KIO 607/17 WYROK dnia 19 kwietnia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 607/17 

WYROK 

z dnia 19 kwietnia 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Dagmara Gałczewska-Romek 

Protokolant:             Sylwia Muniak 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 kwietnia 2017 r. odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  27  marca  2015  r.  przez  S.  sp.  z  o.o.,  ul.  (…)  

postępowaniu prowadzonym przez Sąd Okręgowy w R., ul. (…) 

przy udziale K. B. sp. z o.o. zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego 

po stronie Odwołującego. 

orzeka: 

1.  uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu  dokonanie  modyfikacji  treści 

Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w następujący sposób: 

a.  część  II  Opis  przedmiotu  zamówienia  -  Monitor  -  265  sztuk  przez  zmianę  pkt  4 

Zakresy  regulacji  na  wbudowanej  stabilnej  podstawie:  Pochylenie  (ang.  tilt) 

przynajmniej -5 do +30 stopni. 

b.  część II Opis przedmiotu zamówienia - Monitor - 265 sztuk przez zmianę w pkt 6 

Poziom oddziaływania na środowisko i klimat parametru „zużycie energii w trybie 

wyłączenia”  maksymalnie  na  0,2W  albo  zmianę  tego  parametru  na  roczne 

zużycie energii przez monitor.  

c.  część  II  Opis  przedmiotu  zamówienia  -  Komputer  typ  1  -  220  sztuk  przez 

dopuszczenie w pkt 4 złącza zintegrowane na krawędzi płyty 2xPS/2 rozwiązania 

opartego o dodatkowe 2 porty USB min. 2.0. z adapterami. 

d.  część II Opis przedmiotu zamówienia - Komputer typ 1- 220 sztuk przez zmianę w 

pkt 6 Poziom oddziaływania na środowisko i klimat parametru „zużycie energii w 

trybie wyłączenia” maksymalnie na 0,80W albo zmianę tego parametru na roczne 

zużycie energii przez komputer. 

e.  część  II  Opis  przedmiotu  zamówienia  -  komputer  przenośny  typ1  -  20  sztuk, 

komputer  przenośny  typ  2  –  20sztuk  przez  dopuszczenie  w  pkt  4  złącza 


wbudowane w obudowę obok HDMI także złącza DisplayPort lub MiniDisplayPort 

wraz z adapterem do HDMI.  

f.  część  II  Opis  przedmiotu  zamówienia  -  komputer  przenośny  typ1  -  20  sztuk, 

komputer  przenośny  typ  2  -  20  sztuk,  komputer  przenośny  typ  3-1  sztuka  przez 

dopuszczenie w pkt 4 Złącza stacji dokującej umieszczonego na spodzie, z boku 

lub z tyłu obudowy.  

g.  część  II  Opis  przedmiotu  zamówienia  -  komputer  przenośny  typ1  -20  sztuk, 

komputer  przenośny  typ  2  -  20sztuk  przez  zmianę  w  pkt  5  Zasilanie  parametru 

pojemności  baterii  minimum  48Wh  albo  zmianę  tego  parametru  na  czas  pracy 

baterii.  

h.  część II Opis przedmiotu zamówienia - komputer przenośny typ 3 -1 sztuka przez 

zmianę  w  pkt  5  Zasilanie  parametru  pojemności  baterii  minimum  46Wh  albo 

zmianę tego parametru na czas pracy baterii.  

i.  część  II  Opis  przedmiotu  zamówienia  -  komputer  przenośny  typ1  -  20  sztuk, 

komputer  przenośny  typ  2  -  20  sztuk,  komputer  przenośny  typ  3-1  sztuka  przez 

dopuszczenie  w  pkt  8  Pozostałe  wymagania:  minimum  kamery  o  rozdzielczości 

HD  albo  określenie,  że  kamera  ma  spełniać  parametr  co  najmniej  2,0 

megapikseli. 

j.  część  II  Opis  przedmiotu  zamówienia  -  stacja  dokująca  –  42  sztuki  przez 

dopuszczenie obok złącza 1xDVI, 1xeSata także innych rozwiązań technicznych, 

które jednakże będą obsługiwać złącza 1xDVI, 1xeSata. 

2. kosztami postępowania obciąża Sąd Okręgowy w R., ul. (…)  i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez wykonawcę S. sp. 

z o.o., ul. (…)  tytułem wpisu od odwołania, 

2.2.   zasądza od Sądu Okręgowego w R., ul. (…) na rzecz wykonawcy S. sp. z o.o., ul. 

(…)  kwotę  18  600  zł  00  gr  (słownie:  osiemnaście  tysięcy  sześćset  złotych  zero 

groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu  wpisu 

od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.  


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego we Radomiu. 

Przewodniczący:      ……………….. 


Sygn. akt: KIO 386/17 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  - Sąd Okręgowy w R. - prowadzi w trybie przetragu nieograniczonego 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia,  którego  przedmiotem  jest  dostawa  i  wdrożenie 

sprzętu:  serwerów,  macierzy,  przełączników,  komputerów,  monitorów,  laptopów,  drukarek, 

urządzeń wielofunkcyjnych A4 w budynku Sądu Okregowego  w R. i Sądu Rejonowego w R. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z 

dnia 17.03.2017 pod poz. 2017/S 054-099217. W dniu 27 marca 2017r. Odwołujący - S. sp. 

z  o.o.  -  wniósł  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  w  zakresie  części  2 

zamówienia, wskazując na: 

I.  naruszenie  art.  29  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp  przez  dokonanie  opisu  przedmiotu  zamówienia              

w  sposób  naruszający  zasadę  równego  traktownaia  i  uczciwej  konkurencji  oraz  w  sposób 

niejednoznzczny i niewyczerpujący w szczególności w zakresie następujących parametrów: 

1.1   w odniesnieniu do SIWZ - część II - Opis przedmiotu zamówienia – monitor 265 sztuk 

pkt  4.  Zakresy  regulacji  na  wbudowanej  stabilnej  podstawie:  pochylenie  (ang.  tittl) 

przynajmniej -5 do +35 stopni.  

1.2.  w odniesieniu do SIWZ -  część II - Opis przedmiotu zamówienia – monitor 265 sztuk 

pkt  6  Poziom  oddziaływania  na  środowisko  i  klimat:  Wymagana  publikacja  zaoferowanego 

modelu monitora na stronie ... lub ... Zużyie energii w trybie włączenie  wynosi maksylamne 

18,00W.Zuzycie  energii  w  trybie  wyłączenie  wynosi  maksymlanie  0,15W.  Zamawiajacy 

będzie  weryfikował  te  parametry  na  podstawie  wpisów  na  wyżej  wymieninych  stronach. 

Badane  paremtry,  agn. ON  Mmode  Power  (watts), OFF  Mode  Power  (watts)  lub  Measured 

On MODe Power (W), Measured OF Mode Power (W). 

1.3. w odniesnieniu do SIWZ - część II - Opis przedmiotu zamówienia - monitor 265 sztuk 

pkt  7  –  właściwości  estetyczne:  Całość  obudowy  musi  być  w  odcieniach  bieli  lub  kolorze 

jesnoszarym  (Zamawiający  dopuszcza  wstawki  o  innym  kolorze  nieprzekraczające  5% 

widocznej powierzchni obudowy). 

1.4.  w odniesieniu do SIWZ - część II - Opis przedmiotu zamówienia - komputer typ 1-220 

sztuk 

pkt 4 złącza zintegrowane na krawędzi płyty głównej 

1.5. w odniesnieniu do SIWZ - część II - Opis przedmiotu zamówienia - komputer typ 1-220 

sztuk 

pkt  4  złącza  zintegrowane  na  krawędzi  płyty  głównej:  2XPS/2,  nie  dopuszcza  się  złącza 

współdzielonego. 


1.6. w  odniesieniu  do  SIWZ  -  część  II  -  Opis  przedmiotu  zamówienia  -  komputer  typ  1-220 

sztuk 

pkt  6  Poziom  oddziaływania  na  środowisko  i  klimat:  Wymagana  publikacja  zaoferowanego 

modelu  komputera  na  stronie  ...  lub  ...  Zużyie  energii  typowe  roczne  wynosi  maksymalnie 

100,00kWh.  Zużycie  energii  w  trybie  wyłączenia  wynosi  maksymalnie  0,40W.  Zamawiajacy 

będzie  weryfikował  te  parametry  na  podstawie  wpisów  na  wyżej  wymieninych  stronach. 

Badane paremtry, ang. ... TEC of Model (kWh) Off Mode (watts) lub  ... TEC (kWh) Off mode 

(watt). 

1.7. w odniesieniu do SIWZ - pkt 15 Opis kryteriów, którymi Zamawiający będzie się kierował 

przy wyborze oferty, wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert- część nr II 

Efektywność energetyczna - dotyczy: komputer, zgodnie z założeniami wskazanymi w Opisie 

przedmiotu zamówienia. W kryterium tym, Wykonawca otrzyma odpowiednią liczbę punktów 

na podstawie danych zawartych w Formularzu oferty: jeżeli Wykonawca w Formularzu oferty 

zaproponuje model komputera, którego zużycie energii typowe roczne wynosi maksymalnie 

100,00kWh  i  zużycie  energii  w  trybie  wyłączenia  wynosi  maksymalnie  0.40W  –  otrzyma  0 

punktów,  jeżeli  wykonawca  w  Formularzu  oferty  zaproponuje  model  komputera,  którego 

zużycie  energii  typowe  roczne  wynosi  maksymalnie  80,00kWh  i  zużycie  energii  w  trybie 

wyłączenia wynosi maksymalnie 0,40W - otrzyma 10 punktów. 

1.8. w  odniesieniu  do  SIWZ  -  część  II  -  Opis  przedmiotu  zamówienia  -  komputer  typ  1-220 

sztuk 

pkt 6. Poziom oddziaływania na środowisko i klimat- deklarowany poziom mocy akustycznej 

odniesiony  do  A  (lWAd)  zaoferowanego  modelu  komputera  podczas  dostępu  do  dysku 

twardego nie przekracza 3,30B. Wymagana zgodność w zakresie minimum zoeferowanego: 

zasilacza,  płyty  głównej  i  obudowy.Pomiar  poziomu  emisji  hałasu  został  wykonany  zgodnie               

z  normą  ISO  7779  lub  równoważne  i  podany  zgodnie  z  normą  ISO  9296  lub  równoważne. 

Wymagany  raport  badawczy  wystawiony  przez  akredytowaną  jednostkę  posiadającą 

akredytację dla minimum normy ISO 7779 lub równoważne. 

1.9. w odniesnieniu do SIWZ - część II - Opis przedmiotu zamówienia - Komputer  przenośny 

typ 1-20 szt., komputer przenośny 2 szt -20 szt. 

pkt 4 Złącza wbudowane w obudowę: minimum HDMI 

1.10.  w  odniesieniu  do  SIWZ  -  część  II  –  Opis  przedmiotu  zamówienia  –  Komputer 

przenośny typ 1- 20szt, komputer przenośny typ 2 – 20szt, komputer przenośny typ 3- 1szt.  

pkt  4  Złącza  wbudowane  w  obudowę:  minimum  dedykowane  złącze  stacji  dokującej 

umieszczone  na  spodzie  obudowy.  Zamawiający  nie  dopuszcza  złącza  stacji  dokującej  z 

boku lub z tyłu obudowy. 


1.11.  w  odniesieniu  do  SIWZ  –  część  II  -  Opis  przedmiotu  zamówienia  –  Komputer 

przenośny typ 1- 20szt, komputer przenośny typ 2 – 20szt. 

Pkt 5 Zasilanie: bateria o pojemności minimum 70Wh 

1.12.  w  odniesieniu  do  SIWZ  -  część  II  –  Opis  przedmiotu  zamówienia  –  Komputer 

przenośny typ 3- 1szt 

pkt 5 Zasilanie: Bateria o pojemności minimum 55Wh 

1.13.  w  odniesieniu  do  SIWZ  –  część  II  –  Opis  przedmiotu  zamówienia  –  Komputer 

przenośny typ 1- 20szt, komputer przenośny typ 2 – 20szt, komputer przenośny typ 3- 1szt 

pkt 8 Pozostałe wymagania: minimum kamera o rozdzielczości FullHD. 

1.14  w  odniesieniu  do  SIWZ  –  część  II  –  Opis  przedmiotu  zamówienia  –  stacja  dokująca 

42szt. 

pkt 1 stacja dokująca: minimum 1XDVI, 1XeSATA 

II.  naruszenie art. 7 ust.1 ustawy Pzp przez prowadzenie postępowania w sposób naruszający 

zasadę  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców,  w  związku  z 

naruszeniem wyżej wymienionych przepisów ustawy Pzp. 

Wskazując  na  powyższe  zarzuty,  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i 

nakazanie Zamawiającemu modyfikacji siwz w następującym zakresie: 

1.1  w odniesnieniu do SIWZ - część II - Opis przedmiotu zamówienia – monitor 265 sztuk 

poprzez zmianę parametru na - pkt 4. Zakresy regulacji na wbudowanej stabilnej podstawie: 

pochylenie (ang. tittl) przynajmniej -5 do +30 stopni.  

1.2. w odniesieniu do SIWZ -  część II - Opis przedmiotu zamówienia – monitor 265 sztuk 

poprzez  zmianę  parametru  na  -  pkt  6  Poziom  oddziaływania  na  środowisko  i  klimat: 

Wymagana publikacja zaoferowanego modelu monitora na stronie ... lub ... Zużyie energii w 

trybie  włączenie  wynosi  maksylamne  18,00W.Zuzycie  energii  w  trybie  wyłączenie  wynosi 

maksymlanie 0,2W. Zamawiajacy będzie weryfikował te parametry na podstawie wpisów na 

wyżej wymieninych stronach. Badane paremtry, agn. ON Mmode Power (watts), OFF Mode 

Power (watts) lub Measured On MODe Power (W), Measured OF Mode Power (W). 

1.3. w odniesnieniu do SIWZ - część II - Opis przedmiotu zamówienia - monitor 265 sztuk 

poprzez wykreślenie wymagania - pkt 7 – właściwości estetyczne: Całość obudowy musi być 

w  odcieniach  bieli  lub  kolorze  jesnoszarym  (Zamawiający  dopuszcza  wstawki  o  innym 

kolorze nieprzekraczające 5% widocznej powierzchni obudowy). 

1.4.  w  odniesieniu  do  SIWZ -  część  II -  Opis  przedmiotu  zamówienia  -  komputer  typ  1-220 

sztuk 

poprzez zmianę parametru na pkt 4 złącza wbudowane 

1.5  w odniesnieniu do SIWZ - część II - Opis przedmiotu zamówienia - komputer typ 1-220 


sztuk 

poprzez  zmianę  parametru-    pkt  4  złącza  wbudowane:  2XPS/2  lub  dodatkowe  dwa  porty 

USB min.2,0 

1.6  w  odniesieniu  do  SIWZ  -  część  II  -  Opis  przedmiotu  zamówienia  -  komputer  typ  1-220 

sztuk 

poprzez zmianę parametru - pkt 6 Poziom oddziaływania na środowisko i klimat: Wymagana 

publikacja  zaoferowanego  modelu  komputera  na  stronie  ...  lub  ...  Zużyie  energii  typowe 

roczne  wynosi  maksymalnie  100,00kWh.  Zużycie  energii  w  trybie  wyłączenia  wynosi 

maksymalnie 0,80W. Zamawiajacy będzie weryfikował te parametry na podstawie wpisów na 

wyżej  wymieninych  stronach.  Badane  paremtry,  ang.  ...  TEC  of  Model  (kWh)  Off  Mode 

(watts) lub  ... TEC (kWh) Off mode (watt). 

1.7. w odniesieniu do SIWZ - pkt 15 Opis kryteriów, którymi Zamawiający będzie się kierował 

przy wyborze oferty, wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert- część nr II 

poprzez  zmianę  parametru  na  -  Efektywność  energetyczna  -  dotyczy:  komputer,  zgodnie  z 

założeniami  wskazanymi  w  Opisie  przedmiotu  zamówienia.  W  kryterium  tym,  Wykonawca 

otrzyma  odpowiednią  liczbę  punktów  na  podstawie  danych  zawartych  w  Formularzu  oferty: 

jeżeli  Wykonawca  w  Formularzu  oferty  zaproponuje  model  komputera,  którego  zużycie 

energii typowe roczne wynosi maksymalnie 100,00kWh i zużycie energii w trybie wyłączenia 

wynosi  maksymalnie  0.80W  –  otrzyma  0  punktów,  jeżeli  wykonawca  w  Formularzu  oferty 

zaproponuje model komputera, którego zużycie energii typowe roczne wynosi maksymalnie 

90,00kWh  i  zużycie  energii  w  trybie  wyłączenia  wynosi  maksymalnie  0,80W  -  otrzyma  10 

punktów. 

1.8  w  odniesieniu  do  SIWZ  -  część  II  -  Opis  przedmiotu  zamówienia  -  komputer  typ  1-220 

sztuk 

poprzez  zmianę  parametru  -  pkt  6.  Poziom  oddziaływania  na  środowisko  i  klimat- 

deklarowany  poziom  mocy  akustycznej  odniesiony  do  A  (lWAd)  zaoferowanego  modelu 

komputera podczas dostępu do dysku twardego nie przekracza 3,30B. Wymagana zgodność 

w  zakresie  minimum  zoeferowanego:  zasilacza,  płyty  głównej  i  obudowy.Pomiar  poziomu 

emisji hałasu został wykonany zgodnie  z normą ISO 7779 lub równoważne i podany zgodnie 

z  normą  ISO  9296  lub  równoważne.  Wymagany  raport  badawczy  wystawiony  przez 

akredytowaną jednostkę posiadającą akredytację lub The Eco Declaration lub równoważne. 

1.9  w odniesnieniu do SIWZ - część II - Opis przedmiotu zamówienia - Komputer  przenośny 

typ 1-20 szt., komputer przenośny 2 szt -20 szt. 

poprzez  zmianę  paramentru  na    -  pkt  4  Złącza  wbudowane  w  obudowę:  minimum  HDMI  – 

dopuszcza się złącza DisplayPort lub MiniDisplayPort wraz z adapterem HDMI 

1.10  w  odniesieniu  do  SIWZ  -  część  II  –  Opis  przedmiotu  zamówienia  –  Komputer 

przenośny typ 1- 20szt, komputer przenośny typ 2 – 20szt, komputer przenośny typ 3- 1szt.  


poprzez  zmianę  pkt  4  Złącza  wbudowane  w  obudowę:  minimum  dedykowane  złącze  stacji 

dokującej  umieszczone  na  spodzie  obudowy.  Zamawiający  nie  dopuszcza  złącza  stacji 

dokującej z boku lub z tyłu obudowy. 

1.11  w odniesieniu do SIWZ - część II - Opis przedmiotu zamówienia - Komputer przenośny 

typ 1- 20szt, komputer przenośny typ 2 – 20szt. 

Pkt 5 Zasilanie: bateria o pojemności minimum 70Wh 

1.12  w odniesieniu do SIWZ - część II - Opis przedmiotu zamówienia - Komputer przenośny 

typ 3- 1szt 

pkt 5 Zasilanie: Bateria o pojemności minimum 55Wh 

1.13. w odniesieniu do SIWZ - część II - Opis przedmiotu zamówienia - Komputer przenośny 

typ 1- 20szt, komputer przenośny typ 2 - 20szt, komputer przenośny typ 3- 1szt 

pkt 8 Pozostałe wymagania: minimum kamera o rozdzielczości FullHD. 

1.14 w odniesieniu do SIWZ - część II - Opis przedmiotu zamówienia - stacja dokująca 42szt. 

pkt 1 stacja dokująca: minimum 1XDVI, 1XeSATA 

Na  podstawie  dokumentacji  akt  sprawy  oraz  biorąc  pod  uwagę  stanowiska  stron 

postępowania zaprezentowane w trakcie rozprawy, Izba ustaliła co następuje:  

Odwołanie zasługuje na uznanie. 

Izba  ustaliła,  że  odwołanie  nie  zawiera  braków  formalnych  oraz  został  uiszczony 

wpis.  Nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  określonych  w  art.  189  ust.  2  ustawy 

skutkujących odrzuceniem odwołania. 

W ocenie Izby wypełnione zostały także przesłanki do wniesienia odwołania, określone w art. 

179 ust. 1 ustawy Pzp, tj. posiadanie przez Odwołującego interesu w uzyskaniu danej części 

zamówienia oraz możliwość poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego 

przepisów ustawy.  

Izba uwzględniła większość zarzutów odwołania uznając, że Zamawiający dokonując 

opisu  przedmiotu  zamówienia  dopuścił  się  naruszenia  art.  29  ust.  2  ustawy  Pzp,  zgodnie  z 

którym  przedmiotu  zamówienia  nie  można  opisywać  w  sposób,  który  mógłby  utrudniać 

uczciwą  konkurencję.  Do  naruszenia  uczciwej  konkurencji  dochodzi  w  sytuacji,  gdy 

przedmiot zamówienia określony jest w sposób wskazujący na konkretny produkt lub przez 

opisanie  takich  parametrów  przedmiotu  zamówienia,  które  wskazują  na  konkretne 

rozwiązanie.  Wedle  utrwalonego  stanowiska  Izby  przejawem  naruszenia  uczciwej 

konkurencji  jest  nie  tylko  opisanie  przedmiotu  zamówienia  z  użyciem  oznaczeń 


wskazujących na konkretnego producenta lub konkretny produkt albo z użyciem parametrów 

wskazujących na konkretnego dostawcę, wyrób ale także określenie na tyle rygorystycznych 

wymagań  co  do  parametrów  technicznych,  które  nie  są  uzasadnione  obiektywnymi 

potrzebami  zamawiającego  i  które  uniemożliwiają  ubieganie  się  niektórych  wykonawców                

o udzielenie zamówienia, ograniczając w ten sposób krąg podmiotów zdolnych do wykonania 

zamówienia.  Zamawiający  niewątpliwie  ma  prawo  wymagać  pewnych  standardów 

technicznych  i  jakościowych,  o  ile  nie  są  one  wymogami  zbędnymi  i  wygórowanymi                        

i  znajdują  uzasadnienie  w  jego  obiektywnych  potrzebach.  Podkreślenia  wymaga,  że  dla 

uznania  naruszenia  art.  29  ust.  2  ustawy  Pzp  wystarczające  jest  jedynie 

uprawdopodobnienie  utrudnienia  konkurencji  przy  opisie  przedmiotu  zamówienia,  co  w 

ocenie Izby Odwołujący uczynił w toku rozprawy. Odwołujący wykazał, że przez wygórowane 

określenie  parametrów  technicznych,  nie  znajdujących  uzasadnienia  w  obiektywnych 

potrzebach Zamawiającego doszło do preferowania rozwiązań oferowanych wyłącznie przez 

dwóch  producentów  sprzętu  komputerowego  F.  i  D.  i  tym  samym  do  wyeliminowania  z 

udziału  w  postępowaniu  szeregu  potencjalnych  wykonawców  zdolnych  do  realizacji  tego 

zamówienia.  Nie  można  podzielić  stanowiska  Odwołującego,  że  skoro  opis  przedmiotu 

zamówienia dopuszcza rozwiązania dwóch producentów to naruszenie uczciwej konkurencji 

nie  zachodzi.  Naruszenie  uczciwej  konkurencji  przy  opisie  przedmiotu  zamówienia  należy 

badać  w  konkretnych  okolicznościach  sprawy,  mając  na  uwadze  przedmiot  zamówienia, 

rynek  potencjalnych  podmiotów,  mogących  zrealizować  dane  zamówienie  oraz  obiektywne 

uzasadnione potrzeby Zamawiającego. W rozpatrywanym przypadku Izba wzięła pod uwagę, 

ż

e  przedmiotem  zamówienia  jest  dostawa  typowego  sprzętu  komputerowego  (laptopy, 

monitory, stacje dokujące, komputery), który na rynku branży IT oferowany jest przez wielu 

producentów  sprzętu.  Oceniając  naruszenie  uczciwej  konkurencji  Izba  wzięła  zatem  pod 

uwagę  szeroki  rynek  potencjalnych  producentów  sprzętu  i  doszła  do  przekonania,  że  nie 

znajduje  uzasadnienia  ograniczenie  dostępu  do  zamówienia  wyłącznie  do  dwóch 

producentów tj. marki F. oraz D. 

Odnosząc się szczegółowo do zarzutów odwołania, Izba wskazuje, iż: 

1.  nie znajduje obiektywnego uzasadnienia parametr dotyczący pochylenia monitora od  

-  5  do  +35  stopni.  Zamawiający  nie  zaprzeczył,  że  parametr  ten  spełniają  jedynie 

produkty  dwóch  producentów:  F.  B24W-7  oraz  E.  EV2455,  co  wynika  z  tabeli 

porównawczej - dowodu nr 2 złożonego przez Odwołującego. Zamawiający, w ocenie 

Izby,  nie  przedstawił  żadnych  obiektywnych  powodów  uzasadniających  utrzymanie 

tego  parametru  na  wskazanym  poziomie  +35  stopni.  W  ocenie  Izby,  żądana  przez 

Odwołującego zmiana tego parametru do poziomu +30 jest niewielka i nie wpłynie na 


funkcjonalność i komfort użytkowania monitorów. 

2.  odnośnie  parametru  dotyczącego  zużycia  energii  podczas  wyłączenia  przez  monitor 

oraz  przez  komputer  (pkt  1.2  i  1.6  odwołania),  z  wyjaśnień  stron,  złożonych  w  toku 

rozprawy  wynika, że najistotniejszym parametrem z punktu widzenia  zużycia energii 

elektrycznej jest roczne zużycie energii elektrycznej, a nie zużycie tej energii w trybie 

wyłączenia.  Parametr  zużycia  w  trybie  wyłączenia  jest  tylko  jednym  z  elementów 

wpływających  na  roczne  zużycie  energii,  czemu  Zamawiający  nie  zaprzeczył. 

Stawianie zatem wymagań odnośnie poziomu zużycia energii w trybie wyłączenia nie 

jest  obiektywnie  uzasadnione  i  miarodajne,  a  jak  wykazał  Odwołujący  stanowi  ono 

jedynie barierę uniemożliwiająca złożenie oferty z produktami innymi producentów niż 

F.  oraz  D.  Z  tych  względów  Izba  uznała  za  zasadne  nakazanie  Zamawiającemu  w 

części II Opis przedmiotu zamówienia - Monitor - 265 sztuk dokonania zmiany w pkt 6 

Poziom  oddziaływania  na  środowisko  i  klimat  parametru  „zużycie  energii  w  trybie 

wyłączenia”  na  maksymalnie  0,2W  bądź  też  zastąpienie  tego  parametru  rocznym 

zużyciem energii przez monitor, które jest bardziej miarodajne. 

Analogicznie,  odnośnie  zarzutu  1.6  odwołania,  w  części  II  Opis  przedmiotu 

zamówienia  -  Komputer  typ  1-  220  sztuk  Izba  nakazała  zmianę  w  pkt  6  Poziom 

oddziaływania na środowisko i klimat parametru „zużycie energii w trybie wyłączenia” 

maksymalnie na 0,80W albo zmianę tego parametru na roczne zużycie energii przez 

komputer. 

3.  Izba  uznała  także  za  zasadne  żądanie  Odwołującego  dotyczące  części  II  Opis 

przedmiotu zamówienia - Komputer typ 1 - 220 sztuk i nakazała dopuszczenie w pkt 

4 obok złącza zintegrowane na krawędzi płyty 2xPS/2 także rozwiązania opartego o 

dodatkowe  2  porty  USB  min.  2.0.  wraz  z  adapterami.  Zamawiający  wyjaśnił  w  toku 

rozprawy,  że  wymaganie  obsługi  złącz  2XPS/2  jest  uzasadnione  obiektywnymi 

potrzebami,  wynikającymi  z  faktu  użytkowania  sprzętu,  który  posiada  takie  złącza.             

W ocenie Izby, zaproponowane przez Odwołującego rozwiązanie techniczne, 2 porty 

USB  min.  2.0.  wraz  z  adapterami,  również  umożliwi  obsługę  tego  typu  złącz,  nie 

wpłynie  na  wymagane  funkcje  a  jednocześnie  doprowadzi  do  rozszerzenia 

konkurencji.  Podobną  argumentację  należy  przywołać  odnośnie  pkt  4  złącza 

wbudowane  w  obudowie:  minimum  HDMI.  Zamawiający  sam  przyznał  w  toku 

rozprawy, że obsługę tego złącza można zapewnić także przez złącze proponowane 

przez  Odwołującego  Display  lub  MiniDisplay,  ale  wymaga  to  zastosowania 

adapterów.  Izba  nakazała  zmianę  parametru  przez  dopuszczenie  w  pkt  4  złącza 

wbudowane  w  obudowę  obok  HDMI  także  złącza  DisplayPort  lub  MiniDisplayPort 

wraz z adapterem do HDMI.  


4.  W ocenie Izby Zamawiający nie przedstawił żadnego obiektywnego uzasadnienia dla 

wymagania z pkt 4, w którym podano, że złącze dedykowane stacji dokującej ma być 

umieszczone  na  spodzie  obudowy.  Umiejscowienie  złącza,  z  boku,  z  tyłu  czy  na 

spodzie  obudowy  nie  ma  żadnego  związku  z  funkcjonalnością  i  nie  wpływa  na 

komfort użytkowania, stąd w ocenie Izby koniecznym jest dopuszczenie złącza stacji 

dokującej także z boku lub z tyłu obudowy. 

5.  W odniesieniu do pojemności baterii, w ocenie Izby, Odwołujący wykazał, że stawiany 

parametr  jest  obiektywnie  nieuzasadniony,  bowiem  nie  jest  to  jedyny  czynnik  który 

ma wpływ na czas pracy komputera przenośnego. Parametr ten ogranicza możliwość 

złożenia oferty z produktami, których całkowity czas pracy baterii jest nawet dłuższy 

niż  produktów,  spełniających  min.  wymaganą  pojemność  baterii.  W  ocenie  Izby, 

parametr  ten  zawęża  konkurencję  i  nie  ma  obiektywnego  uzasadnienia  do  jego 

stawiania.  Miarodajny  w  tym  aspekcie  jest  parametr  czasu  pracy  baterii  komputera 

przenośnego,  z  tych  względów  Izba  nakazała  zmianę  wymagania  z  pkt  5  Zasilanie 

odnośnie  komputerów  typ1,  2  i  3  przez  wprowadzenie  wymogu  czasu  pracy  baterii 

bądź obniżenie parametru pojemności baterii do odpowiednio: 48Wh (komputer typ1, 

2) lub 46 Wh (komputer typ 3). 

6.  W  zakresie  kamery  FullHD,  w  ocenie  Izby,  Zamawiający  nie  podał  obiektywnych 

okoliczności  uzasadniających  takie  wymaganie.  Zamawiający  odwołał  się  do 

wytycznych  Ministerstwa  Sprawiedliwości,  w  których  wskazano  jednak  nie  na 

parametr FullHD, ale na parametr „co najmniej 2,0megapikseli”. Stąd Izba, mając na 

uwadze  rozszerzenie  konkurencji,  nakazała  dopuszczenie  w  pkt  8  Pozostałe 

wymagania:  minimum  kamery  o  rozdzielczości  HD  albo  wprowadzenie  wymagania, 

ż

e kamera ma spełniać parametr co najmniej 2,0 megapikseli. 

7.  W zakresie stacji dokującej i wymaganiem w pkt 1 minimum: 1xDVI, 1xeSATA, Izba 

uznała,  że  Zamawiający  podał  obiektywne  potrzeby  obsługi  tych  złącz  (sprzęt 

użytkowany aktualnie przez pracowników). Mając jednak na uwadze brak wpływu na 

funkcjonalność,  zasadnym  jest  dopuszczenie  jako  alternatywnego  rozwiązania 

technicznego, które zapewni obsługę złącz DVI i eSATA. 

Złożone przez Odwołującego jako dowód w sprawie oświadczenie H. I. P. sp. z o.o.  z dnia 

12  kwietnia  2017r.  jest  dokumentem  prywatnym  i  stanowi  ono  jedynie  potwierdzenie 

stanowiska Odwołującego co do tego, że opis przedmiotu zamówienia w tym postępowaniu 

preferuje rozwiązania F. oraz D. i eliminuje możliwość zaoferowania produktów H. Nadmienić 

należy, że Zamawiający temu twierdzeniu nie zaprzeczył.  

Z  uwagi  na  złożone  przez  Odwołującego  w  toku  rozprawy  oświadczenie  o  wycofaniu 


zarzutów opisanych w pkt 1.3 i 1.4 odwołania, Izba pozostawiła je bez rozpoznania. 

Izba nie uwzględniła dwóch zarzutów, opisanych w pkt 1.7 oraz 1.8 odwołania. 

Odnośnie kryterium, jakim zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty dotyczącego 

efektywności  energetycznej,  Izba  zwraca  uwagę  na fakt,  że  w  odwołaniu  nie  sformułowano 

zarzutu odnośnie tego kryterium - brak nie tylko podstawy prawnej takiego zarzutu, ale także 

uzasadnienia  faktycznego.  Niemniej  jednak,  mając  na  uwadze  to,  że  kwestionowane 

kryterium  efektywności  energetycznej  jest  ściśle  związane  z  uwzględnionymi  zarzutami 

dotyczącymi  parametrów  zużycia  energii  w  czasie  wyłączenia,  to  zasadnym  będzie 

określenie tych wymagań w sposób spójny.  

Odnośnie  zarzutu  dotyczącego  dokumentu  The  Eco  Declaration,  Izba  uznała,  że 

Odwołujący,  na  którym  spoczywał  w  tym  zakresie  ciężar  udowodnienia,  nie  wykazał,  że 

dokument  ten  jest  dokumentem  równoważnym  w  stosunku  do  raportu  badawczego 

wystawionego  przez  akredytowaną  jednostkę  posiadająca  akredytację  dla  minimum  normy 

ISO  7779.  Odwołujący  nie  wykazał  także,  że  wymaganie  złożenia  przywołanego  raportu 

badawczego  jest  wymaganiem  nadmiarowym  i  złożenie  tego  dokumentu  jest  dla 

Odwołującego utrudnione.  

Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy 

Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 

1, § 3 i § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w 

sprawie  wysokości  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). 

Przewodniczący:    ………………..….