ogłoszenie

  9 pytań o wstępne ogłoszenie informacyjne – publikacja, treść, skracanie terminu składania ofert

9 pytań o wstępne ogłoszenie informacyjne – publikacja, treść, skracanie terminu składania ofert

Wstępne ogłoszenie informacyjne może dotyczy planowanych w kolejnych 12 miesiącach zamówień publicznych. Można je opublikować w dowolnym czasie. Co możesz zyskać jako zamawiający? Z pewnością szersze zainteresowanie Twoimi przetargami. Wstępne ogłoszenie pozwala wykonawcom lepiej przygotować się do postępowania, co może także ułatwić ocenę otrzymanych ofert. No i wreszcie – ogłoszenie to szansa skrócenia procedury, gdyż jego publikacja jest warunkiem skrócenia terminu składania ofert. W artykule piszemy o tym, jak dopełnić formalności publikacyjnych, aby ziściły się wszystkie wymienione benefity.

W tym artykule
  • Opublikowanie wstępnego ogłoszenia umożliwia zainteresowanym podmiotom gospodarczym zapoznanie się z zamierzeniami zamawiającego dotyczącymi przyszłych zamówień lub umów ramowych. Daje im to możliwość odpowiedniego przygotowania się do udziału w planowanych postępowaniach.
  • Od zamawiających nie wymaga się obowiązkowej publikacji ogłoszenia, ale może ono posłużyć jako podstawa do skrócenia terminu składania oferty lub ofert wstępnych.
  • Jeśli zamawiający publikuje ogłoszenie na swojej witrynie internetowej, nie jest konieczne przekazywanie go Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej. Jednak, aby udostępnić informacje o „miejscu publikacji” ogłoszenia, zamawiający przekazuje UPUE ogłoszenie dotyczące profilu nabywcy.
  • Nie należy korzystać z art. 88 ust. 1 ustawy Pzp w przypadku wstępnych ogłoszeń informacyjnych. Przepis ten mówi, że strona prowadzonego postępowania jest właściwa dla publikacji ogłoszeń w postępowaniu. Tymczasem o takiej stronie można mówić dopiero po rozpoczęciu postępowania, w tym np. po przekazaniu ogłoszenia o zamówieniu do publikacji w Dz.Urz. UE.

Ogłoszenie o wykonaniu umowy w Biuletynie Zamówień Publicznych – krok po kroku

Ogłoszenie o wykonaniu umowy w BZP to obowiązek, jaki wprowadziła ustawa Pzp z 2019 roku. W praktyce nadal jest on źródłem wątpliwości wielu zamawiających. W artykule znajdziesz praktyczną instrukcję krok po kroku jak wypełnić ogłoszenie w najbardziej problematycznych sekcjach oraz jak wypełnić ogłoszenie w przypadku zamówień częściowych. Przeczytasz także m.in. odpowiedzi na pytania:

  • jak określić termin publikacji ogłoszenia i który moment jest chwilą wykonania umowy,
  • jak wypełnić ogłoszenie, gdy naliczyłeś wykonawcy kary umowne,
  • jak zachować się w sytuacji, gdy umowę rozwiązano przed terminem jej obowiązywania.
W tym artykule
  • Ogłoszenie o wykonaniu zamówienia zamawiający zamieszcza tylko w BZP. Dotyczy ono jednak zarówno umów w postępowaniach na zamówienia o wartości mniejszej niż progi unijne, jak i równej lub przekraczającej te progi (np. zamówień sektorowych). Obowiązek ogłoszeniowy nie zależy od trybu udzielenia zamówienia.
  • Ustawa Pzp z 2004 roku nie przewidywała obowiązku publikacji ogłoszenia o wykonaniu zamówienia w BZP, dlatego nie trzeba publikować ogłoszeń o wykonaniu umów zawartych na jej podstawie.
  • Umowę można uznać za wykonaną, gdy wykonawca zrealizuje przedmiot świadczenia głównego. Zamawiający nie powinien czekać z publikacją ogłoszenia o wykonaniu kontraktu do np. zakończenia okresu gwarancji czy rękojmi.
  • Odpowiedzialności podlega brak publikacji ogłoszenia o wykonaniu zamówienia w BZP, a nie jego nieterminowe zamieszczenie.
  • Sam fakt zamieszczenia w ogłoszeniu informacji o nienależytym jej wykonaniu nie powinien stanowić automatycznej podstawy do tego, by wykluczyć wykonawcę z postępowania.
  • Zamawiający może zamieścić w różnym czasie ogłoszenia o wykonaniu kontraktów częściowych w BZP dotyczące umów zawartych w różnych terminach, w wyniku uprzedniego postępowania o udzielenie zamówienia z podziałem na oferty częściowe. W odniesieniu do każdej (odrębnej) umowy powinien przestrzegać terminu 30 dni od jej wykonania co do publikacji ogłoszenia o wykonaniu zamówienia w BZP.

Sprawdź także: