KIO 451/18 WYROK dnia 26 marca 2018 r.

Stan prawny na dzień: 26.06.2018

Sygn. akt: KIO 451/18 

WYROK 

z dnia 26 marca 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Marzena Teresa Ordysińska 

Protokolant:            

Edyta Paziewska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 marca 2018 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 marca 2018 r. przez wykonawców wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  PORR  spółka  akcyjna  w Warszawie,  CYES 

MARITIME  WORKS  S.L.  w  Walencji,  Hiszpania,  ROVERPOL  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  w  Warszawie  w postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  - 

Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni 

przy  udziale  wykonawcy  Cooperativa  Muratori  &  Cementisi-C.M.C.  di  Ravenna  Societa 

Cooperativa 

w  Ravennie,  Włochy,  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  i  wnoszącego  sprzeciw  od uwzględnienia  przez 

zamawiającego zarzutów odwołania 

orzeka: 

1.  Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  –  Dyrektorowi  Urzędu  Morskiego 

w Gdyni  uznanie  za 

nieskuteczne  zastrzeżenia  przez  wykonawcę  Cooperativa  Muratori 

& Cementisi-C.M.C.  di  Ravenna  Societa  Cooperativa 

w  Ravennie,  Włochy,  informacji 

przedstawionych  w  załącznikach  do  pisma  z  dnia  23  lutego  2018  r.,  jako  tajemnicy 

przedsiębiorstwa. 

. Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Cooperativa Muratori & Cementisi-C.M.C. 

di Ravenna Societa Cooperativa 

w Ravennie, Włochy i: 

.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie: 

dwadzieścia  tysięcy  złotych,  zero  groszy),  uiszczoną  przez  wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  PORR  spółka  akcyjna  w  Warszawie,  CYES 

MARITIME  WORKS  S.L.  w  Walencji,  Hiszpania,  ROVERPOL  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością w Warszawie tytułem wpisu od odwołania, 


.2. zasądza od wykonawcy Cooperativa Muratori & Cementisi-C.M.C. di Ravenna Societa 

Cooperativa 

w  Ravennie,  Włochy,  na  rzecz  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o 

udzielenie zamówienia PORR spółka akcyjna w Warszawie, CYES MARITIME WORKS S.L. 

Walencji,  Hiszpania,  ROVERPOL  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w 

Warszawie 

kwotę  20  000 zł 00  gr  (słownie:  dwadzieścia    tysięcy  złotych,  zero  groszy), 

stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania; 

. zasądza od wykonawcy Cooperativa Muratori & Cementisi-C.M.C. di Ravenna Societa 

Cooperativa 

w Ravennie, Włochy, na rzecz zamawiającego Dyrektora Urzędu Morskiego 

w Gdyni 

kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych, zero groszy), stanowiącą 

koszty p

ostępowania odwoławczego poniesione z tytułu zastępstwa prawnego. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych  

(Dz. U. z 2017, poz. 1579)  na niniejszy wyrok - 

w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - 

prz

ysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu 

Okręgowego w Gdańsku. 

Przewodniczący:  

………………………………………………….. 


Sygn. akt KIO 451/18 

U z a s a d n i e n i e 

I. 

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni (zwany dalej Zamawiającym), prowadzi postępowanie 

na  wykonanie  zamówienia  publicznego  pn. „Modernizacja  układu  falochronów  osłonowych 

Porcie Północnym w Gdańsku". 

Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej z dnia 

29 września 2017 r., poz. 2017/S 187-382078. Postępowanie prowadzone 

jest  w trybie  przetargu  nieograniczonego  na  podstawie  ustawy  z dnia  29 stycznia  2004  r. 

Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017, poz. 1579;  dalej: Prawo zamówień publicznych). 

W dniu 22 marca 2018 r. wykonawcy 

wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia 

PORR spółka akcyjna w Warszawie, CYES MARITIME WORKS S.L. w Walencji, Hiszpania, 

ROVERPOL  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Warszawie  (dalej:  Odwołujący) 

wnieśli odwołanie, w którym zarzucili Zamawiającemu naruszenie art. 8 ust. 1 i 3 w zw. z art. 

7  ust.  1  ustawy 

Prawa  zamówień  publicznych  w  zw.  z  art.  11  ust.  4  ustawy  o  zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji (dalej: ZNKU) poprzez: 

bezpodstawne  uznanie  przez  Zamawiającego  za  uzasadnione  zastrzeżenia 

dokonanego przez CMC w treści pisma z dnia 23 lutego 2018r. obejmującego wyjaśnienia 

mające potwierdzić, że zaoferowana cena danej części zamówienia nie jest rażąco niska 

w  stosunku  do  pr

zedmiotu  zamówienia,  iż  informacje  przedstawione  w  załącznikach  do 

przedmiotowego pisma stanowią tajemnicę  przedsiębiorstwa CMC  w  rozumieniu art.  11 

ust.  4  ZNKU,  pomimo,  iż  CMC  nie  wykazał,  że  informacje  znajdujące  się  w  treści 

załączników do pisma stanowiły tajemnicę przedsiębiorstwa;  

bezpodstawnego  uznania  przez  Zamawiającego,  iż  informacje  przedstawione  przez 

CMC w załącznikach do pisma z dnia 23 lutego 2018r. obejmującego wyjaśnienia mające 

potwierdzić,  że  zaoferowana  cena  danej  części  zamówienia  nie  jest  rażąco  niska  w 

stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa  CMC  w 

rozumieniu art. 11 ust. 4 ZNKU, pomimo, iż z wyjaśnień CMC nie wynika, by zastrzeżone 

informacje stanowiły tajemnicę przedsiębiorstwa, 

3)  a  w  konsekwencji  bezpodstawnego  utajnienia  tych  informacji  i  nieujawnienia  ich 

pozostałym  wykonawcom  biorącym  udział  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia, 

wbrew obowiązującym zasadom jawności i przejrzystości postępowania. 


W związku z powyższym Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie 

Zamawiającemu  uznania  za  nieskuteczne  zastrzeżenia  przez  CMC  jako  tajemnicy 

przedsiębiorstwa  informacji  przedstawionych  w  załącznikach  do  pisma  w/w  podmiotu 

dnia  23  lutego  2018r.  obejmującego  wyjaśnienia  mające  potwierdzić,  że  zaoferowana 

cena danej części zamówienia nie jest rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia 

i ujawnienia zastrzeżonych informacji Odwołującemu. 

Zamawiający uwzględnił zarzuty podniesione w odwołaniu w całości. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  przystąpił  wykonawca 

Cooperativa  Muratori  &  Cementisi-C.M.C.  di  Ravenna  Societa  Cooperativa  w  Ravennie, 

Włochy  (dalej:  CMC  albo  Przystępujący).  Przystępujący  wniósł  sprzeciw  od  uwzględnienia 

przez Zamawiającego zarzutów odwołania.  

II. Nie stwierdzono zaistnienia przes

łanek, o których mowa w art. 189 ust. 2 Prawa zamówień 

publicznych, wobec czego rozpoznano odwołanie na rozprawie.  

Odwołującemu przysługuje prawo do wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1 

Prawa zamówień publicznych, bowiem ma interes w uzyskaniu danego zamówienia i może 

ponieść szkodę w wyniku ewentualnego naruszenia przez Zamawiającego Prawa zamówień 

publicznych. 

Po  zapoznaniu  się  z dokumentacją  postępowania  i  stanowiskami  Stron,  Krajowa  Izba 

Odwoławcza zważyła, co następuje: odwołanie zasługuje na uwzględnienie.  

Izba ustaliła, co następuje: 

Zamawiający  pismem  z  dnia  6  lutego  2018  r.  (kopia  pisma  Zamawiającego  i  inne 

dokumenty przywołane w uzasadnieniu – w aktach sprawy) wezwał CMC na podstawie 

przepisu  art.  90  ust.  1a 

Prawa  zamówień  publicznych  do  złożenia  wyjaśnień 

potwierdzających, że zaoferowana cena danej części zamówienia nie jest rażąco niska 

w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  w  tym  złożenia  dowodów  dotyczących 

wyliczenia ceny.  

Przystępujący  w  piśmie  z  dnia  23  lutego  2018r.  złożył  wyjaśnienia  dotyczące 

potwierdzenia, że zaoferowana cena danej części zamówienia nie jest rażąco niska w 

stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.  Przedstawił  stwierdzenia  mające  uzasadnić 

zaoferowaną przez niego cenę (przywołał definicję rażąco niskiej ceny, wskazywał, że 


jest  wiodącą  firmą  budowlaną),  a  dodatkowo  wskazał,  że  szczegółowa  kalkulacja 

poszczególnych  elementów  mających  wpływ  na  wysokość  zaoferowanej  ceny  za 

realizację przedmiotu zamówienia oraz ich koszt została przedstawiona w załącznikach 

do  przedmiotowego  pisma.  Jednocześnie  Przystępujący  zastrzegł,  że  informacje 

przedstawione  w  załącznikach  do  wyjaśnień  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa 

rozumieniu art. 11 ust. 4 ZNKU, w związku z czym nie mogą być one ujawniane oraz 

nie  mogą  być  udostępniane  podmiotom  trzecim  na  podstawie  art.  8  ust.  3  Prawa 

zamówień  publicznych.  Przystępujący  podał,    że  załączniki  do  pisma  zawierają 

informacje  ściśle  chronione  przez  wykonawcę,  wpływające  na  jego  pozycję 

konkurencyjną względem innych przedsiębiorców, mają istotną wartość gospodarczą, 

a także, że nie zostały ujawnione do informacji publicznej. 

Zamawiający  udostępnił  Odwołującemu  pismo  Przystępującego  z  dnia  23  lutego 

r.  (6  stron),  bez  załączników  (strony  od  7  do  309),  w  konsekwencji  czego 

Odwołujący wniósł odwołanie.  

Oceniając  tak  ustalony  stan  faktyczny,  Izba  stwierdziła,  że  odwołanie  należy 

uwzględnić.  

Zas

ada jawności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, wyrażona w art. 

8 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, jest jedną z naczelnych zasad udzielania zamówień 

publicznych  i  służy  do  realizacji  innych  zasad  –  zasady  równego  traktowania  wykonawców 

i zasady zachowania uczciwej konkurencji.  

Od  zasady 

jawności  przepisy  przewidują  wyjątek,  opisany  w  art.  8  ust.  3  Prawa 

zamówień publicznych. Zgodnie z art. 8 ust. 3 Prawa zamówień publicznych nie ujawnia się 

informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 4 ZNKU, jeżeli 

wykonawca, nie 

później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału 

postępowaniu, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, iż zastrzeżone 

informacje  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  ,,Przepis  ten  co  prawda  nadal  odnosi  się 

wyłącznie do  ofert  i  wniosków, jednak  od  lat  stosuje się go  per  analogiam także do  innych 

dokumentów zawierających tajemnicę przedsiębiorstwa, m.in. wyjaśnień i uzupełnień. W takim 

wypadku  terminem  na  zastrzeżenie  tajemnicy  przedsiębiorstwa  (a  teraz  i  wykazanie,  że 

zastrzeżone  informacje  rzeczywiście  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa),  jest  chwila 

złożenia  zamawiającemu  danego  dokumentu.”  (KIO  338/15).  Najpóźniej  wraz  ze  składaną 

informacją,  wykonawca  powinien  wykazać,  że  dana  informacja  stanowi  tajemnicę 

przedsiębiorstwa (KIO 926/17). Chociaż Krajowa Izba Odwoławcza nie utożsamia obowiązku 

,,wykazania”  z  ,,udowodnieniem”  istnienia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  (KIO  1015/17),  to 


jednak d

la "wykazania" często nie wystarczą same deklaracje i twierdzenia; wykonawca jest 

zobowiązany  nie  tylko  wyjaśnić,  ale  także  udowodnić,  czy  choćby  uprawdopodobnić, 

ziszczenie  się  poszczególnych  przesłanek  warunkujących  uznanie  danej  informacji  za 

tajemnicę  przedsiębiorstwa.  To  od  charakteru  i  rodzaju  informacji,  jak  i  innych  okoliczności 

dotyczących  danej  informacji,  jak  i  wykonawcy,  będzie  zależało  to  czy  dla  "wykazania" 

wystarczą  jedynie  wyjaśnienia  z  powołaniem  się  na  uwarunkowania  gospodarcze, 

geopolityczne,  na  zasady  działania  na  danym  rynku,  itp,  czy  też  konieczne  będzie 

przedstawienie konkretnych dowodów, np. umów, koncepcji, raportów, itd. (KIO 512/17).  

Przystępujący  jednak,  w  ocenie  Izby,  takich  prób  wykazania,  że  zastrzeżone 

informacje, zawarte na stronach od 7 do 309, jako 

załączniki do pisma z 23 lutego 2018 r., 

stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, w ogóle nie podjął. Poza ogólnikowymi stwierdzeniami, 

że  informacje  zawarte  tamże  stanowią  wartość  gospodarczą  i  nie  zostały  ujawnione  do 

wiadomości  publicznej,  nie  zawarto  w  piśmie  żadnego  uprawdopodobnienia  odnośnie 

zasadności  zachowania  tajemnicy  przedsiębiorstwa.  W  pliku  dokumentów  znajdują  się 

informacje  o 

bardzo  zróżnicowanym  charakterze  –  zdjęcia,  certyfikaty  nawigacji,  certyfikaty 

klasy, wyliczenia i oferty handlowe. Ogólne stwierdzenia odnośnie konieczności zachowania 

poufności nie wyróżniają żadnych grup dokumentów.  

Wobec  obowiązującej  zasady  jawności  wykonawca,  jeżeli  składa  dokumenty 

stanowiące  tajemnicę  przedsiębiorstwa,  musi  godzić  się  z  ryzykiem,  że  jeżeli  nie  spełni 

przesłanek, o których mowa w art. 8 ust. 3 Prawa zamówień publicznych, tj. nie wykaże, że 

dana informacje stanowi taj

emnicę przedsiębiorstwa, to zostanie ona ujawniona. Zatem sama 

okoliczność,  że  informacja  może  stanowić  tajemnicę  przedsiębiorstwa,  nie  przesądza 

zachowaniu  danej  informacji  w  poufności  -  konieczne  jest  bowiem  wykazanie  przez 

wykonawcę,  że  informacja  rzeczywiście  taką  tajemnicę  stanowi.  W  ocenie  składu 

orzekającego Przystępujący nie wykazał, zgodnie z art. 8 ust. 3 Prawa zamówień publicznych, 

że  informacje,  zawarte  w  załącznikach  do  pisma  z  23  lutego  2018  r.,  stanowią  tajemnicę 

przedsiębiorstwa. 

W  konsekwencji 

Izba  stwierdziła,  że  doszło  do  naruszenia  art.  8  ust.  1  i  3  Prawa 

zamówień  publicznych,  dlatego  orzeczono  jak  w  sentencji,  zgodnie  z wnioskiem 

Odwołującego. 

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192 

ust. 9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych  oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości