Sygn. akt: KIO 1149/18
POSTANOWIENIE
z dnia 26 czerwca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Paweł Trojan
Członkowie:
Justyna Tomkowska
Ryszard Tetzlaff
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z ud
ziałem Stron w dniu 26 czerwca 2018 r. w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 11
czerwca
2018 r. przez wykonawcę Torpol S.A., ul. Mogileńska 10G, 61-052 Poznań w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Poznańskie Inwestycje Miejskie
Spółka z o.o., Plac Wiosny Ludów 2, 61-831 Poznań w trybie przetargu nieograniczonego
pn.: Budowa trasy tramwajowej od pętli Wilczak do Naramowic w Poznaniu" oraz „Budowa
węzła komunikacyjnego Nowa Naramowicka” – (postępowanie znak PIM/05/18/ZP44/2016-
przy udziale wykonawcy
ZUE S.A., ul. Czaplińskiego 3, 30-048 Kraków zgłaszającego
przystąpienie do postępowania wszczętego wskutek wniesienia odwołania po stronie
Odwołującego
postanawia:
1. umorz
yć postępowanie odwoławcze,
2. nakaz
ać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz wykonawcy
Torpol S.A., ul. Mogileńska 10G, 61-052 Poznań
kwotę 18 000 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy złotych i zero groszy),
stanowiącą 90% uiszczonego przez Odwołującego wpisu.
Stosownie do treści art. 198 a i art. 198 b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 20 lipca 2017 r., poz. 1579 z późn. zm.) na
niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Przewodniczący:
……………………
Członkowie:
……………………
……………………
Sygn. akt KIO 1149/18
UZASADNIENIE
postanowienia z dnia 26 czerwca 2018 r. w sprawie o sygn. akt KIO 1149/18
Zamawiający – Poznańskie Inwestycje Miejskie Spółka z o.o., Plac Wiosny Ludów 2, 61-831
Poznań prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn.: Budowa trasy tramwajowej od pętli Wilczak do Naramowic w
Poznaniu" oraz „Budowa węzła komunikacyjnego Nowa Naramowicka” – (postępowanie
znak PIM/05/18/ZP44/2016-71)
Postępowanie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego o wartości powyżej kwot
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
W dniu 01.06.2018 r. ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w suplemencie do Dz.
U. UE pod numerem 2018/S 103
– 234622.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba ustaliła, że do przedmiotowego postępowania mają
zastosowanie przepisy znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych tj. ustawy
zmienionej w związku z wejściem w życie z dniem 28.07.2016 r. nowelizacji zawartej w
ustawie z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy
– Prawo zamówień publicznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1020).
Jednocześnie w ramach przedmiotowego postępowania zastosowanie mają przepisy
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 2972) zmienionego
rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 stycznia 2017 r. zmieniającego
rozporządzenie w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2017 r.,
poz. 47).
W dniu 01.06.2018 r.
Zamawiający zamieścił na stronie internetowej treść SIWZ wraz z
załącznikami.
Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 11.06.2018 r. w
formie pisemnej przez wykonawcę Torpol S.A., ul. Mogileńska 10G, 61-052 Poznań wobec
czynności podjętych przez Zamawiającego polegających na naruszeniu przepisów ustawy
Pzp, przepisów kodeksu cywilnego oraz zaniechaniu czynności, do których był on
zobowiązany zgodnie z p.z.p.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:
naruszenie przepisów art 7 ust. 1 p.z.p,, art. 29 ust. 1 i 2 p.z.p., art. 31 § 2, 3 p.z.p. oraz
przepisów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 roku w sprawie
szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych
wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno - użytkowego poprzez:
niejednoznaczne, niewyczerpujące i nieuwzględniające wszystkich wymagań i
okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, w tym w szczególności na jej
wycenę, dokonanie opisu przedmiotu zamówienia polegające na niedoprecyzowaniu zakresu
ro
bót związanych z zobowiązaniem wykonawcy t przerzucenie na wykonawców ciężarów z
tym związanych w PFU I Część opisowa, pkt. 1.1 strona 10 i 11, przy jednoczesnym
ograniczeniu Wykonawcy w możliwości składania roszczeń o zmianę wynagrodzenia w tym
zakresie,
co w konsekwencji prowadzi także do naruszenia zasad uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców oraz do złożenia w przedmiotowym postępowaniu
nieporównywalnych ofert;
niejednoznaczne, niewyczerpujące i nieuwzględniające wszystkich wymagań i
okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, w tym w szczególności na jej
wycenę, dokonanie opisu przedmiotu zamówienia polegające na niedoprecyzowaniu zakresu
robót związanych z zobowiązaniem wykonawcy i przerzucenie na wykonawców ciężarów z
tym związanych w PFU II Część informacyjna, pkt 2 strona 169, co w konsekwencji prowadzi
także do naruszenia zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców
oraz do złożenia w przedmiotowym postępowaniu nieporównywalnych ofert;
1.3. nieje
dnoznaczne, niewyczerpujące i nieuwzględniające wszystkich wymagań i
okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, w tym w szczególności na jej
wycenę, dokonanie opisu przedmiotu zamówienia polegające na niedoprecyzowaniu zakresu
robót związanych z zobowiązaniem wykonawcy i przerzucenie na wykonawców ciężarów z
tym związanych w Projekcie umowy Załącznik nr 1 do SIWZ, Wzór karty gwarancyjnej,
strona 76, co w konsekwencji prowadzi także do naruszenia zasad uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców oraz do złożenia w przedmiotowym postępowaniu
nieporównywalnych ofert;
niejednoznaczne, niewyczerpujące i nieuwzględniające wszystkich wymagań i
okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, w tym w szczególności na jej
wycen
ę, dokonanie opisu przedmiotu zamówienia polegające na niedoprecyzowaniu zakresu
robót związanych z zobowiązaniem wykonawcy i przerzucenie na wykonawców ciężarów z
tym związanych w SIWZ punkt 7.9, strona 10 co w konsekwencji prowadzi także do
naruszenia za
sad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców oraz do
złożenia w przedmiotowym postępowaniu nieporównywalnych ofert;
naruszenie przepisów art. 483 ust.1 k.c. w zw. z art. 484 k.c. w zw. z art. 471 k.c. w zw. z
art. 472 k.c. w zw. z art. 476 k.c. w zw. z art. 3531 k.c. w zw. z art. 14 ust. 1 i art. 139 ust. 1
p.z.p. oraz art. 7 ust. 1 p.z.p., poprzez skonstruowanie treści projektu umowy Załącznik nr 1
do SIWZ w §29 ust. 1 pkt. 1) - 7), 9), 12), 15), 17), 18), 19), 20), 23) [KARY UMOWNE],
strona 59-
61, w sposób sprzeczny z właściwością wzajemnego stosunku zobowiązaniowego
określonego przepisami kodeksu cywilnego, sprzeczny z zasadą
proporcjonalności, ustalającego karę umowną z naruszeniem jej istoty, umożliwiającym jej
nałożenie od niezależnego od Wykonawcy zdarzenia, co spowoduje że Zamawiający będzie
mógł nałożyć na Wykonawcę karę w szerszych granicach niż przewidują to przepisy kodeksu
cywilnego i zasady współżycia społecznego;
naruszenie przepisów art. 483 ust.1 k.c. w zw. z art. 3531 k.c. w zw. z art. 471 k.c. w zw. z
art, 14 ust. 1 i art. 139 ust. 1 p.z.p. oraz art. 7 ust. 1 p.z.p., poprzez skonstruowanie treści
projektu umowy Załącznik nr 1 do SIWZ w §29 [KARY UMOWNE], strona 59-61 w sposób
sprzeczny z właściwością wzajemnego stosunku zobowiązaniowego, sprzeczny z zasadą
proporcjonalności, powodując tym samym rażącą nierównowagę stron, ustalając karę
umowną z naruszeniem jej istoty, w szczególności poprzez brak określenia maksymalnej
wartości do jakiej kara umowna może być nałożona, co w konsekwencji prowadzi także do
naruszenia zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców oraz do
złożenia w przedmiotowym postępowaniu nieporównywalnych ofert;
naruszenie przepisów art. 483 ust.1 k.c. w zw. z art. 484 k.c. w zw. z art. 471 k.c. w zw. z
art. 3531 k.c. w zw. z art. 14 ust. 1 i art. 139 ust. 1 p.z.p. oraz art. 7 ust. 1 p.z.p. poprzez
skonstruowanie treści projektu umowy Załącznik nr 1 do SIWZ w §29 ust. 1 pkt. 14) [KARY
UMOWNE], strona 60 w sposób sprzeczny z właściwością wzajemnego stosunku
zobowiązaniowego, sprzeczny z zasadą proporcjonalności, ustalającego karę umowną
rażąco wygórowaną w stosunku do ewentualnej szkody jaką może ponieść Zamawiający;
naruszenie przepisów art. 7 ust. 1 p.z.p., art. 29 ust. 1 i 2 p.z.p., art. 31 ust. 2 i 3 p.z.p.,
poprzez określenie opisu przedmiotu zamówienia w sposób nieprecyzyjny i niejednoznaczny
1j. wykreowanie obowiązku określonego punktem 7.9 SIWZ strona 10 przy braku
jednoznacznych i wyczerpujących informacji opisującym przedmiot zamówienia w PFU oraz
art. 5 w zw. z art. 3531 k.c. oraz art. 471 w zw. z art. 647 k.c. w zw. z art. 14 ust. 1 i art. 139
ust. 1 p.z.p. poprzez ukształtowanie warunków treści Projektu umowy Załącznik nr 1 do
SIWZ w §4 ust. 1 pkt 7) [PROJEKTY I INNA DOKUMENTACJA WYKONAWCY, DECYZJE I
UZGODNIENIA], strona 11 w sposób sprzeczny z właściwością wzajemnego stosunku
zobowiązaniowego, który w sposób nieuprawniony nakłada na wykonawcę obowiązek
pozyskania w imieniu i na rzecz Zamawiającego prawa do dysponowania nieruchomością na
cele budowlane jednocześnie nie opisując wszystkich takich sytuacji, powodując tym samym
rażącą nierównowagę stron, w ten sposób że całe ryzyko związane z brakami w opisie
przedmiotu zamówienia wykonawcy muszą dowolnie skalkulować w treści oferty, co w
konsekwencji prowadzi także do naruszenia zasad uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania wykonawców oraz do złożenia w przedmiotowym postępowaniu
nieporównywalnych ofert;
naruszenie przepisów art. 3531 k.c. w zw. z art. 647 k.c. w zw. z art. 14 ust. 1 i art. 139
ust. 1 p.z.p. oraz art. 7 ust. 1 p.z.p. w zw. z art. 150 ust. 2 p.z.p. poprzez skonstruowanie
treści projektu umowy Załącznik nr 1 do SIWZ w §7 ust. 6 [Fakturowanie całości przedmiotu
umowy], strona 20 w sposób sprzeczny z właściwością wzajemnego stosunku
zobowiązaniowego, który w sposób sprzeczny z zasadami określonymi w umowach na
roboty budowlane zakłada odroczenie zapłaty 10% wynagrodzenia aż do momentu Odbioru
Przedmiotu Umowy, czyli dopiero na koniec terminu realizacji Przedm
iotu umowy (patrz §19
ust. 10 projektu umowy), co powoduje że Zamawiający w sposób nieuprawniony (sprzeczny
do treści art. 150 ust. 2 p.z.p.) żąda zabezpieczenia w wysokości ponad 10% maksymalnej
wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającej z umowy;
naruszenie przepisów art. 7 ust. 1 p.z.p., art. 29 ust. 1 i 2 p.z.p., art. 31 ust. 2 i 3 p.z.p.,
poprzez określenie opisu przedmiotu zamówienia w sposób nieprecyzyjny i niejednoznaczny
tj. wykreowanie obowiązku określonego punktem 7.9 SIWZ strona 10
przy braku jednoznacznych i wyczerpujących informacji opisującym przedmiot zamówienia w
PFU oraz art. 5 w zw. z art 3531 k.c. oraz art. 471 i 647 k.c. w zw. z art. 14 ust. 1 i art. 139
ust. 1 p.z.p. poprzez ukształtowanie warunków treści Projekt umowy Załącznik nr 1 do SIWZ
w §16 ust 2 [MEDIA, PRZYŁĄCZA], strona 31 w sposób sprzeczny z właściwością
wzajemnego stosunku zobowiązaniowego, który w sposób nieuprawniony nakłada na
wykonawcę obowiązek uzyskać stosowne zgody lub zawrzeć odpowiednie umowy z
właścicielami lub zarządcami przedmiotowych nieruchomości, jednocześnie nie wskazując
na konkretne osoby i podmioty, powodując tym samym rażącą nierównowagę stron, w ten
sposób że całe ryzyko związane z brakami w opisie przedmiotu zamówienia wykonawcy
muszą dowolnie skalkulować w treści oferty, co w konsekwencji prowadzi także do
naruszenia zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców oraz do
złożenia w przedmiotowym postępowaniu nieporównywalnych ofert;
naruszenie przepisów art. 3531 k.c. wzw. z art. 647 k.c. wzw. z art. 14 ust. 1 i art. 139 ust.
1 p.z.p. oraz art. 7 ust. 1 p.z.p. w zw. z art. 150 ust. 2 p.z.p. poprzez skonstruowanie treści
projektu umowy Załącznik nr 1 do SIWZ w §19 ust. 7 pkt 12) [Odbiory częściowe], strona 36
w sposób sprzeczny z właściwością wzajemnego stosunku zobowiązaniowego, który w
sposób sprzeczny z zasadami określonymi w umowach na roboty budowlane zakłada
odroczenie zapłaty 40% wynagrodzenia za odebrane częściowo prace w ramach Części
Odcinka, c
o powoduje że Zamawiający w sposób nieuprawniony (sprzeczny do treści art.
150 ust. 2 p.z.p.) żąda zabezpieczenia w wysokości ponad 10% maksymalnej wartości
nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającej z umowy;
naruszenie przepisów art. 143b ust. 2 p.z.p., art. 3531k.c. w zw. z art. 14 ust. 1 i art. 139
ust. 1 p.z.p. poprzez skonstruowanie treści Projektu umowy Załącznik nr 1 do SIWZ w §20
ust. 2 pkt. 4) oraz ust. 9 i ust. 10 [Podwykonawstwo], strona 44 i 45 w sposób sprzeczny z
treścią i istotą tego przepisu, oraz w sposób sprzeczny z właściwością stosunku
zobowiązaniowego i naruszeniu zasady swobody umów na płaszczyźnie wykonawca -
podwykonawca;
naruszenie przepisów art. 5 w zw, z art. 353^.0. oraz art. 556 i 5561 k.c w zw. z art. 577,
w zw. z art. 5771 i nast. k.c. w zw. z art. 14 ust. 1 i art. 139 ust. 1 p.z.p. poprzez
sformułowanie treści projektu umowy Załącznik nr 1 do SIWZ, Wzór karty gwarancyjnej,
strona 76, w sposób sprzeczny z właściwością wzajemnego stosunku zobowiązaniowego,
powodującą rażącą nierównowagę stron umowy oraz naruszający zasadę prowadzenia
postępowania o zamówienie publiczne w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji, a to poprzez narzucenie Wykonawcy obowiązków wynikających z gwarancji, w
szczególności w sposób sprzeczny z ideą przepisów kodeksu cywilnego stanowiącymi czym
jest wada fizyczna (art. 556 i 5561 k.c.), w szczególności w kontekście lakonicznego
wskazania zakresu obowiązków co uniemożliwia należytą wycenę ryzyka po stronie
wykonawcy, co finalnie powo
duje że złożone oferty będą w tym zakresie nieporównywalne;
naruszenie przepisów art. 36 ust. 1 pkt. 12) p.z.p. w zw. z art. 7 ust. 1 p.z.p. oraz art. 5
k.c. w zw. z art. 14 p.z.p. poprzez wprowadzenie w Tabeli Elementów Rozliczeniowych
oderwanego od r
ealiów wyceny kosztów dokumentacji ograniczenia ich wyceny do 3%
wartości wycenionych robót, a tym samym określenia tego procentu w sposób sprzeczny z
zasadą proporcjonalności.
Mając powyższe na uwadze Odwołujący wniósł o:
1. Zarzut nr 1.1 - nakazanie Za
mawiającemu wykreślenia dwóch ostatnich zdań punktu 1.1
ze strony 10 i 11 PFU I Część opisowa;
2. Zarzut nr 1.2 -
nakazanie Zamawiającemu wykreślenia ostatniego zdania pkt. 2 ze strony
169 PFU II Część informacyjna,
alternatywnie
nakazanie Zamawiającemu uzupełnienie treści PFU poprzez podanie szczegółowych
informacji na temat przedmiotu zamówienia obejmującego konieczność pozyskania prawa do
dysponowania gruntem na cele budowlane, umożliwiających określenie wartości jakie należy
skalkulować w ofercie;
alternatywnie
nakazanie zamawiającemu uzupełnienie treści SIWZ o zobowiązanie, że Zamawiający
będzie posiadać prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowane;
3. Zarzut nr 1.3 -
nakazanie Zamawiającemu wykreślenia obowiązków: podlewania,
nawożenia, odchwaszczania ziemi, uzupełniania ściółki, usuwania odrostów korzeniowych,
kontrolowania chorób i szkodników, usuwaniu zbyt rozrośniętych kęp roślinnych oraz
ogólnego poprawy struktury i wyglądu zieleni z obowiązków gwarancyjnych ze wzoru karty
gwarancyjnej, strona 76,
alternatywnie
nakazanie Zamawiającemu uzupełnienie treści PFU o szczegółowy wykaz obowiązków, z
podaniem ilości prac i wartości jakie należy skalkulować w ofercie celem wykonania
obowiązku z umowy;
4. Zarzut nr 1.4 -
nakazanie Zamawiającemu uzupełnienie treści SIWZ poprzez podanie
szczegółowych informacji na temat przedmiotu zamówienia obejmującego pozyskanie
decyzji budowlanej oraz wypowiedzenie umów przyłączeniowych z właściwymi gestorami,
poprzez podanie informacji na temat nieruchomości, umów przyłączeniowych i sposobu
wypłaty odszkodowania, umożliwiających określenie wartości jakie należy skalkulować w
ofercie;
alternatywnie
nakazanie zamawiającemu uzupełnienie treści SIWZ o zobowiązanie, że Zamawiający
będzie posiadać prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowane;
5. Zarzut nr 2 -
nakazanie Zamawiającemu zmiany treści Projekt umowy Załącznik nr 1 do
SIWZ w §29 ust. 1 pkt. 1) - 7), 9), 12), 15), 17), 18), 19), 20), 23) [KARY UMOWNE], strona
61 odpowiednio z „opóźnienie” na „zwłoka”;
6. Zarzut nr 3 -
nakazanie Zamawiającemu zmiany treści Projekt umowy Załącznik nr 1 do
SIWZ w §29 poprzez wprowadzenie limitu kary umownej jaka może być nałożona na
wykonawcę w ramach umowy;
7. Zarzut nr 4 -
nakazanie Zamawiającemu zmiany treści Projekt umowy Załącznik nr 1 do
SIWZ w §29 ust. 1 pkt. 14) poprzez określenie jej w wartości pieniężnej, adekwatnej do
poniesionej szkody w przypadku naruszenia określonego tam obowiązku;
8. Zarzut nr 5 -
nakazanie Zamawiającemu wykreślenia ostatniego zdania pkt. 2 ze strony
169 PFU II Część informacyjna,
alternatywnie
nakazanie Zamawiającemu uzupełnienie treści PFU poprzez podanie szczegółowych
informacji, w tym sytuacji obejmujących obowiązek pozyskania w imieniu i na rzecz
Zamawiającego prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz
konkretnych miejsc i wartości jakie należy skalkulować w ofercie celem pozyskania tego
prawa;
9. Zarzut nr 6 -
nakazanie Zamawiającemu wykreślenia §7 ust. 6 [Fakturowanie całości
przedmiotu umowy], strona 20;
10. Zarzut nr 7 -
nakazanie Zamawiającemu wykreślenia ostatniego zdania z §16 ust. 2 ze
strony 31 Projektu umowy Załącznik nr 1 do SIWZ,
alternatywnie
nakazanie Zamawiającemu uzupełnienie treści PFU poprzez podanie szczegółowych
informacji na temat ilości zgód lub umów z właścicielami lub zarządcami nieruchomości oraz
podanie wartości jakie należy skalkulować w ofercie celem pozyskania stosownych zgód lub
zawarcia odpowiednich umów;
11. Zarzut nr 8 -
nakazanie Zamawiającemu wykreślenia z § 19 ust. 7 pkt. 12) [Odbiory
częściowe], strona 36 treści: „z tym zastrzeżeniem, że dla poszczególnych Części Odcinka
maksymalne wynagrodzenie wypłacone na podstawie Protokołu Odbioru Częściowego
wynosi 60% wartości danej Części Odcinka’)
12. Zarzut nr 9 -
nakazanie Zamawiającemu określenie terminu zapłaty zgodne z treścią i
istotą art. 143b ust. 2 p.z.p.;
13. Zarzut nr 10 -
nakazanie Zamawiającemu wykreślenia zapisów niestanowiących wady w
rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego w wykonanym przez wykonawcę przedmiocie
umowy ze wzoru karty gwarancyjnej strona 76,
alternatywnie
nakazanie Zamawiającemu wykreślenia obowiązków: podlewania, nawożenia,
odchwaszczania ziemi, uzupełniania ściółki, usuwania odrostów korzeniowych,
kontrolowania chorób i szkodników, usuwaniu zbyt rozrośniętych kęp roślinnych oraz
ogólnego poprawy struktury i wyglądu zieleni z obowiązków gwarancyjnych ze wzoru karty
gwarancyjnej, strona 76;
14. Zarzut 11 -
nakazanie Zamawiającemu określenia w Tabeli Elementów Rozliczeniowych
wyższego procentu kosztu dokumentacji, proporcjonalnego do realnych wartości tych prac w
stosunku do przedmiotu zamówienia;
nadto Odwołujący wniósł o:
1. merytoryczne rozpoznanie przez Krajową Izbę Odwoławczą odwołania;
2. uwzględnienie odwołania;
3. dopuszczenie i przeprowadzenie dowo
du z dokumentacji Postępowania, dopuszczenie i
przeprowadzenie dowodów złożonych do odwołania na okoliczności wskazane w
uzasadnieniu odwołania i dowodów złożonych w toku rozprawy;
4. zasądzenie kosztów postępowania wywołanego wniesieniem niniejszego odwołania od
Zamawiającego na rzecz Odwołującego.
Zgodnie z informacją znajdująca się w aktach sprawy Zamawiający poinformował
pozostałych wykonawców o wniesieniu odwołania w dniu 11.06.2018 r. przez zamieszczenie
tej informacji na stronie internetowej.
Izba
ustaliła ponadto, iż w ustawowym terminie (tj. dnia 14.06.2018 r.) przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego zgłosił wykonawca ZUE S.A., ul.
Czaplińskiego 3, 30-048 Kraków. Przystąpienie zostało podpisane przez p. Wiesława
Nowaka
– Prezesa Zarządu uprawnionego do samodzielnej reprezentacji spółki. Powyższe
ustalono na podstawie odpisu KRS z dnia 13.06.2018 r. W dniu 14.06.2018 r. kopia
przystąpienia została przekazana Odwołującemu i Zamawiającemu.
Tym samym Izba uznała powyższe przystąpienia za skuteczne wobec czego wykonawca
ZUE S.A., ul. Czaplińskiego 3, 30-048 Kraków stał się uczestnikiem postępowania
odwoławczego.
Zamawiający pismem w niesionym w dniu w dniu 21.06.2018 r. (wpływ mailem DzK-KIO-
9603/18) wniósł odpowiedź na odwołanie wnosząc o jego oddalenie w całości. Jednocześnie
Zamawiający dokonał częściowej modyfikacji treści SIWZ.
Krajowa Izba Odwoławcza na posiedzeniu niejawnym z udziałem Stron postępowania
odwoławczego stwierdziła, iż postępowanie odwoławcze należało umorzyć na podstawie art.
187 ust. 8 ustawy Pzp.
Powyższe jest wynikiem faktu, iż pismem z dnia 25.06.2018 r. Odwołujący złożył
o
świadczenie woli (pismo wniesione mailem i zarejestrowane dnia 25.06.2018 r. DzK-KIO-
9747/18 oraz w tym samym dniu faksem zarejestrowane pod DzK-KIO-9751/18))
, iż cofa
wniesione odwołanie. Powyższe oświadczenie zostało podpisane przez p. P. N. – radcę
prawnego działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 07.06.2018 r. uprawniającego
m.in. do składania odwołań podpisanego przez p. G. G. i p. K. M. – członków Zarządu
uprawnionych do łącznej reprezentacji Odwołującego. Powyższe ustalono na podstawie
odpisu KRS z dnia 07.06.2018 r.
Izba wskazuje, iż Odwołujący jest gospodarzem postępowania odwoławczego
i złożenie przez niego oświadczenia o cofnięciu odwołania odnosi daleko idące skutki
w postaci obowiązku zniesienia tegoż postępowania. Zatem Krajowa Izba Odwoławcza
zobligowana jest na podstawie art. 187 ust. 8 zdanie drugie ustawy Pzp do umorzenia
postępowania odwoławczego i wydania w tym przedmiocie postanowienia.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła
okoliczność, iż w przypadku cofnięcia odwołania przez Odwołującego przed otwarciem
rozprawy odwołującemu zwraca się 90% wpisu na mocy przepisu art. 187 ust. 8 zdanie
drugie u
stawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawa zamówień publicznych, orzekając w tym
zakresie o
konieczności zwrotu kwoty 18 000,00 zł (słownie: osiemnaście tysięcy złotych i
zero groszy) z wpisu uiszczonego przez Odw
ołującego na rachunek Urzędu Zamówień
Publicznych.
Izba nie uwzględniła złożonego na posiedzeniu wniosku Zamawiającego o zasądzenie
kosztów reprezentacji w wysokości 3 600 zł (udokumentowanego fakturą VAT – kopia w
aktach sprawy). Stosownie bowiem do tre
ści § 5 ust. 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 2972
) zmienionego rozporządzeniem Prezesa Rady
Ministrów z dnia 9 stycznia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2017 r., poz. 47) W przypadku umorzenia
postępowania odwoławczego przez Izbę, jeżeli odwołujący cofnął odwołanie, Izba zasądza
koszty, o których mowa w § 3 pkt 2, od odwołującego na rzecz zamawiającego lub
wnoszącego sprzeciw, jeżeli odwołanie zostało cofnięte na mniej niż 1 dzień przed dniem, na
który został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron oraz uczestników
postępowania, albo po otwarciu rozprawy. W ocenie Izby przepis ten należy rozumieć w ten
sposób, że jedynie złożenia oświadczenia woli o cofnięciu odwołania w tym samym dniu, na
który zostało wyznaczone posiedzenie z udziałem Stron, umożliwia zasądzenie kosztów na
rzecz przeciwników procesowych Odwołującego. W tym wypadku Odwołujący złożył
oświadczenie woli na jeden dzień przed (a zatem nie na mniej niż 1 dzień przed) informując
o tym fakcie Zamawiającego i Przystępującego (co Zamawiający przyznał na posiedzeniu).
W związku z powyższym Izba odmówił zasądzenia na rzecz Zamawiającego kosztów
reprezentacji.
Przewodniczący
……………………
Członkowie:
……………………
…………………….