Sygn. akt: KIO 1493/18
WYROK
z dnia 16 sierpnia 2018 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Prze
wodniczący: Małgorzata Matecka
Protokolant:
Marcin Jakóbczyk
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 sierpnia 2018 roku
odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 lipca 2018 roku przez Odwołującego:
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Open Education Group
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Białymstoku oraz Stowarzyszenie
Vox
Humana z siedzibą Warszawie w Postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego:
Urząd do Spraw Cudzoziemców w Warszawie
przy udziale wykonawcy: M. R.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą M. R.
Global School,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Z
amawiającego
orzeka:
1. U
względnia odwołanie w zakresie zarzutów dotyczących zaniechania odrzucenia oferty
wykonawcy M. R.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą M. R. Global School,
której złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji i nakazuje Zamawiającemu
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej dokonanej w Postępowaniu w
odniesieniu do zadania nr 1 oraz
powtórzenie czynności badania i oceny ofert w
odniesieniu do zadania nr 1 w
zakresie wynikającym z uwzględnionych zarzutów, w tym
odrzucenie oferty wykonawcy M. R.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą M.
R. Global School na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3
w związku z art. 138r ust. 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych.
Pozostałe zarzuty odwołania oddala.
3. K
osztami postępowania obciąża Zamawiającego, i:
.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania,
zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie:
osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy), stanowiącą uzasadnione koszty
strony poniesione z tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………
Sygn. akt: KIO 1493/18
U z a s a d n i e n i e
Urząd do Spraw Cudzoziemców w Warszawie („Zamawiający”) prowadzi postępowanie
o
udzielenie zamówienia na usługi społeczne pn.: „świadczenie usług edukacyjnych na
potrzeby Urzędu do Spraw Cudzoziemców" (dalej jako „Postępowanie”). Wartość
zamówienia przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 750 000 euro.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 30 maja 2018 r. Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2018/S 101-231648.
I. W dniu 30 lipca 2018 r. wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
Open Education Group spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Białymstoku
oraz Stowarzyszenie Vox Humana z siedzibą Warszawie („Odwołujący”) wnieśli do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie na czynności podjęte oraz zaniechane przez
Zamawiającego w Postępowaniu w zakresie zadania nr 1, tj. na:
czynność wyboru oferty wykonawcy M. R. prowadzący działalność gospodarczą pod
nazwą M. R. Global School (dalej jako „Wykonawca Global School");
zaniechania odrzucenia oferty Wykonawcy Global School
z powodu rażąco niskiej
ceny i/lub czynu nieuczciwej konkurencji;
zaniechania odtajnienia wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny złożonych przez
Wykonawcę Global School;
zaniechania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, ze zm.), dalej
jako „ustawa Pzp”:
art. 89 ust.
1 pkt 3 w związku z art. 138r ust. 1 ustawy Pzp z uwagi na zaniechanie
odrzucenia oferty Wykonawcy Global School
, której złożenie stanowi czyn
nieuczciwej konkurencji;
art. 89 ust.
1 pkt 4 w związku z art. 138r ust. 1 ustawy Pzp z uwagi na zaniechanie
odrzucenia oferty Wykonawcy Global School,
która zawiera rażąco niską cenę;
art. 138r ust.
3 ustawy Pzp z uwagi na wybór oferty Wykonawcy Global School, która
nie przedstawia najkorzystniejszego bilansu ce
ny i innych ustalonych treścią SIWZ
kryteriów oceny ofert i zaniechanie wyboru oferty Odwołującego, który taki bilans
przedstawia;
art. 138k ustawy Pzp poprzez prowadzenie P
ostępowania w sposób niezapewniający
zasad konkurencji i przejrzystości z uwagi na zaniechanie odtajnienia wyjaśnień
Wykonawcy Global School
w zakresie rażąco niskiej ceny mimo ustalonych treścią
SIWZ zasad skuteczności utajniania określonych informacji, których przedłożone
przez tego Wykonawcę wyjaśnienia nie spełniają.
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
powtórzenie badania i oceny ofert oraz odrzucenie oferty Wykonawcy Global School;
wybranie oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Uzasadniając podniesione zarzuty Odwołujący w szczególności wskazał, co następuje:
Jako jedno z kryteriów oceny ofert Zamawiający ustanowił: „Cena (koszt) opracowania
programu nauczania języka polskiego i modelowych rozwiązań metodycznych dla dzieci
mających rozpocząć realizację obowiązku szkolnego - „P" o wadze 15 %. Szczegółowy
zakres prac mających być wykonanych w ramach przygotowania tego programu został
wskazany w treści Opisu Przedmiotu Zamówienia (punkt II. Obowiązki Wykonawcy, ppkt 8,
s. 23 SIWZ).
Zakres ten został powtórzony w treści Istotnych Postanowień Umowy dla
zadania nr 1 (§ 2 ust. 13, s. 56 SIWZ).
Zaoferowana cena Wykonawcy Global School za wykonanie przedmiotowego programu
wyniosła 350 zł brutto (dowód: treść oferty Global School). Porównanie zakresu
wymaganych przez Zamawiającego usług (także w kontekście przepisów powszechnie
obowiązujących) wskazuje, iż obiektywnie nie jest możliwym wykonanie programu za cenę
zaoferowaną przez Wykonawcę Global School. Świadczą o tym m.in. następujące
okoliczności:
Przedmiotowy program ma charakter dedykowany. Wynika to z:
użycia czasu przyszłego przez Zamawiającego - „program zostanie opracowany";
zasad wykładni treści SIWZ - skoro program zostanie opracowany, a Zamawiający
wyma
ga określenia wynagrodzenia za to opracowanie oraz przeniesienia praw
autorskich to (program ten) zostanie opracowany w ramach przedmiotowego
zamówienia;
określenia czasu opracowania - Program zostanie opracowany w trakcie realizacji
pilotażowych zajęć przygotowawczo-wyrównawczych dla dzieci mających rozpocząć
realizację obowiązku szkolnego (kursu przygotowawczego) i kontynuujących ten
obowiązek (punkt 3 OPZ);
minimalne wymogi programu określone przez Zamawiającego:
program musi zawierać wszystkie elementy zawarte w punkcie 4 i 5 takie jak
cele ogólne i szczegółowe zajęć, propozycje gier, zabaw i quizów językowych;
w ramach programu nauczania mają zostać również opracowane:
podręcznik nauczyciela zawierający scenariusze zajęć,
materiały edukacyjne dla dzieci (np. plansze, gry interakcyjne, mapy,
karty do gry, puzzle, wycinanki);
Zaznaczyć należy iż zarówno podręcznik nauczyciela jak i materiały
dydaktyczne zawierać będą elementy graficzne, zostaną opracowane pod
względem graficznym, zredagowane a także poddane korekcie.
Podręcznik nauczyciela powinien zawierać min. 45 stron (na każdej min.
2000 znaków bez spacji). Oznacza to, iż gdyby Wykonawca Global School
w
ramach zaoferowanego wynagrodzenia miał opracować jedynie podręcznik
nauczyciela to koszt przygotowania jednej strony wraz z opracowaniem
graficznym, zredagowaniem i korektą przy założeniu minimalnej,
akceptowanej przez Zamawiającego liczbie stron, wyniósłby 7,77 zł brutto. Już
ta kwota jest kwotą nierealną, niemożliwą do zastosowania przy powyższych
za
łożeniach;
koszt pracy osób przygotowujących program
Zgodnie z Rozdziałem IX, punkt 2, litera c) SIWZ: „Zamawiający prowadząc
postępowanie odwoła się do następujących przepisów ustawy Pzp w zakresie rażąco
niskiej ceny lub kosztu lub ich części składowych - art. 90 ustawy Pzp," Zgodnie
z
treścią tego artykułu wartości kosztów pracy nie mogą być niższe od minimalnego
wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art. 2 ust 3-5 ustawy z dnia 10
października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz.
1679 z późn zm.). Niezależnie zatem od zasad zatrudnienia (w tym w ramach umowy
między przedsiębiorcami i umowy o dzieło) Wykonawca musi uwzględniać minimalny
koszt zatrudnienia wynikający z tego przepisu. Należy również pamiętać, iż program
będą przygotowywały osoby o określonej wiedzy, doświadczeniu i kompetencjach.
A
zatem średnie wynagrodzenie przyjęte do wyliczenia kosztów przewyższa
w
istotnym stopniu koszty wynikający z przepisów o minimalnym wynagrodzeniu.
koszt przeniesienia praw autorskich -
zgodnie z § 9 ust 1 Istotnych Postanowień
Umowy:
„Z chwilą podpisania przez Strony bez uwag protokołu odbioru, o którym
mowa w § 1, ust 2 pkt c. Wykonawca przenosi na zamawiającego w ramach
wynagrodzenia o którym mowa w §7 ust 3 na zasadzie wyłączności wszelkie
autorskie prawa majątkowe wraz z prawami pokrewnymi do nieograniczonego
w
czasie korzystania i rozporządzania przedmiotem umowy oraz udziela
Zamawiającemu wyłącznego prawo zezwalania na wykonywanie autorskich praw
zależnych." Ten zapis poprzez odniesienie się do § 1, ust 2 pkt c odnosi się
wyłącznie do praw autorskich związanych z przygotowanym programem nauczania.
Pola eksploatacji wskazane zostały w ust. 2 Istotnych Postanowień Umowy. Podnieść
należy, iż zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych przeniesienie
praw autorskich następuje za wynagrodzeniem. O ile Zamawiający wskazuje tutaj
wynagrodzenie zaoferowane przez Wykonawcę w ramach przygotowania programu
o
tyle w wewnętrznych wyliczeniach Wykonawca Global School powinien ten koszt
uwzględnić.
koszt nośników - o ile koszt ten jest obiektywnie niewielki to przy zaoferowaniu tak
niskiej ceny przez Wykonawcę Global School ma on swoją wagę.
Zamawiający „odrębnie" traktuje cenę za jedną godzinę lekcyjną (45 minut/60 minut)
świadczenia usług będących przedmiotem danego zadania częściowego oraz cenę za
opracowanie programu nauczania języka polskiego i modelowych rozwiązań metodycznych
dla dzieci mających rozpocząć realizację obowiązku szkolnego. Świadczy o tym zapis
Rozdziału XIV punkt 1 SIWZ. Za odrębnością przemawia również fakt odrębnego rozliczania
się Stron - § 7 ust 3 Istotnych Postanowień Umowy. W konsekwencji cena za opracowanie
programu nauczania winna być badania „indywidualnie" - niezależnie od ceny za godzinę
lekcyjną świadczenia usług nauczania języka polskiego i realizacji zajęć edukacyjno-
adaptacyjnych a powyższe okoliczności wskazują iż ma ona charakter ceny rażąco niskiej.
Niezależnie od powyższego porównując łączne wynagrodzenie za wykonanie usług
stanowiących przedmiot zamówieniu Wykonawcy Global School (1 623 422 zł) oraz
Odwołującego {1 575 031, 76 zł) a także zaoferowanej ceny brutto za opracowanie programu
nauczania języka polskiego i modelowych rozwiązań metodycznych dla dzieci (odpowiednio
350 zł i 38 990 zł) należy dojść do uzasadnionego podejrzenia, iż cena za opracowanie
programu nauczania nie jest ekwiwalentem wykonania wszystkich czynności wymaganych
przez Zamawiającego w ramach tej pozycji wyceny, a stanowi efekt przeniesienia
rzeczywistych kosztów jej wykonania do pozycji cena jednostkowa brutto za 1 godz.
lekcyjną, celem uzyskania większej liczby w odrębnym kryterium, a w konsekwencji
uzyskania zamówienia. Za oczywisty uznać należy zakaz przenoszenia kosztów związanych
z wykonaniem ściśle określonych i odrębnych elementów zamówienia celem zwiększenia
szans na uzyskania zamówienia. Tym samym takie ukształtowanie ceny ofertowej przez
Wykonawcę Global School jest działaniem sprzecznym z prawem i dobrymi obyczajami,
które narusza interes innego przedsiębiorcy poprzez utrudnienie innemu przedsiębiorcy
dostępu do rynku.
W istocie powyższe działanie Wykonawcy wymusza na Zamawiającym wybór oferty, która
tylko formalnie jest najkorzystniejsza. Zauważyć bowiem należy iż łączna ocena za kryteria
związane z ceną jest wyższa dla Wykonawcy, którego globalne wynagrodzenie jest dużo
wyższe, co ma bezpośredni wpływ na wynik postępowania (przyznane punkty za kryterium
doświadczenie mają charakter porównywalny). Gdyby cena za przygotowanie programu w
ofercie Wykonawcy Global b
yła ukształtowana na poziomie rynkowym (a nie pozornie
rynkowym) zamówienie uzyskałby Wykonawca, którego oferta przedstawia rzeczywiście
(obiektywnie) najkorzystniejszy bilans ceny i innych kosztów, w szczególności jeśli
przygotowywany program nauczania ni
e był oceniany w ramach jakościowego kryterium
oceny ofert.
Odwołujący kwestionuje również skuteczność utajnienia informacji przedłożonych na
wezwanie do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Poziom zaoferowanej ceny za przygotowanie
programu uniemożliwia przedłożenie wyjaśnień i dowodów stanowiących w istocie informacje
techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające
wartość gospodarczą chronione ustawą a musi opierać się na ogólnikowych stwierdzeniach
dotyczących obniżenia kosztów, bez wskazania (dowodów) co do skali i wartości
poszczególnych poziomów obniżek. Informacją chronioną nie jest również informacja
dostępna innym Wykonawcom, w szczególności uczestniczącym w tym postępowaniu.
Odwołujący kwestionuje również skuteczność wyjaśnień i dowodów co do wykazania
przesłanki podjęcia przez przedsiębiorcę niezbędnych działań w celu zachowania informacji
chronionych w poufności.
II. Pismem wniesionym do Prezesa Izby w dniu 10 sierpnia 2018 r.
Zamawiający udzielił
odpowiedz
i na odwołanie wnosząc o jego oddalenie.
III. Pismem wniesionym do Prezesa Izby w dniu 2 sierpnia 2018 r. wykonawca M. R.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą M. R. Global School zgłosił przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron i uczestnika postępowania, na
podsta
wie zebranego w sprawie materiału dowodowego oraz oświadczeń i stanowisk
stron
oraz uczestnika postępowania, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co
następuje.
Izba ustaliła, co następuje:
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art. 189 ust. 2
ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba stwierdziła, że Odwołujący jest legitymowany, zgodnie z przepisem art. 179 ust. 1
ustawy Pzp, do wniesienia odwołania. Zgodnie z tym przepisem wykonawcy przysługuje
legitymacja do wniesienia odwołania, jeżeli ma (lub miał) interes w uzyskaniu zamówienia
oraz może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy
Pzp. W ocenie Izby Odwołujący wykazał spełnienie powyższych przesłanek, co nie było też
sporne.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia wykonawcy M. R. prowadzący działalność
gospodarczą pod nazwą M. R. Global School (dalej jako „Przystępujący”) do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Izba zaliczyła w poczet materiału dowodowego - poza dokumentacją Postępowania, której
kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem została przekazana przez Zamawiającego -
również dowody złożone przez Odwołującego, tj. rachunki za przygotowanie przykładowego
podręcznika pt. „O dzieciach, którym pomagał bocian”.
Na podstawie dokumentacji Postępowania Izba ustaliła w szczególności, co następuje:
Zgodnie z pkt II.1 SIWZ P
ostępowanie prowadzone jest w trybie zamówienia na usługę
społeczną na podstawie art. 138n [ust. 1 ] pkt 1 w związku z art. 138g ustawy Pzp.
Zgodnie z pkt III.1 SIWZ p
rzedmiotem zamówienia jest świadczenie usług edukacyjnych
obejmujących:
a)
nauczanie języka polskiego jako obcego skierowane do dorosłych cudzoziemców,
nauczanie języka polskiego dzieci poprzez pomoc w odrabianiu lekcji i prowadzenie
zajęć wyrównawczych, nauczanie języka polskiego poprzez prowadzenie
pilotażowych zajęć przygotowawczo-wyrównawczych dla dzieci mających rozpocząć
realiz
ację obowiązku szkolnego (kurs przygotowawczy) i kontynuujących ten
obowiązek, opracowanie programu nauczania języka polskiego i modelowych
rozwiązań metodycznych dla dzieci mających rozpocząć realizację obowiązku
szkolnego, koordynacja usług edukacyjnych we wszystkich ośrodkach dla
cudzoziemców prowadzonych przez Urząd do Spraw Cudzoziemców oraz nadzór
metodyczny sprawowany poprzez hospitacje na zajęciach i bezpośrednią współpracę
z lektorami,
b)
realizację zajęć edukacyjno - adaptacyjnych skierowanych dla dzieci w wieku
przedszkolnym (3-
6 lat) mieszkających w czterech ośrodkach dla cudzoziemców
ubiegających się o udzielenie ochrony międzynarodowej.
Zgodnie z pkt III.3 SIWZ s
zczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawarto w Załącznikach
nr 1a i 2a do SIWZ
Zgodnie z pkt III.6 SIWZ
Zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych,
gdzie część (zadanie) stanowi [tabela]:
Zadanie częściowe nr:/Opis:
Nauka języka polskiego w ośrodkach dla cudzoziemców. Szczegółowy opis przedmiotu
zamówienia zawarto w Załączniku nr 1 do niniejszej SIWZ.
Prowadzenie zajęć edukacyjno – adaptacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym
w
ośrodkach dla cudzoziemców. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawarto
w
Załączniku nr 2 do niniejszej SIWZ.
Zgodnie z pkt IX.1 SIWZ Pos
tępowanie jest prowadzone z zastosowaniem przepisów Działu
I Rozdziału 2a, Działu II Rozdziału 5, Działu V Rozdziału 3 oraz Działu VI ustawy Pzp.
Zgodnie z pkt IX.2 SIWZ
Zamawiający prowadząc postępowanie odwoła się do
następujących przepisów ustawy Pzp w zakresie:
a)
wyjaśnienia treści SIWZ - art. 38 ustawy Pzp, przy czym Zamawiający udzieli
wyjaśnień niezwłocznie, jednak nie później niż na 2 dni przed terminem składania
ofert,
b) art. 24aa
–Zamawiający najpierw dokona oceny ofert, a następnie zbada, czy
Wykona
wca którego oferta została ocena najwyżej nie podlega wykluczaniu oraz
spełnia warunki udziału w postępowaniu,
c)
oświadczeń i dokumentów (wyjaśnień/uzupełnienia/złożenia/poprawienia) - art. 26
ust. 3-4 ustawy Pzp,
d)
rażąco niskiej ceny lub kosztu lub ich części składowych – art. 90 ustawy Pzp,
e) badania i oceny ofert
– art. 87 ustawy Pzp,
f) odrzucenia oferty
– art. 89 ustawy Pzp,
g)
informacji o wyniku postępowania – art. 92 ustawy Pzp,
h) zawarcia umowy
– art. 94 ustawy Pzp,
i)
unieważnienia postępowania - art. 93 ustawy Pzp.
Zgodnie z pkt XIV.1 SIWZ w
formularzu ofertowym (Załącznik nr 4 i 5 do SIWZ) należy
dokładnie określić cenę jednostkową brutto za jedną godzinę lekcyjną (45 minut/60 minut)
świadczenia usług będących przedmiotem danego zadania częściowego oraz łączną cenę
oferty w ramach danego zadania częściowego. Dodatkowo w formularzu ofertowym do
zadania nr 1 należy określić cenę za opracowanie programu nauczania języka polskiego
i
modelowych rozwiązań metodycznych dla dzieci mających rozpocząć realizację obowiązku
szkolnego, zgodnie z wymaganiami Zamawiającego opisanymi w SIWZ.
Do obliczenia ceny oferty Zamawiający przyjmie szacunkową liczbę godzin świadczenia
usług edukacyjnych w okresie obowiązywania umowy, tj. 27 984 godzin lekcyjnych - 45 min
(dla zadania nr 1) i 5 200 godzin
– 60 min (dla zadania nr 2).
Zgodnie z pkt XIV.7 SIWZ j
eżeli zaoferowana cena lub jej części składowe, wydawać się
będą rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i będą budzić wątpliwości
Zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie
z
wymaganiami określonymi przez Zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów,
Zamawiający zwróci się o udzielenie wyjaśnień w tym złożenie dowodów dotyczących
wyliczenia ceny, art. 90 ustawy Pzp stosuje się.
Zgodnie z pkt XV.1 SIWZ p
rzy ocenie ofert złożonych do zadania częściowego nr 1
Zamawiający będzie oceniał oferty według następujących kryteriów [tabela]:
Kryterium/Waga [%]/
Liczba punktów
Cena (koszt) jednej godziny lekcyjnej (45 minut) świadczenia usług – „C” /70%/70
Cena (koszt) opracowania programu nauczania języka polskiego i modelowych rozwiązań
metodycznych dla dzieci mających rozpocząć realizację obowiązku szkolnego – „P”/15%/15
Doświadczenie w świadczeniu usług edukacyjnych na rzecz cudzoziemców –„D”/15%/15
RAZEM/100%/100
Zgodnie z pkt XV.1.1 SIWZ o
cena punktowa w kryterium „Cena (koszt) jednej godziny
lekcyjnej (45 minut) świadczenia usług”, dokonana zostanie na podstawie ceny brutto
wskazanej przez Wykonawcę w ofercie i przeliczona według poniższego wzoru:
Cena najtańszej oferty
C = -------------------------------------------- x 70 pkt
Cena badanej oferty
Zgodnie z pkt XV.1.2 SIWZ o
cena punktowa w kryterium „Cena (koszt) opracowania
programu nauczania języka polskiego i modelowych rozwiązań metodycznych dla dzieci
mających rozpocząć realizację obowiązku szkolnego”, dokonana zostanie na podstawie ceny
brutto wskazanej przez Wykonawcę w ofercie i przeliczona według poniższego wzoru:
Cena najtańszej oferty
C = ------------------------------------------ x 15 pkt
Cena badanej oferty
Zgodnie z pkt I.1 Załącznika nr 1 do SIWZ – Opis przedmiotu zamówienia do zadania nr 1
p
rzedmiotem zamówienia jest: świadczenie usług edukacyjnych obejmujących nauczanie
języka polskiego, w tym:
nauczanie języka polskiego jako obcego skierowane do dorosłych cudzoziemców
w okresie od dnia 02.07.2018r. do dnia 30.06.2019 r.,
nauczanie języka polskiego dzieci poprzez:
a)
pomoc w odrabianiu lekcji i prowadzenie zajęć wyrównawczych w okresie od dnia
03.09.2018r. do dnia 30.06.2019 r.,
b)
prowadzenie pilotażowych zajęć przygotowawczo-wyrównawczych dla dzieci
mających rozpocząć realizację obowiązku szkolnego i kontynuujących ten
obowiązek w okresie od dnia 02.07.2018 r. do dnia 30.06.2019 r. oraz
opracowanie w
ich trakcie programu nauczania języka polskiego i modelowych
rozwiązań metodycznych dla dzieci mających rozpocząć realizację obowiązku
szkolnego (kursu przygotowawczego).
Zgodnie z pkt II.8
Załącznika nr 1 do SIWZ – Opis przedmiotu zamówienia do zadania nr 1
o
bowiązkiem Wykonawcy będzie opracowanie programu nauczania języka polskiego
i
modelowych rozwiązań metodycznych dla dzieci mających rozpocząć realizację obowiązku
szkolnego (kursu przygotowawczego):
1) Program ten zostanie opracowany i przekazany Zamawia
jącemu do dnia
31.03.2019r.;
Wyłączne autorskie prawo majątkowe do dysponowania wytworzonym materiałem
będzie należało do Urzędu do Spraw Cudzoziemców;
Program zostanie opracowany w trakcie realizacji pilotażowych zajęć
przygotowawczo-
wyrównawczych dla dzieci mających rozpocząć realizację
obowiązku szkolnego (kursu przygotowawczego) i kontynuujących ten obowiązek i
będzie zawierać:
a)
ogólne założenia;
b) cele
nauczania
(w
tym
docelowy
p
oziom sprawności receptywnych
i produktywnych);
c)
treści nauczania;
d) strategie dydaktyczne;
e)
zalecane materiały dydaktyczne;
f)
dokumentację metodyczną.
Program musi opisywać:
a)
cele ogólne i szczegółowe zajęć,
b)
określone zadania ucznia i nauczyciela,
c)
zastosowanie pomocy dydaktycznych potrzebnych do prowadzenia zajęć,
d) instrukcje do prowadze
nia zajęć, informacje na co nauczyciel powinien zwrócić
uwagę,
e)
propozycje gier, zabaw i quizów językowych,
f)
w ramach programu nauczania opracowane zostaną:
podręcznik nauczyciela zawierający scenariusze zajęć,
materiały edukacyjne dla dzieci (np. plansze, gry interakcyjne, mapy, karty
do gry, puzzle, wycinanki);
g)
Zarówno podręcznik nauczyciela jak i materiały dydaktyczne zawierać będą
elementy graficzne, zostaną opracowane pod względem graficznym,
zredagowane a także poddane korekcie. Podręcznik nauczyciela powinien
zawierać min. 45 stron (na każdej min. 2000 znaków bez spacji).
Program nauczania będzie uwzględniał specyficzne potrzeby komunikacyjne dzieci
ubiegających się o ochronę międzynarodową w Polsce, w tym treści realioznawcze
i socjokulturowe. Obejmie
nabycie umiejętności podstawowych, takich jak
przedstawienie siebie i swojej rodziny a także symulacje sytuacji komunikacyjnych w
szkole. Program położy nacisk na zdobycie i utrwalenie wiedzy dotyczącej podstaw
komunikacji w polskiej szkole i zasad w niej
panujących.
a)
Program uwzględniać będzie zróżnicowanie wiekowe uczestników (6 -18 lat).
Materiały dydaktyczne, w miarę możliwości, zostaną dostosowane do dwóch
grup
– dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne
i
uczniów szkoły podstawowej oraz uczniów szkół ponadpodstawowych.
b)
Program przewidziany będzie do realizacji w ciągu 45 godzin lekcyjnych.
c)
Program nauczania oraz modelowe rozwiązania metodyczne zostaną
przekazane Zamawiającemu w formatach pdf do podglądu i pdf do druku na
nośniku elektronicznym (pendrive) w 3 egzemplarzach.
W Postępowaniu w zakresie zadania nr 1 zostały złożone dwie oferty: Odwołującego
i
Przystępującego. Ww. wykonawcy zaoferowali następujące ceny:
Oferta Odwołującego:
Świadczenie usług edukacyjnych: 1.536.041,76 zł brutto (54,89 zł brutto za jedną
godzinę lekcyjną);
Opracowanie programu nauczania języka polskiego i modelowych rozwiązań
metodycznych dla dzieci mających rozpocząć realizację obowiązku szkolnego:
38.990,00 zł brutto;
Łączna cena oferty brutto: 1.575.031,76 zł brutto.
Oferta Przystępującego:
Świadczenie usług edukacyjnych: 1.623.072,00 zł brutto (58 zł brutto za jedną
godzinę lekcyjną);
Opracowanie programu nauczania języka polskiego i modelowych rozwiązań
metodycznych dla dzieci mających rozpocząć realizację obowiązku szkolnego:
zł brutto;
Łączna cena oferty brutto: 1.623.422,00 zł brutto.
Pismem z dnia 2 lipca 2018 r.
(zatytułowanym „Wezwanie do wyjaśnienia dot. istotnego
składnika ceny”) Zamawiający wezwał Przystępującego, na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy
Pzp,
do złożenia wyjaśnień, w tym do złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia
zaoferowanej ceny za opracowanie programu nauczania języka polskiego i modelowych
rozwiązań metodycznych dla dzieci mających rozpocząć realizację obowiązku szkolnego.
W
ww. wezwaniu Zamawiający stwierdził, co następuje:
„Zamawiający informuje, że wartość części przedmiotu zamówienia polegająca na
opracowaniu programu nauczania języka polskiego i modelowych rozwiązań metodycznych
dla dzieci mających rozpocząć realizację obowiązku szkolnego, została oszacowana na
kwotę wynoszącą 50 000,00 zł brutto, a Wykonawca w złożonej ofercie zaoferował
wykonanie przedmiotowej części zamówienia za łączną cenę 350,00 zł brutto.
Biorąc pod uwagę powyższe, Zamawiający powziął wątpliwość co do realności ceny
w
stosunku do możliwości realizacji tej części zamówienia. Dlatego też, Wykonawca winien
wyjaśnić, czy w cenie 350,00 zł brutto uwzględnił wykonanie wszystkich elementów części
zamówienia wyszczególnionych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wraz
z
załącznikami, w szczególności w załączniku nr 1 do SIWZ (Opis przedmiotu zamówienia
pkt II ppkt 8) i w załączniku nr 7 do SIWZ (Istotne postanowienia umowy §2 ust. 12) oraz
winien wyjaśnić jak skalkulował cenę za realizację części przedmiotu zamówienia
polegającej na opracowaniu programu nauczania języka polskiego i modelowych rozwiązań
metodycznych dla dzieci mających rozpocząć realizację obowiązku szkolnego i jak cena ta
ma się do cen rynkowych i innych okoliczności realizacji zamówienia.”
Odpowiedzi na ww. wezwanie Zamawiającego Przystępujący udzielił pismem z dnia 4 lipca
2018 r. Treść wyjaśnień została przez Przystępującego zastrzeżona jako zawierająca
informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa.
W dniu 20 lipca 2017 r.
Zamawiający zawiadomił o dokonaniu wyboru oferty
Przystępującego jako oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu w zakresie zadania nr 1. Jak
wynika z treści zawiadomienia poszczególnym ofertom została przyznana następująca
punktacja:
Oferta Odwołującego:
Liczba punktów w kryterium „Cena (koszt) jednej godziny lekcyjnej (45 minut)
świadczenia usług”: 70,00
Liczba punktów w kryterium „Cena (koszt) opracowania programu nauczania języka
polskiego i modelowych rozwiązań metodycznych dla dzieci mających rozpocząć
realizację obowiązku szkolnego”: 0,13
Doświadczenie w świadczeniu usług edukacyjnych na rzecz cudzoziemców: 11,25
RAZEM liczba punktów: 81,38
Oferta Przystępującego:
Liczba punktów w kryterium „Cena (koszt) jednej godziny lekcyjnej (45 minut)
świadczenia usług”: 66,25
Liczba punktów w kryterium „Cena (koszt) opracowania programu nauczania języka
polskiego i modelowych rozwiązań metodycznych dla dzieci mających rozpocząć
realizację obowiązku szkolnego”: 15,00
Doświadczenie w świadczeniu usług edukacyjnych na rzecz cudzoziemców: 15,00
RAZEM liczba punktów: 96,25
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie zasługuje na częściowe uwzględnienie.
Zarzuty uwzględnione: dotyczące zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy M. R.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą M. R. Global School, której złożenie
stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.
Jak wskazuje się w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej ustawa Pzp nie zawiera
definicji legalnej czynu nieuczciwej konkurencji i odsyła w tym zakresie do przepisów ustawy
z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2018 r. poz. 419).
Art. 3 tej ustawy określa katalog czynów nieuczciwej konkurencji. Przepis ten posługuje się
klauzulą generalną, która wyznacza kategorię czynów nieuczciwej konkurencji poprzez
odwołanie się nie tylko do sprzeczności czynu z prawem, ale także z dobrymi obyczajami,
oraz stawia wymóg, aby czyn zagrażał albo naruszał interes innego przedsiębiorcy lub
klienta.
Ustawodawca dostrzegając niemożność wyczerpującego wskazania działań, które
będą sprzeczne z uczciwą konkurencją, jedynie przykładowo wskazał w art. 3 ust. 2 ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czyny stanowiące delikty nieuczciwej konkurencji, nie
wykluczając tym samym tzw. niestypizowanych czynów nieuczciwej konkurencji. W wyroku
z dnia 9 czerwca 2009 r. sygn. akt
II CSK 44/09 Sąd Najwyższy wskazał, iż art. 3 ust. 1
ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji może stanowić także samodzielną podstawę
uznania określonego zachowania za czyn nieuczciwej konkurencji (tak np. w wyroku
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 11 stycznia 2016 r. sygn. akt KIO 2786/15).
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czynem nieuczciwej
konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub
narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
Jak wskazała Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 17 listopada 2016 r. KIO 2091/16:
„Dobre obyczaje, na które się powołuje w cytowanym przepisie [art. 3 ust. 1 ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji],
wskazują na działanie, które może prowadzić do
zniekształcenia określonych interesów i zachowań gospodarczych w przeciętnych
warunkach praktyki rynkowej, które jednocześnie prowadzi do pogorszenia sytuacji innego
przedsiębiorcy na tym konkurencyjnym rynku, poprzez naruszenie w tym zakresie jego
interesu.”
W orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej przyjmuje się, iż za czyn nieuczciwej
konkurencji można między innymi uznać manipulację przez wykonawcę cenami
jednostkowymi, będącymi odrębnymi kryteriami oceny ofert, w sytuacji gdy zaoferowane
ceny jednostkowe są nierynkowe, nierealne i nakierowane wyłącznie na uzyskanie lepszej
punktacji (tak np. w wyrokach Izby: z dnia 28 marca 2017 r. sygn. akt KIO 473/17; z dnia 18
stycznia 2013 r. sygn. akt KIO 7/13; z dnia 14 czerwca 2013 r. sygn. akt KIO 1240/13, KIO
KIO 1248/18; z dnia 26 września 2012 r. sygn. akt KIO 1934/18; z dnia 5 kwietnia
2011 r. sygn. akt KIO 640/11).
Podobne stanowisko zostało wyrażone przez Prezesa Urzędu
Zamówień Publicznych (Kontrola UZP nr UZP/DKD/KND/14/13).
W ocenie Izby z
e wskazanym powyżej czynem nieuczciwej konkurencji mamy do czynienia
w niniejszej sprawie.
Po pierwsze, n
ie ulega wątpliwości iż cena zaoferowana przez Przystępującego za realizację
prac wycenianych w ramach drugiego kryterium oceny ofert [cena (koszt) opracowania
programu nauczania języka polskiego i modelowych rozwiązań metodycznych dla dzieci
mających rozpocząć realizację obowiązku szkolnego – „P”] była nierealna, nierynkowa.
Należy w tym miejscu podkreślić, iż wbrew twierdzeniom Zamawiającego, zakres prac do
którego odnosiła się cena stanowiąca to kryterium został precyzyjnie określony w SIWZ.
Nazwa, jaka została nadana temu kryterium wielokrotnie została powtórzona w treści SIWZ
jako wyodrębniony element przedmiotu zamówienia, a zakres prac składających się na ten
element został wymieniony i sprecyzowany w pkt II.8 Opisu przedmiotu zamówienia dla
zadania nr 1 (Załącznik nr 1 do SIWZ), w którym Zamawiający posłużył się tą samą nazwą:
„Obowiązkiem Wykonawcy będzie opracowanie programu nauczania języka polskiego
i
modelowych rozwiązań metodycznych dla dzieci mających rozpocząć realizację obowiązku
szkolnego (kursu przygotowawczego)”. Cena wskazywana przez wykonawców w ramach
drugiego kryteriów oceny ofert miała zatem obejmować realizację wszystkich prac
składających się na ten element przedmiotu zamówienia, wyszczególnionych w pkt II.8 OPZ.
Z ww. zapisów OPZ wynika, iż prace te polegają między innymi na opracowaniu podręcznika
nauczyciela zawierającego scenariusze zajęć oraz opracowaniu materiałów edukacyjnych
dla dzieci, takich jak np. plansze, gry interakcyjne, mapy, karty do gry, puzzle, wycinanki.
Zarówno podręcznik nauczyciela jak i materiały dydaktyczne mają zostać opracowane pod
względem graficznym (mają zawierać elementy graficzne), zredagowane, a także poddane
korekcie. Podręcznik nauczyciela powinien zawierać min. 45 stron (na każdej min. 2000
znaków bez spacji). Powyższe potwierdza również treść postanowienia zawartego w pkt
XIV.1 SIWZ, zgodni
e z którym: „Dodatkowo w formularzu ofertowym do zadania nr 1 należy
określić cenę za opracowanie programu nauczania języka polskiego i modelowych
rozwiązań metodycznych dla dzieci mających rozpocząć realizację obowiązku szkolnego,
zgodnie z wymaganiami Za
mawiającego opisanymi w SIWZ.” [podkreślenie Składu
orzekającego Izby]. Podsumowując powyższe należy stwierdzić, iż po pierwsze cena 350 zł
za realizację ww. prac jest niewątpliwie nierealna, a po drugie zakres prac
przyporządkowanych cenie stanowiącej drugie kryterium oceny ofert został precyzyjnie
wskazany w SIWZ.
Okoliczność, iż cena zaoferowana przez Przystępującego w drugim kryterium oceny ofert nie
obejmuje wszystkich prac składających się na realizację tego elementu przedmiotu
zamówienia została wprost przyznana przez tego wykonawcę – w treści wyjaśnień z dnia 4
lipca 2018 r. udzielonych na
wezwanie Zamawiającego z dnia 2 lipca 2018 r., co następnie
zostało potwierdzone w ramach stanowiska ustnego przedstawionego na rozprawie.
Przystępując stwierdził, iż cena za realizację prac składających się opracowanie programu
nauczania języka polskiego i modelowych rozwiązań metodycznych została częściowo ujęta
w cenie wskazanej w ramach pierwszego kryterium oceny ofert [cena (koszt) jednej godziny
lekcyjnej (45
minut) świadczenia usług – „C”].
W ocenie Składu orzekającego Izby był to zabieg sztuczny, nakierowany na zdobycie przez
tego wykonawcę wyższej liczby punktów poprzez uzyskanie znaczącej przewagi punktowej
w ramach drugiego kryterium oceny ofert
. Tak też się stało. Odwołujący oferując cenę
uwzględniającą wszystkie prace składające się na element przedmiotu zamówienia
polegający na opracowaniu programu nauczania języka polskiego i modelowych rozwiązań
metodycznych otrzymał w ramach drugiego kryterium oceny ofert: 0,13 punktów. Natomiast
Przystępujący w ramach tego kryterium otrzymał aż 15 punktów, podczas gdy zaoferowana
p
rzez niego cena w istocie nie była tak znacząco korzystniejsza, albowiem jej część została
ujęta w ramach pierwszego kryterium oceny ofert. Z kolei w przypadku pierwszego kryterium
ceny oferowane przez wykonawców były znacznie wyższe, tak więc „przeniesienie” części
ceny
z drugiego kryterium nie powodowało istotnej przewagi punktowej drugiego
wykonawcy, a przynajmniej była to różnica mniejsza niż w przypadku drugiego kryterium.
Zaoferowanie w ramach drugiego kryterium oceny ofert ceny obejmującej wyłącznie
(niewielką) część prac przypisanych temu kryterium dawało niczym nieuzasadnioną
znaczącą przewagę w tym kryterium, co przede wszystkim zwiększało jego szanse na
uzyskanie zamówienia, ale także pozwalało mu na zaoferowanie wyższej ceny za realizację
całego zamówienia. W konsekwencji przyznana ilość punktów w ramach kryteriów cenowych
nie odpowiadała rzeczywistemu poziomowi zaoferowanych cen, zgodnie z postanowieniami
SIWZ.
W ocenie Izby ww. działanie wyczerpuje znamiona czynu nieuczciwej konkurencji, o którym
mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
gdyż zmierzało do
zaburzenia wyników oceny ofert i zapewnienia Przystępującemu wyższej pozycji (ilości
punktów) z naruszeniem zasad tzw. uczciwości kupieckiej, odwołujących się do rzetelnych
zasad postępowania i dobrych obyczajów w obrocie gospodarczym [sprzeczność z dobrymi
obyczajami
– art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji], w konsekwencji
naruszając interes innego wykonawcy biorącego udział w Postępowaniu (Odwołującego), jak
i
Zamawiającego [naruszenie interesu innego przedsiębiorcy lub klienta - art. 3 ust. 1 ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji].
Izba zdecydowanie nie podziela poglądu
prezentowanego przez
Zamawiającego i Przystępującego, iż ww. działanie Przystępującego
stanowiło jedynie wyraz zastosowanego przez niego modelu biznesowego. Nawet, jeżeli
takie działanie można by określić jako stosowanie obranego przez wykonawcę modelu
biznesowego
, to nie zmienia to faktu, iż zastosowanie takiego modelu w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia publicznego, podlegającym określonemu reżimowi zasad, w tym
naczelnej zasadzie zachowania uczciwej konkurencji,
winno zostać zakwalifikowane jako
czyn nieuczciwej konkurencji.
Mając to na uwadze Izba uznała, iż podniesiony w powyższym zakresie zarzut odwołania
zasługuje na uwzględnienie i w związku z tym nakazała Zamawiającemu unieważnienie
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w odniesieniu do zadania nr 1 i odrzucenie oferty
Przystępującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 138r ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych.
Wymaga również zauważenia, iż zaistnienie ww. podstawy odrzucenia oferty jest niezależne
od tego, czy w danych
okolicznościach postępowania dopuszczenie się czynu nieuczciwej
konkurencji
przesądziło o uzyskaniu zamówienia przez wykonawcę. Zgodnie z przepisem
art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej złożenie stanowi czyn
nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Ustawodawca
nie przewidział dodatkowych warunków zastosowania ww. regulacji.
W
związku z tym, obowiązek odrzucenia oferty Przystępującego jest w okolicznościach
niniejszy sprawy niezależny od ilości punktów zdobytych przez niego oraz Odwołującego
w
pozostałych kryteriach oceny ofert.
Zarzuty
, które nie zostały przez Izbę uwzględnione:
a)
dotyczące zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego jako zawierającej rażąco niską
cenę:
Zasadność tego zarzutu nie została przez Odwołującego wykazana. Z okoliczności niniejszej
sprawy wynika, iż wprawdzie miała miejsce sytuacja rażącego zaniżenia ceny za realizację
jednego z elementów przedmiotu zamówienia (opracowanie programu nauczania języka
polskiego i modelowych rozwiązań metodycznych), to jednak nie skutkowało to zaniżeniem
całkowitej ceny oferty, gdyż część ceny za realizację ww. elementu przedmiotu zamówienia
została ujęta w cenie za realizację innego elementu. Odwołujący tymczasem nie przedstawił
żadnych twierdzeń na potwierdzenie tego, iż całkowita cena oferty Przystępującego jest
rażąco niska, co winno skutkować odrzucenie tej oferty. O wystąpieniu tej podstawy
odrzucenia oferty z pewnością nie świadczy sama okoliczność wezwania Przystępującego
do złożenia wyjaśnień na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, szczególnie, że było to
wezwanie do złożenia wyjaśnień odnośnie jednego elementu przedmiotu zamówienia,
polegającego na opracowaniu programu nauczania języka polskiego i modelowych
rozwiązań metodycznych. Ponadto, wymaga zauważenia, iż cena oferty Przystępującego
była wyższa od ceny zaoferowanej przez samego Odwołującego.
b) d
otyczące zaniechania udostępnienia Odwołującemu wyjaśnień Przystępującego
w
zakresie rażąco niskiej ceny:
Postawiony przez Odwołującego zarzut, poza ogólnikowymi stwierdzeniami, nie został przez
Odwołującego w ogóle uzasadniony. W treści odwołania Odwołujący wskazał, iż kwestionuje
„skuteczność utajnienia informacji przedłożonych na wezwanie do wyjaśnienia rażąco niskiej
ceny
” oraz „skuteczność wyjaśnień i dowodów co do wykazania przesłanki podjęcia przez
przedsiębiorcę niezbędnych działań w celu zachowania informacji chronionych w poufności.”
Żadne konkretne uzasadnienie postawionego zarzutu nie zostało przedstawione. Dla
skutecznego postawienia zarzutu konieczne jest jego skonkretyzowanie i uzasadnienie
w
sposób umożliwiający jego rozpoznanie. W szczególności konieczne jest odwołanie się do
konkretnych okolic
zności faktycznych danej sprawy, a w przypadku tego rodzaju zarzutu do
treści poczynionego zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, które co do zasady winno być
jawne. W niniejszej sprawie nie jest nawet wiadome, czy treść tego zastrzeżenia została
Odwołującemu udostępniona (zarzut zaniechania udostępnienia treści zastrzeżenia nie
został postawiony).
Należy w związku z tym podkreślić, iż poszukiwanie uzasadnienia dla postawionego przez
O
dwołującego zarzutu nie tylko nie jest obowiązkiem Izby, ale wręcz stanowiłoby
przekroczeni
e przysługujących jej kompetencji. Takie działanie stanowiłoby naruszenie
zasady równego traktowania stron oraz uczestników postępowania odwoławczego. Z tego
powodu zarzut ten nie mógł zostać przez Izbę uwzględniony.
Biorąc pod uwagę powyższy stan rzeczy ustalony w toku postępowania, Izba orzekła, jak
w sentencji, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp
oraz § 3 pkt 1 i 2 i § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972),
stosownie do wyniku postępowania.
Przewodniczący: …..……………………………