Sygn. akt: KIO 1209/18
WYROK
z dnia 9 lipca 2018 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Prze
wodniczący: Małgorzata Matecka
Protokolant: Artur Szmigiel
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 lipca 2018 roku
odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 czerwca 2018 roku przez Odwołującego: „AG –
COMPLEX” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Miasto Stołeczne Warszawa
w
imieniu którego działa Zarząd Zieleni m. st. Warszawy
przy udziale wykonawcy zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Z
amawiającego: P. K. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą P. K. Kama
Bis
oraz przy udziale wyko
nawcy zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie Z
amawiającego: M. C. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą M. C.
P.H.U. "Alprotech"
orzeka:
1. U
względnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie postępowania
o udzi
elenie zamówienia publicznego pn. „Wykonanie bieżących robót utrzymaniowych
w ramach dwóch konserwacji wałów przeciwpowodziowych rzeki Wisły wraz
obustronnym pasem eksploatacyjnym, zlokalizowanych w granicach m.st. W
arszawy”
w
zakresie części: I, II, III i IV na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 146 ust. 6
w zw. art. 7 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych.
2. K
osztami postępowania obciąża Zamawiającego, i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania,
2.2. zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie:
osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………………
Sygn. akt: KIO 1209/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający - Miasto Stołeczne Warszawa w imieniu którego działa Zarząd Zieleni m. st.
Warszawy
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn. „Wykonanie bieżących robót utrzymaniowych w ramach dwóch
konserwacji wałów przeciwpowodziowych rzeki Wisły wraz obustronnym pasem
eksploatacyjnym, zlokalizowanych w granicach m.st. Warszawy” (dalej jako „Postępowanie”).
Wartość ww. zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2017 r.
poz. 1579, ze zm.), dalej jako „ustawa Pzp”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 20 kwietnia 2018 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2018/S 077-172019.
I. W dniu 18 czerwca 2018 r.
Odwołujący „AG – COMPLEX” Spółka z ograniczoną
odpowiedzi
alnością z siedzibą w Warszawie wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie na czynności podjęte oraz zaniechane przez Zamawiającego w Postępowaniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie odrzucenia ofert złożonych przez
Wykonawców:
a) KAMA BIS P. K.
w częściach nr I, II, III i IV,
b) TRANSGAZ A. K.
w częściach nr I i IV,
c) PHU ALPROTECH M. C.
w częściach nr I, III i IV,
d) MELKON F. G.
w części nr II,
którzy złożyli oświadczenie w ofertach, że są nimi związani przez okres 30 dni od upływu
terminu składania ofert, podczas, gdy w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia
(„SIWZ”) Zamawiający określił termin związania ofertą na 60 dni, zatem każdy
z
Wykonawców biorących udział w Postępowaniu winien złożyć oświadczenie o związaniu
ofertą przez okres 60 dni od upływu terminu składania ofert,
2) art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie odrzucenia ofert złożonych przez
Wykonawców:
a) PHU ALPROTECH M. C.
w częściach nr I, III i IV,
b) MELKON F. G.
w części nr II,
których oferty nie zawierają kosztorysu ofertowego w prawidłowej, szczegółowej formie,
wymaganej pr
zez Zamawiającego,
3) art. 90 ust
. 1a pkt 1 ustawy Pzp poprzez uznanie, że rozbieżności pomiędzy ceną ofert
złożonych przez Wykonawców:
a) KAMA BIS P. K.
w częściach nr I, II, III i IV,
b) PHU ALPROTECH M. C.
w częściach nr I i III,
a wartością zamówienia w poszczególnych częściach lub średnią arytmetyczną cen
wszystkich złożonych ofert w poszczególnych częściach wynikają z okoliczności
oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia,
4) art. 90 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie wezwania Wykonawców:
a) KAMA BIS P. K.
w części nr I, III i IV,
b) TRANSGAZ A. K.
w części nr I i IV
c) PHU ALPROTECH M. C.
w częściach nr I, III i IV,
do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny w sytuacji, gdy w Postępowaniu
zaistniały okoliczności obligujące Zamawiającego do dokonania czynności wezwania,
5) art. 91 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art 7 ust. 3 ustawy Pzp
poprzez wybór oferty
Wykonawców:
a) KAMA BIS P. K.
w częściach nr II i IV,
b) PHU ALPROTECH M. C.
w częściach nr I i III,
mimo istnienia domni
emania prawnego, że oferty w/w Wykonawców zawierają rażąco niską
cenę,
6) art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie odrzucenia ofert złożonych przez
Wykonawców:
a) KAMA BIS P. K.
w częściach nr I i IV,
b) TRANSGAZ A. K.
w częściach nr I i IV,
pomimo, że ich złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
7) art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców w Postępowaniu.
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz unieważnienie czynności
badania i oceny ofert,
powtórzenia czynności badania ofert złożonych przez Wykonawców:
a) KAMA BIS P. K.
w częściach nr I, II, III i IV,
b) TRANSGAZ A. K.
w częściach nr I i IV,
c) PHU ALPROTECH M. C.
w częściach nr I, III i IV,
d) MELKON F. G.
w części nr II,
odrzucenia ofert Wykonawców:
a) KAMA BIS P. K.
w częściach nr I, II, III i IV,
b) TRANSGAZ A. K.
w częściach nr I i IV,
c) PHU ALPROTECH M. C.
w częściach nr I, III i IV,
d) MELKON F. G.
w części nr II,
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp w zw. z art. 85 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp,
a także
na podstawie 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp
a w przypadku Wykonawców:
a) KAMA BIS P. K.
w częściach nr II i IV,
b) PHU ALPROTECH M. C.
w częściach nr I i III
odrzucenie ofert również na podstawie art 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp w zw. z art 90 ust. 3
ustawy Pzp, jak i na podstawie art 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp
w przypadku Wykonawców:
a) KAMA BIS P. K.
w częściach nr I i IV,
b) TRANSGAZ A. K.
w częściach nr I i IV,
dokonania czynności oceny ważnej oferty zgodnie z kryteriami oceny ofert określonymi
w SIWZ na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy Pzp,
dokonania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w Postępowaniu zgodnie
z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp.
Uzasadniając podniesione zarzuty Odwołujący w szczególności wskazał, co następuje:
Uzasadnienie zarzutu nr 1:
Odwołujący powołał się na treść art. 85 ust. 1 ustawy Pzp. Wskazał, iż stosownie do treści
Cz. X SIWZ Zamawiający wymagał, aby Wykonawca był związany ofertą przez okres 60 dni
licząc od upływu terminu składania ofert. Związanie ofertą oznacza, że Wykonawca złożył
oświadczenie woli w postaci oferty i zobowiązany jest we wskazanym okresie związania
zawrzeć umowę na warunkach przedstawionych w ofercie. W ten sposób Wykonawca
zobowiązuje się do wypełnienia wszystkich propozycji ofertowych. Każdy z Wykonawców
wymienionych w treści zarzutu nr 1 (KAMA BIS P. K., TRANSGAZ A. K., PHU ALPROTECH
M. C. oraz MELKON F. G.)
przedłożył formularz oferty (wg wzoru stanowiącego zał. 6 do
SIWZ) w
skazując w pkt 4 „Uważany się za związanych niniejszą ofertą przez czas wskazany
w SIWZ tj.
przez okres 30 dni od upływu terminu składania ofert. Na potwierdzenie
powyższego wnieśliśmy wadium w wysokości 2000 zł w formie pieniądza.”. Zamawiający
załącznik nr 6 do SIWZ udostępnił na stronie internetowej w formie do edycji — zatem, każdy
z potencjalnych Wykonawców mógł dokonać odpowiedniej modyfikacji treści formularza
ofertowego i dokonać stosownej zmiany, zgodnie z treścią SIWZ, wskazując termin
związania ofertą, który winien wynosić 60 dni od dnia upływu terminu składania ofert.
Odwołujący powołał się na regulację art. 65 § 1 Kodeksu cywilnego oraz stanowisko Sądu
Najwyższego przedstawione w uzasadnieniu wyroku z dnia 5 kwietnia 2007 r. sygn. akt II
CSK 546/06.
Uwzględniając powyższe Odwołujący stwierdził, iż treść oświadczenia woli
złożona w formularzu oferty przez każdego z w/w Wykonawców jednoznacznie wskazuje, że
termin, jakim w/w Wykonawcy związani są ofertą (30 dni) jest niezgody z Cz. X pkt 1 SIWZ,
gdzie Zamawiający wymagał, aby każdy z Wykonawców był związany ofertą przez okres 60
dni. C
o prawda Zamawiający dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej w poszczególnych
częściach zamówienia w 27 dniu terminu związania ofertą, jednakże zgodnie z art. 182 ust. 6
ustawy Pzp w
przypadku wniesienia odwołania po upływie terminu składania ofert bieg
terminu związania ofertą ulega zawieszeniu do czasu ogłoszenia przez Izbę orzeczenia. W
związku z wniesieniem niniejszego odwołania, w stosunku do ofert w/w wykonawców termin
związania ofertą już upłynął, zatem w stosunku do w/w ofert wykonawców art. 182 ust. 6
ustawy Pzp
nie będzie mógł zostać zastosowany. Nie można bowiem zawiesić terminu, który
upłynął. Odwołujący powołał się na stanowisko Sądu Okręgowego w Tarnowie wyrażone
w uzasadnieniu wyro
ku z dnia 13 lutego 2014 r. sygn. akt I Ca 495/13. Wskazał, iż umowa
w
sprawie zamówienia publicznego może być zawarta po upływie okresu związania ofertą,
ale wybór oferty, którą Wykonawca nie jest związany, nie jest możliwy. W postępowaniu
o udz
ielenie zamówienia publicznego upływ terminu związania ofertą decyduje o braku
istnienia po stronie Wykonawcy obowiązku zawarcia umowy. W związku z powyższym
Zamawiający nie może w sposób skuteczny dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej
i
zakończyć prowadzonego postępowania zawarciem umowy w sprawie zamówienia
publicznego po wydaniu przez Izbę wyroku w przedmiotowej sprawie skutkującego
koniecznością powtórzenia czynności badania i oceny ofert. Na gruncie postępowania
o
udzielenie zamówienia wraz z upływem oznaczonego okresu, w którym wykonawca był
swoją ofertą związany, oferta wygasa. Tym samym staje się ona ofertą jedynie w znaczeniu
historycznym lub substratem materialnym oferty, a nie wiążącym wykonawcę oświadczeniem
woli o gotowości zawarcia umowy na określonych w ofercie warunkach. Także przyjęcie
oferty, która wygasła, nie będzie zgodne z warunkami przetargu, ale będzie przyjęciem de
facto nowej, innej oferty. Stanowisko to potwierdzone zostało w orzecznictwie
Izby, m.in.
w wyroku z dnia 31 stycznia 2013 r. (KIO 109/13) oraz wyroku z dnia
24 września 2012 r.
(KIO 1924/12).
Uwzględniając powyższe Odwołujący stwierdził, iż zarzut jest w pełni
uzasadniony,
bowiem oferty złożone przez ww. Wykonawców zostały sporządzone w sposób
niezgodny z wymaganiami w S
IWZ. Niezgodność ma charakter zasadniczy, przedmiotowo
istotny i nieusuwany. Zamawiający nie może w tym przypadku zastosować procedury
wyjaśnienia treści oferty ani jej poprawienia na podstawie art. 87 ust. 2 ustawy Pzp.
Oświadczenie o długości terminu związania ofertą stanowi element oświadczenia woli
Wykonawcy. Brak lub wada tego oświadczenia nie podlega uzupełnieniu w trybie art. 26 ust.
2 ustawy Pzp
czy też art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
Uzasadnienie zarzutu nr 2:
Zamawiający wymagał załączenia do oferty formularza ofert wraz z kosztorysami ofertowymi
stanowiącymi załącznik nr 6 do SIWZ (Cz. XI pkt 2 SIWZ oraz Cz. XIX SIWZ). Zamawiający
na stronie internetowej udostępnił zarówno przedmiary robót sporządzone metodą
uproszczoną (stanowiące załącznik nr 3 do Zał. 1 do SIWZ — Opisu przedmiotu
zamówienia), jak i kosztorysy ofertowe opracowane w formie szczegółowej, tj. ze wszystkimi
elementami cenotwórczymi (stanowiące Zał. nr 6 do SIWZ). Złożone przez Wykonawców
wymienionych w treści zarzutu nr 2 (PHU ALPROTECH M. C. oraz MELKON F. G.)
kosztorysy oznaczone jako „ofertowe” nie odpowiadają treści kosztorysów ofertowych
stanowiących załącznik nr 6 do SIWZ - tj. są niekompletne. Złożone przez ww. Wykonawców
kosztorysy zawierają informacje tylko w zakresie jednostki miary, ilości oraz wartości łącznej
dla wyszczególnionych pozycji - nie zawierają natomiast istotnej i podstawowej składowej tj.
cen jednostkowych za poszczególne składniki cenotwórcze (ceny materiałów, sprzętów,
robocizny) wyszczególnione przez Zamawiającego w kosztorysach ofertowych stanowiących
załącznik nr 6 do SIWZ. Brak cen jednostkowych w kosztorysach ww. Wykonawców
uniemożliwia rozliczenie przedmiotu zamówienia zgodnie z formą przyjętą w zał. nr 7 —
projekt umowy. W przypadku przyjętego przez Zamawiającego sposobu rozliczenia
zamówienia w formie kosztorysowej na podstawie kosztorysu powykonawczego,
niezbędnymi elementami kosztorysu ofertowego przygotowanego przez ww. Wykonawców
w przedstawionej formie tj. uproszczonej
są między innymi zestawienia materiałów i sprzętu
zawierające ceny jednostkowe oraz wartości dla materiałów i sprzętu — żaden z ww.
Wykonawców nie załączył uzupełniająco takich zestawień. To, że Zamawiający nie wskazał
wprost w SIWZ, że udostępnia wzorzec sporządzenia kosztorysu ofertowego zgodnie z zał. 6
do SIWZ
nie umożliwia Wykonawcom załączenie jakiegokolwiek zestawienia prac
(kosztorysów ofertowych). Dowolność formy sporządzenia kosztorysu ofertowego nie
oznacza, iż ww. Wykonawcy mieli prawo pominąć wycenę istotnych dla Zamawiającego
składników cenotwórczych dotyczących robocizny, materiałów i sprzętu. Każdy
z
Wykonawców mógł przedłożyć szczegółowy kosztorys ofertowy pełny, który zawiera
wszystkie ceny jednostkowe robocizny, materiałów i sprzętu albo przy kosztorysie
uproszczonym zbiorcze zestawienie robocizny, materiałów i sprzętu, które zawiera ceny
jednostkowe. Kosztorys ofertowy jest dokumentem finansowym a zestawienie robocizny,
materiałów i sprzętu stanowi jego składnik o charakterze cenotwórczym. Cena jednostkowa
pozycji przedmiaru jest ceną dla określonego w danej pozycji rodzaju robót, na którą
składają się:
wartość robocizny,
wartość materiałów
oraz wartość pracy sprzętu
wyliczone jako iloczyn nakładów rzeczowych wynikających z obowiązujących norm i cen
jedno
stkowych odpowiednio: roboczogodziny, zastosowanych materiałów i maszynogodziny
sprzętu powiększona odpowiednio o narzuty kosztów zakupu, kosztów pośrednich i zysku.
Zatem dopiero zestawienie robocizny, materiałów i sprzętu zawierające ceny jednostkowe
ora
z narzuty łącznie z uproszczonym kosztorysem ofertowym odzwierciedlają sposób
obliczenia ceny - kosztorysu ofertowego, co ma istotne znaczenie przy rozliczeniu
zamówienia dla Zamawiającego, zgodnie z postanowieniami projektu umowy. Rzeczą
oczywistą jest, że przy sporządzeniu kosztorysu ofertowego przy posiadaniu informacji, że
zamówienie rozliczane będzie kosztorysowo - kosztorys musi zawierać wszystkie niezbędne
elementy ceny - wszystkie ceny jednostkowe r
obocizny, materiałów i sprzętu. Nie istnieje
regula
cja ustawowa, która opisywałaby zasady sporządzania kosztorysu ofertowego. Istnieje
natomiast rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia
metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów
prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie
funkcjonalno-
użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389) - dalej: "rozporządzenie”, które określa
sposób kalkulacji szczegółowej, a który może stanowić w drodze analogii potwierdzenie
należytego ustalenia wszystkich kosztów, poszczególnych cen jednostkowych nakładów
rzeczowych robocizny, materiałów i pracy sprzętu. Odwołujący powołał się na § 4 ust 1 ww.
rozporządzenia i wskazał, że kalkulacja ceny jednostkowej pozycji przedmiarowej wymaga
podania cen jednostkowych -
kosztu robocizny, kosztu materiału i kosztu sprzętu. Każdy
program kosztorysowy
zawiera zestawienie robocizny, materiałów i sprzętu wraz z cenami
jednostkowymi Decyzją Wykonawcy jest, czy zestawienie do kosztorysu uproszczonego
załączy, czy też nie. Określenie wysokości wynagrodzenia wraz z wszystkimi cenami
jednostkowymi przy wynagrodzeniu kosztorysowym stanowi essentialia negotii umowy.
Kosztory
s ofertowy Wykonawcy złożony w Postępowaniu to wprost oferta - potwierdza to
fakt, że Zamawiający na równi potraktował formularz ofertowy z kosztorysami ofertowymi
wskazując, że oba dokumenty stanowią jeden załącznik do SIWZ — załącznik nr 6.
Kosztorys ofertowy w przedmiotowym postępowaniu stanowi więc istotny element
oświadczenia woli Wykonawcy na etapie składania ofert, a nie spełnia on tylko charakteru
pomocniczego i informacyjnego, jak przy wynagrodzeniu ryczałtowym. Zestawienie
materiałów i sprzętu z cenami jednostkowymi ma istotne znaczenie dla Postępowania oraz
zaw
arcia ważnej umowy, w szczególności jej późniejszego rozliczenia. Zamawiający nie
będzie mógł prawidłowo rozliczyć prac składających się na przedmiot zamówienia bez ww.
zestawienia. Podstawą do sporządzenia kosztorysu powykonawczego jest ilość wykonanych
p
rac powykonawczo oraz ceny jednostkowe określone w kosztorysie ofertowym, który będzie
stanowić załącznik nr 2 do przyszłej umowy. Kosztorys ofertowy sporządzony w formie
szczegółowej zabezpieczenia Zamawiającego przed manipulacją cenami oraz ilościami na
etapie rozliczania zamówienia. Wartość wykonanych prac - czynności przy rozliczeniu
powykonawczym może nie być możliwa do wyliczenia na podstawie tylko zwiększenia lub
zmniejszenia obmiaru.
Podsumowując Odwołujący stwierdził, iż zarzut jest w pełni uzasadniony bowiem oferty
złożone przez ww. Wykonawców zostały sporządzone w sposób niezgodny z wymaganiami
w SIWZ. Niezgodność ma charakter zasadniczy, przedmiotowo istotny i nieusuwany.
Zamawiający nie może w tym przypadku zastosować procedury wyjaśnienia treści oferty ani
jej poprawienia na podstawie art. 87 ust. 2 ustawy Pzp. Kosztorys ofertowy stanowi element
oświadczenia woli Wykonawcy. Brak złożenia z ofertą kosztorysu lub złożenia kosztorysu
zawierającego błędy lub wady nie podlega uzupełnieniu w trybie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp
czy też art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Na potwierdzenie prezentowanego stanowiska Odwołujący
powołał się na wyrok w sprawie o sygn. akt KIO 1998/17.
Uzasadnienie zarzutu nr 3:
W stosunku do oferty złożonej przez:
Wykonawcę KAMA BIS P. K. w części nr I zachodzi podejrzenie rażąco niskiej ceny z
uwagi na fakt, że cena oferty ww. Wykonawcy 250 115,50 zł jest niższa o:
a) 43,82% od wa
rtości zamówienia w części nr I, która wynosi 445 208,66 zł
b)
37,70% od średniej cen złożonych ofert w części nr I w Postępowaniu, która wynosi:
444,91 zł;
Wykonawcę KAMA BIS P. K. w części nr II zachodzi podejrzenie rażąco niskiej ceny z
uwagi na fakt, że cena oferty ww. Wykonawcy 50 321,81 zł jest niższa o:
a) 48,17% od war
tości zamówienia w części nr II, która wynosi 97 085,59 zł
b) 42,
91% od średniej cen złożonych ofert w części nr II w Postępowaniu, która wynosi:
30 zł:
Wykonawcę KAMA BIS P. K. w części nr III zachodzi podejrzenie rażąco niskiej ceny z
uwagi na fakt, że cena oferty ww. Wykonawcy 207 360,63 zł jest niższa o 30,84% od
wart
ości zamówienia w części nr III, która wynosi 299 840,31 zł;
Wykonawcę KAMA BIS P. K. w części nr IV zachodzi podejrzenie rażąco niskiej ceny z
uwagi na fakt, że cena oferty ww. Wykonawcy 275 801,39 zł jest niższa o 33,25 % od
wart
ości zamówienia w części nr IV, która wynosi 413 216,32 zł;
5) Wykonawc
ę PHU ALPROTECH M. C. w części nr I zachodzi podejrzenie rażąco niskiej
ceny z
uwagi na fakt, że cena oferty ww. Wykonawcy 187 402,52 zł jest niższa o:
a) 57,91% od war
tości zamówienia w części nr I, która wynosi 445 208,66 zł;
b) 53,
32% od średniej cen złożonych ofert w części nr I w Postępowaniu, która wynosi:
91 zł:
Wykonawcę PHU ALPROTECH M. C. w części nr III zachodzi podejrzenie rażąco niskiej
ceny z
uwagi na fakt, że cena oferty ww. Wykonawcy 197 047,26 zł jest niższa o 34,28% od
wartości zamówienia w części nr III, która wynosi 299 840,31 zł.
Różnice pomiędzy cenami ofert ww. Wykonawców a wartością zamówienia
w poszcze
gólnych częściach lub średnią arytmetyczną cen wszystkich złożonych ofert
w
poszczególnych częściach - uzasadniają konieczność zwrócenia się do w.w Wykonawców
z
żądaniem wyjaśnienia ceny oferty. Ustawa Pzp określa obowiązki Zamawiającego, których
nie może zaniechać. Rozpoczęcie procesu wyjaśniania wysokości zaoferowanej ceny lub
kosztu przez Zamawiającego jest obowiązkowe w przypadku, gdy zachodzą przesłanki
sformułowane w art. 90 ust. 1a pkt 1 ustawy Pzp (tak: wyrok KIO 1356/17). W informacji
o wyborze naj
korzystniejszej oferty Zamawiający w żaden sposób nie wskazał, że
w
przedmiotowym przypadku zaszły przesłanki, o których mowa w art 90 ust. 1a pkt 1
ustawy Pzp
wyłączające konieczność wezwania ww. Wykonawców do złożenia wyjaśnień.
Przepis art. 90 ust. 1a pkt 1 ustawy Pzp
przewidujący odstępstwo od obowiązku wezwania
pomimo zaistnienia przesłanek ku temu, jeżeli rozbieżność wynika z okoliczności
oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia - nie precyzuje, o jakie okoliczności chodzi.
Uprawnione wydaje się przyjęcie, że może to dotyczyć przykładowo sytuacji, gdy niektóre
oferty
podlegające odrzuceniu (jako niezgodne z SIWZ w zakresie opisu przedmiotu
zamówienia) mają znacząco zawyżone ceny, co przekłada się także na wyższą średnią
arytmetyczną cen wszystkich złożonych ofert. W takim przypadku Zamawiający mógłby
podjąć decyzję o niezwracaniu się o udzielenie wyjaśnień. Odwołujący powołał się w tym
zakresie na orzecznictwo Izby (wyroki w sprawach KIO 367/17, KIO 275/17 oraz KIO
Podsumowując Odwołujący stwierdził, iż zarzut jest w pełni uzasadniony mając na
uwadze brak jakiegokolwiek uzasadnienia przez Zamawiającego odstąpienia od wezwania
do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny w ofertach ww. Wykonawców w trybie
art. 90 ust. 1a pkt 1 ustawy Pzp
oraz fakt, że do wyliczenia średniej ceny złożonych ofert
uwzględniono oferty Odwołującego w poszczególnych częściach, które nie zostały przez
Zamawiającego odrzucone (są zgodne ze SIWZ).
Uzasadnienie zarzutu nr 4:
Odwołujący wskazał, iż koszty pracy przyjęte do obliczenia ceny oferty, zgodnie z przepisem
art. 90 ust. 1 ustawy Pzp
, nie mogą być niższe od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10
października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Stawka robocizny, jaka może
być przyjęta dla pracownika zatrudnionego na podstawie umowy cywilnoprawnej nie może
być niższa niż minimalna stawka godzinowa, która na 2018 r. wynosi: 13,70 zł (bez kosztów
pracodawcy, natomiast z k
osztami pracodawcy: 16,54 zł). Stawka robocizny, jaka może być
przyjęta dla pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę, nie może być niższa
niż wysokość wynagrodzenia za 1 godzinę pracy obliczona z minimalnego wynagrodzenia za
pracę. Do obliczenia przyjęto, że skoro w 2018 r. wymiar czasu pracy wynosi łącznie 2008
godzin, to średniomiesięcznie wynosić będzie 167,33 godziny, po zaokrągleniu do pełnych
godzin: 168. Dzieląc stałą miesięczne minimalne wynagrodzenie, które w 2018 r. wynosi
2.100 zł (bez kosztów pracodawcy) przez w/w ilość godzin, wartość 1 godziny robocizny
wynosi: 12,50 zł (bez kosztów pracodawcy, natomiast z kosztami pracodawcy: 15,09 zł).
Odnosząc powyższe na stawkę robocizny ujętej jako 1 rbg należy wskazać na sposób
wyliczenia tej stawki w kosztorysach ofertowych. Pomo
cne będą w tym zakresie warunki
kontraktowe FI
DIC dla realizacji inwestycji budowlanej. W klauzuli 12.1 warunków FIDIC
zawarto wymaganie, aby wykonawca uwzględnił w cenie ofertowej wszystkie swoje
przewidywane zobowiązania z tytułu realizacji roboty z uwzględnieniem wszelkich nakładów
wynikających z realizacji zobowiązań kontraktowych. Oznacza to, że wykonawca musi
w
stawce lub cenie jednostkowej skalkulować wszelkie swoje przewidywane zobowiązania
kontraktowe
(poza
wyra
źnie wskazanymi w kontrakcie zwolnieniami z tytułu
odpowiedzialności wykonawcy). Ponadto z treści klauzuli 31.1 wynika, że wykonawca jest
zobowiązany zapewnić racjonalne warunki wykonywania prac pracownikom zamawiającego
oraz przedstawicielom legalnie dzia
łających władz. Stawka lub cena jednostkowa
w
rozumieniu zasad FIDIC zawiera wszystkie składniki kosztów wykonawcy (wraz
z narzutami) i przewidywanym zyskiem.
W Części III pkt 16 SIWZ Zamawiający określił wymóg zatrudnienia do realizacji zamówienia
pracown
ików na podstawie umowy o pracę: Zamawiający przewiduje wymagania, o których
mowa w art. 29 ust. 3a) ustawy Pzp, tj. wymog
i zatrudnienia przez Wykonawcę lub
podwykonawcę na podstawie umowy o pracę - osób wykonujących czynności w zakresie
realizacji zamówienia, polegające na wykonywaniu pracy w sposób określony w art 22 § 1
ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r. poz
. 108, z późn. zm.)
w zakresie wskazanym
w OPZ dla poszczególnych czyści zamówienia. Zamawiający
wymaga zatrudnienia m
inimum 3 osób do wykonywania czynności w zakresie opisanym
w
OPZ dla poszczególnej z części zamówienia, w tym jednej osoby posiadającej
uprawnienia do obsługi sprzętu mechanicznego. Uwzględniając ww. postanowienie SIWZ
Odwołujący stwierdził, iż do wyceny przedmiotu zamówienia należało obligatoryjnie przyjąć
stawkę robocizny w wysokości 15,09 zł. Analizując treść ofert Wykonawców przywołanych
w
treści zarzutu nr 4 (KAMA BIS P. K., TRANSGAZ A. K., PHU ALPROTECH M. . zwraca
uwagę rażąco niska cena robocizny (1 rbg).
Wykonawca KAMA BIS P. K.
w części nr III — w kosztorysie ofertowym:
1) Wał Sitowie2 przyjął stawkę 12,00 zł, przy czym po dodaniu do stawki kosztów pośrednich
w wysokości 10% oraz zysku w wysokości 5% wynika, że wartość 1 rgb z narzutami
określonymi w kosztorysie ofertowym wynosi: 13,86 zł,
2) Wał Miedzeszynski2 przyjął stawkę 13,00 zł, przy czym po dodaniu do stawki kosztów
pośrednich w wysokości 10% oraz zysku w wysokości 5% wynika, że wartość 1 rgb
z narzutam
i określonymi w kosztorysie ofertowym wynosi: 15,02 zł, zatem ww. stawki są
niższe od stawki robocizny jaką ww. mógł przyjąć do wyliczeń biorąc pod uwagę
konieczność zatrudnienia pracownika na podstawie umowy o pracę.
Wykonawca KAMA BIS P. K. w cz
ęści nr IV - w kosztorysach ofertowych:
Wał Golędzinowski1;
Wał Golędzinowski2;
Wał Rajszewski1;
Wał Rajszewski2
przyjął stawkę 12,00 zł, przy czym po dodaniu do stawki kosztów pośrednich w wysokości
10% oraz zysku w wysokości 5% wynika, że wartość 1 rgb z narzutami określonymi
w
kosztorysie ofertowym wynosi: 13,86 zł zatem jest niższa od stawki robocizny jaką ww.
mógł przyjąć do wyliczeń biorąc pod uwagę konieczność zatrudnienia pracownika na
podstawie umowy o pracę.
Wykonawca TRAN
SGAZ A. Kopacz w części nr IV — w kosztorysie ofertowym Wał
Golędzinowski2 przyjął stawkę 12,00 zł, przy czym po dodaniu do stawki kosztów pośrednich
w wysokości 15% oraz zysku w wysokości 5% wynika, że wartość 1 rgb z narzutami
określonymi w kosztorysie ofertowym wynosi: 14,49 zł zatem jest niższa od stawki robocizny
jaką ww. mógł przyjąć do wyliczeń biorąc pod uwagę konieczność zatrudnienia pracownika
na podstawie umowy o pracę.
O
dwołujący wskazał, iż odnieść należy również zaoferowane przez Wykonawców ceny
jednostkowe z kosztory
sów w przypadku czynności odnoszących się wprost do kosztów
zatrudnienia.
Wykonawca PHU ALPROTECH M. C.
w części nr I w kosztorysach ofertowych:
Wał Moczydłowski1;
Wał Moczydławski2;
Wał Siekierkowski1;
Wał Siekierkowski2;
Wał Czerniakowski1;
Wał Czemiakowski2;
w części nr III w kosztorysach ofertowych:
Wał Sitowie1;
Wał Sitowie2;
Wał Miedzeszyński1;
Wał Miedzeszyński2;
Wał Stadionowy1;
Wał Stadionowy2;
w części nr IV w kosztorysach ofertowych:
Wał Golędzinowski1;
Wał Golędzinowski2;
Wał Rajszewski1;
Wał Rajszewski2;
w p
ozycji kosztorysowej o nazwie: „Zebranie zanieczyszczeń komunalnych i ściętych
porostów - zebranie i złożenie zanieczyszczeń w pryzmy, wywóz wraz z utylizacją do 20km”
wskazał cenę jednostkową: 80,00 zł za 1 tonę. Podany przez Zamawiającego nakład R na 1
tonę w powyższej czynności: 8,5759 rbg. Uwzględniając fakt, że najniższą stawką rbg jaką
Wykonawca mógł przyjąć jest 15,09 zł, cena jednostkowa robocizny powinna wynieść nie
mniej niż 129,41 zł (15,09 zł x 8,5759) dla tej pozycji. Uwzględniając cenę jednostkową
z koszto
rysów: 80 zł - przy nakładzie R na 1 tonę 8,5759 rbg to wartość 1 rbg przyjęta przez
ww.
Wykonawcę wynosi dokładnie: 9,33 zł (80 zł / 8,5759) jest zatem wartością rbg znacznie
zaniżoną. Przyjęta cena jednostkowa przez ww. Wykonawcę nie pokrywa wartości robocizny
odpowiadającej powszechnie obowiązującym przepisom prawa pracy. Odwołujący podkreślił,
że w tej pozycji należy uwzględnić wartość samochodu do wywozu i utylizacji - której
uwzględnienie jest niemożliwe przy wartości 80 zł za całą pozycję kosztorysu.
Wykonawca KAMA BIS P. K.
w części nr I w kosztorysach ofertowych:
Wał Moczydłowski2;
Wał Siekierkowski2;
Wał Czerniakowski1;
Wał Czerniakowski2;
w p
ozycji kosztorysowej o nazwie: „Zebranie zanieczyszczeń komunalnych i ściętych
porostów - zebranie i złożenie zanieczyszczeń w pryzmy, wywóz wraz z utylizacją do 20km"
wskazał cenę jednostkową pracy sprzętu "samochód samowyładowczy": 65,00 zł za 1 tonę,
przy czym po dodaniu do stawki kosztów pośrednich w wysokości 10% oraz zysku
w
wysokości 5% wynika, że wartość pozycji wynosi 75,08 zł za 1 tonę. Uwzględniając fakt,
że najniższą stawką rbg jaką Wykonawca mógł przyjąć jest 15,09 zł, średnie spalanie ON 25
l/1mg (przy cenie za 1 litr 5,0
0zł) i wywozie na 20km wynosi: 25 zł (0,2*25*5) cena wartość
płacy kierowcy i koszt paliwa powinien wynieść nie mniej niż 40,09 zł (15,09 zł + 25 zł) dla tej
pozycji.
Uwzględniając cenę jednostkową z kosztorysu: 75,08 zł oraz wartość płacy kierowcy
i koszt paliwa w wysokości 40,09 zł — pozostaje 34.99 zł na utylizację 1 tony odpadów co
jest wartością znacznie zaniżoną, gdyż przyjęta cena jednostkowa utylizacji 1 tony odpadów
organicznych obecnie oscyluje w granicach 120 zł za 1 tonę. Przyjęta cena jednostkowa
przez ww.
Wykonawcę nie pokrywa wartości robocizny, kosztów paliwa i kosztów utylizacji.
Wykonawca KAMA BIS P. K.
w części nr I w kosztorysach ofertowych:
Wał Czerniakowski1;
Wał Czrniakowski2;
w po
zycji kosztorysowej o nazwie: „Mechaniczne wykoszenie porostów ze skarp i korony
wału Czerniakowskiego" wskazał cenę jednostkową pracy sprzętu "ciągnik kołowy 22kW
(30KM)": 22,00 zł za 1 mg, przy czym po dodaniu do stawki kosztów pośrednich w wysokości
10% oraz zysku w wysokości 5% wynika, że wartość pozycji wynosi 23,10 zł za 1 mg.
Uwzględniając fakt, że najniższą stawką rbg jaką Wykonawca mógł przyjąć jest 15,09 zł,
średnie spalanie ON 3,5 l/1mg (przy cenie za 1 litr 5,00zł) wynosi: 17,50 zł (3,5*5) cena
wartość płacy kierowcy i koszt paliwa powinien wynieść nie mniej niż 32,59 zł (15,09 zł +
17,50 zł) dla tej pozycji. Uwzględniając cenę jednostkową z kosztorysu: 23,10 zł oraz
wartość płacy kierowcy i koszt paliwa w wysokości 32,59 zł — Odwołujący wskazał, iż nie
pokrywa ona
podstawowych wartości robocizny i kosztów paliwa (a pozostają jeszcze koszty
ubezpieczeń, przeglądów, napraw ewentualnie amortyzacji pojazdu wykorzystanego do
prac).
Wykonawca TRAN
SGAZ A. Kopacz w części nr I w kosztorysach ofertowych:
Wał Moczydłowski2;
Wał Siekierkowski2;
Wał Czerniakowski1;
Wał Czerniakowski2;
w pozycji kosztorysowej o nazwie: "Zebranie zanieczyszczeń komunalnych i ściętych
porostów - zebranie i złożenie zanieczyszczeń w pryzmy, wywóz wraz z utylizacją do 20km"
wskazał cenę jednostkową pracy sprzętu "samochód samowyładowczy": 65,00 zł za 1 tonę,
przy czym po dodaniu do stawki kosztów pośrednich w wysokości 30% oraz zysku
w
wysokości 11% wynika, że wartość pozycji wynosi 93,80 zł za 1 tonę. Uwzględniając fakt,
że najniższą stawką rbg jaką Wykonawca mógł przyjąć jest 15,09 zł, średnie spalanie ON 25
l/1
mg (przy cenie za 1 litr 5,00zł) i wywozie na 20km wynosi: 25 zł (0,2*25*5) cena wartość
płacy kierowcy i koszt paliwa powinien wynieść nie mniej niż 40,09 zł (15,09 zł + 25 zł) dla tej
pozycji. Uwzględniając cenę jednostkową z kosztorysu: 75,08 zł oraz wartość płacy kierowcy
i koszt paliwa w wy
sokości 40,09 zł — pozostaje 53,71 zł na utylizację 1 tony odpadów co
jest wartością znacznie zaniżoną, gdyż przyjęta cena jednostkowa utylizacji 1 tony odpadów
organicznych obecnie oscyluje w granicach 120 z
ł za 1 tonę. Przyjęta cena jednostkowa
przez ww.
Wykonawcę nie pokrywa wartości robocizny, kosztów paliwa i kosztów utylizacji.
Podsumowując Odwołujący stwierdził, iż zarzut jest w pełni uzasadniony mając na uwadze
znaną Zamawiającemu ustawową minimalną stawkę godzinową, jak i ustawową wysokość
minimalnego wynagrodzenia za pracę. Już sam Zamawiający mógł dokonać podstawowych
obliczeń w zakresie kosztów zatrudnienia pracownika oraz wyliczyć stawkę robocizny - co
potwierdziłoby bezsprzecznie rażąco niską miesięczną cenę realizacji zamówienia.
Zamawiający oceniając oferty ww. Wykonawców nie uwzględnił żadnych swoich wymagań.
Uzasadnienie zarzutu nr 5:
Odwołujący, powołując się na treść art. 91 ust. 1 oraz art. 7 ust. 3 ustawy Pzp jak
i orzecznictwo Izby (wyroki w sprawach: KIO 669/16, KIO 2430/17 oraz KIO 2045/17)
stwierdził, iż zarzut jest w pełni uzasadniony — w Postępowaniu w ocenie ofert Zamawiający
dopuścił udział ofert ww. Wykonawców, które nie zostały zweryfikowane pod kątem rażąco
niskiej ceny, zate
m mogą podlegać odrzuceniu - mamy w tym przypadku do czynienia
z
naruszeniem podstawowych zasad udzielenia zamówień publicznych (mając na uwadze
niewezwanie ww.
Wykonawców do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny,
uwzględniając jednocześnie brak jakiegokolwiek uzasadnienia przez Zamawiającego
odstąpienia od wezwania do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny w ofertach
ww.
Wykonawców w trybie art 90 ust. 1a pkt 1 ustawy Pzp).
Uzasadnienie zarzutu nr 6:
Na wstępie Odwołujący powołał się na treść art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp oraz
orzecznictwo Izby (wyroki w sprawach KIO 426/15 oraz KIO 2691/15), a także publikację
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pt. „Zmowa przetargowa” (publikacja z 2013 r.),
w której wskazane zostały symptomy mogące świadczyć o podejrzeniu wystąpienia zmowy
przetargowej - w
śród nich należy zwrócić uwagę w szczególności na:
ten sam charakter pisma w ofertach lub pismach,
jednakowy wygląd graficzny ofert lub pism.
Odwołujący zauważył, że oferty złożone przez Wykonawców KAMA BIS P. K. oraz
TRANSGAZ A. K.
są łudząco do siebie podobne. Po pierwsze - cena pomiędzy ofertami
różni się o niemalże ten sam procent:
Wykonawca/cena w części nr I/cena w części nr IV
KAMA BIS P. K.
/250 115,50 zł/275 801,39 zł
TRANSGAZ A. K.
/311 800,56 zł/310 840,39 zł
stosunek ceny niższej do ceny wyższej:/88,24 %/88,73 %
Po drugie, zwraca uwagę forma złożonych ofert - jednakowy wygląd graficzny. Do obu ofert
załączono kosztorys ofertowy, wypełniony odręcznie — tym samym pismem. Uwagę zwraca
w szcz
ególności oferta Wykonawcy TRANSGAZ A. K., którego nawet formularz ofertowy
uzupełniony jest [przez] dwie osoby (najprawdopodobniej właściciela firmy i osobę
sporządzającą dla obu Wykonawców kosztorysy ofertowe). Przy czym formularz oferty
Wykonawcy TRANSGAZ A. K.
został wypełniony dwoma rodzajami pisma. Dane Wykonawcy
oraz ceny w poszczególnych ofertach zostały wypełnione przez tą samą osobę, która
sporządziła kosztorysy dla obu Wykonawców. Natomiast pozostała treść formularza oferty
została wypełniona najprawdopodobniej przez właściciela firmy bowiem podpis „pochyla” się
w tą samą stronę co uzupełniona treść. Powyższe okoliczności oceniane w świetle zasad
doświadczenia życiowego wskazują w sposób niebudzący wątpliwości, że ww. Wykonawcy
działają w porozumieniu, stwarzając jedynie pozory uczciwej konkurencji. Biorąc pod uwagę
zasady logiki należy przyjąć, iż z faktów wymienionych w niniejszym odwołaniu wprost
wynika, iż Wykonawcy zawarli ze sobą nieformalne porozumienie. Z powyższych względów
w ocenie Odwołującego istnieje uzasadnione podejrzenie, iż złożenie ofert przez obu
Wykonawców w Postępowaniu stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu
przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji co stanowi przesłankę do odrzucenia ww.
ofert na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp
w części nr I oraz części nr IV zamówienia.
Uzasadnienie zarzutu nr 7:
Odwołujący podkreślił, iż Zamawiający zobowiązany jest do takiego działania oraz
korzystania z praw jakie przypisuje mu ustawa Pzp
, które to działanie doprowadzi do
obiektywnie najkorzystniejszego rozstrzygnięcia postępowania, a jego działanie zapewni
jed
nocześnie poszanowanie zasad ustawy Pzp oraz interesów uczestników procesu
udzielania zamówień publicznych. Zamawiający poprzez dopuszczenie do etapu oceny ofert
Wykonawców:
KAMA BIS P. K.
w częściach nr I, II, III i IV,
TRANSGAZ A. K.
w częściach nr I i IV,
PHU ALPROTECH M. C.
w częściach nr I, III i IV,
MELKON F. G.
w części nr II,
bez uwzględnienia wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na
sporządzenie oferty - naruszył podstawowe zasady ustawy Pzp, w szczególności w zakresie
równego traktowania wykonawców.
Podsumowując Odwołujący stwierdził, iż odwołanie jest zasadne, bowiem ochrona praw
Odwołującego w postępowaniu realizowana za pomocą środków ochrony prawnej winna
zapewnić udział w Postępowaniu w warunkach uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców. Argumenty przedstawione na uzasadnienie zarzutów wskazują, iż
Zamawiający dopuścił się naruszenia powyższych zasad.
Pismem z dnia
4 lipca 2018 r. Odwołujący złożył oświadczenie o cofnięciu częściowym
zarzutu nr 4
w następującym zakresie: „zarzut polegający na naruszeniu art. 90 ust. 1 ustawy
Pzp poprzez zaniech
anie wezwania Wykonawców:
KAMA BIS P. K.
w części nr I, III i IV,
PHU ALPROTECH M. C.
w częściach nr I, III
d
o złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny w sytuacji, gdy w postępowaniu
zaistniały okoliczności obligujące Zamawiającego do dokonania czynności wezwania,
przy podtrzymaniu w/w zarzutu w zakresie zaniech
ania dotyczącego Wykonawcy
TRANSGAZ A. K.
w części nr I i IV oraz Wykonawcy ALPROTECH M. C. w części nr IV.”
Ponadto w ww. piśmie z dnia 4 lipca 2018 r. Odwołujący przedstawił dodatkowe stanowisko
w sprawie w zakresie zarzutu nr 4 oraz 5.
II. Zamawiający nie udzielił pisemnej odpowiedzi na odwołanie, jednakże stanowisko
w
sprawie przedstawił w formie ustnej na rozprawie.
III. Pismem wniesionym do Prezesa Izby w dniu 21 czerwca 2018 r. wykonawca P. K.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą P. K. Kama Bis zgłosił przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Pismem wniesionym do Izby w dniu 22 czerwca 2018 r. wykonawca M. C.
prowadzący
działalność gospodarczą pod nazwą M. C. P.H.U. "Alprotech" zgłosił przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego. Ww. wykonawca stanowisko w
sprawie przedstawił z piśmie z dnia 29 czerwca 2018 r.
Po przep
rowadzeniu rozprawy z udziałem stron i uczestników postępowania, na
podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego oraz oświadczeń i stanowisk
stron
oraz uczestników postępowania postępowania, Krajowa Izba Odwoławcza
ustaliła i zważyła, co następuje.
I
zba ustaliła, co następuje:
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art. 189 ust. 2
ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba stwierdziła, że Odwołujący jest legitymowany, zgodnie z przepisem art. 179 ust. 1
ustawy Pzp, do wniesienia odwołania. Zgodnie z tym przepisem wykonawcy przysługuje
legitymacja do wniesienia odwołania, jeżeli ma (lub miał) interes w uzyskaniu zamówienia
oraz może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy
Pzp. W ocenie Izby Odwołujący wykazał spełnienie powyższych przesłanek. Izba nie
podzieliła stanowiska Zamawiającego, iż Odwołującemu nie przysługuje legitymacja do
wniesienia odwołania z uwagi na fakt, iż cena jego oferty przekracza kwotę, jaką
Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Zgodnie bowiem ze
stanowiskiem prezentowanym w orzecznictwie Krajo
wej Izby Odwoławczej zaoferowanie
przez wykonawcę ceny wyższej od kwoty, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na
sfinansowanie zamówienia, nie pozbawia wykonawcy prawa do skutecznego wniesienia
odwołania (tak np. w wyroku z dnia 13 stycznia 2015 r. KIO 2741/14).
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego:
wykonawcy P. K. pro
wadzący działalność gospodarczą pod nazwą P. K. Kama Bis;
wykonawcy M. C.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą M. C. P.H.U.
"Alprotech".
Izba zaliczyła w poczet materiału dowodowego dokumentację Postępowania oraz dokumenty
złożone przez Odwołującego na rozprawie oraz załączone przez Przystępującego M. C.
P.H.U. "Alprotech" do pisma z dnia 29 czerwca 2018 r. Wobec nieprzekazania przez
Zamawiającego – w ramach kopii dokumentacji Postępowania – Specyfikacji Istotnych
W
arunków Zamówienia (a jedynie projekt SIWZ), dokument ten wraz z załącznikami oraz
zmianami z dnia 27 kwietnia oraz 7 maja 2018 r.
został pobrany ze strony internetowej
Zamawiającego i z urzędu dołączony do materiału dowodowego.
Na podstawie dokumentacji
Postępowania Izba ustaliła w szczególności, co następuje:
Przedmiotem Postępowania jest wykonanie bieżących robót utrzymaniowych w ramach
dwóch (I i II) konserwacji wałów przeciwpowodziowych rzeki Wisły (prawostronnych
i lewostronnych) wraz z obustronnym pasem eksploatacyjnym, zlokalizowanych w granicach
m.st. Warszawy.
Postępowanie zostało podzielone na cztery części:
Część I – Wał Moczydłowski, Wał Siekierkowski, część Wału Czerniakowskiego –
o
łącznej długości 10,920 km,
Część II – Wał Młociński, Wał Śródmiejski i Wał Bramy Czerniakowskiej – o łącznej
długości 3,253 km,
Część III – Wał Sitowie, Wał Miedzeszyński i Wał Stadionowy - o łącznej długości
8,140 km,
Część IV – Wał Golędzinowski, Wał Rajszewski - o łącznej długości 13,040 km.
Zgodnie z Rozdziałem III pkt 16 SIWZ Zamawiający przewiduje wymagania, o których mowa
w art. 29 ust. 3a) ustawy Pzp,
tj. wymaga zatrudnienia przez Wykonawcę lub podwykonawcę
na podstawie umowy
o pracę - osób wykonujących czynności w zakresie realizacji
zamówienia, polegające na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 ustawy
z dnia 26 czerwca 1974 r.
– Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 108, z późn. zm.)
w
zakresie wskazanym w OPZ dla poszczególnych części zamówienia. Zamawiający
wymaga zatrudnienia minimum 3 osób do wykonywania czynności w zakresie opisanym
w
OPZ dla poszczególnej z części zamówienia, w tym jednej osoby posiadającej
uprawnienia do obsługi sprzętu mechanicznego.
Zgodnie z Rozdziałem X pkt 1 SIWZ Wykonawca jest związany ofertą przez okres 60 dni.
Z
godnie z Rozdziałem XI pkt 2 SIWZ ofertę należy sporządzić w formie pisemnej w języku
polskim,
w sposób czytelny, przy użyciu „Formularza oferty”, którego wzór stanowi załącznik
nr 6 do SIWZ.
Zgodnie z Rozdziałem XIII pkt 1 oraz 2 SIWZ Wykonawca zobowiązany jest skalkulować
cenę oferty tak, aby obejmowała wszystkie koszty i składniki związane z wykonaniem
zamówienia oraz warunki stawiane przez Zamawiającego. Wykonawca podaje cenę oferty
brutto wyliczoną zgodnie z kosztorysem stanowiącym załącznik do SIWZ dla danej części.
Zgodnie z Rozdziałem XIV pkt 1 SIWZ Zamawiający dokona oceny ofert według
następujących kryteriów i ich wag:
a)
cena brutto („C”) – 60%
b)
termin wykonania I konserwacji („T”) – 40 %.
W treści Formularza oferty zostało zawarte następujące oświadczenie:
„Uważamy się za związanych niniejszą ofertą przez czas wskazany w SIWZ, tj. przez okres
30 dni od upływu terminu składania ofert. Na potwierdzenie powyższego wnieśliśmy wadium
w wysokości ……… zł w formie ……..”
W ramach wyjaśniania treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia zostało zadane
między innymi następujące pytanie:
„Pytanie 2
Niejasnym jest, czy Zamawiający żąda kosztorysu uproszczonego, czy szczegółowego.”
Na ww. pytanie Zamawiający udzielił następującej odpowiedzi:
„Odpowiedź:
Należy wypełnić kosztorys dla danej części zamówienia, który jest załącznikiem do SIWZ.”
W Postępowaniu zostały złożone oferty przez następujących wykonawców: KAMA BIS P. K.
(w zakresie części I, II, III oraz IV), TRANSGAZ A. K. (w zakresie części I oraz IV), P.H.U.
„ALPROTECH” M. C. (w zakresie części I, III oraz IV), AG-COMPLEX Sp. z o.o. (w zakresie
części I, II, III oraz IV), MELKON F. G. (w zakresie części II) oraz D. M. (w zakresie części I,
II, III oraz IV).
Wykonawcy: KAMA BIS P. K., TRANSGAZ A. K.
, P.H.U. „ALPROTECH” M. C. oraz
MELKON F. G.
złożyli oświadczenie o 30-dniopwym terminie związania ofertą – zgodnie ze
wzorem Formularza oferty określonym przez Zamawiającego i stanowiącym załącznik do
SIWZ. Wykonawca AG-COMPLEX Sp. z o.o.
złożył oświadczenie o 60-dniowym terminie
związania ofertą – zgodnie z postanowieniem zawartym przez Zamawiającego w treści
SIWZ.
Wezwania do
udzielenia wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny zostały wystosowane do
w
ykonawców: KAMA BIS P. K. w zakresie części I, II, III oraz IV (pismo z dnia 15 maja 2018
r.) oraz
P.H.U. „ALPROTECH” M. C. w zakresie części I oraz III. Jako podstawa prawna
wezwania został wskazany art. 90 ust. 1 ustawy Pzp. Odpowiedzi zostały udzielone: przez
wykonawcę KAMA BIS P. K. pismem z dnia 18 maja 2018 r. oraz przez wykonawcę P.H.U.
„ALPROTECH” M. C. pismami z dnia 17 maja 2018 r.
Odwołujący przed upływem terminu na wniesienie odwołania wobec czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty
zwrócił się do Zamawiającego o udostępnienie dokumentacji
Postępowania (brak potwierdzenia tej okoliczności w dokumentacji postępowania
przekazanej przez Zamawiającego, jednakże okoliczność zwrócenia się przez Odwołującego
z ww. wnioskiem przed
upływem terminu na wniesienie odwołania została potwierdzona
przez Zamawiającego). Odpowiadając na ww. wniosek Zamawiający nie przekazał
Odwołującemu dokumentacji dotyczącej przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego
w za
kresie rażąco niskiej ceny (nie poinformował Odwołującego, iż ww. wezwania do
udzielenia wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny oferty zostały przez niego wystosowane).
Ww.
dokumentacja postępowania została Odwołującemu udostępniona po otwarciu
posiedzenia z
udziałem stron.
Pismem z dnia 6 czerwca 2018 r, Zamawiający poinformował o wyniku Postępowania. Jako
najkorzystniejsza oferta została wybrana:
w
części I – oferta P.H.U. „Alprotech” M. C. (kolejne oferty: KAMA BIS P. K.k, TRANSGAZ A.
K., AG-Complex Sp. z o.o., natomiast oferta wykonawcy D. M.
została przez Zamawiającego
odrzucona).
w
części II – oferta KAMA BIS P. K. (kolejne oferty: MELKON F. G., AG-Complex Sp. z o.o.,
natomiast oferta wykonawcy D. M.
została przez Zamawiającego odrzucona).
w części III – oferta P.H.U. „Alprotech” M. C. (kolejne oferty: KAMA BIS P. K., AG-Complex
Sp. z o.o., natomiast oferta wykonawcy D. M.
została przez Zamawiającego odrzucona).
w części IV - oferta KAMA BIS P. K. (kolejne oferty: TRANSGAZ A. K., AG-Complex Sp. z
o.o.,
P.H.U. „Alprotech” M. C., AG-Complex Sp. z o.o., natomiast oferta wykonawcy D. M.z
została przez Zamawiającego odrzucona).
Izba z
ważyła, co następuje:
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Mając na uwadze w szczególności okoliczności wskazane przez Odwołującego na poparcie
zarzutu nr 1, a ponadto także inne okoliczności związane z Postępowaniem, w tym zakres
i
treść pozostałych zarzutów, a dodatkowo także okoliczności związane z udostępnianiem
przez Zamawiającego dokumentacji Postępowania, Izba uznała, iż zasadne jest nakazanie
Zamawiającemu unieważnienie Postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art.
146 ust. 6 w zw. ar
t. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Wymaga przy tym
wskazania, iż rozpoznając odwołanie Izba związana jest podniesionymi zarzutami, jednakże
nie jest związana zawartymi w odwołaniu żądaniami co do dalszego prowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Na
wstępie należy zauważyć, iż za ugruntowany zarówno w orzecznictwie, jak i doktrynie,
należy uznać pogląd, iż przesłanka unieważnienia postępowania, o której mowa w przepisie
art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp, odwołuje się nie tylko do podstaw unieważnienia umowy
zawartych w
zamkniętym katalogu art. 146 ust. 1 ustawy Pzp, ale również do innych wad
postępowania, z powodu których Prezes Urzędu Zamówień Publicznych jest uprawniony do
wystąpienia do sądu z powództwem o unieważnienie umowy w sprawie zamówienia
publicznego na podstawie przepisu art. 146 ust. 6 ustawy Pzp. Katalog wad postępowania,
które mogą skutkować unieważnieniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp jest zatem katalogiem otwartym.
Natomiast zgodnie z przepisem art. 146 ust. 6 ustawy Pzp Prezes
Urzędu może wystąpić do
sądu o unieważnienie umowy w przypadku dokonania przez zamawiającego czynności lub
zaniechania dokonania czynności z naruszeniem przepisu ustawy, które miało lub mogło
mieć wpływ na wynik postępowania. Zatem dla powołania się na przesłankę nieważności,
o
której mowa w tym przepisie, nie jest konieczne stwierdzenie, iż dane działanie lub
zaniechanie zamawiającego miało wpływ na wynik postępowania, gdyż wystarczające
będzie samo ustalenie, iż działanie to lub zaniechanie mogło mieć wpływ na wynik
postępowania. Wpływ na wynik postępowania w rozumieniu art. 146 ust. 6 ustawy Pzp mają
z pewnością przypadki istotnego naruszenia podstawowych zasad udzielania zamówień
publicznych
określonych w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.
Rozpoznając odwołanie wniesione przez wykonawcę AG-COMPLEX Sp. z o.o. Izba doszła
do przek
onania, iż w Postępowaniu ziściły się przesłanki skutkujące koniecznością
unieważnienia Postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 146 ust. 6 oraz
w
związku w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, nakazującym zamawiającemu przygotowanie
i
przeprowadzenie postępowania w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji
i
równe traktowanie wykonawców oraz między innymi zgodnie z zasadą przejrzystości.
Okolicznością, która w ocenie składu orzekającego Izby uzasadnia zaistnienie
ww.
przesłanki unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest
określenie przez Zamawiającego w ramach dokumentacji Postępowania różnych terminów
związania ofertą w powiązaniu z okolicznościami dotyczącymi aktualnego etapu
Postępowania. W konsekwencji powyższego doszło do sytuacji, w której w Postępowaniu
zostały złożony oferty zawierające różne terminy związania ofertą, tj. jeden z wykonawców
(Odwołujący) złożył ofertę z 60-dniowym terminem związania ofertą, natomiast pozostali
wykonawcy złożyli oferty z 30-dniowym terminem związania ofertą. Wprawdzie Zamawiający
dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej w poszczególnych częściach Postępowania jeszcze
w
okresie, w którym 30-dniowy termin związania ofertą jeszcze nie upłynął, jednakże
wykonawcy, którzy zadeklarowali ten termin w złożonych ofertach, nie byli nim już związani
na dzień wniesienia, jak i w konsekwencji na dzień ogłoszenia orzeczenia (art. 182 ust. 6
ustawy Pzp).
Wymaga przy tym wskazania, iż żaden z wykonawców, którzy zadeklarowali
dniowy termin związania ofertą nie dokonał w tym zakresie przedłużenia tego terminu
w okresie jego trwania. Zaniechanie dokonania
takiego przedłużenia rodzi istotne
konsekwencje, albowiem oznacza, że termin związania ofertą przez ww. wykonawców
w
Postępowaniu upłynął i nie będzie mógł już zostać przywrócony. Jak bowiem wskazuje się
w odniesieniu do tej kwestii zarówno w doktrynie, jak i orzecznictwie, oświadczenie
o
przedłużeniu terminu związania ofertą jest skuteczne, gdy termin związania jeszcze nie
upłynął. Ponadto wymaga wskazania, iż Izba nie podzieliła w tym zakresie poglądu
prezentowaneg
o przez Zamawiającego, tj. że stosując zasady wykładni oświadczeń woli
wynikające z regulacji Kodeksu Cywilnego należało w niniejszej sprawie przyjąć, iż wszyscy
wykonawcy zadeklarowali 60-
dniowy termin związania ofertą. Skład orzekający Izby
zdecydowanie podziela pogląd o konieczności dokonywania wykładni oświadczeń woli
składanych w ramach postępowań o udzielenie zamówienia publicznego z zastosowaniem
reguł wynikających z art. 65 Kodeksu Cywilnego, jednakże nie oznacza to, iż wykładni tej
należy dokonywać wbrew literalnemu brzmieniu tych oświadczeń. Zmianę treści
oświadczenia woli pod pozorem dokonania jego wykładni należy uznać za niedopuszczalną.
Wprawdzie w treści formularzy ofertowych zawarte było odesłanie do odpowiednich
postanowień SIWZ, jednakże wszyscy wykonawcy za wyjątkiem Odwołującego oświadczyli
wprost, iż uważają się związani ofertą przez okres 30 (a nie 60) dni. Uwzględniając
powyższe należało uznać, iż aktualnie wśród wykonawców, którzy złożyli oferty
w
Postępowaniu, jedynym wykonawcą pozostającym wciąż związanym ofertą jest wyłącznie
Odwołujący.
Jednocześnie oceniając pozostałe zarzuty zawarte w odwołaniu Izba uznała, iż dalsze
prowadzenie Postępowania wymagałoby powtórzenia przez Zamawiającego czynności
badania i oceny ofert, a w jej ramach dokonania częściowo nowych czynności jak
wystosowanie wezwań do wykonawców, w tym w odniesieniu do niektórych części na
podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp. W konsekwencji zaistnienia takiego stanu rzeczy Izba
stwierdziła, iż dalsze prowadzenie Postępowania z zachowaniem podstawowych zasad
prawa zamówień publicznych, tj. w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji
i
równe traktowanie wykonawców nie jest możliwe. W szczególności należy wskazać, iż
wykonawcy nie będący już związani ofertą mieliby możliwość nie udzielania odpowiedzi na
wezwanie zamawiającego czy w ogóle odmowy zawarcia umowy (bez negatywnych dla
siebie konsekwencji), a takie pr
awo nie przysługiwałoby wykonawcy będącego w dalszym
ciągu związanym złożoną ofertą. Skład orzekający podzielił stanowisko zaprezentowane
w tym zakresie w orzecznictw
ie Krajowej Izby Odwoławczej. W uzasadnieniu wyroku z dnia
28 kwietnia 2016 r.
sygn. akt KIO 579/16 Izba stwierdziła: „O ile bowiem Izba podziela
stanowisko Trybu
nału Konstytucyjnego wyrażone w orzeczeniu z dnia 24 lutego 2010 r.
(sygn. akt SK 22/08), iż zawarcie umowy nie wymaga ważności terminu związania ofertą
(dopuszczalne jest zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego po upływie terminu
związania ofertą, jeśli chęć jej podpisania wyraża wykonawca, którego oferta została uznana
w
postępowaniu za najkorzystniejszą), o tyle Izba wyraża pogląd, że niedopuszczalne jest
dokonywanie wyboru oferty najkorzystniejszej spośród ofert, wśród których znajdują się
oferty pozostające w terminie związania ofertą i takich, wobec których termin związania
of
ertą upłynął, w szczególności w sytuacji, gdy wykonawca świadomie dopuszcza do tego,
aby stan związania ofertą upadł. W ocenie Izby powodowałoby to bowiem naruszenie normy
art. 7 ust. 1 ustawy i naruszenie zasady równego traktowania wykonawców. Ta nierówność
przejawiałaby się bowiem w tym, że wykonawca związany złożoną ofertą musi zawrzeć
umowę z zamawiającym, natomiast wykonawca nie związany swą ofertą takiego obowiązku
nie ma i może zawrzeć umowę w sprawie zamówienia publicznego wyłącznie na zasadzie
dobrowolności, co nie mieści się w ramach prawnych przetargu nieograniczonego.” Należy
w
tym miejscu podkreślić, iż zaistniała wada Postępowania jest na obecnym etapie
niemożliwa do usunięcia (nie jest możliwe przywrócenie terminu związania ofertą, który już
upłynął).
Zdaniem składu orzekającego Izby negatywnymi konsekwencjami błędu popełnionego w tym
zakresie przez Zamawiającego nie można obarczać wykonawców i tym samym nie byłoby
uprawnione odrzucenie ofert tych
wykonawców, którzy zadeklarowali 30-dniowy termin
związania ofertą. Wykonawcy Ci złożyli bowiem formularze ofertowe zgodnie ze wzorem
określonym przez Zamawiającego. Nie można zgodzić się ze stanowiskiem Odwołującego, iż
błędem Zamawiającego powinni zostać obciążeni wykonawcy, jako że powinni oni kierować
się treścią SIWZ oraz treścią przepisów ustawy Pzp. Należy bowiem zauważyć, iż formularz
ofertowy jako załącznik do SIWZ również stanowi część tego dokumentu. Natomiast jak
wynika z art. 85 ust. 1 ustawy Pzp wskazane w tym przepisie
terminy związania ofertą mają
charakter terminów maksymalnych, a zatem dopuszczalne jest określenie przez
Zamawiającego krótszych terminów w danym Postępowaniu.
Dodatkowo I
zba wskazuje na okoliczność zaniechania przekazania przez Zamawiającego
Odwołującemu dokumentacji Postępowania w pełnym – wnioskowanym przez niego -
zakresie, tj. dokumentacji dotyczącej przeprowadzonych postępowań wyjaśniających
w
zakresie rażąco niskiej ceny. Nieprzekazanie tych dokumentów przez Zamawiającego
skutkowało zaniechaniem przez Odwołującego podniesienia w odwołaniu zarzutów
zaniechania odrzucenia ofert tych wykonawców, wobec których zostało przez
Zamawiającego przeprowadzone postępowanie wyjaśniające w zakresie rażąco niskiej ceny
(wykonawca KAMA BIS P. K. oraz wykonawca PHU ALPROTECH M. C.)
. Zarzuty te zostały
podniesione na dalszym etapie postępowania odwoławczego, jednakże z uwagi na
nie
zawarcie ich w treści odwołania nie mogły one zostać przez Izbę rozpoznane. Zgodnie
bowiem z przepisem art. 192 ust. 7 ustawy P
zp Izba nie może orzekać co do zarzutów, które
nie były zawarte w odwołaniu. Należy w tym miejscu wskazać, iż prawo składania środków
ochrony prawnej stanowi jedno z ważniejszych uprawnień przysługujących wykonawcom w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Realizacji tego uprawnienia służy
również prawo uzyskania wglądu do dokumentacji Postępowania. Zamawiający obowiązani
są w taki sposób prowadzić postępowanie, aby umożliwić wykonawcom realizację
przysługujących im ww. uprawnień. Zaniechanie udostępnienia Odwołującemu części
wnioskowanej dokumentacji, mającej istotne znaczenie dla realizacji przysługującego mu
prawa
korzystania ze środków ochrony prawnej, Izba uważa za pozostające w oczywistej
sprzeczności z zasadami wyrażonym w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, tj. zasadami zachowania
uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców oraz przejrzystości. W
szczególności należy w tym kontekście podkreślić naruszenie zasady równego traktowania,
albowiem
wobec umożliwienia Odwołującemu wglądu do dokumentacji Postępowania
częściowo po terminie wniesienia odwołania na czynność wyboru najkorzystniejszej
wykonawca ten znalazł się w sytuacji, w której w celu obrony swoich praw musiałby złożyć
dwa odrębne odwołania wobec czynności lub zaniechań zamawiającego składających się
finalnie na tą samą czynność, jaką jest wybór najkorzystniejszej oferty. Zaistniała sytuacja
wywołała również stan niepewności po stronie Odwołującego w zakresie korzystania z
uprawnień przysługujących mu na mocy przepisów ustawy Pzp, w tym w szczególności w
odniesieniu do obowiązujących terminów na wniesienie odwołania. Ww. stan niepewności
został dodatkowy wzmocniony stanowiskiem Zamawiającego przedstawionym na rozprawie,
w myśl którego zarzut zaniechania odrzucenia ofert wykonawców: KAMA BIS P. K., PHU
ALPROTECH M. C. oraz A. K.
TRANSGAZ, podniesiony w treści pisma procesowego
Odwołującego, należało uznać za spóźniony.
Odnosząc się do pozostałych zarzutów odwołania Izba wskazuje, co następuje:
Zarzut nr 2
Izba uznała za zasadny. Należy zauważyć, iż jak wynika z postanowień
zawartych w projekcie umowy (§ 5) Zamawiający przewidział sposób rozliczenia zamówienia
w formie kosztorysowej na podstawie kosztorysu powykonawczego.
W związku z tym
kosztorys
ofertowy nie miał w Postępowaniu jedynie charakteru informacyjnego, nie stanowił
dokumentu
składanego wyłącznie w celu zobrazowania sposobu wyliczenia ceny całkowitej
oferty
, lecz stanowił część tej oferty. Wadliwie sporządzony kosztorys ofertowy jest zatem
dokumentem
, którego nie można uzupełnić ani poprawić. Zakres możliwych wyjaśnień
i
uzupełnień dokumentów był przedmiotem orzeczenia TSUE w sprawie C-336/12 Manova.
Trybunał wskazał w nim, że: „art. 51 dyrektywy 2004/18 i generalna zasada równego
traktowania stoją na przeszkodzie wzywaniu kandydatów przez instytucję zamawiającą do
uzupełnienia informacji wymaganych jako warunek rozpatrzenia kandydatury lub oferty,
których kandydaci ci nie podali". Jak wynika ze stanowiska ustnego przedstawionego na
rozprawie
przez pełnomocnika Zamawiającego Zamawiający nie kwestionował tego, iż
kosztorysy złożone przez wykonawców: M. C. P.H.U. "Alprotech" oraz F. G. Melkon były
nieprawidłowe, tj. nie zawierały wszystkich informacji wymaganych zgodnie z załącznikiem
do SIWZ, lecz stwi
erdził, iż dokonując badania i oceny ofert uznał, że brakujące dane nie
będą miały wpływu na możliwość rozliczenia zawartej umowy. W związku z tym wymaga
zauważenia, iż Zamawiający nie jest również uprawniony do uznania na etapie
przeprowadzenia czynności badania i oceny ofert, iż żądany przez niego dokument
stanowiący zgodnie z SIWZ część oferty jednak nie jest przez niego wymagany w takiej
formie
lub zakresie, jak to wynikało z treści SIWZ. Takie działanie stanowi zmianę wymagań
stawianych wykonawcom po t
erminie składania ofert i w konsekwencji należy je uznać za
oczywiście sprzeczne z podstawowymi zasadami prowadzenia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, a w szczególności zasadą równego traktowania wykonawców.
W
odniesieniu do zarzutów nr 3, 4 oraz 5 Izba wskazuje, iż w przeważającym zakresie
za
rzuty te nie potwierdziły się. Ww. zarzuty dotyczyły bowiem zaniechania wezwania
wskazanych wykonawców (P. K. Kama Bis, M. C. P.H.U. "Alprotech" oraz A. K. TRANSGAZ)
do złożenia wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny i zostały podniesione przez
Odwołującego w sytuacji braku wiedzy o przeprowadzeniu przez Zamawiającego
postępowania wyjaśniającego w odniesieniu do dwóch wykonawców. Mając na uwadze fakt,
iż Zamawiający wezwał do wyjaśnień rażąco niskiej ceny wykonawców P. K. Kama Bis oraz
M. C.
P.H.U. "Alprotech", postawione w tym zakresie zarzuty nie mogłyby zostać
uwzględnione. Należy w tym miejscu zauważyć, iż okoliczność wskazania w treści wezwania
przepisu art. 90 ust. 1 zamiast art. 90 ust. 1a pkt 1 ustawy Pzp nie ma istotnego znaczenia,
albowiem
decydujące znaczenie ma samo przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
Okoliczności wskazywane przez Odwołującego mogłyby, w przypadku dalszego
prowadzenia
Postępowania, stanowić podstawę do wezwania do wyjaśnień na podstawie
art. 90 ust. 1 ustawy Pzp
wyłącznie w stosunku do wykonawcy A. K. TRANSGAZ oraz
wykonawcy M. C. P.H.U. "Alprotech" w zakresie
części IV. W odniesieniu do powyższego
należy dodać, iż Izba nie rozpoznawała zarzutu zaniechania odrzucenia oferty ww.
wykonawców, albowiem zarzut taki nie został postawiony w treści odwołania. Jak zostało to
już wskazane powyżej w myśl art. 192 ust. 7 ustawy Pzp Izba nie może orzekać co do
zar
zutów, które nie były zawarte w odwołaniu. Skład orzekający Izby dostrzega to, iż brak
ww. zarzutu
w treści odwołania nie był zawiniony przez Odwołującego, lecz był skutkiem
zaniechania Zamawiającego, jednakże okoliczność ta nie może usprawiedliwiać działania
Izby sprzecznego z ww. regula
cją ustawy Pzp. Po drugie należy przypomnieć, iż zgodnie z
utrwalonym orzecznictw
em Krajowej Izby Odwoławczej pod pojęciem zarzutu należy
rozumi
eć w szczególności wskazywane w odwołaniu okoliczności faktyczne. Stosując tą
zasad
ę Izba uwzględniała tylko te okoliczności faktyczne, które zostały zawarte w treści
odwołania.
Natomiast o
koliczności wskazywane przez Odwołującego na poparcie zarzutu nr 6 nie
uzasadniały stwierdzenia popełnienia przez wykonawców KAMA BIS P. K. oraz A. K.
TRANSGAZ
zarzucanego im czynu nieuczciwej konkurencji, jednakże w ocenie Składu
orzekającego, w przypadku dalszego prowadzenia Postępowania istniałaby konieczność
wyjaśnienia ww. kwestii w ramach czynności badania i oceny ofert. Jak bowiem wskazuje się
w
orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej podobieństwo ofert przejawiające się między
innym w sporządzeniu ich tożsamym pismem odręcznym stanowi jedną z okoliczności
mogących potwierdzać zawarcie niedozwolonego porozumienia. Porównując oferty
ww.
wykonawców należy podzielić spostrzeżenie Odwołującego, iż faktycznie zostały one
sporządzone tak podobnym pismem, iż za prawdopodobne należy uznać, że obydwa
formularze ofertowe
mogły zostać sporządzone przez tą samą osobę. Należy w tym zakresie
podzielić stanowisko Zamawiającego, iż nawet gdyby tak było, to nie przesądzałaby to
jeszcze o zawarciu nielegalnego porozumienia
– jak wskazywał Zamawiający formularze
ofertowe mogły zostać wypełnione przez osobę świadczącą usługi doradcze na rzecz tych
wykonawców. Jednakże wystąpienie tej okoliczności powinno stanowić podstawę do
uzyskania od tych
wykonawców wyjaśnień dotyczących wskazanej powyżej kwestii.
Mając na uwadze przedstawioną powyżej argumentację Izba za zasadny uznała również
zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.
Biorąc pod uwagę powyższy stan rzeczy ustalony w toku postępowania, Izba orzekła, jak
w sentencji, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp
oraz § 3 pkt 1 i 2 i § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972),
stosownie do wyniku postępowania.
Przewodniczący: …..……………………………