podwykonawstwo

osobiste wykonanie prac

Podwykonawstwo − kiedy zamawiający może żądać, by wykonawca osobiście zrealizował prace?

Zasadą obowiązującą na gruncie ustawy Pzp jest możliwość korzystania przez wykonawcę z pomocy podwykonawców. Istnieją jednak regulacje, które pozwalają zamawiającemu wyłączyć podwykonawstwo wobec określonych części zamówienia. Powstaje pytanie – których części zamówienia dotyczy ta regulacja i czy zawsze wolno z niej skorzystać. W poniższym opracowaniu omawiamy interpretację normujących ten problem przepisów ustawy Pzp oraz doradzamy, jak opisać w siwz zastrzeżenie osobistej realizacji danej części zamówienia.

W artykule m.in.:
1.      Istnieją takie grupy zamówień czy takie zadania do wykonania w ramach danego zamówienia, dla których posiadanie pewnych określonych cech podmiotu, który powinien wykonać zamówienia, uniemożliwia podzlecanie go innym wykonawcom.
2.      Zastrzeżenia kluczowych części zamówienia można dokonywać w szczególności przy dużych robotach budowlanych albo istotnych robotach, w szczególności ze względu na ochronę interesów czy bezpieczeństwa państwa.
3.      W przypadku zastrzeżenia w postępowaniu obowiązku osobistego wykonania kluczowej części zamówienia zamawiający oczekuje wykonania zamówienia własnymi zasobami wykonawcy, premiując tych, którzy swoją pozycję przetargową budują na własnych zasobach technicznych, kadrowych czy swoim potencjale ekonomicznym i doświadczeniu.
4.      Określając kluczowe części zamówienia, zamawiający:

  • powinien wziąć pod uwagę charakter i stopień skomplikowania zamówienia,
  • kluczową część powinien określić rzeczowo, a nie procentowo, czy jako część należnego wynagrodzenia,
  • kluczową część powinien opisać rzetelnie, szczegółowo, aby wykonawcy nie mieli wątpliwości co do charakteru prac koniecznych do wykonania, a tym samym zakresu ograniczenia podwykonawstwa w tej części.

Nierówne traktowanie wykonawców poprzez różne wymogi formalne narusza uczciwą konkurencję

Pytanie:

Zamawiający planuje przeprowadzić przetarg nieograniczony o wartości powyżej 144.000 euro na usługę uszycia, wykonania i dostawy składników umundurowania dla funkcjonariuszy służby celnej. Postępowanie jest podzielone na kilka części (różne sorty mundurowe). Zamawiający w dokumentacji postępowania w siwz zazwyczaj określał warunki, że w ramach realizacji umowy cytuję:

„Wykonawca w ramach wynagrodzenia umownego zobowiązany jest do dostarczenia w terminie 45 dni od dnia podpisania umowy bezpłatnej partii próbnej składników umundurowania – po jednym egzemplarzu (wzoru) każdego składnika umundurowania, wykonanego zgodnie z opisami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z 15 września 2015 r., w sprawie umundurowania funkcjonariuszy celnych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1490), zgodnie z dokumentacją techniczno-technologiczną oraz poglądowymi wzorami będącymi w dyspozycji zamawiającego. Wzory nie podlegają zwrotowi. Zamawiający ocenia wzory w terminie 7 dni roboczych od dnia ich dostarczenia do zamawiającego. Po akceptacji wzoru zamawiający składa zlecenie wykonania gotowych składników umundurowania. Proszę o podpowiedź, czy zamawiający nie utrudni innym udziału w postępowaniu i nie naruszy uczciwej konkurencji, jeśli wprowadzi następujący zapis: „Zamawiający odstąpi od wymogu wykonania wzoru poglądowego/bezpłatnej partii próbnej, w sytuacji gdy wykonawca, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą, wykonywał na rzecz Centralnego Magazynu Mundurowego w Rzepinie w okresie 3 lat od wszczęcia niniejszego postępowania tożsamy rodzaj usługi uszycia i dostawy składników umundurowania”? Zapis ten przyspieszyłby realizację usługi uszycia gotowych składników umundurowania.