Sygn. akt: KIO 1339/18
WYROK
z dnia 24 lipca 2018 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Prze
wodniczący: Małgorzata Matecka
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 lipca 2018 roku
odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 lipca 2018 roku przez Odwołującego: Mercator Medical
Spółka Akcyjna z siedzibą w Krakowie w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego:
Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny im. Andrzeja
Mielęckiego Śląskiego Uniwersytetu
Medycznego w Katowicach
przy udziale wykonawcy:
Skamex spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowa z siedzibą w Łodzi, zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego
orzeka:
1. U
względnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej w zakresie pakietu nr 2 oraz
powtórzenie czynności badania
i oceny ofert w zakresie pakietu nr 2
w zakresie wynikającym z uwzględnionych
zarzutów, w tym odrzucenie oferty wykonawcy Skamex spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Łodzi w zakresie pakietu nr 2 na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Prawo zamówień publicznych oraz nakazuje
Zamawiającemu uznanie za bezskuteczne zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa
przez wykonawcę Skamex spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowa z siedzibą w Łodzi w odniesieniu do dokumentów zawartych na stronie
– 129 oferty z wyłączeniem danych objętych pismem producenta z dnia 12 czerwca
2018 r.
2. K
osztami postępowania obciąża Zamawiającego, i:
.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania,
2.2. za
sądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 15 834 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy osiemset trzydzieści cztery złote zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz koszty
związane z dojazdem na rozprawę.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do
Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący: …………………………
Sygn. akt: KIO 1339/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający - Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny im. Andrzeja Mielęckiego Śląskiego
Uniwersytetu Medycznego w Katowicach (
„Zamawiający”) prowadzi postępowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego pn. „Dostawa rękawic medycznych” (dalej jako
„Postępowanie”). Wartość ww. zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, ze zm.), dalej
jako „ustawa Pzp”. Ogłoszenie
o
zamówieniu zostało opublikowane w dniu 13 marca 2018 r. w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod nr 2018/S 050-110154.
I. W dniu
9 lipca 2018 r. Odwołujący - Mercator Medical Spółka Akcyjna z siedzibą
w Krakowie (
„Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie na
czynności podjęte oraz zaniechane przez Zamawiającego w Postępowaniu, tj. czynność
wyboru jako oferty najkorzystniejszej w zakresie pakietu numer 2 oferty wykonawcy Skamex
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Łodzi (dalej
także jako „wykonawca Skamex”), zaniechanie czynności odrzucenia oferty wykonawcy
Skamex w zakresie pakietu numer 2 oraz
czynność odmowy ujawnienia dokumentów
złożonych przez Skamex.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 91 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez wybór jako oferty najkorzystniejszej w zakresie
pakietu numer 2 oferty wykonawcy
Skamex, podczas gdy ta oferta, jako podlegająca
odrzuceniu, nie powinna zostać wybrana jako najkorzystniejsza,
2) art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy
Skamex w zakresie pakietu numer 2, podczas gdy oferta wykonawcy Skamex jest
niezgodna z treścią SIWZ,
art. 8 ust. 3 ustawy Pzp w związku z art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r.
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 419) [dalej:
„u.z.n.k.”l poprzez odmowę ujawnienia dokumentów złożonych przez wykonawcę
Skamex, podczas gdy wykonawca ten
nie wykazał, iż zastrzeżone informacje
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie pakietu numer 2
oraz nakazanie dokonania ponownego badania i oceny ofert,
2) odrzucenia oferty wykonawcy Skamex w zakresie pakietu numer 2,
uznania za bezskuteczne zastrzeżenie przez wykonawcę Skamex tajemnicy
przedsiębiorstwa.
Uzasadniając podniesione zarzuty Odwołujący w szczególności wskazał, co następuje:
Zarzut
y dotyczące zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy Skamex.
Formularz asortymentowo
— cenowy dla pakietu numer 2 stanowi załącznik numer 2 do
SIWZ. Zgodnie z tym do
kumentem Zamawiający wymagał zaoferowania rękawiczek
diagnostycznych o ściśle opisanych parametrach w rozmiarach S, M, L, XL. Zamawiający
wskazał, że wymaga zaoferowania 3.000.000 par rękawiczek. Wykonawcy ubiegający się
o
zamówienie mieli obowiązek wskazać między innymi oferowaną ilość opakowań, cenę
netto za opakowanie, nazwę handlową produktu i ilość sztuk w opakowaniu.
Ilość sztuk w opakowaniu była informacją kluczową dla Zamawiającego, ponieważ
determinowała oferowaną ilość opakowań. Zamawiający określił, że opakowanie może mieć
maksymalnie 200 sztuk.
Zamawiający nie wskazał jakie dokładnie ilości poszczególnych rozmiarów będą
przedmiotem jego zamówienia. Wskazana została jedynie ogólna liczba 3.000.000 par.
Ponadto w rozdziale XII punkt 1 SIWZ Zamawiaj
ący wskazał, że wymaga zaoferowania
takiej ilości pełnych opakowań, które pomnożone przez zaoferowaną wielkość opakowania
dadzą w wyniku dokładnie ilość zamawianą. Oferowana ilość opakowań musi być liczbą
całkowitą.
Pismem z dnia 9 kwietnia 2018 r. Zamawia
jący przedstawił wyjaśnienia do treści SIWZ.
Między innymi udzielił odpowiedzi na pytanie numer 11, które brzmiało: „Prosimy
Zamawiającego o dopuszczenie pakowanych po 100 szt. (90 szt. dla rozm. XL)”, Odpowiedź:
„Zgodnie z SIWZ".
W postępowaniu złożył ofertę między innymi wykonawca Skamex. W zakresie pakietu numer
2 zaoferował rękawiczki o nazwie handlowej Velo Nitrile. Wskazał, że opakowanie ma 100
stuk, a dla rozmiaru XL 90 sztuk. Jako oferowaną ilość opakowań wskazał 60.000.
Oznacza to, że wykonawca Skamex przyjął następujące obliczenia:
3.000.000 par oznacza 6.000.000 sztuk rękawic.
6.000.000 sztuk rękawic podzielone przez 100 (liczba rękawic w opakowaniu)
oznacza 60.000 opakowań.
Przy dokonywaniu tych obliczeń wykonawca Skamex zignorował, że jego opakowanie
rękawic w rozmiarze XL posiada 90 sztuk (a nie 100 sztuk), a w konsekwencji, że oferowana
ilość opakowań nie będzie odpowiadać wymaganej przez Zamawiającego ilości par. Ta
okoliczność nie została w żaden sposób wskazana w ofercie.
Zamawiający zauważył powyższą niezgodność. Pismem z dnia 30 maja 2018 r. wezwał
wykonawcę Skamex na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp do odpowiedzi na pytania:
Ile kosztuje opakowanie rękawic o rozmiarze XL?
W jaki sposób wykonawca Skamex zrealizuje zamawianą ilość rękawic w sytuacji,
kiedy Zamawiający będzie potrzebował tylko rozmiaru XL przy oferowanej ilości
opakowań?
W odpowiedzi na wezwanie wykonawca
Skamex wyjaśnił, że podał cenę za opakowanie 100
sztuk w wysokości 8,27 zł. Cena z przeliczeniem za parę wynosi 0,1654 zł. W związku z tym
cena za opakowanie 90 sztuk będzie wynosić 7,44 zł. W przypadku gdy Zamawiający będzie
zamawiał wyłącznie rozmiar XL wykonawca Skamex ma przeliczać ilości opakowań XL
z jednoczesnym przeliczeniem ceny za takie opakowanie.
Zgodnie z art. 89 ust.
1 pkt 2 ustawy Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie
odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2
pkt 3. W niniejszym przypadku treść oferty wykonawcy Skamex nie odpowiada treści SIWZ.
Z formularza ofertowego wykonawcy
Skamex wynika, że dostarczy 60.000 opakowań, z tym
że część z nich będzie zawierać 100 sztuk rękawiczek (50 par), a część 90 sztuk (45 par).
Zamawiający nie określił jakie dokładnie ilości poszczególnych rozmiarów będą przedmiotem
jego zamówienia. Na potrzeby przykładu można jednak przyjąć robocze założenie, że będzie
zamawiał równą ilość każdego rozmiaru. Oznacza to, że Zamawiający zamówi:
15.000 opakowań rękawic w rozmiarze S. Mnożąc tę liczbę razy 50 par
w opakowaniu otrz
ymamy wartość 750.000 par.
15.000 opakowań rękawic w rozmiarze M. Mnożąc tę liczbę razy 50 par
w
opakowaniu otrzymamy wartość 750.000 par.
15.000 opakowań rękawic w rozmiarze L. Mnożąc tę liczbę razy 50 par w opakowaniu
otrzymamy wartość 750.000 par.
15.000 opakowań rękawic w rozmiarze XL. Mnożąc tę liczbę razy 45 par
w
opakowaniu otrzymamy wartość 675,000 par.
Łącznie wykonawca Skamex dostarczy zatem 2.925.000 par rękawic. Jest to liczba o 75.000
par mniejsza niż wymagana przez Zamawiającego w SIWZ.
Ta okoliczność powoduje, że oferty wykonawcy Skamex nie można porównać z ofertą
Odwołującego. Odwołujący zaoferował cenę za zrealizowanie całego wymaganego przez
Zamawiającego przedmiotu zamówienia. Wykonawca Skamex z kolei zaoferował cenę za
realizację mniejszej ilości niż była wymagana przez Zamawiającego.
Co również istotne Zamawiający nie przewidział możliwości, żeby opakowania rękawic
różnych rozmiarów miały różne ilości sztuk w opakowaniu. Przeciwnie, w odpowiedzi numer
11 wyjaśnień SIWZ Zamawiający wprost nie wyraził na to zgody.
W kwestii odpowiedzi wykonawcy Skamex na w
ezwanie do wyjaśnień, Odwołujący podniósł,
że wykonawca Skamex dokonał zakazanej art. 87 ust. 1 ustawy Pzp negocjacji złożonej
oferty. W ofercie wykonawca
Skamex wskazał, że cena netto za opakowanie wynosi 8,27 zł
(bez rozróżnienia ze względu na rozmiar). Tymczasem w odpowiedzi na wniosek
o
udzielenie wyjaśnień wskazuje, że cena za opakowanie rękawic rozmiaru XL wynosi 7,44.
Jest to niedopuszczalna modyfikacja oferty.
Ponadto, wskazana przez
wykonawcę Skamex cena za jedną parę 0,1654 jest niezgodna
z art. 2 pkt
1 ustawy Pzp w związku z art. 3 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 9 maja
2014 r. o informowaniu o
cenach towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r. poz. 1830
z
późn. zm.) w związku z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o denominacji złotego
(Dz. U. Nr 84, poz. 386). Zgodnie z tymi przepisa
mi cena jest to wartość wyrażona
w
jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar
lub usługę. Jednostką pieniężną jest polski złoty, który dzieli się na 100 groszy.
Nie istnieje jednostka
pieniężna mniejsza niż 1 grosz. Wykonawca Skamex w złożonych
wyjaśnieniach podnosi, cena jednej pary rękawic wynosi 0,1654 zł, co stanowi wartość
w
yrażoną w jednostkach pieniężnych mniejszych niż 1 grosz.
Ponadto,
Zamawiający w SIWZ określił, że wymaga zaoferowania takiej ilości pełnych
opakowań. które pomnożone przez zaoferowaną wielkość opakowania dadzą w wyniku
dokładnie ilość zamawianą. Oferowana ilość opakowań musi być liczbą całkowitą. Oznacza
to, że wykonawcy mogli deklarować opakowanie o wielkości 200 sztuk (maksymalna
dopuszczalna przez Zamawiającego), 100 sztuk, 50 sztuk, 25 sztuk. Nie jest natomiast
możliwe zaoferowanie rękawic w opakowaniu 90 sztuk (45 par). Podzielenie wymaganej
przez Zamawiającego zamawianej ilości przez wartość 90 sztuk (45 par) zawsze da liczbę
niecałkowitą.
Podsumowując Odwołujący stwierdził, iż wykonawca Skamex zaoferował mniejszą ilość
przedmiotu zamówienia niż wymagał tego Zamawiający w treści SIWZ. Opakowania rękawic
zaoferowanych przez
wykonawcę Skamex mają różne wielkości w zależności od rozmiaru
rękawic, co nie zostało dopuszczone przez Zamawiającego. Odpowiadając na wezwanie
wykonawca
Skamex dokonał nieuprawnionej modyfikacji ceny wyrażonej w ofercie, która
dodatkowo została przedstawiona w jednostkach pieniężnych mniejszych niż 1 grosz.
Niezależnie od tego opakowanie zawierające 90 sztuk rękawic jest i tak niezgodne z SIWZ,
ponieważ nie pozwoli zaoferować takiej ilości pełnych opakowań, która pozwoli zrealizować
zamówienie w ilości dokładnie wymaganej przez Zamawiającego. Te wszystkie okoliczności
powodują, że oferta wykonawcy Skamex jest niezgodna z treścią SIWZ.
Zarzut dotyczący odmowy ujawnienia dokumentów.
Wykonawca
Skamex na stronie 123 oferty oświadczył, że w złożonej przez niego ofercie
strony od 124 do 129 zawierają dokumenty stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa —
wyłącznie do wglądu Zamawiającego. Jako podstawa wskazany został art. 8 ust. 3 ustawy
Pzp or
az art. 11 ust. 4 u.z.n.k. Wykonawca Skamex przytoczył trzy przesłanki, które
determinują, że dane informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Ponadto wykonawca
Skamex oświadczył, że „podjął niezbędne działania w celu zachowania poufności tychże
dokume
ntów, w szczególności nigdy wcześniej nie były one udostępnione, nie są publicznie
dostępne, ponieważ firma Skamex nie podejmowała czynności mających na celu ich
upublicznienie”.
Wykonawca
Skamex zastrzegł, że nie mogę być udostępnione również raporty z badania
technicznego rękawic. Nastąpiło to pismami z dnia 5 czerwca 2018 r. oraz 13 czerwca 2018
r. W obu przypadkach wykonawca
Skamex przedstawił identyczne uzasadnienie —
dołączając dodatkowo oświadczenie producenta.
Odwołujący powołał się na regulację art. 8 ust. 3 ustawy Pzp. Wskazał, iż w doktrynie
podkreśla się, że zamawiający zobligowany jest do zweryfikowania skuteczności
zastrzeżenia przez wykonawcę określonych informacji tajemnicą przedsiębiorstwa. Nie może
przy tym polegał wyłącznie na oświadczeniu przedsiębiorcy, ale powinien samodzielnie
dokonać oceny zasadności dokonanego przez wykonawcę zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa (zob. M. Jaworska (red.), Prawo zamówień publicznych. Komentarz,
Warszawa 2018, Komentarz do art. 8).
W niniejszym stanie faktycznym
wykonawcę Skamex zastrzegł, że informacje nie mogą
zostać udostępniane, jednak nie wykazał, że zastrzegane informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa.
Wykonawca
Skamex w żaden sposób nie wykazał, że spełnił warunki pozwalające uznać
dane in
formacje za tajemnicę przedsiębiorstwa. Ograniczył się jedynie do ogólnego
oświadczenia (stanowiącego w zasadzie sparafrazowanie przepisów ustawy). Brak
jakichkolwiek konkretnych, obiektywnych i weryfikowalnych okoliczności i dowodów
wskazujących na spełnienie warunków.
Na poparcie zaprezentowanego stanowiska Odwołujący powołał się na orzecznictwo
Krajowej Izby Odwoławczej: wyrok z dnia 20 marca 2017 r. KIO 2113/16, KIO 2119/16;
wyrok z dnia 27 kwietnia 2017 r. KIO 687/17, KIO 693/17 oraz wyrok z dnia 17 maja 2017 r.
KIO 864/17, KIO 872/17.
Dodatkowe st
anowisko w sprawie Odwołujący przedstawił w piśmie procesowym z dnia 16
lipca 2018 r.
II. Pismem wniesionym do Prezesa Izby w dniu 19 lipca 2018 r.
Zamawiający udzielił
odpowiedzi na odwołanie wnosząc o jego oddalenie.
III. Pismem wniesionym do Prezesa Izby w dniu 12 lipca 2018 r. wykonawca
Skamex spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Łodzi zgłosił
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego. W ww. piśmie
wykonawca Skamex przedstawił także swoje stanowisko w sprawie.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron i uczestnika postępowania, na
podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego oraz oświadczeń i stanowisk
stron oraz uczestnika postępowania, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co
następuje.
Izba ustaliła, co następuje:
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art. 189 ust. 2
ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania. Z ustaleń poczynionych przez Izbę
w
trakcie posiedzenia z udziałem stron i uczestnika postępowania wynikało, iż do czasu
dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie pakietu nr 2
Zamawiający nie udzielił
Odwołującemu pisemnej odpowiedzi w zakresie dokonanego przez wykonawcę Skamex
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa. Odwołanie podlegało zatem rozpoznaniu w całości.
Izba stwierdziła, że Odwołujący jest legitymowany, zgodnie z przepisem art. 179 ust. 1
ustawy Pzp, do wniesienia odwołania. Zgodnie z tym przepisem wykonawcy przysługuje
legitymacja do wniesienia odwołania, jeżeli ma (lub miał) interes w uzyskaniu zamówienia
oraz może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy
Pzp. W ocenie Izby Odwołujący wykazał spełnienie powyższych przesłanek, co nie było też
sporne.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia wykonawcy Skamex spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Łodzi do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Izba zaliczyła w poczet materiału dowodowego dokumentację Postępowania, której kopia
potwierdzona za zgodność z oryginałem została przekazana przez Zamawiającego, oraz
dokumenty załączone do pisma Odwołującego z dnia 16 lipca 2018 r. (wiadomość email
z
dnia 9 lipca 2018 r. wraz z załącznikiem, tj. fotografią dokumentu „Wyniki Badania
technicznego” z dnia 19 lutego 2018 r.). Złożony przez Odwołującego na rozprawie
dokument zawierający szacunkowe obliczenia został potraktowany jako oświadczenie tej
strony, natomiast w odniesieniu do dokument
u „Odpowiedź na zapytania w sprawie SIWZ”
Izba uznała, iż nie ma on istotnego znaczenia dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy
w
związku z tym, że dotyczył on innego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonego przez innego zamawiającego (Szpital Specjalistyczny nr 2 w Bytomiu).
Izba ustaliła, iż stan faktyczny sprawy opisany odwołaniu znajduje potwierdzenie
w dokume
ntacji Postępowania. W szczególności wymaga wskazania, co następuje:
Zgodnie z pkt I) 1 - 3
SIWZ przedmiotem zamówienia jest dostawa artykułów ochrony
indywidualnej
– rękawice medyczne, a w przypadku pakietu nr 2 – rękawice diagnostyczne
nitrylowe.
Przedmiot zamówienia został podzielony na 12 części (pakietów).
Zgodnie z pkt III) 3 i 5
realizacja przedmiotu zamówienia będzie następowała częściowo na
podstawie pisemnych zamówień Zamawiającego w ilościach wskazanych w zamówieniu
i w
terminach określonych w projekcie umowy. Zapłata za dostarczony przedmiot
zamówienia nastąpi w terminie do 60 dni licząc od dnia dostarczenia faktury.
Zgodnie z pkt VII) 4 treść oferty musi odpowiadać treści SIWZ.
Zgodnie z pkt XII) 1 zdanie drugie
Zamawiający wymaga zaoferowania takiej ilości pełnych
opakowań, które pomnożone przez zaoferowaną wielkość opakowania dadzą w wyniku
dokładnie ilość zamawianą. Oferowana ilość opakowań musi być liczbą całkowitą.
Ww.
postanowienie SIWZ zostało przez Zamawiającego podkreślone i wyróżnione pod
względem graficznym.
Zgodnie z pkt XIII) 2) dla pakietu nr 2 jako kryteria oceny ofert zostały ustalone: cena – 60%
ora
z jakość – 40%.
Opis przedmiotu zamówienia dla pakietu nr 2 został zawarty w załączniku nr 2 do SIWZ –
Formularz asortymentowo
– cenowy w formie tabeli. Tabela obejmowała następujące
kolumny:
Lp,
Opis przedmiotu zamówienia,
Zamawiana ilość par,
Oferowana
ilość opakowań,
Cena netto za opakowanie,
Wartość netto,
VAT %,
Wartość Brutto,
Nazwa handlowa, producent, nr katalogowy, ilość sztuk w opakowaniu.
Przez Zamawiającego zostały wypełnione trzy pierwsze kolumny, wypełnienie pozostałych
należało do wykonawcy.
W kolumnie Opis przedmiotu zamówienia Zamawiający wskazał m. in.: „Rozm. S, M, L, XL.
Opakowanie: max 200 szt.”. W kolumnie Zamawiana ilość opakowań Zamawiający wpisał
wartość: „3 000 000”.
Pozostałe kolumny ww. tabeli zostały przez wykonawcę Skamex wypełnione w sposób
następujący:
Oferowana ilość opakowań: 60 000
Cena netto za opakowanie:
8,27 zł
Wartość netto: 496 200,00 zł
VAT %: 8%
Wartość Brutto: 535 896,00 zł
Nazwa handlowa, producent, nr katalogowy, ilość sztuk w opakowaniu: Rękawice
diagnostyczne nitrylowe Velo Nitrile / Velo-50401
0⃰ / Opakowanie a' 100 sztuk (XL 90
szt)
W ramach wyjaśnień treści SIWZ w odniesieniu do pakietu nr 2 na pytanie: „Prosimy
Zamawiającego o dopuszczenie pakowanych po 100 szt. (90 szt. dla rozmiaru XL).”
Zamawiający udzielił odpowiedzi: „Zgodnie z SIWZ” [pkt 11 pisma Zamawiającego z dnia 9
kwietnia 2018 r.].
Pismem z dnia 30 maja 2018 r. Zamawiający wezwał wykonawcę Skamex na podstawie art.
87 ust. 1 ustawy Pzp do udzielenia wyjaśnień treści oferty w odniesieniu do pakietu nr 2
w
następującym zakresie:
„a) ile kosztuje opakowanie rękawic o rozmiarze XL
b) w
jaki sposób Wykonawca zrealizuje zamawianą ilość rękawic w sytuacji, kiedy
Zamawiający będzie potrzebował tylko rozmiaru XL przy oferowanej ilości opakowań;
Zamawiający informuje, że oferowanej ilości i ceny nie można już zmieniać!”
Odpowiedzi na ww. wezwanie wykonawca Skamex udzielił pismem z dnia 5 czerwca 2018 r.
stwierdzając, co następuje:
„(…) w związku z faktem że Zamawiający nie podał ilości par w rozbiciu na rozmiary, firma
SKAMEX w celu wypełnienia formularza cenowego podała cenę za opakowanie a 100 sztuk
– 8,27 zł, cena z przeliczeniem za parę wynosi 0,1654 zł, zatem cena za opakowanie 90
sztuk będzie odpowiednio wynosiła 7,44 zł. W przypadku zakupu przez Zmawiającego tylko
rozmiaru XL zobowiązujemy się wówczas do odpowiedniego przeliczenia ilości opakowań XL
z jednoczesnym przeliczeniem ceny za takie opakowanie.
”
W ramach złożonej oferty wykonawca zastrzegł jako stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa
dokumenty oznaczone nr strony 124
– 129 oświadczając, co następuje:
„Swoje uprawnienie, co do możliwości skorzystania z przewidzianego w dyspozycji art. 8 ust.
3 ustawy Pzp, zastrzeżenia treści w/w wyjaśnień jako „tajemnicy przedsiębiorstwa”
Wykonawca wywodzi z defini
cji pojęcia „tajemnicy przedsiębiorstwa” zawartej w art. 11 ust. 4
ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (j.t. Dz. U. z 2003 r.
Nr 153, poz. 1503 ze zm.). Zastrzeżone dokumenty:
1) m
ają charakter techniczny, technologiczny lub organizacyjny przedsiębiorstwa,
2) n
ie zostały ujawniona[e] do wiadomości publicznej,
3) p
odjęto w stosunku do nich niezbędne działania w celu zachowania ich w poufności.
Wyjaśniamy, że Wykonawca podjął niezbędne działania w celu zachowania poufności tychże
dokumentów, w szczególności nigdy wcześniej nie były one udostępnione, nie są publicznie
dostępne, ponieważ firma SKAMEX nie podejmowała czynności mających na celu ich
upublicznienie.”
Pismem z dnia 30 maja 2018 r. Zamawiający, działając na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp
, wystosował do wykonawcy Skamex wezwanie o następującej treści:
„Wyniki badań technicznych przeprowadzonych 19 lutego 2018 r dla rękawic nitrylowych
bezpudrowych Velo Nitrile.
Wykonawca dołączył do oferty przedmiotowy dokument i jest on opatrzony numerem strony
Na dokumencie tym zakreślono w sposób uniemożliwiający identyfikację laboratorium,
które przeprowadziło badania. W związku z tym Zamawiający żąda okazania oryginału
dokumentu lub dostarczenia jego kserokopii z możliwością identyfikacji (odczytania)
wszystkich zawartych w tym dokumencie informacji.”
Na ww. wezwanie wykonawca Skamex
odpowiedział pismem z dnia 5 czerwca 2018 r.
stwierdzając, iż w załączeniu przesyła kserokopię żądanego dokumentu – „wyniki badań
technicznych d
otyczące rękawic nitrylowych bezpudrowych Velo Nitrile, który umożliwi
identyfikacje[ę] (odczytanie) wszystkich zawartych danych w tym dokumencie informacji.”
W
treści ww. pisma wykonawca Skamex zawarł wyjaśnienie zastrzeżenia informacji jako
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa analogiczne jak w ofercie.
Kolejne wezwanie Zamawi
ający wystosował do wykonawcy Skamex pismem z dnia 11
czerwca 2018 r. o
następującej treści (uwzględniając korektę kolejnym pismem z dnia 11
czerwca 2018 r.):
„Na mocy upoważnienia zawartego w art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, z późn. zm.) Zamawiający wzywa
Wykonawcę SKAMEX do dostarczenia kserokopii takiego raportu z badań technicznych
rękawic nitrylowych bezpudrowych Velo Nitrile przeprowadzonych 19 lutego 2018 r,
z
którego jednoznacznie będzie wynikało jakie laboratorium przeprowadziło przedmiotowe
badania. Niedopuszczalne jest, aby jakikolwiek raport z badań technicznych był raportem
anonimowym i nie był sygnowany danymi laboratorium, które te badania przeprowadziło.
W związku z zaistniałą sytuacją Zamawiający żąda okazania oryginału dokumentu, na
podstawie którego Wykonawca sporządził kserokopię dołączoną do oferty, ponieważ
zachodzą przesłanki uznania w/w dokumentu za nieważny.
Uporczywe zatajanie nazwy Laboratorium uniemożliwia Zamawiającemu pełną ocenę oferty
i
rozstrzygnięcie postępowania.”
Na ww. wezwanie wykonawca Skamex
odpowiedział pismem z dnia 13 czerwca 2018 r., do
które załączył kserokopię raportu z badania technicznego oraz udostępnił Zamawiającemu
do wglądu oryginał tego dokumentu. W treści pisma ponowił zastrzeżenie tajemnicy
przedsiębiorstwa ograniczając się do pierwszego akapitu wcześniejszych wyjaśnień,
a
ponadto do pisma załączyć oświadczenie producenta, w którym zostało stwierdzone m.in.:
„Miejsce przeprowadzenia badań, a tym samym ujawnienie podwykonawcy producenta
stanowi naruszenie tajemnicy
przedsiębiorstwa, której definicję znajdujemy w Ustawie z dnia
16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w Art. 11 Ust. 4.
”
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Zarzut
y dotyczące zaniechania odrzucenia oferty Skamex.
Przepis art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp
stanowi podstawę odrzucenia oferty, której treść nie
odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Jak wskazuje się
w
orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej oferta nie odpowiadająca treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia to taka, która jest sporządzona odmiennie, niż określają to
postanowienia SIWZ. Odmienność ta może przejawiać się przede wszystkim w zakresie
proponowanego
przedmiotu zamówienia i sposobie jego realizacji. Może przejawiać się też
w
innym sposobie sporządzenia oferty, niż żądał zamawiający, przy czym powinny to być
elementy składające się na treść oferty, odnoszącą się do jej aspektów formalnych
i
materialnych, a contrario nie jest nią np. błędne ponumerowanie stron.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy należy w pierwszej kolejności zauważyć, iż
Zamawiający nie określił dokładnej ilości zamawianych rękawic w ramach pakietu nr 2
w
odniesieniu do poszczególnych rozmiarów (S, M, L, XL). Nie oznacza to jednak, iż nie
zostały w tym zakresie postawione żadne wymagania. Po pierwsze, Zamawiający określił
ogólną ilość zamawianych par: 3 000 000 (tj. 6 000 000 sztuk). Po drugie, zawarł w SIWZ
postanowienie, zgodnie z którym „wymaga zaoferowania takiej ilości pełnych opakowań,
które pomnożone przez zaoferowaną wielkość opakowania dadzą w wyniku dokładnie ilość
zamawianą. Oferowana ilość opakowań musi być liczbą całkowitą” [pkt XII) 1 zdanie drugie
SIWZ].
Wprawdzie ww. postanowienie SIWZ zostało zamieszczone przez Zamawiającego
w
punkcie dotyczącym sposobu obliczenia ceny, jednakże nie ulega wątpliwości, iż dotyczy
ono tr
eści świadczenia wykonawcy i należy się do niego odnosić badając treść oferty pod
względem zgodności z SIWZ. Po trzecie, Zamawiający wymagał zadeklarowania przez
wykonawców w treści oferty m. in. oferowanej ilości opakowań, ceny netto za opakowanie
oraz il
ości sztuk w jednym opakowaniu. Po czwarte, Zamawiający zastrzegł, iż ilość sztuk
w
opakowaniu nie może przekraczać liczby 200.
Taki sposób skonstruowania wymagań skutkuje tym, iż z jednej strony Zamawiający
zamawiając konkretne ilości rękawic będzie zobligowany uwzględniać nie tylko
postanowienia SIWZ, ale także treść oferty wybranego wykonawcy. Z drugiej strony,
dokonując oceny treści danej oferty pod względem jej zgodności z SIWZ należy uwzględnić
indywidualne cechy świadczenia zaoferowanego przez danego wykonawcę, tj. w tym
przypadku w szczególności wskazane ilości oferowanych opakowań oraz ilości sztuk (par)
w jednym opakowaniu.
Wykonawca Skamex zaoferował – w ramach wymaganej przez Zamawiającego ogólnej ilości
3 000 000 par
rękawic – 60 000 opakowań. 3 000 000 [par rękawic] dzielone na 60 000
[opakowań] daje wynik 50 par rękawic czyli 100 sztuk rękawic w jednym opakowaniu. Takie
też opakowania zostały zaoferowane przez wykonawcę Skamex w odniesieniu do
rozmiarów: S, M oraz L. Jeżeli (przykładowo) Zamawiający zamówiłby 3 000 000 par rękawic
o
rozmiarze S to świadczenie wykonawcy Skamex będzie obejmowało 60 000 opakowań.
3 000 000 par dzielone przez
50 par (100 sztuk) równa się 60 000 opakowań. Oferowana
ilość opakowań jest liczbą całkowitą. Jeżeli (przykładowo) Zamawiający zamówiłby 1 000 par
rękawic o rozmiarze M, to świadczenie wykonawcy Skamex będzie obejmować 20
opakowań. 1 000 par dzielone przez 50 par równa się 20 opakowań. Jeżeli (przykładowo)
Zamawiający zamówiłby 750 000 par o rozmiarze L, to świadczenie wykonawcy będzie
obejmować 15 000 opakowań. 750 000 par dzielone przez 50 par równa się 15 000
opakowań. Zaoferowania ilość pełnych opakowań pomnożona przez zaoferowaną wielkość
opakowania (100 sztuk czyli 50 par) daje
w wyniku dokładnie ilość zamawianą. Oferowana
ilość opakowań jest liczbą całkowitą. W powyższym zakresie oferta wykonawcy Skamex jest
zgodna z pkt XII) 1 zdanie drugie SIWZ.
Z odm
ienna sytuacją mamy do czynienia w odniesieniu do rękawic o rozmiarze XL, co do
których wykonawca Skamex zaoferował opakowania po 90 sztuk (tj. 45 par). Już z prostego
działania matematycznego: 45 par x 60 000 opakowań wynika, iż oferta wykonawcy Skamex
w ww. zakresie jest niezgodna z SIWZ. Wynik ww. działania nie daje bowiem ilości
3 000 000 par, lecz 2 700 000 par
. Jeżeli zatem Zamawiający zamówiłby 3 000 000 par, to
uwzględniając ilość sztuk/par w jednym opakowaniu (90/45), świadczenie wykonawcy
Skamex obejmowałoby liczbę opakowań wynoszącą: 66.666,666666666. Nie jest to liczba
całkowita, a zaoferowana ilość opakowań (60.000) pomnożona przez zaoferowaną wielkość
opakowania (45 par)
nie da w wyniku dokładnie ilości zamawianej (lecz ilość mniejszą –
2 700 000 par zamiast 3 000 000).
Podobnie w przypadku innych zamawianych ilości – przykładowo: 1 000 par dzielone przez
45 par daje wynik:
22,2222222222 opakowań; 750 000 par dzielone przez 45 par daje wynik
opakowań.
Oferta wykonawcy Skamex
w zakresie dotyczącym rękawic o rozmiarze XL jest zatem
niezgodna z postanowieniem zawartym w pkt XII) 1 zdanie drugie SIWZ.
Całkowicie bez
znaczenia jest wskazywana przez Zamawiającego okoliczność, iż na ogół ilość zamawianych
rękawic o rozmiarze XL jest bardzo mała („śladowa”). Po pierwsze, nie wynika to
z
postanowień SIWZ. A po drugie (i najważniejsze), stopień niezgodności z SIWZ nie ma
znaczenia dla zaistnienia przesłanki odrzucenia oferty wynikającej z art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp.
Powyższa okoliczność (niezgodności treści oferty z SIWZ) została potwierdzona również
w trakcie procedury badania i oceny. Zamawia
jący zwrócił się do wykonawcy Skamex
o
wyjaśnienie treści oferty w zakresie oferowanych rękawic o rozmiarze XL. W odpowiedzi
na drugie pytanie:
„w jaki sposób Wykonawca zrealizuje zamawianą ilość rękawic w sytuacji,
kiedy Zamawiający będzie potrzebował tylko rozmiaru XL przy oferowanej ilości opakowań”
wykonawca Skamex w
ogóle nie był w stanie udzielić wyjaśnień (stwierdził jedynie:
„W przypadku zakupu przez Zamawiającego tylko rozmiaru XL zobowiązujemy się wówczas
do odpowiedniego przeliczenia ilości opakowań XL z jednoczesnym przeliczeniem ceny za
takie opakowanie.”). Natomiast odpowiadając na pierwsze pytanie („ile kosztuje opakowanie
rękawic o rozmiarze XL”) wykonawca Skamex dokonał niedozwolonej zmiany ceny za
opakowanie.
Mając na uwadze przedstawioną powyżej argumentację, Izba stwierdziła istnieje podstawy
do odrzucenia oferty wykonawcy Skamex (art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp)
, co skutkowało
uznaniem, iż czynność wybory tej oferty jako najkorzystniejszej w zakresie pakietu nr 2 była
nieprawidłowa.
Zarzut dotyczący odmowy ujawnienia dokumentów.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp
postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne.
W
myśl art. 8 ust. 2 ustawy Pzp zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji
związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych
w ustawie. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy Pzp
nie ujawnia się informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji, jeżeli wykonawca, nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków
o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane
oraz wykazał, iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
W celu skutecznego zastrz
eżenia informacji jako stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa
wymagane jest zatem jednoczesne
wykazanie przez wykonawcę wystąpienia następujących
przesłanek składających się na definicję legalną tajemnicy przedsiębiorstwa, zawartą
w art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji:
1) i
nformacja ma charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa
lub inny posiadający wartość gospodarczą,
informacja nie została ujawniona do wiadomości publicznej,
podjęto w stosunku do niej niezbędne działania w celu zachowania poufności.
Ww. przesłanki muszą wystąpić łącznie.
W
orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej podkreśla się, iż to na wykonawcy ciąży
obowiązek przekonywującego i terminowego wykazania, iż zastrzegane przez niego
informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Podkreśla się, iż „wykazać” oznacza coś
więcej niż tylko „wyjaśnić”. Przykładowo, w wyroku z dnia 13 marca 2017 r. KIO 385/17 Izba
stwierdziła: „jedną z podstawowych zasad obowiązujących w systemie zamówień
publicznych jest zasada jawności postępowania, a ograniczenie dostępu do informacji
związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia może zachodzić wyłącznie
w
przypadkach określonych ustawą, co wynika z art. 8 ust. 2 ustawy Pzp. Podstawowym
wyjątkiem od tej zasady jest wyłączenie udostępniania informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa, na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy Pzp. Dostrzec należy, że w poprzednim
stanie prawnym ustawodawca nie wskazywał wyraźnie na obowiązek wykazania, że
zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. W uzasadnieniu do
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy -
Prawo zamówień publicznych (Sejm RP VII
kadencji, Nr druku: 1653) wskazano, m.in.: "
Wprowadzenie obowiązku ujawniania informacji
stanowiących podstawę oceny wykonawców (zmiana art. 8 ust. 3). Przepisy o zamówieniach
publicznych zawierają ochronę tajemnic przedsiębiorstwa wykonawcy ubiegającego się
o
udzielenie zamówienia. Mimo zasady jawności postępowania, informacje dotyczące
przedsiębiorstwa nie są podawane do publicznej wiadomości. Jednakże, słuszny w swym
założeniu przepis jest w praktyce patologicznie nadużywany przez wykonawców, którzy
zastrzegając informacje będące podstawą do ich ocen, czynią to ze skutkiem naruszającym
zasady uczciwej konkurencji, tj. wyłącznie w celu uniemożliwienia weryfikacji przez
konkurentów wypełniania przez nich wymagań zamawiającego. Realizacja zadań
publicznych wymaga faktycznej jawności wyboru wykonawcy. Stąd te dane, które są
podstawą do dopuszczenia wykonawcy do udziału w postępowaniu powinny być w pełni
jawne. Praktyka taka miała miejsce do roku 2005 i bez negatywnego skutku dla
przedsiębiorców dane te były ujawniane. Poddanie ich regułom ochrony właściwym dla
tajemnicy przedsiębiorstwa jest sprzeczne z jej istotą, a przede wszystkim sprzeczne z
z
asadą jawności realizacji zadań publicznych.". Jak wynika z powołanego przepisu na
wykonawcę nałożono obowiązek wykazania zamawiającemu przesłanek zastrzeżenia
informacji jako tajemnica przedsiębiorstwa. W konsekwencji rolą zamawiającego w toku
badania ofe
rt/wniosków jest ustalenie, czy wykonawca temu obowiązkowi sprostał
udowadniając, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Zdaniem
Izby sformułowanie użyte przez ustawodawcę, w którym akcentuje się obowiązek
"wykazania" oznacza coś więcej aniżeli wyjaśnienie (uzasadnienie) przyczyn co do objęcia
tajemnicą przedsiębiorstwa. A już z pewnością za wykazanie nie może być uznane ogólne
uzasadnienie, sprowadzając się de facto do przytoczenia jedynie elementów definicji legalnej
tajemnicy prze
dsiębiorstwa, wynikającej z przepisu art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji.”
Podobne stanowisko Krajowa Izba Odwoławcza przedstawiła w wyroku z dnia 23 marca
2017 r. KIO 421/17:
„W tym zakresie Izba stoi na stanowisku, że wykazać oznacza coś
więcej, aniżeli jedynie wyjaśnić. Nie będą zatem spełniać przesłanki z art. 8 ust. 3 ustawy
Pzp ogólnikowe wyjaśnienia, zawierające gołosłowne, niczym nie potwierdzone, twierdzenia
(często zresztą powtarzające się w wielu postępowaniach o udzielenie zamówienia), że
zastrzeżone informacje mają duże znaczenie dla wykonawcy, że nie zostały ujawnione do
wiadomości publicznej, że posiadają znaczną wartość gospodarczą, itd. Dla owego
"wykazania" często nie wystarczą same deklaracje i twierdzenia, i wówczas wykonawca
będzie zobowiązany nie tylko wyjaśnić, ale także udowodnić, czy choćby uprawdopodobnić,
ziszczenie się poszczególnych przesłanek warunkujących uznanie danej informacji za
tajemnicę przedsiębiorstwa, a określonych w cytowanym powyżej art. 11 ust. 4 UZNK. Izba
zauważa, że to od charakteru i rodzaju informacji, jak i innych okoliczności dotyczących
danej informacji, jak i wykonawcy, będzie zależało to czy dla "wykazania" wystarczą jedynie
wyjaśnienia z powołaniem się na uwarunkowania gospodarcze, geopolityczne, na zasady
działania na danym rynku, itp., czy też konieczne będzie przedstawienie konkretnych
dowodów, np. umów, koncepcji, raportów, itd. Czasem wystarczy odwołanie się do pewnych
zdarzeń i związanych z nimi okoliczności, np. odwołanie się do faktu zawarcia konkretnej
umowy w oznaczonej dacie z danym podmiotem i odniesienie się do niektórych postanowień
takiej umowy - tak Izba w wyroku z dnia 7 kwietnia 2015r. sygn. akt KIO 568/15, KIO 570/15.
Podobnie w wyrokach z dnia 5 maja 2015r. sygn. akt KIO 761/15, KIO 764/15, z dnia 11
maja 2015r. sygn. akt KIO 863/15.
Stanowisko Izby wskazuje wręcz, że nie jakiekolwiek
wyjaśnienia poczynione przez wykonawcę stanowią podstawę do uznania skuteczności
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, lecz takie, którymi wykonawca wykazuje
wypełnienie przesłanek, które warunkują skuteczność takiego zastrzeżenia - tak wyrok z dnia
19 maja 2015r. sygn. akt KIO 932/15. Negatywnie oceniane są przez Izbę wyjaśnienia
"ogólne, blankietowe informacje mogące nawet zostać uznane za generyczne.”’
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, iż wykonawca Skamex
nie wykazał, że zastrzeżone przez niego informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Pomimo tego, iż – jak wskazuje się w orzecznictwie Izby – poprzez „wykazanie” rozumie się
coś więcej niż tylko „wyjaśnienie”, to w analizowanym przypadku nie mamy do czynienia
nawet z wyjaśnieniem zasadności zastrzeżenia informacji jako stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa. Wykonawca Skamex, poza powtórzeniem przepisu zawierającego
definicję legalną tajemnicy przedsiębiorstwa, stwierdził jedynie, iż „podjął niezbędne
działania w celu zachowania poufności tychże dokumentów, w szczególności nigdy
wcześniej nie były one udostępnione, nie są publicznie dostępne, ponieważ producent oraz
firma Skamex nie podejmowała czynności mających na celu ich upublicznienie.” Wymaga
zatem zauważenia, iż sama okoliczność niepodejmowania działań mających na celu
upublicznienie dok
umentów nie oznacza jeszcze podejmowania działań w celu zachowania
ich w
poufności. Należy zatem stwierdzić, iż wykonawca Skamex nie wykazał, aby takie
działania zostały podjęte. Wykonawca Skamex w ogóle nie wskazał, które dokładnie
informacje (i o
jakim charakterze) stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i dlaczego. Wymaga
przy tym zauważenia, iż zastrzeżeniu podlegają konkretne informacje, a nie dokumenty. Nie
została również w żaden sposób wykazana wartość gospodarcza zastrzeżonych informacji.
Jak bowiem wynika z przepisu art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nie
jest wystarczające, aby dane informacje miały charakter techniczny, technologiczny lub
organizacyjny, ale muszą jeszcze dodatkowo posiadać dla przedsiębiorcy wartość
gospodarczą. Podsumowując należy stwierdzić, iż wyjaśnienia złożone przez wykonawcę
Skamex są tak skąpe i lakoniczne, że nawet przymiotnik „gołosłowne” wydaje się
niewłaściwy do dokonania ich oceny.
Nie
przesądzając, czy złożony przez wykonawcę Skamex dokument zawierający wyniki
badań technicznych przeprowadzonych w dniu 19 lutego 2018 r. jest tożsamy z dokumentem
przedstawionym przez Odwołującego, Izba czyni w tym miejscu ogólną uwagę, iż podziela
pogląd Odwołującego, że przesłanka „nieujawnienia do wiadomości publicznej” nie
występuje w odniesieniu do tych informacji, który zostały już ujawnione w innym
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Dodatkowo wymaga
również zauważenia, iż sam producent w piśmie z dnia 12 czerwca
2018 r. zas
trzega jako stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa wyłącznie informacje
dotyczące miejsca przeprowadzenia badań (a tym samym podwykonawcy – laboratorium).
Uwzględniając przedstawioną powyżej argumentację Izba uznała, iż wykonawca Skamex nie
wykazał, iż zastrzeżone przez niego dokumenty złożone w ramach oferty (str. 124 – 129)
zawier
ają informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa i w konsekwencji konieczne
stało się nakazanie Zamawiającemu uznania ww. zastrzeżenia za bezskuteczne.
Jedyne zastrzeżenie Izba poczyniła w stosunku do informacji objętych ww. pismem
producenta z dnia 12 cze
rwca 2018 r., z którego wynika, iż w zakresie tam wskazanym, tj.
odnośnie miejsca przeprowadzenia badań (a tym samym podwykonawcy – laboratorium)
wykonawca Skam
ex został zobowiązany do zachowania poufności informacji. Powyższe
zastrzeżenie zostało jednak poczynione wyłącznie z ostrożności, albowiem z dokumentacji
Postępowania przekazanej przez Zamawiającego wynika, iż ww. informacje ostatecznie nie
zostały przez wykonawcę Skamex przekazane Zamawiającemu.
Ponadto Izba zaleca, aby ujawnienie przez Zamaw
iającego informacji, których dotyczy
niniejsze rozstrzygniecie, nastąpiło dopiero po bezskutecznym upływie terminu na wniesienie
skargi na wyrok Izby w ww. zakresie.
Biorąc pod uwagę powyższy stan rzeczy ustalony w toku postępowania, Izba orzekła, jak
w sentencji, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp
oraz § 3 pkt 1 i 2 lit. a) i § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15
marca 2010 r. w spra
wie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972),
stosownie do wyniku postępowania. Izba zasądziła od Zamawiającego na rzecz
Odwołującego, oprócz kwoty stanowiącej wpis od odwołania, kwotę 834 zł (słownie:
osiemset trzydzieści cztery złote zero groszy) stanowiącą koszty dojazdu na rozprawę – na
pod
stawie złożonych przez Odwołującego biletów PKP IC. Izba nie uwzględniła wniosku
Odwołującego o zasadzenie na jego rzecz od Zamawiającego kwoty uiszczonej opłaty
skarbowej od pełnomocnictw (3 x 17 zł). Zgodnie z przepisem § 3 pkt 2 ww. rozporządzenia
uzasadnione koszty s
tron postępowania odwoławczego obejmują w szczególności: a)
koszty związane z dojazdem na wyznaczoną rozprawę lub rozprawy (posiedzenie lub
posiedzenia) Izby, b)
wynagrodzenie pełnomocników, jednak nie wyższe niż kwota 3600 zł.
Kwota uiszczona tytułem opłaty skarbowej od pełnomocnictwa nie stanowi ani kosztu
poniesionego w związku z dojazdem na rozprawę ani wynagrodzenia pełnomocnika, a zatem
nie podlega zasądzeniu jako koszt postępowania odwoławczego.
Przewodniczący: …..……………………………