podniesionych  w  treści  odwołania  zarzutów  stwierdzić  należy,  że 

odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.  

 
Odwołujący  sformułował  w  odwołaniu  następujące  zarzuty  naruszenia  przez 

Zamawiającego:   

art.  7  w  zw.  z  art.  8  ust.  2  i  3  Pzp  oraz  art.  180  ust.  1  Pzp  -  poprzez  prowadzenie 

postępowania w sposób, który nie zapewnia zachowania uczciwej konkurencji oraz równego 
traktowania  wykonawców  oraz  niezgodnie  z  zasadą  przejrzystości,  a  to  bezzasadne 
ograniczenie  Odwołującemu  dostępu  do  informacji  związanych  z  postępowaniem                                    
o udzielenie zamówienia publicznego wskutek nieudostępnienia Odwołującemu treści pisma 
z  27.02.2017  r.  konsorcjum  zawierającego  wyjaśnienia  złożone  przez  Konsorcjum  wraz                          
z  większością  załączników,  co  w  konsekwencji  prowadzi  do  pozbawienia  lub  co  najmniej 
ograniczenia  prawa  Odwołującego  do  skorzystania  ze  środka  ochrony  prawnej  jaki  jest 
odwołanie, 

art. 24 ust 2 pkt 1 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp poprzez uznanie za ważną oferty 

Przystępującego  i  zaniechanie  wykluczenia  tych  wykonawców  z  postępowania,  pomimo  iż 
KOPEX brał udział w przygotowaniu postępowania. 

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania: 
W  pierwszej  kolejności  należy  przywołać  stan  faktyczny  wynikający  z  treści 

wniesionego  odwołania,  odpowiedzi  na  odwołanie,  pisma  Przystępującego  złożonego  na 
posiedzeniuW tym zakresie, Izba wskazuje na przywołane w treści w/w pism okoliczności 
wezwania z 17.01.2017 r. będącego wynikiem wykonania wyroki KIO z 09.12.2016 r., sygn.. 
akt:  KIO  2228/16.  Nadto,  Izba  potwierdza  uzyskanie  wyjaśnień  od  Przystępującego                         
w odpowiedzi na przywołane wezwanie wraz z załącznikami. Udzielone odpowiedzi korelują 
z treścią wezwania i  wskazanymi w tym zakresie wytycznymi wynikającymi z uzasadnienia 
wyroku  o  sygn..  akt:  KIO  2228/16.  Odwołujący  w  dniu  10.03.2017  r.  przejrzał  dokumenty 
postępowania  (potwierdził  na  rozprawie  zapoznanie  się  z  przeprowadzonym  przez 
Zamawiającego  rozeznaniem  rynku,  tj.  uzyskanymi  czteroma  ofertami  handlowymi,  jak                  
i  uzyskaną  opinią  biura  projektowego).  Zamawiający  w    ramach  odpowiedzi  na  odwołanie 
załączył  m.in.  -  Warianty  rozmieszczenia  wciągarek  (wg.  projektu,  wariant  I,  II  i  III)  oraz 
opinie biura projektowego. Z kolei w piśmie uzupełniającym na bazie uzyskanych wyjaśnień 
od  Przystępującego,  wskazał  analizę  i  wyliczenia  dwóch  sytuacji.  Pierwszej,  w  której 


Odwołujący  decyduje  się  zrealizować  zamówienie  zgodnie  z  założeniami  dokumentacji 
projektowej,  tzn.  z  wykorzystaniem  wciągarek  o  udźwigu  35t.  Drugiej,  w  której  Odwołujący 
decyduje się zrealizować zamówienie z wykorzystaniem posiadanych przez siebie wciągarek 
o  udźwigu  45t.  Izba  odniesie  się  do  poszczególnych  kwestii  w  ramach  rozpatrywania 
kolejnych zarzutów.  

Biorąc  pod  uwagę  ustalenia  i  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191 

ust.1  Pzp),  oceniając  wiarygodność  i  moc  dowodową,  po  wszechstronnym  rozważeniu 
zebranego materiału (art. 190 ust. 7 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.  

W zakresie pierwszego zarzutu, Izba uznała, że w/w podlega oddaleniu.  

Należy jednakże wskazać, że niniejsze zarzut jest zasadny. Jednakże że z uwagi na 

oddalenie drugiego zarzutu, Izba uznaje, że kwestia nie wykazania zasadności zastrzeżenia 
tajemnicy  przedsiębiorstwa  nie  ma  wpływu  na  wynik  (art.  192  ust.  2  Pzp).  Po  pierwsze, 
zastrzeżenie  tajemnicy  przedsiębiorstwa  w  terminie  na  złożenie  wyjaśnień  było 
dopuszczalne,  zgodnie  bowiem  ze  stanowiskiem  Izby,  należy  odnieść  wskazany  termin                      
w przepisie do tego stricte wyjaśnienia. W tym zakresie Izba potwierdza trafność i aktualność 
stanowiska wyrażonego w przywołanym przez Zamawiającego orzeczeniu w odpowiedzi na 
odwołanie,  tj.  orzeczenia  KIO  z  09.02.2015  r.,  sygn..  akt:  KIO  165/16,  jak  i  wyroku  KIO                     
z  10.07.2015  r.,  sygn..  akt:  KIO  1377/15.  Po  drugie,  niewątpliwie  na  datę  zastrzeżenia, 
Przystępujący nie wykazał zasadności zastrzeżenia, czyli kwestia tego czy dane informacje 
mogły  stanowić  tajemnicy  przedsiębiorstwa  jest  niewystarczające  wobec  jednoznacznej 
treści  przepisu  warunkującego  objęcie  tajemnicą  przedsiębiorstwa  od  wykazania.  Izba 
podkreśla bowiem (za wyrokiem KIO z 07.04.2015 r., sygn. akt: KIO 568/15, sygn. akt: KIO 
570/15),  że:  "(…)  samo  złożenie  uzasadnienia  co  do  objęcia  tajemnicą  przedsiębiorstwa 

oznaczonych  informacji,  nie  zawsze  będzie  owym  "wykazaniem",  o  którym  mowa                              

w powołanym powyżej przepisie. Wykazać oznacza coś więcej, aniżeli jedynie wyjaśnić. Nie 

będą  zatem  spełniać  przesłanki  z  art.  8  ust.  3  ustawy  Pzp  ogólnikowe  wyjaśnienia, 

zawierające gołosłowne, niczym nie potwierdzone, twierdzenia (często zresztą powtarzające 

się w wielu postępowaniach o udzielenie zamówienia), że zastrzeżone informacje mają duż

znaczenie dla wykonawcy, że nie zostały ujawnione do wiadomości publicznej, że posiadają 

znaczną wartość gospodarczą, itd.    

Dla  owego  "wykazania"  często  nie  wystarczą  same  deklaracje  i  twierdzenia,                              

i  wówczas  wykonawca  będzie  zobowiązany  nie  tylko  wyjaśnić,  ale  także  udowodnić,  czy 

choćby uprawdopodobnić, ziszczenie się poszczególnych przesłanek warunkujących uznanie 


danej informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa, a określonych w cytowanym powyżej art. 11 

ust. 4 UZNK. Izba zauważa, że to od charakteru i rodzaju informacji, jak i innych okoliczności 

dotyczących  danej  informacji,  jak  i  wykonawcy,  będzie  zależało  to  czy  dla  "wykazania" 

wystarczą  jedynie  wyjaśnienia  z  powołaniem  się  na  uwarunkowania  gospodarcze, 

geopolityczne,  na  zasady  działania  na  danym  rynku,  itp.,  czy  też  konieczne  będzie 

przedstawienie  konkretnych  dowodów,  np.  umów,  koncepcji,  raportów,  itd.  Czasem 

wystarczy  odwołanie  się  do  pewnych  zdarzeń  i  związanych  z  nimi  okoliczności,  np. 

odwołanie się do faktu zawarcia konkretnej umowy w oznaczonej dacie z danym podmiotem  

i odniesienie się do niektórych postanowień takiej umowy.   

Aby  spełnić  przesłankę  "wykazania",  o  której  mowa  w  art.  8  ust.  3  ustawy  Pzp, 

wykonawca  winien  zatem  wykazać,  że  zastrzeżone  przez  niego  informacje  stanowią 

tajemnicę przedsiębiorstwa, tj. że spełniają łącznie wszystkie przesłanki, określone w art. 11 

ust. 4 ustawy Pzp, a które zostały przytoczone powyżej. (…)".  

Dokumenty  złożone  wraz  z  pismem  procesowym  przez  Przystępującego  na 

posiedzeniu  -  na  okoliczność  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  zostały  de  facto 
dopiero  przedstawione  w  toku  postepowania  odwoławczego,  co  jest  z  uwagi  na  wskazany 
chociażby w przepisie termin działaniem spóźnionym. Nadto,  Izba przypomina, że zgodnie  
z  art.  191  ust.  2  Pzp  wydając  wyrok  bierze  pod  uwagę  "stan  rzeczy  ustalony  w  toku 
postępowania".  Zaś  sformułowanie  "w  toku  postępowania"  odnosi  się  do  postępowania                         
o udzielenie zamówienia publicznego. Powyższego nie zmienia przepis art. 190 ust. 1 zd 2 
Pzp, zgodnie z którym strony mogą przedstawiać dowody na poparcie swych twierdzeń do 
zamknięcia rozprawy. Oznacza to jedynie tyle, że wprawdzie dowody strony mogą składać 
aż do zamknięcia rozprawy, jednakże mogą one dotyczyć tylko takiego stanu rzeczy, który 
został  ustalony  w  toku  postępowania.  W  ww.  zakresie  podzielono  w  pełni  stanowisko 
przedstawione  w  wyroku  SO  w  Poznaniu  z  08.01.2014  r.,  sygn.  akt:  X  Ga  652/13. 
Jednocześnie podkreślić należy, że przyjęcie przeciwnego poglądu oznaczałoby de facto, że 
ocena oferty Odwołującego dokonana zostałaby, po raz pierwszy dopiero przez Izbę. 

Po  trzecie,  w  ocenie  Izby,  mimo  zasadności  zarzutu,  z  wagi  na  wskazane  wyżej 

okoliczności, z uwagi na art. 192 ust. 2 Pzp, podlega on oddaleniu.  

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 
 
 
 

Odnośnie drugiego zarzutu, Izba uznała że podlega on oddaleniu.  

Należy  wskazać,  że  złożone  przez  Przystępującego  wyjaśnienia  były  wynikiem 

wezwania, które ściśle odpowiadało wytycznym zawartym w tym zakresie we wcześniejszym 


wyroku o sygn. akt: KIO 2228/16. Przedstawił dowody, że jego udział nie utrudnił uczciwej 
konkurencji, w szczególności, że Przystępujący nie znajdował się w sytuacji korzystniejszej 
od  innych  Wykonawców,  w  szczególności  Odwołującego,  zwłaszcza  odnośnie  wyciągarek. 
Określił jak zamierza wykonać w/w część robót, oraz czy, a jeśli tak to kiedy nabył prawo do 
dysponowania  wymagana  liczbą  i  rodzajem  wyciągarek,  czy  miało  to  miejsce  w  momencie 
sporządzenia  projektu.  Złożył  wyjaśnienia,  czy  większa  liczba  wyciągarek  o  mniejszym 
udźwigu  były  dostępne  dla  wszystkich  wykonawców  lub  nie  pociągało  to  większych 
problemów i nakładów, oraz za jakie kwoty można uzyskać do nich dostęp.  

Ze złożonych wyjaśnień i dowodów wynika, ze Przystępujący odpowiedział na każde 

z powyższych zagadnień w sposób pozwalający uznać, że jego udział nie utrudniał uczciwej 
konkurencji.  W  momencie  sporządzania  dokumentacji  projektowej,  jak  i  obecnie 
Przystępujący  posiadł  16  wyciągarek  35  tonowych  (z  tego  14  ówcześnie  do  chwili  obecnej 
jest  zaangażowanych  na  innych  kontraktach),  tak  wskazał  w  wyjaśnieniach  oraz  w  piśmie               
i  na  rozprawie.  Nadto,  w  momencie  sporządzania  i  obecnie  w  ogóle  nie  dysponował  i  nie 
dysponuje  wciągarkami  45  tonowymi,  tak  wskazał  w  wyjaśnieniach  oraz  w  piśmie  i  na 
rozprawie.  W  konsekwencji,  tak  czy  inaczej  będzie  zmuszony,  wobec  nie  dysponowania 
wymaganą  liczbą  wciągarek  (4  sztuki)  podjąć  stosowne  kroki  w  tym  zakresie  i  ponieść 
związane  z  tym  koszty.  Przystępujący,  w  ocenie  Izby,  wykazał  dostępność  wciągarek                     
w  cenach  i  terminach,  które  mogą  skutkować  wyższymi  kosztami  dla  Przystępującego  niż 
Odwołującego.  Kwestia  ta  jest  o  tyle  istotna,  że  stanowiska  Odwołującego  z  rozprawy 
wynika, że w ogóle nie przewidywał de facto wykonywania zamówienia zgodnie z projektem. 
W  żaden  sposób  nie  podważał  istnienia  Wykonawców  oferujących  konieczne  wciągarki. 
Przyznał,  że  miał  wgląd  do  rozeznania  rynku  dokonanego  przez  Zamawiającego  
i  uzyskanych  przez  Zamawiającego  ofert. Odwołujący  w  żaden  sposób  nie  udowodnił  i  nie 
przedstawił  kontr  dowodu  względem  ofert  do  których  miał  dostęp  u  Zamawiającego.  Przy 
czym, złożył oświadczenie, że realizacja zamówienia zgodnie z projektem jest nieracjonalna 
ekonomicznie. Powyższe nie poparł żadnym dowodem, ani symulacją kosztów. Nie sprostał 
w  tym  zakresie  spoczywającemu  na  nim  ciężarowi  dowodowemu  (art.  190  ust.1  Pzp).                   
Nie  przedstawił  dowodu,  z  którego  wynikałoby,  że  rozwiązanie  zgodne  z  projektem  jest 
droższe  dla  niego  niż  przeprojektowanie,  choć  powoływał  się  na  swoją  wiedze  w  tym 
zakresie  i  przeprowadzona  analizę  rynku  dokonaną  w  trakcie  przygotowywania  oferty. 
Składał  tylko  oświadczenia,  choć  musiał  mieć  świadomość  złożenia  dowodów  przez 
Przystępującego.  

W  zakresie  przeprojektowania,  nie  przedstawił  żadnego  dowodu,  że  zmiany  w  tym 

zakresie będą wymuszać uzyskanie zamiennego projektu budowlanego. Mimo, że wiedział, 
iż w tym zakresie Zamawiający dysponuję opinią niezależnego biura projektowego uzyskaną 


przed  wyjaśnieniami  Przystępującego.  Wgląd  bowiem  dotyczył  całości  dokumentacji 
przetargowej.  Odwołujący  poprzestał  na  polemice  z  Zamawiającym  i  Przystępującym  na 
rozprawie.  Odwołujący  kwestionował  ewentualne  możliwe  warianty  Zamawiającego, 
jednakże  nie  przedstawił  własnego  sposobu  /jedynie  wskazał,  że  zamierza  zastąpić 
rozwiązanie  przewidujące  6  wyciągarek  35  ton  obejmującym  4  wyciągarki  o  wyższym 
udźwigu 45 ton/, a dokładnie nie przedstawił kosztów takich zmian jak przewidywane przez 
siebie /oświadczył jedynie, że należałoby zmienić parametry układu wieży szybowej, a koszty 
przeprojektowania  to  koszty  szacunkowe  1  mln  zł.,  podnosił  też  kwestie  bliżej 
niesprecyzowanych  lawinowych  zmian  w  projekcie/.  W  ocenie  Izby,  Odwołujący  w  żaden 
sposób  nie  sprostał  spoczywającym  na  nim  ciężarowi  wykazania  zasadności  swoich 
twierdzeń,  chociażby  w  zakresie  swojej  oferty.  Izba  uznaje  także,  że  dysponował  wbrew 
pozorom  znaczną  ilością  informacji  pozwalających  na  przedstawienie  stosownej 
argumentacji popartej dowodami. Zwłaszcza takich które pozwoliłyby skonfrontować dowody 
i  twierdzenia  przedstawione  przez  Przystępującego.  Odwołujący  nie  przedstawił  żadnych 
dowodów, ograniczył się do polemiki.  

Nie  potwierdziły  się  także  argumenty  odnośnie  przygotowania  dokumentacji 

projektowej  z  uwzględnieniem  czasookresu  związanego  z  zaangażowaniem  przejściowym 
posiadanego  przez  Przystępującego  sprzętu  –  wciągarek  35  tonowych/  dowody  załączone 
do  wyjaśnień  oraz  zestawienie  środków  trwałych  przeczą  sugestiom  Odwołującego,  sprzęt 
był  zaangażowany  na  etapie  projektowania  i  jest  tak  nadal  –  dotyczy  wciągarek  35  t./.   
Z  dokumentacji  wynika  także,  że  ewentualny  wariant  zamiany  projektu  mogący  być 
korzystniejszy dla Przystępującego nie jest wynikiem prac projektowych, ale zmiany SIWZ na 
skutek zadanych pytań (wyjaśnienia treści SIWZ oraz zmiana SIWZ z 15.07.2016 r. – pytanie 
i odpowiedź nr 12).            

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

W  tym  stanie  rzeczy,  Izba  oddaliła  odwołanie  na  podstawie  art.  192  ust.  1  zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu art. 192 ust. 9 i 10  Pzp w zw. z § 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. b

rozporządzenia Prezesa 

Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od 


odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 
(Dz. U. Nr 41, poz. 238 oraz Dz. U. z 2017 r., poz. 47). Izba uznała wniosek Zamawiającego 
o zasądzenie kosztów w wysokości – 4289,00zł, tzn. wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 
3.600,00  zł,  tj.  zgodnie  z  przedłożonym  rachunkiem  (§  3  pkt  2  lit.  b  w/w  rozporządzenia), 
kosztów dojazdu na rozprawę w kwocie 570,00 zł zgodnie z przedłożonymi biletami PKP (§ 3 
pkt 2 lit. a w/w rozporządzenia) oraz kosztów opłaty skarbowej od pełnomocnictw w kwocie 
łącznej 119,00 zł. 

Przewodniczący: 

………………………………