Sygn. akt: KIO 1550/18
WYROK
z dnia 24 sierpnia 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff
Protokolant: Norbert Sierakowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu i rozprawie w dniu 23 sierpnia 2018 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 sierpnia 2018 r.
2018 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie: Konsorcjum Firm:
1) Wojskowe Zakłady Kartograficzne Sp. z o.o. (Lider), 2) Drukarnia POZKAL Sp. z o.o.
Sp. Kom., 3) Toruńskie Zakłady Graficzne ZAPOLEX Sp. z o.o., z adresem dla siedziby
lidera: ul. Fort Wola 22, 01-258 Warszawa w
postępowaniu prowadzonym przez
Centralną Komisję Egzaminacyjną, ul. M. Edelmana 6, 00-190 Warszawa
przy udziale wykonawcy Samindruk Sp. z o.o., ul. Gen. Sikorskiego 37, 87-300 Brodnica
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
orzeka:
uwzględnia częściowo odwołanie, tzn. częściowo w zakresie obu zarzutów
zawartych
w odwołaniu i nakazuje Zamawiającemu odtajnienie oferty
Przystępującego, czyli Samindruk Sp. z o.o., ul. Gen. Sikorskiego 37, 87-300
Brodnica z 12.07.2018 r. w zakresie informacji w postaci oznaczenia podmiotu
trzeciego, na którego zasoby powołuje się Przystępujący: w zobowiązaniu do
udostępnienia zasobów podmiotu, na którego zasoby powołuje się Przystępujący
oraz w formularzu JEDZ
i odpisie KRS podmiotu, na którego zasoby powołuje się
Samindruk Sp. z o.o.
. W pozostałym zakresie oddala odwołanie.
2. koszta
mi postępowania obciąża Samindruk Sp. z o.o., ul. Gen. Sikorskiego 37, 87-300
Brodnica i:
zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez Konsorcjum
Firm: 1) Woj
skowe Zakłady Kartograficzne Sp. z o.o. (Lider), 2) Drukarnia
POZKAL Sp. z o.o. Sp. Kom., 3) Toruńskie Zakłady Graficzne ZAPOLEX Sp.
z o.o., z adresem dla siedziby lidera: ul. Fort Wola 22, 01-258 Warszawa
tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od Samindruk Sp. z o.o., ul. Gen. Sikorskiego 37, 87-300 Brodnica
na rzecz
Konsorcjum Firm: 1) Wojskowe Zakłady Kartograficzne Sp. z o.o.
(Lider), 2) Drukarnia POZKAL Sp. z o.o. Sp. Kom., 3) Toruńskie Zakłady
Graficzne ZAPOLEX Sp. z o.o., z adresem dla siedziby lidera: ul. Fort Wola
22, 01-258 Warszawa
kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy
sześćset złotych zero grosze) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione z t
ytułu zwrotu kosztów wpisu oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 24 sierpnia 2017 r. poz. 1579) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odw
oławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 1550/18
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego na:
"Druk i dystrybucja materiałów egzaminacyjnych do przeprowadzenia
egzaminów ogólnych w 2019 i 2020 roku, tj.: egzaminu ośmioklasisty, egzaminu
gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, centralnego egzaminu wstępnego, egzaminu
eksternistycznego" (nr CKE/3/2018) ,
zostało wszczęte ogłoszeniem w Dzienniku
Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich za numerem 2018/S 077 - 171186
z 20.04.2018 r., przez
Centralną Komisję Egzaminacyjną, ul. M. Edelmana 6, 00-190
Warszawa zwany dalej:
„Zamawiającym”.
W dniu 25.07.2018 r. (e-mailem) Zama
wiający poinformował o częściowym
odtajnieniu dokumentów zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa złożonych przez
Samindruk Sp. z o.o., ul. Gen. Sikorskiego 37, 87-300 Brodnica zwany dalej:
„Samindruk Sp.
z o.o.” albo „Samindruk” albo „Przystępującym” - m. in. Konsorcjum Firm: 1) Wojskowe
Zakłady Kartograficzne Sp. z o.o. (Lider), 2) Drukarnia POZKAL Sp. z o.o. Sp. Kom., 3)
Toruńskie Zakłady Graficzne ZAPOLEX Sp. z o.o., z adresem dla siedziby lidera: ul. Fort
Wola 22, 01-
258 Warszawa zwane dalej: „Konsorcjum WZK” albo „Odwołującym”.
W dniu 06.08.2018 r.
(wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Konsorcjum WZK wniosła
odwołanie na czynność z 25.07.2018 r. Kopie odwołania Zamawiający otrzymał w dniu
06.08.2018 r. (e-mailem).
Zamawiającemu zarzucił naruszenie:
a) art. 8 ust. 1 i 3
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.
z 24 sierpnia 2017 r. poz. 1579) zwanej dalej:
„Pzp” w zw. z art. 96 ust. 2 i 3 Pzp w zw. z art.
11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj. Dz.U.
z 2003r., nr 153, poz. 1503 z późn. zm. dalej: „ustawa znk”), poprzez zaniechanie odtajnienia
i udostępnienia Odwołującemu zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa dokumentów
złożonych wraz z ofertą Samindruk, pomimo że informacje zawarte w zastrzeżonej części
oferty nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy znk;
b) art. 7 ust. 1
Pzp, poprzez naruszenie zasady zachowania uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców oraz zasady przejrzystości postępowania, w szczególności
poprzez uniemożliwienie wglądu w treść oferty, w zakresie informacji zastrzeżonych jako
tajemnica przedsiębiorstwa Samindruk i poddanie ich treści weryfikacji przez Odwołującego;
jak również poprzez:
—
nieuwzględnienie
wyjątkowego
charakteru
możliwości
utajnienia
informacji
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, choć podstawową zasadą tego
postępowania jest jawność, co wynika również z potrzeby zachowania uczciwej konkurencji
i równego traktowania wykonawców,
— nieuwzględnieniu charakteru - specyfiki informacji, jaką zastrzegł Samindruk jako
tajemnicę przedsiębiorstwa, tj. że jest to nazwa, dane podmiotu, na którego zasoby
Samindruk się powołuje w celu wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu
i zakres udostępnienia tych zasobów, które to są informacjami podstawowymi, kluczowymi
w postępowaniu, w tym zgodności oferty z SIWZ,
— błędnym uznaniu, że zastrzeżone przez Samindruk informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy znk, bez wskazania uzasadnienia tego stwierdzenia
i podczas gdy:
• Samindnik nie wykazał spełnienia przesłanek wymaganych dla uznania informacji za
tajemnice przedsiębiorstwa, lecz złożył jedynie oświadczenia w tym przedmiocie,
• dane o podmiocie, na którego zasoby powołuje się wykonawca w ramach zamówienia
publicznego i zakresu tej pomocy stanowią informację publiczną, udostępnianą na podstawie
przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej;
• informacje dotyczące profesjonalnych podmiotów, w tym ich możliwości produkcyjnych,
zakresu posiadanych zasobów produkcyjnych, są udostępniane do wiadomości publicznej,
m.in. na portalach internetowych przedsiębiorców, zatem nie stanowią tajemnicy
przedsiębiorstwa,
• informacje dotyczące zasobów, jakimi dysponuje Samindruk, a które byłyby mu niezbędne
do wykonaniu analogiczne zamówienie publiczne na rzecz CKE, czy wykazania się
doświadczeniem na potrzeby postępowania, są znane Odwołującemu, albowiem
Odwołujący, jak i Samindruk złożyli ofertę w ramach zeszłorocznego postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego na rzecz CKE na analogiczny z obecnym przedmiot
zamówienia oraz pozyskał te informacje w ramach postępowania w przedmiocie odwołania
na treść SIWZ ogłoszonego w tegorocznym przetargu CKE na druk egzaminów ogólnych -
zatem nie stanowią one tajemnicy przedsiębiorstwa;
co skutkowało niezasadnym nieodtajnieniem oferty Samindruk z 12.07.2018 r. złożonej
w p
ostępowaniu - w zakresie informacji w postaci oznaczenia podmiotu trzeciego, na którego
zasoby powołuje się Samindruk oraz zakresu udostępnienia tych zasobów przez podmiot
trzeci.
Wobec powyższego, na podstawie art. 192 Pzp, Odwołujący wnosi o uwzględnienie
odwołania i nakazanie Zamawiającemu odtajnienia oferty Samindruk z 12 lipca 2018 r.
złożonej w postępowaniu - w zakresie informacji w postaci oznaczenia podmiotu trzeciego,
na którego zasoby powołuje się Samindruk oraz zakresu udostępnienia tych zasobów przez
podmiot trzeci sformułowanych: w zobowiązaniu do udostępnienia zasobów podmiotu, na
którego zasoby powołuje się Samindruk oraz w formularzu JEDZ i odpisie KRS podmiotu, na
którego zasoby powołuje się Samindruk.
W dniu 25.07.2018 r. Zamawiaj
ący przekazał Odwołującemu informację
o nieodtajnieniu w części oferty Samindruk, tj. w zakresie umożliwiającym identyfikację
podmiotu, na którego zasoby powołuje się Samindruk i zakresu udostępnionych przez ten
podmiot zasobów. Zamawiający uznał, że ww. dane posiadają wartość gospodarczą
i spełniają przesłanki niezbędne do uznania ich za tajemnicę przedsiębiorstwa. Jednocześnie
Zamawiający wskazał, że ujawnia treści pisma zawierającego uzasadnienie zastrzeżenia
tajemnicy wyjaśniając, że zawiera ono „stwierdzenia odnoszące się do wykazania spełnienia
przesłanek, o których mowa w art. 11 ust 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji -
sentencje wyroków, których treść jest powszechnie jawna i znana i ogólnikowe uzasadnienia
niestanowiące informacji technicznych, technologicznych organizacyjnych przedsiębiorstwa
lub innych informacji posiadających wartość gospodarczą”. Samindruk w piśmie
z 12.07.2018 r. przedstawi
ł uzasadnienie (zdaniem Odwołującego niewystarczające
i niepotwierdzające zaistnienie przesłanek określonych w ustawie znk) zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa, wskazując m.in., że:
wystarczające jest oświadczenie, iż informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa;
podmiot trzeci, na którego zasoby powołuje się Samindruk jest jego kontrahentem,
z którym wiążą go umowy zawierające klauzule poufności i którego dane są niejawne
i przedstawione wyłącznie na użytek wykazania spełnienia warunków udziału
w postępowaniu, stąd zasadne jest utajnienie jego nazwy;
współpraca z podmiotem trzecim i jego potencjał, wiedza i doświadczenie - zdolności
tec
hniczne i zawodowe, nie zostały podane do publicznej wiadomości, a informacje
wskazywane w wykazach usług czy referencjach stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa;
ujawnienie
zastrzeżonych
informacji
skutkowałoby
obnażeniem
potencjału
technologicznego, prod
ukcyjnego Samindruk i podmiotu, na którego zasoby się powołuje;
podjął środki niezbędne do ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa.
ZASADA JAWNOŚCI POSTĘPOWANIA
1. W myśl art. 7 ust. 1 Pzp, zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz
równe traktowanie wykonawców. Wedle treści art. 8 ust. 1-3 Pzp, postępowanie o udzielenie
zamówienia jest jawne. Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych
z postępowaniem o udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w ustawie.
Zamawiający może określić w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wymogi
dotyczące zachowania poufnego charakteru informacji przekazanych wykonawcy w toku
postępowania. Nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa
w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca, nie później
niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, iż zastrzeżone informacje
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Zgodnie z art. 11 ust. 4 ustawy znk, przez tajemnicę
przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne,
technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość
gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania
ich poufności.
2. Z powyższych zapisów Pzp orz ustawy znk wynika niekwestionowana podstawowa
zasada postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, czyli zasada jawności, która
posiada fundamentalny charakter z uwagi na potrzebę zapewnienia uczciwej konkurencji
i równości wykonawców. Natomiast odstępstwo od niej możliwe jest jedynie na zasadzie
wyjątku i tylko w sytuacjach określonych w ustawie. W podobnym tonie wypowiada się
judykatura wskazując, że: „Możliwość zastrzeżenia niektórych, załączonych do oferty
informacji
jako tajemnicy przedsiębiorstwa jako wyjątek od tej zasady musi być
interpretowana w bardzo
ścisły i ostrożny sposób. Wszelkie odstępstwa od zasady jawności
muszą być uzasadnione i udowodnione” (wyrok KIO z 18.01.2018 r., sygn. akt: KIO
3. Odnosz
ąc powyższe do rozpoznawanej sprawy dostrzec należy, że Zamawiający nie
uwzględnił wyjątkowego charakteru możliwości zastrzeżenia tajemnicy przez Samindruk i nie
zbadał, ani specyfiki informacji zastrzeżonych, ani nie odniósł się do poszczególnych
wymogów ustawy znk (przewidzianych dla skutecznego zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa), dokonując ich oceny, lecz ograniczył do ogólnego, niewyjaśnionego
stwierdzenia, że posiadają one wartość gospodarczą i stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Niewątpliwie tak dalece lakoniczne uzasadnienie działania Samindruk, jak i Zamawiającego
należy uznać za nieprawidłowe, albowiem w szczególności utrudnia sformułowanie
konkretnych zarzutów stawianych zaskarżonemu rozstrzygnięciu.
SPECYFIKA INFORMACJI ZASTRZEŻONYCH PRZEZ SAMINDRUK
Nie ulega wątpliwości, że każdy wypadek zastrzeżenia tajemnicy należy oceniać in
concreto, z uwzględnieniem okoliczności rozpoznawanej sprawy i niewątpliwie także przez
pryzmat specyfiki zastrzeżonych informacji.
2. Samindruk w uzasadnieniu za
strzeżenia tajemnicy przytacza szereg stanowisk
wyrażanych w literaturze i orzecznictwie w sposób wybiórczy lub przytacza wypowiedzi,
które nie pozostają one adekwatne do niniejszej sprawy. Dotyczą one bowiem zastrzegania
danych zawartych w wykazach usług/danych, czy referencjach - nie dotyczących podmiotu,
na którego zasoby powołuje się wykonawca. Przy czym zaznaczyć trzeba, że
w rozpoznawanej sprawie zastosowanie ma procedura odwrócona i Zamawiający nie wybrał
jeszcze najko
rzystniejszej oferty. W związku z tym nie były również przedkładane przez
żadnego z wykonawców ani wykazy usług/dostaw. ani referencje, a postępowanie znajduje
się w fazie początkowej. W rozpoznawanej sprawie - co należy uwypuklić - tajemnicy
przedsiębiorstwa, w błędnej ocenie Samindruk, ma podlegać nazwa i dane podmiotu
trzeciego, na którego zasoby powołuje się Samindruk w celu wykazania spełnienia
warunków udziału w Postępowaniu oraz zakres udostępnienia przez ten podmiot zasobów.
Podkreślenia wymaga, że ranga ww. podmiotu dla oceny spełnienia warunków
przewidzianych w SIWZ, możliwości wykonania zamówienia zgodnie z wymogami
Zamawiającego, jest kluczowa i dalece większa niż rola podwykonawcy, czy kontrahenta,
którego zamówienie Samindruk podaje w wykazach usług/dostaw, referencjach wskazując
na
spełnienie warunków udziału w postępowaniu. W razie nawet kumulacji tych ról,
ewidentnym jest, że podstawową, najistotniejszą „funkcją” tego tzw. podmiotu trzeciego
w p
ostępowaniu - jest „funkcja” podmiotu, na którego zasoby powołuje się Samindruk. Ma
ona bowiem w pierwszym rzędzie decydujący wpływ na rozstrzygnięcie o uzyskaniu
zamówienia i jest to jedna z podstawowych danych zawartych w ofercie. Jeśli bowiem
wykonawca nie posiada odpowi
edniego doświadczenia, potencjału oczekiwanego przez
zamawiającego, potrzebnego dla wykonania danego zamówienia i nie posiada ważnego,
skutecznego zobowiązania podmiotu trzeciego do udostępnienia swoich zasobów - nie może
złożyć oferty zgodnej z SIWZ, co stanowi zagadnienie badane a priori. W razie zaistnienia
takiej sytuacji, bez znaczenia jest, z pomocy jakich podwykonawców zamierza korzystać
i jakie usługi wskazuje w wykazie usług.
Szczególna pozycja podmiotu, o którym mowa, wynika wprost z ustawy, która statuuje
względem niego pozycję dalece zbliżoną do pozycji wykonawcy - członka konsorcjum.
W stosunku do podmiotu, na którego zasoby powołuje się Samindruk, Zamawiający bada
czy nie zachodzą podstawy wykluczenia, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 13-22 i ust. 5
Pzp. Ocenia także, czy udostępniane wykonawcy przez inne podmioty zdolności techniczne
lub zawodowe lub ich sytuacja finansowa lub ekonomiczna, pozwalają na wykazanie przez
wykonawcę spełniania warunków udziału w Postępowaniu. Istotna pozostaje także solidarna
odpowiedzialność Samindruk i podmiotu, na którego zasoby się powołuje określona w art.
22a ust. 5 Pzp.
Wnioski analogiczne do powyższych zostały wyrażone w orzecznictwie, gdzie wskazuje
się, że: „Brak możliwości zbadania treści zobowiązań, które mogą okazać się wadliwe, lub
wykazów doświadczenia osób, co jest punktowane i przesądza o wyborze najkorzystniejszej
oferty, narusza zasadę równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji w zakresie
pr
owadzenia postępowania. Podmiot trzeci, który udziela doświadczenia ma kluczową rolę w
postępowaniu. nie mniejszą niż rola partnera konsorcjum. Informacja o tum, który podmiot
udzieli doświadczenia danemu wykonawcy. jest informacją kluczową. która co do zasady
musi buc ujawniona, ponieważ stanowi element podstawowa związana z prymatem zasady
jawności w postępowaniu. Zobowiązanie podmiotu trzeciego ma charakter oświadczenia,
które należy traktować na równi z oświadczeniami o niepodleganiu wykluczeniu oraz
sp
ełnieniu warunków udziału w postępowaniu w kontekście możliwości jego ujawnienia,
które co do zasady nie są tajne. Tak jak nie powinien być tajny JEDZ podmiotów trzecich
i podwykonawców. Użyte przez ustawodawcę sformułowanie, w którym akcentuje się
obowiązek "wykazania", oznacza coś więcej niż samo wyjaśnienie (uzasadnienie) powodów
objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa.” (wyrok KIO z 13.02.2017 r., sygn. akt: KIO 90/17; KIO
NIE WYKAZANIE TAJEMNICY PRZEDSIĘBIORSTWA PRZEZ SAMINDRUK
Przytoczona na wstępie regulacja art. 8 ust. 3 Pzp jednoznacznie stanowi o obowiązku
wykazania, czyli udowodnienia istnienia przesłanek uznania konkretnej informacji za
informację niejawną w rozumieniu ustawy znk. Twierdzenie, iż wystarczające jest w tym
zakresie bazowanie tylko na oświadczeniach wykonawcy, niepopartych żadnymi dowodami,
stanowi wykładnię contra legem, sprzeczną z jasnym, literalnym brzmieniem przepisu.
W podobnym tonie stanowisko wyraża KIO: „Aby wykazać zasadność zastrzeżenia
dany
ch informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa, Przystępujący zobowiązany był wykazać
łącznie wystąpienie przesłanek tajemnicy przedsiębiorstwa, o których mowa w art. u ust. 4
ustawy z 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Dla owego "wykazania" nie
wystarczą same deklaracje. Wykonawca winien nie tylko wyjaśnić, ale także udowodnić
ziszczenie się poszczególnych przesłanek warunkujących uznanie danej informacji za
tajemnicę przedsiębiorstwa. Wbrew twierdzeniom Przystępującego "wykazanie", o którym
mowa
w art. 8 ust. 3 p.z.p., oznacza udowodnienie. Pod pojęciem "wykazania" należy
rozumieć nie tylko złożenie oświadczenia, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa, ale również przedstawienie stosownych dowodów na jego potwierdzenie”.
(wyrok Krajowej Izby Odwo
ławczej z 16 lutego 2018 r., KIO 200/2018). Szczególnie przy tym
akcentuje się, że nietrudną możliwość dowiedzenia, że zostały podjęte niezbędne działania
w celu zachowania poufności, które przybierają zazwyczaj materialną postać (wprowadzanie
polityk bezpieczeństwa informacji, zawieranie klauzul o poufności w umowach
z pracownikami lub kontrahentami wykonawcy, itp.). (wyrok KIO z 16.02.2018 r., sygn. akt:
KIO 200/2018)
Podkreśla się, iż ratio legis art. 8 ust. 3 Pzp, który uprawnia wykonawców do zastrzeżenia
określonych informacji tajemnicą przedsiębiorstwa z jednej strony, ale z drugiej nakłada
obowiązek w postaci wykazania skuteczności takiego zastrzeżenia, było ograniczenie
nadużywania przez wykonawców ww. instytucji w celu uniemożliwienia weryfikacji przez
konkurentów spełniania wymagań postawionych przez zamawiającego w postępowaniu
o udz
ielenie zamówienia publicznego. (wyrok KIO z 05.02.2018 r., sygn. akt: KIO 126/2018).
W powyższym kontekście należy dojść do przekonania, iż Samindruk nie wykazało, że
zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Samindruk - a za nim
Zamawiający - bazują wyłącznie na gołosłownych, niepopartych niczym oświadczeniach
doty
czących: rzekomej wartości gospodarczej danych, niepodania ich do wiadomości
publicznej, czy podjęcia środków mających na celu ochronę tajemnicy. Sam Zamawiający
w swoim piśmie zwrócił uwagę, że pismo Samindruk zawiera ogólnikowe uzasadnienie.
W zaistniałym stanie rzeczy jedynie oświadczenia Samindruk, na potwierdzenie których nie
przedstawia żadnych dowodów czy konkretnych faktów, nie mogą zostać za wystarczające
dla skutecznego zastrzeżenia tajemnicy - zwłaszcza informacji o tak fundamentalnym
znaczeniu dla p
ostępowania. Znaczenia nie powinna mieć bowiem jedynie obszerność
uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy, skoro odnosi się do nieadekwatnych zapatrywań
literatury i orzecznictwa lub przywołuje szereg okoliczności, które jednak nie zostały w żadnej
mierze udowodnione czy odniesione do konkretnego stanu faktycznego p
ostępowania.
Pozostaje to o tyle znamienne, że w przypadku wielu okoliczności Samindruk nie powinien
mieć trudności z przedstawieniem odpowiednich dokumentów lub chociażby konkretnych
wyjaśnień. Co więcej Samindruk wskazuje, że ma posiadać takie dokumenty, jednak nie
przedstawia ich ponieważ zawierają dane objęte tajemnicą. Uwzględnienie przedstawionej
argumentacji oznaczałoby uznanie za właściwej absurdalnej tezy, iż dla wykazania tajemnicy
przedsiębiorstwa odpowiednie byłoby przedstawienie tylko oświadczeń i zaniechanie
przedstawienia dowodów, ponieważ treści z nich wynikające są objęte tajemnicą.
Tymczasem nie ulega wątpliwości, że Samindruk jest zorientowany w tym, iż może zastrzec
tajemnicę przedsiębiorstwa również treść dokumentów przedkładanych na potwierdzenie jej
istnienia.
Samindruk wskazał, że zastrzega tajemnicę co do nazwy podmiotu, na którego zasoby się
powołuje, albowiem jest to podmiot prywatny, jest kontrahentem Samindruk i zawarł z nim
umowę zawierającą klauzulę poufności. Samindruk nie przedłożył żadnego dowodu na tę
okoliczność, lecz po raz wtóry posiłkuje się wyłącznie swoim jednostronnym oświadczenie.
Zwrócił uwagę na specyficzną pozycję podmiotu, na którego zasoby powołuje się Samindruk
i wskazać jak nieskuteczne jest umowne wyłączenie jawności co do nazwy np. jednego
z wykonawców wspólnie ubiegających się o wykonanie zamówienia, tak i nie powinno być to
uznawane za skuteczne w wypadku podmiotu, na którego zasoby powołuje się wykonawca,
zwłaszcza że podmiot ten składa zobowiązanie do udostępnienia zasobów na potrzeby
konkretnego postępowania, zatem tak on, jak i Samindruk winni liczyć się z tym, że dane
o ich współpracy i jej zakresie w ramach danego zamówienia publicznego zostaną
ujawnione.
Nie ulega bowiem wątpliwości, że informacje odnoszące się do przebiegu
realizacji zamówienia publicznego oraz z zakresu gospodarowania środkami publicznymi, są
informacjami publicznymi podlegającymi udostępnieniu. [„Stosownie do treści art. 1 ust. 1
i art. 6 u.i.d.p., informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych,
a
w szczególności o sprawach wymienionych w art. 6 u.d.i.p. Zatem ustawowe ujęcie
"informacji publicznej” zawarte w tych przepisach jest bardzo szerokie. Uwzględniając
konstrukcję ustawową "informacji publicznej" oraz kierując się wyrażoną w art. 61 Konstytucji
RP gwarancją do uzyskania tej informacji, powszechnie przyjmuje się, że informacją
publiczną w rozumieniu ustawy jest każda wiadomość wytworzona lub odnoszona do władz
publicznych, a także wytworzona lub odnoszona do innych podmiotów wykonujących funkcje
publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań władzy publicznej i gospodarowania
mieniem komunalnym lub mieniem Skarbu Państwa.” (wyrok NSA z 05.07.2017 r., sygn. akt:
I OSK 2693/15)].
Co znamienne, Samindruk nie zastrzegł danych żadnego ze swoich
p
odwykonawców, ani zakresu prac, jakie mieliby wykonać w razie uzyskania zamówienia
publicznego.
DOSTĘP DO INFORMACJI ZASTRZEŻONYCH
Samindruk uzasadniając zastrzeżenie tajemnicy wskazał, że jest ono niezbędne w celu
uniemożliwienia ustalenia przez konkurencję zasobów, jakimi dysponuje Samindruk
i podmiot, na którego zasoby się powołuje.
Informacje te nie stanowią informacji niejawnych, albowiem wynikają z danych
uwidocznionych na stronach internetowych przedsiębiorców. Samindruk prowadzi własny
portal internetowy, na którym obszernie informuje o wykonywanych przez siebie usługach,
wobec czego nietrudne jest ustalenie, jakiego rodzaju prace mogą nie być przez niego
wykonywane i jakiego doświadczenia nie posiada.
W tym kontekście trzeba zaznaczyć, że od zeszłego roku Odwołujący wraz z Samindruk
składają oferty w tym samych postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego na druk
egzaminów ogólnych na rzecz CKE. W ramach tych postępowań Zamawiający kierował do
Samindruk liczne
wezwania do wyjaśnień i Samindruk nie zastrzegał tajemnicy
przedsiębiorstwa w stosunku do treści podawanych w wyjaśnieniach. Kilkukrotnie kierowano
także do KIO odwołania od czynności Zamawiającego. W ramach tych postępowań
Odwołujący pozyskał wiedzę o podwykonawcach Samindruk z których korzysta w ramach
realizacji tego zamówienia, jego potencjale technologicznym, produkcyjnym, możliwościach
wykazania się doświadczeniem oczekiwanym przez CKE w ramach tegorocznego
postępowania. Wiedzę na ten temat Odwołujący czerpał w szczególności z:
w odniesieniu do zamówienia zeszłorocznego - umowy konsorcjum, oferty Samindruk
i załączników do niej - zwłaszcza wykazu usług/dostaw, referencji, a także wyjaśnień
Samindruk i załączników do nich oraz oświadczeń i dowodów przedkładanych na
rozprawie przed KIO o sygn. akt:
KIO 2722/17 (tj. wykaz usług/dostaw i referencje,
wyjaśnienia Konsorcjum Samindruk/CZG sp. z o.o. składane na wezwania
Zamawiającego, odwołanie Odwołującego wraz z załącznikami, pisma Odwołującego
składane przed KIO wraz z załącznikami, protokół rozprawy przed KIO wraz
z dowodami z dokumentów przedkładanymi na rozprawie przed KIO);
w odniesieniu do zamówienia tegorocznego - odwołania Samindruk od treści SIWZ,
oświadczeń i dowodów przedkładanych na rozprawie przed KIO w sprawie o sygn.
akt 829/18, (tj. odwołanie Samindruk oraz pismo złożone przed KIO przez to
Konsorcjum, a także protokół rozprawy przed KIO wraz z dowodami z dokumentów
przedkładanymi na rozprawie przed KIO).
Samindruk ni
e podjął wystarczających kroków, w celu ochrony informacji dotyczących tzw.
podmiotu trzeciego jako tajemnicy przedsiębiorstwa Stąd też informacje dot. potencjału
Samindruk i podmiotu, na którego zasoby się powołuje nie mogą uchodzić za tajemnice
przedsiębiorstwa. (dowód: informacje znane z urzędu - dokumenty znajdujące się w aktach
postępowań prowadzonych pod sygn. akt: KIO 829/18, KIO 2167/17, KIO 2722/17)
Konsekwencją ww. uchybień Zamawiającego jest również przeprowadzenie postępowania
z naruszeniem z
asady równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji,
w
yrażonej w art. 7 ust. 1 Pzp, bowiem tylko prawidłowe stosowanie wszystkich przepisów
Pzp pozwala na prowadzenie postępowania z zachowaniem tych zasad.
Zamawiający w dniu 06.08.2018 r. (e-mailem) wraz kopią odwołania, w trybie art. 185
ust.1 Pzp,
wezwał uczestników postępowania przetargowego do wzięcia udziału
w postępowaniu odwoławczym.
W dniu 07.08.2018 r. (
wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Samindruk Sp. z o.o.,
zgłosiło przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego wnosząc
o oddalenie odwołania w całości. Kopia zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz
Odwołującemu.
Do otwarcia posiedzenia Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa KIO
nie wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedzi na odwołanie.
Skład orzekający
Krajowej Izby Odwoławczej po zapoznaniu się
z
p
rzedstawionymi poniżej dowodami, po wysłuchaniu oświadczeń, jak
i stanowisk stron
oraz Przystępującego złożonych ustnie do protokołu w toku
rozprawy, ustalił i zważył, co następuje.
Skład orzekający Izby ustalił że nie została wypełniona żadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 Pzp, a Wykonawca
wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp, uprawniający do jego
złożenia. Niezasadne uznanie przez Zamawiającego za skuteczne zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa sformułowanego przez Samindruk co do nazwy, danych podmiotu, na
którego zasoby się powołuje i zakresu jego pomocy, wpływa na możliwość zbadania,
kontestowania poprawności oferty konkurencyjnego podmiotu. Co istotne, podmiot trzeci, na
którego zasoby powołuje się Samindruk został wskazany w celu wykazania spełnienia
warunków udziału w postępowaniu. Nieuzyskanie informacji o danych identyfikujących ten
podmiot i zakresie udostępnionych przez niego zasobów utrudnia Odwołującemu wykazanie
niezgodności oferty z SIWZ, niespełnienia przez Samindruk warunków udziału
w p
ostępowaniu, czy istnienia podstaw do wykluczenia Samindruk. Tym samym,
Zamawiający naruszył interes Odwołującego w postępowaniu, ponieważ zaniechanie
odtajnienia zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa elementów oferty uniemożliwia
Odwo
łującemu realizację podstawowego uprawnienia wykonawców biorących udział
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, jakim jest prawo do kontroli
prawidłowości czynności podejmowanych przez Zamawiającego. Jak wskazano w wyroku
KIO z 01.03.2010 r., sygn. akt: KIO/UZP
6/10, naruszenie zasady jawności postępowania,
w tym prawa wglądu do pełnej treści oferty powoduje uszczerbek prawny w uzyskaniu
zamówienia lub zagraża jego powstaniem, a tym samym w świetle orzecznictwa naruszenie
zasady jawności skutkuje naruszeniem interesu w rozumieniu art. 179 ust 1 Pzp i może
stanowić podstawę do skorzystania przez wykonawcę z przysługujących mu w tym zakresie
środków ochrony prawnej.
Skład orzekający Izby, działając zgodnie z art. 190 ust. 7 Pzp dopuścił w niniejszej
sprawie: dowody z
całej dokumentacji postępowania o zamówienie publiczne przekazanej
przez Zamawiającego do akt sprawy w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem, w tym
z
treści postanowień SIWZ, treści oferty Przystępującego, JEDZa-a Przystępującego,
uzasadnienia
Przystępującego zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa z 12.07.2018 r.,
zobowiązania do udostepnienia zasobów z 11.07.2018 r. (częściowo tajemnica
przedsiębiorstwa – co do oznaczenia podmiotu trzeciego oraz zakresu udostępnionych
zasobów), JEDZ-a podmiotu trzeciego z 12.07.2018 r. (częściowo tajemnica
przedsiębiorstwa – co do oznaczenia podmiotu trzeciego oraz zakresu udostępnionych
zasobów) oraz KRS-u – podmiotu trzeciego (w całości tajemnica przedsiębiorstwa), jak
i pisma Zamawiającego skierowanego do Odwołującego z 25.07.2018 r. (do
Przystępującego 20.07.2018 r.) o częściowym odtajnieniu dokumentów zastrzeżonych jako
tajemnica przedsiębiorstwa złożonych przez Samindruk Sp. z o.o.
Izba zaliczyła także w poczet materiału dowodowego złożone na rozprawie przez
Odwołującego:
protokół z posiedzenia i rozprawy w sprawie o sygn. akt: KIO 829/18.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
odwołanie, przystąpienie, stanowiska i oświadczenia stron oraz Przystępującego złożone
ustnie do protokołu.
Jednocześnie, podczas posiedzenia Zamawiający złożył oświadczenie, że
uwzględnia w całości zarzuty zawarte w odwołaniu. Z kolei, Przystępujący po stronie
Zamawiającego – w odpowiedzi na uwzględnienie w całości – złożył na posiedzeniu
sprzeciw.
Odnosząc się do podniesionych w treści odwołania zarzutów stwierdzić należy, że
odwołanie zasługuje na częściowe uwzględnienie.
Odwołujący sformułowała w odwołaniu następujące zarzuty naruszenia przez
Zamawiającego:
a) art. 8 ust. 1 i 3 Pzp w zw. z art. 96 ust. 2 i 3 Pzp w zw. z art. 11 ust. 4 ustawy znk, poprzez
zaniechanie odtajnienia i udostępnienia Odwołującemu zastrzeżonych jako tajemnica
przedsiębiorstwa dokumentów złożonych wraz z ofertą Samindruk, pomimo że informacje
zawarte w zastrzeżonej części oferty nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu
ustawy znk;
b) art. 7 ust. 1 Pzp, poprzez naruszenie zasady zachowania uczciwej
konkurencji i równego
traktowania wykonawców oraz zasady przejrzystości postępowania, w szczególności
poprzez uniemożliwienie wglądu w treść oferty, w zakresie informacji zastrzeżonych jako
tajemnica przedsiębiorstwa Samindruk i poddanie ich treści weryfikacji przez Odwołującego.
Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania:
W pierwszej kolejności należy przywołać stan faktyczny wynikający z treści
wniesionego odwołania. Uznając, że nie było sporu co do zaistniałego stanu faktycznego, ale
dopuszczalności jedynie częściowego, a nie całkowitego odtajnienia przez Zamawiającego
dokumentów zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa a złożonych przez Samindruk
Sp. z o.o. wraz z oferta z 12.07.2018 r.
Odnosząc się do poszczególnych kwestii w ramach
rozpatrywania poszczególnych zarzutów.
Biorąc pod uwagę ustalenia i stan rzeczy ustalony w toku postępowania (art. 191
ust.1 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.
Odnośnie zarzutu pierwszego, Izba uznała niniejszy zarzut częściowo zasadny, co
skutkowało uwzględnieniem całego odwołania.
W pierwszej kolejność, Izba podkreśla, że w pełni podziela stanowisko prezentowane
w uzasadnieniu do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy -
Prawo zamówień
publicznych (Sejm RP VII kadencji, Nr druku: 16
53) gdzie wskazano, m.in.: „Mimo zasady
jawno
ści postępowania, informacje dotyczące przedsiębiorstwa nie są podawane do
publicznej wiadomo
ści. Jednakże, słuszny w swym założeniu przepis jest w praktyce
patologicznie nadu
żywany przez wykonawców, którzy zastrzegając informacje będące
podstaw
ą do ich ocen, czynią to ze skutkiem naruszającym zasady uczciwej konkurencji, tj.
wyłącznie w celu uniemożliwienia weryfikacji przez konkurentów wypełniania przez nich
wymaga
ń zamawiającego. Realizacja zadań publicznych wymaga faktycznej jawności
wyboru wykonawcy. St
ąd te dane, które są podstawą do dopuszczenia wykonawcy do
udziału w postępowaniu powinny być w pełni jawne. Praktyka taka miała miejsce do roku
2005 i bez negatywnego skutku dla przedsi
ębiorców dane te były ujawniane. Poddanie ich
regułom ochrony właściwym dla tajemnicy przedsiębiorstwa jest sprzeczne z jej istotą,
a przede wszystkim sprzeczne z zasad
ą jawności realizacji zadań publicznych.”
Nadto, Izba wskazuje, że zgodnie z orzecznictwem za wyrokiem KIO z 15.05.2015 r.
(sygn. akt: KIO 907/15): "(...) aktualne brzmienie art. 8 ust. 3 P.z.p. nie pozostawia
wątpliwości, że inicjatywa w tym zakresie należy wyłącznie do wykonawcy, który ma
obowiązek zarówno wskazać zakres informacji niepodlegających udostępnieniu, jak
i
wykazać, że informacje te mają walor tajemnicy przedsiębiorstwa." Jednocześnie, w tym
samym wyroku - w
zakresie konieczności wykazania przez Wykonawcę, że zastrzeżone
informacje, niepodlegające ujawnieniu, mają walor tajemnicy przedsiębiorstwa Izba
podkreślała, że: "poprzestanie przez wykonawcę na wskazaniu informacji niepodlegających
ujawnieniu,
przy
braku
jednoczesnego wykazania
że
stanowią
one
tajemnicę przedsiębiorstwa, powinno być poczytane przez zamawiającego jako nieskuteczne
zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa. Zamawiający w takiej sytuacji ma obowiązek
udostępnienia zainteresowanym tych informacji, niezależnie od tego, czy stanowiłyby
one
tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 4 u.z.n.k., rozpatrywanego w
oderwaniu od art. 8 ust. 3 P.z.p. Niewykazanie
przez wykonawcę zasadności poczynionego
zastrzeżenia oznacza bowiem co najmniej, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia nie
podjął on niezbędnych działań w celu zachowania w poufności informacji mających dla niego
wartość gospodarczą, które uprzednio nie były ujawnione do wiadomości publicznej.
Niedochowanie aktu staranności wymaganego na mocy art. 8 ust. 3 P.z.p. oznacza, że de
facto wykonawca
rezygnuje w postępowaniu o udzielenie zamówienia z chronienia
informacji
, które uprzednio poza tym postępowaniem mogły spełniać przesłanki z art. U ust.
4 u.z.n.k".
Podobnie Izba stwierdzała w wyroku KIO z 13.03.2018 r., sygn. akt: KIO 315/18: „(…)
zasadność dokonania zastrzeżenia powinna być dokonywana na podstawie podanych przez
danego Wykonawcę argumentów, a nie samego charakteru zastrzeżonych informacji. Taka
argumentacja winna być poparta dowodami, gdyż wykazanie z tym się niewątpliwie wiąże.
A przynajmniej jeśli istnieją określone ograniczenia /okoliczność takich ograniczeń
przywołana/ co do możliwości dowodowych w tym zakresie, winny być one, tj. określone
dowody także przywołane z nazwy w uzasadnieniu – np. dany dokument, regulacja,
zarządzenie, polityka bezpieczeństwa – w sposób pozwalający na uznanie że ta informacja
jest wiarygodna, a dany dokument rzeczywiście istnieje. Albo złożony w ograniczonym
zakresie
– fragmentu, wyciągu, pierwsza strona, bez podania danych osobowych, z klauzulą
poufności. Izba podnosi za wyrokiem KIO z 10.03.2016 r., sygn. akt: KIO 223/16, KIO
224/16, KIO 225/16, KIO 228/16: „Dla prawidłowego wykazania, o którym mowa w tym
przepisie, nie wystarczą jedynie gołosłowne i ogólnikowe twierdzenia, bez odniesienia się do
konkretnych faktów, działań itd. Na konieczność wykazania jednoznacznie wskazywano
w toku prac nad znowelizowaniem tego przepisu m.in. podczas prac podkomisji
nadzwyczajnej do rozpatrzenia: poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy - Prawo
zamówień publicznych - plik wideo z 21.03.2014 r. - plik wideo z 10.VII.2014 r.”.”
Z tych względów Izba uznał przykładowo w wyroku KIO z 27.06.2018 r., sygn. akt:
1173/18, że: „Wykonawca wykazał zasadność dokonanego zastrzeżenia. Dołączył także
dowody w zakresie podjęcia w stosunku do nich niezbędnych działania w celu zachowania
poufności.”.
Aby wykazać skuteczność zastrzeżenia danych informacji, Przystępujący
zobowiązany był wykazać łącznie wystąpienie przesłanek tajemnicy przedsiębiorstwa,
o których mowa w art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, tj. że:
informacja ma charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa
lub inny posiadający wartość gospodarczą,
informacja nie została ujawniona do wiadomości publicznej,
podjęto w stosunku do niej niezbędne działania w celu zachowania poufności.
W przedmiotowym stanie faktycznym jeśli można uznać wykazanie dwóch
pierwszych przesłanek, to biorąc pod uwagę konieczność wymiernego udowodnienia, które
nie ma charakteru gołosłownego - podjęcia w stosunku do danej informacji niezbędnego
działania w celu zachowania poufności, Izba nie utrzymała w całości stanu zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa stwierdzonego przez Zamawiającego w piśmie z 25.07.2018 r.
Uznając, że Przystępujący nie wykazał, że podjął w stosunku do oznaczenia
podmiotu trzeciego
, na którego zasoby powołuje się niezbędnego działania w celu
zachowania poufności.
Przystępujący w ramach uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa
z 12.07.2018
r. stwierdził, że podjął następujące działania w zakresie informacji objętych
tajemnica przedsiębiorstwa: ” (…)
1) zastrzeganie i
ch jako tajemnica przedsiębiorstwa we wszystkich postępowaniach
o udzielenie zamówienia, w których Spółki biorą udział;
ograniczenie kręgu osób, które mają dostęp do ww. informacji do niezbędnego
minimum;
zobowiązanie pracowników do zachowania poufności;
przypomnienie osobom zatrudnionym na podstawie umów cywilnoprawnych o celu
zawartych umów, a także o tym, iż „ważne powody" wypowiedzenia umowy zlecenia
w rozumieniu art. 746 § 1 Kodeksu cywilnego, to przede wszystkim utrata zaufania
potrzebnego do dalszego wykonywania świadczenia oraz działania, które tą utratę zaufania
uzasadniają;
5) szkol
enie nowo przyjmowanych pracowników pod kątem postępowania z informacjami
opatrzonymi klauzulą „tajemnica przedsiębiorstwa";
wprowadzenie specjalnej procedury postępowania odnośnie informacji objętych klauzulą
„tajemnica przedsiębiorstwa";
7) ustanowienie wys
okich kar umownych za naruszenie klauzul dotyczących poufności.”.
Jednakże, nie załączono do uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa
z 12.07.2018 r.
żadnego dokumentu z załączonej listy działań. Nawet, pobieżna ich lektura
pozwala dostrzec, iż np. ewentualne załączenie programu szkolenia pod kątem tajemnicy
przedsiębiorstwa nie powinno stanowić większego problemu. W ocenie Izby było możliwe
załączenie wyciągu z umowy łączącej Przystępującego zawierającej klauzule poufności lub
fragmentu
dotyczącego kar umownych, czy też wprowadzenie specjalnej procedury
postępowania odnośnie informacji objętych klauzulą „tajemnica przedsiębiorstwa". W tym
ostatnim wypadku -
w sposób pozwalający na uznanie że ta informacja jest wiarygodna,
a dany dokument rzeczywiście istnieje.
W konsekwencji Izba nakazał w sentencji - odtajnienie oferty Przystępującego
w zakresie informacji w postaci oznaczenia podmiotu trzeciego
, na którego zasoby powołuje
si
ę Przystępujący: w zobowiązaniu do udostępnienia zasobów podmiotu, na którego zasoby
powołuje się Przystępujący oraz w formularzu JEDZ i odpisie KRS podmiotu, na którego
zasoby powołuje się Samindruk Sp. z o.o.
Izba utrzymała tajemnice przedsiębiorstwa – w zakresie udostępnienia zasobów
przez podmiot trzeci na rzecz Przystępującego - z uwagi na literalną treść klauzuli poufności
znajdującej się na str. 2 – zobowiązania do udostepnienia zasobów z 11.07.2018 r.:
„Niniejszym oświadczamy, iż informacje dotyczące współpracy pomiędzy Wykonawcą
a Podmiotem w ramach Postępowania oraz informacje dotyczące udostępnionych
dokumentów przekazane Wykonawcy przez Podmiot w związku z Postępowaniem stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa, w związku z czym przeznaczone są wyłącznie do wiadomości
Zamawiającego i nie mogą być ujawniane oraz nie mogą być udostępniane innym
wykonawcom i podmiotom trzecim. W związku z powyższym Wykonawca jest zobowiązany
do zastrzeżenia i przestrzegania ich poufności.”.
Izba podkreśla, że w treści klauzuli nie ma ani jednego słowa o objęciu poufnością
oznaczenia podmiotu trzeciego.
Z uwagi na daleko idące konsekwencje wynikające
z tajemnicy przedsiębiorstwa Izba nie będzie dokonywała wykładni rozszerzającej z dalszej
części klauzuli która odnosi się do informacji dotyczących udostępnionych dokumentów
przekazanych Wykonawcy przez p
odmiot w związku z postępowaniem. Wykonawcy są
profesjonalistami i nie pierwszy raz uczestniczą w postępowaniu o zamówienia publiczne.
Użyte ogólne sformułowania odnoszą się do dokumentów a nie ściśle do oznaczenia
podmiotu trzeciego.
Jednocześnie decydujące znaczenie klauzuli poufności – Izba przyjęła z uwagi na
stanowisko doktryny
– Stanisława Sołtysińskiego, (Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji. Komentarz, red. prof. dr hab., Janusz Szwaja, wyd. III, 2013):
„Posługiwanie się
klauzulami poufności przez dysponenta tajemnicy (przedsiębiorcę) stanowi również dowód
dokonania przez przedsiębiorcę niezbędnych działań, które zmierzają do zachowania stanu
tajemnicy.".
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
Odnośnie zarzutu drugiego, Izba uznała go za częściowo zasadny, z uwagi na
częściową zasadność pierwszego zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 8 ust. 1 i 3
Pzp w zw. z art. 96 ust. 2 i 3 Pzp w zw. z art. 11 ust. 4 ustawy znk.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
W tym stanie rzeczy, Izba uwzględniła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie
pierwsze i ust. 2 Pzp
oraz orzekła jak w sentencji na podstawie art. 192 ust. 3 pkt 1 Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie
przepisu art. 192 ust
. 9 i 10 Pzp w zw. z § 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. b oraz § 5 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 972). Izba uznała wniosek
Odwołującego o zasądzenie kosztów wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 3.600,00 zł, tj.
w maksymalnej kwocie dopuszczonej przez w/w rozporządzenie (§ 3 pkt 2 lit. b w/w
rozporządzenia).
Przewodniczący:
………………………………